| 
            Eseu 
 
            Dreptatea intergeneraţională. Principii şi teorii (II) 
 
 
						NICOLAE DRĂGUŞIN 
							Abstract:Whereas the previous part of this essay 
							introduced the reader to the notion of justice 
							between generations (inter- or intra-generational), 
							this second part makes a step further in 
							investigating it within the framework of libertarian 
							and liberal theories of justice. Secondly, the essay 
							establishes the reflection upon the issue of justice 
							between generations on the three principles (social 
							contract, egalitarian and utilitarian principles) of 
							liberal theory. It argues that the issue of justice 
							between generations is reflected differently in the 
							light of the two theories.
 
							
							Keywords: intergenerational justice, human 
							rights, libertarianism, liberalism    O abordare cuprinzătoare a dreptăţii  intergeneraţionale se construieşte cu ajutorul a două teorii ale dreptăţii:  teoria libertariană şi cea liberală. De fapt, sintagmei ,,teorie liberală a  dreptăţii’’ i s-ar putea aduce ca reproş neclaritatea. Înainte de toate,  teoriile libertariană şi liberală introduc un tip de excludere care nu este  precis. Mai simplu spus, libertarianismul reprezintă o ramură a liberalismului;  în plus, Rawls -despre care va fi vorba în continuare- este cel pe care Nozick  l-a criticat din punct de vedere libertarian şi nu invers. În cele din urmă,  aprecierile liberale şi libertariene în legătură cu dreptatea apar în  contrapartidă la teoria socialistă, spre exemplu. Din acest punct de vedere,  asemănările copleşesc diferenţele inerente dintre liberalism şi libertarianism.  În consecinţă, ar fi mai potrivită redenumirea acestora ca teorii ale dreptăţii  non-libertariene şi de inspiraţie liberală? Pentru un plus de claritate se  poate, fireşte, proceda astfel. Iată care ar fi câteva asemănări şi diferenţe  între cele două teorii. În primul rând, ceea ce au împărtăşesc ambele este  crezul în dreptul la libertate individuală şi proprietate privată, iar ceea ce  îi deosebeşte este rolul atribuit instituţiilor. Dacă pentru libertarieni, după  cum se va preciza mai jos, instituţiile există doar pentru a proteja drepturile  negative şi pentru a repara nedreptatea atunci când acestea sunt încălcate,  liberalii devin ceva mai generoşi în ceea ce le priveşte. Ei le atribuie misiunea de a realiza anumite proiecte  concrete (acţiuni pozitive, de intervenţie) şi întărirea drepturilor pozitive  (adică cele care reclamă acţiunea statului, precum drepturile sociale,  culturale, economice). Teoriile care legitimează aceste acţiuni sunt numeroase;  vor fi îndeajuns de precizat doar teoriile fundamentate pe principiile  contractului social (contractualismul), al egalităţii (egalitarianismul) şi al  utilităţii (utilitarianismul). În al doilea rând, în ceea ce priveşte noţiunea  de echitate, ele au în comun principiile care susţin că dreptatea apare când  există un conflict de interese sau libertăţi şi că dreptatea este aceea asupra  căreia se presupune că toată lumea poate cădea de acord în mod raţional (acest  lucru se face prin intermediul principiului contractului social asupra căruia  se va reflecta în rândurile care urmează)1.  Totuşi, se întrevede posibilitatea contradicţiei în răspunsul dat unor întrebări  legate de domeniul şi motivele dreptăţii, pe de o parte, şi ce anume produce  solicitările pentru dreptate, pe de altă parte. Dacă libertarieni se regăsesc  în viziunea despre dreptate având ca domenii necesitatea şi compromisul (David  Gauthier, spre exemplu, defineşte moravurile drept un set de principii asupra cărora  o anumită comunitate de oameni poate cădea de acord), în legitimitatea dreptăţii  ca interes personal (cooperarea duce la rezultate mai bune) şi în solicitările  pentru dreptatea contemplate ca beneficiu reciproc, liberalii atenuează această  atitudine individualistă. Ei adaugă imparţialităţii un conţinut de empatie (tu  cum ai reacţiona/ce ai face dacă ai fi în locul meu?); consideră că raţiunea  care se află în spatele comportamentului drept este refuzul interesului  personal (în oglindă, pentru libertarieni egoismul devine inseparabil de căutarea  şi împlinirea unui interes personal înainte de toate), iar solicitările pentru  dreptate derivă din faptul că oamenii nu pot pretinde mai mult (dreptatea ca  ultimă resursă).2 B. Libertarienii, dreptatea şi  generaţiile viitoare
   Întrucât libertarienii reprezintă un caz aproape special  în cadrul teoriilor drepturilor şi ale dreptăţii, dezbaterea contemporană  datorează mult lui Robert Noyick. Potrivit libertarienilor, instituţiile  politice trebuie să îndeplinească o trei sarcini. În primul rând, definite  fiind în concordanţă cu drepturile de proprietate, instituţiile trebuie să le  protejeze. În al doilea rând, protejarea drepturilor de proprietate ar putea fi  realizată esenţialmente prin întărirea drepturilor negative, anume drepturi  împotriva intruziuniii nejustificate, în contradicţie cu drepturile pozitive  care, aşa cum a fost spus, presupun solicitări concrete. Prin urmare,  dreptatea, care este o sarcină pe care numai instituţiile trebuie să o ducă la  bun sfârşit, apare exclusiv în cazul încălcării drepturilor negative. 
 Un concept-cheie pentru înţelegerea punctului de vedere libertarian asupra  dreptăţii, generaţiei şi arhitecturii instituţionale îl reprezintă proprietatea  personală (şi dreptul firesc la aceasta). De aici provine legitimitatea instituţiilor  şi chiar definiţia omului. Nu se poate spune că o persoană trăieşte decât dacă  este capabilă să se bucurie şi să solicite dreptul la proprietate, care îi este  cuvenit tocmai datorită existenţei raţionale, ca fiinţă umană. Se explică  astfel motivul pentru care anumiţi libertarieni devotaţi se numără printre  scepticii relativ la existenţa generaţiilor viitoare. Ezitarea lor în legătură  cu existenţa vreunei obligaţii a dreptăţii faţă de ele nu se înrădăcinează în  caracterul îndoielnic al naşterii acestora, ci mai degrabă în faptul că la  momentul considerării ipotetice a generaţiilor viitoare, ele nu se bucură de  dreptul la proprietate. Prin urmare, nici noi nu avem vreo obligaţie de  dreptate, la fel cum nici acestea nu sunt protejate de legi ale dreptăţii.3 Iată formularea perfectă a scepticismului.  Pe această bază, trebuie spus că teoria libertariană a dreptăţii nu e  indiferentă faţă de, pe de o parte, caracterul limitat al resurselor naturale, şi,  de cealaltă parte, generaţiile ce vor exista. Mai mult chiar, dacă nesocotim  ideea dreptăţii nu înseamnă că nimic nu ne leagă de generaţiile care vor urma.  Ceea ce pare straniu în situaţia libertarienilor este soluţia oferită la  întrebarea ce le dă de gândit generaţiilor curente (adică prezent vs. viitor în  chestiunea mediului înconjurător): filantropia în locul dreptăţii şi a puterii  reglatoare a pieţelor. Dacă prin dreptate se înţelege tratament echitabil,  atunci dreptatea libertariană se regăseşte în filantropie şi este înfăptuită pe  bază de voluntariat. Datoria pentru dreptate este recunoscută, dar numai ca  obligaţie imperfectă de a-i ajuta pe ceilalţi sau de a evita epuizarea  resurselor cu scopul de a le face rău oameniilor. Atâta timp cât statul nu are  dreptul de a lua de la cineva şi a da altuia, nimeni nu ar trebui să acţioneze  astfel decât dacă doreşte acest lucru. Altminteri, statul trebuie să intervină  pentru a corecta nedreptatea. Pentru a îndeplini datoria imperfectă (adică  imposibil de codificat legislativ) a filantropiei, doar conştiinţa individuală  primeşte această sarcină. Pe lângă filantropie, care se dotează cu un grad  substanţial de subiectivitate ce nu poate servi mereu nevoia unei împărţiri  corecte, speranţa libertarienilor stă în pieţe ca singură soluţie obiectivă.  Devine facil de remarcat cum aceste pieţe vin să întâmpine interesele generaţiilor  următoare. Apar doi factori: unu, pe măsură ce resursele se epuizează, valoarea  lor creşte, şi doi, odată ce valoarea lor creşte iar oamenii au în continuare  nevoie de ele, pieţele se transformă într-un imbold puternic pentru inovaţie,  cercetare şi invenţii care pot înlocui, ca să spunem aşa, resursele naturale cu  unele făcute de om şi care, finalemente, servesc aceleiaşi utilităţi.  Superioritatea pieţelor în a găsi un sens în dreptate nu derivă doar din  obiectivitatea lor, ci şi din faptul că ele protejează generaţiile viitoare de  sacrificii în măsura în care filantropia presupune un anumit grad de  sacrificiu.4 Prin urmare, putem nici măcar să nu ne gândim la dreptatea intergeneraţională  din moment ce generaţiile viitoare sunt oricum protejate de felul cum funcţionează  pieţele.5
 
 Ca în cazul oricăror teorii idealiste sau legate de experienţa gândirii,  elogiul dreptului la proprietate privată şi a puterii reglatoare a pieţei  seduce din punct de vedere noţional6,  dar libertarienii par să întâmpine dificultăţi în a ţine pasul cu detaliile  empirice. Pe lângă faptul că e anevoioasă cunoaşterea a priori a felului se vor  comporta pieţele, optimismul libertarian este contrazis de imposibilitatea pieţelor  de a reduce distanţa care există, sau care chiar se măreşte, după constatările  unor observatori, între cei săraci şi cei bogaţi. Mai mult chiar, ar putea fi  raţional din punct de vedere economic ca agenţii, în ciuda oricărei puteri  reglatoare a pieţei, să acţioneze în aşa fel încât generaţiilor viitoare să le  fie mai rău.7
 Liberalii, dreptatea şi generaţiile  viitoare
   Atâta timp cât darea de seamă  libertariană asupra dreptăţii în ceea ce priveşte generaţiile viitoare nu îndepărtează  toate grijile pe care cei mai precauţi le-ar avea în continuare, un răspuns la  acestea se aşteaptă de la teoria liberală. În această parte a discuţiei familia  liberală a teoriilor dreptăţii va fi prezentată pe scurt, alături de câteva  principii majore: contractului social, egalitarianismul şi utilitarismul.
 De câte ori este vorba de principiul contractului social, acesta s-ar cere  privit ca produsul exclusiv al minţii liberale, diferită de cea libertariană. E  adevărat, libertarienii şi liberalii în egală măsură îşi fundamentează concepţiile  pe principiul contractului social, dar ceea diferă într-o măsură semnificativă  este interpretarea pe care fiecare o are de dat8.  Teoria contractului îl are ca punct de pornire pe Thomas Hobbes (continuat mai  târziu de David Hume) şi se justifică prin nevoia unui ,,avantaj reciproc’’ a părţilor  contractuale. Tipul de contract propus de către liberali precum John Rawls  originează în tradiţia stoică şi în Iluminism (în special Immanuel Kant)  subliniind nevoia pentru ,,imparţialitate’’.
 
 Teoriile contractualiste ale dreptăţii cunosc probabil  cea mai îndelungată istorie din gândirea liberală. Diferite tipuri de contracte  au fost imaginate pentru a se justifica şi a investi cu sens existenţa comunităţii  şi drepturile sau obligaţiile colaterale (dacă acestea sunt gândite). În afară  de perspectivele lui Hobbes şi Locke ce ar putea fi de maximă relevanţă pentru  temele drepturilor, datoriilor şi comunităţii sunt viziunile lui Rousseau şi  Burke. Importanţa lor nu reiese doar din faptul că se opun una alteia (aproape  într-un mod pedagogic), ci şi din felul în care gravează în ele spiritul  timpului (Weltanschauung). Dacă pentru Rousseau contractul poate fi  reînnoit oricând pentru a se pune bazele unui nou regim, făcând abstracţie de  trecut, şi prin urmare drepturile sunt cele care îi alcătuiesc conţinutul,  pentru Burke contractul se transmite peste generaţii, iar drepturile se  acompaniază negreşit cu obligaţii.
 
 Cum ar trebui să arate dreptatea intergeneraţională potrivit perspectivei  contractului social este o problemă pe care John Rawls încearcă să o  interpreteze în cartea ,,O teorie a dreptăţii’’(1971); ,,concepţiile  contractualiste ipotetice ale dreptăţii’’ reprezintă eticheta viziunii a cărei  schiţă de profil va fi încercată mai jos. Conceptul de dreptate intergeneraţională  poate fi foarte bine privit din două unghiuri. Văzută ca relaţie echitabilă,  dreptatea intergeneraţională cere o relaţie între trecut, prezent şi viitor  bazată pe principiul dreptăţii distributive; această formă de justiţie incumbă  participarea justă la beneficiile şi obligaţiile cooperării sociale. Din  perspectiva contractului social echitatea intergeneraţională sugerează, în înţelesul  dat de Burke, faptul că toate generaţiile aparţin unui contract definit prin  drepturi şi obligaţii între persoane şi generaţii. Contribuţia particulară a  lui Rawls la acest subiect este reflectarea la trăsăturile şi substanţa acestui  tip de apartenenţă.9 În descrierea lui Rawls condiţiile dreptăţii trebuie să fie în mod necesar  corecte şi cooperarea totală între persoanele libere şi egale de la o generaţie  la alta. El ajunge la această viziune asupra dreptăţii ce cuprinde generaţiile  prezente şi viitoare printr-un contract idealist bazat pe două condiţii  corelate reciproc: ,,poziţia originară’’ şi ,,vălul ignoranţei’’. Condiţiile pe  care le foloseşte Rawls sunt menite să ocolească limitările teoriilor tradiţionale  ale contractului social. El încearcă să reliefeze care sunt principiile pe  care, folosind terminologia kantiană, le-ar alege un un agent raţional şi moral  dacă s-ar afla în ,,poziţie originară’’, unde nu cunoaşte nimic în ceea ce  priveşte statutul său social sau intelectual, averea, vârsta ş.a.m.d. În aceste  condiţii de ignoranţă se crede că oamenii preferă două principii, şi anume :  ,,principiul libertăţii egale’’ şi un al doilea conform căruia inegalităţile  sociale şi economice urmează o clauză dublă: poziţia originară de egalitate  corectă (fair equality) de oportunităţi şi acestor inegalităţi nu li se  poate reproşa nimic cu condiţia ca ele să aducă cel mai mare beneficiu celor  mai dezavantajaţi membrii ai societăţii.10 Gândind aceste principii ca primele pe care cineva, aflat într-o poziţie  ignorantă şi iniţială, le-ar alege, Rawls legitimizează un mecanism de dreptate  distributivă între contemporani (ceea ce în eseul de faţă poartă numele distribuţie  intrageneraţională), pe de o parte, şi între contemporani şi generaţiile  viitoare (distribuţie intergeneraţională), pe de altă parte. Conform primeia,  pe măsură ce oamenii devin mai bogaţi, creşte şi posibilitatea ca statul să  redistribuie o parte din averile lor, prin intermediul taxelor şi impozitelor,  membrilor dezavantajaţi ai societăţii (inutil de precizat că asupra acestui  fapt libertarienii s-ar afla în profund dezacord). Cum putem aplica principiul  dreptăţii distributive în această etapă?11 Răspunsul lui Rawls nu sună la fel de convingător ca în cazul precedent. Totuşi,  el începe prin a presupune că odată ce vălul ignoranţei a fost ridicat, părţile  contractante ar putea descoperi că aparţin unor generaţii diferite: ,,Părţile  nu ştiu cărei generaţii aparţin sau, ceea ce se referă la acelaşi lucru,  stadiul de civilizaţie a societăţii lor. Nu au cum spune dacă este săracă sau  relativ bogată, axată în mare parte pe agricultură sau deja industrializată ş.a.m.d.  Vălul ignoranţei este complet. Astfel că persoanele aflate în poziţie originară  trebuie să se întrebe cât ar fi dispuşi să economisească în fiecare stadiu  bazându-se pe prezumţia că celelate generaţii vor economisi în acelaşi ritm. Cu  alte cuvinte, trebuie să ia în considerare cât sunt dispuşi să economisească în  orice etapă a civilizaţiei înţelegând faptul că ritmurile pe care le propun vor  regulariza întregul proces de acumulare. De fapt, ele trebuie să aleagă un  principiu corect de economisire care să distribuie un ritm potrivit de  acumulare fiecărui nivel de evoluţie.’’12 Ceea ce se sugerează este condiţia de corectitudine (fairness).  Principiile sunt echitabile în măsura în care ele iau în considerare interesele  oamenilor care vor trăi în viitor.13 Fragmentul citat conţine, în optica unor exegeţi, cel mai slab punct al  perspectivei lui Rawls asupra dreptăţii intergeneraţionale din moment ce el nu  se pronunţă destul de clar atunci când discută problema raţiunii pentru care  oamenii ar trebui să aleagă principiul economisirii corecte ca o modalitate de  dreptate distributivă intergeneraţională. Primele lucrări asupra acestui  subiect propun motivul îngrijorărilor altruiste ale primelor generaţii cu  privire la cele de mai târziu14,  în timp ce cu trecerea timpului el va vorbi mai degrabă despre motivele  orientate spre empatie: ,,Părţilor din poziţia iniţială li se poate solicita să  cadă de acord asupra unui principiu al economisirii supus condiţiei  suplimentare că ei trebuie să vrea ca toate generaţiile anterioare să-l fi  urmat. Prin urmare, principiul corect este acela pe care membrii oricărei  generaţii (şi prin urmare toate generaţiile) l-ar accepta ca acela pe care  generaţia lor va trebui să-l respecte şi drept principiul pe care şi-ar dori ca  generaţiile precedente să-l fi respectat (şi generaţiile viitoare să-l  respecte), indiferent de cât de departe în trecut (sau viitor) s-ar afla.’’15 Aşadar autorul ajunge să sugereze că principiul econimisirii corecte poate fi  aplicat dreptăţii intergeneraţionale şi că în acelaşi timp el reprezintă ceea  ce părţile contractante, ca agenţi raţionali şi morali reciproc dezinteresaţi,  ar alege din poziţia originară şi din spatele vălului de ignoranţă.
   
  NOTE 1 Barry, Brian, Theories of Justice (London:  Harvester Wheatsheaf 1989): 7.  
    3 Vezi în mod special Robert Nozick, Anarchy,  State and Utopia (Basic Books: New York and David Gauthier, 1986) şi Morals  by Agreement (Oxford, Clarendon Press) 
    5 Pe lângă Gautier citat anterior, subiectul este  dezvoltat minunat în Julian L. Simon, The Ultimate Resource II. (Princeton,  NJ: Princeton University Press, 1996). 
    6 Filosofia libertariană despre proprietate este  prezentată pe scurt în mod cuprinzător în contribuţia lui David Schmitz, „The  Institution of Property” în E. F. Paul, F. D. Miller and J. Paul (eds), Property  Rights (New York, Cambridge University Press, 1994). 
    7 Wolf, Intergenerational,  283. 
    8 Diferenţa este prezentată în detaliu în in Brian  Barry. Theories of Justice.  (London: Harvester Wheatsheaf, 1989). Voi  face o expunere sumară a diferenţelor esenţiale după cum sunt expuse în cartea  sa. 
    9 Brett M. Frischmann, „Some Thoughts and  Shortsightedness and Intergenerational Equity”, Loyola University Chicago  Law Journal, 36 (2005): 460. 
    10 Wolf, Intergenerational,  285. 
    11 Vezi Rawls, A Theory , 288 – 289. 
    13 Wolf, Intergenerational , 285. 
    14 Noţiunii exprimată aici îi fusese reproşat o doză  de sexism şi caracterul arbitrar. Pentru acest lucru vezi Susan Moller Okin, Justice,  Gender, and the Family (New York: Basic Books, 1989) şi, respectiv, Brian  Barry, „Circumstances of Justice and Future Generations” in Richard Sikora and  B.M. Barry (eds.), Obligations to Future Generations  (Philadelphia:  Temple University Press, 1978). 
    15 John Rawls, Political Liberalism. (New  York: Colombia University Press, 1993), 274. 
    
	  NICOLAE 
						DRĂGUŞIN – Preparator univ. 
						drd., Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea 
						Creştină „Dimitrie Cantemir”, redactor „Sfera 
						Politicii”. 
			 
             sus
   
              |