| 
            Criza economică - cauze, caracteristici, implicaţii 
 
            Puterile emergente şi criza globală
 
 
 
						SERGIU TĂMAŞ 
							Abstract:The tectonic movement which took place 
							in the global economy, in the context of the current 
							financial crisis, draws our attention in the 
							direction of the increasingly important role the 
							“emergent powers” have in the global politics, 
							mainly due to their spectacular economic growth 
							compared to the modest one of the industrial powers. 
							The success of the emergent powers was acquired 
							through a “selective de-coupling” of their 
							strategies and economic policies from the Washington 
							Consensus, which channels the activity of the World 
							Bank and the IMF. The pragmatic and flexible 
							policies of the emergent powers give to the poor 
							countries new patterns of economic growth and, at 
							the same time, lay the foundation for a multi-polar 
							world.
 
							
							Keywords: Global crisis, emerging powers, the 
							diversity of growth poles, new world order     Actuala criză financiară deşi a avut un caracter global, o serie de ţări au  făcut faţă şocului, mult mai bine decât altele, contribuind substanţial la  dinamica economiei mondiale. Aceste ţări denumite „puteri emergente” au reuşit  prin politicile iniţiate să atingă ritmuri de creştere economică spectaculoase.  În cadrul unei expunerii ţinute recent la Centrul Wilson din Washington, Robert  Zoellick, preşedintele grupului de instituţii al băncii mondiale a atras atenţia  asupra acestei schimbări în dinamica economiei şi politicii globale declarând că  „plăcile tectonice ale economiei şi vieţii politice sunt în mişcare. Ne putem  mişca în acelaşi timp cu ele sau putem continua să interpretăm lumea nouă prin  prisma celei vechi. Trebuie să recunoaştem noile realităţi şi să acţionăm în  sensul acesta”…1
 Opinia noastră în legătură cu acest îndemn, este că preşedintele Zoellick doreşte să sugereze că instituţiile  Băncii mondiale, pe care le conduce, ar fi avut o contribuţie esenţială la  aceste schimbări. În realitate, Banca mondială şi diferitele ei instituţii, cea  mai des menţionată fiind Fondul Monetar Internaţional, au recurs şi continuă să  recurgă la politici care, în multe situaţii, au înrăutăţit starea economică a ţărilor  „ajutate”. Puterile emergente mult mai prudente, faţă de acest gen de sprijin,  au mizat pe inteligenţa politică proprie şi pe valorificarea potenţialului  intern. Evoluţia actualei crizei financiare globale a validat acest  comportament şi îl obligă pe Robert Zoellick să constate că „estimările recente  indică faptul că India şi China au ajutat la ieşirea economiei mondiale din  recesiune”...2
 1. Grupul „emergenţilor”
 Unii analişti includ în grupul „puterilor emergente” 7 ţări, denumite  adesea E-7 (India, China, Brazilia, Rusia, Africa de sud, Mexic, Indonezia şi  Turcia), alţii însă se referă la 8, iar unii doar la 5 ţări. Diferenţele de  apreciere ţin de datele pe care le iau în considerare (mărimea populaţiei,  ritmul de creştere economică sau alt indicator). Invariabil, îndiferent de  aprecierea mărimii grupului, analiştii includ în rândul „emergentelor” şi Federaţia  Rusă, care oricum se abate de la evoluţia istorică a celorlalte membre ale  grupului. Prezenţa Federaţiei Ruse este rezultatul schimbărilor geopolitice ce  au urmat dezintegrării Uniunii Sovietice, în urma cărora Rusia a suferit  importante pierderi economice, dar care acum s-a înscris pe o traiectorie  ascendentă, care o plasează în situaţia de a ieşi din „groapa geoeconomică”. 
 Ceea ce apropie „puterile emergente”  şi le distanţează de celelalte ţări în curs de dezvoltare este creşterea  economică susţinută pe fondul crizei globale. Cel mai puternic „motor economic”  din acest grup este China, care a înregistrat şi în condiţiile crizei  financiare globale un ritm anual de creştere economică care a oscilat între 9 şi  12%. China a fost şi ea lovită de şocul crizei, însă datorită măsurilor luate,  cel mai scăzut nivel de creştere a fost de 6,2%, înregistrat în primul  trimestru al anului 2009. Ulterior economia chineză şi-a revenit şi în primele  trei luni ale anului 2010, a avut o creştere de 11,9%, în raport 10,7% în  ultimul trimestru din 2009.
 
 Grupul „puterilor emergente” devansează, în planul ritmurilor de creştere  economică, grupul ţărilor dezvoltate (Statele Unite, Uniunea Europeană, şi  Japonia), devenind, în ultimul deceniu, „motoare ale dezvoltării globale”.  Datele statistice privind PIB-ului global indică o creştere de 4% pentru 2010,  nivel realizat în temeiul unei contribuţii doar de 2% din partea ţărilor  dezvoltate şi a unui aport de 6%, din partea „puterilor emergente”.3
 
 Din acest punct de vedere, sunt semnificative şi ritmurile de creştere  economică previzibile pentru 2010. Puterile emergente la un loc, se vor menţine  la un nivel de creştere de 5,1% - 6,2%, în timp ce statele dezvoltate în  ansamblul lor, se vor situa la un nivel de 1,3%-1,9%. Nivelurile prognozate  pentru diferite state,în cursul anului 2010, menţine această diferenţă: Japonia  va înregistra doar o creştere de 1,7%, SUA va atinge un nivel de 1,5%, iar  Uniunea Europeană numai de 1%.
 
 În contextul în care se vor menţine aceste diferenţe de creştere economică,  studiile de tendinţă ne arată că în 2019 aceste ţări vor ajunge din urmă grupul  ţărilor dezvoltate (G-7 - SUA, Japonia, Germania, Franţa, Marea Britanie,  Italia, Canada) şi ca urmare ierarhia puterilor economice se va modifica în  jurul anului 2030-2032, pe primul loc trecând China, urmată, în ordine  descrescândă de SUA, India, Brazilia, Germania şi Japonia.4
 
 Aceste evoluţii se fac simţite şi în planul raporturilor politice internaţionale,  puterile emergente fiind din ce în ce mai active în dezbaterile grupului G-20 şi  în cadrul diferitelor reuniuni internaţionale. În chestiuni esenţiale pentru  viitorul planetei, „emergenţii” au adesea puncte de vedere diferite de cele susţinut  de Statele Unite, sau de reprezentanţii altor ţări dezvoltate. Comportamentul,  obiectivele şi politicile promovate vizează construirea unei lumi multipolare,  deschisă spre noi practici politice.5 Deşi, puterile emergente au regimuri politice diferite, ceea ce le apropie este  efortul făcut de a părăsi zona înapoierii economice. Unitatea lor de acţiune se  realizează, cu prioritate, în cadrul unor înţelegeri informale.
 2. Ponderea grupării BRIC
 În cadrul grupului de „puteri emergente”, se remarcă procesul colaborării  între patru economii emergente - Brazilia, Rusia, India, China  – proces semnalat, de mai mult timp, de către Jim O’Neill, expert al Băncii  Goldman Sachs. El a pus în circulaţie şi acronimul BRIC pentru a denumi  această evoluţie şi consecinţele sale.6 BRIC nu constituie o alianţă politică şi nici una militară formală. În cadrul  întâlnirilor succesive ale şefilor de stat sau ale miniştrilor de externe ale  acestor ţări din 2008, 2009 şi 2010 s-au stabilit coordonatele mari ale unei  colaborări informale pe plan politic şi economic, care poate exercita presiuni  asupra Statelor Unite pentru a obţine anumite schimbări în politica globală. Cu  toate acestea, s-au făcut anumiţi paşi în direcţia constituirii unui sistem  organizaţional de acţiune, Organizaţia de la Shanghai.
 Ponderea grupării BRIC în economia globală este importantă. În ansamblul  lor aceste ţări cuprind 40% din populaţia lumii, deţin peste 25% din suprafaţa  terestră a planetei, iar produsul intern brut cumulat reprezintă 16% din PIB-  ul planetei (15.435 trilioane $).7 A devenit evident că datorită acestui ritm de creştere economică, unul din  obiectivele grupului este implicarea în concurenţa cu economiile occidentale.  Un alt obiectiv comun al grupului BRIC, este construcţia unui sistem internaţional  mai democratic, întemeiat pe respectul legii şi pe diplomaţia multilaterală.  Politicile iniţiate de BRIC pot face ca acestasă devină un centru de coagulare şi  pentru alte ţări, ceea ce ar face ca ponderea grupării să devină un factor esenţial  în luarea deciziilor participanţilor la reuniunile G-20 şi implicit să reducă  influenţa în politica mondială a grupului G-7. Dacă acestă evoluţie va avea  loc, această colaborare poate să capete contururile unui „leadership  colectiv” al lumii, ceea ce ar crea serioase probleme pentru politica  externă a Statelor Unite. În acest sens, a fost semnificativă o secvenţă a  întâlnirilor de la Summitul Încălzirii Climatice de la Copenhaga, din decembrie  2009, care a reunit 193 de state. Preşedintele Obama al Statelor Unite, nemulţumit  de mersul lucrărilor, a dorit să discute în particular cu primul ministru al  Chinei. La întâlnirea programată, preşedintele Obama a avut surpriza să găsească  alături de Wen Jibao şi şefii de guvern din Brazilia, Africa de sud şi India.  Această abatere de la regulile diplomatice, a fost un semnal că ceva esenţial  s-a schimbat pe plan internaţional.
 
 Ţările emergente nu constituie un „bloc”, în sensul obişnuit al termenului,  fiecare din ele elaborând propria sa conduită în politica economică şi socială  internă şi externă. Cu toate acestea, pe plan internaţional, ele acţionează în  aşa fel încât prin poziţiile adoptate, fie refuză deschis unele din măsurile  propuse de organismele internaţionale în planul schimburilor economice, fie  acceptă unele din ele după negocieri strânse, prin care se urmăreşte protejarea  propriilor economii de presiunile corporaţiilor globale.
 
 În ansamblul lor, aceste practici sunt expresia unei „decuplării selective”  de practicile Băncii Mondiale şi ale FMI. Această apreciere nu pune sub semnul  întrebării validitatea liberalismului ca doctrină, ci are în vedere una din  variantele sale şi anume neoliberalismul promovat din iniţiativa premierului  Marii Britanii Margaret Thatcher şi a preşedintelui Statelor Unite Ronald  Reagan în anii 80 ai secolului trecut. Axul principal al doctrinei a fost ideea  de-reglementării pieţelor şi a retragerii statului din sfera economică. Această  interpretare a devenit „hegemonică”, o paradigmă impusă discursului social şi  o „artă a guvernării globale”.8 O asemenea orientare similară gândirii fundamentaliste întâlnite în planul  doctrinelor religioase a promovat un comportament politic al ţările occidentale  considerat infailibil şi având o valoare universală prin intermediul instituţiilor  internaţionale de tipul Băncii Mondiale şi FMI.
 
 În dependenţă de situaţia lor concretă economico-socială şi istoria  ascensiunii lor la independenţă şi suveranitate, puterile emergente au limitat  sau au renunţat la „asistenţa financiară externă”, folosind cu prioritate  resursele interne, iar în relaţiile economice internaţionale şi în politica de  investiţii străine au pus accentul pe criterii economice şi mult mai puţin pe  considerente politice, exprimându-şi nemulţumirea faţă de regulile defavorabile  ţărilor în curs de dezvoltare.
 
 Acest comportament în politica internă şi externă, a asigurat o dezvoltare  pozitivă în plan economic, şi a reconfirmat rolul decisiv al unei guvernări  inteligente, capabile să respecte câteva reguli esenţiale: a) să aibe iniţiativă  politică în baza unui program de perspectivă; b) să aplice reguli de conduită  profitabile pentru întreaga societate; c) să sprijine forţele economiei, fără a  deveni prizoniera acestora; d) să fie pragmatică, flexibilă, adică eliberată de  chingile unui dogmatism ideologic.
 3. Depăşirea fundamentalismului  politic
 Comportamentul politic al „puterilor emergente” oferă ţărilor sărace şi  celor aflate încă în faza de subdezvoltare, numeroase sugestii de comportament  politic şi economic pentru a-şi elabora propria cale de a depăşi starea de  înapoiere economică şi socială. Recunoscând noile realităţi ale economiei şi  politicii internaţionale, Robert Zoellick, în aceeaşi expunere ţinută la Wilson  Center, deja menţionată a atras atenţia asupra acestei schimbări de situaţie pe  plan global, subliniind că „lumea de azi are mai mulţi poli de creştere  economică, mai multe opţiuni în planul strategiilor de creştere, lăsând  trecutului unipolaritatea, lideratul unic, strategia unică şi căile unice de  dezvoltare”...9 În acestă perspectivă, puterile emergente sunt cele ce oferă în momentul de faţă  noi modele de creştere economică, fiecare aducând o anumită contribuţie la  formarea unui sistem politic internaţional multipolar.
 China după ce a renunţat la dogmatismul maoist, a recurs la deschiderea  condiţionată a pieţelor, astfel ca importurile sau efectuarea de investiţii de  către corporaţiile globale, să nu ducă la blocarea sau preluarea unor pieţe  interne în curs de dezvoltare. În acest scop s-au stabilit reguli fiscale ce  avantajau propria economie, dar şi interesele investitorilor străini, cărora le  rămânea opţiunea de a lucra în domenii care nu puteau fi „acoperite” de firmele  autohtone.
 
 India se remarcă, la rândul ei, prin politica de stimulare a forţelor  proprii în domenii de avangardă (industria de medicamente sau construcţia de  avioane) colaborând atât cu statele occidentale, cât şi cu cele în curs de  dezvoltare sau cu Federaţia Rusă. În acest context, India nu permite pe  teritoriul ei, instalarea corporaţiile globale pentru producerea şi desfacerea  de medicamente, pentru a nu periclita dezvoltarea propriei sale industrii de  medicamente aflate în ascensiune puternică.
 
 În ce priveşte Rusia, aceasta a permis investiţii străine pe teritoriul ei,  dar pentru a sprijini capitalul autohton, guvernul a iniţiat o politică de  protejare a resursele proprii, stabilind măsuri de preîntâmpinare a unor  posibile preluări agresive a resurselor sale, îndeosebi de petrol şi gaze, de către  companiile globale. Pe acestă cale, Rusia a avut posibilitatea de a dispune în  mod eficient de bogăţiile sale naturale, obţinând resurse financiare substanţiale  pentru dezvoltare. Într-o manieră neortodoxă în raport cu practica ţărilor  occidentale, noua clasă de capitalişti formată după schimbările geopolitice din  1991 a fost solicitată de guvernul federal rus să dea dovadă de „patriotism” şi  să răspundă comandamentelor guvernului rus, de refacere a puteri economice a ţării.
 
 Modul pragmatic de guvernare al puterilor emergente revalorizează rolul  iniţiativei politice în dezvoltarea unei economii şi repune în centrul atenţiei  necesitatea de a nu lăsa forţele pieţii să domine politicul, să-i ia locul.  Experienţa acestor ţări subliniază urmările negative ale situaţiilor în care nu  mai este clar cine conduce societatea - oligarhii finanţelorşi industriei, sau  oamenii politici devotaţi dezvoltării unei naţiuni.
 
 Această experienţă demonstrează, că în actuala etapă a dezvoltării globale,  factorul politic poate deţine iniţiativa atunci când:(a) în locul unui  comportament dictat de o singură opţiune doctrinară, preferă aplicarea  pragmatică a unui mix de politici de dreapta şi de stânga; (b) recurge  la aplicarea selectivă a protecţionismului pentru a proteja propria piaţă  de tentativele corporaţiilor globale de a o „acapara” în manieră monopolistă;  (c) consideră legitimă intervenţia statului pentru limitarea abuzurilor  capitalului speculativ şi elaborarea unor strategii de dezvoltare economică;  d) promovează măsuri economice stimulative şi nicidecum măsuri  birocratice ce duc la parazitarea vieţii economice.
 
 Procedând astfel, unele puteri emergente (China sau Mexic) au regândit  rolul planificării în raport cu practicile din trecut, stabilind obiective  pentru societate şi oferind doar elemente orientative pentru intreprinderile  particulare. A fixa ţeluri prin intermediul unui plan de perspectivă pe  termen lung pentru o societate în întregul ei, înseamnă a stabili jaloane  pentru creşterea bunăstării generale şi nicidecum o intervenţie a statului în  desfăşurarea afacerilor private. Libertatea de iniţiativă şi de inovare  tehnologică din partea capitalului rămâne în aceste condiţii nelimitată, în  schimb sunt limitate, prin prevederi legale, activităţile speculative ale  capitalului. China, în mod special, este protagonista unui experiment social,  în cadrul căruia principiile de piaţă sunt corelate cu exercitarea unui control  politic al dinamicii societăţii din parte guvernului. Acest experiment este  expresia unei voinţe politice ce s-a desprins de ideea luptei de clasă,  demonstrând, pe acestă cale, superioritatea unor politici eliberate de  subordonarea faţă de o ideologie dogmatică. Guvernul Mexicului foloseşte  resursele sale în baza unui plande dezvoltare economică şi socială de 6 ani.
 
 Experienţa Braziliei, a Chinei, Indiei şi a altor puteri emergente oferă un  bun exemplu şi în politica surselor de finanţare, prin preocuparea pentru  formarea de resurse proprii, pe calea stimulării exportului, exploaterea  inteligentă a resurselor proprii, dezvoltarea pieţei serviciilor, sau  încurajarea cercetării. Doar atunci când un guvern reuşeşte să dispună de un  fond propriu substanţial de investiţii, politica sa de împrumuturi poate deveni  eficientă, deoarece poate refuza „condiţionalităţile” păguboase din punct de  vedere economic, impuse de instituţiile ce oferă creditul. China şi Brazilia  prin constituirea unor „fonduri suverane de investiţii”, au putut beneficia de  o mai mare libertate de mişcare în negocierile financiare şi au avut  posibilitatea de a iniţia politici de investiţii în alte ţări în curs de  dezvoltare, în condiţii atractive pentru cei creditaţi.
 4. Reconfigurarea ordinii mondiale
 Cu 20 de ani, în urmă, starea globală a planetei putea fi descrisă conform  schemei sugerate de Immanuel Wallerstein - un „centru” format din grupul  restrâns de puteri industriale, dominat de Statele Unite, în jurul căruia  gravita „semi-periferia” ţărilor cu dezvoltare medie, iar restul lumii  constituia „periferia” masivă şi mizeră a ţărilor în curs de dezvoltare.10 Ascensiunea puterilor emergente, modificarea ponderii lor în economia globală  aduce după sine şi schimbări în acest tablou şi în echilibrul puterilor la  nivel global. Puterile emergente sunt acum factori decizionali importanţi ai  ordinii globale, de care Statele Unite este nevoită să ţină seama, cu toate că  rămâne o super-putere militară. 
 Un pas a fost deja făcut, prin lărgirea cadrului de  dezbatere a problemelor globale pe calea tranziţiei de la reuniunile grupului  marilor puteri industriale G-7 la grupul mult mai larg G-20, ce include şi  puterile emergente. Fapt recunoscut de Robert Zoellick care remarcă: „Lumea  veche a discuţiilor la gura sobei ale liderilor din G-7 aparţine trecutului”...11 şi  continuă precizând că marile puteri industriale ar trebui să fie atente „să nu  impună o nouă ierarhie inflexibilă a lumii”...12 O asemenea tentativă, chiar dacă ar avea loc, va avea puţine şanse de succes,  deoarece voturile celor 7 vor fi puse în balanţă cu voturile puterilor  emergente, în cadrul cărora grupul BRIC ar putea îndeplini rolul principal,  ceea ce ar putea reduce influenţa Statelor Unite.
 
 Adoptarea unui comportament corespunzător noii situaţii internaţionale din  partea grupului puterilor industriale G-7, va fi un proces dificil. Puterile  emergente cuprind ţări, care conform standardelor occidentale sunt acceptate ca  fiind „democraţii liberale”, dar altele sunt considerate ca fiind încă departe  de standardele democraţiei. În afară de aceasta, „emergenţii” au viziuni despre  „ordinea mondială” şi despre „suveranitate” ce nu coincid cu cele ale puterilor  occidentale, deşi acestea în faza lor de „decolare” economică au practicat şi  ele protecţionismul, la o scară mult mai ridicată, decât o fac astăzi ţările  emergente. Cu toate acestea, puterile emergente nu mai pot fi ignorate în  abordarea problemelor cu care se confruntă omenirea în ansamblul ei: creşterea  sărăciei, creşterea demografică, proliferarea nucleară sau încălzirea climatică.
 
 Dezvoltarea unui climat propice dialogului va contribui la deschiderea unor  perspective interesante pentru viitorul relaţiilor internaţionale. Între  altele, va deveni presantă reformarea Organizaţiei Naţiunilor Unite şi mai ales  a Consiliului de Securitate, care pentru a corespunde noului raport de forţe va  trebui să includă India şi Brazilia. În acelaşi timp, va spori presiunea pentru  reforma instituţiilor financiare mondiale, având în vedere atât rezultatele lor  nesatisfăcătoare, cât şi necesitatea de a rezolva problemele legate de  utilizarea în schimburile internaţionale a unei monede de referinţă credibile.
 
 În ce priveşte perspectivele relaţiilor internaţionale, considerăm următoarele  aprecieri făcute de Robert Zoellick în discursul său de la Centrul Wilson ca  fiind pertinente, corespunzătoare tendinţei sesizabile în opinia publică  „Multilateralismul modern nu va trebui să fie un club restrictiv, ci mai degrabă  asemănător unei reţele internet, flexibile. Dacă Woodrow Wilson a dorit o Ligă  a Naţiunilor, acum avem nevoie de o ligă a reţelelor. Este timpul să lăsăm în  urmă vechile concepte despre Prima şi a Treia Lume, lider şi condus, donator şi  primitor.Noi trebuie să acceptăm ascensiune unor multipli poli de creştere, de  pe urma cărora vor cîştiga toţi” ... 
						 13 Rămâne însă să vedem reacţiile puterilor industriale la aceste provocări ale  secolului XXI, îndeosebi modul în care va acţiona Statele Unite. Relaţiile  acesteia cu diferitele puteri emergente sunt în plină evoluţie, cele mai  spectaculoase mişcări fiind făcute în raport cu China. Vom asista la naşterea  unei relaţii speciale, sau se va realiza un multilateralism real şi eficient în  abordarea viitorului politic şi economic al planetei.
     
  NOTE 1 Robert Zoellick „The End of the Third World? Modernizing  Multilateralism for a Multipolar World”. Speech held in 14.04.2010. 
	www.wilsoncenter.org . 
    3 Estimări ale Fondului Monetar Internaţional 
    4 „The World in 2050 – Beyond the BRICs.A broader  look at emerging market growth prospect” Price WaterHouseCoopers Report 2008. 
	http://  www.pwc.com . 
    5 Această orientare este proprie şi ţărilor  emergente având o talie redusă teritorială sau demografică, cum ar fi  Singapore, Taiwan sau alte ţări din Asia de sud-est, care promovează politici  ce au dat rezultate economice excepţionale, fapt pentru care au fost denumite  „mici tigrii asiatici”. Din acest grup, vom menţiona succesele economice ale  statului Singapore, care a înregistrat în primul trimestru al anului 2010 o creşrtere  economică de 13,1%. Coreea de sud, care în trecut a fost un „tigru asiatic” a  depăşit prin nivelul său de dezvoltare stadiul de sta emergent, intrând în  rândul statelor dezvoltate. 
   
    6 „The World in 2050 – Beyond the BRICs.A broader  look at emerging market growth prospect” Price WaterHouseCoopers Report 2008. 
	http://www.pwc.com . 
    7 15.435.000 miliarde $ (un trilion egal cu 1000  miliarde) 
    8 Burchell Graham, Colin Gordon, Peter Miller „The  Foucault Effect: Studies in Governmentality”, (University of Chicago Press,  Chicago, 1991) 
    9 Robert Zoellick „The End of the Third World ?  Modernizing Multilateralism for a Multipolar World”, speech held in 14.04.2010 
	www.wilsoncenter.org . 
    10 Immanuel Wallerstein „Sistemul Mondial Modern”,  Ed. Meridiane, Bucureşti 1990 
    11 Robert B. Zoellick, „The End of the Third World ?  Modernizing Multilateralism for a Multipolar World”, speech held in 14.04.2010 
	www.wilsoncenter.org . 
    13 Robert B. Zoellick, „The End of the Third World ?  Modernizing Multilateralism for a Multipolar World”, speech held in 14.04.2010 
	www.wilsoncenter.org .   SERGIU TĂMAŞ – 
						Profesor univ. dr., a publicat, „Management politic” 
						(Ed. Universitară, Buc. 2006), „Geopolitica” (Ed. 
						Institutului de Teorie Socială, Buc. 1999); „Prospectiva 
						socială” , (Ed. Victor, Buc. 1999); Membru al redacţiei 
						publicaţiei „Diplomat Club”, unde publică articole în 
						rubrica „Idei şi Realităţi contemporane”. 
			 
             sus
   
              |