Semn de īntrebare
Semn de īntrebare
Interviu cu Teodor Meleşcanu realizat de Sabin Drăgulin
1. Care este semnificaţia
alegerilor pentru parlamentul european din 7 iunie
2009?
2. Cum pot ajuta parlamentarii europeni procesul de
modernizare al statului romān?
3. Principalele teme discutate īn sesiunile
parlamentului european privesc: schimbările
climatice, piaţa internă a produselor,
transporturile, serviciile, sănătatea, siguranţa
cetăţeanului, telefonia mobilă, pieţele financiare.
Cum vă explicaţi că īn campania electorală din ţara
noastră aceste teme nu sunt abordate?
Teodor Viorel Meleşcanu
- Senator PNL de Prahova, Preşedintele
Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Profe-sor
universitar la catedra de relaţii internaţionale a Facultăţii de Ştiinţe
Politice a Universităţii din Bucureşti. Ministru al apărării (2007-2008).
Vicepreşedinte al Senatului (2004-2007). Senator din partea Judeţului Prahova īn
Parlamentul Romāniei şi preşedinte al Comisiei de politică externă a Senatului
(1996-2000). Ministru de Stat, ministrul afacerilor externe al Romāniei
(1992-1996). Doctor īn ştiinţe sociale şi economice , specialitatea drept
internaţional public, la Universitatea din Geneva (1973). Vicepreşedinte al
Asociaţiei Romāne de Drept Internaţional să Relaţii Internaţionale A D I R I-
(ales īn 2003). Membru al Comisie ONU pentru dreptul internaţional (1993-2010),
Preşedinte al Comisiei ONU pentru dreptul internaţional īn 2004. Autor de
manuale, cărţi şi artico-le pe teme de drept internaţional şi relaţii
internaţionale, īn special pe teme de securitate internaţională şi europeană.
1. Īn
primul rānd, sunt alegeri la care Romānia va participa
odată cu toate celelalte ţări europene şi nu separat,
aşa cum a fost cazul după admiterea noastră īn Uniunea
Europeană, īn 2007, cānd procesul electoral european a
fost organizat numai la noi īn ţară, practic la
jumătatea mandatului Parlamentului european. Una din
consecinţe este aceea că alegerile din ţara noastră au
un caracter naţional dar şi european, partidele din ţară
participānd la alegerea unor deputaţi care vor face
parte din grupurile politice la nivel european aşa cum
vor fi ele desemnate de electoratul din toate ţările
europene. Īn plus, de date aceasta parlamentarii
europeni aleşi īn ţara noastră vor dispune de un mandat
complet şi vor putea să aibă īn vedere proiecte politice
pentru o perioadă de timp care să le ofere posibilitatea
finalizării lor. Mai mult, fiind vorba de o nouă
legislatură a Parlamentului european, parlamentarii
romāni vor putea să ocupe şi funcţii de conducere la
nivelul Parlamentului european, la nivelul Comisiilor de
specialitate, īn calitate de preşedinţi, vicepreşedinţi,
sau funcţii de raportori pe diverse subiecte de interes
major. Acest lucru ne va oferi şi poziţii mult mai bune
pentru promovarea iniţiativelor lor, a intereselor
Romāniei.
Īn al doilea rānd, semnificaţia alegerilor din acest an
este şi aceea de a ne oferi posibilitatea consolidării
poziţiei noastre de ţară importantă şi implicată īn
problemele de ansamblu ale Uniunii Europene, prin
calitatea parlamentarilor noştri pe care-i vom alege,
lucru deosebit de important şi pentru noi īn condiţiile
īn care ne confruntăm cu probleme economice īn a căror
soluţionare Uniunea Europeană are un loc foarte
important. 2.
Parlamentarii romāni din Parlamentul european vor fi
implicaţi direct īn procesul legislativ european şi īn
activitatea de control parlamentar asupra Comisiei
europene, īn condiţiile īn care Parlamentul a primit
prin Tratatul de la Lisabona competenţe sporite. Īn
acest fel, ei vor putea contribui direct la şi efectiv
nu numai la promovarea intereselor Romāniei īn UE ci şi
la promovarea legislaţiei comunitare şi a procedurilor
europene īn Romānia.
Un element esenţial de natură să potenţeze contribuţia
lor la modernizarea Romāniei o constituie funcţionarea
eficientă a unei legături sistematice şi
instituţionalizate īntre parlamentarii romāni din
Parlamentul european şi Parlamentul Romāniei, īntre
aceşti parlamentari europeni pe care-i vom alege şi
executivul din Romānia atāt la nivel central cāt şi la
nivel local.
3. Nu aş
fi atāt de categoric ca dumneavoastră, pentru că, cel
puţin din partea PNL şi a candidaţilor săi pentru
Parlamentul european, aceste teme au fost prezentate īn
campanie la fel ca şi proiectele şi obiectivele concrete
pe care ni le propunem pentru viitoarea legislatură
europeană. Am folosit şi experienţa europarlamentarilor
liberali care au fost deja implicaţi īn perioada
precedentă īn dezbaterile din Parlamentul european a
unor asemenea teme, cum ar fi problemele financiare
internaţionale, protecţia drepturilor şi libertăţilor
fundamentale ale cetăţenilor romāni īn celelalte ţări
membre ale UE, protecţia consumatorilor, inclusiv īn ce
priveşte telefonia mobilă, şi altele.
Acestea fiind zise, trebuie să recunosc că temele mari
europene, generale şi principiale, nu sunt īntotdeauna
percepute de electoratul romān, ca de altfel şi din alte
State europene, ca avānd un impact imediat asupra vieţii
lor cotidiene īn care sunt confruntaţi cu problema
lipsei locurilor de muncă, a veniturilor insuficiente, a
creşterii preţurilor, a calităţii vieţii lor īn general,
fie că este vorba de sănătate, de īnvăţămānt sau de
siguranţa lor personală. Consecinţa acestei stări de
fapt este tendinţa manifestată şi īn actuala campanie de
la noi de a se acorda prioritate unor teme cu mai mare
ecou la electorat şi care sunt de fapt mult mai
potrivite pentru campaniile locale şi cele parlamentare
din Romānia. Singura modalitate de a depăşi acest tip de
campanie o reprezintă mai buna informare a electoratului
asupra competenţelor şi activităţii Parlamentului
european şi a consecinţelor pe care acestea le au asupra
vieţii noastre, a tuturor. Aceasta ar trebui să
constituie o preocupare a tuturor partidelor politice,
dar şi a Guvernului dacă dorim cu adevărat ca alegerile
şi campaniile pentru alegerile europene viitoare să fie
cu adevărat concentrate pe problemele reale ale
legislativului europen.
sus
|