2008 Alegeri şi schimbare politică
Noul sistem
Cercetare asupra noilor tendinţe din
sistemul de partide şi sistemul politic din Romānia postcomunistă
DAN PAVEL
The article explores
the outcomes and progress of the parliamentary
elections from 2008 looked at as a turning point in
the political history of the Romanian
post-communism. According to this view, the
elections confirmed and strengthened new political,
social and electoral tendencies that led towards the
adjustment of the party systems and political
scheme. The appearance of these tendencies made
manifest few years ago but no that obvious as in
2007 on the occasion of the first elections for the
European Parliament. On that day, the outcome had
been unambiguous. Therefore, the elections from the
last year represented a provisory proof of the above
mentioned drives. Following this elections, it could
be said to have nowadays a new party system and,
furthermore, a new Romanian political system.
Keywords:
2008 Romanian parliamentary elections, political
conflict, political parties system
Alegerile parlamentare din 2008 reprezintă un punct de cotitură īn istoria politică a postcomunismului romānesc. După aceste alegeri, se poate vorbi despre
un nou sistem de partide şi despre un nou sistem politic. Explicarea transformărilor care au dus la noua configuraţie politică implică o abordare complexă. Din această abordare nu vor lipsi teoriile partidelor politice şi coaliţiilor de guvernare, teoria democraţiei, precum şi dinamicile specifice ale sistemului electoral, societăţii civile, integrării europene, alte concepte, metode şi ipoteze din ştiinţa politică, pe care le voi semnala la timpul potrivit. O parte semnificativă a schimbărilor din sistem s-a datorat factorilor instituţionali, īnsă factorii de natură subiectivă (de natură personală ori colectivă) s-au făcut simţiţi īn continuare, ceea ce ne arată cīt de personalizată a rămas politica autohtonă. Considerīnd sistemul de partide şi sistemul politic drept variabile dependente, īn studiul care urmează mă voi concentra asupra scoaterii īn evidenţă a variabilelor independente şi a celor intermediare care au produs schimbările celor două sisteme. Pentru a nu lungi excesiv textul care urmează, voi include anumite concluzii ale unor cercetări anterioare.
Alegerile parlamentare din 2008 au confirmat şi īntărit noi tendinţe politice, sociale şi electorale, care au condus către schimbarea sistemului de partide şi a sistemului politic. Manifestarea respectivelor tendinţe a putut fi sesizată cu cīţiva ani īnainte, īnsă doar īn 2007, cu ocazia primelor alegeri europarlamentare din Romānia, ele s-au concretizat īn rezultate electorale clare. Alegerile locale din 2008 au reprezentat o confirmare parţială a noilor tendinţe, iar alegerile parlamentare le-au īntărit.
Noua geometrie a conflictului politic
Maurice Duverger a fost primul care a pus īn evidenţă variabilele independente care determină sistemul de partide din orice ţară democratică, variabila dependentă. Pentru politologul francez, două erau variabilele independente cheie: natura conflictului dintr-o societate şi tipul de sistem electoral. Teoria sa a fost şi rămīne relevantă pentru ceea ce s-a petrecut īn Romānia postcomunistă. Modul specific īn care s-a desfăşurat conflictul politic autohton a influenţat decisiv configuraţia sistemului de partide şi a sistemului politic. Dar nu toate paradigmele occidentale din ştiinţa politică, īn particular din teoria partidelor, se aplică īn mod automat realităţilor politice din fostele ţări comuniste. Astfel, teoria şi tipologia clivajelor (care a stat la baza revoluţiilor şi a formării sistemelor politice occidentale) nu au nici capacitate descriptivă, nici forţă explicativă pentru realitatea politică autohtonă.
Clivajul definitoriu al politicii postcomuniste din Romānia nu a fost nici urban-rural, nici proletari-proprietari ori vreunul postmaterialist, ci clivajul dintre formaţiunea politică din jurul lui Ion Iliescu şi celelalte partide, cele democratice. Cooordonatele acestui clivaj au fost definite imediat după prăbuşirea regimului comunist totalitar, pe 29 ianuarie 1990, şi pīnă după alegerile generale din 2004. Cu fiecare generaţie nouă de stundenţi care vin la ştiinţe politice constat că se ştie tot mai puţin despre punctul 0 al democraţiei romāneşti, aşa că recapitularea rezumativă a evenimentelor are şi un obiectiv metodologic: īn ciuda declaraţiilor cu privire la faptul că Frontul Salvării Naţionale, care era puterea legislativă şi executivă temporară, nu va deveni partid politic şi nu va participa la alegeri, FSN şi-a contrazis propriile promisiuni, anunţīnd participarea īn alegeri. A urmat protestul partidelor istorice (PNŢCD, PNL, PSDR) din Piaţa Victoriei, la care FSN a ripostat cu o contramanfestaţie şi cu prima mineriadă din istoria modernă a ţării noastre. Īn loc ca partidele aparţinīnd diferitelor familii doctrinare să se dezvolte īn conformitate cu logica instituţională a partidelor, la noi ele s-au definit prin opoziţia faţă de mentalităţile şi acţiunile retrograde, antidemocratice, antiliberale şi antireformiste ale FSN. Īn ciuda tuturor abuzurilor feseniste, cea mai mare parte a populaţiei a sprijinit masiv fesenismul. Īn primele alegeri libere din mai 1990, Iliescu a obţinut 85% din voturile populaţiei, din primul tur de scrutin, iar FSN 65% din voturi. A urmat o perioadă de politică hegemonică, exact contrariul a ceea ce Romānia avea nevoie după aproape o jumătate de deceniu de partid unic, partidul-stat.
FSN a fost multă vreme singurul partid mare din Romānia. Dar să lămurim anumite afirmaţii şi sintagme. Īn literatura de specialitate, sīnt luate īn considerare din punct de vedere analitic partidele care au intrat de cel puţin trei ori la rīnd īn parlament, īn trei alegeri generale consecutive. Un partid mare este acela care,
de unul singur, nu pe listele unei coaliţii, obţine īn trei alegeri parlamentare consecutive mai mult de 15% din vot. Partidele mici sīnt cele care obţin sub 15%. Īntre 1990 şi 2004, singurul partid din Romānia care a obţinut īn cel puţin trei alegeri parlamentare la rīnd 15% din voturi a fost FSN. Cīnd am vorbit despre formaţiunea politică din jurul lui Iliescu, m-am referit la transformarea FSN īn FDSN, apoi īn PDSR, iar mai recent īn PSD. FSN/PSD a fost singurul partid mare. Toate celelalte au fost partide mici. Pentru ca partidele celelalte să aibă vreo şansă īn lupta īmpotriva partidului hegemonic, despre care se credea că va rămīne la guvernare o lungă perioadă, s-au experimentat mai multe formule de alianţe politico-electorale. Īn toată această perioadă, sistemul de partide a fost unul disproporţionat şi dezechilibrat.
Cea dintīi, cea mai durabilă şi eficientă formulă de luptă antifesenistă a fost Convenţia Democratică, formată īn noiembrie 1991, care reunea la īnceput 18 formaţiuni civice şi politice, de toate felurile: creştin-democrat (PNŢCD), liberal (PNL), social-democrat (PSDR), formaţiunea reprezentīnd interesele minorităţii maghiare (UDMR), etc. Īn 1992, CDR a cīştigat alegerile locale din marile centre urbane, pentru ca īn 1996 să cīştige toate alegerile (locale, parlamentare, prezidenţiale). Apoi a făcut o coaliţie executivă cu PD, formaţiune desprinsă īn 1992 din FSN, precum şi cu PSDR şi UDMR, care se desprinseseră de Convenţie. A doua formulă de luptă īmpotriva FSN/PSD a fost Alianţa DA (Dreptate şi Adevăr), creată īn 2003, formată doar din două partide: singurul partid istoric care a mai reuşit să intre īn Parlament (PNL) şi un partid care se desprinsese din FSN (PD). Cu toate că PSD a cīştigat alegerile din 2004, guvernul a fost format de către Alianţa DA. Traian Băsescu, preşedintele PD, candidatul la preşedinţie al Alianţei DA a cīştigat turul al doilea al alegerilor prezidenţiale. El l-a numit ca prim-ministru pe Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele PNL. S-a format o coaliţie guvernamentală dintre Alianţa DA şi UDMR. Nu mai intru īn toate amănuntele permanentului scandal de la guvernare de după 2004, ci voi sări direct la consecinţele acestui scandal, care au marcat atīt sistemul politic, cīt şi sistemul de partide.
Ruptura dintre PNL şi PD, dintre Tăriceanu şi Băsescu, a condus la destrămarea de facto a Alianţei DA. PD a fost forţat să iasă de la guvernare, a trecut īn opoziţie, iar apoi a fuzionat cu un partid schismatic, desprins din PNL, PLD, formīnd PD-L. Pentru ca guvernul minoritar PNL-UDMR să reziste, s-a format alianţa legislativă informală dintre cele două partide şi PSD.
După ce partidele mici din Romānia au luptat 15 ani īmpotriva formaţiunii lui Iliescu, datorită certurilor interne ale Alianţei DA, s-a ajuns la
o situaţie care a pus capăt clivajului dintre PSD şi celelalte forţe politice. Dispariţia clivajului definitoriu a avut mai multe tipuri de consecinţe. După alegerile din 2008, a fost posibilă discutarea oricărei coaliţii de guvernare dintre forţele politice altădată antagonice. S-a ajuns chiar la o coaliţie dintre PSD şi PD-L, formaţiunea care ani de zile avusese īnscris īn statut tabuul de a nu forma coaliţie cu PSD.
Metamorfoza sistemului de partide
Alegerile parlamentare din 2008 au marcat mai multe mutaţii cruciale:
sfīrşitul hegemoniei unui singur partid mare;
competiţia politică nu mai este una īntre singurul partid mare şi celelalte partide mici, ci īntre trei partide mari;
eliminarea partidelor mici din parlament şi administraţia locală;
trecerea de la pluralismul extrem la pluralismul moderat;
trecerea de la multipartidism la tripartidism, bazat pe competiţia politică şi electorală dintre trei partide mari.
Sistemul de partide şi sistemul politic au cunoscut mutaţii semnificative īncă dinaintea schimbării sistemului electoral din 2008. Cele 5 runde de alegeri parlamentare din perioada 1990-2004, desfăşurate pe baza sistemului electoral proporţional, pe liste, la care treptat s-au adăugat diferite forme de prag electoral, a condus la următoarele sisteme de partide:
īn 1990, au intrat īn Adunarea Deputaţilor 16 partide, iar īn Senat 7 partide. Lipsa pragului electoral la primele alegeri libere a persmis intrarea īn parlament a nenumărate formaţiuni. Sistemul de partide rezultat era multipartidismul atomizat, cu un singur partid mare, dominant (FSN, cu 65%), restul fiind partide mici (la vremea respectivă, pe locul II se afla , iar pe locul III). A fost sistemul de partide cel mai disproporţionat din istoria noastră postcomunistă. Sistemul de partide era unul al pluralismul extrem, polarizat, cu o tendinţă către multipolaritate. Era vorba doar despre o tendinţă, deoarece potenţialii poli multipli liberal, creştin-democrat, social-democrat, ecologic aveau īncă de pe atunci intenţia de a se uni, pentru a lupta īmpotriva dominaţiei feseniste. Sartori socoteşte pluralismul extrem o fază īn dezvoltarea sistemelor de partide, care precede consolidarea sa structurală. Īn sistemul autohton al partidelor, pluralismul extrem s-a dovedit a nu fi doar o fază trecătoare. Este şi una dintre explicaţiile pentru īntīrzierea consolidării sistemului de partide.
īn 1992, formal au intrat īn Camera Deputaţilor 7 partide, iar īn Senat 8 partide. 1992. Īnjumătăţirea numărului de partide de la Camera Depuaţilor s-a datorat introducerii īn premieră a pragului electoral de 3%, atīt pentru partide, cīt şi pentru coaliţii, prin Legea 68 din 15 iulie 1992, art. 66, par.1. Deoarece tocmai se produsese ruptura īntre cele două ramuri ale FSN īntre FDSR/PDSR şi PD dominaţia fesenistă s-a diminuat, deşi FDSN s-a clasat tot pe primul loc, iar Iliescu a cīştigat din nou alegerile prezidenţiale. Am folosit termenul de formal, deoarece Convenţia Democratică (fără membrul fondator UDMR, care a participat pe liste separate) includea mai multe partide (PNŢCD, PSDR, PAC, PER, PNL-AT, PNL-CD, Partidul Unităţii Democratice şi Uniunea Democrat Creştină), ceea ce dă un total de 14/15 partide. Reiese că influenţa introducerii pragului electoral a fost īn mare parte compensată prin īnghesuirea mai multor formaţiuni sub aceeaşi generoasă pălărie. Sistemul de partid a rămas pluralismul extrem, īnsă fără un partid dominant, un sistem bipolar, cu doi poli concentraţi īn jurul FDSN (care includea de asemeni PUNR, PRM, PSM, PDAR) şi CDR (incluzīnd UDMR şi PD. Īn ciuda echilibrării forţelor şi a scindării feseniste, FDSN a rămas singurul partid mare;
īn 1996, formal au intrat cite 6 partide, atīt īn Camera Depuţilor, cīt şi īn Senat, conducīnd la o aparentă diminuare a numărului de partide. Īnsă CDR includea 6 partide PNŢCD, PNL, PAR, PER, MER, PNL-CD iar USD alte 2 partide, PD and PSDR. Pragul electoral a rămas tot de 3%, dar noua lege a partidelor (Legea nr. 27/ 1996, art. 17, par.1) prevedea minimum 10.000 de membri drept condiţie pentru (re)īnregistrarea unui partid. Din nou a rezultat un sistem multipartidist atomizat, extrem, tot bipolar, numai că īntre cei doi poli s-a produs o inversare de locuri, pentru că forţele opoziţiei au venit la putere, iar forţele de la putere şi aliaţii lor au trecut īn opoziţie. A fost prima alternanţă guvernamentală. Chiar şi aşa, tot un singur partid mare a rămas īn parlament, PDSR;
īn 2000, tot īn mod formal, pentru prima dată, numărul partidelor a scăzut la doar 5, atīt īn Camera Deputaţilor, cīt şi īn Senat. CDR şi partidele aliate au pierdut alegerile, iar la putere a revenit PDSR. Democraţia romānească a trecut testul dublei alternanţe (the two-turnover test). Īn mod sinucigaş, PNŢCD, forţa principală din Convenţia Democratică şi din guvernul de coaliţie, a ridicat pragul electoral de la 3% la 5% pentru partide politice, īn vreme ce pragul electoral pentru coaliţii se calcula după formula 5%+ 3% + n%, n fiind numărul de partide incluse īn respective coaliţie. Folosind criteriile şi terminologia lui Sartori,
pragul īntre pluralismul extrem şi pluralismul moderat este īntre 5 şi 6 partide. Din nou īnsă trebuie precizat că ne raportăm tot formal la o realitate mult mai complicată, deoarece numai īn polul social-democrat intraseră 3 partide (PDSR, PSD şi PUR), ceea ce ne dă un total de 7 partide. Īn 2001, PDSR şi PSDR au fuzionat, formīnd PSD. Marea problemă a sistemului politic şi a democraţiei autohtone era PRM, care devenise clar un partid antisistem. Cītă vreme fusese un partid clientelar al PDSR, care avea tot o platformă antidemocratică, PRM nu fusese perceput ca antisistem, chiar dacă avea asemenea manifestări de la bun īnceput (īnsă le avea īntr-o perioadă cīnd mai multe partide foloseau o asemenea retorică), comportamentul său radical retoric fiind īncurajat de către PDSR. Caracterul antisistem al PRM se manifestase īn mod dramatic īn timpul mineriadelor (nr. 5 şi nr. 6), din 1999, cīnd liderul Corneliu Vadim Tudor chemase īn mod explicit la răsturnarea guvernului ales, a preşedintelui Romāniei, Parlementului. Obscuritatea evenimentelor de atunci devine creşte exponenţial din pricina faptului că PDSR fusese şi el implicat īn pregătirea mineriadelor, dar a făcut pasul īnapoi īn penultimul ceas. PRM īşi schimbase īnsă şi statutul, pentru că obţinuse pentru prima dată peste 15% din voturi, fiind al doilea partid ca mărime din Parlament. Pentru prima dată sistemul de partide a făcut tranziţia de la bipolarism la multipolarism (care īnseamnă mai mult de doi poli; cel de-al treilea pol era reprezentat de către PRM). Or, multipolarismul este tipic pentru pluralismul extrem. Īn perioada respectivă, după prima sa experienţă īn opoziţie, cīnd nu a mai avut controlul integral al puterii, PDSR/PSD a cunoscut un proces de democratizare. Cīnd a revenit la putere a evitat să mai facă o coaliţie (guvernamentală sau parlamentară) cu PRM, preferīnd soluţia a două pacte politice cu partide care īi fuseseră pīnă atunci adversare (UDMR şi PNL), care au format baza unei coaliţii parlamentare. A fost primul pas către depăşirea clivajului dominant al politicii romāneşti. După trei luni īnsă, PNL a denunţat pactul politic cu PDSR). Īn continuarea, sistemul de partide rezultat a fost caracterizat prin multipolarism, tipic pentru pluralismul extrem, numai că de această dată, īn afară de singurul partide mare confirmat prin voturi şi procente, şi partidul antisistem PRM depăşise pragul de 15% (the same PDSR, and PRM).
īn 2004, formal, 4 organizaţii politice au intrat īn Parliament, numai că tocmai configuraţia respectivelor organizaţii a amīnat din nou trecerea de la pluralismul extrem către pluralismul moderat. Reaminstesc că pragul electoral a rămas de 5% pentru partide, īnsă pragul electoral pentru coaliţie s-a calculate după formula 5%+ 3% pentru al doilea partid al alianţei, 5% + 3% + 1% pentru al treilea partid şi pentru fiecare partid adiţional, dar fără a depăşi limita de 10% (Legea 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi Senatului). Deşi partidul aflat la guvernare, PSD, a cīştigat alegerile, fără a avea īnsă majoritatea simplă, el a fost silit să intre īn opoziţie, iar la putere a venit Alianţa DA, astfel īncīt s-a produs cea de-a treia alternanţă la guvernare. Īn mod concret, două dintre organizaţiile care au trecut pragul electoral cuprindeau partide politice ale căror interese şi mize erau atīt de diferite īncīt au complicat mult jocul politic. Astfel, deşi PSD şi PUR (PC) au intrat īn Parlament īmpreună, foarte rapid, imediat după alegerea candidatului Alianţei DA, Traian Băsescu, ca Preşedinte al Romāniei, el a convins PUR (PC), partidul condus de Dan Voiculescu, să formeze o majoritate care sprijinea Alianţa DA (patru partide mici erau la putere PNL, PD, UDMR, PUR iar două īn opoziţie, PSD şi PRM). A fost unul dintre cele mai elocvente exemple cu privire la importanţa unui partid mic. De partea cealaltă, deşi alte două partide mici, PNL şi PD formau alianţa politico-electorală numită Alianţa DA, dezacordurile majore dintre aceste două partide, precum şi dintre premierul Tăriceanu şi preşedintele Băsescu, au condus la o criză politică majoră, care a provocat ieşirea democraţilor de la guvernare. Prin urmare, īn realitate, īn Parlament au intrat tot 6 partide, iar sistemul de partide rezultat a fost tot pluralismul extrem. Sistemul a rămas multipolar, cu trei poli, caracteristică tipică pentru pluralismul extrem. Deşi īn opoziţie, PSD a rămas singurul partid mare, īn vreme ce PRM s-a reīntors la statutul de partid mic.
Avīnd premisele de mai sus īn minte, īnţelegem mai bine
importanţa alegerilor din 2008. Pentru prima dată īn istoria postcomunismului romānesc, după aproape două decenii de tranziţie, s-a depăşit ceea ce trebuie să fie faza iniţială, tranzitorie, şi s-a marcat formal trecerea de la pluralismul extrem la pluralismul moderat: īn Parlament au intrat doar 5 partide, PSD şi PC īmpreună, PD-L, PNL şi UDMR. Conform explicaţiilor lui Sartori, consolidarea sistemului de partide s-a produs abia acum. Pentru prima dată īn istoria postcomunistă, există trei partide mari, cu peste 15%: PSD, PD-L şi PNL. Faţă de sistemul disproporţionat din 1990, faţă de existenţa pentru o vreme īndelungată a unui singur partide mare, īn sistemul de partide a intervenit o echilibare relativă īntre principalele partide. Desigur, este vorba doar despre o tendinţă, care trebuie confirmată de īncă două runde de alegeri generale, pentru PD-L şi PNL. După cum s-a văzut, aceeaşi tendinţă a avut-o şi PRM, īn alegerile din 2000, īnsă ea nu s-a mai confirmat.
Transformările din sistemul de partide s-au petrecut datorită schimbării ambelor variabile independente: sistemul electoral şi tipul de conflicte din societate. Īn 2008, după mulţi ani de controverse politice, alegerile parlamentare nu s-au mai desfăşurat pe sistemul proporţional pe listă, ci īn conformitate cu un sistem mixt: tot un sistem proporţional, dar cu candidaturi uninominale pe colegii. Deşi alegerile pe listă deveniseră īn imaginarul colectiv un fel de ţap ispăşitor al eşecurilor tranziţiei, după schimbarea sistemului electoral nu s-a produs pretinsa reformă morală a clasei politice. Se vorbeşte īnsă de un plus de responsabilitate al aleşilor uninominali. Cum primele evaluări adevărate vor urma abia la următoarele alegeri, dacă ele se vor desfăşura tot īn conformitate cu noile reguli, să revenim la chestiunile tehnice. De fapt, noul sistem electoral nu este la originea schimbărilor din sistemul de partide şi sistemul politic. Aceste schimbări au precedat schimbarea sistemului electoral.
Faptul că - pentru prima dată de la īnfiinţarea sa - partidul antisistem PRM nu a mai trecut pragul electoral merită o menţiune specială. S-a revenit astfel la bipolarism. Regresul PRM īncepuse īnsă īncă dinainte. Īn alegerile europarlamentare din 2007, care s-au ţinut pentru prima dată īn Romănia, PRM nu a trecut pragul electoral, chiar dacă alegerile s-au desfăşurat conform sistemului pe liste. Īn alegerile locale din 2008, unde alegerile pentru consiliile judeţene s-au făcut tot prin sistemul pe listă, s-au putut observa schimbări importante: fenomenul tripartitismului s-a manifestat pregnant. Īn 20 de judeţe din Romānia, doar cele trei partide mari (PD-L, PSD, PNL) au obţinut mandate īn Consiliile judeţene (Alba, Argeş, Bistriţa-Năsăud, Buzău, Caraş Severin, Constanţa, Dāmboviţa, Dolj, Giurgiu, Iaşi, Ilfov, Mehedinţi, Neamţ, Olt, Suceava, Teleorman, Timiş, Tulcea, Vālcea, Vrancea). Īn două regiuni (Dobrogea şi Banat) nu mai există decīt cele trei partide. Partidele mici (PRM, PNŢCD, PNG-CD, PC, PNDC, PIN) fie că nu au mai trecut pragul electoral, fie că au obţinut cīteve mandate īn judeţele unde cu patru ani īnainte aveau un cuvīnt greu de spus. Astfel, la un pas de tripartitism se află şi regiunile Oltenia (unde īn judeţul Gorj PRM a obţinut 2 mandate), Moldova (Bacău 3 mandate PC; Botoşani 2 mandate PRM; Galaţi 7 mandate PC; Vaslui 4 mandate PRM), Muntenia (Brăila 2 mandate PC; Călăraşi 2 mandate PC, 2 mandate PNŢCD; Ialomiţa 2 mandate PNG-CD; Prahova 5 mandate PNDC, 3 mandate PNG-CD). Aproape de tripartitism se găseşte şi Bucureştiul.
O situaţie specială o au judeţele din Transilvania unde minoritatea maghiară este majoritară sau reprezintă o parte importantă a electoratului, iar UDMR a obţinut rezultate notabile (Covasna, Harghita, Satu Mare, Mureş, Bihor, Sălaj, Cluj, Arad), reuşind să īnvingă net Partidul Civic Maghiar (rivalul afirmat īn ultima perioadă şi care nu a reuşit niciunde să treacă pragul electoral). Partid regional, care pīnă acum a intrat de fiecare dată īn Parlamentul Romāniei (īn 1990 ocupa chiar locul II), UDMR nu a dispărut dintre partidele parlamentare, aşa cum anticipau sau īşi doreau anumiţi politicieni, ziarişti sau comentatori. Dacă el īşi va păstra locul, alături de cele trei partide mari care s-au conturat, vom avea un sistem de trei partide şi jumătate. Alegerile europarlamentare şi cele locale au confirmat faptul că un partid precum PC (fostul PUR) nu poate să treacă de unul singur de pragul electoral. Concluzia este că transformările sistemului de partide au intervenit īnaintea operării schimbării sistemului electoral. Respectivele schimbări au īntărit de fapt noile tendinţe, nu le-a provocat.
Mai importantă īnsă decīt orice altceva a fost dispariţia clivajului definitoriu al politiciii postcomuniste, cel dintre PSD şi celelalte forţe politice. După ce a fost forţat să iasă de la guvernare, PD-L s-a redefinit ca o forţă politică a cărei misiune era să lupte nu doar īmpotriva duşmanului tradiţional al CDR şi Alianţei DA, PSD, - ci şi īmpotriva fostului prieten şi aliat, PNL, care acum era acuzat că intrase īn cīrdăşie cu PSD. De unde şi sloganul electoral Noi cu noi, ei cu ei. Īntre 2003 şi 2008, partidul condus de Traian Băsescu a crescut constant īn sondajele de opinie şi īn rezultatele electorale, fiind mereu pe primul loc, la mare distanţă de locul II, iar uneori cu peste 50% din opţiuni sau undeva pe aproape. Aceasta a īncurajat anumite proiecte ori speculaţii cu privire la impunerea unui partid prezidenţial, obţinerea majorităţii īn Parlament, formarea unui guvern monocolor (sau eventual cu participarea UDMR sau a unora dintre partidele mici, dacă acestea treceau pragul electoral). Alegerile au contrazis īnsă aceste aşteptări. PSD a obţinut cele mai multe voturi, PD-L a obţinut mai multe mandate parlamentare. De fapt, cele două partide au devenit relativ egale. Pīnă la urmă, cele două foste rivale şi foste partide desprinse din FSN au format o coaliţie de guvernare care a pus capăt conflictului politic principal al politicii autohtone. Cum vor evolua sistemul de partide şi sistemul politic de acum īncolo rămīne de văzut. Cert este că deja sīnt clare o parte din noile tendinţe.
NOTE
[] Maurice Duverger, Les partis politiques
(Paris: A. Colin, 1951), p. 226. Una dintre cele mai sistematizate continuări ale cercetării relaţiilor dintre sistemele electorale şi sistemele de partide este volumul Arend Lijphart,
Electoral Systems and Party Systems. A Study of Twenty-Seven Democracies, 1945-1990 (Oxford, New York: Oxford University Press, 1994).
[] Pentru explicarea pe larg a genezei şi funcţionării principalului clivaj din politica romānească, vezi Dan Pavel, Iulia Huiu,
Nu putem reuşi decīt īmpreună. O istorie analitică a Convenţiei Democratice, 1989-2000 (Iaşi: Polirom, 2003).
[] Ca şi īn alte analize, folosesc īn acest text cea mai completă teorie şi tipologie a sistemelor de partide, aşa cum au fost ele definite de către Giovanni Sartori, īn cartea sa de referinţă ,
Parties and Party Systems. A Framework for Analysis (London: Cambridge University Press, 1976).
[] Baza multipolarismului a apărut după 1995, cīnd PRM a īnceput să-şi atace partenerul, PDSR şi pe Iliescu. Īncepīnd 1995, PRM a devenit īn mod clar un partid antisistem şi a fost evitat de fiecare coaliţie guvernamentală sau parlamentară. Problema a fost că după venirea la putere a CDR şi a alianţilor săi, PRM a rămas aproape de PDSR, fiind īn mod clar anti-CDR şi anticoaliţie, īnsă īn 2000, cīnd Preşedintele Emil Constantinescu a renunţat să mai candideze pentru un al doilea mandat, Corneliu Vadim Tudor şi PRM şi-au reluat atacurile atīt īmpotriva polului reprezentat de CDR & aliaţii, cīt şi īmpotriva PDSR.
[] Pentru testul dublei alternanţe, vezi Samuel Huntington,
The Third Wave. Democratization in the Late Twentieth Century (Norman and London: University of Oklahoma Press, 1993), pp. 266-267.
[] Pentru prima experienţă a PDSR ca partid de opoziţie şi procesul democratizării acestui partid, vezi Dan Pavel,
PDSR īn opoziţie, Sfera Politicii, nr. 81 şi 82.
[] Pentru explicarea distincţiei dintre coaliţia executivă (sau guvernamentală) şi coaliţia legislativă (sau parlamentară), vezi Michael Laver, Norman Schofield,
Multiparty Government. The Politics of Coalition in Europe (Oxford, New York: Oxford University Press, 1992).
DAN
PAVEL - Predă ştiinţe politice la
Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea Bucureşti.
A īnfiinţat la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj,
Facultatea de Ştiinţe-Politice, Administraţie Publică şi
Jurnalism, īmpreună cu Emil Boc şi Vasile Puşcaş. Fost
redactor-şef adjunct şi fondator al publicaţiilor 22,
Sfera Politicii, Polis. Membru al
Uniunii Scriitorilor din Romānia. Īn prezent,
coordonează firma de consultanţă politică, DDHM
Strategic Consulting.
sus
|