Editorial
Problema teologico-politică īn Noua Europă
Studiu asupra efectelor neintenţionate ale
tabuurilor sexuale şi războaielor culturale
DAN PAVEL
Abstract:
The democratic West and the other
cultural areas (Islam, Confucian & post-Confucian
China, Buddhist India, Eastern Christianity) face a
much more serious challenge than the current global
financial and economic crisis: the new
theological-political problem. It is different from
the theological-political problem of the Middle Ages
separation State-Church. While in Europe,
Machiavellis thought influenced the practice of
State and Church separation, as Manent wrote, in the
United States of America religion was the primary
political institution, as Tocqueville explained. The
new theological-political problem is a useful
conceptual framework for disclosing Radical Evil. It
explains the radical totalitarian experiments of the
XXst Century (the Gulag & the Holocaust), but also
the instabilities of the globalized world.
Keywords:
New Europe, New World, the new
theological-political problem, Radical Evil,
religion as the primary political institution
Futurologia are
obiceiul de a se īnşela.
Jean Delumeau
Uniunea Europeană este o megabirocraţie transnaţională a cărei democraţie formală este produsul instituţional al unei forme provinciale de political correctness. Pentru Romānia şi alte foste ţări comuniste, intrarea īn UE şi NATO a reprezentat evadarea rapidă şi benefică din coşmarul istorico-geopolitic al dominaţiei comunismului euroasiatic totalitar sovietic, precum şi din sfera de influenţă a statelor succesoare. Este cea mai importantă realizare politică a Romāniei de la 1918 īncoace, care se datorează īn cea mai mare parte liderilor şi partidelor postcomuniste din ţara noastră.1 Aceste două adevăruri trebuie repetate, subliniate, explicate, pentru că există o categorie de sceptici īn această ţară care crede cu tărie īn două iluzii: că nu s-a īntīmplat nimic bun īn Romānia după căderea comunismului2 şi că liderii, partidele politice sunt vinovaţi pentru tot ce merge prost īn această ţară, percepţie care i-a transformat īntr-un fel de ţapi ispăşitori.3
Marea realizare istorică a Romāniei şi meritele actorilor politici autohtoni nu trebuie să īntunece minţile celor care judecă politica după criteriile eficienţei instituţionale, ale principiilor şi valorilor democraţiei liberale. Cu alte cuvinte, nu trebuie să idealizăm nici Uniunea Europeană şi nici pe actorii noştri politici, care īntre timp au devenit şi actori politici europeni (atestaţi). Uniunea Europeană īnsăşi este o organizaţie relativ tīnără şi care s-a īntinerit considerabil după aportul de sīnge proaspăt adus de fostele ţări comuniste, dar şi de alte state integrate īn ultimele valuri. Această megaorganizaţie se confruntă cu provocări mai dure şi mai periculoase decāt actuala criză economică şi financiară globală.
Marea provocare pentru Occidentul democratic, din care Uniunea Europeană face parte, este noua problemă teologico-politică. De ce noua? Şi de ce problema teologico-politică? Am să īncerc să explic īn acest studiu, īntr-o formă lapidară, anumite teme recurente īn preocupările mele, pe care le-am reluat de fiecare dată cīnd acumulările de studiu şi analiză păreau să īncurajeze noi descoperiri sau măcar noi īntrebări, poate mai bine formulate.
O astfel de īntrebare reformulată m-a īmpins către o descoperire, care merită explicată: noua problemă teologico-politică are o relevanţă transdenominaţională şi transcivilizaţională. Nu este doar problema Noii Europe. Ea este problema lumii diverse şi contradictorii īn care trăim, caracteristici pe care fenomenul numit (impropriu?) globalizare a reuşit să le accentueze. Noua problemă teologico-politică este marea provocare a Occidentului democratic, dar şi a Orientului nedemocratizat, a creştinismului răsăritean ortodox, dar şi a catolicismului aflat din nou īn criză, o problemă a lumii islamice, dar şi a lumii budhiste, a lumii confucianiste şi postconfucianiste. Această provocare este īnsă resemnificată īn fiecare spaţiu cultural.
Problema teologico-politică a Europei a fost abordată adesea īn mod parţial sau unilateral. De la Machiavelli īncoace, Europa Occidentală, modernă, democratică, liberală şi capitalistă s-a construit prin proiectul de a exclude radical religia din cetate, după cum spunea Pierre Manent, īncercīnd să sintetizeze contribuţia marelui florentin la această construcţie. Numai că Manent confunda aici religia cu biserica.4 Am să revin asupra acestei confuzii, dar nu īnainte de a cita acelaşi autor, care definea astfel problema teologico-politică a Europei de la sfīrşitul Evului Mediu:
dezvoltarea politică a Europei nu poate fi īnţeleasă decīt ca istorie a răspunsurilor la problemele ridicate de Biserică asociere umană de tip nou -, fiecare răspuns insituţional punīnd, la rīndul său, probleme inedite şi cerīnd inventarea unor răspunsuri noi. Cheia dezvoltării europene este ceea ce īn termeni savanţi numim problema teologico-politică...
Am īncercat să definesc foarte schematic peisajul primordial, problema originară a Istoriei Europei, pornind de la care dezvoltarea politică ulterioară este inteligibilă. Am prezentat această problemă īntr-o formă aproape matematică: fiind date caracteristicile Bisericii catolice, să se afle forma politică X care permite să se asigure independenţa lumii profane. Cetatea şi imperiul fiind inadecvate, rămīne monarhia.5
Īn regimul comunist problema teologico-politică (īn accepţia restrīnsă şi parţială dată de Manent) a fost tranşată īntr-o manieră totalitară: proiectul excluderii radicale a bisericii din cetate a căpătat forme represive, ba chiar genocidare. Ca să reiau o comparaţie pe care am făcut-o īntr-un text acum mai bine de 15 ani, bolşevicii au tratat problema teologico-politică īntr-un mod similar cu soluţia găsită de Alexandru Macedon pentru desfacerea nodului gordian, cu sabia. Simbolic, dar cu consecinţe dramatice pentru umanitate, bolşevicii nu au tăiat cu sabia nodul gordian, ci zeci de milioane de capete. Lenin a luat din programul lui Machiavelli viziunea negativă asupra bisericii şi i-a schimbat statutul de limitator instituţional al statului, a extinzīnd-o asupra religiei īn general şi a relaţiei dintre aceasta şi masele largi, poporul: religia este opiumul popoarelor. Cu toate că īn tinereţe făcuse studii de teologie, Stalin nu intenţiona să modifice viziunea leninistă asupra religiei/religiilor şi bisericii/bisericilor, pregătind o persecuţie mai cumplită decīt pe vremea romanilor, pentru că viza creştinii, evreii, musulmani, adică pe toţi credincioşii. Oricum, statul ateu era un proiect pe lungă durată, cu toate că intra oarecum īn contradicţie cu un alt proiect comunist, desfiinţarea statului. Dar, bolşevicii au īnţeles repede cīt de utile sīnt megainstituţiile, astfel īncīt la ei nici măcar principiul separaţiei dintre stat şi biserică nu mai funcţiona, pentru că ambele erau subordonate partidului unic. Īn totalitarismul comunist, o parte a problemei teologico-politice poate fi rezumată prin principiul subordonării statului şi bisericii faţă de partid. Aici, ar mai trebui adăugat că perioadele genocidare ale totalitarismului (acelea īn care s-au comis crimele īn masă) au fost perioadele īn care şi partidul unic se subordona unui singur om, conducătorul partidului, prin urmare statul şi biserica erau subordonate pe cale de consecinţă, la fel precum armata şi poliţia politică, justiţia şi administraţia. La īnceput, pentru că era ocupat cu uciderea a milioane de oameni, Stalin a continuat să dărīme biserici, sinagogi ori moschei sau să le transforme īn grajduri. Aici intervine o chestiune de istorie contrafactuală: nu ştim unde s-ar fi oprit cu aceste demolări ale spaţiilor sacre dacă Hitler nu īl ataca (prin surprindere, o surprindere valabilă īnsă numai pentru el). Desigur, istoricii de modă veche sau cei care tratează ideologic istoria vor spune că Germania nazistă a atacat Rusia Sovietică, īnsă īn realitate Hitler l-a atacat pe Stalin. Īn termenii problemei teologico-politice, frazele de mai sus pot fi reformulate astfel: un om fără Dumnezeu a atacat un alt om fără Dumnezeu. Iar consecinţele īnfruntării dintre cei doi posedaţi, cei doi Cezari, nu s-au stins nici pīnă azi. Fără Stalin şi fără Hitler niciunul dintre cele două state totalitare nu ar fi posibile, iar problema teologico-politică s-ar fi pus īn alţi termeni.6 Cīnd a văzut că oamenii au uitat de teroare - mai ales īntr-un moment īn care el īnsuşi trăia īn teroare şi confuzie - şi intră cu milioanele īn biserici să se roage, Stalin şi-a schimbat radical atitudinea faţă de Biserică şi religie. A redeschis bisericile care nu fuseseră dărīmate, le-a permis oamenilor să se reapropie de clerul tuturor bisericilor şi al religiilor care coexistau īn acel imens stat, care din acel moment se subordonau celui considerat Dumnezeu pe pămīnt.7 Tolerarea şi parţiala reabilitare a bisericilor şi religiiilor s-a făcut īnsă cu un preţ enorm: Stalin a obligat clerul să facă pactul cu Diavolul şi să colaboreze cu poliţia politică, KGB-ul. Iar modelul kaghebist al colaborării forţate dintre ierarhia ecleziastică şi poliţia politică a fost importat şi impus īn toate ţările comuniste, īn particular īn Romānia, unde Biserica Ortodoxă Romānă şi toate celelalte biserici au fost subordonate şi controlate de Securitate.
Pierre Manent a abordat doar parţial problema teologico-politică, la fel precum şi alţi specialişti īn ştiinţa politică, care nu au privit dincolo de graniţele interdisciplinare, aşa cum numai un demers de tip filosofic sau epistemologic īşi poate permite. Or, pentru a īnţelege consecinţele desacralizării de tip european a spaţiului public, trebuie să punem problema īn contextul mai larg, comparativ, prin referire la experienţele din aceeaşi sferă petrecute pe alte continente şi īn alte civilizaţii. Manent s-a preocupat mult de opera lui Alexis de Tocqueville, īnsă teoreticianul francez al genealogiei liberalismului nu a observat modul total diferit īn care era reformulată problema teologico-politică īn cea mai importantă carte scrisă vreodată despre democraţia reală şi explicaţiile sale. Manent nu a acordat prea mare atenţie demersului hermeneutic făcut de Tocqueville īn explicarea democraţiei americane.
Spre deosebire de Lumea Veche, de tip machiavellian, īn care politicienii au īncercat să rezolve marile probleme morale ale comunităţilor printr-o abordare strict tehnică şi pragmatică, separīnd complet statul de biserică, īn Lumea Nouă, părinţii fondatori ai Americii au aşezat lucrurile de la bun īnceput pe o cu totul altă bază bază, o bază solidă, fundamentată din punct de vedere teologico-politic: politica īn general, statul din punct de vedere instituţional, dar īntr-un mod cu totul special politica democratică şi statul democratic au legitimitate doar dacă se bazează pe legea lui Dumnezeu, adică pe credinţa şi legămīntul cu Dumnezeu. Or, nimeni altcineva nu a īnţeles şi explicat mai bine această aşezare decīt Tocqueville, īn cercetarea sa asupra factorilor decisivi pentru instaurarea şi menţinerea republicii democratice īn Statele Unite, demers īn care religiei īi revene rolul de prim rang, fiind considerată fundamentul democraţiei liberale (simultan al libertăţii şi libertăţii), ca prima dintre instituţiile politice, cea care formează substanţa moravurilor, i.e. (īn sens tocquevilleian) īntreaga stare morală şi intelectuală a societăţii:
dintre toate doctrinele religioase, creştinismul este cel mai favorabil libertăţii, pentru că nu se adresează decīt spiritului şi inimii celor pe care vrea să-i supună. Nici o religie n-a dispreţuit atīt folosirea forţei materiale, ca religia lui Isus Cristos. Or, acolo unde forţa materială nu este la mare cinste, tirania nu poate dura...
Orice interpretare i s-ar da, dintre toate doctrinele religioase creştinismul este cel mai favorabil egalităţii. Doar religia lui Isus Cristos a considerat că singura măreţie a omului constă īn īmplinirea datoriilor sale şi că oricine poate ajunge la această măreţie, singura religie care e gata să accepte drept un fapt aproape divin sărăcia şi nefericirea.
Cred că este greşit să se considere religia catolică un inamic natural al democraţiei. Dimpotrivă, dintre diferitele doctrine creştine, catolicismul mi se pare cel mai favorabil egalizării condiţiilor...
...America este īncă acel loc din lume īn care religia creştină şi-a conservat cele mai multe din adevăratele-i puteri asupra sufletelor; şi nimic nu demonstrează mai bine cīt este de folositoare şi firească pentru om, deoarece ţare īn care influenţa ei este cea mai puternică īn zilele noastre, este īn acelaşi timp cea mai luminată şi cea mai liberă... Nu se poate spune deci că, īn Statele Unite, religia exercită vreo influenţă asupra legilor sau asupra nuanţelor opiniilor politice, dar ea dirijează moravurile şi, orīnduind familia, contribuie la ordinea īn stat...
Īn Europa, aproape toate dezordinile din societate se nasc īn căminul familial şi nu departe de patul conjugal...
Īn Statele Unite, religia nu orīnduieşte doar moravurile, ci īşi īndinde puterea şi asupra inteligenţelor...
Religia care la americani nu se amestecă niciodată īn mod direct īn guvernarea societăţii, trebuie să fie considerată prima dintre instituţiile politice, deoarece, dacă nu ea le dă oamenilor gustul libertăţii, le uşurează īn mod deosebit folosirea ei .8
Tocqueville are locul său unic īn istoria gīndirii politice, īn particular īn teoria democraţiei. A spune despre el că este precursorul instituţionalismului şi neoinstituţionalismului este prea puţin, pentru că demersul său nu poate fi integrat īn vreo şcoală de gīndire, fiind prea simplu şi complex īn acelaşi timp. Şi nici nu poate fi imitat, aşa cum Marx a fost imitat de către marxişti, iar gīndirea sa a fost dusă pīnă la ultimele consecinţe practice, adică la totalitarism. Cu ajutorul său, īn particular al pasajelor de mai sus, putem īnţelege că americanii nici măcar nu s-au sinchisit de lecţia lui Machiavelli şi de modul īn care europenii au crezut că au rezolvat problema teologico-politică, cum se iluziona şi Manent. Tocqueville ştia că şi americanii făcuseră separarea īntre stat şi biserică, dar pentru el nu biserica era importantă, ci religia, pe care o şi consideră prima dintre instituţiile politice. El vorbeşte īn particular despre religia creştină, precum şi despre importanţa catolicismului (dar şi a protestantismului, īn alte pasaje). Nu vorbeşte niciunde despre ortodoxie, care nu a avut nici un rol nici īn formarea spiritului american, nici īn formarea şi menţinerea republicii democratice, după cum nu vorbeşte nici despre celelalte religii, iar aceste omisiuni (provenite din descrierea realităţii de atunci, care īncă era departe de ceea ce avea să devină the Melting Pot) le-au dat multora bătăi de cap de atunci īncoace. Īnsă Tocqueville nici nu formulează vreo restricţie sau vreo lege universală cu privire la necesitatea ca religia să devină prima dintre instituţiile politice ale democraţiei īn vreun alt context decīt cel pe care īl explica, lucru care ar fi putut fi interpretat drept un fel de abordare teocratică.
Menţionarea lui Tocqueville īn contextul explicării rolului religiei şi al bisericii (sau al religiilor şi bisericilor) īn Noua Europă are rolul de a marca o diferenţă crucială: īn vreme ce democraţia americană se dezvolta de la bun īnceput avīnd religia drept prima dintre instituţiile politice, īn Europa īncepuse īncă din Renaştere un proces de treptată eliminare a bisericii din stat şi a religiei din filosofie şi din gīndire, o emancipare pe care mulţi au interpretată vreme de secole drept un progres indiscutabil. Īn statele totalitare atee, acest progres urma să fie dus pīnă la ultimele consecinţe. Or, aşa cum descriu, definesc şi explic eu noua problemă teologico-politică, eliminarea instituţională completă a bisericii din spaţiul politic, dar mai ales eliminarea axiomelor moral-religioase şi teologic-ontologice din gīndirea filosofică şi politică au echivalat cu eliminarea oricăror tabuuri, sancţiuni, interdicţii şi spaţii bine delimitate pentru manifestarea īn lume a Răului Radical. Ce īnseamnă aceasta din punct de vedere concret, politic? Īnseamnă că linia roşie de gīndire, care īncepe cu strigătul lui Nietzsche (Dumnezeu a murit!) şi merge pīnă la filosofia analitică (care demonstrează că noţiunea de Dumnezeu nu are nici sens, nici semnificaţie), fără a se opri īnsă acolo, au distrus complet fundamentul respectului faţă de demnitatea, viaţa şi drepturile omului, aşa cum fuseseră ele conferite de Dumnezeu.
Dovezile cele mai şocante au fost Gulagul şi Holocaustul. Īnsă manifestările Răului Radical nu se leagă doar de regimurile totalitare, nazist şi comunist. Preşedintele american Ronald Reagan definea cruciada sa īmpotriva URSS şi a ţărilor comuniste din Pactul de la Varşovia (care includea şi Romānia) drept the Empire of Evil, propunīndu-şi să-l doboare, iar īn ultimă instanţă chiar a reuşit. Regimurile totalitare au marcat renunţarea făţişă la retorica delimitării de Răul Radical. Regimurile democratico-liberale, alături de care au intrat īn NATO şi UE regimurile posttotalitare, lasă indivizilor şi comunităţilor libertatea de a se raporta oricum vor la Răul Radical. Aceasta nu īnseamnă completa abandonare a luptei īmpotriva Răului, ci doar relativizarea sa abordarea sa prin strategiile de nişă, adică indirect şi prin intermediul unor politici sectoriale (policies). De aceea, chiar dacă principiul separării dintre stat şi biserică funcţionează la nivelul UE, īn practică formele organizate de religie sīnt īncurajate să ia iniţiative, să participe la anumite proiecte, să devină parteneri nonstatali ai megabirocraţiei transtatale europene sau a diferitelor componente statale ori nonguvernamentale ale acesteia.
Am explicat pe larg īn alte scrieri cum rezolvarea europeană medievalo-modernă a problemei teologico-politice a stat la baza marilor catastrofe politice, a genocidului comis de către bolşevici şi nazişti, a Gulagului şi Holocaustului.9 Am să reiau demonstraţia pe scurt, pentru a mă apleca apoi asupra subiectului rolului jucat de biserici, religii īn Noua Europă şi īn Lumea Nouă. De fapt, am folosit cadrul teoretic al problemei teologico-politice pentru a explica apariţia şi manifestarea īn lume a Răului Radical.
(continuare īn numărul viitor)
NOTE
1 Integrarea Romāniei īn NATO, iar apoi īn UE, se datorează tuturor guvernelor care s-au succedat după 22 decembrie 1989, forţelor politice care au format respectivele guverne, partidelor de la putere şi din opoziţie, preşedinţilor Romāniei din această perioadă. Īntrecerea de tip gazetă de perete dintre aceşti actori politici cu privire la cine a avut īntīietate, prioritate, mai multe merite face parte din firescul competiţiei politice, chiar dacă este puţin ridicolă. Meritul este colectiv şi cu asta, basta. Este şi principalul meu argument īmpotriva chibiţilor de oriunde, al studenţilor neinstruiţi sau a cunoştinţelor de oriunde, unite de convingerea comună că toţi politicienii fură, politicienii din ţara asta n-au făcut nimic, politicienilor din ţara asta nu le stă capul decīt la cum să-şi īmpartă caşcavalul/tortul/ciolanul (sau alte produse culinare ce trădează o modalitate primitivă şi demodată de a percepe politica). Iar conceptul meu favorit pentru descrierea partidelor din Romānia implicate īn integrarea NATO şi UE este cel de policy-oriented parties.
2 Varianta pesimistă a acestei credinţe este că īn Romānia de acum este mai rău decīt īn Romānia comunistă, cea de dinainte de 1989.
3 Această percepţie īi īmpiedică pe anumiţi alegători, cetăţeni şi spectatori să īnţeleagă că politicienii din această ţară nu s-au născut nici din capul lui Zeus şi nici n-au fost aduşi pe lume de către Fecioara Maria. Politicienii de care ei se tot plīng (aleşii) sīnt produsul aceluiaşi mediu cultural, social, intelectual şi economic din care fac parte şi alegătorii care i-au ales sau care nu i-au ales, pentru că se pretind dezgustaţi ori dezamăgiţi de politică. Acei politicieni nu sīnt cu nimic mai prejos decīt alegătorii lor.
4 Pierre Manent, Machiavelli şi fecunditatea răului, īn Pierre Manent, Istoria intelectuală a liberalismului. Zece lecţii, traducere de Mona Antohi şi Sorin Antohi, prefaţă de Sorin Antohi (Bucureşti: Humanitas, 1992), 31.
5 Pierre Manent, Europa şi problema teologico-politică, īn Manent, Istoria, 19, 25.
6 Pentru o astfel de interpretare, vezi John Lukacs, June 1941. Hitler and Stalin (New Haven and Haven: Yale University Press, 2006), 3: In 1941, and exactly on 22 June 1941, everything depended on two men, Hitler and Stalin. This in itself refutes the social-scientific and current opinion according to which history, especially as we advance into the mass age, is ruled by vast economic and material forces and not by individual persons. The Second World War was not only marked but decided by personalities, by the inclinations and decisions of men such as Hitler, Churchill, Stalin, Roosevelt.
7 Stalin şi-a aliat imediat clerul diferitelor biserici, iar īn principal clerul ortodox, pentru a exorciza răul care pentru prima dată nu mai venea din interior, cum se petrecuseră lucrurile īn timpul şi după războiul civil. Răul venea acum din exterior, chiar dacă nu din partea Marii Britanii (de care se temuse Stalin atīta), ci din partea unei ţări conduse de un om pe care īl considerase prieten şi pe care īl admira cel mai mult dintre toţi conducătorii de state din acea vreme (Hitler). Avantajul suprem al exorcizării era că răul putea fi şi individualizat (īn persoana lui Hitler) şi identiticat ideologic (īn nazism). Mai mult, el putea fi urmărit şi distrus, pīnă la Victoria finală şi ocuparea Berlinului.
8 Alexis de Tocqueville, Despre democraţie īn America, vol. I, traducere de Magdalena Boiangiu şi Beatrice Staicu (Bucureşti: Humanitas, 1995), 368, 371, 372, 373. Am dat un citat mai lung, intercalat, pentru a nu ocupa īn acest text prea mult spaţiu cu exerciţiul hermenetic al interpretării acestor texte cruciale pentru īnţelegerea democraţiei moderne.
9 Vezi Dan Pavel, Etica lui Adam. Sau de ce rescriem istoria (Bucureşti: Editura DU Style, 1995), mai ales capitolele Tirania intelligentsiei, Jocul de a fi sau a nu fi: Holocaustul, Un <<popor>> ales: Romānii. Dintre puţinii recenzenţi ai acelui volum care aborda problema teologico-politică prin raportare la experienţele modernităţii şi ale naţiunii noastre şi mai puţini au īnţeles despre ce este vorba, īnsă ar fi fost nepotrivit ca să le explic eu cartea, īnainte sau după ce au citit-o. De pildă, Cristian Preda a īnţeles că īn cartea respectivă eu, Dan Pavel, care interpretam istoria ultimelor două secole din perspectivă teologico-politică, sīnt un fel de discipol al lui Leo Strauss. Respectiva afirmaţie nu era o jignire īn sine, ci doar o simplă etichetă, un procedeu superficial de a masca lipsa de preocupare de a citi cartea integral şi măcar de a-i rezuma onest tezele, pentru a īnţelege despre ce este vorba, pentru că peste vreo zece ani au apărut īn America, dar şi īn alte părţi ale lumii, articole şi cărţi care spuneau că singura supraputere a lumii, deci şi lumea īn ansamblul ei, este condusă de o mīnă de oameni, discipolii lui Leo Strauss. Īn teoria mea despre consecinţele catastrofale ale proastei rezolvări a problemei teologico-politice, care a dus la experimente precum Gulagul şi Holocaustul, dădeam cīteva citate din foarte puţinii autori care scriseseră ceva care īmi putea folosi cīt de cīt (Pierre Manent, Leo Strauss, Richard Pipes), īntr-un demers pentru care aveam la dispoziţie o īntreagă istorie factuală, dar nu prea multe explicaţii ori concepte īnrudite. De asemeni, am explicat legătura dintre problema teologico-politică şi una dintre cele mai fecunde cercetări teologico-filosofice, teodiceea, īn lucrarea mea de doctorat, Teodiceea anselmiană, teodiceea thomistă. O cercetare comparată (Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucureşti, 1997) (coordonator: Prof. univ. dr. Gh. Vlăduţescu, membru corespondent al Academei Romāne).
DAN
PAVEL
-
Predă ştiinţe politice la
Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea
Bucureşti. A īnfiinţat la Universitatea
Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de
Ştiinţe-Politice, Administraţie Publică şi
Jurnalism, īmpreună cu Emil Boc şi Vasile
Puşcaş. Fost redactor-şef adjunct şi fondator al
publicaţiilor 22, Sfera Politicii,
Polis. Membru al Uniunii Scriitorilor
din Romānia. Īn prezent, coordonează firma de
consultanţă politică, DDHM Strategic Consulting.
sus
|