| 
  
                         
            Semn de întrebare  
                        
            Semn de întrebare 
			Interviu cu Matei Cazacu realizat de Aurora Martin 
			
			
			  
						  
                        
							1. Domnule profesor, din anul 
							1977 v-aţi angajat în mişcarea pentru apărarea 
							drepturilor omului. Cum apreciaţi că a evoluat 
							această practică în România şi cum a evoluat 
							percepţia d-voastră asupra democraţiei în România 
							înainte şi după căderea comunismului?  
							2. Revoluţia de catifea şi Revoluţia sângeroasă din 
							România sunt cele două modele extreme pentru ţările 
							Est europene care au ieşit de sub dictatura 
							comunistă. Dacă revoluţia pragheză urmărea 
							schimbarea regimului, în perspectiva unor 
							transformări de durată în direcţia democratizării, 
							revoluţia română părea să fie concentrată doar pe 
							opţiunea imediată de preluare a puterii. Credeţi că 
							se poate identifica un determinism între un anume 
							tip de revoluţie şi o anume evoluţie politică 
							ulterioară? Se pot întrevedea trăsături ale clasei 
							politice în formare, în funcţie de modelul de 
							revoluţie urmat?  
							3. Vaclav Havel afirma că „va fi nevoie de decenii 
							până când comunismul va ieşi din minţile oamenilor”, 
							dar, din respect pentru memoria trecutului poporului 
							ceh, a optat pentru clarificarea istoriei recente, 
							militând, în mod consecvent, pentru aplicarea legii 
							lustraţiei. Cum apreciaţi faptul că încercările 
							partidelor de stânga de a o suprima şi neputinţa 
							partidelor de dreapta de a o valoriza au 
							transformat-o într-un simbol al împăcării cehilor cu 
							trecutul lor totalitar? În cazul României, suntem 
							îndreptăţiţi să considerăm împuşcarea lui Ceauşescu 
							drept singura punere în practică (e drept, avant la 
							lettre) a unei legi a lustraţiei?  
							4. În recenta sa vizită la Minsk, prin „bunăvoinţa” 
							lui Lukashenko, Berlusconi a avut acces la 
							informaţii din arhiva KGB referitoare la fondurile 
							primite de stânga italiană în perioada Războiului 
							Rece, informaţii utile în reglarea de conturi şi 
							discreditarea adversarilor. În condiţiile în care 
							interesele şi beneficiile economice ale marilor 
							puteri europene primează, în relaţia cu Rusia, 
							credeţi că legea lustraţiei şi procesul comunismului 
							ar putea să apară anacronice în Europa lui 2009?  
							5. Foşti lideri şi oficiali din statele foste membre 
							ale blocului comunist, printre care şi Emil 
							Constantinescu, au trimis preşedintelui american 
							Barack Obama o scrisoare deschisă, cerându-i să se 
							implice în probleme ce ţin de securitatea europeană 
							şi să nu cedeze în faţa tacticilor de „intimidare 
							tacită” ale Rusiei. Poate fi interpretată această 
							acţiune ca o „reîmprospătare” a memoriei guvernării 
							americane în legătură cu Scrisoarea celor 8 
							şi Scrisoarea de la Vilnius, din 2003, prin 
							care liderii din Europa Centrala şi de Est, alături 
							de cei din Balcanii de Vest îndemnau Europa să-l 
							sprijine pe George W. Bush împotriva lui Saddam 
							Hussein? În ce măsură asigurările şi încurajările 
							date Joe Biden în timpul vizitei sale din octombrie 
							au răspuns îngrijorărilor Europei Centrale şi de 
							Est?  
							6. Un leader european ca Gerhard Schroeder nu s-a 
							jenat câtuşi de puţin să devină principalul avocat 
							al proiectelor Gazprom în Europa şi anul acesta 
							Germania şi Federaţia Rusă au lansat Agenţia 
							Energetică ruso-germană. Pe de altă parte, nu 
							demult, Franţa şi-a anunţat intenţia de a vinde 
							Rusiei portelicoptere care, după spusele şefului 
							Marelui Stat Major al marinei ruseşti, în criza 
							georgiană „i-ar fi permis Flotei Mării Negre 
							(ruseşti) să rezolve situaţia în 40 de minute”. În 
							lumina celor menţionate mai sus, cum poate fi 
							judecată politica marilor puteri europene – 
							Germania, Franţa, Italia – de a recunoaşte Rusiei o 
							sferă de influenţă, numită „spaţiu de securitate”, 
							asupra fostelor ţări comuniste din Estul Europei? În 
							contextul cooperării economice şi al imenselor 
							beneficii rezultate din comerţul cu o piaţă de 148 
							de milioane de ruşi, în ce măsură frica de Rusia şi 
							condamnarea comunismului mai sensibilizeaza un 
							Occident interesat doar de câştig? 
						
						 
Matei Cazacu
- Licenţiat în istorie la Universitatea 
din Bucureşti (1969). Doctor în istorie al Universităţii Paris 1 – Sorbona, 
Diplomat la Ecole pratique de Hautes études (EPHE) şi al celebrei Ecole National 
de Chartres. A publicat: In Search of Frankenstein, Boston, New York 
Graphic Society, 1975, (en collaboration avec Radu R. Florescu et Alan Barbour),
L’Histoire du prince Dracula en Europe centrale et orientale au XVe sičcle. 
Edition critique, traduction, notes et commentaires, Genčve, Droz, 1988. 
rééditions 1996 et 2006, La Moldavie ex-soviétique. Histoire et débats en 
cours, Paris, Akratie, 1993. (en collaboration). 2čme Edition, revue et 
completée, sous presse, Paris 2007, O lume într-o carte de bucate. Un livre 
de cuisine ŕ l’époque de Constantin Brâncoveanu (1688- 1714), Bucarest, 
Fundaţia Culturală Română, 1997 (în colaborare), Au Caucase. Russes et 
Tchétchčnes, récits d’une guerre sans fin (1785-1996), Genčve, Georg 
Editeur, 1998, Histoire des Slaves orientaux. Bibliographie des sources 
historiques traduites en langues occidentales (Xe sičcle - 1689), Paris, 
CNRS Editions et l’Institut d’études slaves, 1998. (en collaboration), The 
Story of Romanian Gastronomy, Bucarest, Fundaţia Culturală Română, 1999,
Des femmes sur les routes de l’Orient. Le voyage ŕ Constantinople aux 
XVIIIe-XIXe sičcles, Genčve, Georg Editeur, 1999, Minuni, vedenii şi 
vise premonitorii în trecutul românesc, Bucureşti, Editura Sigma, 2003, 
România interbelică. Interbellum Romania, Bucureşti, Editura NOI Media 
Print, 2004, România văzută de străini, Bucureşti, Editura NOI Media 
Print, 2007 etc. 
						  
1. Apărarea drepturilor 
fundamentale ale omului trebuie să ramână obiectivul prioritar al tuturor 
factorilor responsabili din România de la primul până la ultimul, de la 
preşedintele republicii până la funcţionarul din spatele unui ghişeu care 
lucrează cu publicul. Mărturisesc că nu am mai urmărit în mod special acest 
aspect al vieţii publice românesti din momentul în care Liga pentru apărarea 
drepturilor omului şi-a transferat sediul de la Paris la Bucureşti: cu excepţia, 
desigur, a momentului Piaţa Universităţii şi a mineriadelor care vor rămâne o 
pată de neşters pe obrazul guvernelor lui Ion Iliescu. Am observat însă că LADO 
a fost probabil singura organizaţie non-guvernamentală care s-a implicat în 
controlul alegerilor din anii ’90, trimiţând pe teren tineri care să verifice 
listele electorale. Fratele meu, care locuieşte în sectoriul 3 din Bucureşti, 
mi-a povestit cum au decurs lucrurile atunci: vechile liste electorale afişate 
la biroul de vot în 1990 şi 1992 mai conţineau numele mame mele (decedată în 
1986), ale unchiului şi mătuşii mele morţi din 1978. În schimb, cei doi băieţi 
ai fratelui meu, născuţi la aceeaşi adresă respectiv în 1971 şi 1974, nu figurau 
pe aceste liste. Fratele meu a corectat această situaţie de două ori: odată la 
biroul de votare şi a doua oară împreună cu tinerii trimişi de LADO. Rezultatul 
a fost că atât în 1990 cât şi în 1992, morţii au votat (vă las să ghiciţi cu 
cine), fiind mereu prezenţi pe liste, în timp ce nepoţii mei au fost în 
continuare excluşi de la vot sau înscrişi pe liste «speciale» care nu au fost 
luate în considerare. Se pare că treaba s-a aranjat în 1996, de unde şi 
rezultatele diferite, dar astfel de mici găinării puse cap la cap pe întreaga 
ţară au dus la furtul masiv de voturi. Iată deci cum erau respectate drepturile 
civile ale omului în România sub primele mandate ale lui I. Iliescu.
						 2. 
						Democraţia în România înainte şi după căderea 
						comunismului a fost şi rămâne puternic marcată de 
						«specificul naţional». În toată perioada 1866-1946, 
						partidul care organiza alegerile le-a câştigat cu o 
						singură excepţie în primul an când s-a adoptat votul 
						universal (1919). În perioada comunistă (1948-1989) nu 
						se poate vorbi de democraţie, ci doar de democraţie 
						«populară» în sensul că poporul ales (PCR) «se alegea». 
						Este aceasta o frumoasă şi veche expresie bastinaşă care 
						ar fi făcut deliciile lui Constantin Noica: un deputat 
						nu era ales, ci se alegea (pe sine 
						însuşi, desigur). 
						 3. După 
						1989, democraţia din România a fost originală (acelaşi 
						I. Iliescu îmi amintesc căuta modele japoneze sau 
						suedeze), deoarece oamenii politici au «implementat-o». 
						Iarăşi un delicios neologism anglo-saxon după un cuvânt 
						latin care a dat «a umple», cu sensuri printre care şi 
						acela de a transmite o boală contagioasă (în special 
						venerică) sau insecte parazite (păduchi, etc). Era şi 
						normal ca oameni care considerau pe români «the stupid 
						people» să considere democraţia ca pe o maladie 
						transmisibilă cu o perioadă de incubare de 20 de ani 
						(Silviu Brucan). De fapt, bătrânii şi tinerii comunişti 
						care l-au lichidat şi înlocuit pe Ceauşescu sufereau (şi 
						mai suferă) de aceeaşi deformaţie: poporul este prost, 
						noi singuri suntem destepţi deoarece am făcut studii la 
						Moscova sau în America, avem rubedenii, relaţii şi 
						reţele sus-puse, grade şi epoleţi auriţi, şi «vrem 
						democraţie dar nu pentru căţei» cum spunea Grigore 
						Alexandrescu. Deci exact ca marii boieri din vremea 
						Regulamentului Organic. Democraţia, câtă s-a realizat în 
						România în ultimii 20 de ani, s-a născut mai ales prin 
						acţiunea societăţii civile, de exemplu GDS, Alianţa 
						Civică etc. Democraţia «implementată» va rămâne 
						artificială şi iluzorie câtă vreme ea nu va deveni o 
						practică zilnică în relaţiile dintre oameni. Ceeace nu 
						este cazul în România. Complotiştii care au confiscat 
						revoluţia română din decembrie 1989 erau obsedaţi de 
						preluarea imediată a puterii şi FSN-ul a fost nebuloasa 
						îndărătul căreia s-au ascuns punând în faţa 
						personalităţi ca Doina Cornea. Reapariţia PNL, PNŢ-CD şi 
						PDS (Sergiu Cunescu) i-a obligat să-şi dea arama pe faţă 
						şi să se transforme la rândul lor în partid politic 
						tradiţional. Dar este destul să compari pe Vaclav Havel 
						cu Ion Iliescu pentru a măsura hăul care desparte clasa 
						politică în formare în anii ’90. E drept că englezii la 
						1649 şi francezii la 1792 şi-au executat regii în urma 
						unor revoluţii sângeroase, ceeace nu a împiedicat 
						formarea unei clase politice cu o evoluţie similară. Nu 
						există, cred eu, o corelaţie automată între tipul de 
						revoluţie (de catifea sau sângeroasŕ) şi trăsăturile 
						clasei politice în formare. 
						4. Nu cred că asasinarea tiranului este 
						o aplicare a legii lustraţiei. Lustraţie înseamnă 
						«purificare»: de ce fel de purificare poate fi vorba 
						când nu sunt eliminaţi din viaţa publică (fie şi numai 
						pe 5 ani) membrii Biroului politic şi ai CC al PCR, 
						ofiţerii de securitate, activiştii de partid? Că unii au 
						fost judecaţi şi condamnaţi pentru crimele din vremea 
						revoluţiei e foarte bine, dar lustraţie nu s-a făcut şi 
						nici nu cred că se va face dată fiind compoziţia clasei 
						politice actuale din România. «Împăcare cu trecutul 
						comunist»? Foarte probabil. Procesul comunismului 
						trebuia făcut din 1990, dar nu de Iliescu şi Brucan. Aşa 
						cum văd eu lucrurile astăzi, va fi un proces de lungă 
						durată, în fiecare ţară europeană, asiatică şi 
						sud-americană, căci nimeni nu este capabil să imagineze 
						un nou Tribunal de la Nürnberg. În bună logică, procesul 
						ar trebui să se desfăşoare la Moscova sau la Sankt 
						Petersburg, asa că las pe fiecare să ghiceascŕă anul 
						când aceasta se va produce. Câtă vreme Statele Unite şi 
						NATO vor duce războaie în Irak şi în Afghanistan, 
						sprijinul Rusiei le va fi necesar şi util. Asigurările 
						vice-preşedintelui Joe Bidden€ trebuiesc plasate în 
						acest context şi alegerile din Ukraina din ianuarie 2010 
						vor constitui un test major al politicii ruseşti în 
						regiune. Ca şi cele din republica Moldova, de altfel. 
						Căci, după cum spunea un om politic francez (Charles 
						Pasqua), «promisiunile oamenilor politici angajează doar 
						pe cei care cred în ele». 
						
						5. La ora actuală, Statele Unite nu au 
						capacitatea şi foarte probabil nici voinţa de a 
						constrânge Rusia să abandoneze o politică imperială 
						veche de peste 300 de ani. Să ne amintim doar câţi ani 
						şi câte războaie au fost necesare Franţei, Angliei, 
						Belgiei şi Olandei ca să recunoască independenţa 
						fostelor lor colonii (1946-1963). Spre deosebire de ele, 
						imperiul rusesc se află în continuitate teritorialŕ cu 
						fostele colonii, deci tentaţia imperială va fi mai 
						puternică şi de mai lungă durată. Doar o Europă 
						puternică şi o administraţie americană eliberată de 
						povara războaielor actuale vor garanta securitatea 
						fostelor state satelite faţă de Moscova.  
						
						6. Occidentului nu-i este teamă de 
						Rusia şi nici nu condamnă comunismul: oamenii politici 
						germani, francezi şi italieni sunt interesaţi doar de 
						asigurarea aprovizionării ţărilor lor cu materii prime 
						(gaz, petrol, metale rare), investiţiile miliardarilor 
						ruşi şi accesul la piaţa rusească, chineză, etc. Ei nu 
						condamnă deschis ideea sferei de influenţă ruseşti 
						deoarece este vorba de ţări mici şi fără mare valoare 
						economică sau strategică . Căci altfel ar spune sus şi 
						tare că o ţară-continent de 17 milioane de kilometri 
						pătraţi – adică suprafaţa Europei şi a Statelor Unite 
						luate împreună – , cu o populaţie de 148 de milioane, 
						înarmată până-n dinţi, devine ridicolă când vorbeşte de 
						ameninţarea georgianŕ ( nici 70.000 de km2, cu 5,5 
						milioane de locuitori), asa cum Stalin se plângea în 
						1939 de ameninţarea finlandeză! Dar cine îndrăznea să-i 
						spună lui Stalin că era ridicol ? Până când cineva nu va 
						îndrăzni să-i spună acest adevăr lui Putin şi lui 
						Medvedev, Rusia îşi va menţine discursul şi pretenţiile 
						la «spaţiul de securitate».  
						
						  
						
			 
                        
             sus
   
                        
               |