CUPRINS nr. 141

ARHIVA

20 de ani de la căderea comunismului


Albania – 17 ani de la comunism

 

ŞTEFAN POPESCU

The following study scrutinizes the historical becoming of Albania, from the the breakdown of Communism up till now.

Keywords: Albania, rule of law, E.U., immigrants

 

Albania nu se află undeva departe de România. De la Timişoara, trecând prin Serbia şi Muntenegru, sunt 600 de kilometri iar de la Giurgiu, prin Bulgaria şi Macedonia, 800. Şi totuşi Albania e prea puţin cunoscută, iar atunci când se vorbeşte despre ea, predomină clişeele şi bancurile. Asocierea cu Albania ne deranjează în mod vizibil. Ştim că este o ţară mică, ştim că este săracă („mai săracă decât noi”) – motive suficiente de a ne ţine departe. Am auzit de Enver Hogea şi de Ismail Kadaré, pe care-l apreciem ca scriitor. Mai ştim că există o temută mafie albaneză şi auzim des la ştiri despre provincia Kosovo, pe care o considerăm pamânt sârbesc. Şi atât.

Toate aceste elemente nu ne ajută însă prea mult să înţelegem ce se întâmplă în Albania. Chiar şi atunci când citim rapoartele diverselor organizaţii internaţionale avem doar o imagine parţială. Cu toate acestea,  nu putem fi prea mult învinovăţiţi ca nu cunoaştem mai bine această ţară.  Acum 17 ani Albania era una dintre cele mai izolate ţări din lume. Nu făcea parte nici din CAER (se retrăsese în 1962), nici din Tratatul de la Varşovia (din 1968), iar relaţiile diplomatice erau reduse la 15 ţări. Dinspre Albania nu venea nici o veste, iar contactele albanezilor cu străinătatea, inclusiv cu cea de orientare socialistă, erau inexistente. Ziarele străine (chiar şi l’Humanité) nu ajungeau la Tirana de 40 de ani. Numai revista Chine nouvelle putea fi găsită la aeroport sau la recepţia hotelului Dajiti. Cât priveşte relaţionarea interumană, puţinii studenţi străini veniţi să studieze limba albaneză nu părăseau incinta hotelului unde erau cazaţi. Mărturia unui fost diplomat francez la Tirana e în măsură să dezvăluie pâna unde mergea regimul comunist albanez în materie de izolare: „Timp de trei luni, singurul bursier albanolog francez la Tirana a stat numai într-o cameră din hotelul Dajti. Nu s-a întâlnit niciodată cu colegii săi de studiu albanezi şi nici nu i-a călcat piciorul vreodată la universitate. Un profesor se deplasa la hotel în fiecare dimineaţă, pentru a-i preda cursuri particulare la domiciliu1.

Albanezii înşişi nu depăşeau limitele administrative ale oraşului sau comunei în care locuiau, deplasarea dintr-o localitate în alta făcându-se exclusiv pe bază de autorizaţie. Despre sindicate sau alte organizaţii ale „oamenilor muncii”, chiar şi de paradă, nici nu putea fi vorba. Religia însăşi era interzisă2, Albania fiind primul stat declarat ateu prin Constituţie3. Singura formă de asociere permisă era Partidul muncitoresc albanez4. Proprietatea privată fusese în totalitate desfiinţată şi nu fuseseră omise de la această privaţiune nici măcar locuinţele sărăcăcioase din mediul rural. La acest tablou, se adăugau cele 700 000 de buncăre, ce împânzeau ţara, creând impresia de asediu, de închisoare în aer liber. 15 % din populaţia ţării trecuse prin închisoare, iar o proporţie similară lucra pentru Sigurimi, temuta poliţie politică. La o privire sumară, este lesne de dedus că un albanez din trei era fie victima, fie colaboratorul Siguranţei. La 17 ani de la căderea comunismului, toate aceste imagini par îndepărtate. Albania a fost primită cu drepturi depline în Organizaţia Tratatului Nord-Atlantic (aprilie 2009)5, iar candidatura la Uniunea Europeană i-a fost acceptată în mod oficial (17 noiembrie 2009)6. În momentul de faţă, Albania este foarte mulţumită de relaţia apropiată cu Statele Unite, (drapele americane se găsesc la tot pasul) şi are raporturi foarte bune cu Italia. Cât despre deschiderea Albaniei către străinătate, datele vorbesc de la sine: în 2008, ţara a fost vizitată de 2,5 milioane de turişti7. Saltul este spectaculos, iar progresele sunt incontestabile: albanezii sunt liberi să critice, sunt liberi să circule, iar alternanţa la putere, în ciuda derapajelor inerente, funcţionează8. Imaginile cu ambarcaţiuni pline de imigranţi clandestini, încercând să ajungă pe coaste italiene, cele cu anarhia din 19979, sunt acum destul de îndepărtate. Ţara este stabilă, din punct de vedere politic, şi are o abordare pragmatică în relaţiile cu vecinii, în ciuda importantelor minorităţi albaneze aflate pe teritoriul acestora. Se poate observa că şi din punct de vedere economic lucrurile încep sa se mişte: inflaţia este de numai 2,2 %, creşterea economică a depăşit 6% pe an, în ultimul deceniu, albanezii înfiinţează tot mai multe firme, iar investiţiile străine nu lipsesc, chiar dacă sunt încă insuficiente, pentru a determina o modernizare accelerată. Pentru prima data în istorie, ţara se află pe drumul cel bun10!

Şi totuşi, peisajul oferit de Albania anului 2009 nu este tocmai optimist. 17 ani nu au fost îndeajuns pentru crearea unui stat de drept. Acesta se află încă în faza incipientă, iar cauza principală este politizarea excesivă a instituţiilor însărcinate cu aplicarea legii. Ce-i drept, mulţi albanezi consideră legea şi aplicarea ei drept un dat negociabil, şi nu obligatoriu, aspect care îngreunează orice acţiune cinstită şi fără conotaţii politice. Dar principala vină aparţine partidelor şi coaliţiilor guvernamentale care, odată ajunse la putere, au prins obiceiul de a destitui sistematic procurorii de altă orientare politică sau pe cei prea conştiincioşi. Cazul procurorului general Ina Rama este exemplar, din acest punct de vedere. Deşi apropiată Puterii, Ina Rama a fost în pericol de a fi destituită în mai 2009, deoarece a îndrăznit să deschidă o anchetă referitoare la activitatea a doi miniştri.

Clasa politică albaneză nu s-a adaptat încă la jocul instituţional transparent şi acest lucru reprezintă o altă frână importantă în calea instituirii unui stat cu adevărat democratic. Înţelegerile de culise sunt preferate dezbaterilor parlamentare. Mai mult decât atat, chiar şi ultimele modificări constituţionale (2005) au rezultat în urma unei înţelegeri între premierul Berişa şi predecesorul său Fatos Nano: premierul a reunit majoritatea necesară în afara aulei parlamentare şi acolo s-a decis ceea ce trebuie să fie schimbat, pentru întărirea puterilor şefului Executivului. Mai mult ca sigur, concursul opoziţiei socialiste a fost compensat. Diversele instanţe europene şi ONG-uri au denunţat aceste practici nedemocratice; dar fără niciun efect! La fel cum fără efect au rămas şi criticile la adresa corupţiei existente în ţară. Portivit Transparency International, Albania a regresat 10 poziţii în clasamentul referitor la lupta împotriva corupţiei: anul trecut se afla pe locul 85, anul acesta se află pe locul 9511. Dacă, la nivel individual, corupţia a regresat, la nivel înalt ea continuă să progreseze. Şi asta pe măsură ce veniturile şi necesităţile statului cresc. Poate fi amintită aici atribuirea construcţiei autostrăzii, care ar trebui să lege provincia Kosovo de portul Durazzo/Durres, companiei americane Bechtel şi celei turceşti Enka, în urma unei licitaţii nu tocmai corecte12. Banca Mondială a refuzat să participe în vreun fel, estimând că ţara are alte priorităţi. În consecinţă, mare parte a fondurilor bugetare au fost direcţionate pentru a finanta aşa-numita „autostradă a Albaniei Mari”: 89% dintre cheltuielile statului în 200813! Din fericire pentru guvernanţi, circa 900 000 de compatrioţi14 au plecat să-şi câştige existenţa pe alte meleaguri, îndeosebi în Italia, Grecia şi în Germania, iar de acolo trimit anual 950 de milioane de euro. Banii imigranţilor contribuie cu aproape 20% la formarea Produsului Intern Brut şi cu 40 % la acoperirea deficitului comercial15, dar mai ales la diminuarea sărăciei. Programele sociale sunt aproape inexistente, iar 18 % din populaţie trăieşte în condiţii de sărăcie extremă (mai puţin de 2 dolari pe zi)16. Singura cale de ieşire din această situaţie o reprezintă imigraţia. În ciuda unei migraţii severe (la o populaţie de numai 3,2- 3,6 milioane de locuitori), şomajul rămâne ridicat (13% sau chiar 30%, dacă îi luăm în calcul şi pe cei care se îndeletnicesc cu agricultura de subzistenţă)17. Toate acestea spun mult despre capacitatea Albaniei de a integra în Uniunea Europeană pe termen scurt şi mediu.

Aidoma celorlate ţări foste comuniste, şi în Albania schimbarea vechilor elite constituie o problemă complexă. La început, s-a dorit a fi radicală, dar rezultatele s-au dovedit dezastruoase. Imediat ajuns la putere, în 1992, preşedintele Sali Berişa a destituit foarte multi membrii ai serviciului secret Sigurimi, responsabili de poliţia politică. Rămaşi fără locuri de muncă, aceşti profesionişti (cu dosare, contacte şi cu o pregătire specifică) au fost pe loc recrutaţi de mafia albaneză. Iată de ce problema criminalităţii organizate constituie şi astăzi una dintre cele mai serioase probleme ale Albaniei !

În privinţa schimbării aparatului birocratic, Berişa a apelat la legăturile clanice, de familie, din regiunea sa natală, Tropoja, din nordul Albaniei. Fiecare minister şi fiecare instituţie sau agenţie guvernamentală avea o echipă formată din „septentrionali” loiali Partidului Democrat. Măsura a determinat o adevarată migraţie, din nordul Albaniei spre Tirana, a familiilor care încercau astfel să profite de pe urma prezenţei în structuri a membrilor lor. Această politică de tip clanic a creat o situaţie periculoasă, afectând grav buna funcţionare a instituţiilor18. Este greu de anticipat şi astăzi proporţia nepotismului în structurile centrale ale statului. Ca răspuns, socialiştii, odată ajunşi la putere, au privilegiat vechii aparatcik, originari mai ales din sudul Albaniei. Practica încă mai continuă şi astăzi. Ar fi însă fals ca  măsurile luate de Berişa să fie apreciate drept politică menită să-i înlăture pe vechii comunişti. El însuşi a fost un important membru al Partidului muncitoresc19. Legea lustraţiei, al cărei promotor a fost, nu este alceva decât un mijloc de a scoate din joc adversari. Adoptată în decembrie 2008, numai pe baza unei majorităţi simple, democrate, legea prevede înlăturarea din viaţa publică, pentru urmatorii şase ani, a tuturor celor care au colaborat cu poliţia politică între 1944 şi 1990. Totodată, legea prevede deschiderea arhivelor secrete. La sesizarea opoziţiei, legea a fost imediat suspendată, până la examinarea finală de către Curtea Constituţională. Însaşi Uniunea Europeană, secondată de Statele Unite, a reacţionat, neliniştită de instrumentalizarea acesteia cu ajutorul unor instanţe judecatoreşti lipsite de independenţă. Un proces al comunismului este imposibil în Albania. Poate va fi posibil numai peste câteva generaţii… Un astfel de proces ar însemna punerea în dicuţie şi condamnarea morală a unei părţi importante din elita naţională20. Din păcate, tranziţia în Albania se desfaşoară, şi din acest punct de vedere, conform principiului: „Să schimbăm totul pentru ca nimic să nu se schimbe”.

 


NOTE

1 Émile Guimard, L’Inoubliable Albanie, chez l’auteur, 2007, 67.
2 Fuseseră înfiinţate şi muzee ale ateismului, cel mai cunoscut fiind cel de la Şcodra (Shkodër), în nordul Albaniei. O descriere a acestei realităţi o întâlnim în cartea lui Luan Starova, Le musée de l’athéisme, (Paris: Fayard, 1999).
3 „Primul stat ateu al planetei” era expresia utilizată în Gazeta oficială n° 4337 din noiembrie 1967. În 1975, statul comunist a decis şi schimbarea prenumelor cu conotaţie religioasă, propunând părinţilor liste cu prenume „socialiste şi patriotice”. Propaganda religiosă era pedepsită cu moartea în codul penal din 1977. Cf. Didier Rance, Albanie. Ils ont voulu tuer Dieu, (Paris : Bibliothčque AED, s.d).
4 Partidul Comunist Albanez (PKSh) a fost înfiinţat în noiembrie 1941, în timpul ocupaţiei italiene, ca filială a Partidului Comunist Iugoslav. Se emancipează în 1944, când preia puterea la Tirana, iar în 1948 îşi schimbă numele în Partidul Muncitoresc Albanez (PPSh).
5 Încă din 1992, Albania este primită în Consiliul parteneriatului nord-atlantic (CPEA), în 1994 devine membră a Parteneriatului pentru Pace, iar în 1999 aderă la Planul de acţiune pentru aderare. În acest cadru, Albania participă cu trupe la forţa de menţinere a păcii în Bosnia-Herţegovina (SFOR) şi stabilieşte o baza logistică la Tirana, pentru forţele NATO ce operează în Kosovo. În 2003, un contingent de 140 de militari albanezi este trimis în Afghanistan şi tot atunci, sub patronaj american, Albania semnează, alături de Muntenegru şi de Croaţia, aşa-numita Chartă Adriatică, adevarată anticameră a integrării nord-atlantice. Trei ani mai tarziu, la Summitul NATO de la Riga, Albania primeşte asigurarea fermă că va fi primită în organizaţie. Mult aşteptata invitaţie oficială este formulată în cadrul Summitului de la Bucureşti (aprilie 2008), urmând ca, un an mai tarziu, să devină membră cu drepturi depline.
6 Şi legăturile cu Uniunea Europeană sunt timpuriu stabilite, imediat după schimbarea de regim în 1992. Totuşi, din cauza instabilităţii politice, acestea au fost suspendate timp de câţiva ani. În 2006, Tirana  a semnat un Acord de Stabilizare şi de Asociere cu Uniunea Europeană, completat doi ani mai târziu, cu un acord de liber-schimb central-european (ALECE/CEFTA). Perspectiva europeană este acum sigură. La Summitul de la Salonic reprezentanţii europeni au afirmat că „locul Balcanilor de vest este în Uniune”. 
7 Conform raportului de ţară al Istituto nazionale per il Commercio estero, ICE (2009).
8 În 2005, Partidul Socialist Albanez (fost comunist) pierde alegerile în faţa Partidului Democrat. Alegerile legislative din iunie a. c. i-au oferit leaderului Partidului Democrat Sali Berişa (Berisha) un nou mandat de 4 ani în fruntea Executivului, de această dată în alianţă cu Mişcarea Socialistă pentru Integrare (partid desprins în 2004 din Partidul Socialist Albanez).
9 Anarhia din 1997 a fost provocată de prăbuşirea sistemelor financiare piramidale de tip Caritas, care atrăseseră banii a două treimi din populaţie. Înaintea căderii acestor jocuri, societăţile piramidale deţineau pasive reprezentând 50% din PIB-ul Albaniei. Ca şi în România, oamenii politici albanezi au beneficiat de finanţarea campaniei electorale şi, prin urmare, nu s-au interesat de o eventuală criză a acestor societăţi. Ba existau chiar transmisiuni în direct cu vraci care, chipurile, multiplicau banii! Prăbuşirea piramidelor financiare a dus la falimentul statului: în martie 1997, efectivele armatei şi ale poliţiei dezertează în masă, sustrăgând un milion de arme. Instituţiile statului sunt incendiate şi 2000 de persoane sunt ucise în timpul manifestaţiilor. Preşedintele Sali Berişa este constrâns să demisioneze. Sub egida ONU, o forţă multinaţională, la care participă şi unităţi româneşti, este desfaşurată pentru pacificarea ţării (operaţiunea Alba).
10 Istoria Albaniei este un şir de ocupaţii şi de conflicte succesive. Până în 1912, ţara s-a aflat timp de 500 de ani sub dominaţie otomană. Independenţa a fost proclamată pe 28 noiembrie, dar „guvernul” albanez îşi exercita autoritatea numai asupra oraşului-port Vlora/Valona, restul teritoriului fiind ocupat de către beligeranţii ligii balcanice: Muntenegru, Serbia, Bulgaria şi Grecia. A existat apoi un efemer principat albanez, de numai 6 luni (martie-septembrie 1914), pe tronul căruia s-a aflat Wilhelm de Wied, nepotul reginei Elisabeta a României (principele de Wied se odihneşte la Bucureşti, în Biserica Luterană). În timpul Marelui Război, teritoriul ţării a cunoscut ocupaţii succesive: sârbă, austro-ungară, bulgară, greacă, italiană şi franceză. Abia în 1921, un stat recunoscut de Marile Puteri începe sa se închege. Capitala a fost stabilită la Tirana, dar adevarata putere era deţinută de clanuri diverse, până când un tânăr, Ahmed Zogu, sprijinit de cele mai puternice clanuri din Nord, devine prim ministru şi începe să-şi impună autoritatea pe cuprinsul întregii ţări. Dar în 1924, acesta trebuie să abandoneze puterea în faţa puternicelor opoziţii coalizate împotrivă-i şi care reuşesc impunerea unui guvern la Tirana, condus de preotul ortodox Teofan Noli (primul guvern ce recunoaşte Uniunea Sovietică). Revenit în 1925, cu sprijin militar iugoslav, Ahmed Zogu se proclamă preşedinte, iar în 1928 rege. Puterea îi era consolidata. Însă ţara devine practic un protectorat al Italiei fasciste, care o va ocupa, în cele din urmă, în aprilie 1939. Patru ani mai tarziu, ocupaţiei italiene îi succede ocupaţia militară germană, care instalează un guvern marionetă. Puterile Axei au fost singurele care au reunit toate teritoriile albaneze într-o singură entitate. Sub ocupaţia germană se înregistrează un adevărat razboi civil între rezistenţa comunistă şi cea naţionalistă, la fel ca în Iugoslavia. În noiembrie 1944, comuniştii lui Enver Hogea ajung la putere cu sprijin iugoslav şi britanic. O sinteza utilă de istorie albaneză este cartea profesorului Antonello Biagini de la Universitatea Roma 1 – La Sapienza, Storia dell’Albania. Dalle origini ai giorni nostri (Bompiani, 1998). 
11 Cf. Transparency International’s 2009 Global Corruption Barometer.
12 După cum se poate vedea, compania Bechtel are o adevarată afinitate pentru Europa de sud-est…
13 Subiectul «autostrăzii naţionale» Kosovo-Durazzo a facut obiectul mai multor articole interesante publicate pe siturile Rinascita Balcanica si Balkan Insight.
14 Alte date vorbesc de 1 100 000 de imigranţi.
15 Istituto Nazionale per il Commercio Estero, 1 luglio 2008, Albania : le rimesse degli immigrati contribuiscono con il 40 % alla copertura del deficit commerciale.
16 Istituto nazionale per il Commercio Estero. Albania. Rapporti Paese congiunti Ambasciate/Uffici Ice estero, 2008.
17 Cf. CIA World Factbook.
18 M. Vickers, Albania. From Anarchy to a Balkan identity, (London: C. Hurst & Co Publishers Ltd.), 1997.
19 În 1978 partidul îi permite tânărului cardiolog Sali Berişa să plece cu o bursă de specializare UNESCO la Paris.
20 Inclusiv a marelui scriitor Ismail Kadaré, membru al Partidului muncitoresc din 1972, adevarată vitrină a regimului cu funcţii importante (vicepreşedinte al Frontului Democratic, instituţie insarcinată cu mobilizarea maselor în lupta contra libertăţii religioase şi vicedirector al Institutului de Istorie marxist-leninistă, condus de Negimie, soţia dictatorului Enver Hogea). În octombrie 1990, Ismail Kadaré se exilează în Franţa. Comunismul avea să cadă câteva luni mai târziu…


ŞTEFAN POPESCU - Jurnalist. Corespondentul Radio France Internationale la Roma.

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus