|
Semnale
Semnale
Cioran şi Securitatea
Autor: Stelian
Tănase (Coordonator),
editura
Polirom
|
Anul
apariţiei: 2010
Număr pagini: 360
ISBN: 978-973-46-1429-5
Cu o lungă carieră de „suspect”, ce a început la
scurt timp după instalarea regimului comunist
(dosarul a fost deschis, formal cel puţin, în
ianuarie 1954) şi a continuat până la căderea
acestuia din urma (exista chiar un document
strict secret din 5 mai 1990, cu care pare să se
fi închis urmărirea informativa), Emil Cioran a
fost acuzat nu atât de simpatiile legionare din
anii ’30, cât pentru faptul că a păstrat
legăturile cu rude şi cunoscuti din România şi a
desfăşurat „activităţi dusmănoase prin scrierile
lui «filosofice» (ghilimelele aparţin dosarului)
cu caracter idealist”. Documentele de arhivă
incluse
|
|
în volum reprezintă o mică parte a fondurilor existente în
arhivele româneşti – o întreaga serie de dosare sub trei nume codificate:
„Ciobanu”, „Chiru”, „Ene” – şi provin din arhivele CNSAS şi SRI. Ele descoperă
cititorului aspecte ignorate din profilul personajului contradictoriu care a
fost Emil Cioran şi fundalul istoric pe care acesta a evoluat. |
|
|
|
|
|
|
Şase feluri de a muri
Autor: Marius Oprea, editura
Polirom
|
Anul apariţiei: 2009
Număr pagini: 312
ISBN: 978-973-46-1292-5
Prefaţă de Zoe Petre
Acest nou volum evocă lupta înversunată a Securităţii în
anihilarea manifestărilor libertăţii de opinie în perioada comunistă.
Autorul îşi depăşeşte rolul de simplu evocator al unor întâmplări mai mult sau
mai puţin îndepărtate, devenind contemporan cu eroii săi, urmându-i îndeaproape
şi simţind alături de ei răsuflarea rece a morţii. Astfel, Mugur Călinescu,
tânărul care a „mînjit” cu creta albă pereţii Casei de Cultură a Sindicatelor
din Botoşani cu lozinci anticomuniste, cei cinci „spioni” fără voie capturaţi în
munţi de Securitate şi apoi executaţi,
|
|
Vasile Cristurean,
cel care şi-a semnat condamnarea la moarte
pentru că a oferit adăpost unui tânar „dezertor”
care a venit să-şi vada iubita care-i purta
pruncul – toţi devin apropiaţi ai autorului şi i
se confesează de dincolo de mormânt,
mulţumindu-i că nu le-a lasat memoria uitată în
arhive: „Am avut cea mai crudă moarte: cea
despre care nu s-a putut vorbi, despre care se
ştie doar câte ceva şi restul trăieste în
imaginaţie. Adeverinţe, formulare, adrese,
tipizate. Toate ştampilate. Cum vă spuneam,
Haina Morţii”. |
|
|
„Modul în care
Marius Oprea practică istoria nu este încorsetat
de «chingile reci ale documentului». Dimpotrivă,
documentul este sursa care dă viaţă, dinamism şi
culoare scriiturii – şi, în consecinţă,
receptării scrisului său şi emoţiei inevitabile
a cititorului. Documentul este cel care
însufleteşte, dă chip şi identitate
evenimentelor şi actorilor lor. Acolo unde un
istoric tradiţional ar scrie fraze impersonale
şi ar produce statistici despre represiunea
comunistă el descoperă, în nesfârşita banalitate
a oceanului de procese-verbale pe care le
cercetează neobosit, perla rară, diamantul brut,
fragmentul de viaţă autentică în jurul căruia,
ca un iscusit giuvaergiu, îşi făureşte textul.”
|
(Zoe Petre) |
|
|
|
|
sus
|
|