CUPRINS nr. 136

ARHIVA

Semn de īntrebare


Semn de īntrebare
Interviu cu Teodor Meleşcanu realizat de Sabin Drăgulin
 

 

1. Care este semnificaţia alegerilor pentru parlamentul european din 7 iunie 2009?

2. Cum pot ajuta parlamentarii europeni procesul de modernizare al statului romān?

3. Principalele teme discutate īn sesiunile parlamentului european privesc: schimbările climatice, piaţa internă a produselor, transporturile, serviciile, sănătatea, siguranţa cetăţeanului, telefonia mobilă, pieţele financiare. Cum vă explicaţi că īn campania electorală din ţara noastră aceste teme nu sunt abordate?

Teodor Viorel Meleşcanu - Senator PNL de Prahova, Preşedintele Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Profe-sor universitar la catedra de relaţii internaţionale a Facultăţii de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Ministru al apărării (2007-2008). Vicepreşedinte al Senatului (2004-2007). Senator din partea Judeţului Prahova īn Parlamentul Romāniei şi preşedinte al Comisiei de politică externă a Senatului (1996-2000). Ministru de Stat, ministrul afacerilor externe al Romāniei (1992-1996). Doctor īn ştiinţe sociale şi economice , specialitatea drept internaţional public, la Universitatea din Geneva (1973). Vicepreşedinte al Asociaţiei Romāne de Drept Internaţional să Relaţii Internaţionale – A D I R I- (ales īn 2003). Membru al Comisie ONU pentru dreptul internaţional (1993-2010), Preşedinte al Comisiei ONU pentru dreptul internaţional īn 2004. Autor de manuale, cărţi şi artico-le pe teme de drept internaţional şi relaţii internaţionale, īn special pe teme de securitate internaţională şi europeană.

1. Īn primul rānd, sunt alegeri la care Romānia va participa odată cu toate celelalte ţări europene şi nu separat, aşa cum a fost cazul după admiterea noastră īn Uniunea Europeană, īn 2007, cānd procesul electoral european a fost organizat numai la noi īn ţară, practic la jumătatea mandatului Parlamentului european. Una din consecinţe este aceea că alegerile din ţara noastră au un caracter naţional dar şi european, partidele din ţară participānd la alegerea unor deputaţi care vor face parte din grupurile politice la nivel european aşa cum vor fi ele desemnate de electoratul din toate ţările europene. Īn plus, de date aceasta parlamentarii europeni aleşi īn ţara noastră vor dispune de un mandat complet şi vor putea să aibă īn vedere proiecte politice pentru o perioadă de timp care să le ofere posibilitatea finalizării lor. Mai mult, fiind vorba de o nouă legislatură a Parlamentului european, parlamentarii romāni vor putea să ocupe şi funcţii de conducere la nivelul Parlamentului european, la nivelul Comisiilor de specialitate, īn calitate de preşedinţi, vicepreşedinţi, sau funcţii de raportori pe diverse subiecte de interes major. Acest lucru ne va oferi şi poziţii mult mai bune pentru promovarea iniţiativelor lor, a intereselor Romāniei.

Īn al doilea rānd, semnificaţia alegerilor din acest an este şi aceea de a ne oferi posibilitatea consolidării poziţiei noastre de ţară importantă şi implicată īn problemele de ansamblu ale Uniunii Europene, prin calitatea parlamentarilor noştri pe care-i vom alege, lucru deosebit de important şi pentru noi īn condiţiile īn care ne confruntăm cu probleme economice īn a căror soluţionare Uniunea Europeană are un loc foarte important.

2. Parlamentarii romāni din Parlamentul european vor fi implicaţi direct īn procesul legislativ european şi īn activitatea de control parlamentar asupra Comisiei europene, īn condiţiile īn care Parlamentul a primit prin Tratatul de la Lisabona competenţe sporite. Īn acest fel, ei vor putea contribui direct la şi efectiv nu numai la promovarea intereselor Romāniei īn UE ci şi la promovarea legislaţiei comunitare şi a procedurilor europene īn Romānia.

Un element esenţial de natură să potenţeze contribuţia lor la modernizarea Romāniei o constituie funcţionarea eficientă a unei legături sistematice şi instituţionalizate īntre parlamentarii romāni din Parlamentul european şi Parlamentul Romāniei, īntre aceşti parlamentari europeni pe care-i vom alege şi executivul din Romānia atāt la nivel central cāt şi la nivel local.

3. Nu aş fi atāt de categoric ca dumneavoastră, pentru că, cel puţin din partea PNL şi a candidaţilor săi pentru Parlamentul european, aceste teme au fost prezentate īn campanie la fel ca şi proiectele şi obiectivele concrete pe care ni le propunem pentru viitoarea legislatură europeană. Am folosit şi experienţa europarlamentarilor liberali care au fost deja implicaţi īn perioada precedentă īn dezbaterile din Parlamentul european a unor asemenea teme, cum ar fi problemele financiare internaţionale, protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor romāni īn celelalte ţări membre ale UE, protecţia consumatorilor, inclusiv īn ce priveşte telefonia mobilă, şi altele.

Acestea fiind zise, trebuie să recunosc că temele mari europene, generale şi principiale, nu sunt īntotdeauna percepute de electoratul romān, ca de altfel şi din alte State europene, ca avānd un impact imediat asupra vieţii lor cotidiene īn care sunt confruntaţi cu problema lipsei locurilor de muncă, a veniturilor insuficiente, a creşterii preţurilor, a calităţii vieţii lor īn general, fie că este vorba de sănătate, de īnvăţămānt sau de siguranţa lor personală. Consecinţa acestei stări de fapt este tendinţa manifestată şi īn actuala campanie de la noi de a se acorda prioritate unor teme cu mai mare ecou la electorat şi care sunt de fapt mult mai potrivite pentru campaniile locale şi cele parlamentare din Romānia. Singura modalitate de a depăşi acest tip de campanie o reprezintă mai buna informare a electoratului asupra competenţelor şi activităţii Parlamentului european şi a consecinţelor pe care acestea le au asupra vieţii noastre, a tuturor. Aceasta ar trebui să constituie o preocupare a tuturor partidelor politice, dar şi a Guvernului dacă dorim cu adevărat ca alegerile şi campaniile pentru alegerile europene viitoare să fie cu adevărat concentrate pe problemele reale ale legislativului europen.

 

 

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus