| 
            Teorii ale societăţii civile 
 
            Societatea civilă românească între performanţă şi participare 
			publică
 
 IRINA BUJDER 
							Abstract:Assuming the mission of developing democracy by 
							using the American pluralist model engaged by Dahl, 
							Almond, Verba and later Putnam, Romanian NGOs became 
							institutionalized, turning into stable and 
							professional organisations. Still, as a perverse 
							effect, they did not encourage civic participation, 
							involving more experts than active citizens. 
							Consequently, Romanian civil society came out to be 
							divided between performance and public 
							participation.
 
							
							Keywords: Democracy, consolidated democracy, 
							civic culture, civic organization, NGO, public 
							participation Robert Putman se întreba, la începutul anilor ’90, dintr-o perspectivă mai  degrabă teoretică, cum funcţionează democraţia,  iar răspunsul era căutat într-un studiu comparativ la nivelul regiunilor  italiene.1 În aceeaşi perioadă, în estul continentului european, aceeaşi întrebare se  punea la nivel practic. Ba chiar mai mult, ţările proaspăt ieşite din comunism  se străduiau să răspundă problemei: cum se  construieşte o democraţie. Nu era prima tranziţie spre democraţie pe care lumea  postbelică o cunoştea. Lecţiile au fost învăţate şi s-a încercat aplicarea lor, după ce America Latină şi Sudul European  au făcut paşi înainte (dar uneori şi  înapoi) pe calea democratizării. Literatura tranzitologică de până în 1990  era deja bogată şi a devenit luxuriantă în momentul în care Uniunea Sovietică  s-a prăbuşit. Comparaţii, asemănări şi deosebiri au fost căutate în permanenţă  în mediul academic, de către specialiştii în  ştiinţe politice, istorie, sociologie, economie politică. Dar dincolo de teoriile  formulate de cei care studiau realităţile locale, modul în care tranziţia a  fost construită de către actorii sociali  prezenţi a reprezentat mai degrabă o încercare de a pune în operă  constructe teoretice clasice şi verificate în cazul democraţiilor consolidate. Societatea civilă şi democraţia  stabilă
   Teoria pluralistă clasică, aşa cum apare ea la Dahl, Lindblom, Almond  favorizează formarea în societate a unor grupuri cu apartenenţă complexă,  „întretăiată”, care se află în căutare de influenţă politică. Altfel spus,  teoria pluralistă favorizează dezvoltarea unor reţele sociale, formale sau nu,  care urmăresc să influenţeze pe de o parte schimbarea de la nivelul societăţii,  pe de altă parte puterea în sine. În acest sistem teoretic asociaţiile  voluntare şi participarea publică reprezintă una dintre cheile funcţionării  democraţiei. Teoria a prosperat în Statele Unite în anii ’60 şi ’70, dar a rămas  influentă până în prezent, lucrările lui Putnam încadrându-se în aceeaşi  paradigmă, atât din perspectiva rolului benefic pe care îl acordă culturii şi  participării civice, cât şi din perspectiva atitudinii optimiste pe care o  propune asupra evoluţiei democraţiei.
 Trei lucrări par a fi cu precădere importante pentru modul în care  pluralismul şi teoria developmentalistă cu privire la relaţia dintre societatea  civilă şi democraţie: Cultura Civică2, Poliarhiile3 şi Cum funcţionează democraţia?4 Cele trei titluri sunt citate şi predate în facultăţile de ştiinţe politice şi  au ajuns în perioada mai recentă să fie citate explicit de către activişti civici  şi exponenţi ai ceea ce numim în România societate civilă, adică de reprezentanţi  ai asociaţiilor şi organizaţiilor independente (fără apartenenţă politică şi  separate de instituţiile publice).
 
 Cultura Civică este una dintre primele lucrări aparţinând acestei  şcoli apărute în România. În 1963, la apariţia sa în Statele Unite, Cultura  Civică făcea parte dintr-o literatură foarte la modă, abundentă şi bine  documentată asupra condiţiilor pe care o democraţie trebuie să le îndeplinească  pentru a fi stabilă. Autorii se concentrează asupra unei clase de condiţii mai  puţin explorate până în acel moment, mai greu de observat, dar de o importanţă  irefutabilă: atitudinile cognitive şi afective ale populaţiei faţă de politică şi  societate. Lucrarea este în acelaşi timp o teorie asupra culturii politice,  definite ca atare şi un raport curajos şi impresionant al cercetării  comparative realizate asupra a cinci naţiuni, cu istorii şi culturi cu totul  diferite. Datele empirice pe care se bazează teoria reprezintă rezultatele  aplicării omogene a unor simple chestionare asupra cetăţenilor din Statele  Unite, Marea Britanie, Germania, Italia şi Mexic. Almond şi Verba identifică  trei tipuri ideale ale culturii politice: parohială, dependentă şi participativă.  Pe aceasta din urmă o vor numi cultură civică. Participarea publică, în orice  formă, dar mai ales prin asocierea cu alţii, încrederea în ceea ce autorii  numesc competenţa cetăţenească, echivalentă în mare parte cu participarea (spre  deosebire de competenţa dependentă, care impune doar cunoaşterea şi supunerea  faţă de lege) reprezintă pentru Almond şi Verba garanţii ale stabilităţii  democratice. Chiar mai mult, modul în care cetăţenii îşi petrec timpul liber,  sociabilitatea şi apartenenţă la asociaţii voluntare sunt studiate în  profunzime şi devin indicatori de prim rang ai culturii civice. Mai degrabă  aceste instituţii voluntare şi practicile lor, decât instituţiile formale,  reprezintă pentru cei doi autori, indicatori ai gradului în care o democraţie  este consolidată.5 Considerând că drumul descris în Cultura Civică se poate face în ambele  sensuri, iniţiatorii români ai unor organizaţii voluntare au considerat, poate  prea des, întreprinderea lor o şcoală la care se poate învăţa cultura  participativă. Participarea în sine pare astfel mai degrabă un mijloc pentru un  scop mai înalt decât o manifestare naturală a unei orientări cognitive şi emoţionale  pozitive faţă de politică şi guvernare.
 
 Poliarhiile a apărut la Yale  University Press în 1971 şi a fost tradus în limba română în 2000. Lucrarea  continuă printr-o serie de clarificări teoretice, o lucrare mai veche cu un  deceniu: Who Governs? Democracy and Power in an American City, încă  netradusă în limba română. În esenţă Dhal formulează un sistem cu opt garanţii  democratice. Cele opt garanţii instituţionale sugerează două dimensiuni majore  ale democratizării: liberalizarea, prin creşterea oportunităţilor de a contesta  politic guvernarea şi un grad mare de includere a cetăţenilor în procesul  politic, prin creşterea oportunităţilor de a participa. Binomul  participare-contestare îl ajută pe Dahl să definească patru tipuri ideale de  regimuri: hegemonia închisă, hegemonia cuprinzătoare, oligarhia concurenţială şi  poliarhia.6 Dacă,  la nivel instituţional-formal, liberalizarea aceasta a fost repede adoptată de  către ţările în tranziţie, un grad mare de cuprindere oferit de instituţiile  publice, adică un cadrul legal şi instituţional deschis participării publice a  fost permanent promovat de către organizaţiile neguvernamentale. Pe urmele lui  Dahl acestea au considerat oportunităţile de a participa garanţii ale puterii  lor în societate şi prin aceasta ale unui regim dezirabil: o democraţie  incluzivă şi stabilă.
 
 La trei decenii după apariţia Culturii Civice studiul  lui Robert Putnam asupra Italiei venea să cerceteze performanţa instituţională  a democraţiilor, bazându-se pe ideea că angajamentul civic poate să se  definească ca o variabilă independentă a performanţei instituţionale. În timp  ce Almond şi Verba identifică în cultura politică participativă un factor care  contribuie la stabilitatea democratică, Putnam merge mai departe. El trece în  revistă principalele explicaţii oferite de regulă performanţei instituţionale,  explicaţii legate de revoluţia industrială: nivelul de trai ridicat, educaţia şi  serviciile de sănătate accesibile, dezvoltarea tehnologică şi prosperitatea.  Aceasta poate explica performanţa instituţională, dar fondurile centrale  redistribuite de guvernul italian favorizează regiunile sărace. Pe de altă  parte, diferenţele de performanţă instituţională între regiunile nordice ale  Italiei nu se explică prin diferenţa de prosperitate. Toate regiunile nordice  sunt mai bogate şi mai performante decât regiunile sudice, dar corelaţia nu se  menţine în interiorul fiecărei jumătăţi geografice. Nu cele mai prospere  regiuni nordice sunt şi cele mai performante, nici cele mai sărace regiuni  sudice nu sunt cele mai instabile. Putnam defineşte angajamentul civic o  manifestare a  interesului propriu în  contextul unei nevoi publice mai largi, iar egalitatea politică, pe urmele lui  Dahl, este condiţionată de doi factori: transparenţă şi participare publică. În  condiţiile în care egalitatea politică este exploatată prin angajament civic  sunt oferite toate condiţiile pentru performanţa instituţională. Bazat pe  solidaritate, încredere şi toleranţă, angajamentul civic se manifestă, după cum  observă Putnam prin structuri sociale ale cooperării: asociaţiile. S-a ţinut,  însă, foarte puţin cont în România, de ceea ce şi Putnam remarca, citându-i pe  Esman şi Uplof: organizaţiile locale „implementate” pe teren din exterior au o  rată destul de mare a eşecului.7 Nu  participarea stimulată pentru un ideal îndepărtat al consolidării democratice,  ci participarea prin angajament civic în adevăratul său sens, al armonizării  intereselor personale cu cele publice, în acţiuni comunitare, poate produce  instituţii şi practici democratice stabile.
 Instituţionalizarea organizaţiilor  civice româneşti
   Prima explicaţie parţială a influenţei pe care cei trei autori o au asupra  mediului asociativ românesc este internă şi evidentă: organizaţiile civice  româneşti8 au printre membri şi în conducerea lor profesori şi absolvenţi ai facultăţilor  de ştiinţe sociale. În plus organizaţiile au angajat absolvenţi ai facultăţilor  de ştiinţe politice, care sunt deja familiarizaţi cu lucrările citate.
 O a doua explicaţie este mai complexă, dar rămâne de domeniul evidenţei.  Organizaţiile neguvernamentale româneşti sunt grupuri natural formate,  independente şi bazate pe iniţiativa membrilor, dar este neîndoielnic faptul că  modul în care aceste grupuri s-au formalizat şi au evoluat a fost influenţat de  o serie de factori externi acelor grupuri, dar acceptaţi ca şi elemente  coagulante şi catalizatoare. Care erau aceşti factori? Până în 1996 statul şi  puterea politică s-au aflat în opoziţie cu acţiunile civice româneşti. Pe de  altă parte este evidentă apropierea organizaţiilor neguvernamentale, până în  1996, de partidele istorice. Dar partidele însele erau în proces de formare şi  organizare. Ele nu au reprezentat astfel un punct de sprijin, ci mai degrabă un  beneficiar al dezvoltării sectorului neguvernamental. Pe de altă parte, o serie  de organizaţii străine, care au oferit grupurilor de iniţiativă româneşti  fonduri şi consultanţă, au influenţat felul în care societatea civilă românească  s-a construit şi mai ales felul în care societatea civilă se prezintă, se  reprezintă, este recunoscută şi se autorecunoaşte astăzi.
 
 Mânaţi ei înşişi de ideea dezvoltării democraţiei prin participare publică,  cât se poate de diversă, donatorii9 au insuflat beneficiarilor lor români: asociaţii şi fundaţii, acelaşi crez  pluralist, optimist şi global. Ca un efect pervers al acestei abordări, asociaţiile  româneşti sunt mult mai preocupate de rolul lor social decât de consolidarea  organizaţională. Se dezvoltă astfel, la nivel formal, participarea publică,  promovată de instituţii internaţionale (publice şi private), prin organizaţii  neguvernamentale. Dar participarea publică este rar o realitate practică, în  timp ce participarea comunitară este inviziilă în România.
 
 În cadrul organizaţiilor neguvernamentale, dar şi în  instituţiile publice care lucrează cu cetăţenii, se face diferenţa între  participarea publică şi participarea comunitară. Participarea publică se referă  la implicarea cetăţenilor în deciziile luate de autorităţi publice care  afectează comunitatea. De exemplu, la construirea bugetului local, la  elaborarea strategiei locale de dezvoltare, la alegerea locului unde se va face  un obor, la elaborarea legilor. Implicarea cetăţenilor se poate face în toate  etapele unui proces de politică publică, prin informare, consultare şi  participare activă, la elaborare, decizie şi/sau implementarea măsurilor asupra  cărora s-a decis. In vocabularul de specialitate mai există şi ideea de  participare la viaţa comunităţii prin autoorganizare: cetăţenii se organizează  în grupuri de iniţiativă care rezolvă, uneori în colaborare cu autorităţile  publice, probleme relevante. De exemplu, un grup de iniţiativă care face un  proiect pentru a curăţa râul din localitate, pentru a asigura încălzirea şcolii  sau pentru a marca traseele turistice din zonă – uneori primind sprijin din  partea autorităţilor locale (financiar, material sau de altă natură). Acest tip  se numeşte participare comunitară.10
 
 România a înregistrat o dezvoltare a formulelor instituţionale de dialog  social şi consultare publică. Începând cu anul 2000 au apărut elemente de  legislaţie şi un cadru instituţional care reglementează procesele de consultare  publică. Aceste elemente s-au dezvoltat pe fondul reformei administraţiei  publice şi a alinierii cu standardele europene şi internaţionale, în condiţiile  în care organizaţiile civice au fost foarte active în acest sens. Pe de altă  parte, existenţa unui cadru legislativ care permite participarea publică, ceea  ce a reprezentat ţinta unui număr important de organizaţii, nu reprezintă o  demonstraţie a civismului românesc.
 Efectul pervers al dorinţei de a  dezvolta societatea civilă (în loc de concluzie)
   Cele mai puternice ONG româneşti se profesionalizează pentru a implementa  proiecte, a atrage fonduri şi a continua să existe. Formate dintr-un număr mic  de membri, dar cu o structură de personal stabilă, organizaţiile vorbesc mai  des prin vocea directorului executiv, decât prin cea a preşedintelui ales de  membri. În plus, beneficiarii proiectelor sunt rareori membrii asociaţiei şi  mai adesea un public ţintă perfect identificat, cu nevoie de dezvoltare bine  definite. Devine o meserie să fi „ongist”, termen care circulă şi este folosit  în sectorul neguvernamental românesc şi este rareori o activitate care ocupă  timpul liber al unor persoane active în alte sectoare. Chiar şi atunci când numărul  de membri este semnificativ, activitatea acestora este rareori susţinută,  apartenenţa la organizaţie fiind mai degrabă simbolică. Voluntariatul rămâne  apanajul tinereţii, iar contribuţiile semnificative la programele ONG făcute  chiar de membrii lor sunt de multe ori remunerate.
 Cu această înfăţişare societatea civilă românească nu seamănă foarte bine  cu grupurile independente pluraliste descrise de Dahl, nici cu grupurile  asociative pe care le urmăreşte Putnam în Italia. Deşi pleacă de la acest  model, societatea civilă românească este mai preocupată de performanţa sa şi de  finalitatea misiunii sale decât de procesul participativ în sine. Implicând mai  mult experţi decât cetăţeni activi, ea ajunge să semene, mai degrabă, cu o  întreprindere profesionistă care îşi asumă voluntar o parte din sarcinile în  care statul eşuează, decât cu societatea civilă pluralistă.
   
					
						 
						
  NOTE
 
  1 Robert Putnam, în colaborare cu Robert Leonardi,  Raffaela Y. Nanetti, Cum funcţionează democraţia?, traducere de Diana  Istratescu(Iaşi: Polirom, 2001).  
    2 Gabriel A. Almond, Sidney Verba, Cultura civică.  Atitudini politice şi democraţie în cinci naţiuni , traducere de Dan Pavel (Bucureşti: Editura Du Style,  1996). 
    3 Robert A. Dahl, Poliarhiile. Participare şi  opoziţie , traducere de Mihaela Sadovschi (Iaşi: Editura Institutul  European, 2000). 
    4 Putnam, Cum funcţionează democraţia? 
    5 Almond şi Verba, Cultura civică ,  33-73,191-218, 262-283. 
    6 Dahl, Poliarhiile , 27-35. 
    7 Putnam, Cum funcţionează , 99-101, 103-106,  106. 
    8 Ne referim la  acele organizaţiile independent, după cum le numeşte Dahl, neguvernamentale, aşa  cum suntem mai obişnuiţi să le spunem care sunt preocupate prin misiunea lor de  însăşi dezvoltarea democraţiei, respectarea drepturilor omului, consolidarea  statului de drept, construirea unei societăţi civile puternice (în multiplele  sale sensuri), încurajarea participării publice. 
    9 Pentru a implementa programe, deci pentru a  exista activ, organizaţiile independente au căutat nu doar sfaturi pentru a se  structura, ca un grup formal, dar şi fonduri pentru această întreprindere. De  cele mai multe ori, cele două: sprijinul simbolic şi cel material au venit  împreună. 
    10 Distincţia e preluată din Oana Preda, Sînziana  Olteanu, Florin Presadă, „Există participare publică în România. Participarea  publică între legislaţie şi eficienţă”, (2007), 
www.ce-re.ro . 
    
 
						IRINA BUJDER
						 - 
						Masterand, Facultatea de Ştiinţe Politice, 
						Universitatea din Bucureşti. Director adjunct, Asociaţia 
						Pro Democraţia.
 
			 
             sus
   
              |