Crize instituţionale puterea legislativă
Evoluţii īn electoratul romānesc: de la FSN la PSD şi PD-L.
Cum a evoluat electoratul Frontului Salvării
Naţionale?
SORIN MITULESCU
The article is
analysing the evolution of the electorate voting in
its majority FSN in the 1990 elections. The
political force that has obtained the majority of
the votes in 1990 has been spleeted in two wings
from the next elections and in the following
electoral confrontations had tried to keep its
supporters and also to add some new groups of
electors. On 2008 there was three main political
parties fighting on the stage and two of them were
the successors of the ancient FSN. These two parties
together are covering the same part of the total
votes (65%) as FSN used to do in 1990, but with some
more heterogenous composition. Comparativelly to
1990 there are many social and political aspects
changed but a lot of the old political and moral
troubles of the Romanian society remain without any
solutions and are representing barrieres in the
political development of the parties.
Keywords: electorate, catch-all-party, exit
poll, stratification, political evolution
Īnceputurile electoratului FSN: unitatea populară
Din punct de vedere politic, īn ultimii ani de dinainte de 89 societatea romānească era motivată de un singur ţel: īnlăturarea cuplului Ceauşescu şi a acoliţilor săi de la conducere. Dacă rememorăm discuţiile politice informale din acea perioadă, acestea aveau ca maxim orizont schimbarea cuplului prezidenţial şi instaurarea unui comunism cu faţă umană, eventual pluralist şi democratic, reintroducerea conducerii colective la nivelul politic de vārf. Evenimentele din decembrie 89 şi continuarea lor īn ianuarie au pus īn evidenţă o unitate populară destul de solidă īn faţa ameninţărilor vechiului regim dar şi o amorţeală morală care s-a instalat destul de repede, specifică de altfel populaţiilor din mai toate regimurile posttotalitare.1
Īn seara lui 22 Decembrie 1989 Televiziunea anunţase dezintegrarea vechiului partid comunist monolitic şi īnlocuirea sa printr-o mişcare numită Frontul Salvării Naţionale, un fel de imitaţie a unor organisme similare care funcţionaseră deja īn Ungaria, fosta RDG sau Cehoslovacia, mobilizīnd persoane cu cele mai diverse orientări politice, dar adversari ai sistemului totalitarist şi adepţi ai transformării paşnice a dictaturii īntr-o societate civică democratică.2 Pare ciudat astăzi cum societatea civilă nu a sesizat imediat la vremea respectivă că fie şi noţiunea de mişcare era una de sorginte totalitaristă īn tradiţiile noastre politice. Experienţa istorică interbelică ar fi putut demonstra cu uşurinţă că pluripartidismul şi-a găsit sfārşitul tocmai ca urmare a apariţiei unor mişcări politice cu vocaţie totalitară īncepānd cu Frontul Renaşterii instituit de Carol al II-lea, continuānd cu mişcarea legionară şi atingānd apogeul īn postura Frontului Democrat Popular cu ajutorul căruia comuniştii au reuşit acapararea puterii īn 1946.
Īnsă, pe zi ce trecea, tot mai mulţi (chiar dacă nu majoritatea romānilor) īncepeau să acuze Frontul că reprezintă un refugiu pentru foştii comunisti, că īncearcă să păstreze puterea pe termen lung şi chiar că este continuatorul vechiului partid comunist, că urmăreşte să confişte Revoluţia. Acuzaţiile veneau mai ales din partea iniţiatorilor partidelor istorice care apar cu rapiditate pe scena politică şi a unei facţiuni a intelectualilor concentrată īn jurul Grupului de dialog social. Sfīrşitul lunii ianuarie 1990 aduce deja primele polarizări īn rīndul opiniei publice. Īn aceste condiţii, FSN nu se mai poate prezenta doar ca mişcare pentru că riscă să se dezintegreze; liderii săi decid să īl transforme īn partid politic īnscriindu-l īn lupta electorală. Un moment semnificativ a fost marcat de manifestaţia de la 28 ianuarie 1990, cānd īn exprimarea unui analist contemporan «apare o bipolaritate păguboasă, patronată de fostul Consiliu al Frontului Salvării Naţionale: oamenii Frontului vs. cei care nu au mīncat salam cu soia, care au stat la căldură īn străinătate, bătrīni care le cade placa din gură, fii de chiaburi şi legionari, cerşetori de putere». Simpatizanţii Frontului Salvării Naţionale decişi să participe īn alegeri ca partid se recunosc īn muncitorii de la IMGB, ICTB, IMMR, IIRUC şi mai apoi īn minerii sosiţi din Valea Jiului. Ei se exprimă sintetic īntr-o formulă care va face carieră: Moarte intelectualilor!. Se ţin discursuri īmpotriva partidelor care vor să oprească ascensiunea politică a Frontului: Nu putem merge īnapoi nici la capitalism nici la comunism... Nu vrem ca cei care au stat la căldură īn străinătate să vină acum să ne dea lecţii. Frontul ne-a susţinut moralul īn zilele cele mai negre. Dacă vom greşi nu-l vom mai vota. Dar PNŢ atunci trebuia să ne dea o mānă de ajutor. De ce pe 22 Decembrie n-a sosit nici un reprezentant de-al lor?....3
Īntr-o astfel de atmosferă, alegerile din mai 19904 s-au desfăşurat sub influenţa experienţei dictatoriale recente şi a şocului provocat de multiplele şi rapidele schimbări deja produse. După cum observa P. Datculescu, reminiscenţele psihologice ale dictaturii şi tensiunile sociale ale tranziţiei au creat o puternică presiune populară īn direcţia favorizării acelei alternative care părea să nu mărească fragilitatea şi aşa destul de crescută a existenţei colective şi individuale. Īn aceste condiţii, apreciază autorii citaţi, era normal ca FSN, definit ca un partid moderat-reformist să beneficieze de adeziunea pronunţată a majorităţii electoratului. O părere oarecum diferită emite Daniel Barbu care explică adeziunea la FSN a ţăranilor prin ţinerea acestora, īn toată această perioadă, sub tutela statului şi a reţelelor de patronaj şi influenţă care au īntrupat acest stat5.
Din sondarea intenţiilor de vot realizată pentru prima dată īn Romānia īn perioada martie- mai 1990 a rezultat o susţinere a FSN de cca. 65% din partea persoanelor de vīrsta a treia, de 67% din partea celor de 35-64 de ani şi de 57% din partea tinerilor. Femeile au fost mai favorabile decāt bărbaţii candidaţilor FSN (70% faţă de 58%), iar populaţia din rural mai favorabilă decīt cea din oraşe. Dintre categoriile sociale, cei mai ataşaţi de FSN s-au dovedit a fi ţăranii (74%), muncitorii (68%) şi pensionarii (66%), īn timp ce intelectualii au sprijinit FSN doar īn proporţie de 37%. Teritorial, FSN a marcat un maxim de simpatizanţi īn Oltenia, Muntenia şi Moldova şi un minim īn Crişana şi Transilvania īn timp ce simpatiile Bucureştiului şi ale Banatului erau īmpărţite cu adversarul principal de atunci, PNL.
Dacă īi avem īn vedere pe cei care efectiv au votat īn 20 mai 1990 (conform rezultatelor sondajului exit poll), atunci situaţia este puţin diferită (probabil deoarece susţinătorii FSN au ieşit īn mai mare măsură la vot, īncrezători īn succesul demersului lor): femeile au votat cu FSN īn proporţie de 70% faţă de bărbaţi 63%; persoanele de vīrsta a doua şi a treia au votat FSN īn proporţie de 69-72%, faţă de tineri care au votat cu Frontul numai īn proporţie de 60%; īn timp ce muncitorii şi pensionarii au votat īn proporţie de 70% cu FSN, personalul cu studii superioare a votat doar īn procent de 51%6.
Deşi astăzi am putea să acceptăm şi ideea unui anumit procent de falsificare a alegerilor (mai ales īn mediul rural), aceasta nu ar modifica probabil major rezultatele şi nu ar putea contrazice caracteristica de catch-all-party care este atribuită FSN-ului din acea perioada7.
A urmat perioada Guvernului Roman cīnd măsurile de reformă şi de liberalizare (chiar timide) au atins situaţia materială tocmai a acelor pături sociale destul de largi care acordaseră votul lor pe baza unor promisiuni tipic social-democrate. Reacţiile sociale violente din acea perioadă au produs ecouri şi la nivelul clasei politice şi au creat tabere adverse īn interiorul puterii FSN.
Despărţirea apelor
Īn 19928, cele două proaspete ramuri ale FSN-ului erau deja caracterizate printr-un electorat specific. FDSN era preferat mult mai mult de electoratul cu nivel de trai scăzut sau de nivel mediu, īn timp ce FSN găsea simpatizanţi īn mod aproape egal īn cele trei categorii de nivel de trai. Autorul citat menţionează īn urma rezultatelor unui sondaj efectuat īn iulie 1992 proporţia īn care fiecare dintre cele trei grupări de nivel economic intenţionează să dea votul unui partid politic īn alegeri:
Tabel 1 - intenţii de vot īn 1990 (%)
Partid |
Gruparea nivelului de trai |
coborāt |
mediu |
ridicat |
FSN |
16,8 |
17,7 |
16,4 |
FDSN |
11,0 |
9,3 |
4,8 |
Alte partide |
|
PNTCD |
7,1 |
8,0 |
7,2 |
PRM |
1,9 |
3,1 |
3,6 |
PNL |
5,8 |
8,4 |
10,0 |
PDAR |
6,5 |
4,2 |
1,6 |
PUNR |
4,5 |
8,4 |
10,4 |
Sursa: sondaj realizat īn cadrul Oficiului de Studii şi Sondaje al SRTV9
Aşa cum a grupat autorul citat straturile sociale, FSN făcea parte dintre formaţiunile cu electorat īmpărţit īn proporţii aproape egale īntre cei cu statut ridicat, mediu şi scăzut (la fel ca şi PNTCD dar şi PRM), īn timp ce FDSN prezenta o diferenţiere categorică a electoratului, contīnd īn alegeri pe sprijinul prioritar al alegatorilor cu nivel de trai mai scăzut.
Şi totuşi, din alte date furnizate de acelaşi autor rezulta că electoratele celor două formaţiuni nu erau īncă atīt de diferite cum poate ar fi dorit la momentul respectiv să se prezinte: se constata că atīt īn cazul alegătorilor FSN cīt şi ai FDSN prevala informarea aproape exclusivă prin intermediul televiziunii (monopol al puterii īn acea perioadă) spre deosebire de alegătorii PNTCD, PAC sau ai Convenţiei care se informau preponderent din presa scrisă.
Tabel 2 - Surse de informare (%)
Intenţionează să voteze cu |
Proporţia īn care alegătorii se informează din : |
presă |
TV |
PNTCD |
12,5 |
5,5 |
FSN |
10,0 |
23,0 |
FDSN |
8,5 |
10,5 |
PAC |
11,4 |
5,8 |
O alianţă īn jurul FSN |
15,0 |
33,0 |
Convenţia Democrată |
41,5 |
32,0 |
Nedecişi |
12,5 |
8,0 |
Sursa datelor: sondaj realizat īn cadrul Oficiului de Studii şi Sondaje al SRTV10
Datele primului sondaj postelectoral efectuat īn octombrie 1992, după al doilea tur al alegerilor arata că FDSN avea mai mulţi sprijinitori printre femei, persoane peste 40 de ani şi rezidenţi īn mediul rural.
Tabel 3 - Declaraţii vot 1992 (%)
|
|
FDSN |
CDR |
Sex |
M |
48 |
58 |
F |
52 |
42 |
Varsta |
Sub 40 |
37 |
44 |
Peste 40 |
63 |
53 |
Mediu |
Urban |
42 |
60 |
Rural |
58 |
40 |
Ocupatie |
Agricultori |
18 |
3 |
Muncitori |
23 |
18 |
Functionari |
19 |
25 |
Cadre |
5 |
16 |
Elevi/studenti |
1,6 |
6,4 |
Sursa: sondaj realizat īn cadrul Oficiului de Studii şi Sondaje al SRTV
11
Pe baza acestor date autorul citat concluzionează că FDSN a fost adus la putere īn 1992, mai ales de populaţia satelor şi īn mod deosebit de ţărănime ceea ce va īngreuna sarcinile reformiste ale puterii, aceasta aflīndu-se sub influenţa unei pături sociale pentru care modernizarea constituie īn mod obiectiv o ameninţare. Īn viziunea sa, portretul alegătorului FDSN este al unei persoane care nu a participat direct la acţiunile din decembrie 1989, vede īn ruptura din decembrie 1989 o revoluţie (şi nu o simplă lovitură de stat), are despre perioada postrevoluţionară o reprezentare mai degrabă ezitantă şi marcată de consimţire şi aspiraţie spre continuitate. Starea sa de spirit generală este preponderent conciliatoare. Percepe noua putere ca o alternantivă operaţională a celei vechi, de unde dorinţa de a o sprijini. Manifestă un impuls spre personificarea soluţiilor ce īşi găseşte obiectul printre actorii care deţin puterea: dl. Ion Iliescu12 La alegerile din 1996 şi 2000 se păstrează aceeaşi aderenţă a PDSR la electoratul din rural şi scăderea aderenţei pe măsură ce este vorba despre oraşele mijlocii şi mari. Īn schimb PD, după ce a trecut alegerile din 1992 cu un electorat asemănător cu cel al FDSN (concentrat tot īn rural şi īn oraşele mici şi mijlocii), devine prezent aproape egal īn toate mediile rezidenţiale:
Tabel 4 - Camera Deputaţilor, 1996 şi 2000 (%)
|
PDSR |
USD / PD |
|
1996 |
2000 |
1996 |
2000 |
Rural |
29,5 |
42,4 |
12,4 |
6,0 |
Oraşe mici |
17,9 |
34,3 |
14,2 |
6,7 |
Oraşe mijlocii |
15,5 |
30,8 |
13,8 |
7,7 |
Oraşe mari |
14,2 |
31,9 |
12,5 |
8,5 |
Total |
21,5 |
36,6 |
12,9 |
7,0 |
Sursa: sondaje realizate de CURS, IMAS, Metro Media Transilvania13
Analiza exit-poll-ului din 2000 ne arată şi preferinţele alegătorilor īn funcţie de nivelul lor de instrucţie: cei cu instrucţie elementară au votat preponderent cu PDSR, absolvenţii de liceu au votat echilibrat cu toate partidele, īn timp ce absolvenţii de studii superioare au acordat voturi mai ales formaţiunilor CDR 2000, PNL şi PD.
Alegerile din 2004 au segmentat şi mai puternic electoratul, acreditīndu-se ideea celor două Romānii una rurală, săracă, īmbătrīnită şi neajutorată, punīndu-şi speranţele īn social-democraţie şi cealaltă avīnd vocaţia prosperităţii şi aderīnd la valorile liberale reprezentate prin Alianţa D.A. Īn 2004 PSD cīştigă 46% din voturile alegătorilor din comune la un scor general de 36,6% . PD, integrat īn alianţa de dreapta nu mai primeşte decīt 22% din voturile electoratului rural la un scor general de 31%14. Cīt priveşte provinciile istorice, PSD este votat majoritar īn Muntenia, Moldova şi Oltenia, menţine un echilibru fragil cu Alianţa D.A. īn Transilvania, Dobrogea şi Crişana-Maramureş şi este clar depăşit īn Banat şi īn Bucureşti15.
Situaţia se menţine īn linii mari şi īn 2008 (tabel 5), īn sensul că Alianţa PSD+PC este votată preponderent īn mediul rural, dar diferenţa de procentaj īntre mediul urban şi mediul rural īn favoarea PD pare să se fi atenuat.
Tabel 5 - Rezultate alegeri 2008 (%)
|
PSD +PC |
PD-L |
PNL |
Scor general |
36,0 |
30,8 |
20,4 |
Īn funcţie de rezidenţă |
m. urban |
32,9 |
35,7 |
19,2 |
m. rural |
39,8 |
25,8 |
21,6 |
Īn funcţie de vārstă |
18 - 34 |
31,6 |
33,1 |
21,9 |
35 - 49 |
33,0 |
33,0 |
21,6 |
50 - 64 |
38,7 |
30,2 |
18,5 |
65 şi peste |
44,1 |
25,3 |
19,2 |
Īn funcţie de nivelul de instrucţie |
10 clase, şc. prof. |
40,9 |
26,5 |
19,9 |
Liceu, şc. pl. |
34,1 |
33,8 |
19,5 |
Studii sup. |
27,3 |
37,4 |
23,4 |
Sursa: date INSOMAR, Exit poll Alegeri Generale 200816
Concluzia datelor prezentate mai sus poate fi sintetizată īn graficul 1. Acesta prezintă evoluţia segmentării electoratului PSD după mediul de rezidenţă.
Grafic 1
Procentul alegătorilor PSD (FDSN) la ultimele 4 alegeri generale
Cea mai puternică ruralizare a electoratului acestui partid pare să se fi īnregistrat īn 2004. Īn 2008, PSD reuşeşte să echilibreze mai bine diferitele straturi sociale din electorat, recuperānd o parte a electoratului urban, īn acelaşi timp pierzānd o parte a susţinătorilor din rural.
Īn acelaşi timp, PD-L, continuatorul īn mare măsură a unei facţiuni din FSN, pare să-şi fi accentuat priza la electoratul urban, desigur şi prin contribuţia aripii liberale integrată īn 2008 īn partid.
Grafic 2
Procentul alegătorilor PD / PDL la trei dintre ultimele 4 alegeri generale
Concluzii
Dacă analizăm scena politică din 2009 īn comparaţie cu cea din 1990 şi 1992 , vom putea constata destule similitudini dar şi o serie de deosebiri. Principalele forţe care īşi dispută voturile electoratului de etnie romānă sunt īn principal: o forţă politică de stānga (actualul PSD īn locul FSN-ului 90 şi a FDSN) orientată către electoratul din straturile inferioare ale societăţii, o forţă de centru (PDL īn locul FSN 92) care īncearcă să atragă toate straturile societăţii īn egală măsură dar care īn cele din urmă īşi găseşte aderenţii preponderent īn straturile superioare şi urbane. Par să fi dispărut atāt forţa politică ce se adresa preponderent elitei sociale şi intelectuale cāt şi forţele politice de orientare naţionalistă, care au pierdut mult din susţinere (chiar dacă nu sunt complet dispărute, cum au demonstrat ultimele consultări la urne pentru Parlamentul European).
Dacă urmărim compoziţia socială a susţinătorilor celor două forţe principale luate īmpreună, vom observa că proporţia de circa 65% cāt acoperă cele două partide menţionate şi care este aproape similară cu cea obţinută de FSN īn 1990, este de data aceasta mai echilibrat repartizată īntre straturile sociale. Astfel, dacă īn 1990 FSN avea susţinere de 70% īn rāndul muncitorilor şi pensionarilor şi de numai 51% īn rāndul specialiştilor cu studii superioare, īn 2008 cele două continuatoare ale Frontului aveau susţinere de 66% īn mediul rural şi de 68% īn mediul urban şi probabil, la fel de echilibrată īntre categoriile sociale şi profesionale menţionate. Dar această acoperire masivă nu este lipsită de incertitudini.
De fapt dilemele partidelor politice se referă la gestionarea propriei lor imagini īn faţa electoratului şi la atitudinile pe care ar trebui să le adopte pentru a-şi păstra electoratul tradiţional şi eventual pentru a adăuga noi susţinători. Ne aducem aminte īn acest sens de o polemică purtată īntre liderii PSD, dacă preocuparea pentru reformarea morală ar aduce la īndepărtarea susţinătorilor tradiţionali, oamenii mai săraci nefiind sensibili la asemenea preocupări, ci mai degrabă interesaţi de eficienţa politicilor publice şi sociale. Aşa cum recunoştea recent o voce aproape oficială a PSD, (F. Abraham, īn Dilema Veche nr. 280/2009), există... o tensiune naturală īntre valorile nucleului electoral al stīngii şi o parte din proiectele stīngii progresiste. Nucleul electoral al stīngii romāneşti este reprezentat de grupuri sociale ale căror valori sīnt de tip conservator. Īnsă procesul general de sincronizare cu Uniunea Europeană a generat .... asumarea şi internalizarea ideologiei progresiste a stīngii occidentale cu teme cum ar fi problemele de gen, sau laicitatea. Acestea se dovedesc sīnt inadecvate mai ales pentru lumea rurală şi mediul urban mic unde valorile dominante sīnt conservatoare.Legătura dintre stīnga politică şi nucleul său electoral conservator ar urma să păstreze prin ...idei şi proiecte legate de teoria redistribuirii avuţiei naţiunii, respectiv a intervenţiei statului prin politici de tip asistenţial şi regulator.
Faptul că la ultimele alegeri PSD a pierdut o parte din electoratul său rural se explică mai puţin prin schimbarea mesajului sau prin abordarea unor noi componente ideologice cāt mai degrabă prin slabirea unor legături clientelare datorită situării (cel puţin teoretic) īn opoziţie.
De cealalaltă parte, PD-L, ezitānd īn asumarea unei condiţii ideologice clare şi mizīnd pe formula eclectică de popular, īncearcă să atragă straturi electorale dintre cele mai diverse. Totuşi, prin aripa sa liberală şi prin priza īncă existentă la o parte din societatea civilă, acesta prezintă interes relativ mai mare pentru straturile nonmanuale şi intelectuale din electorat.Aşa cum observau autorii unei recente analize asupra alegerilor din 2008, PD-L şi-a atras susţinerea unei părţi din electoratul PNL (votanţii de dreapta care au o părere bună despre preşedinte şi nu au fost de acord cu guvernarea susţinută de către PSD) dar şi din electoratul PSD (dintre cei din mediul rural) şi din cel al PRM (cei care au īncredere īn Traian Băsescu şi nu au fost de acord cu susţinerea acordată de acest partid preşedintelui).17
Partidele politice de la noi par să fie atente la societate mai ales din perspectiva strictă a comportamentului electoral al acesteia şi doar īn mică măsură din perspectiva realizării unor aspiraţii mai profunde. Această strategie poate să reprezinte de fapt un obstacol atāt īn calea reformării partidelor respective cāt şi īn asumarea unor reforme sociale necesare. Īn ciuda repoziţionărilor īn electorat, peisajul politic romānesc se arată īn continuare marcat de aceleaşi dileme care au confruntat elitele politice din Europa de Est īncă din 1990: cum să creezi o politică democratică īn absenţa unei culturi tolerante la diferenţe sau capabilă să includă tendinţele īn conflict fără să se recurgă la metode autoritariste de control şi coerciţie?... cum să īnlocuieşti monopolul aproape total al statului asupra domeniului public cu o formă diferită de organizare, īn care logica exclusivă de tip leninist să poată fi īnlocuită de fireasca găsire a compromisului? Cum să transformi virtuţile civile letargice sau chiar inexistente īn energii sociale capabile să contribuie la limitarea arbitrarietăţii guvernamentale, fără a deveni o perpetuă sursă de nelinişte, anarhie şi nihilism?18
Cu alte cuvinte, chiar dacă electoratul s-a schimbat şi partidele au evoluat, problemele politice şi morale ale societăţii nu şi-au găsit rezolvarea.
NOTE
1 Vladimir Tismăneanu, Reinventarea politicului. Europa Răsăriteană de la Stalin la Havel, traducere de Alexandru Vlad, studiu introductiv de Dan Pavel, (Iaşi: Polirom, 1997),133.
2 K. Lawson, A. Rommele, G. Karasimeonov , Clevages, Parties and Voters:Studies from Bulgaria, the Czech Republik, Hungary, Poland and Romania, (Greenwood Publishing Group, 1999), 35.
3 Domniţa Stefănescu (1995), Cinci ani din istoria Romāniei: o cronologie a evenimentelor decembrie 1989-decembrie 1994, (Bucureşti: Maşina de Scris, 1995), 52.
4 Petre Datculescu, Klaus Liepelt, Renaşterea unei democraţii. Alegerile din Romānia de la 20 Mai 1990, (Bucureşti: IRSOP, 1991), 18.
5 Daniel Barbu, Politica pentru Barbari, (Bucureşti: 2006, Nemira), 178.
6 Datculescu, Liepelt, Renaşterea, 84-85, 85, 88, 136-139.
7 George Voicu, Pluripartidismul, (Bucuresti: All,1998), 220.
8 Pavel Campeanu, De patru ori īn faţa urnelor, (Bucureşti: All, 1993), 102.
9 Datele sunt interesante din perspectiva raportului īntre diferitele categorii de simpatizanţi, dar ele nu estimează īn mod corect rezultatele alegerilor din 1992. Atunci FDSN a īnregistrat un scor de aproximativ 29% iar FSN circa 10%, ceea ce īnseamnă că sondajul preelectoral citat a subapreciat cu mult primul partid şi l-a suprapreciat pe cel de al doilea.
10 Cāmpeanu, De patru ori,121-122.
11 Cāmpeanu, De patru ori , 132.
12 Campeanu, De patru ori , 166,180.
13 Sondajele de opinie. Mod de utilizare. Alegerile 2000, Prezentare şi analiză, (Bucuresti: Paideia, 2001), 35 36.
14 M. Comşa, Tr. Rotariu, Alegerile generale 2004, o perspectivă sociologică, (Cluj Napoca: Eikon, 2005).
15 Comşa, Rotariu, Alegerile generale ,36.
16 Gh. Teodorescu (coord.), Alegerile 2008. Campanii, lideri şi sondaje, (Iasi :Polirom, 2009).
17 Cf. G. Ivan, C. Ivan, Partide şi electorat īn 2008: deplasări de voturi īn Gh Teodorescu, 167
18 Tismăneanu, Reinventarea,212-213.
SORIN MITULESCU
- Conferenţiar universitar dr., Universitatea Creştină
Dimitrie Cantemir.
sus
|