| 
  
                         
            Tranziţia: recapitulări şi transformări  
						
			Ce poate aduce „votul uninominal”  
  Alexandru RADU, 
						Daniel BUTI 
						
							The study presents possible effects 
							of reforming the Romanian electoral system, by 
							drawing the design of the parliamentary force 
							equilibrium as resulted from the application of the 
							majoritarian electoral system (plurality elections). 
							The authors are thus making a simulation of the 
							parliamentary mandates distribution using the 
							„single-member constituency” instrument („nominal 
							vote”). The present study does not intend to be a 
							prediction, nor does it have any political 
							relevance. The demarche is a purely technical one 
							and it has as the purpose to underline those effects 
							which electoral mechanisms have over the party 
							system and the overall political system.  
							
							Keywords: 
							
							parliamentary force equilibrium; single-member 
							constituency;  
							nominal vote; relative majority; 
							under-representation etc. 
						 
Reforma sistemului electoral, temă discursivă ce apare  constant în mesajele publice ale elitei politice, cunoaşte în acest moment  punctul culminant al existenţei şi al evoluţiei sale. Deşi într-un context politic conflictual în care schimbările structurale  sunt aproape imposibil de impus şi realizat, România este pe punctul de a iniţia  o astfel de schimbare, care poate antrena, în timp, modificări importante ale status-quo-ului. 
 
 
  Printr-un procedeu mai degrabă excepţional pentru o  democraţie reprezentativă, populaţia a fost chemată să se pronunţe în legătură  cu nevoia şi oportunitatea unei schimbări fundamentale în ceea ce priveşte  alegerea deputaţilor şi senatorilor. În cadrul referendumului naţional din 25  noiembrie 2007, organizat în paralel cu primele alegeri europarlamentare din  România, şeful statului a cerut populaţiei să decidă dacă parlamentarii naţionali  vor fi aleşi prin scrutin majoritar uninominal absolut. Rezultatul consultării  populare a fost unul cel puţin indecis, deşi faptul că la vot s-a prezentat  numai o pătrime din electorat atenţionează asupra lipsei de interes a populaţiei  în legătură cu această temă. Totuşi, o  parte a clasei politice este dispusă în continuare să forţeze reforma  electorală prin introducerea unui sistem majoritar.  
 
 
  Din această perspectivă, dezbaterea ce ar fi trebuit să  preceadă momentul politic al referendumului  cu mai multă vigoare, legată de avantajele şi dezavantajele unui anume  tip de sistem electoral, pare a fi tardivă. Dar, chiar şi în cazul unei decizii  politice prefabricate, este util a atenţiona asupra posibilelor consecinţe ale  unei schimbări importante a modului de funcţionare a mecanismului politic. O  cale de a face acest lucru este cea pe care o propunem în continuare. Nu  înainte de a reaminti două teze a căror acceptare este cvasiunanimă. Pe de-o  parte, aşa cum o arată destule analize cantitative riguroase, sistemul RP  românesc pentru alegerea legislativului eşuează acolo unde ar trebui să fie  performant, adică în asigurarea proporţionalităţii electorale, generând în  realitate „cele mai importante efecte majoritare cunoscute până în prezent”1.  Pe de altă parte, radicalismul2 trecerii de la un sistem proporţional cu scrutin de liste blocate la un sistem  electoral majoritar cu scrutin uninominal în două tururi nu-şi găseşte susţinere  în realitatea că „foarte puţine democraţii trec de la metoda RP la metodele  pluralitare sau majoritare”3.  Concluzia firească ar fi cea a considerării unei reforme electorale care să  implice perfecţionarea actualului sistem RP românesc. 
 
 
  Aşadar, propunem în cele ce urmează  o radiografie electorală a României şi a parlamentului ei, o radiografie  realizată cu aparatul aşa-numitului vot uninominal. Precizăm de la început că  este vorba despre o simulare a modului în care ar putea arăta, din punct de  vedere politic, forul legislativ, dacă membrii săi ar fi aleşi pe baza sistemului  electoral majoritar cu scrutin uninominal. Totuşi, pentru a ne apropia cât  mai mult posibil de realitatea, încă virtuală, a practicii unui sistem  majoritar în două tururi de scrutin, vom utiliza datele electorale disponibile şi  în direcţia conturării unei astfel de proiecţii. În acest caz însă, limitele  simulării noastre sunt încă şi mai drastice. Ţinem să precizăm că demersul  nostru este unul ştiinţific, iar valoarea sa una teoretică şi, ca atare, fără  implicaţii politice. Ceea ce urmărim este să evidenţiem tendinţele şi  prezumtivele efecte pe care „votul uninominal” le poate avea asupra scenei  politice autohtone. Menţionăm, de asemenea, că acţiunea noastră nu este  singulară. Într-o lucrare publicată în 2002, Alina Mungiu-Pippidi a realizat o  simulare a votului din noiembrie 2000, încercând să descopere posibila  configuraţie politică a Senatului dacă sistemul electoral folosit ar fi fost  cel majoritar uninominal (atât cu un tur, cât şi cu două tururi de scrutin)4.  O altă încercare de a releva efectele acestui tip de sistem electoral aparţine  Societăţii Academice din România (SAR), condusă de aceeaşi Alina  Mungiu-Pippidi. În 2003, în baza rezultatelor unui sondaj CURS reprezentativ pe  judeţe, SAR a făcut o simulare pe un Senat format din 90 de locuri, din care  opt pentru Bucureşti, însemnând două mandate de judeţ. „Această împărţire era  singura logică în absenţa unui proiect clar de creare a circumscripţiilor  uninominale, mai ales că, în practică, partidul majoritar e adesea altul în oraşe  mai mari, deci reşedinţe de judeţ, faţă de restul judeţului. Deşi acest exerciţiu  e orientativ, în practică cine desenează circumscripţiile are un rol enorm în a  influenţa cine pierde sau câştigă într-o circumscripţie anume”5.  Dacă cele două simulări menţionate relevă rezultate (tendinţe, posibile efecte  ale sistemului electoral cu scrutin uninominal) similare cu cele ale demersului  întreprins de autorii acestei lucrări, vom vedea în cele ce urmează. 
 
 
  Concret, acţiunea de proiectare a  noii imagini a forului legislativ, în condiţiile în care componenţa sa politică  ar fi rezultatul scrutinului uninominal, are la bază rezultatele electorale  înregistrate în alegerile generale din 2004, la nivelul fiecărui judeţ6.  Prin urmare, am împărţit ţara în 42 de circumscripţii (cele 41 de judeţe +  municipiul Bucureşti). Judeţul este cea mai mică unitate electorală pentru care  există date relevante. De asemenea, în absenţa unei norme care să stabilească  circumscripţiile (colegiile) subsumate fiecărui judeţ, orice încercare  exploratorie de decupaj electoral este mai mult decât arbitrară. Fidelitatea  rezultatelor pe care le propunem în continuare este în mod evident afectată de  caracterul plurinominal al circumscripţiilor – în fiecare judeţ există mai  multe mandate puse în joc, cel puţin două pentru Senat şi cel puţin patru  pentru Cameră. În absenţa unor circumscripţii de dimensiuni mai reduse  (uninominale) şi a unor date electorale specifice, am prezumat că toate  mandatele de parlamentar ce revin, în baza normei de reprezentare7,  fiecărui judeţ sunt atribuite formaţiunii politice care obţine cele mai multe  voturi (majoritatea relativă a voturilor). Altfel spus, am aplicat principiul specific  majoritarismului, câştigătorul ia tot, transformând circumscripţiile  electorale (judeţele) în fiefuri de partid. 
 
 
  Pe lângă această aproximare, demersul întreprins mai are  o limită obiectivă: datele disponibile permit realizarea unei simulări în baza  sistemului electoral majoritar într-un singur tur de scrutin (sistem majoritar  relativ). Or, se ştie, formula electorală avută în vedere de şeful satului este  cea a scrutinului majoritar uninominal în două tururi. Existenţa celui de a-l  doilea tur este impusă de exigenţa majorităţii absolute (50%+1) pentru  desemnarea câştigătorului. Dacă nici unul dintre candidaţi nu obţine această  majoritate, se organizează un al doilea tur de scrutin (în care majoritatea  relativă este suficientă). Prin urmare, cu excepţia judeţelor (denumite în  continuare circumscripţii) în care există un câştigător absolut din primul tur,  ceea ce putem identifica, conform ierarhiei electorale înregistrate la  alegerile parlamentare din 2004, este apartenenţa politică a celor care se vor confrunta  în turul al doilea (primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de  voturi obţinute în primul tur). De asemenea, în funcţie de susţinerea electorală  a acestora, de ecartul dintre ei, precum şi de dinamica raporturilor dintre  actorii politici (această dinamica poate sugera compatibilităţile dintre  partide, gradul de acceptabilitate reciprocă şi potenţialul de coaliţie) poate  fi dedus deznodământul celui de al doilea tur8.  
  Din coroborarea tuturor acestor elemente, care nu pot fi  pe deplin controlate, rezultă cel puţin două certitudini:  
  1. existenţa  celui de al doilea tur poate afecta nu atât ierarhia electorală finală, cât mai  ales raportul de forţe dintre partide, reducând sau accentuând distanţa, ca număr  de mandate, dintre partide;  
  2. al doilea  tur de scrutin nu anulează efectele majoritare ale sistemului electoral. 
  În condiţiile în care scopul acestei simulări este tocmai  acela de a pune în evidenţă posibilele tendinţe pe care sistemul electoral  majoritar le induce la nivelul vieţii parlamentare şi, ca atare, a sistemului  politic în ansamblul său, existenţa celui de al doilea tur de scrutin, cu toate  necunoscutele sale, nu afectează (în sens negativ) relevanţa concluziilor  prezentate mai jos.   
  Pornind de la aceste consideraţii, iată rezultatele simulării: 
Tabel 1 –  Rezultatele alegerilor parlamentare din 28 noiembrie 2004 
    Simulare: sistem electoral majoritar cu un tur de scrutin 
						
  
    | 
	  
        Formaţiuni politice 
  | 
    CAMERA 
            DEPUTAŢILOR   | 
    SENAT  | 
   
  
    Voturi  | 
    Mandate  | 
    Voturi  | 
    Mandate  | 
   
  
    %  | 
    Nr. abs.  | 
    %  | 
    %  | 
    Nr. abs.  | 
    %  | 
   
  
    Uniunea Naţională PSD+PUR  | 
    36,80       | 
    198  | 
    63,05  | 
    37,17  | 
    82  | 
    59,85  | 
   
  
    Alianţa „Dreptate şi Adevăr PNL-PD”  | 
    31,48  | 
    94  | 
    29,93  | 
    31,80  | 
    45  | 
    32,84  | 
   
  
    PRM  | 
    12,99  | 
    0  | 
    0  | 
    13,64  | 
    0  | 
    0  | 
   
  
    UDMR  | 
    6,19  | 
    22  | 
    7,01  | 
    6,23  | 
    10  | 
    7,29  | 
   
  
    Total  | 
    100  | 
    314*  | 
    100  | 
    100  | 
    137  | 
    100  | 
   
 
						 
* Cu deputaţii organizaţiilor  minorităţilor naţionale – 18 (5.42%) – numărul total este de 322 
Privind tabelul de mai sus, prima observaţie care se  impune, cea care şi dă specificul sistemului electoral majoritar, vizează  supra-aprecierea puterii primului partid în număr de mandate comparativ cu  scorul său electoral: cu 37% din voturi, PSD+PUR câştigă 280 de mandate  parlamentare, adică circa 60% din totalul acestora. Deşi diferenţa procentuală  de voturi dintre Uniunea Naţională PSD+PUR şi Alianţa „Dreptate şi Adevăr  PNL-PD” este de 6% la Camera Deputaţilor şi 5% la Senat, numărul de mandate ce  desparte cei doi actori este 104, respectiv 37. Practic, cele şase procente pe  care PSD+PUR le are în faţa principalului adversar politic, pentru a ne referi  doar la Camera Deputaţilor, îi asigură acestei alianţe electorale un statut  dominant. Social-democraţii şi partenerii lor beneficiază nu doar de  majoritatea absolută a locurilor parlamentare, ci şi de un avans confortabil în  faţă Alianţei D.A. Se poate astfel afirma că cele şase procente electorale, ce  fac din PSD+PUR câştigătorul alegerilor, aduc alianţei dintre social-democraţi şi  umanişti (conservatori) 32,29% din mandatele de deputat. Avantajele pe care  sistemul electoral majoritar le creează partidelor mari se referă, aşadar, la o  puternică amplificare a numărului de mandate pentru formaţiunea care domina  confruntarea electorală. 
 
  Un al doilea efect al scrutinului majoritar îl reprezintă  subreprezentarea formaţiunilor clasate pe locurile următoare, mai ales a  partidului de pe locul al treilea9.  Simularea noastră pune în evidenţă acest efect de o manieră care necesită o  serie de explicaţii. Mai întâi, în cazul Alianţei D.A., rezultatul alegerilor  pare să indice mai degrabă un raport proporţional între votul popular şi cel  politic. Mai exact, Alianţa PNL-PD beneficiază de un număr de mandate relativ  proporţional cu numărul de voturi primite. Totuşi, subreprezentarea este o  realitate. Mai întâi, referindu-ne strict la cifrele din tabel pentru  Camera Deputaţilor, Alianţa primeşte 29,93% din mandatele de deputat pentru  31,48% din voturi, rezultând o diferenţă de minus 1,5%. Apoi, subreprezentarea  devine şi mai evidentă dacă ne raportăm la proporţia mandatelor câştigate de  Alianţă în baza actualului scrutin RP (vezi Anexa 1). După cum se ştie, cu  circa 31% din voturi în 2004, Alianţa şi-a adjudecat 122 de deputaţi (adică  38,85%) şi 49 de senatori (respectiv 35,76%). Comparativ cu rezultatul  alegerilor parlamentare, simularea ne arată o diminuare a reprezentării acestei  formaţiuni în valoare medie de 6,5 procente. 
 
 
  Totuşi, subreprezentarea Alianţei poate fi mai mică dacă  avem în vedere dispunerea geografică a voturilor acesteia. Deşi numărul de  circumscripţii în care PSD+PUR a reuşit să se impună este de trei ori mai mare  decât cel în care Alianţa PNL-PD a ieşit învingătoare, magnitudinea acestor din  urmă unităţi electorale este favorabilă mai degrabă alianţei dintre liberali şi  democraţi. Cu alte cuvinte, Alianţa D.A. a obţinut prima poziţie în circumscripţii  mari (cu mandate multe), cea mai importantă fiind, fără îndoială, circumscripţia  Bucureşti, adjudecată de „alianţa portocalie” atât în confruntarea pentru  Camera Deputaţilor, cât şi în cea pentru Senat. O treime din numărul mandatelor  de parlamentar ale Alianţei D.A. provin din circumscripţia Bucureşti. De  altfel, după cum se observă în Anexele 2 şi 3, liberalii şi democraţii câştigă  disputa electorală cu adversarii de la PSD+PUR în 9 circumscripţii în cazul  Camerei Deputaţilor şi în 10 în cazul Senatului. De remarcat că în nici una  dintre aceste situaţii, Alianţa D.A. nu obţine majoritatea absolută a  voturilor. În toate aceste judeţe se va organiza un al doilea tur de scrutin,  în care, fără excepţie, contracandidatul Alianţei PNL-PD este Uniunea Naţională  PSD+PUR. 
 
  Într-o clară situaţie limită de subreprezentare, în fapt,  de nereprezentare parlamentară, se află PRM. Deşi votată de circa 13% din  electorat, formaţiunea lui Vadim Tudor nu ar primi nici un mandat de  parlamentar, fiind cea mai drastic sancţionată de sistemul majoritar. Totuşi,  cum în circumscripţia Gorj, PRM reuşeşte, atât la Cameră, cât şi la Senat, să  se califice, alături de PSD+PUR, în al doilea tur, nu este exclus ca acest  partid să pătrundă totuşi în parlament, având însă un număr de mandate relativ  redus. 
  În ce priveşte UDMR, succesul său se explică prin  concentrarea geografică a voturilor obţinute de formaţiunea maghiară în  circumscripţii considerate fiefuri electorale, un alt efect al sistemului  electoral majoritar: avantaj pentru partidele ale căror voturi sunt  suficient de concentrate geografic pentru a le asigura victoria (certă) în  câteva circumscripţii. Mai adăugăm faptul că repartiţia geografică a  voturilor  pentru partide este atât de  importantă în sistemele majoritare încât poate provoca chiar anularea discrepanţelor  de reprezentare provocate de efectele mai sus amintite10.  Din acest punct de vedere, în cazul UDMR lucrurile sunt cât se poate de clare:  formaţiunea maghiară câştigă fără drept de apel în Harghita – 68% şi Covasna –  79% (cel mai probabil, Uniunea va câştiga toate colegiile uninominale din  aceste două judeţe), iar în alte două judeţe, Mureş şi Satu Mare se califică,  împreună cu Uniunea Naţională PSD+PUR în turul al doilea, având prima şansă.  După cum am precizat, din motive obiective, în această simulare toate cele  patru judeţe şi mandatele aferente au fost alocate UDMR, în virtutea statutului  de câştigător absolut în Harghita şi Covasna şi relativ în Mureş şi Satu Mare  al competiţiei electorale. Trebuie precizat că şi în Sălaj formaţiunea condusă  de Marko Bela are şanse de a câştiga cel puţin un colegiu uninominal,  calificându-se, pe poziţia a doua (împreună cu PSD+PUR), în al doilea tur de  scrutin. Limitele acestei simulări fac însă ca acest judeţ să fie considerat  pierdut de către UDMR. 
 
 
  Pe ansamblu, utilizarea unui scrutin majoritar ar produce  un efect reductiv mai puternic decât cel al reprezentării proporţionale. Cum  lesne se poate observa din tabelul de mai sus, mandatele parlamentare se împart  numai între trei formaţiuni politice: PSD+PUR, Alianţa PNL-PD şi UDMR, PRM  fiind exclusă de la distribuţia mandatelor. Avem de-a face, aşadar, cu o  simplificare a spectrului politic parlamentar, consecinţă a aceluiaşi vot  majoritar: avantaj pentru partidele mari şi şanse reduse de a intra în  parlament pentru partidele mici. În acelaşi timp însă, asistăm de la o  îndepărtare de la reprezentare a 26% dintre electorii care s-au prezentat la  vot. Opţiunile electorale ale acestora nu se regăsesc în parlament. Sau, invers  spus, voturile însumate ale celor trei formaţiuni parlamentare acoperă numai  74% din totalul celor care şi-au exercitat dreptul de vot.  
 
 
  În fine, simularea noastră confirmă avantajul principal  pe care îl are orice sistem electoral majoritar. Acesta are la bază discrepanţa  evidentă între votul popular şi votul politic în cazul în cazul formaţiunii câştigătoare.  Cu 37% din voturi, Uniunea Naţională PSD+PUR obţine 63% din mandatele de  deputat şi 60% din cele de senator. Aşadar, sistemul electoral majoritar  poate transforma o majoritate relativă de voturi într-o majoritate absolută de  locuri, avantajând în acest fel partidul care domină confruntarea electorală.  O astfel de situaţie se explică prin succesul pe care alianţa electorală  PSD+PUR îl are la nivelul circumscripţiilor electorale. Practic, în cazul unui  astfel de sistem electoral nu contează ponderea naţională a partidelor  politice, ci capacitatea lor de a câştiga, chiar şi la limită, în cadrul  circumscripţiilor uninominale. Or, aşa cum se observă în Anexele 2 şi 3,  PSD+PUR îşi adjudecă mandatele de deputat din 29 de judeţe, iar pe cele de  senator din 28 de judeţe. În toate aceste circumscripţii, alianţa dintre  social-democraţi şi umanişti (conservatori) reuşeşte să se impună în faţa  celorlalţi competitori. 
Pentru o imagine  mai fidelă a rezultatului electoral posibil de obţinut în condiţiile utilizării  celui de al doilea tur de scrutin, propunem trei condiţii de aproximare  (anticipare) a deznodământului confruntării electorale dintre primii doi clasaţi.  Este vorba despre trei premise în baza cărora se poate previziona câştigătorul  celei de-a doua runde electorale utilizând aceeaşi regulă a atribuirii tuturor  mandatelor puse în joc în fiecare circumscripţie electorală formaţiunii  politice câştigătoare în baza unei majorităţi relative a voturilor. Aceste  condiţii sunt: 
  1. primul  partid clasat, care nu a obţinut majoritatea absolută a voturilor, clasificându-se  astfel în al doilea tur de scrutin, trebuie să fie creditat cu cel puţin 40%  din voturi; 
  2. al doilea  partid clasat şi implicit calificat în al doilea tur de scrutin trebuie să obţină  sub 30% din voturi; 
  3. distanţa  electorală dintre cele două partide care se califică în turul al doilea trebuie  să fie de cel puţin 15-20%. 
 
  Toate aceste condiţii corelate (îndeplinite simultan)  sporesc şansele ca formaţiunea câştigătoare în primul tur cu o majoritate  relativă a voturilor să se impună şi în al doilea tur de scrutin. 
  În confruntarea electorală pentru Camera Deputaţilor,  social-democraţii şi aliaţii lor se impun încă din primul tur în patru  circumscripţii electorale. În Botoşani, Giurgiu, Teleorman şi Vaslui, PSD+PUR  obţine majoritatea absolută a voturilor, ceea ce le asigură 24 de mandate. În  toate celelalte circumscripţii, PSD+PUR se califică în turul al doilea de  scrutin, la concurenţă cu Alianţa D.A. (32 de judeţe), UDMR (5 judeţe) şi PRM  (1 judeţ). Pe lângă alianţa electorală PSD+PUR, o singură formaţiune mai reuşeşte  performanţa de a obţine locuri încă din primul tur de scrutin: UDMR câştigă  detaşat cele 9 mandate puse în joc în circumscripţiile Covasna şi Harghita. 
 
 
  În ceea ce priveşte confruntarea electorală pentru Senat,  Uniunea Naţională PSD+PUR se impune încă din primul tur tot în patru  circumscripţii, deşi nu în aceleaşi11.  În Giurgiu, Olt, Teleorman şi Vaslui social-democraţii şi aliaţii lor satisfac  condiţia majorităţii absolute, intrând, fără probleme, în posesia a 11 mandate  de senator. În altele două, aceleaşi Covasna şi Harghita, locurile sunt câştigate  din primul tur de UDMR. 
Tabel 2 –  Rezultatul alegerilor parlamentare-primul tur 
						
  
    | 
	  
        Partid 
  | 
    Turul    I  | 
   
  
    Camera    Deputaţilor  | 
    Senat  | 
   
  
    Nr.    circumscripţii 
      Câştigate   | 
    Nr.    mandate  
      Câştigate   | 
    Nr.    circumscripţii 
      Câştigate   | 
    Nr.    mandate 
      câştigate   | 
   
  
    PSD+PUR  | 
    4  | 
    24  | 
    4  | 
    11  | 
   
  
    PNL-PD  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
   
  
    PRM  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
   
  
    UDMR  | 
    2  | 
    9  | 
    2  | 
    4  | 
   
 
						 
Pentru turul al doilea, în baza  îndeplinirii simultane a celor trei condiţii impuse, în 10 circumscripţii, atât  pentru Cameră,12 cât şi pentru Senat,13 la care se pot adăuga încă trei pentru fiecare cameră14,  se poate identifica un potenţial câştigător al mandatelor puse în joc. În toate  aceste cazuri, confruntarea finală se dă între Uniunea Naţională PSD+PUR şi  Alianţa „Dreptate şi Adevăr PNL-PD”. Oarecum similar, având în vedere  caracterul simetric şi congruent al bicameralismului românesc, în 8 din cele 10  circumscripţii de deputaţi şi în 9 din cele 10 senatoriale câştigă PSD+PUR. În  celelalte, (Braşov, atât pentru Camera Deputaţilor, cât şi pentru Senat, şi  Bucureşti, pentru deputaţi), Alianţa D.A. se impune în turul al doilea de  scrutin. În plus, în circumscripţiile Dâmboviţa, Iaşi şi Mehedinţi, PSD+PUR are  toate şansele de a câştiga cele 30 de mandate de deputat puse în joc, ca şi  cele 5 mandate senatoriale din circumscripţia Iaşi. La rândul ei, Alianţa D.A.  poate câştiga şi alegerile senatoriale din Sibiu şi Bucureşti, adăugând la  zestrea sa parlamentară încă 15 senatori. Prin urmare, la cele 4 circumscripţii  electorale în care PSD+PUR se impune încă din primul tur, se adaugă acum alte  8+3, respectiv 9+1 judeţe în care social-democraţii au victoria în mâini. Alianţa  PNL-PD nu obţine în nici o circumscripţie o victorie categorică, prin  majoritate absolută de voturi, dar are toate şansele să câştige al doilea tur  de scrutin în alte 2 circumscripţii senatoriale adăugate celor 2 judeţe în care  are victoria este certă.  
   
  Tabel 3 –  Rezultatul alegerilor parlamentare-al doilea tur  
						
  
    | 
	  
        Partid 
  | 
    Turul    II  | 
   
  
    Camera    Deputaţilor  | 
    Senat  | 
   
  
    Nr.    circumscripţii 
      Câştigate   | 
    Nr.    mandate  
      Câştigate   | 
    Nr.    circumscripţii 
      Câştigate   | 
    Nr.    mandate 
      Câştigate   | 
   
  
    PSD+PUR  | 
    8+3  | 
    50+24  | 
    9+1  | 
    24+5  | 
   
  
    PNL-PD  | 
    2  | 
    37  | 
    2+2  | 
    4+15  | 
   
  
    PRM  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
   
  
    UDMR  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
    0  | 
   
 
						 
În concluzie, imaginea confruntării electorale, în cazul  în care regula de transformare a voturilor în locuri este cea majoritară, arată  în felul următor: există 19 circumscripţii (judeţe) în care confruntarea  electorală are un câştigător cert încă din primul tur (PSD+PUR, UDMR) sau aproape  cert în cel de-al doilea tur de scrutin (PSD+PUR, Alianţa D.A.). În celelalte  23 de unităţi electorale disputa este deschisă oricărui rezultat (se poate totuşi  afirma că în cele mai multe, social-democraţii şi partenerii lor pleacă cu un  avantaj electoral obţinut în primul tur). 
 
  Pentru cele 19  circumscripţii, ierarhia şi distribuţia mandatelor este cea din tabelul de mai  jos.  
   
  Tabelul 4 –  Rezultatele alegerilor parlamentare 
						
							
								
									| 
									  Partid
									
  | 
									
									 Turul    I + turul II 
									 | 
								 
								
									| 
									 Camera    Deputaţilor 
									 | 
									
									 Senat 
									 | 
								 
								
									| 
									 Mandate    câştigate 
									 | 
									
									 Mandate    câştigate 
									 | 
								 
								
									| 
									 Număr*  | 
									
									 %**  | 
									
									 Număr*  | 
									
									 %**  | 
								 
								
									| 
									 PSD+PUR 
									 | 
									
									 98  | 
									
									 68,05  | 
									
									 40  | 
									
									 64,49  | 
								 
								
									| 
									 PNL-PD  | 
									
									 37  | 
									
									 25,69  | 
									
									 19  | 
									
									 30,16  | 
								 
								
									| 
									 PRM  | 
									
									 0  | 
									
									 0  | 
									
									 0  | 
									
									 0  | 
								 
								
									| 
									 UDMR  | 
									
									 9  | 
									
									 6,25  | 
									
									 4  | 
									
									 6,35  | 
								 
							  
*Numărul total cuprinde şi mandatele  suplimentare alocate în cel de al doilea tur. 
  **  Procentele sunt calculate din totalul de mandate distribuite în cele 19  circumscripţii. 
Modelarea rezultatelor electorale  înregistrate la alegerile parlamentare din noiembrie 2004 în baza regulii  majorităţii nu a avut ca scop evidenţierea efectelor pe care un astfel de  sistem electoral îl are asupra fiecărui partid politic parlamentar. Nu am  încercat să evidenţiem câştigători sau pierzători ai reformei electorale.  Obiectivul nostru a fost acela de a scoate în evidenţă acele caracteristici ale  sistemului electoral majoritar ce se manifestă indiferent de spaţiul politic,  social şi cultural în care funcţionează. Efectele unei astfel de formule  electorale pot fi într-adevăr nuanţate, dar esenţa lor este de fiecare dată  aceeaşi. Prin urmare, ceea ce am urmărit a fost să subliniem acele tendinţele  pe care sistemul electoral majoritar le poate genera la nivelul sistemului  partidist şi a sistemului politic în ansamblul său. Tocmai de aceea, actorii  politici şi electorali ce au constituit reperul acestei simulări nu au relevanţă  în sine pentru demersul întreprins. Nu denumirea şi culoarea politică au fost  cele care ne-au interesat, ci ponderea lor electorală naţională şi la nivelul  circumscripţiilor electorale.  
Beneficiind de o imagine actualizată a acestor variabile,  dorim să întregim tabloul prezentat anterior cu o simulare a distribuţiei  mandatelor de parlamentar aplicând regula majorităţii, dar având ca bază  rezultatele alegerilor europarlamentare. Ceea ce oferă în plus datele  înregistrate pe 25 noiembrie 2007 este o acurateţe a dimensiunii electorale a  fiecărui partid politic. Practic, scrutinul europarlamentar oferă radiografia  la zi a tuturor actorilor politici şi a locului pe care fiecare dintre aceştia  îl ocupă pe scena politică. Este o radiografie ce ţine cont de modul în care au  evoluat partide politice, dar şi relaţiile dintre acestea în ultimii trei ani. 
 
 
  Astfel, cele 451 de mandate parlamentare naţionale sunt  atribuite partidelor politice în funcţie de performanţa electorală înregistrată  în fiecare judeţ. Prezenţa scăzută la vot (29.46%) constituie un factor ce a  influenţat ponderea electorală a competitorilor, acest lucru fiind de natură a  afecta rezultatul unei simulări de acest tip. Tendinţele vor fi în mod evident  aceleaşi, dar dimensiunea efectelor produse poate crea imagini şi percepţii cu  totul diferite. Spre exemplu, una este situaţia în care un partid obţine 54%  din mandate cu 47% din voturi şi altfel stau lucrurile atunci când aceluiaşi  partid îi revin 54% din mandate în urma obţinerii a 32% din voturi (la nivel naţional).  În acelaşi timp, trebuie subliniat şi un element favorabil demersului  întreprins: pentru prima dată, după alegerile din 1990, toate formaţiunile  politice au ales să se prezinte individual în alegeri; partidele şi-au măsurat  forţa reală şi au candidat independent. 
Tabel 4 –  Rezultatele alegerilor europarlamentare din 25 noiembrie 2007  
    Simulare: sistem electoral majoritar cu un tur de scrutin 
						
							
								
									| 
									   
									 | 
									
									 Partide/ 
									formaţiuni    politice  
									 | 
									
									 PARLAMENT 
									 | 
								 
								
									| 
									 Voturi  | 
									
									 Mandate  | 
								 
								
									| 
									 %  | 
									
									 Nr. abs.  | 
									
									 %  | 
								 
								
									| 
									 1.  | 
									
									  PD  | 
									
									 29       | 
									
									 255  | 
									
									 56.54  | 
								 
								
									| 
									 2.  | 
									
									 PSD  | 
									
									 23  | 
									
									 158 
									 | 
									
									 35.03  | 
								 
								
									| 
									 3.  | 
									
									 PNL  | 
									
									 13  | 
									
									 0  | 
									
									 0  | 
								 
								
									| 
									 4.  | 
									
									 PLD  | 
									
									 8  | 
									
									 0  | 
									
									 0  | 
								 
								
									| 
									 5.  | 
									
									 UDMR  | 
									
									 6  | 
									
									 32  | 
									
									 7.09  | 
								 
								
									| 
									 6.  | 
									
									 Laszlo    Tokes  | 
									
									 3  | 
									
									 6  | 
									
									 1.33  | 
								 
								
									| 
									 7.  | 
									
									 Total  | 
									
									 100  | 
									
									 451*  | 
									
									 100  | 
								 
							  
* Cu deputaţii organizaţiilor  minorităţilor naţionale (18), numărul total este de 469 
Datele de mai sus nu aduc modificări  substanţiale în ceea ce priveşte efectele sistemului electoral majoritar asupra  sistemului de partide şi a spectrului politic în ansamblul său. Observaţiile  care se desprind sunt aceleaşi ca şi în primul caz al simulării: transformarea  unei majorităţi relative de voturi (29%) într-o majoritate absolută de locuri  (56,5%) prin supra-reprezentarea partidului ce domină confruntarea electorală;  avantajarea partidelor a căror susţinere electorală este concentrată geografic  (partide cu fiefuri electorale); dezavantajarea prin sub-reprezentare a  partidelor mici şi/sau a celor care se situează pe locurile doi, trei ş.a.m.d.  în ierarhia electorală, acest dezavantaj ajungând chiar până la îndepărtarea de  la reprezentare a unui număr de cetăţeni ale căror preferinţe electorale  (partide politice) nu se regăsesc în parlament în pofida unui scor naţional  relativ bun; cazul PNL sau cel al PLD sunt evidente în acest sens; cele două  formaţiuni totalizează 21% din voturile valabil exprimate, dar nici una dintre  ele reuşeşte să pătrundă în parlament; aceasta deoarece, în cazul unui astfel  de sistem electoral nu contează proporţia voturilor de care un partid  beneficiază la nivel naţional, ci succesul sau insuccesul în fiecare  circumscripţie electorală; într-o astfel de situaţie, performanţa electorală nu  constă în obţinerea unui număr cât mai mare de voturi, ci în câştigarea cât mai  multor circumscripţii electorale uninominale; importantă este plasarea în faţa  tuturor celorlalţi contra-candidaţi şi nu numărul de voturi cu care se obţine  această performanţă. În cazul tabelului de mai sus, toate aceste lucruri sunt  evidente şi ele confirmă odată în plus tendinţele pe care sistemul electoral  majoritar le poate declanşa la nivelul sistemului politic, indiferent de numărul,  denumirea, natura organizaţională şi forţa electorală a actorilor politici. 
 
  O explicaţie separată necesită clasarea partidului de pe  locul secund. În cazul PSD se constată o anume suprareprezentare în locuri faţă  de numărul de voturi. Prin urmare, comparând strict cele două procente (voturi şi  mandate), formaţiunea social-democrată pare a fi avantajată de acest mod de  scrutin. În realitate însă, acest efect este unul matematic; acţiunea sa politică  se manifestă într-o direcţie diametral opusă deoarece, în această situaţie, PSD  este puternic subreprezentat în raport cu PD. Se poate observa că diferenţa de  voturi dintre primul şi al doilea partid clasat este de 6%, în timp ce distanţa  procentuală în mandate este de 21.51% în favoarea democraţilor. Acest fapt  confirmă caracterul inechitabil al sistemului electoral majoritar, cu toate  limitele metodologice ale demersului nostru – aplicarea regulii majorităţii  simple în cazul unor circumscripţii plurinominale. În schimb, în cazul  candidatul independent Laszlo Tokes, care reuşeşte să câştige circumscripţia  electorală Covasna (vezi Anexa 5), acest artificiu devine mult mai evident,  deoarece un actor politic individual intră în posesia a şase mandate de parlamentar.  Într-o astfel de situaţie, orice candidat independent poate fi considerat un  partid politic şi luat în calcul ca atare. De altfel, în cazul episcopului  Tokes asimilarea sa cu UCM (PCM) poate fi mult mai apropiată de realitatea  politică din cadrul comunităţii maghiare. Oricum, ceea ce se constată este că,  în calitate de ultim clasat în ierarhia electorală a celor ce reuşesc să obţină  mandate de parlamentar, acest actor politic înregistrează cea mai puternică  subreprezentare. 
 
  Din perspectiva organizării unui al doilea tur de  scrutin, performanţele electorale înregistrate de actorii politici la nivelul  fiecărei circumscripţii scot în evidenţă o situaţie inedită: nici un partid  politic nu reuşeşte să obţină majoritatea absolută a voturilor, astfel încât să  se impună încă din primul tur. Chiar dacă sunt cazuri precum Alba, Caraş  Severin, Covasna, Timiş sau Bucureşti în care competiţia electorală este  dominată de unul dintre competitori (în general PD), în toate cele 42 de  circumscripţii se va organiza un al doilea tur de scrutin. Într-o astfel de  situaţie, protagoniştii sunt PD şi PSD, dar şi PNL (în 6 circumscripţii15),  UDMR (în 2 circumscripţii16)  şi Laszlo Tokes (o circumscripţie17).  Se remarcă de asemenea că, exceptând circumscripţia Covasna, în nici una dintre  situaţii nu sunt satisfăcute simultan cele trei condiţii de predictibilitate a  rezultatului din turul secund, pe care le-am utilizat mai sus. Prin urmare,  competiţia electorală este relativ echilibrată. 
 
 
  Cu toate acestea, configuraţia  parlamentului pune în evidenţă capacitatea sistemului electoral în baza căruia  s-a realizat simularea de a crea o majoritate (artificială) la urne. Această  majoritate se realizează în favoarea partidelor mari, în special a celui care  domină confruntarea electorală şi, pe cale de consecinţă, în detrimentul  partidelor mici sau a celor situate pe locuri inferioare în clasamentul  electoral. Mecanismul prin care se naşte majoritatea parlamentară nu este acela  al negocierii între actorii politici, ci constă în suprareprezentarea  partidului care se impune, chiar şi cu o majoritate relativă de voturi, în cât  mai multe circumscripţii electorale. Se ajunge frecvent la situaţii în care  majorităţi electorale relative sunt transformate în majorităţi politice  absolute. Mai mult, există riscul inversării rezultatelor, deoarece victoria în  voturi nu asigură în mod automat şi victoria în locuri. Partidul majoritar la  nivel naţional poate pierde puterea, în condiţiile în care voturile sale sunt  mult prea concentrate (nu sunt distribuite uniform). În general, existenţa unor  fiefuri electorale asigură partidului care le controlează intrarea în forul  legislativ, dar ele nu garantează accesul la putere, adică la funcţiile  guvernamentale. Toate acestea, reprezintă efecte ale sistemului electoral  majoritar reliefate în paginile acestei lucrări. Corectitudinea faţă de cei  care au parcurs aceste rânduri ne obligă să subliniem încă odată că, în  majoritatea judeţelor, mandatele puse în joc se vor împărţi între reprezentanţii  mai multor formaţiuni (în funcţie şi de modul în care se vor realiza decupajele  electorale). Cazurile în care un partid domină categoric o astfel de unitate  electorală, astfel încât victoria sa să reprezinte o certitudine în toate  colegiile uninominale de pe raza judeţului respectiv sunt mai degrabă excepţii.  Cu toate acestea, formula la care am apelat corespunde spiritului sistemului  electoral majoritar, bazat pe concurenţă, conflict, antagonism şi mai ales  excludere.  
  Ceea ce am realizat  este o simulare ce nu are valoarea unei predicţii. Atragem însă atenţia asupra  unor tendinţe pe care „votul uninominal” le generează şi le susţine. De  asemenea, acest demers încearcă să stimuleze un proces esenţial pentru reforma  electorală, un proces ce nu s-a desfăşurat în perioada ante-referendum:  dezbatere reală, dezbatere pe fond, cu argumente raţionale, fundamentate. 
  
ANEXA 1 
Rezultatele  oficiale ale alegerilor parlamentare din 28 noiembrie 2004 
  
       | 
    Partide/ 
            formaţiuni politice  | 
    CAMERA 
            DEPUTAŢILOR  | 
    SENAT  | 
   
  
    VOTURI  | 
    MANDATE  | 
    VOTURI  | 
    MANDATE  | 
   
  
    %  | 
    Nr. abs.  | 
    %  | 
    %  | 
    Nr. abs.  | 
    %  | 
   
  
    1.  | 
    Uniunea Naţională PSD+PUR  | 
    37       | 
    132  | 
    39.75  | 
    37  | 
    57  | 
    41.60  | 
   
  
    2.  | 
    Alianţa „Dreptate şi Adevăr    PNL-PD”  | 
    31  | 
    112  | 
    33.73  | 
    32  | 
    49  | 
    35.76  | 
   
  
    3.  | 
    PRM  | 
    13  | 
    48  | 
    14.45  | 
    14  | 
    21  | 
    15.32  | 
   
  
    4.  | 
    UDMR  | 
    6  | 
    22  | 
    6.62  | 
    6  | 
    10  | 
    7.29  | 
   
  
    5.  | 
    Total  | 
    100  | 
    332*  | 
    100  | 
    100  | 
    137  | 
    100  | 
   
 
*  Cu deputaţii organizaţiilor minorităţilor naţionale – 18 (5.42%) – numărul  total este de 322 
  
Rezultatele  alegerilor parlamentare din 28 noiembrie 2004 
    Simulare: sistem  electoral majoritar cu scrutin uninominal într-un tur 
						
  
       | 
    Partide/ 
            formaţiuni politice  | 
    CAMERA 
            DEPUTAŢILOR  | 
    SENAT  | 
   
  
    VOTURI  | 
    MANDATE  | 
    VOTURI  | 
    MANDATE  | 
   
  
    %  | 
    Nr. abs.  | 
    %  | 
    %  | 
    Nr. abs.  | 
    %  | 
   
  
    1.  | 
    Uniunea Naţională PSD+PUR  | 
    37       | 
    198  | 
    63.05  | 
    37  | 
    82  | 
    59.85  | 
   
  
    2.  | 
    Alianţa „Dreptate şi Adevăr    PNL-PD”  | 
    31  | 
    94  | 
    29.93  | 
    32  | 
    45  | 
    32.84  | 
   
  
    3.  | 
    UDMR  | 
    6  | 
    22  | 
    7  | 
    6  | 
    10  | 
    7.29  | 
   
  
    4.  | 
    Total  | 
    100  | 
    332*  | 
    100  | 
    100  | 
    137  | 
    100  | 
   
 
						 
*  Cu deputaţii organizaţiilor minorităţilor naţionale – 18 (5.42%) – numărul  total este de 322 
      
						ANEXA 2 
  
Harta electorală 2004 - Camera Deputaţilor 
  
   
Harta electorală 2004 - Senat 
  
						ANEXA 3 
CAMERA DEPUTAŢILOR 
    Voturi valabil  exprimate pe circumscripţii electorale şi partide 
  
       | 
    Judeţ  | 
    Locul 1 (%)  | 
    Locul 2 (%)  | 
   
  
    
	   | 
    Alba  | 
    D.A. – 34.23  | 
    PSD+PUR – 26.88  | 
   
  
    
	   | 
    Arad  | 
    D.A. – 34.09  | 
    PSD+PUR – 26.01  | 
   
  
    
	   | 
    Argeş  | 
    PSD+PUR – 41.04  | 
    D.A. – 31.77  | 
   
  
    
	   | 
    Bacău  | 
    PSD+PUR – 43.47  | 
    D.A. – 28.39  | 
   
  
    
	   | 
    Bihor  | 
    D.A. – 29.31  | 
    PSD+PUR – 25.22  | 
   
  
    
	   | 
    Bistriţa-Năsăud  | 
    PSD+PUR – 34.81  | 
    D.A. – 30.97  | 
   
  
    
	   | 
    Botoşani  | 
    PSD+PUR – 50.57  | 
    D.A. – 20.60  | 
   
  
    
	   | 
    Braşov  | 
    D.A. – 42.10  | 
    PSD+PUR – 26.01  | 
   
  
    
	   | 
    Brăila  | 
    PSD+PUR – 43.03  | 
    D.A. – 27.75  | 
   
  
    
	   | 
    Buzău  | 
    PSD+PUR – 48.70  | 
    D.A. – 28.38  | 
   
  
    
	   | 
    Caraş Severin  | 
    PSD+PUR – 33.77  | 
    D.A. – 32.94  | 
   
  
    
	   | 
    Călăraşi  | 
    PSD+PUR – 44.27  | 
    D.A. – 28.37  | 
   
  
    
	   | 
    Cluj  | 
    D.A. – 31.18  | 
    PSD+PUR – 25.20  | 
   
  
    
	   | 
    Constanţa  | 
    D.A. – 35.69  | 
    PSD+PUR – 34.18  | 
   
  
    
	   | 
    Covasna  | 
    UDMR – 68.14  | 
    PSD+PUR – 11.42  | 
   
  
    
	   | 
    Dâmboviţa  | 
    PSD+PUR – 46.22  | 
    D.A. – 30.93  | 
   
  
    
	   | 
    Dolj  | 
    PSD+PUR – 42.60  | 
    D.A. – 31.57  | 
   
  
    
	   | 
    Galaţi  | 
    PSD+PUR – 43.18  | 
    D.A. – 30.55  | 
   
  
    
	   | 
    Giurgiu  | 
    PSD+PUR – 52.05  | 
    D.A. – 23.93  | 
   
  
    
	   | 
    Gorj  | 
    PSD+PUR – 35.49  | 
    PRM – 25.44  | 
   
  
    
	   | 
    Harghita  | 
    UDMR – 78.02  | 
    PSD+PUR – 8.67  | 
   
  
    
	   | 
    Hunedoara  | 
    PSD+PUR – 32.47  | 
    D.A. – 28.85  | 
   
  
    
	   | 
    Ialomiţa  | 
    PSD+PUR – 46.95  | 
    D.A. – 26.90  | 
   
  
    
	   | 
    Iaşi  | 
    PSD+PUR – 46.83  | 
    D.A. – 31.78  | 
   
  
    
	   | 
    Ilfov  | 
    PSD+PUR – 44.96  | 
    D.A. – 33.18  | 
   
  
    
	   | 
    Maramureş  | 
    PSD+PUR – 35.86  | 
    D.A. – 26.78  | 
   
  
    
	   | 
    Mehedinţi  | 
    PSD+PUR – 41.82  | 
    D.A. – 27.39  | 
   
  
    
	   | 
    Mureş  | 
    UDMR – 37.04  | 
    PSD+PUR – 22.77  | 
   
  
    
	   | 
    Neamţ  | 
    PSD+PUR – 41.64  | 
    D.A. – 32.57  | 
   
  
    
	   | 
    Olt  | 
    PSD+PUR – 49.96  | 
    D.A. – 27.75  | 
   
  
    
	   | 
    Prahova  | 
    PSD+PUR – 36.21  | 
    D.A. – 35.93  | 
   
  
    
	   | 
    Satu Mare  | 
    UDMR – 34.66  | 
    PSD+PUR – 29.43  | 
   
  
    
	   | 
    Sălaj  | 
    PSD+PUR – 32.90  | 
    UDMR – 23.37  | 
   
  
    
	   | 
    Sibiu  | 
    D.A. – 39.02  | 
    PSD+PUR – 26.96  | 
   
  
    
	   | 
    Suceava  | 
    PSD+PUR – 41.34  | 
    D.A. – 35.46  | 
   
  
    
	   | 
    Teleorman  | 
    PSD+PUR – 53.17  | 
    D.A. – 26.99  | 
   
  
    
	   | 
    Timiş  | 
    D.A. – 35.64  | 
    PSD+PUR – 25.92  | 
   
  
    
	   | 
    Tulcea  | 
    PSD+PUR – 32.75  | 
    D.A. – 30.22  | 
   
  
    
	   | 
    Vaslui  | 
    PSD+PUR – 50.39  | 
    D.A. – 24.79  | 
   
  
    
	   | 
    Vâlcea  | 
    PSD+PUR – 42.01  | 
    D.A. – 26.67  | 
   
  
    
	   | 
    Vrancea  | 
    PSD+PUR – 49.06  | 
    D.A. – 29.50  | 
   
  
    
	   | 
    Bucureşti  | 
    D.A. – 47.56  | 
    PSD+PUR – 29.76  | 
   
 
  PSD – 29 judeţe = 198 mandate 
   
  DA – 8 judeţe +  mun. Bucureşti = 94 mandate 
   
  UDMR – 4 judeţe  = 22 mandate 
  Total: 314  mandate 
  Uniunea Naţională PSD+PUR: 36.64% 
  Alianţa Dreptate  şi Adevăr PNL – PD: 31.26% 
  
						ANEXA 4 
SENAT 
    Voturi valabil  exprimate pe circumscripţii electorale şi partide 
  
       | 
    Judeţ  | 
    Locul 1 (%)  | 
    Locul 2 (%)  | 
   
  
    
	   | 
    Alba  | 
    D.A. – 37.32  | 
    PSD+PUR – 27.77  | 
   
  
    
	   | 
    Arad  | 
    D.A. – 33.99  | 
    PSD+PUR – 26.14  | 
   
  
    
	   | 
    Argeş  | 
    PSD+PUR – 41.82  | 
    D.A. – 31.17  | 
   
  
    
	   | 
    Bacău  | 
    PSD+PUR – 43.75  | 
    D.A. – 28.32  | 
   
  
    
	   | 
    Bihor  | 
    D.A. – 29.47  | 
    PSD+PUR – 26.11  | 
   
  
    
	   | 
    Bistriţa-Năsăud  | 
    PSD+PUR – 35.63  | 
    D.A. – 31.31  | 
   
  
    
	   | 
    Botoşani  | 
    PSD+PUR – 49.39  | 
    D.A. – 20.66  | 
   
  
    
	   | 
    Braşov  | 
    D.A. – 42.05  | 
    PSD+PUR – 26.49  | 
   
  
    
	   | 
    Brăila  | 
    PSD+PUR – 44.71  | 
    D.A. – 27.69  | 
   
  
    
	   | 
    Buzău  | 
    PSD+PUR – 49.47  | 
    D.A. – 28.56  | 
   
  
    
	   | 
    Caraş Severin  | 
    PSD+PUR – 38.58  | 
    D.A. – 33.38  | 
   
  
    
	   | 
    Călăraşi  | 
    PSD+PUR – 44.76  | 
    D.A. – 29.34  | 
   
  
    
	   | 
    Cluj  | 
    D.A. – 31.35  | 
    PSD+PUR – 24.58  | 
   
  
    
	   | 
    Constanţa  | 
    D.A. – 36.90  | 
    PSD+PUR – 34.40  | 
   
  
    
	   | 
    Covasna  | 
    UDMR – 68.67  | 
    PSD+PUR – 11.41  | 
   
  
    
	   | 
    Dâmboviţa  | 
    PSD+PUR – 44.62  | 
    D.A. – 30.78  | 
   
  
    
	   | 
    Dolj  | 
    PSD+PUR – 44.64  | 
    D.A. – 30.65  | 
   
  
    
	   | 
    Galaţi  | 
    PSD+PUR – 42.55  | 
    D.A. – 31.78  | 
   
  
    
	   | 
    Giurgiu  | 
    PSD+PUR – 53.17  | 
    D.A. – 23.71  | 
   
  
    
	   | 
    Gorj  | 
    PSD+PUR – 36.80  | 
    PRM – 26.98  | 
   
  
    
	   | 
    Harghita  | 
    UDMR – 79  | 
    PSD+PUR – 6.92  | 
   
  
    
	   | 
    Hunedoara  | 
    PSD+PUR – 35.22  | 
    D.A. – 30.43  | 
   
  
    
	   | 
    Ialomiţa  | 
    PSD+PUR – 46.35  | 
    D.A. – 27.91  | 
   
  
    
	   | 
    Iaşi  | 
    PSD+PUR – 47.29  | 
    D.A. – 32.17  | 
   
  
    
	   | 
    Ilfov  | 
    PSD+PUR – 45.37  | 
    D.A. – 33.34  | 
   
  
    
	   | 
    Maramureş  | 
    PSD+PUR – 36.01  | 
    D.A. – 36.01  | 
   
  
    
	   | 
    Mehedinţi  | 
    PSD+PUR – 43.12  | 
    D.A. – 27.48  | 
   
  
    
	   | 
    Mureş  | 
    UDMR – 38.03  | 
    PSD+PUR – 23.36  | 
   
  
    
	   | 
    Neamţ  | 
    PSD+PUR – 41.45  | 
    D.A. – 32.55  | 
   
  
    
	   | 
    Olt  | 
    PSD+PUR – 50.13  | 
    D.A. – 24.32  | 
   
  
    
	   | 
    Prahova  | 
    D.A. – 37.14  | 
    PSD+PUR – 35.43  | 
   
  
    
	   | 
    Satu Mare  | 
    UDMR – 35.27  | 
    PSD+PUR – 29.35  | 
   
  
    
	   | 
    Sălaj  | 
    PSD+PUR – 33  | 
    UDMR – 23.64  | 
   
  
    
	   | 
    Sibiu  | 
    D.A. – 41.53  | 
    PSD+PUR – 28.16  | 
   
  
    
	   | 
    Suceava  | 
    PSD+PUR – 41.67  | 
    D.A. – 37.30  | 
   
  
    
	   | 
    Teleorman  | 
    PSD+PUR – 53.45  | 
    D.A. – 26.28  | 
   
  
    
	   | 
    Timiş  | 
    D.A. – 37.01  | 
    PSD+PUR – 27.01  | 
   
  
    
	   | 
    Tulcea  | 
    PSD+PUR – 36.31  | 
    D.A. – 31.15  | 
   
  
    
	   | 
    Vaslui  | 
    PSD+PUR – 50.09  | 
    D.A. – 24.67  | 
   
  
    
	   | 
    Vâlcea  | 
    PSD+PUR – 44.93  | 
    D.A. – 29.30  | 
   
  
    
	   | 
    Vrancea  | 
    PSD+PUR – 49.20  | 
    D.A. – 30.22  | 
   
  
    
	   | 
    Bucureşti  | 
    D.A. – 46.85  | 
    PSD+PUR – 30.18  | 
   
 
  PSD – 28 judeţe = 82 mandate 
   
  DA – 9 judeţe +  mun. Bucureşti = 45 mandate 
   
  UDMR – 4 judeţe  = 10 mandate 
  Total: 137  mandate 
  Uniunea Naţională PSD+PUR: 37.16% 
  Alianţa Dreptate  şi Adevăr PNL – PD: 31.71% 
  
						ANEXA 5 
ALEGERI  EUROPARLAMENTARE 
    Voturi valabil  exprimate pe circumscripţii electorale şi partide 
  
       | 
    Judeţ  | 
    Locul 1 (%)  | 
    Locul 2 (%)  | 
   
  
    
	   | 
    Alba  | 
    PD – 38.16  | 
    PSD – 16.55  | 
   
  
    
	   | 
    Arad  | 
    PD – 35.91  | 
    PSD – 15.37  | 
   
  
    
	   | 
    Argeş  | 
    PSD – 33.78  | 
    PD – 24.40  | 
   
  
    
	   | 
    Bacău  | 
    PSD – 29.68  | 
    PD – 27.95  | 
   
  
    
	   | 
    Bihor  | 
    PD – 30.17  | 
    UDMR – 17.96  | 
   
  
    
	   | 
    Bistriţa-Năsăud  | 
    PD – 32.81  | 
    PSD – 23.80  | 
   
  
    
	   | 
    Botoşani  | 
    PSD – 30.84  | 
    PNL – 21.80  | 
   
  
    
	   | 
    Braşov  | 
    PD – 33.79  | 
    PSD – 16.38  | 
   
  
    
	   | 
    Brăila  | 
    PSD – 29.35  | 
    PD – 26.06  | 
   
  
    
	   | 
    Buzău  | 
    PD – 35.92  | 
    PSD – 24.67  | 
   
  
    
	   | 
    Caraş Severin  | 
    PD – 47.34  | 
    PSD – 17.44  | 
   
  
    
	   | 
    Călăraşi  | 
    PD – 28.90  | 
    PNL – 23.18  | 
   
  
    
	   | 
    Cluj  | 
    PD – 33.82  | 
    PSD – 15.01  | 
   
  
    
	   | 
    Constanţa  | 
    PD – 32.87  | 
    PSD – 24.17  | 
   
  
    
	   | 
    Covasna  | 
    Tokes – 47.76  | 
    UDMR – 29.96  | 
   
  
    
	   | 
    Dâmboviţa  | 
    PSD – 32.22  | 
    PD – 22.86  | 
   
  
    
	   | 
    Dolj  | 
    PD – 31.52  | 
    PSD – 31.38  | 
   
  
    
	   | 
    Galaţi  | 
    PSD – 27.42  | 
    PD – 25.55  | 
   
  
    
	   | 
    Giurgiu  | 
    PD – 30.88  | 
    PNL – 23.89  | 
   
  
    
	   | 
    Gorj  | 
    PD – 30.75  | 
    PSD – 26.31  | 
   
  
    
	   | 
    Harghita  | 
    UDMR – 43.87  | 
    Tokes – 43.18  | 
   
  
    
	   | 
    Hunedoara  | 
    PD – 31.30  | 
    PSD – 20.46  | 
   
  
    
	   | 
    Ialomiţa  | 
    PD – 32.79  | 
    PSD – 28.80  | 
   
  
    
	   | 
    Iaşi  | 
    PSD – 29.62  | 
    PD – 26.84  | 
   
  
    
	   | 
    Ilfov  | 
    PD – 36.49  | 
    PNL – 18.40  | 
   
  
    
	   | 
    Maramureş  | 
    PD – 25.55  | 
    PSD – 20.60  | 
   
  
    
	   | 
    Mehedinţi  | 
    PD – 32.13  | 
    PNL – 23.47  | 
   
  
    
	   | 
    Mureş  | 
    UDMR – 34.82  | 
    PD – 15.66  | 
   
  
    
	   | 
    Neamţ  | 
    PSD – 29.08  | 
    PD – 21.35  | 
   
  
    
	   | 
    Olt  | 
    PSD – 38.28  | 
    PD – 31.55  | 
   
  
    
	   | 
    Prahova  | 
    PD – 34.66  | 
    PSD – 19.53  | 
   
  
    
	   | 
    Satu Mare  | 
    UDMR – 28.13  | 
    PD – 19.81  | 
   
  
    
	   | 
    Sălaj  | 
    UDMR – 23  | 
    PD – 21.40  | 
   
  
    
	   | 
    Sibiu  | 
    PD – 36.12  | 
    PSD – 18.77  | 
   
  
    
	   | 
    Suceava  | 
    PSD – 30.06  | 
    PD – 21.40  | 
   
  
    
	   | 
    Teleorman  | 
    PSD – 35.81  | 
    PNL – 21.96  | 
   
  
    
	   | 
    Timiş  | 
    PD – 36.94  | 
    PSD – 16.65  | 
   
  
    
	   | 
    Tulcea  | 
    PD – 36.28  | 
    PSD – 22.25  | 
   
  
    
	   | 
    Vaslui  | 
    PSD – 36.56  | 
    PD – 21.82  | 
   
  
    
	   | 
    Vâlcea  | 
    PSD – 27.21  | 
    PD – 24.10  | 
   
  
    
	   | 
    Vrancea  | 
    PSD – 34.46  | 
    PD – 25.97  | 
   
  
    
	   | 
    Bucureşti  | 
    PD – 39.51  | 
    PSD – 15.98  | 
   
 
  PD – 22 judeţe+ mun. Bucureşti = 255 mandate 
   
  PSD – 14 judeţe  = 158 mandate 
   
  UDMR – 4 judeţe  = 32 mandate 
  Laszlo Tokes – 1  judeţ = 6 mandate 
  Total:  451 mandate 
  
  
    NOTE 
	1  Bacău, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi, Ialomiţa,  Olt, Vâlcea, Vrancea şi Bucureşti. 
	2  Bacău, Botoşani, Braşov, Brăila, Buzău, Călăraşi,  Ialomiţa, Mehedinţi, Vâlcea şi Vrancea. 
	3  Dâmboviţa, Mehedinţi, Iaşi, pentru Camera Deputaţilor,  respectiv Iaşi, Sibiu, Bucureşti, pentru Senat. 
	4  În două dintre aceste circumscripţii liberalii se  confruntă cu social-democraţii, iar în restul cu democraţii 
	5  Într-o circumscripţie formaţiunea maghiară se  califică în turul secund alături de PD, iar în cealaltă împreună cu Laszlo  Tokes 
	6  Este vorba despre Harghita, acolo unde UDMR se  plasează în faţa episcopului Tokes la o diferenţă de doar 0.69% 
	7  Cristian Preda (2005), 
	Partide şi alegeri în  România postcomunistă: 1989-2004, Bucureşti: Nemira, p. 34 
	 
	8  Calificarea trecerii de la proporţionalitate la  majoritarism ca 
	radicală nu este expresia unui sentiment şi/sau a unei  atitudini conservatoare şi nici a unei jumătăţi de măsură. Termenul folosit  doreşte să atragă atenţia că cele două sisteme electorale corespund unor filosofii  total diferite; ele sunt corelate unor sisteme politice şi sociale ce funcţionează  după reguli diferite. De aceea, schimbarea sistemului electoral nu se poate  face oricum, ci în acord şi consonanţă cu tipul de societate în care urmează să  opereze. 
	9  Dieter Nohlen (1984) 
	Changes and Choices in  Electoral Systems,  apud Arend  Lijphart (2000), 
	Modele ale Democraţiei. Forme de guvernare şi funcţionare  în treizeci şi şase de ţări,Iaşi: Polirom, p. 141 
	10  Alina Mungiu-Pippidi (2002), 
	Politica după  comunism. Structură, cultură şi psihologie politică, Bucureşti: Humanitas,  pp. 45-50 
	11  Nu vă jucaţi cu sistemul de vot. Un  avertisment de la Societatea Academică din România (SAR), Rapoarte asupra  guvernării – Ediţie specială nr. 3, decembrie 2003 
	12  Datele  oficiale sunt disponibile pe 
	
	http://www.bec2004.ro/rezultate.html
	/accesat  17.02.2008  
	13  Conform art. 3 din Legea nr. 373/2004 pentru  alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, „norma de reprezentare pentru  alegerea Camerei Deputaţilor este de un deputat la 70.000 de locuitori”, iar  „norma de reprezentare pentru alegerea Senatului este de un senator la 160.000  de locuitori”. 
	14  Pot fi formulate o serie de ipoteze în legătură  cu posibilul câştigător al alegrilor, în funcţie de variabilele menţionate:  procentul de voturi înregistrat în primul tur, distanţa dintre primii doi clasaţi,  relaţiile acestora, la nivel de formaţiune politică, cu ceilalţi actori. 
	15  Cf. Pierre Martin (1999), 
	Sistemele electorale  şi modurile de scrutin, Bucureşti: Editura Monitorul Oficial,  p. 60. 
	16  Ea poate explica, bunăoară, şi faptul că, deşi  performanţa electorală a PRM este dublă faţă de cea a UDMR, conform  rezultatelor oficiale din 2004, aceasta din urmă intră în parlamentul compus  prin scrutin majoritar, iar PRM nu.  
	 
	17  Aceste circumscripţii sunt, în cea mai mare parte  a lor, aceleaşi cu cele în care PSD+PUR se impun în mod absolut şi la Camera  Deputaţilor. Prin urmare, ele pot fi considerate fiefuri social-democrate.  
   
 						
							
								 
								
								Alexandru RADU
								-
								
								profesor la Universitatea Crestina “Dimitrie 
								Cantemir”, autor al lucrarilor Fenomenul 
								partidist, Nevoia de schimbari, Partidele 
								politice din Romania dupa 1989 etc.
						  
								
								
								Daniel BUTI
								- 
								licenţiat în Ştiinţe politice (2003). Masterat 
								în Construcţie Politică şi Management Electoral 
								(SNSPA, 2004). Doctorand în Ştiinţe politice 
								(SNSPA). Asistent universitar la Facultatea de 
								Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii 
								Creştine „Dimitrie Cantemir”..
								
   
						
						
             sus
   
                        
               |