| 
  
                         
            Liberalismul  
                        
            Nae Ionescu şi legitimarea extremei drepte româneşti 
			 
			
			  
						SABIN DRĂGULIN 
                        
							Abstract: 
							A traditionalist, strongly opposing the 
							modernization model imposed by the 1848 
							revolutionaries, Nae Ionescu influenced the 
							sensibility of that part of the society that hoped 
							for „safeguarding” the being of the Romanian people. 
							He stood for that kind of intellectual who managed 
							to legitimize a whole ideology just through his own 
							thinking; and the Extreme Right simply found in 
							Ionescu’s reasoning the perfect ideological 
							justification. Without Nae Ionescu it wouldn’t have 
							managed to achieve the glory it actually gained 
							during the interwar era. 
							
							
							Keywords: ideology, nationalism, xenophobia, 
							anti-democratic, racist 
						 
   
Statul şi naţiunea română reprezintă o creaţie recentă. Un grup de tineri  intelectuali munteni şi moldoveni, care se găseau la Paris, pentru a studia,  participând la cursurile de la „College de  France”, respirând spiritul cultural emanat de Quinet şi Michelet au preluat  idei care promovau valori laice, pozitiviste şi naţionaliste. Această tânără  elită era formată din nobili şi aveau legături minime cu spaţiul burghez  ca şi cu cel rural şi în acelaşi timp nu continuau drumul trasat de şcoala  latinistă. Persoane ca Alecsandri, Kogălniceanu, Ghica şi fraţii Brătianu şi  mai târziu Bălcescu erau o creaţie a educaţiei primite la Paris. Aici citeau  Herder, frecventau cluburile poloneze şi  italiene care împărtăşeau aceleaşi idei si idealuri, iar cartea de capătâi era  „Le Peuple”(1846), scrisă de Michelet. Această elită, naţionalistă, a  imaginat un proiect ambiţios în două etape în spiritual revoluţiei de la 1848. 
  
  În prima etapă şi-a propus inventarea naţiunii şi statului român. 
  
  A doua etapă şi-a propus modernizarea celor două concepte enunţate  anterior. Declanşarea mişcărilor revoluţionare (1848), în spaţiul continental a  reprezentat, pentru noua elită naţionalistă, momentul punerii în practică a  tuturor idealurilor. 
  
  Actul fundamental al revoluţiei muntene intitulat „Proclamaţia de la  Islaz”, va deveni pentru câteva luni „Constituţia” noului stat revoluţionar. În  interiorul acesteia se vor regăsi idei care relevau o dorinţă mai mare de  modernizare şi de conectare spaţiului muntean cu civilizaţiile occidentale.  Desigur un astfel de proiect s-a realizat de sus în jos şi s-a reflectat în  domeniul politic prin introducerea modelului democraţiei parlamentare statuată  în urma adoptării Constituţiei din 1866, în legislaţie, prin preluarea unor  constructe legislative, în administraţie prin începerea procesului de unificare  administrativă, în şcoală, prin crearea unor instituţii specifice.
  
  Toate aceste reforme au impus societăţii româneşti un ritm accelerat de  transformare în baza unui proiect ideologic care prevedea alinierea statului  român la acelaşi nivel cu statele civilizate.
  
  Această opţiune politică a implicat „arderea” etapelor  care trebuia să pregătească societatea. Într-o perioadă relativ scurtă de timp  modul de a te îmbrăca, de a vorbi şi scrie, s-au schimbat, apar idei noi,  mentalităţi diferite, o abordare diferită faţă de instituţii, în plan economic,  apar primele forme ale economiei de piaţă. Toate aceste noi situaţii creează o  stare de tensiune la nivelul elitei. Apare o schimbare a raporturilor de forţe  dintre diverse grupuri de influenţă. Ca urmare a introducerii forţate a noului  model, apar diverse reacţii în spaţiul public care încearcă să găsească soluţii  alternative. Problema care se punea era următoarea: exista un acord tacit între  diferitele componente ale elitei privind idea de modernizare, deorece dorinţa  de modernizare era sinceră, ceea ce îi diferenţia consta în modelul ales. În  urma acestei lupte de idei se vor distinge două arii ideologice care, aplicate  în spaţiul politic vor da naştere a două ideologii clasice: conservatoare şi  liberale. Promotorii ideologiei conservatoare vor fi identificaţi cu tradiţionaliştii  iar ideologii liberali cu moderniştii. 
  
  Tradiţionalismul românesc a însoţit istoria modernă a României. Titu  Maiorescu, Vasile Pogor, Iacob Negruzzi, P.P.Carp, Teodor Rosetti Mihai  Eminescu, A.D.Xenopol, Vasile Alecsandri, Ion Creangă, Ion Eliade Rădulescu,  Constantin Rădulescu Motru, Nicolae Iorga, George Coşbuc, Alexandru Vlahuţă  sunt reprezentanţi de seamă al acestui curent care a criticat generaţia paşoptistă  pentru drumul care l-a impus statului şi societăţii româneşti.
  
  Ultima generaţie care a criticat generaţia paşoptistă se situează în  perioada anilor ’30 a secolulului XX. Virulenţa acestei atitudini se înscrie în  spiritul perioadei. Ce-a mai importantă personalitate al acestui curent de  gândire a fost Nae Ionescu. 
  
  Nae Ionescu este una dintre personalităţile cele mai importante a perioadei  interbelice. S-a născut pe 16 iunie 1890 la Brăila şi şi-a petrecut copilăria  într-un spaţiu în care din 7200 de familii doar 2500 erau româneşti. 
  
  Ionescu unul dintre primii intelectuali care va adera la curentul  ortodoxismului românesc. În pregătirea sa intelectuală a fost influenţat de  pozitivism, darwinismul social şi materialismul evoluţionist. În timpul studenţiei  a făcut parte dintr-o asociaţie ce avea un caracter antisocialist intitulată Avântul.  Această asociaţie a fost înfiinţată de Vasile Panaitescu şi reunea tineri care  considerau că fac parte dintre comunitate de misionari ai spiritului românesc.  Asociaţia a promovat un mesaj naţionalist cu caracter intrasigent.1
  
  În anul 1909 s-a înscris la Facultatea de Litere unde i-a  avut ca profesori pe Nicolae Iorga,Vasile Pârvan, P.P.Negulescu şi Constantin Rădulescu  Motru. Pe parcursul studiilor s-a evidenţiat în studiul matematicii, filozofiei  şi a logicii. Ulterior s-a transferat în Germania unde a studiat realismul şi  critica raţionalismului kantian devenind un expert în domeniul istoriei antică şi  medievale. După încheierea studiilor, care vor fi completate printr-un  doctorat, s-a specializat în raţionalismul hegelian.2 Studiile realizate în Germania l-au influenţat în mod hotărâtor în sensul în  care a devenit un discipol al şcolii ce critica pozitivismul şi raţionalismul  devenind un ferm susţinător al ideilor ce promovau recuperarea tradiţiilor  autohtone. Punctul de plecare a acestor critici rezidă din critica adusă  sistemului cartezian care era considerat rădăcina filonului raţionalist de la  care s-au dezvoldat ideologii ca iluminismul şi pozitivismul. Ionescu a  criticat cu tărie acest sistem deoarece a propus divinizarea raţiunii. 
  
  Din punctul său de vedere, fondarea societăţii de tip occidental pe aceste  valori a produs laicizarea culturii, proces care începuse deja cu Renaşterea  dar care a primit consacrarea în perioada modernă fapt ce a produs o sciziune  între ştiinţă şi dimensiunea spirituală distrugând în acest fel acea unitate a  realităţii în care individul trăia de secole.
  
  Acesta arăta că toţi revoluţionarii de la 1848 şi-au desăvârşit studiile în  Franţa şi de aceea principalele idei au fost împrumutate de aici.3 Între anii 1821-1848 a fost împrumutat un model de stat care nu a aparţinut  niciodată naţiunii române.4 Acest model era în total dezacord cu propria cultură care s-a născut în Orient şi  are rădăcini în Orient, influenţa bizantină fiind mult mai profundă decât cea  latină şi de aceea naţiunea română este diferită în comparaţie cu alte naţiuni  neolatine din Europa occidentală.5 În acest fel această elită care avut un demers europeizant a pus în pericol  valorile autentice ale naţiunii române.6
  
  În opoziţie cu pozitivismul occidental Ionescu opune trăirismul,  care era un curent de gândire ce avea puternice legături cu existenţialismul  german şi care îşi propunea cunoaşterea realităţii în baza unei logici existenţiale  care deriva din cultură văzută ca un depozit de experienţă interioară,  individuală şi colectivă şi nu în baza unei teorii abstracte. 
  
  Trăirismul promovat de Nae Ionescu se apropie mai mult de psihologia lui  Klages şi în măsură mult mai mică de existenţialismul lui Haidegger. Din multe  puncte de vedere Haidegger a fost punctul de referinţă a lui Ionescu deoarece,  lucrarea acestuia privind grafologia care a fost publicată în 1936 are ca model  opera similară a lui Klages publicată în 1910. Psihologul german considera că  există o contraopoziţie între suflet şi spirit. Experienţa era văzută de  Ionescu ca un flux de imagini derivat din viaţa trăită şi percepută de suflet  imediat înainte de raţionalizarea operată de spirit. În demersul său de a ataca  raţionalismul cartezian Ionescu s-a inspirat din istoricismul lui Meinecke.  Astfel Ionescu a definit istoria ca o succesiune de manifestaţii irepetibile  ale Absolutului într-un proces temporal continuu. În acest fel realitatea  organică era preferată altor construcţii specifice raţionalismului.7 Cu toate acestea nu era eliminată total raţiunea aceasta demonstrându-şi  utilitatea în logica de tip matematic-ştiinţific.8
  
  Această delimitare era necesară deoarece Ionescu nu accepta existenţa raţiunii  în spaţiul religios. Din punctul său de vedere metafizica îşi propunea să  analizeze raportul dintre om şi Dumnezeu prin intermediul raţiunii, dar această  abordare nu era suficientă ca să se obţină o înţelegere deplină şi profundă a  vieţii spirituale. Existenţa lui Dumnezeu nu putea fi înţeleasă şi cu atât mai  puţin dovedită prin intermediul logicii. Existenţa divinităţii ca şi raportul  dintre Dumnezeu şi individ nu putea fi o experienţă transmisibilă sau repetibilă  şi ca atare nu putea fi explicată prin intermediul raţiunii. Aceasta era prea  limitată pentru a garanta cunoaşterea Absolutului.9 Raportul între Dumnezeu si individ se construieşte prin intermediul unui act pe  care Ionescu îl numeşte trecător-infinit, trecător deoarece se realiza  ieşind din realitatea finită a omului, infinit deoarece dorea ajungerea la o  dimensiune infinită a divinităţii şi să stabilească un contact cu absolutul.  Această conexiune nu se realiza direct de la om la Dumnezeu cât mai degrabă  între Dumnezeu şi lume.10
  
  Ionescu a fost influenţat în teoretizarea raportului dintre comunitate şi  divinitate de către P.J. Cadaev şi gândirea teologică rusă. Acesta se opunea  alegerii unei înălţări individuale ca mijloc de a se apropia de Dumnezeu optând  pentru pierderea individualităţii şi contopirea cu divinitatea prin intermediul  comunităţii creştine.11 Până în acest moment diversele influenţe provenite din spaţiul german şi  rus sunt evidente, noutatea cu care vine Ionescu este dată de faptul că natura  cu comunitatea creştină vine pe baza condividerii unei multitudini de valori  spirituale. Raportul între om şi Dumnezeu nu există atât în observarea  perceptelor religioase cît mai ales în practicarea propriilor valori  religioase. Acest raport este atât de profund încât trece dincolo de  posibilitatea de înţelegere a raţiunii. Totalitatea acestor adevăruri intriseci  asumate şi relevate alcătuiesc Dogma. Ionescu credea din tot sufletul că  acolo unde nu există dogma religia încetează să mai existe.12 La Ionescu ca şi la Crainic raţiunea era maxima expresie a personalităţii  individuale şi reprezintă piatra de bază a individualismului şi a laicismului,  proces ce a început cu Renaşterea. Pentru raţionalişti raţiunea reprezintă un  panaceu universal care poate fi folosit ca mijloc de cunoaştere şi judecată în  orice câmp de activitate.13
  
  Pentru Ionescu există o legătură indisolubilă între valorile spirituale ale  fiecărei credinţe şi comunitatea în care ele se difuzează. Aşa cum teologia  ortodoxă se fondează pe ideea comunităţii de credincioşi, individul trebuia să  renunţe la propria individualitate de fiinţă raţională şi să accepte dogma.  Există un raport între religie şi naţiune deoarece fiecare atitudine a uni  popor faţă de Dumnezeu, modul în care trăieşte face parte integrantă din  structura intimă a naţiunii.14 Analizând acceste idei observăm că pe de o parte există influenţa germană unde  Wilhelm Dilthy considera că există două lumi: una exterioară care este  analizabilă prin intermediul raţiunii şi o alta interioară care nu poate fi  percepută prin intermediul raţiunii cât mai degrabă printr-o dimensiune  interioară denumită Erlebnis.15 
  
  Pe de altă parte există influenţa lui Kireevski care susţinea că, credinţa  religioasă era determinantă pentru cultura şi civilizaţia unui popor, şi se alătura  lui Maurras care vedea în catolicism unele dintre aspectele esenţiale ale naţiunii  franceze.16 Ceea ce diferenţia naţiunile între ele era raportul între comunităţi naţionale şi  Dumnezeu. Catolicismul şi ortodoxia îşi împărţeau în mare parte patrimoniul  teologic dar acest fapt nu reprezintă că ele coincid.17
  
  Diferenţa rezidă din faptul că ortodoxia pentru români reprezintă un factor  fundamental în crearea structurii sale spirituale. Valorile ortodoxiei s-au  impregnat încă din primele momente ale formării poporului român. De aceea este  evident faptul că suntem ortodoxi în măsura în care suntem români.18
  
  În acest moment se ajunge la definirea concepţiei rasiste  a lui Ionescu, care este mult mai rafinată decăt la predecesorii săi deoarece  pune în discuţie elemente definitorii ale poporului român care se bazează pe  acele valori spirituale pe care se bazează o comunitate. Acum apare  semnificatul conceptului de Român. În acelaşi timp duce o luptă pentru  delegitimarea regimului politic al democraţiei parlamentare. 
  
  Ionescu excludea aprioric că cine este de o religie diferită de cea ortodoxă  ar putea fi un bun român şi aceasta deoarece există o diferenţă majoră între  atitudinea individualistă-raţionalistă anglo-saxonă şi cea organicistă,  spiritualistă a Europei Occidentale.19
  
  Termenul de Comunitate Naţională era folosită de Ionescu în accepţiunea  lui Tönnies, şi anume în opoziţie cu acela de Societate. Este o concepţie  organicistă în care fiecare naţiune era un subiect vital în care fiecare membru  desfăşura o activitate esenţială fără a deveni superior altuia. Pentru Ionescu  viaţa rurală reprezenta modelul de luat în considerare deoarece reflecta acel  stil oriental, de comunitate integrată ce era în netă opoziţie cu modelul urban  tipic occidentului în care individul se găsea în căutarea profitului personal,  atribut specific liberalismului şi a mentalităţii capitaliste. Din acest punct  de vedere Ionescu se înscrie în categoria tradiţionalismului românesc fiind  influenţat de semănătorism.
  
  Democraţia, care este un produs al gândirii liberale, pozitiviste şi a  regimului capitalist crează inexorabil o atomizare a societăţii cu efect  imediat în anularea trecutului.20
  
  Modelul liberal democratic a reuşit să transforme natura instituţiilor  statului român dar nu a avut un efect profund asupra naţiunii. Această diferenţă  este dată de diferenţa de natură dintre acestea; statul este o realitate  juridică, artificială ce este străină esenţei naţionale în timp ce naţiunea  este o realitate organică. Statul modern imaginat şi creat de paşoptişti a  reprezintat o ruptură de structurile tradiţionale româneşti deoarece în  profundul esenţei naţionale există credinţa. Ionescu vede statul ca o unitate  indisolubilă de biserică şi naţiune. Statul român modern a produs o ruptură  între cele trei elemente.21 Aici putem să facem o observaţie; Ionescu foloseşte termenul de naţiune cu  toate că foloseşte argumente provenite din spaţiul teoretic german ce  legitimează termenul de volk, adică popor.
  
  După cum se observă poziţia antidemocratică a lui Nae  Ionescu este definită. Discreditarea democraţiei atât ca teorie dar şi ca  practică a reprezentat motivul de bază a discursului Ionescian. Autoritatea de  care se bucura în rândul tinerei generaţii era de necontestat. Acesta reuşeşte  să creeze o ierarhie la nivelul membrilor statului român. Criteriile cu care  operează au ca punct de referinţă calitatea de român. Evreul nu se poate regăsi  în organismul poporului roman, greco-catolicul este văzut ca o celulă  cancerigenă în corpul românităţii. Samuil Micu este un papistaş care şi-a trădat  religia şi credinţa de aceea nu poate fi considerat român. I.C.Brătianu cu  toate că era ortodox nu simţea şi nu acţiona ca un român. De aceea nu poate fi  considerat român.22
  
  Concluzia este că nu poate exista un român dacă nu este ortodox, dar nu  este suficient, trebuie să gândeşti, să simţi, să acţionezi în spiritul realităţilor  organice româneşti. După cum se observă Nae Ionescu reuşeşte să facă saltul de  calitate în gândirea rasistă românească deoarece nu se mai axează doar pe  figura evreului care deja a fost demonizată pe parcursul unui secol de istorie  românească, în acest moment elimină din organismul social al comunităţii pe toţi  cei care nu sunt buni români. Legătura indisolubilă dintre stat, ortodoxie şi  naţiune provoacă o excluderea de facto a conceptului de cetăţean. Acesta  îngloba o stare juridică care îi aducea pe toţi cetăţenii acelui stat în starea  de egalitate juridică, indiferent de religie, sau origine socială. În acest fel  orice construct de tip liberal occidental este respins cu tărie fiind acceptat  un model elitist al societăţii, exclusive şi rasiste.
  
  Alături de acesta se va agrega un grup de tineri intelectuali care se vor  afirma la şcoala mişcărilor studenteşti de dreapta. Aceşti discipoli ai lui Nae  Ionescu au studiat în Germania şi au respirat clima antiraţionalistă şi  antipozitivistă a timpurilor. Această generaţie a pornit ca şi paşoptiştii sau  junimiştii pe strada realizării reformării societăţii şi a statului român. Era  o generaţie care citea Spengler şi care conştientiza că România făcea parte din  „culturile minore” şi avea determinarea de a o transforma într-o „cultură majoră”.  Punctul de referinţă era generaţia paşoptistă, deoarece aceasta reuşise să  realizeze idealul unirii românilor. Acest grup de tineri intelectuali s-au  grupat în jurul asociaţiei culturale Criterion şi a revistelor Axa, Pămîntul Stămoşesc şi Cuvântul, care, vor deveni tribuna de unde  vor fi promovate ideile ce trebuiau să realizeze tranformarea societăţii româneşti  în funcţie de propriile idealuri. Din punct de vedere sociologic aceştia ar  putea fi consideraţi o generaţie de inadaptaţi, deoarece nu se regăseau în  societatea din care făceau parte. 
  
  În acest moment apare ideea unei misiuni în numele creştinătăţii iar  această idee puternică atrăgea tinerii. Era recunoscută superioritatea  dimensiunii spirituale şi se valorizau principiile religiei ortodoxe împreună  cu redescoperirea spaţiului rural. Exponenţii acestui curent erau convinşi că  ideologia oficială a statului român modelată pe valori occidentale era în criză  aşa cum era în criză filozofia pozitivistă. 
  
  Războiul, ca şi criza economică a anilor ´30, care a devastat economia  mondială a demonstrat că ideea progresului infinit nu mai era valabilă iar  lumea trebuia să se întoarcă cu faţa spre iraţionalism, misticism şi religie.23 Ideile pe baza cărora vor începe această luptă de reformare a societăţii nu  sunt nici pe departe noi şi nu reprezintă altceva decât reluarea ideilor de  baza a tradiţionaliştilor care criticau generaţia paşoptistă.  
  
						  
  NOTE 
  1 Dora Mezdrea,  Nae Ionescu - Biografia,  (Bucureşti: Editura Universale Dalsi, 2001), 140,144.   
  
    2 Emanuela Costantini,  Nae Ionescu, Mircea  Eliade, Emil Cioran, Antiliberalismo nazionalista alla periferia d’Europa,  (Perugia: Morlachi Editore, 2001), 49.  
  
    3 Zigu Ornea,  Anii treizeci. Extrema dreaptă  românească, (Bucureşti: Editura Fundaţiei Culturale Române, 1999), 225.  
  
    4 Nae Ionescu, „Naţiunea împotriva statului de  import”,  Axa, anul II, nr.6, 5 februarie 1933.  
  
    5 Ionescu, „România ţară a Răsăritului”,  Cuvîntul,  anul VI, nr.1753, 9 martie 1930.  
  
    6 Ionescu, „Ortodoxia de foileton şi radicalismul  literar”,  Cuvîntul, anul III, nr.479, 13 iunie 1926.  
  
    7 Ionescu,  Prelegeri la filozofia religiei,  (Cluj: Biblioteca Apostrof), 1994, 51.  
  
    8 Nae Ionescu, „Duminica”,  Cuvântul, anul  III, n.546, 30 august 1926  
  
    9 Ionescu,  Prelegeri, 44-54.  
  
    10 Ionescu,  Prelegeri, 67-79.  
  
    11 P.J.Cadaev,  Socinenija i pis’ma,a.c.di  M.Gersenzont, (I. Mosca, 1913), 76-77, citat în A. Walicki,  Una utopia  conservatrice, (Einaudi: Torino, 1973), 72.  
  
    12 Nae Ionescu, Duminica,  Cuvîntul, anul III,  nr.552, 6 septembrie 1926.  
  
    13 Nichifor Crainic,  Gândirea, anul XI, nr.2,  1931.  
  
    14 Nae Ionescu, „A fi bun roman”,  Cuvîntul,  anul VI, nr.1982, noiembrie 1930.  
  
    15 J.W. Burrow,  The Crisis of Reason,  (London, Yale University Press: New Haven, 2000), 88,  
  
    16 Emanuela Costantini,  Nae Ionescu..., p.61.  
  
    17 Nae Ionescu,  Între ziaristică şi filozofie,  (Iaşi: Editura Timpul, 1996), 213.  
  
    18 Ionescu,  Îndreptar ortodox, (Wiesbaden:  Editura Frăţia Ortodoxă, 1957), 88.  
  
    19 Ionescu, „Înspre realităţile noastre”,  Cuvîntul,  anul VII, nr. 2148, 16 aprilie 1931.  
  
    20 Ionescu, „Înspre realităţile noastre”,  Cuvîntul,  anul VII, nr. 2148, 16 aprilie 1931.  
  
    21 Ionescu, „Tradiţionalism şi democraţie”,  Cuvîntul,  anul III, nr. 532, 14 august 1926.  
  
    22 Ionescu, „Duminica”,  Cuvîntul, anul III,  nr. 612, 15 noiembrie 1926.  
  
    23 Idem, „Ortodoxia de foileton şi radicalismul  literar”,  Cuvîntul , anul III, nr. 479, 13 iunie 1926.  
  
     
 
						  
						
						SABIN DRĂGULIN – Lect. univ. 
						dr., Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea 
						Creştină „Dimitrie Cantemir”, Bucureşti, secretar 
						general de redacţie Sfera Politicii. 
						
			 
						
             sus
   
                        
               |