CUPRINS nr. 140

ARHIVA

Crize instituţionale – puterea legislativă



Evoluţii īn electoratul romānesc: de la FSN la PSD şi PD-L.
Cum a evoluat electoratul Frontului Salvării Naţionale? 

 

SORIN MITULESCU

The article is analysing the evolution of the electorate voting in its majority FSN in the 1990 elections. The political force that has obtained the majority of the votes in 1990 has been spleeted in two wings from the next elections and in the following electoral confrontations had tried to keep its supporters and also to add some new groups of electors. On 2008 there was three main political parties fighting on the stage and two of them were the successors of the ancient FSN. These two parties together are covering the same part of the total votes (65%) as FSN used to do in 1990, but with some more heterogenous composition. Comparativelly to 1990 there are many social and political aspects changed but a lot of the old political and moral troubles of the Romanian society remain without any solutions and are representing barrieres in the political development of the parties.

Keywords: electorate, catch-all-party, exit poll, stratification, political evolution

 

 

Īnceputurile electoratului FSN: unitatea populară

Din punct de vedere politic, īn ultimii ani de dinainte de ’89 societatea romānească era motivată de un singur ţel: īnlăturarea cuplului Ceauşescu şi a acoliţilor săi de la conducere. Dacă rememorăm discuţiile politice informale din acea perioadă, acestea aveau ca maxim orizont schimbarea cuplului prezidenţial şi instaurarea unui comunism cu faţă umană, eventual pluralist şi democratic, reintroducerea conducerii colective la nivelul politic de vārf.  Evenimentele din decembrie ’89 şi continuarea lor īn ianuarie au pus īn evidenţă o unitate populară destul de solidă īn faţa ameninţărilor vechiului regim dar şi o amorţeală morală care s-a instalat destul de repede, specifică de altfel populaţiilor din mai toate regimurile posttotalitare.1

Īn seara lui 22 Decembrie 1989 Televiziunea anunţase dezintegrarea vechiului partid comunist monolitic şi īnlocuirea sa printr-o „mişcare”  numită Frontul Salvării Naţionale, un fel de imitaţie a unor organisme similare care funcţionaseră deja īn Ungaria, fosta RDG sau Cehoslovacia, mobilizīnd persoane cu cele mai diverse orientări politice, dar adversari ai sistemului totalitarist şi adepţi ai transformării paşnice a dictaturii īntr-o societate civică democratică.2 Pare ciudat astăzi cum societatea civilă nu a sesizat imediat la vremea respectivă că fie şi noţiunea de mişcare era una de sorginte totalitaristă īn tradiţiile noastre politice. Experienţa istorică interbelică ar fi putut demonstra cu uşurinţă că pluripartidismul şi-a găsit sfārşitul tocmai ca urmare a apariţiei unor mişcări politice cu vocaţie totalitar㠖 īncepānd cu Frontul Renaşterii instituit de Carol al II-lea, continuānd cu mişcarea legionară şi atingānd apogeul īn postura Frontului Democrat Popular cu ajutorul căruia comuniştii au reuşit acapararea puterii īn 1946.

Īnsă, pe zi ce trecea, tot mai mulţi (chiar dacă nu majoritatea romānilor)  īncepeau să acuze Frontul că reprezintă  un refugiu pentru foştii comunisti, că īncearcă să păstreze puterea pe termen lung şi chiar că este continuatorul vechiului partid comunist, că urmăreşte să confişte Revoluţia. Acuzaţiile veneau mai ales din partea iniţiatorilor  partidelor „istorice”  care apar cu rapiditate pe scena politică şi a unei facţiuni a intelectualilor concentrată īn jurul Grupului de dialog social. Sfīrşitul lunii ianuarie 1990 aduce deja primele polarizări īn rīndul opiniei publice.  Īn aceste condiţii, FSN nu se mai poate prezenta doar ca „mişcare” pentru că riscă să se dezintegreze; liderii săi decid să īl transforme īn partid politic īnscriindu-l īn lupta electorală. Un moment semnificativ a fost marcat de manifestaţia de la  28 ianuarie 1990, cānd – īn exprimarea unui analist contemporan – «apare o bipolaritate păguboasă, patronată de fostul Consiliu al Frontului Salvării Naţionale: oamenii Frontului vs. „cei care nu au mīncat salam cu soia, care au stat la căldură īn străinătate, bătrīni care „le cade placa din gură”, fii de chiaburi şi legionari, cerşetori de putere».  Simpatizanţii Frontului Salvării Naţionale decişi să participe īn alegeri ca partid se recunosc īn muncitorii de la IMGB, ICTB, IMMR, IIRUC şi mai apoi īn minerii sosiţi din Valea Jiului. Ei se exprimă  sintetic īntr-o formulă care va face carieră: „Moarte intelectualilor!”. Se ţin discursuri īmpotriva partidelor care vor să oprească  ascensiunea politică a Frontului: „Nu putem merge īnapoi nici la capitalism nici la comunism... Nu vrem ca cei care au stat la căldură īn străinătate să vină acum să ne dea lecţii. Frontul ne-a susţinut moralul īn zilele cele mai negre. Dacă vom greşi nu-l vom mai vota. Dar PNŢ atunci trebuia să ne dea o mānă de ajutor. De ce pe 22 Decembrie n-a sosit nici un reprezentant de-al lor?...”.3

Īntr-o astfel de atmosferă, alegerile din mai 19904  s-au  desfăşurat sub influenţa experienţei dictatoriale recente şi a şocului provocat de multiplele şi rapidele schimbări deja produse. După cum observa P. Datculescu, reminiscenţele psihologice ale dictaturii şi tensiunile sociale ale tranziţiei au creat o puternică presiune populară īn direcţia favorizării acelei alternative care părea să nu mărească fragilitatea şi aşa destul de crescută a existenţei colective şi individuale. Īn aceste condiţii, apreciază autorii citaţi, era normal ca FSN, definit ca un partid moderat-reformist să beneficieze de  adeziunea pronunţată a majorităţii electoratului. O părere oarecum diferită emite Daniel Barbu care explică  adeziunea la FSN a ţăranilor prin ţinerea acestora, īn toată această perioadă, sub tutela statului şi a reţelelor de patronaj şi influenţă care au īntrupat acest stat5.

Din sondarea intenţiilor de vot  realizată pentru prima dată īn Romānia īn perioada martie- mai 1990 a rezultat o susţinere a FSN de cca. 65% din partea persoanelor de vīrsta a treia, de 67% din partea celor de 35-64 de ani şi de 57% din partea tinerilor. Femeile au fost mai favorabile decāt bărbaţii candidaţilor FSN (70% faţă de 58%), iar populaţia din rural mai favorabilă decīt cea din oraşe.  Dintre categoriile sociale, cei mai ataşaţi de FSN s-au dovedit a fi ţăranii (74%), muncitorii (68%) şi pensionarii (66%), īn timp ce intelectualii au sprijinit FSN doar īn proporţie de 37%. Teritorial, FSN a marcat „un maxim” de simpatizanţi īn Oltenia, Muntenia şi Moldova şi un minim īn Crişana şi Transilvania īn timp ce  simpatiile Bucureştiului şi ale Banatului erau īmpărţite cu adversarul principal de atunci, PNL.

Dacă īi avem īn vedere pe cei care efectiv au votat īn 20 mai 1990 (conform rezultatelor sondajului „exit poll”), atunci situaţia este puţin diferită (probabil deoarece susţinătorii FSN au ieşit īn mai mare măsură la vot, īncrezători īn succesul demersului lor): femeile au votat cu FSN īn proporţie de 70% faţă de bărbaţi 63%; persoanele de vīrsta a doua şi a treia au votat FSN  īn proporţie de 69-72%, faţă de tineri  care au votat cu Frontul numai īn proporţie de 60%; īn timp ce muncitorii şi pensionarii au votat īn proporţie de 70% cu FSN, personalul cu studii superioare a votat  doar īn procent de 51%6.

Deşi astăzi am putea să acceptăm şi ideea unui anumit procent de falsificare a alegerilor (mai ales īn  mediul rural), aceasta  nu ar modifica probabil major  rezultatele şi nu ar putea contrazice caracteristica de catch-all-party care este atribuită FSN-ului din acea perioada7.

A urmat perioada Guvernului Roman cīnd măsurile de reformă şi de liberalizare (chiar timide) au atins situaţia materială tocmai a acelor  pături sociale destul de largi care acordaseră votul lor pe baza unor promisiuni tipic social-democrate. Reacţiile sociale violente din acea perioadă au produs ecouri şi la nivelul clasei politice şi au creat tabere adverse īn interiorul puterii FSN.


Despărţirea apelor

Īn 19928, cele două proaspete ramuri ale FSN-ului erau deja caracterizate printr-un electorat specific. FDSN era preferat mult mai mult de electoratul cu nivel de trai scăzut sau de nivel mediu, īn timp ce FSN găsea simpatizanţi īn mod aproape egal īn cele trei categorii de nivel de trai. Autorul citat menţionează īn urma rezultatelor unui sondaj efectuat īn iulie 1992 proporţia īn care fiecare dintre cele trei grupări de nivel economic intenţionează să dea votul unui partid politic īn alegeri:



Tabel 1 - intenţii de vot īn 1990 (%)



Partid

Gruparea nivelului de trai

coborāt

mediu

ridicat

FSN

16,8

17,7

16,4

FDSN

11,0

9,3

4,8

Alte partide

 

PNTCD

7,1

8,0

7,2

PRM

1,9

3,1

3,6

PNL

5,8

8,4

10,0

PDAR

6,5

4,2

1,6

PUNR

4,5

8,4

10,4

Sursa: sondaj realizat īn cadrul Oficiului de Studii şi Sondaje al SRTV9       

Aşa cum a grupat autorul citat straturile sociale, FSN făcea parte dintre formaţiunile cu electorat  īmpărţit īn proporţii aproape egale īntre cei cu statut ridicat, mediu şi scăzut (la fel ca şi PNTCD dar şi PRM), īn timp ce FDSN prezenta o diferenţiere categorică a electoratului, contīnd īn alegeri pe sprijinul prioritar al alegatorilor cu nivel de trai mai  scăzut.

Şi totuşi, din alte date furnizate de acelaşi autor rezulta că electoratele celor două formaţiuni nu erau īncă atīt de diferite cum poate ar fi dorit la momentul respectiv să se prezinte: se constata că atīt īn cazul alegătorilor FSN cīt şi ai FDSN prevala informarea aproape exclusivă prin intermediul televiziunii (monopol al puterii īn acea perioadă) spre deosebire de alegătorii PNTCD, PAC  sau ai Convenţiei  care se informau preponderent din presa scrisă.

Tabel 2 - Surse de informare (%)

Intenţionează să voteze cu

Proporţia īn care alegătorii se informează din :

presă

TV

PNTCD

12,5

5,5

FSN

10,0

23,0

FDSN

8,5

10,5

PAC

11,4

5,8

O alianţă īn jurul FSN

15,0

33,0

Convenţia Democrată

41,5

32,0

Nedecişi

12,5

8,0

Sursa datelor: sondaj realizat īn cadrul Oficiului de Studii şi Sondaje al SRTV10

Datele primului sondaj postelectoral efectuat īn octombrie 1992, după al doilea tur  al alegerilor arata că FDSN avea mai mulţi sprijinitori printre femei, persoane peste 40 de ani şi rezidenţi īn mediul rural.

Tabel 3 - Declaraţii vot 1992 (%)

 

 

FDSN

CDR

Sex

M

   48

   58

F

   52

   42

Varsta

Sub 40

   37

   44

Peste 40

   63

   53

Mediu

Urban

   42

   60

Rural

   58

   40

 

Ocupatie

Agricultori

   18

     3

Muncitori

   23

   18

Functionari

   19

   25

Cadre

    5

   16

Elevi/studenti

    1,6

    6,4

Sursa: sondaj realizat īn cadrul Oficiului de Studii şi Sondaje al SRTV 11

Pe baza acestor date autorul citat concluzionează că FDSN a fost adus la putere īn 1992, mai ales de populaţia satelor şi īn mod deosebit de ţărănime ceea ce va īngreuna sarcinile reformiste ale puterii, aceasta aflīndu-se sub influenţa unei pături sociale pentru care modernizarea constituie īn mod obiectiv o ameninţare. Īn viziunea sa, portretul „alegătorului FDSN” este al unei persoane care nu a participat direct „la acţiunile din decembrie 1989”, vede īn ruptura din decembrie 1989 o revoluţie (şi nu o simpl㠄lovitură de stat”),  are despre perioada postrevoluţionară o reprezentare mai  degrabă ezitantă şi marcată de  consimţire şi  aspiraţie spre continuitate. Starea sa de spirit generală este preponderent conciliatoare. Percepe noua putere ca o alternantivă operaţională a celei vechi, de unde dorinţa de a o sprijini. Manifestă un  impuls spre personificarea soluţiilor ce  īşi găseşte obiectul printre actorii care deţin puterea: „dl. Ion Iliescu”12 La alegerile din 1996 şi 2000 se păstrează aceeaşi aderenţă a PDSR la electoratul din rural şi scăderea aderenţei pe măsură ce este vorba despre oraşele mijlocii şi mari. Īn schimb PD, după ce a trecut alegerile din 1992 cu un electorat asemănător cu cel al FDSN (concentrat tot īn rural şi īn oraşele mici şi mijlocii), devine prezent aproape egal īn toate mediile rezidenţiale:

Tabel 4 - Camera Deputaţilor, 1996 şi 2000 (%)

 

PDSR

USD / PD

 

1996

2000

1996

2000

Rural

29,5

42,4

12,4

6,0

Oraşe mici

17,9

34,3

14,2

6,7

Oraşe mijlocii

15,5

30,8

13,8

7,7

Oraşe mari

14,2

31,9

12,5

8,5

Total

21,5

36,6

12,9

7,0

Sursa: sondaje realizate de CURS, IMAS, Metro Media Transilvania13

Analiza exit-poll-ului din 2000 ne arată şi preferinţele alegătorilor īn funcţie de nivelul lor de instrucţie: cei cu instrucţie elementară au votat preponderent cu PDSR, absolvenţii de liceu au votat echilibrat cu toate partidele, īn timp ce absolvenţii de studii superioare au acordat voturi mai  ales formaţiunilor CDR 2000, PNL şi PD.

Alegerile din 2004  au segmentat şi mai puternic electoratul, acreditīndu-se ideea celor „două Romānii” – una rurală, săracă, īmbătrīnită şi neajutorată, punīndu-şi speranţele īn  social-democraţie şi cealaltă avīnd vocaţia prosperităţii şi aderīnd la valorile liberale reprezentate prin Alianţa D.A. Īn 2004 PSD cīştigă 46% din voturile alegătorilor din comune la un scor general de 36,6% . PD, integrat īn alianţa de dreapta nu mai primeşte  decīt 22% din voturile electoratului rural la un scor general de 31%14. Cīt priveşte provinciile istorice, PSD este votat majoritar īn Muntenia, Moldova şi Oltenia, menţine un echilibru fragil cu Alianţa D.A. īn Transilvania, Dobrogea şi  Crişana-Maramureş şi este clar depăşit īn Banat şi īn Bucureşti15.

Situaţia se menţine īn linii mari şi īn 2008 (tabel 5), īn sensul că Alianţa PSD+PC este votată preponderent īn mediul rural, dar diferenţa de procentaj īntre mediul urban şi mediul rural īn favoarea PD pare să se fi atenuat.

Tabel 5 - Rezultate alegeri 2008 (%)

 

PSD +PC

PD-L

PNL

Scor general

36,0

30,8

20,4

Īn funcţie de rezidenţă

m. urban

32,9

35,7

19,2

m. rural

39,8

25,8

21,6

Īn funcţie de vārstă

18 - 34

31,6

33,1

21,9

35 - 49

33,0

33,0

21,6

50 - 64

38,7

30,2

18,5

65 şi peste

44,1

25,3

19,2

Īn funcţie de nivelul de instrucţie

10 clase, şc. prof.

40,9

26,5

19,9

Liceu, şc. pl.

34,1

33,8

19,5

Studii sup.

27,3

37,4

23,4

Sursa: date INSOMAR, Exit poll Alegeri Generale 200816

Concluzia datelor prezentate mai sus poate fi sintetizată īn graficul 1. Acesta prezintă evoluţia segmentării electoratului PSD după mediul de rezidenţă.

Grafic 1
Procentul alegătorilor PSD (FDSN) la ultimele 4 alegeri generale

Cea mai puternică ruralizare a electoratului acestui partid pare să se fi īnregistrat īn  2004. Īn  2008, PSD reuşeşte să echilibreze mai bine diferitele straturi sociale din electorat, recuperānd o parte a electoratului urban, īn acelaşi timp pierzānd o parte a susţinătorilor din rural.

Īn acelaşi timp, PD-L, continuatorul īn mare măsură a unei facţiuni din FSN, pare să-şi fi accentuat priza la electoratul urban, desigur şi prin contribuţia aripii liberale integrată īn 2008 īn partid.

Grafic 2
Procentul alegătorilor PD / PDL la trei dintre ultimele 4 alegeri generale


Concluzii

Dacă analizăm scena politică din 2009 īn comparaţie cu cea din 1990 şi  1992 , vom putea constata  destule similitudini dar şi o serie de deosebiri. Principalele forţe care īşi dispută voturile electoratului de etnie romānă sunt īn principal: o forţă politică de stānga (actualul PSD īn locul FSN-ului 90 şi a FDSN) orientată către electoratul din straturile inferioare ale societăţii, o forţă de centru  (PDL īn locul FSN – 92) care īncearcă  să atragă toate straturile societăţii īn egală măsură dar care īn cele din urmă īşi găseşte aderenţii preponderent īn straturile superioare şi urbane. Par să fi dispărut atāt forţa politică ce se adresa preponderent elitei sociale şi intelectuale cāt şi  forţele politice de  orientare naţionalistă, care au pierdut mult din susţinere (chiar dacă nu sunt complet  dispărute, cum au demonstrat ultimele consultări la urne pentru Parlamentul European).

Dacă urmărim compoziţia socială a susţinătorilor celor două forţe principale luate īmpreună, vom observa că proporţia de circa 65% cāt  acoperă cele două partide menţionate şi care este aproape similară cu cea  obţinută  de FSN īn 1990, este de data aceasta mai echilibrat repartizată īntre straturile sociale. Astfel, dacă īn 1990 FSN avea susţinere de 70% īn rāndul muncitorilor şi pensionarilor şi de numai 51% īn rāndul specialiştilor cu studii superioare, īn 2008 cele două continuatoare ale Frontului aveau susţinere de 66% īn mediul rural şi de 68% īn mediul urban şi probabil, la fel de echilibrată īntre categoriile sociale şi profesionale menţionate. Dar această acoperire masivă nu este lipsită de incertitudini.

De fapt dilemele partidelor politice se referă la gestionarea propriei lor imagini īn faţa electoratului şi la atitudinile pe care ar trebui să le adopte pentru a-şi păstra electoratul tradiţional şi eventual pentru a adăuga noi susţinători. Ne aducem aminte īn acest sens de o polemică purtată īntre liderii PSD, dacă preocuparea pentru „reformarea  moral㔠ar aduce la īndepărtarea susţinătorilor tradiţionali, „oamenii mai săraci”  nefiind sensibili la asemenea preocupări, ci  mai degrabă interesaţi de eficienţa politicilor publice şi sociale. Aşa cum recunoştea recent o voce aproape oficială a PSD, (F. Abraham, īn Dilema Veche nr. 280/2009), „există... o tensiune naturală īntre valorile nucleului electoral al stīngii şi o parte din proiectele stīngii progresiste”. Nucleul electoral al stīngii romāneşti este reprezentat de grupuri sociale ale căror valori sīnt de tip conservator. Īnsă procesul general de sincronizare cu Uniunea Europeană a generat .... asumarea şi internalizarea ideologiei progresiste a stīngii occidentale cu teme cum ar fi problemele de gen, sau laicitatea. Acestea se dovedesc sīnt inadecvate mai ales pentru lumea rurală şi mediul urban mic unde valorile dominante sīnt conservatoare.Legătura dintre stīnga politică şi nucleul său electoral conservator ar urma să păstreze prin „...idei şi proiecte legate de teoria redistribuirii avuţiei naţiunii, respectiv a intervenţiei statului prin politici de tip asistenţial şi regulator.”

Faptul că la ultimele alegeri PSD a pierdut o parte din electoratul său rural se explică mai puţin prin schimbarea mesajului sau prin abordarea unor noi componente ideologice cāt mai degrabă prin slabirea unor legături clientelare datorită situării (cel puţin teoretic) īn opoziţie.

De  cealalaltă parte, PD-L, ezitānd īn asumarea unei condiţii ideologice clare şi  mizīnd pe formula eclectică de „popular”,  īncearcă să atragă straturi electorale dintre cele mai diverse. Totuşi, prin aripa sa liberală şi prin priza īncă existentă la o parte din societatea civilă, acesta prezintă interes relativ mai mare pentru straturile nonmanuale şi intelectuale din electorat.Aşa cum observau autorii unei recente analize asupra alegerilor din 2008, PD-L şi-a atras susţinerea unei părţi din electoratul PNL (votanţii de dreapta care au o părere bună despre preşedinte şi nu au fost de acord cu guvernarea susţinută de către PSD) dar şi  din electoratul PSD (dintre cei din mediul rural) şi din cel al PRM (cei care au īncredere īn Traian Băsescu şi nu au fost de acord cu susţinerea acordată de acest partid preşedintelui).17

Partidele politice de la noi par să fie  atente la societate mai ales din perspectiva strictă a comportamentului electoral al acesteia şi doar īn mică măsură din perspectiva realizării unor aspiraţii mai profunde. Această strategie poate să reprezinte de fapt un obstacol atāt īn calea reformării partidelor respective cāt şi īn asumarea unor reforme sociale necesare. Īn ciuda repoziţionărilor  īn electorat,  peisajul  politic romānesc se arată īn continuare marcat de aceleaşi  dileme care au confruntat elitele politice din Europa de Est īncă din 1990: „cum să creezi o politică democratică īn absenţa unei culturi tolerante la diferenţe sau capabilă să includă tendinţele īn conflict fără să se recurgă la metode autoritariste de control şi coerciţie?... cum să īnlocuieşti monopolul aproape total al statului asupra domeniului public cu  o formă diferită de organizare, īn care logica exclusivă de tip leninist să poată fi īnlocuită de fireasca găsire a compromisului? Cum să transformi virtuţile civile letargice sau chiar inexistente īn energii sociale capabile să contribuie la limitarea arbitrarietăţii guvernamentale, fără a deveni o perpetuă sursă de nelinişte, anarhie şi nihilism?”18

Cu alte cuvinte, chiar dacă electoratul s-a schimbat şi partidele au evoluat, problemele politice şi morale ale societăţii nu şi-au găsit rezolvarea.

 

 

NOTE

1 Vladimir Tismăneanu, Reinventarea politicului. Europa Răsăriteană de la Stalin la Havel, traducere de Alexandru Vlad, studiu introductiv de Dan Pavel, (Iaşi: Polirom, 1997),133.
2 K. Lawson, A. Rommele, G. Karasimeonov , Clevages, Parties and Voters:Studies from Bulgaria, the Czech Republik, Hungary, Poland and Romania, (Greenwood Publishing Group, 1999), 35.
3 Domniţa Stefănescu (1995), Cinci ani din istoria Romāniei: o cronologie a evenimentelor decembrie 1989-decembrie 1994, (Bucureşti:  Maşina de Scris, 1995), 52.
4 Petre Datculescu, Klaus Liepelt,  Renaşterea unei democraţii. Alegerile din Romānia de la 20 Mai 1990, (Bucureşti: IRSOP, 1991), 18.
5 Daniel Barbu, Politica pentru Barbari, (Bucureşti: 2006, Nemira), 178.
6 Datculescu, Liepelt, Renaşterea, 84-85, 85, 88, 136-139.
7 George Voicu, Pluripartidismul, (Bucuresti: All,1998), 220.
8 Pavel Campeanu, De patru ori īn faţa urnelor, (Bucureşti: All, 1993), 102.
9 Datele sunt interesante din perspectiva raportului īntre diferitele categorii de simpatizanţi, dar ele nu estimează īn mod  corect rezultatele alegerilor din 1992. Atunci FDSN a īnregistrat un scor de aproximativ 29% iar FSN circa 10%, ceea ce īnseamnă că sondajul preelectoral citat a subapreciat cu mult primul partid şi l-a suprapreciat pe cel de al doilea.
10 Cāmpeanu, De patru ori,121-122.
11 Cāmpeanu, De patru ori , 132.
12 Campeanu, De patru ori , 166,180.
13  Sondajele de opinie. Mod de utilizare. Alegerile 2000, Prezentare şi analiză, (Bucuresti: Paideia, 2001), 35 – 36.
14 M. Comşa,  Tr. Rotariu, Alegerile generale 2004, o perspectivă sociologică, (Cluj Napoca: Eikon, 2005).
15 Comşa, Rotariu, Alegerile generale ,36.
16 Gh. Teodorescu (coord.),  Alegerile 2008. Campanii, lideri şi sondaje, (Iasi:Polirom, 2009).
17 Cf. G. Ivan, C. Ivan,  Partide şi electorat īn 2008: deplasări de voturi īn Gh Teodorescu, 167
18 Tismăneanu, Reinventarea,212-213.

 


SORIN MITULESCU - Conferenţiar universitar dr., Universitatea Creştin㠄Dimitrie Cantemir”.

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus