Semn de întrebare
Semn de întrebare
Interviu cu Matei Cazacu realizat de Aurora Martin
1. Domnule profesor, din anul
1977 v-aţi angajat în mişcarea pentru apărarea
drepturilor omului. Cum apreciaţi că a evoluat
această practică în România şi cum a evoluat
percepţia d-voastră asupra democraţiei în România
înainte şi după căderea comunismului?
2. Revoluţia de catifea şi Revoluţia sângeroasă din
România sunt cele două modele extreme pentru ţările
Est europene care au ieşit de sub dictatura
comunistă. Dacă revoluţia pragheză urmărea
schimbarea regimului, în perspectiva unor
transformări de durată în direcţia democratizării,
revoluţia română părea să fie concentrată doar pe
opţiunea imediată de preluare a puterii. Credeţi că
se poate identifica un determinism între un anume
tip de revoluţie şi o anume evoluţie politică
ulterioară? Se pot întrevedea trăsături ale clasei
politice în formare, în funcţie de modelul de
revoluţie urmat?
3. Vaclav Havel afirma că „va fi nevoie de decenii
până când comunismul va ieşi din minţile oamenilor”,
dar, din respect pentru memoria trecutului poporului
ceh, a optat pentru clarificarea istoriei recente,
militând, în mod consecvent, pentru aplicarea legii
lustraţiei. Cum apreciaţi faptul că încercările
partidelor de stânga de a o suprima şi neputinţa
partidelor de dreapta de a o valoriza au
transformat-o într-un simbol al împăcării cehilor cu
trecutul lor totalitar? În cazul României, suntem
îndreptăţiţi să considerăm împuşcarea lui Ceauşescu
drept singura punere în practică (e drept, avant la
lettre) a unei legi a lustraţiei?
4. În recenta sa vizită la Minsk, prin „bunăvoinţa”
lui Lukashenko, Berlusconi a avut acces la
informaţii din arhiva KGB referitoare la fondurile
primite de stânga italiană în perioada Războiului
Rece, informaţii utile în reglarea de conturi şi
discreditarea adversarilor. În condiţiile în care
interesele şi beneficiile economice ale marilor
puteri europene primează, în relaţia cu Rusia,
credeţi că legea lustraţiei şi procesul comunismului
ar putea să apară anacronice în Europa lui 2009?
5. Foşti lideri şi oficiali din statele foste membre
ale blocului comunist, printre care şi Emil
Constantinescu, au trimis preşedintelui american
Barack Obama o scrisoare deschisă, cerându-i să se
implice în probleme ce ţin de securitatea europeană
şi să nu cedeze în faţa tacticilor de „intimidare
tacită” ale Rusiei. Poate fi interpretată această
acţiune ca o „reîmprospătare” a memoriei guvernării
americane în legătură cu Scrisoarea celor 8
şi Scrisoarea de la Vilnius, din 2003, prin
care liderii din Europa Centrala şi de Est, alături
de cei din Balcanii de Vest îndemnau Europa să-l
sprijine pe George W. Bush împotriva lui Saddam
Hussein? În ce măsură asigurările şi încurajările
date Joe Biden în timpul vizitei sale din octombrie
au răspuns îngrijorărilor Europei Centrale şi de
Est?
6. Un leader european ca Gerhard Schroeder nu s-a
jenat câtuşi de puţin să devină principalul avocat
al proiectelor Gazprom în Europa şi anul acesta
Germania şi Federaţia Rusă au lansat Agenţia
Energetică ruso-germană. Pe de altă parte, nu
demult, Franţa şi-a anunţat intenţia de a vinde
Rusiei portelicoptere care, după spusele şefului
Marelui Stat Major al marinei ruseşti, în criza
georgiană „i-ar fi permis Flotei Mării Negre
(ruseşti) să rezolve situaţia în 40 de minute”. În
lumina celor menţionate mai sus, cum poate fi
judecată politica marilor puteri europene –
Germania, Franţa, Italia – de a recunoaşte Rusiei o
sferă de influenţă, numită „spaţiu de securitate”,
asupra fostelor ţări comuniste din Estul Europei? În
contextul cooperării economice şi al imenselor
beneficii rezultate din comerţul cu o piaţă de 148
de milioane de ruşi, în ce măsură frica de Rusia şi
condamnarea comunismului mai sensibilizeaza un
Occident interesat doar de câştig?
Matei Cazacu
- Licenţiat în istorie la Universitatea
din Bucureşti (1969). Doctor în istorie al Universităţii Paris 1 – Sorbona,
Diplomat la Ecole pratique de Hautes études (EPHE) şi al celebrei Ecole National
de Chartres. A publicat: In Search of Frankenstein, Boston, New York
Graphic Society, 1975, (en collaboration avec Radu R. Florescu et Alan Barbour),
L’Histoire du prince Dracula en Europe centrale et orientale au XVe sičcle.
Edition critique, traduction, notes et commentaires, Genčve, Droz, 1988.
rééditions 1996 et 2006, La Moldavie ex-soviétique. Histoire et débats en
cours, Paris, Akratie, 1993. (en collaboration). 2čme Edition, revue et
completée, sous presse, Paris 2007, O lume într-o carte de bucate. Un livre
de cuisine ŕ l’époque de Constantin Brâncoveanu (1688- 1714), Bucarest,
Fundaţia Culturală Română, 1997 (în colaborare), Au Caucase. Russes et
Tchétchčnes, récits d’une guerre sans fin (1785-1996), Genčve, Georg
Editeur, 1998, Histoire des Slaves orientaux. Bibliographie des sources
historiques traduites en langues occidentales (Xe sičcle - 1689), Paris,
CNRS Editions et l’Institut d’études slaves, 1998. (en collaboration), The
Story of Romanian Gastronomy, Bucarest, Fundaţia Culturală Română, 1999,
Des femmes sur les routes de l’Orient. Le voyage ŕ Constantinople aux
XVIIIe-XIXe sičcles, Genčve, Georg Editeur, 1999, Minuni, vedenii şi
vise premonitorii în trecutul românesc, Bucureşti, Editura Sigma, 2003,
România interbelică. Interbellum Romania, Bucureşti, Editura NOI Media
Print, 2004, România văzută de străini, Bucureşti, Editura NOI Media
Print, 2007 etc.
1. Apărarea drepturilor
fundamentale ale omului trebuie să ramână obiectivul prioritar al tuturor
factorilor responsabili din România de la primul până la ultimul, de la
preşedintele republicii până la funcţionarul din spatele unui ghişeu care
lucrează cu publicul. Mărturisesc că nu am mai urmărit în mod special acest
aspect al vieţii publice românesti din momentul în care Liga pentru apărarea
drepturilor omului şi-a transferat sediul de la Paris la Bucureşti: cu excepţia,
desigur, a momentului Piaţa Universităţii şi a mineriadelor care vor rămâne o
pată de neşters pe obrazul guvernelor lui Ion Iliescu. Am observat însă că LADO
a fost probabil singura organizaţie non-guvernamentală care s-a implicat în
controlul alegerilor din anii ’90, trimiţând pe teren tineri care să verifice
listele electorale. Fratele meu, care locuieşte în sectoriul 3 din Bucureşti,
mi-a povestit cum au decurs lucrurile atunci: vechile liste electorale afişate
la biroul de vot în 1990 şi 1992 mai conţineau numele mame mele (decedată în
1986), ale unchiului şi mătuşii mele morţi din 1978. În schimb, cei doi băieţi
ai fratelui meu, născuţi la aceeaşi adresă respectiv în 1971 şi 1974, nu figurau
pe aceste liste. Fratele meu a corectat această situaţie de două ori: odată la
biroul de votare şi a doua oară împreună cu tinerii trimişi de LADO. Rezultatul
a fost că atât în 1990 cât şi în 1992, morţii au votat (vă las să ghiciţi cu
cine), fiind mereu prezenţi pe liste, în timp ce nepoţii mei au fost în
continuare excluşi de la vot sau înscrişi pe liste «speciale» care nu au fost
luate în considerare. Se pare că treaba s-a aranjat în 1996, de unde şi
rezultatele diferite, dar astfel de mici găinării puse cap la cap pe întreaga
ţară au dus la furtul masiv de voturi. Iată deci cum erau respectate drepturile
civile ale omului în România sub primele mandate ale lui I. Iliescu.
2.
Democraţia în România înainte şi după căderea
comunismului a fost şi rămâne puternic marcată de
«specificul naţional». În toată perioada 1866-1946,
partidul care organiza alegerile le-a câştigat cu o
singură excepţie în primul an când s-a adoptat votul
universal (1919). În perioada comunistă (1948-1989) nu
se poate vorbi de democraţie, ci doar de democraţie
«populară» în sensul că poporul ales (PCR) «se alegea».
Este aceasta o frumoasă şi veche expresie bastinaşă care
ar fi făcut deliciile lui Constantin Noica: un deputat
nu era ales, ci se alegea (pe sine
însuşi, desigur).
3. După
1989, democraţia din România a fost originală (acelaşi
I. Iliescu îmi amintesc căuta modele japoneze sau
suedeze), deoarece oamenii politici au «implementat-o».
Iarăşi un delicios neologism anglo-saxon după un cuvânt
latin care a dat «a umple», cu sensuri printre care şi
acela de a transmite o boală contagioasă (în special
venerică) sau insecte parazite (păduchi, etc). Era şi
normal ca oameni care considerau pe români «the stupid
people» să considere democraţia ca pe o maladie
transmisibilă cu o perioadă de incubare de 20 de ani
(Silviu Brucan). De fapt, bătrânii şi tinerii comunişti
care l-au lichidat şi înlocuit pe Ceauşescu sufereau (şi
mai suferă) de aceeaşi deformaţie: poporul este prost,
noi singuri suntem destepţi deoarece am făcut studii la
Moscova sau în America, avem rubedenii, relaţii şi
reţele sus-puse, grade şi epoleţi auriţi, şi «vrem
democraţie dar nu pentru căţei» cum spunea Grigore
Alexandrescu. Deci exact ca marii boieri din vremea
Regulamentului Organic. Democraţia, câtă s-a realizat în
România în ultimii 20 de ani, s-a născut mai ales prin
acţiunea societăţii civile, de exemplu GDS, Alianţa
Civică etc. Democraţia «implementată» va rămâne
artificială şi iluzorie câtă vreme ea nu va deveni o
practică zilnică în relaţiile dintre oameni. Ceeace nu
este cazul în România. Complotiştii care au confiscat
revoluţia română din decembrie 1989 erau obsedaţi de
preluarea imediată a puterii şi FSN-ul a fost nebuloasa
îndărătul căreia s-au ascuns punând în faţa
personalităţi ca Doina Cornea. Reapariţia PNL, PNŢ-CD şi
PDS (Sergiu Cunescu) i-a obligat să-şi dea arama pe faţă
şi să se transforme la rândul lor în partid politic
tradiţional. Dar este destul să compari pe Vaclav Havel
cu Ion Iliescu pentru a măsura hăul care desparte clasa
politică în formare în anii ’90. E drept că englezii la
1649 şi francezii la 1792 şi-au executat regii în urma
unor revoluţii sângeroase, ceeace nu a împiedicat
formarea unei clase politice cu o evoluţie similară. Nu
există, cred eu, o corelaţie automată între tipul de
revoluţie (de catifea sau sângeroasŕ) şi trăsăturile
clasei politice în formare.
4. Nu cred că asasinarea tiranului este
o aplicare a legii lustraţiei. Lustraţie înseamnă
«purificare»: de ce fel de purificare poate fi vorba
când nu sunt eliminaţi din viaţa publică (fie şi numai
pe 5 ani) membrii Biroului politic şi ai CC al PCR,
ofiţerii de securitate, activiştii de partid? Că unii au
fost judecaţi şi condamnaţi pentru crimele din vremea
revoluţiei e foarte bine, dar lustraţie nu s-a făcut şi
nici nu cred că se va face dată fiind compoziţia clasei
politice actuale din România. «Împăcare cu trecutul
comunist»? Foarte probabil. Procesul comunismului
trebuia făcut din 1990, dar nu de Iliescu şi Brucan. Aşa
cum văd eu lucrurile astăzi, va fi un proces de lungă
durată, în fiecare ţară europeană, asiatică şi
sud-americană, căci nimeni nu este capabil să imagineze
un nou Tribunal de la Nürnberg. În bună logică, procesul
ar trebui să se desfăşoare la Moscova sau la Sankt
Petersburg, asa că las pe fiecare să ghiceascŕă anul
când aceasta se va produce. Câtă vreme Statele Unite şi
NATO vor duce războaie în Irak şi în Afghanistan,
sprijinul Rusiei le va fi necesar şi util. Asigurările
vice-preşedintelui Joe Bidden€ trebuiesc plasate în
acest context şi alegerile din Ukraina din ianuarie 2010
vor constitui un test major al politicii ruseşti în
regiune. Ca şi cele din republica Moldova, de altfel.
Căci, după cum spunea un om politic francez (Charles
Pasqua), «promisiunile oamenilor politici angajează doar
pe cei care cred în ele».
5. La ora actuală, Statele Unite nu au
capacitatea şi foarte probabil nici voinţa de a
constrânge Rusia să abandoneze o politică imperială
veche de peste 300 de ani. Să ne amintim doar câţi ani
şi câte războaie au fost necesare Franţei, Angliei,
Belgiei şi Olandei ca să recunoască independenţa
fostelor lor colonii (1946-1963). Spre deosebire de ele,
imperiul rusesc se află în continuitate teritorialŕ cu
fostele colonii, deci tentaţia imperială va fi mai
puternică şi de mai lungă durată. Doar o Europă
puternică şi o administraţie americană eliberată de
povara războaielor actuale vor garanta securitatea
fostelor state satelite faţă de Moscova.
6. Occidentului nu-i este teamă de
Rusia şi nici nu condamnă comunismul: oamenii politici
germani, francezi şi italieni sunt interesaţi doar de
asigurarea aprovizionării ţărilor lor cu materii prime
(gaz, petrol, metale rare), investiţiile miliardarilor
ruşi şi accesul la piaţa rusească, chineză, etc. Ei nu
condamnă deschis ideea sferei de influenţă ruseşti
deoarece este vorba de ţări mici şi fără mare valoare
economică sau strategică . Căci altfel ar spune sus şi
tare că o ţară-continent de 17 milioane de kilometri
pătraţi – adică suprafaţa Europei şi a Statelor Unite
luate împreună – , cu o populaţie de 148 de milioane,
înarmată până-n dinţi, devine ridicolă când vorbeşte de
ameninţarea georgianŕ ( nici 70.000 de km2, cu 5,5
milioane de locuitori), asa cum Stalin se plângea în
1939 de ameninţarea finlandeză! Dar cine îndrăznea să-i
spună lui Stalin că era ridicol ? Până când cineva nu va
îndrăzni să-i spună acest adevăr lui Putin şi lui
Medvedev, Rusia îşi va menţine discursul şi pretenţiile
la «spaţiul de securitate».
sus
|