Semn de īntrebare
Semn de īntrebare
1. Ce reprezintă coaliţia
guvernamentală PSD-PD-L pentru regimul democratic
din Romānia?
2. Cum poate fi caracterizat raportul īntre guvern
şi preşedinţie?
3. Care sunt elementele pozitive şi care sunt
elementele negative ale guvernului Boc după 100 de
zile de guvernare?
4. Consideraţi că coaliţia va mai rămāne īn această
formulă după alegerile prezidenţiale ?
Dan Pavel
- Predă ştiinţe politice la Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea Bucureşti. A īnfiinţat la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj, Facultatea de Ştiinţe-Politice, Administraţie Publică şi Jurnalism, īmpreună cu Emil Boc şi Vasile Puşcaş. Fost redactor-şef adjunct şi fondator al publicaţiilor 22, Sfera Politicii, Polis. Membru al Uniunii Scriitorilor din Romānia. Īn prezent, coordonează firma de consultanţă politică, DDHM Strategic Consulting..
1. Īn mod normal, actuala coaliţie ar trebui să contribuie la consolidarea regimului democratic din Romānia. Īn ciuda premiselor favorabile, sīnt anumiţi factori care semnalează mai degrabă subminarea democraţiei. Actuala coaliţie executivă dintre PD-L şi PSD consfinţeşte sfīrşitul clivajului care a īmpărţit politica romānească īn două tabere: tabăra Iliescu FSN/ FDSN/ PDSR/ PSD (partidul hegemonic de la īnceputurile democraţiei noastre) şi tabăra care s-a opus celei de mai sus (grupată mai īntīi īn Convenţia Democratică, iar apoi īn Alianţa DA). Am analizat pe larg acest clivaj īn mai multe texte (de pildă, īn volumul Nu putem reuşi decīt īmpreună īn textul Noul sistem din Sfera Politicii, nr. 131). S-au reunit cele două ramuri desprinse īn 1992 din Frontul Salvării Naţionale, īn ciuda raporturilor antagonice reale, care au făcut ca multă vreme īn Statului PD să fie īnscris un tabu matrimonial: interdicţia de a face coaliţie cu PDSR/PSD. Īntr-o democraţie, doar coaliţiile cu partidele antisistem sunt imposibile.
Din punctul de vedere al teoriei coaliţiilor partidelor,
este coaliţia cu cel mai mare procentaj, care depăşeşte
cu mult majoritatea absolută īn Parlament, făcută cu cel
mai mic număr de partide. Faptul că s-au discutat
practic toate formulele de coaliţie posibile īntre
partidele parlamentare din 2008 ne arată că s-au şters
practic diferenţele majore īntre principalele formaţiuni
politice. Majoritatea confortabilă deţinută de actuala
coaliţie ar trebui să fie factorul crucial pentru
īndeplinirea agendei democratizării, care include şi
reforma justiţiei şi reforma administraţiei. Majoritatea
deţinută de actuala coaliţie ar trebui să reprezinte un
avantaj major īn condiţiile extinderii īn Romānia a
crizei financiare şi economice mondiale. Neīnţelegerile
şi certurile publice dintre cele două partide ne arată
că logica fundamentală a coaliţiilor nu contează prea
mult pentru responsabilii politici. Un eşec al coaliţiei
ar fi dezastruos nu doar pentru cele două partide, ci
pentru regimul democratic din ţara noastră, unde
īncrederea īn instituţiile democraţiei, īn particular īn
partide, este oricum extrem de scăzută. Īmpotriva
stereotipurilor mediatice, trebuie arătat că īn cele
două partide există politicieni de anvergură, cu
experienţă. Mai puternice sīnt īnsă anumite grupuri de
interese, chiar grupuri de presiune, din cele două
partide. Ele provoacă tulburările. La aceasta se adaugă
mai mulţi factori personali, sentimente şi resentimente
īntre diferiţi lideri. Acestea sīnt semne ale
infantilismului politic, care pot ruina o democraţie.
Rămīne de văzut dacă liderii de anvergură vor reuşi sau
nu să se impună.
2. De
vreo cīteva luni coordonez un proiect de cercetare din
cadrul Fundaţiei Horia Rusu care se ocupă de relaţiile
dintre preşedinte şi premier. Bicefalitatea executivă a
fost influenţată īn aceşti ani īn primul rīnd de
raporturile personale, apoi de cele politice. Īn
prezent, īn cadrul raporturilor interexecutive există o
anumită discordanţă: raporturile dintre Preşedintele
Traian Băsescu şi Primul Ministru Emil Boc sunt atīt de
armonioase īncīt se apropie de ceea ce ar fi vrut
acelaşi preşedinte să se petreacă şi īn raporturile cu
Primul Ministru Tăriceanu, īnainte de 2008, ceea ce
caracterizează şi relaţiile cu miniştrii pedelişti; īnsă
raporturile lui Băsescu cu miniştrii PSD sīnt
influenţate negativ de conflictele dintre cele două
partide ale coaliţiei. Cu toate acestea, guvernul īşi
vede de treaba sa, guvernează, are iniţiative
legislative, īncearcă să ia măsuri anticriză. Dacă
prioritatea următorilor ani va fi īndeplinirea agendei
guvernamentale, practic animozităţile dintre cele două
partide ale coaliţiei vor fi minimalizate. Īnsă
campaniile electorale pentru europarlamentare şi mai
ales pentru prezidenţiale complică mult lucurile.
Rezultatele alegerilor pot influenţa decisiv totul.
3. Pe
Emil Boc īl cunosc bine de mulţi ani, de pe vremea cīnd
īntr-o echipă restrīnsă de patru universitari (doi
seniori, Vasile Boari şi Vasile Puşcaş, doi juniori,
Emil Boc şi cu mine) ne-am asumat iniţiativa īnfiinţării
primei facultăţi de ştiinţe politice din Romānia, īn
cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, cu sprijinul
substanţial al rectorului Andrei Marga. De aceea, l-am
urmărit īn toţi aceşti ani cu interes şi - de ce să nu
recunosc? cu simpatie. Nu am īnţeles ironiile şi
răutatea unora cīnd se raportează la Boc. Un politician
trebuie analizat pentru realizările sale. Emil Boc este
unul dintre cei mai valoroşi politicieni din această
ţară. Tot timpul a crescut. Īntre deputaţii
Parlamentului Romāniei este īn Top 10, cu iniţiative
legislative, cuvīntări, interpelări şi īntrebări către
guvern, cu luări de poziţie substanţiale, interviuri,
participări la emisiuni, mereu īn cunoştinţă de cauză.
Aşa l-a remarcat şi Băsescu. Apoi a urmat pentru el
testul decisiv al carierei: l-a īnfrīnt īn alegerile
locale pe primarul īn funcţie al Clujului, Gheorghe
Funar, un om cu umor, dar un politician retrograd, care
a făcut mult rău capitalei Transilvaniei. Īn afară de
Băsescu, nu a mai existat īn PD vreun politician care să
obţină o performanţă asemănătoare. Pasul īnapoi făcut de
Stolojan, după nominalizarea ca premier, l-a pus pe Boc
īn postura de a-şi asuma o funcţie teribilă, cu atīt mai
greu de īndeplinit cu cīt el este un om loial, ceea ce
īn relaţiile cu Băsescu devine adesea un dezavantaj.
Partea pozitivă a guvernului prezidat de Boc este legată
de seriozitatea şi meticulozitatea premierului. Este un
om care face, un om de acţiune. Se vede īnsă că acolo
sīnt prea multe capete şi influenţe: multe dintre
iniţiativele guvernului de coaliţie arată lipsa unei
gīndiri coerente, o anumită grabă şi un grad incredibil
de improvizaţie. Unii spun că de fapt nu este vorba de
guvernul Boc, ci de guvernul Băsescu, sabotat de Geoană.
100 de zile nu reprezintă īnsă o perioadă prea lungă,
iar performanţa instituţională a unui guvern trebuie
judecată pe perioade mai lungi, mai ales sub forma
bilanţului final. Aşa că putem să mai avem surprize, nu
doar neplăcute. Nu īi doresc lui Emil Boc să devină la
un moment dat ţapul ispăşitor.
4. Depinde mai mulţi factori, de mai multe variabile independente: de rezultatele alegerilor, iar īn mod decisiv de realegerea lui Băsescu ori de alegerea unui alt preşedinte; de inteligenţa politică a liderilor importanţi ori de lipsa ei; de convergenţa ori divergenţa intereselor variate din cadrul celor două partide. Există īnsă factori mult mai importanţi decīt rezultatul alegerilor prezidenţiale. Dacă Romānia iese cu bine din actuala criză, meritele vor reveni īn primul rīnd Guvernului şi Parlamentului. Una dintre erorile comise īn anii din urmă a fost că am dat prea multă atenţie Preşedinţiei şi Preşedintelui īn funcţie. Instituţia fundamentală a democraţiei este Parlamentul. Guvernul este instituţia pragmatică, menită să rezolve practic problemele oamenilor şi să execute legile votate de Parlament. Īntr-o democraţie, soarta unei coaliţii executive şi legislative ar trebui să depindă īn primul rīnd de activitatea din Guvern şi din Parlament. Dacă cele două instituţii īşi īndeplinesc funcţiile, rezultatele alegerilor prezidenţiale au o importanţă secundară. Şi am să īnchei răspunsurile cu o īntrebare, adresată celor care au citit acest text: oare de ce nu se petrec lucrurile astfel?.
sus
|