CUPRINS nr. 138

ARHIVA

Editorial


Minorităţile bine temperate
Repere pentru teoria democraţiei
 

DAN PAVEL

The present article aims to highlight the existing interethnic relations and their nature at 20 years since the breakdown of Communism, in December 1989. In Romania, as being proved by the very recent concert of Madonna and by the football game between Steaua Bucuresti and Ujpest Budapest, this sort of conflicts still stand firm. And despite all the efforts made towards putting an end to these frictions, they still hold on, being based on feelings of hate and wrath.

Keywords: Madonna, Roma people, Hungarians, hate, wrath

 

Părţile şubrede ale relaţiilor interetnice din Romānia au ieşit la iveală cu ocazia a două evenimente publice supermediatizate, petrecute la Bucureşti, īn vara lui 2009, cam la o lună distanţă: un meci internaţional de fotbal şi un megaconcert pop. Īn mod normal, nimic legat de relaţiile interetnice din Romānia nu trebuia să tulbure nişte evenimente care nu se petreceau īn sfera politicii şi nici măcar īn cea electorală - un eveniment sportiv şi un eveniment muzical. Tocmai de aceea, ele au un grad de autenticitate indiscutabil. Din motive de arhitectură argumentativă, nu am să prezint evenimentele īn ordine cronologică. Evenimentele pe care am să le povestesc, analizez şi comentez au o relevanţă simbolidă mai puternică decīt zeci de sondaje de opinie şi sute de texte compilate pe tema relaţiilor interetnice. De ce? Pentru că au scos brutal la iveală, īn evenimente aflate īn centrul atenţiei, care au fost ulterior mediatizate īn Europa, īn lumea īntreagă, o serie de mentalităţi colective şi de comportamente autohtone, care sīnt de obicei negate, minimalizate şi care rămīn adesea bine ascunse īn faţa sociologilor, politologilor, militanţilor civici şi ziariştilor. Tocmai de aceea, detaliile contează. Conceptele şi teoriile vor fi invocate ceva mai tīrziu.

Concertul Madonnei la Bucureşti din 26 august 2009 a provocat huiduieli ad-hoc şi persistente controverse ulterioare pe o temă de nimeni anticipată, cel puţin īn legătură cu respectiva ocazie: discriminarea ţiganilor din Romānia, din Europa Centrală şi de Est1. Totul s-a petrecut rapid, nepremeditat, dar despre consecinţe se va vorbi multă vreme de acum īncolo. Faptele au fost atīt de simple, reacţiile atīt de spontane, iar multe din comentarii atīt de imbecile, īncīt au arătat brusc Europei şi lumii īntregi o realitate pe care ipocriţii voiau să o ţină ascunsă. Papparazzii, tot felul de aşa-zişi „comentatori mondeni” şi publicul au pīndit săptămīni īntregi venirea pentru prima dată īn ţara noastră a Madonnei şi concertul ei, aşteptīnd să speculeze măcar un detaliu scandalos cīt de mic legat de viaţa scandaloasă a divei. Pe 15 august 2009, Madonna īşi planificase concertul īn Varşovia, capitala Poloniei. Săptămīni de-a rīndul, zeci de mii de credincioşi catolici, ierarhi din Biserica Catolică Poloneză, ba chiar fostul preşedinte al Poloniei, legendarul lider al „Solidarităţii”, laureat al Premiului Nobel pentru Pace, Lech Walesa, au protestat īmpotriva acelui „eveniment satanic”. Concertul fusese planificat chiar de Sfīnta Maria, iar catolicii fervenţi au īncercat (fără succes) să interzică sau măcar să amīne concertul pentru o altă zi. Cei care au participat la concert erau tot catolici, dar nonfundamentalişti. Şi Madonna s-a născut şi a fost crescută īntr-o familie catolică americană din Michigan, cu ascendenţe franco-italiene, dar mai tīrziu s-a convertit la secta evreiască Kabbalah2.

Nimic din toată această tensiune prevestitoare de rele nu s-a repetat īn pregătirea evenimentului de la Bucureşti, unde publicului i se vīnduseră bilete la concertul considerat cel mai spectaculos show al unui artist single din ultimul deceniu. Spre deosebire de Varşovia, nimic nu părea să stea īn calea satisfacţiilor muzicale ale fanilor din Romānia, nu se īntrezărea nici un scandal. Cu toate acestea, tabloide care au ajuns la tiraje īnspăimīntătoare au īncercat să găsească răspunsuri la īntrebarea dacă Madonna a făcut sex īnainte de concert (şi după). Şi pe cīnd se īnghesuiau unii să o fotografieze şi să o filmeze, măcar să surprindă ceva mai provocator de sub ţinutele ei minimale, Madonna a trīntit comentariile ei despre discriminarea ţiganilor. Nefamiliarizaţi cu antecedentele din īntreaga carieră a „divei pop” īn materie de militantism, īn favoarea diferitelor cauze, cei care au criticat-o au folosit o varietate de argumente, al căror singur punct comun era că se aflau pe līngă subiect. Īntr-o anumită parte a concertului, cīnd au venit pe scenă nişte muzicanţi ţigani/romi, „Regina muzicii pop” s-a adresat celor prezenţi īn limba romanes: leila para tutes. Apoi, i-a īntrebat „aţi īnţeles ceea ce am spus?”. „Nu”, i-au răspuns ei. Madonna le-a tradus (īn engleză); „īnseamnă dragoste nebună,” iar apoi a continuat cu un comentariu scurt privind discriminarea ţiganilor/romilor īn această parte a Europei. Au īnceput huiduielile, dar Madonna – cu toate că era şocată - nu s-a lăsat impresionată şi a insistat asupra faptului că vrea să transmită un mesaj de toleranţă. Huiduielile au continuat şi mai tare3. Madonna nu s-a lăsat, arătīnd că ea crede (precum cei mai mulţi dintre americani) īn egalitatea tuturor oamenilor, indiferent de rasă, orientare sexuală, religie. „Nu trebuie să discriminăm nici ţiganii, nici homosexualii,” a īncheiat Madonna.

Huiduielile din timpul concertului au fost urmate de huiduieli mediatice şi pseudoculturale. Astfel, s-a declanşat (şi nu se mai termină) o avalanşă de texte xenofobe, rasiste, naţionaliste şi anti-Madonna. „Cum īndrăzneşte această... [aici epitetele au variat, īn funcţie de gradul de ură, resentiment, incultură, autosuficienţă]... să ne dea nouă lecţii”, „vine la noi īn ţară şi vrea să se dea mare,” „a cam terminat-o baba cu muzica, iar acum vrea să iasă īn evidenţă cu aşa-zise campanii civice,” şi uite-aşa au continuat comentatorii frustraţi, zile īntregi, mai ales aceia aflaţi la adăpostul anonimităţii. Madonna nu i-a băgat īn seamă, cu toate că a mai stat cīteva zile īn Romānia, după concert. Contestatarii nu au pus īn mod direct la īndoială tezele Madonnei despre egalitatea oamenilor şi discriminarea ţiganilor. Anumite „vipuri” din lumea politică, de divertisment ori din  media au comentat „atitudinea” Madonnei cam īn acelaşi mod cu anonimii promotori ai retoricii „hate-speech” de pe Internet, atrăgīnd atenţia că Madonna şi-a permis s㠄dea lecţii” de „corectitudine politic㔠romānilor, c㠄nu era momentul” să facă aşa ceva, că trebuia să-şi vadă de concert, „să distreze oamenii,” din motive de „protecţie a consumatorilor”, care plătiseră bilet să vadă un concert pop, nu să li se ţină lecţii de „political correctness,” atitudine ce ar semăna cu „lecţiile de īnvăţămīnt politic de la Ştefan Gheorghiu”. După concert, a crescut semnificativ numărul celor care au criticat „calitatea” prestaţiei muzicale a divei la acest concert, precum şi meritele ei muzicale īn general, ba chiar īnfăţişarea ei fizică, atitudini pe care nimeni nu le adoptase pīnă atunci sau cel puţin nu le exprimase public. Īn schimb, presa internaţională şi-a reamintit de ieşirile rasiste ale preşedintelui Romāniei, Traian Băsescu, care a fost īnregistrat fără să-şi dea seama pe telefonul „confiscat” (!) al unei jurnaliste, numind-o pe aceasta „ţigancă īmpuţită.” Merită īnsă menţionat faptul că īntrebat de huiduielile „antidiscriminare” de la concertul Madonnei, Băsescu le-a considerat „un incident nefericit.” Ulterior, şi Băsescu a fost taxat pentru comentariul favorabil Madonnei.

După cīteva zile, muzicanţii romi din concertul Madonnei, membri īn Trio Kolpakov, originari din Rusia, au ţinut o conferinţă de presă la sediul organizaţiei Romani CRISS. Ei au spus că nicăieri īn lume nu s-au confruntat cu o asemenea situaţie, să fie huiduiţi şi cu atīt mai puţin din cauze rasiale. Muzicienii au insistat asupra faptului că īn ţara lor de origine, Federaţia Rusă, ţiganii nu se confruntă cu discriminarea, īntrucīt oamenii īi apreciază pentru muzica lor, pentru obiceiuri, pentru costume, la fel precum īn SUA, ţara lor adoptivă. Īn paranteză fie spus, doar doi dintre cei doi muzicanţi erau romi, cel de-al treilea era evreu. Īnainte de a părăsi Bucureştiul, „apărătoarea ţiganilor”, cum a denumit-o presa autohtonă pe Madonna, a transmis prin intermediul unui purtător de cuvīnt faptul că incidentele de la concert au pornit de la o „neīnţelegere.” Ce folos? Comentariile anti-Madonna continuă pe diferite forumuri, semn că i-a atins zdravăn pe (anumiţi) romāni chiar la punctul slab – convieţuirea cu ţiganii. De fapt, majoritarilor din Romānia nu le place să li se spună nimic īn faţă cu privire la discriminarea la care sīnt supuse minorităţile. Iar acest lucru poate fi probat pe o arie antropologică extinsă, fie că este vorba de minorităţi etnice, religioase, sexuale, ba chiar despre minoritatea simbolică a femeilor, care sīnt demografic mai multe, dar care sīnt agresate īn multe familii, sīnt plătite mai prost, au o reprezentare politică cu mult sub proporţia pe care o reprezintă īn populaţie.

Personalităţi supermediatice – precum Madonna, Michael Jackson, Michael Jordan, David Beckham, Mick Jagger, Andre Agassi, surorile Serena şi Venus Williams, Roger Federer, Cristiano Ronaldo, Bono, Richard Gere, Jane Fonda, Brad Pitt & Angelina Jolie, Tom Cruise, precum şi alţii ca ei – au charisma necesară şi puterea de a mobiliza sau a atrage atenţia publicului cu privire la anumite cauze. Degeaba protestează unii făcīnd apel la comparaţii inadecvate cu „lecţiile de īnvăţămīnt politico-ideologic de la Ştefan Gheorghiu”, că tot nu vor reuşi să oprească oamenii din lumea să se alăture voluntar şi pe baza unor argumente morale, umanitare, filosofice, chiar politice, susţinerii unor cauze promovate de supervedetele mediatice. Chiar cu cīteva săptămīni īnainte de concertul Madonnei la Bucureşti, un responsabil regional al lui Amnesty International a avertizat autorităţile din Irlanda de Nord cu privire la pericolul de a trimite īnapoi īn Romānia nişte familii de romi care fuseseră atacate de către extremişti. Motivul? Īn Romānia, o ţară al cărei preşedinte, Traian Băsescu, a făcut-o pe o jurnalist㠄ţigancă īmpuţită”, romii se confruntă cu discriminarea şi persecuţia4. Presa a tăcut chitic, la fel şi „vipurile” deranjate de activismul Madonnei. De publicul larg ce să mai vorbim? Poate că Madonna sau consilierul ei de presă tocmai citiseră avertismentele Amnesty International. La fel, presa şi autorităţile nu au dat mare atenţie Rapoartelor anuale ale Amnesty International (din 2009, din 2008, ca să nu mai vorbesc despre cele mai vechi) cu privire la discriminarea romilor din Romānia. Īn schimb, a fost suficient ca Madonna doar să deschidă gura şi să spună două fraze despre subiect, că toată presa, opinia publică, politicienii au vorbit toţi despre „cum īşi permite asta? / tocmai asta, care promovează pornografia?” Da, tocmai asta, păi aici este secretul. Marile companii de publicitate şi PR din lumea aceasta au īnţeles această putere magică. Tocmai de aceea primesc aceste supervedete milioane de dolari (Euro ori lire sterline) pentru promovarea cīte unui produs comercial sau a unui brand. Tocmai de aceea primesc marile vedete din NBA sau din Premier League salarii fabuloase şi contracte de publicitate incredibile. Este cunoscut  īnsă faptul că aceste vedete nici nu primesc, nici nu acceptă bani pentru promovarea unor cauze civice, ecologice, politice. Dimpotrivă, sīnt donatori importanţi pentru asemenea campanii. Cum să interzici unei supervedete să se exprime liber īn ce problemă vrea? Ca dovadă, după declanşarea scandalului legat de discriminarea ţiganilor, mai mulţi lideri ai romilor din America şi cīţiva rabini din New York au rugat-o pe Madonna să se alăture consecvent campaniei pentru antidiscriminarea romilor. La fel şi „Regele Cioabă al ţiganilor”, din Sibiu.

Revenind la concertul care a provocat reacţiile autohtonilor, unele comentarii o invită pe Madonna „să locuiască cu ţiganii, dacă-i iubeşte atit”: o săptămīnă, cīteva zile, o zi sau măcar cīteva ore, fiecare cu varianta lui. Cea mai radicală propunere este să se ducă cu bijuteriile ei o jumătate de oră īntr-un cartier ţigănesc, că va ieşi de acolo jefuită, bătută şi cine mai ştie cum. Bine că n-a aflat Madonna de sugestiile astea! Că dacă află, chiar că se va alătura campaniei pentru antidiscriminarea romilor din Romānia şi nu se ştie pe unde vor scoate cămaşa vremelnicii responsabili politici de la Bucureşti.

Semnificativ, presa din ţara noastră a urmărit cu atenţie concertul Madonnei de la Sofia şi s-a repezit să comenteze faptul că diva nu a mai repetat discursul cu discriminarea. De aici la ipoteze conspiraţioniste privind intenţiile starului pop de discreditare a Romāniei nu a mai fost decīt un pas. Dar nimeni nu a spus o vorbă despre faptul că Madonna a ţinut la Sofia un discurs antidiscriminare, referindu-se īn particular la discriminarea religioasă. Ca şi īn Polonia, şi īn Bulgaria ierarhia ecleziastică a fost īmpotriva concertului Madonnei: reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe Bulgare au cerut anularea concertului, din motive similare cu cele din Polonia, era o sărbătoare din calendarul religios. Dar protestul lor a avut un ecou minim īn societatea bulgărească, unde concertul s-a bucurat de un succes enorm. Īn schimb, Madonna nu s-a ferit să ţină discursul antidiscriminare, adaptīndu-l la chestiunile religioase, semn că şi acolo a simţit un punct sensibil şi l-a atacat.

Meciul de fotbal Steaua Bucureşti-Ujpesti Dozsa (echipă din Ungaria), desfăşurat pe 17 iulie 2009 pe stadionul Ghencea din capitală, va rămīne multă vreme īn memoria opiniei publice naţionale şi internaţionale. Suporterii echipei Steaua au afişat un banner atīt de scandalos īncīt după meci au existat proteste la UEFA din partea presei romāneşti şi a unor organizaţii antidiscriminare5. Īn ediţia sa din 22 iulie 2009, Adevărul titra pe prima pagin㠄Fanii, Steaua şi Jandarmeria: ruşine mondială pentru Romānia,” iar ziarul mai anunţa că a trimis la UEFA o scrisoare īn care cerea sancţionarea drastică a fanilor stelişti şi a clubului Steaua, care nu luase măsuri adecvate pentru a preveni sau stopa imediat manifestările xenofobe şi actele extremiste abominabile. La fel a procedat şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. UDMR a depus plīngere penală la Parchetul de pe līngă Tribunalul Bucureşti. După ce iniţial UEFA decisese sancţionarea clubului Steaua cu 50.000 de Euro, forul european a anulat acea decizie şi a īnlocuit-o cu decizia interzicerii participării suporterilor la meciurile de acasă ale echipei Steaua pentru două meciuri europene.

Problema atitudinilor antimaghiare ale romānilor din zone īn care nu locuiesc maghiari este un paradox sociologic. Cu toate că fenomenul a fost semnalat de anumite sondaje de opinie, pīnă acum nu am văzut nici un studiu mai serios care să explice cauzele şi profunzimea sentimentului antimaghiar al locuitorilor din Teleorman sau Dolj, pe unde nu s-a văzut „picior de ungur.” Antimaghiarismul de la Bucureşti, īn particular de pe un stadion de fotbal, dintr-o galerie, merită analizat, din mai multe motive, printre care şi acela al tipului special de legături interumane dintre suporterii unei echipe de fotbal (sau suporterii unor alte sporturi de echipă). Dar ce este o „galerie”? Este o „comunitate” modernă care iese din tipologiile tradiţionale, īnsă īn mecanismul său de funcţionare capătă prioritate īn anumite momente „discursul urii” (hate speech), iar īn alte momente devin pregnante manifestările colective de bucurie, care se petrec prin ieşirile īn stradă, după marile victorii. Şi bucuria şi ura galeriile pot fi contagioase. Cīnd aceste sentimente sīnt canalizate ori propagate către relaţiile interetnice, se pot produce dezastre. Fenomenul sociologic al antimaghiarismului din zone fără maghiari este una, iar explicaţiile vor fi găsite poate cīndva, īnsă cu totul altceva este lipsa de reacţie a autorităţilor statului, īnsărcinate cu paza şi protecţia īn asemenea situaţii. Pasivitatea jandarmeriei echivalează īn cazuri de acest tip cu complicitatea. Dacă nu este sancţionată la timp, complicitatea instituţională īn materie de ură interetnică devine un potenţial negativ, distructiv, care īn anumite circumstanţe generează, īn ultimă instanţă, războaiele civile6.

S-a vorbit ulterior, īn săptămīnile de după turul meciului Steaua-Ujpesti despre faptul că partea huliganică din galeria Stelei fusese provocată de către jignirile aduse de cele cīteva sute de fani ai echipei maghiare Ujpesti la adresa naţiei romāne. Care erau jignirile? După cum a relatat presa īn perioada de dinaintea meciului, „suporterii lui Ujpest au aruncat din tren cu doze de bere şi au stropit cu suc şi apă oamenii de pe peron” īn mai multe gări unde a oprit trenul scandīnd „Ţiganii!” Anterior, după ce trenul cu suporteri a trecut graniţa, respectivii afişaseră bannere cu „Transilvania, pămīnt unguresc!”

Īn spaţiul „hate-speech” dintre Romānia şi Ungaria acţionează mulţi actori şi sīnt vehiculate o mulţime de teme. Acolo, orice este folosit ca pretext de către extremiştii maghiari şi romāni pentru a īntreţine vie flacăra urii şi resentimentului. Pentru locuitorii acelui spaţiu real/virtual contează prea puţin realităţile concrete ale convieţuirii dintre romānii şi maghiarii normali din Transilvania, relaţiile comerciale şi de afaceri dintre cele două ţări, intrarea ambelor īn UE şi NATO, fapt care garantează inviolabilitatea frontierelor, căsătoriile mixte dintre romāni şi maghiari, copiii rezultaţi din aceste căsătorii, precum şi multe alte aspecte pozitive. Pe līngă nenumăratele motive de ură reciprocă pe care le īntīlnesc sau le inventează cei care se hrănesc spiritual din aceste relaţii tensionate, s-au mai adăugat şi provocările de atribuire de falsă identitate: suporterii romāni au fost jigniţi de către suporterii maghiari cīnd aceştia i-au numit pe romăni „ţigani”. Prin urmare, a fost o combinaţie nefericită īntre (re)sentimente antimaghiare şi antiţigăneşti.

De ce se supără atīt de tare romānii cīnd sīnt consideraţi „romi”/ţigani? Este o īntrebare grea, dar mai sīnt şi alte īntrebări, la fel de grele. S-a observat că atunci cīnd reprezentanţii altor neamuri vor să īi jignească sau să īi umilească pe romānii care muncesc şi trăiesc īn ţara lor le spun „romi”/ţigani. De ce cīnd maghiarii ori italienii ori spaniolii care vor să-şi exprime ura sau dispreţul faţă de romāni le atribuie altă identitate, cea ţigănească? Şi de ce se supără atīt de tare romānii cīnd li se spune ţigani? Şi mai ales de ce se supără acei romāni „liniştiţi”, care īn viaţa cotidiană nu se remarcă prin atitudini antiţigăneşti?

Atribuirea de falsă identitate etnică, īn particular atribuirea identităţi ţigăneşti, este tot un act rasist, naţionalist, xenofob. Īn mai multe feluri. Fenomenul atribuirii unei alte identităţi nu este nou şi nici nu aparţine doar Europei Centrale şi de Est, cum pare să sugereze discursul Madonnei. Īn Europa Occidentală, mai ales īn Italia şi Spania, dar şi īn alte ţări, unde trăiesc comunităţi mari de romāni, stabiliţi acolo letgal sau ilegal, dar şi comunităţi de romi proveniţi din Romānia, rasismul este dublu. El se manifestă atīt faţă de ţigani/romi, cīt şi faţă de romāni. Reaua-credinţă, incultura, prejudecăţile, primitivismul celor care operează cu asemenea identificări sīnt evidente.  Adesea, au fost şi raţiuni electorale, care i-au făcut pe politicienii populişti italieni să manipuleze resentimentele  publice prin apelul la slogane şi clişee provocatoare de natură rasistă. Efectul este īnsă unul devastator asupra oamenilor (simpli ori cu anumite pretenţii intelectuale), pentru care identitatea este strict colectivă, iar apartenenţa etnică reprezintă factorul primordial: ei repudiază identificarea romānilor cu romii. Li se pare că astfel imaginea ţării noastre este „terfelită.” Pentru ei, ca şi pentru occidentalii care fac respectiva identificare, a fi rom/ţigan este ceva atīt de repulsiv şi de negativ īncīt suspiciunea ori acuzaţia că sīnt romi/ţigani īi jigneşte.

Mai există īnsă un aspect, despre care s-a discutat prea puţin. Cīnd resentimentarii unguri, italieni sau spanioli ori britanici īi fac „ţigani” pe romāni, ei folosesc acest truc retoric pentru că au observat cīt de mult īi irită şi īi jigneşte această identificare pe anumiţi romāni. Nu este vorba de o confuzie culturală, lingvistică şi nici doar de incultură, pentru că nu sīnt folosiţi termenii de „romi” şi „romāni.” Nu este nici o confuzie, ci un act rasist deliberat, pentru că este folosit termenul de „ţigan”, nu acela de „rom.” Or, una dintre cele mai vii controverse terminologice īn spatele căreia se ascund prejudecăţile majoritarilor romāni este legată de motivaţia folosirii autoreferenţiale a termenului de „rom.” Anumiţi militanţi civici romi termenul „ţigan” este unul peiorativ, de aceea ei preferă şi recomandă folosirea termenului de „rom”.  Arheologia termenului de „ţigan” atestă folosirea sa īn contexte negative, peiorative, prin excelenţă discriminatorii: ţiganii ar descinde „din CINGARI – popor din Nordul Indiei ai cărui membri erau consideraţi pīnă nu demult, cei mai de jos oameni pe scara socială. Īn dialectul vechi indian CINGARI (CENGAR) īnseamnă PARIA. Tot īn această limbă găsim şi termenu TZENGAR – care īnseamnă «cel mai de jos om, cel mai umilit». La indieni se găseşte, de asemenea, cuvīntul RAM, care este utilizat pentru a numi pe cineva ca fiinţă umană. De altfel, şi azi, īn limba ţigănească cuvīntul ROM este utilizat pentru a numi un «om bun», o fiinţă umană....Cīt despre cuvīntul «ROM» (la plural «ROMI»), George Potra arată că īnseamnă īn limba ţigănească «bărbat» (plural «bărbaţi»), iar ROMNI «femeie».....Una din primele teorii atribuie numele de «ţigan» originii greceşti de la cuvīntul «ATHINGANOS» - după numele unei secte creştine samaritene din Frigia şi Licaonia. Īn Anglia - «gipsy» īnseamnă «a īnşela», fapt ce poate indica şi preocuparea societăţii şi atitudinea ei faţă de ţigani. Francezii le spun «tsigane», italienii «zingari», rădăcina cuvīntului fiind aceeaşi - «a īnşela». De altfel, şi cuvīntul rus «ţīgan» īnseamnă «īnşelător».”7

Chiar dacă nu are rigoarea unei analize istorico-lingvistice făcută de un expert, citatul de mai sus reuneşte mai multe semnificaţii ale celor doi termeni, din care reiese clar diferenţierea lor semantică şi faptul că termenii nu sīnt de fapt sinonimi prin semnificaţie, ci doar prin uzul lingvistic. Trebuie īnsă arătat că există anumiţi ţigani ori cetăţeni rezultaţi din căsătorii mixte care spun că nu le este ruşine şi nici nu repudiază folosirea termenului „ţigan”, ba chiar īl folosesc autoreferenţial, cu mīndrie, cīnd vorbesc despre ei īnşişi, asumīndu-şi identitatea, dar şi termenul care are o anumită tradiţie8. Este unul dintre motivele pentru care eu folosesc sinonimia lingvistic㠄ţigan” – „rom”, dar exclud sinonimia semantică, pentru motivele arătate mai sus.

Revenind la falsa atribuire identitară care apare īn folosirea de către reprezentanţii altor neamuri a termenului de „ţigan” pentru a se referi la „romāni”, uzul este deliberat, dar ceea ce este ciudat este că intenţia este de a-i jigni pe romāni, fără a mai ţine seama de jignirea adusă romilor/ţiganilor, care pentru ofensatori nici nu mai contează.  „Jignirea” se produce pentru că prejudecata este prezentă atīt īn mintea celui care „jigneşte”, cīt şi īn mintea celui „jignit.” Atīt jignitorul, cīt şi jignitul sīnt rasişti. „A fi ţigan” īnseamnă că are īn mintea acestora exact aceeaşi semnificaţie precum īntr-unele dintre īnţelesurile etimologice invocate mai sus – a fi pe treapta cea mai de jos a ierarhiei sociale, a fi un „paria.” Aceasta ar īnsemna că indiferent de migraţia ţiganilor īn lume, statutul pe care l-ar fi avut īn sistemul de caste indian s-a păstrat: ei erau „paria” īn sistemul de caste, ei sīnt „paria” īntr-un alt sistem, care nu mai este unul de caste, dar procedează la fel de discriminatoriu. De fapt, este un sistem care procedează chiar mai discriminatoriu, pentru că deşi nu este un sistem de caste tot le atribuie ţiganilor statutul de „paria”.

Discriminarea ţiganilor provine din acest statut de „paria”. Fiind consideraţi „paria” ai diferitelor societăţi (cu excepţii importante, cum spunea muzicanţii Madonnei, referindu-se la cīteva din cele mai mari ţări din lume, Rusia şi SUA, care sīnt societăţi multiculturale, īnsă de factură diferită), se creează un sistem complex de izolare a lor la marginea societăţii, precum şi de autoizolare a romilor/ţiganilor neintegraţi. Izolarea este uneori fizică, alteori simbolică. De aceea, cīnd izolarea este doar simbolică, iar ţiganii trăiesc alături de majoritari sau de alte minorităţi pot să apară incompatibilităţi, neīnţelegeri, violenţe verbale şi fizice, chiar conflicte. Īnsă manifestările de violenţă şi conflictele nu au exclusiv un substrat etnic ori rasist, ci sīnt caracteristici ale unei societăţi aflate īn schimbare şi īn care adesea autorităţile nu sīnt īn stare să aplice legile şi īşi fac de mīntuială treaba īn menţinerea ordinii şi asigurarea securităţii indivizilor şi comunităţilor. Astfel de neīnţelegeri, violenţe, conflicte apar şi la nivelul intracomunitar al comunităţilor de romi. Dar nici comunităţile majoritatilor nu sīnt scutite de neīnţelegeri, violenţe, conflicte, mai ales acolo unde „bandele de cartier” īşi fac simţită prezenţa, īn cartierele, oraşele ori judeţele unde interlopii, crima organizată, traficanţii de droguri sau de carne vie īşi dispută īntīietatea, ori chiar īn situaţiile stresante din traficul supraaglomerat sau acolo unde nivelul şomajului este ridicat. O categorie aparte de violenţe se manifestă pe stadioane ori īn sălile de sport, unde galeriile şi suporterii echipelor de fotbal, hochei, baschet ori handbal provoacă tulburări dintre cele mai grave.

Revenind la modul īn care ţiganii sīnt receptaţi de către majoritarii din Romānia sau din alte state ale Uniunii Europene, īncă nu există standarde comunitare stabilite de comun acord şi respectate de toate statele europene. Din această cauză sīnt atītea diferenţe de la stat la stat, ba chiar īn interiorul aceluiaşi stat. Romii pot fi toleraţi sau pot fi oricīnd trimişi dintr-o ţară īntr-alta sau īnapoi de unde au plecat. Politicile de integrare īnsă aşteaptă să fie aplicate īn mod coerent.

Autorul din care am citat mai sus, Tudor Amza, general de poliţie īn rezervă, criminalist, fost şef al poliţiei din judeţul Ialomiţa, chiar īn continuarea pasajului despre etimologia termenilor „ţigan” şi „rom” a īncercat să explice de unde vin resentimentele faţă de romi ale majoritarilor:

„Putem trage concluzia că sensul peiorativ nu este dat de cuvīntul īn sine «’ŢIGAN», ci de modul de viaţă şi comportamentul cotidian al ţiganilor care determină de multe ori sentimente de respingere şi dezgust. Acceptarea şi folosirea cuvīntului «ROM» īn mod sigur nu va conduce la schimbarea atitudinii colectivităţii faţă de ţigani, atīta timp cīt ţiganii nu vor īnţelege că trebuie să facă ei īnşişi eforturi deosebite pentru schimbarea modului de viaţă la nivelul standardelor unanim admise de populaţia majoritară.

Din cercetările efectuate de mine rezultă că imaginea negativă a Romāniei īn străinătate şi categorisirea ca ţigani a unor cetăţeni de naţionalitate romānă, ajunşi pe acele meleaguri nu se datoreşte confuziei care s-ar putea ivi prin asocierea cuvintelor «rom» - «romān», ci modului de viaţă şi comportament specific ţigănesc pe care-l adoptă pe acele meleaguri mulţi dintre cei care au pătruns legal sau ilegal īn statele respective.” 9

Chiar dacă ideologia „corectitudinii politice” a īnceput să pătrundă şi īn spaţiul nostru geopolitic şi cultural, validitatea unei asemenea abordări este pusă serios sub semnul īntrebării datorită imperfecţiunilor democraţiei autohtone. Unii autori cred că modul īn care sīnt tratate minorităţile este criteriul suprem prin care putem aprecia gradul de democratizare ori gradul de consolidare a unei democraţii. Criteriul este important, dar nu decisiv. Īntr-o definiţie logică a democraţiei, genul proxim şi diferenţa specifică trebuie luate īn considerare. Or, statutul minorităţilor depinde īn primul rīnd de modul īn care este tratată majoritatea (ori sīnt tratate majorităţile), precum şi de modul īn care este tratat individul. Citatul de mai sus īncearcă să arate că problemele minorităţior nu depind doar de modul īn care majoritatea se raportează la minoritate, ci şi invers. Cine īncearcă să abordeze astfel problema riscă să rămīnă ori neīnţeles ori prost īnţeles. Sīnt mulţi care gīndesc precum generalul Amza, dar nu īndrăznesc să o spună. Sīnt mulţi dintre minoritari care nu vor să recunoască faptul că īn afară de existenţa unei tradiţii a discriminării şi de existenţa unui potenţial discriminativ bine ascuns ori disimulat, există o neputinţă a integrării şi un refuz al integrării din partea unor minoritari care sīnt mai puternice decīt eforturile oficiale depuse pentru eliminarea discriminării.

Am dat doar două exemple din istoria noastră recentă, pentru a arăta că realitatea este adesea mai complicată decīt teoriile şi conceptele care īncearcă s-o explice. Am īnceput acest studiu prin apelul la o mulţime de surse bibliografice, citate, cărţi, teorii, concepte, dar la un moment dat mi-am dat seama că mă autocondamn la exilul cel mai greu, cel al intertextualităţii. Am citit sute de texte de ştiinţe politice  cu privire la realitatea noastră politică, iar izbitor este faptul că nu explică nimic, nu se raportează de fapt la realitate, iar cīnd o fac se limitează la clişee conceptuale şi teoretice imprumutate. Fără relevanţă pentru spaţiul nostru. Chiar dacă respectă normele corectitudinii intertextuale, asemenea texte sīnt inutile. Iar dacă nu schimbă nimic din realitate, ele devin dăunătoare.

Ideea bilanţului şi autoevaluării Romāniei, din mai multe puncte de vedere, la două decenii după căderea regimurilor comuniste a devenit un clişeu. Este şi o chestiune de narcisism istoric, pentru că dacă obiectul interesului este doar propria ta ţară şi doar epoca īn care trăieşti, rişti să nu īnţelegi prea mult din subiectul care te interesează. Oricare ar fi acela. Dacă lărgim īnsă contextul, de cīteva ori, capacitatea noastră de īnţelegere se confruntă cu anumite provocări. Sistemul de referinţă cel mai adecvat este acela care include toate statele foste comuniste din zona de influenţă a Uniunii Sovietice. Este o zonă extrem de tulbure, īn care doar divorţul dintre Cehia şi Slovacia nu a fost violent. Tratamentul minorităţilor etnice şi religioase īn fostele state federale Jugoslavia şi Uniunea Sovietică, dar mai ales īn statele succesoare a generat războaie civile, conflagraţii cu impact şi amestec internaţional, conflicte diplomatice şi controverse mediatice. Īn raport cu „vecinătatea imediat㔠şi cu modul īn care minorităţile etnice (inclusiv minorităţile de romāni) sīnt tratate īn statele īnvecinate, Romānia ar putea fi considerată un model, din anumite puncte de vedere. Din altele, nu sau chiar dimpotrivă. De pildă, dacă ne referim la tratamentul şi atitudinile majorităţilor faţă de minorităţile sexuale, nu se pot constata mari diferenţe īntre statele din zonă.

Īnainte şi după integrarea Romāniei īn NATO şi Uniunea Europeană, contextul este cu totul altul. Formal, toate condiţiile sīnt create pentru ca minorităţile să se bucure de drepturi şi să fie protejate. Īn realitate īnsă, exemplele antimaghiarismului şi antiţigănismului ne arată cīt de fragilă este situaţia minorităţilor.

Statutul minorităţilor este unul dintre cele mai importante criterii cu ajutorul cărora putem să evaluăm caracterul oricărui regim politic, modul īn care comunităţile, statele şi imperiile şi-au schimbat policile de-a lungul vremii, schimbarea canoanelor internaţionale de-a lungul istoriei, enormele diferenţe de mentalitate, conceptuale şi de polici minoritare din lumea contemporană. Īnsă statutul minorităţilor depinde de statutul majorităţii şi de statutul individului. Pentru că dacă nici individul nu are libertăţi, dacă libertăţile sale nu garantate, dacă statutul majorităţii nu este protejat de cele trei puteri īn stat, atunci discursul despre statutul minorităţilor devine ipocrit. Pentru protocronişti este un ghinion absolut că nu dispunem de suficiente surse istorice pentru a compara cum erau tratate minorităţile īn Dacia şi Imperiul Roman. Īn schimb, dacă vrem să avem o panoramă istorică şi comparativă globală, nu ne lipsesc datele şi studile cu privire la statutul minorităţilor etnice şi religioase din Imperiul elenistic creat de Alexandru Macedon, Imperiul Roman, China diferitelor epoci, califatele arabe, Imperiul Otoman, Rusia ţaristă, Imperiul habsburgic/ Imperiul austro-ungar, URSS, Germania interbelică, Imperiile coloniale britanic, francez, spaniol, portughez ş.a.m.d. Īn istoria modernă şi contemporană, sīnt cīteva exemple absolut şocante cu privire la tratamentul minorităţilor etnice, religioase, sexuale.

Din punct de vedere formal, Romānia se apropie de modelul democraţiei consensuale. Sistemul de referinţă la care ne raportăm cīnd facem o asemenea judecată factuală este cel al celor zece perechi conceptuale selectate de Arend Lijphart pentru a marca deosebirea dintre democraţia majoritară şi democraţia consensuală10. Problema este că īn realitate o asemenea democraţie presupune ca īn problemele legislative ori administrative referitoare la minorităţi să fie luate īn considerare şi opiniile, deciziile minorităţilor. Sīntem īncă departe de un asemenea cadru decizional. Ne-am īndepărtat īnsă şi de perioada īn care nici măcar nu se putea să punem problema īn asemenea termeni. Trăim īntr-o perioadă īn care reperele se schimbă, iar minorităţile aşteaptă. Aşteaptă ca Ahile cel iute de picior să ajungă din urmă broasca ţestoasă.

 

NOTE

1 Ca să nu īngreunez lectura, nu voi include īn referinţele mele sursele din presă şi de pe Internet, dar toate referinţele care urmează (şi multe altele) pot fi documentate īn detaliu. Voi menţiona īnsă un editorial pe  care l-am scris cu acea ocazie şi care a provocat multe reacţii pozitive şi reacţii negative, semn că tema este īn atenţia multora: Dan Pavel, „Madonna şi problema ţigănească”, Ziua, 31 august 2009.
2 Tipic pentru stilul ei provocator a fost faptul că - īncă de la īnceputurile carierei - ea, educată īntr-o familie catolică, a stīrnit (prin piese precum „Like a Virgin” sau albumul The Immaculate Collection)  reacţiile virulente ale Bisericii Catolice şi ale Vaticanului, chiar şi ale Papei Ioan Paul al II-lea (primul papă polonez). Extravaganta artistă a reacţionat convertindu-se la secta Kabbalah. Probabil că atacatorii vedetei pop nu ştiu cīt de mult i-a enervat pe evreii ultraortodocşi, care şi ei au protestat īmpotriva muzicii ei şi a reprezentaţiilor ei „scandaloase.” Am menţionat aceste fapte, pentru că anumite comentarii negative de pe site-urile de limbă romānă, de după concert, o făceau „jidăncuţ㔠provocatoare şi ateistă. Ceea ce nu īnţeleg promotorii hate-speech-ului anti-Madonna despre personajul care – īn viziunea lor mărginit㠖 ar īncerca să-şi salveze cariera „īn prag de colaps”, este c㠄diva” are o personalitate ieşită din comun, care o face să īncalce tabuurile chiar şi cīnd nu īşi propune. Īntīmplător, am cunoscut īn 1996, la San Fracisco, la congresul anual al lui APSA (American Political Science Association), nişte doctoranzi īn political science, iar tema doctoratului lor era tocmai Madonna. La īnceput, ştiind că este vorba despre un personaj născut īn acelaşi an cu mine, ba chiar īn aceeaşi zodie, am crezut că nu aud bine sau că este o glumă, dar cīnd au intrat īn detalii şi am văzut ce fel de instrumente conceptuale şi metodologice folosesc pentru analizarea „divei pop,” mi-am dat seama că resursele analitice şi interpretative ale disciplinei sīnt fabuloase. Poate că autorii mesajelor de ură ar trebui să īşi pună mai multe īntrebări cu privire la o persoană care după ce trecuse de 30 de ani şi era īn viaţă a ajuns să fie subiect al unor teze de doctorat, la universităţi din cele mai serioase.
3 Unora dintre participanţii la concert, care nu au huiduit, au pus nervozitatea publicului pe seama faptului că deşi Madonna trebuia să īnceapă să cīnte la o anumită oră, ea a īntīrziat, iar la un moment dat īncepuseră fluierături şi huiduieli de nerăbdare, ca să apar㠄diva.”
4 Vezi articolul posta pe 29 iunie 2009, la adresa www.amnesty.org.uk/news.asp.?News/D=18723.
5 Din multiple motive, am decis iniţial să nu reproduc infama inscripţie afişată de fanii echipei „Steaua”, de la peluza „Sud.” Dar cum mulţi concetăţeni (cititori sau noncititori) nu ştiu despre ce este vorba, cīt de departe poate să meargă ura naţionalistă şi de ce UEFA a sancţionat atīt de dur clubul Steaua, o voi face. Pe bannerul respectiv scria „Cīt ţine femeia maghiară rahatul īn ea? Nouă luni!”
6 Pentru a īnţelege mai bine potenţialul care stă la baza conflictelor interetnice, vezi Donald L Horowitz, Ethnic Groups in Conflict (Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1985), īn special partea a doua, „The Theory of Ethnic Conflict,” 95-288.
7 Citatul.este din Tudor Amza, Ţiganii, necunoscuţii de līngă noi (Bucureşti: Atlas-Lex, 1996), 11-12.
8 Unul dintre aceştia este Mădălin Voicu, fost deputat PDSR/PSD, care a fost dat afară din partidul respectiv după o controversă puternică cu un alt politician rom/ţigan, primarul Vanghelie din sectorul 5 al oraşului Bucureşti.
9 Amza, Ţiganii, 12.
10 Arend Lijphart, Modele ale democraţiei. Forme de guvernare şi funcţionare īn treizeci şi şase de ţări, traducere de Cătălin Constantinescu, prefaţă de Lucian Dumitru Dīrdală (Iaşi: Polirom, 2000).


DAN PAVEL - Predă ştiinţe politice la Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea Bucureşti. A īnfiinţat la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de Ştiinţe-Politice, Administraţie Publică şi Jurnalism, īmpreună cu Emil Boc şi Vasile Puşcaş. Fost redactor-şef adjunct şi fondator al publicaţiilor 22, Sfera Politicii, Polis. Membru al Uniunii Scriitorilor din Romānia. Īn prezent, coordonează firma de consultanţă politică, DDHM Strategic Consulting.  

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus