| 
            Atitudini 
 
            Ecologismul rezonabil
 VIRGIL IORDACHE 
							The Romanian cultural landscape 
							enriched recently with several articles strongly 
							criticising the ecologism as a fundamentalist 
							discourse. This gave us the opportunity to approach 
							in a more analytical style the problem: is the 
							ecologism necessarily fundamentalistic ? It is shown 
							that a diversity of ecologist ideologies is 
							possible, combining different ontological and 
							ethical assumptions. Consequently, the ecologism is 
							not necessarily fundamentalist. A sociological look 
							at the nongovernmental organizations involved in the 
							environmental market could easily corroborate this 
							theoretical finding. There are, however, publicly 
							dangerous forms of ecologism, such as left holistic 
							and anarchistic ones, which might be the appropriate 
							target for critics. If a reasonable ecologism with 
							maximal public value is to be promoted, its 
							conceptual infrastructure should be compatible with 
							the values of the open society. 
							
							Keywords: 
							fundamentalist 
							ecologism, ecologist ideologies, environmental market, reasonable ecologism
 
							  Un eseu recent1 ne informează că Organizaţia Naţiunilor Unite inundă cu „maculatură ecologistă costisitoare” despre  schimbările climatice şi că ecologiştii formează „stânga progresistă şi ecologistă,  cu toate resursele ei de entuziasm ingenuu”, „adolescentin”. Cu acest eseu  atacul împotriva exceselor ecologiste în peisajul cultural românesc face pasul  de la critica ecologiei2 la cea a ecologismului3.  Este un pas necesar, dar nu şi suficient. 
 Ecologismul este o modalitate seculară de  raportare la frumos şi bine. Valorile prioritare pe agenda ecologistului  autentic sunt frumuseţea naturii şi binele acesteia. Prin raportarea la frumos  ecologismul lasă deschisă posibilitatea revelării sacrului, prin mijlocirea  naturii, trăirii lui într-o modalitate neinstituţionalizată. Prin promovarera  binelui naturii ecologismul susţine cunoaşterea ei, inclusiv ştiinţifică,  pentru că nu poţi face bine fără să cunoşti. Nu este nimic rău cu ecologismul  prin prisma valorilor fundamentale pe care le promovează. Ecologiştii sunt din  specia celor pentru care nu este lipsit de sens să spună că „iubesc natura”,  doar o parte a ei („iubesc munţii”), sau o iubesc cu tot cu oamenii şi cultura  asociate unei părţi a ei („iubesc ţara”). Dacă cei care îşi iubesc ţara sunt  „adolescentini”, atunci şi ecologiştiii sunt.
 
 Dar, deşi  criteriul de identitate al ecologismului este unul valoric şi, fenomenologic  vorbind, ecologismul este esenţialmente privat, presupoziţiile ontologice şi  asumările etice care îl însoţesc pot antrena sau nu o angajare publică, un  ecologism public. În aceste împrejurări opţiunea existenţială poate deveni  tolerabilă, sau nu, în funcţie de consecinţele sale pentru ceilalţi. Dacă  ecologistul privat are presupoziţii care îl împing către dorinţa de a impune  tuturor propriile sale opţiuni de viaţă, atunci va fi şi un ecologist public  fundamentalist ale cărui luări de poziţie vor genera contrareacţii justificate.  Dacă presupoziţiile sale vor duce la consecinţe mai puţin excesive, va fi un  ecologist public rezonabil, care îşi apără interesele de grup în limitele  jocului politic acceptabil şi care nu pote genera decât contrareacţii  nejustificate, politicianiste4.  Relaţia dintre ecologismul public rezonabil şi cel fundamentalist este asemănătoare  relaţiei dintre ideologia socialistă şi cea comunistă5.  În timp ce comunismul nu are un loc legitim pe piaţa politică, pentru că o  anulează ca piaţă, socialismul îl are.
 
 O analiză completă a formelor publice ale  ecologismului ar presupune o analiză a presupoziţiilor ontologice adoptate, a  tipului de etică practicat şi a cuplajelor inter-ideologice. Între cele trei  elemente menţionate există numeroase şi subtile relaţii. Nu îmi pot propune aşa  ceva aici, dar ve voi ilustra situaţia cu o incursiune în disputa dintre  ecocentrism şi antropocentrism în etica mediului, una dintre dimensiunile cele  mai importante ale ecologismului.
 
 Etica  mediului este construită în mod explicit pentru depăşirea crizei de mediu actuale;  nu este o etică apărută organic, ca o formă de viaţă, cel puţin în civilizaţia  occidentală. Conceptul cheie este cel de valoare intrinsecă6;  el este aplicat fie unor entităţi individuale (animale, oameni) fie unor  întregi (ecosisteme, societăţi) în diferite variante, după care se deduc  consecinţe morale cu privire la atitudinea faţă de animale/ecosisteme, fie care  resurse (instrumental, în care caz avem de a face cu un antropocentrism), fie  ca având valoare intrinsecă (în care caz avem de a face cu un ecocentrism)7.  Majoritatea argumentelor contra ecocentrismului sunt prin consecinţele  teoretice ale presupoziţiilor eticii mediului. De exemplu, dacă omul face parte  din natură şi natura ca întreg e un bun, atunci sunt bune atât durerea cât şi  moartea8.  Alte argumente pot veni pornind de la consecinţele instituţionale ale eticii  mediului în unele variante ale ei. De exemplu, unii autori cu presupoziţii  holiste (acceptând valoarea intrinsecă a naturii şi prioritatea ei ontologică  în faţa omului) afirmă că doar puţini (o elită) sunt cei care ar fi conştienţi  de soluţia rezolvării problemelor de mediu şi oferă şi soluţii practice pentru  implementarea sistemelor sociale ecocentrate: „the army might give additional  support to the project {de instalare a eco-socialismului}, but would  not be decisive”, „it must begin with a change in values”, „the alternatives  are: either eco-socialism or barbarism”9.  Alţi autori, de data aceasta cu presupoziţii individuliste, găsesc soluţia  protejăriii mediului la polul opus celui etatist, şi anume prin desfiiinţarea  statelor10.  Un argument suplimentar împotriva eticii mediului ecocentrată este creştinismul,  care este antropocentric. Promovarea ecocentrismului pare să afecteze  identitatea popoarelor pentru care creştinismul are un rol important în menţinerea  identităţii naţionale. Dacă identitatea naţională este o valoare, atunci ecocentrismul  pare a fi inacceptabil. Se pare că atât etica mediului antropocentrică (pentru  promovarea intereselor generaţiilor viitoare) cât şi cea ecocentrică sunt produse  economice (în acest sens naturale) în vederea satisfacerii preferinţei de a  face bine oamenilor a celor care au produs etica mediului şi a celor care sunt  consumatorii acestui produs economic (pe care îl utilizează pentru a induce  asumarea unor opinii în vederea inflenţării comportamentului). Formele acestor  etici sunt foarte diverse în funcţie de materia primă culturală folosită în  construcţie la nivel de presupoziţii.
 
 Din perspectiva complexităţii ilustrate mai  sus, ce valoare poate avea o critică simplistă a documentelor ONU? Este  rezonabil să credem că aceste documente reflectă doar interesele meschine ale  unor oameni de ştiinţă? Sau mai întâi trebuie să vedem ce fel de presupoziţii  sunt utilizate în documentele respective?
 
 Valoarea naturii din punct de vedere  politic acceptat, inclusiv la nivelul ONU, este una relaţională, nu intrinsecă,  pentru că valoarea relaţională, antropocentrică, este de interes inclusiv  pentru cei care, deşi nu iubesc natura, o folosesc. Dacă obţinerea bazei de  cunoştinţe ştiinţifice necesare pentru această gestionare este job-ul  ecologiei, promovarea ei politică poate fi făcută în mod legitim şi de ecologişti,  pentru care natura are o valoare intrinsecă11,  atâta vreme cât ţin seama de faptul că agenda publică nu se reduce la  conservarea naturii. Cel mai rezonabil ecologism, dacă o astfel de formulare  are vreun sens, va fi un ecologism care să aibă o infrastructură conceptuală  ontologico-etică aflată în armonie cu valorile societăţii deschise. Probabil un  ecologism privat multinivelar, recunoscând structurarea naturii şi societăţii, dar conservând autonomia ontologică a fiecărui  nivel, un ecologism pentru care statul furnizează servicii publice,  unele dintre ele fiind de mediu, atunci când rezolvarea problemelor de interes  ecologist nu se poate face la nivel privat12.
 
 Chestiunea prioritizării diferitelor  obiective publice, de conservare a naturii, sociale sau economice, se rezolvă  la nivel local şi regional printr-o zonare managerială inter- sau  intra-organizaţională. Vor exista zone în care obiectivele de conservare sunt  pe primul loc în agendă, cu diferite grade de stricteţe, şi zone în care  obiectivele economice sau sociale sunt pe primul loc, obiectivul de conservare  acţionând în aceste cazuri doar ca o constrângere asupra primelor. Managementul  capitalului natural se referă la toate aceste situaţii şi are ca subtip  managementul diversităţii biologice, care se referă doar la situaţiile în care  obiectivul prioritar este conservarea.13 Ce interesează la nivelul ONU este managementul capitalului natural. O situaţie  particulară o reprezintă managementul capitalui natural de nivel global: aici  nu se mai poate face o zonare, pentru că entitatea care ne interesează este  unică, iar serviciile, climatice de exemplu, depind de funcţionalitatea ei  integrală. Nu cunoaştem care este soluţia instituţională pentru rezolvarea  problemelor dependente de funcţionarea sistemului global14,  uneori nici măcar a celor de nivel regional15,  şi atunci rămâne loc suficient pentru lupta politică acerbă între grupurile cu  preferinţe diferite.
 
 Este adevărat că maximizarea ofertei de  resurse şi servicii naturale, inclusiv a serviciilor climatice, este un scop  public oarecum altruist, pentru că nu lucrează conform principiului „după mine  potopul”. Totuşi el este un scop legitim. Atingerea acestui scop presupune  politici aflate în conflict cu unele interese private şi care sunt într-o bună  măsură deturnate către agendele personale ale celor care îl promovează, după cum  demonstrează în mod convingător argumentele antiecologiste. Totuşi problem nu  este una a scopului, ci a calităţii persoanelor publice şi a contextelor  culturale în care ele acţionează.
 
 În concluzie, ca orice opţiune valorică  existenţială, ecologismul nu poate fi decât fundamental, pentru propria  persoană, dar nu neapărat fundamentalist, cu pretenţii de a fi asumat  de către toate persoanele. În particular 1) ecologismul poate fi şi de dreapta,  dacă este asumat în context creştin şi 2) poate exista şi există ecologism  rezonabil, supus însă continuu unei presiuni deturnare fundamentalistă sau  politicianistă.
 
 Ceea ce trebuie criticat sunt formele  fundamentaliste ale ecologismului, al căror reprezentanţi de top sunt  ecologismul holist de stânga şi ecologismul anarhist16.  Ponderarea raţională a exceselor ecologiste o pot face mai degrabă ecologiştii,  şi anume cei rezonabili, nu antiecologiştii, al căror discurs nu poate fi decât  neconvingător17.  Antiecologiştilor le va rămâne un rol important în lupta ideologică împotriva  ecologiştilor, dar aceasta e o problema privată a lor, nu una de interes  general. Cât despre lupta contra deturnărilor politicianiste, aceasta trebuie  pusă cu atenţie în context pentru a nu periclita rezolvare problemelor publice  reale de mediu. Altfel riscăm să aruncăm copilul o dată cu apa murdară.
   
  
    NOTE1  Dragoş Paul-Aligică (2007), „Pe culmile  încălzirii”, Idei în dialog, 3, pp. 26-28
 2  Traian  Ungureanu (2006), „Antiraţionalismul ecologic: o mână spală pe alta şi  împreună creierul”, 
	Idei în dialog, 12, pp. 3-4
 3 Eu însumi am caracterizat în mod simplist ecologismul  ca fiind „în mod programatic expansionist” (2007, Cum poţi face rău vrând să  faci bine, Idei în dialog, 1, 41), din considerente retorice, pentru a  contrapune cât mai convingător ecologismul ecologiei.
 4 Probabil că marea majoritatea a organizaţiilor  neguvernamentale de mediu se încadrează în această categorie şi multe alte  organizaţii ale iubitorilor naturii se încadrează tot aici.
 5 Socialismul şi comunismul, în varianta lor  nedemagogică (adoptată pe criteriul valorilor promovate, nu ca instrument  pentru accedere la conducerea instituţiilor publice) pot fi interpretate ca  susţinând preferinţa de a face bine oamenilor, într-un mod secularizat.
 6 Entitatea cu valoare intrinsecă are valoare  indiferent dacă cineva o evaluează sau. Un alt concept este cel de valoare ca  proprietate relaţională, conform căruia valoare depinde atât de entitate cât şi  de cel care o evaluează.
 7 Adoptarea conceptului de valoarea intrinsecă se  întâlneşte şi la alţi autori de sisteme normative de substanţă („substantial”,  eng.), construite în vederea unui scop ales înainte de începerea construcţiei,  de ex. John Rawls (1971) 
	A Theory of Justice, Harvard: Harvard  University, secţiunea 44 , p. 264:  „The  problem of justice between generations”) „the essential idea is that we want to  account for the social values, for the intrinsic good of institutional ...  activities, by a conception of justice”. Totuşi, Rawls nu acordă valoare  intrinsecă mediului, rezolvând problema echităţii intergeneraţionale printr-o  condiţie suplimentară aplicată stării originare (părţile nu cunosc cărei generaţii  îi aparţin, op.cit, p. 287).
 8  Elliott Sober, (1995) Etica mediului,  în Adrian Miroiu (ed.), 
	Etică aplicată, Bucureşti: Alternative, pp.  195-217
 9 Saral Sarkar (1999), Eco-socialism or  eco-capitalism? A critical analyses of humanity’s fundamental choices, 
	London:  Zed Books, London, p. 224, p. 272, p. 278.
 10 Alan Carter (1999), 
	A radical green political  theory, London:  Routledge
 11 Din punct de vedere fenomenologic această valoare  intrinsecă reflectă de fapt doar preferinţa totală pentru valoarea relaţională  a naturii la aceste persoane.
 12 De exemplu pentru managementul sistemelor  macroregionale şi global. Detalii ale acestui mod de a interpreta lucrurile pot  fi găsite în eseul „O interpretare a sistemului socio-economic românesc” la 
	
	http://www.romanialibera.com/articole/articol.php?step=articol&id=4187
 13 Pentru o analiză  a implicaţiilor presupoziţiilor ontologice asupra eficienţei şi eficacităţii  managementului capitalului natural a se vedea Virgil Iordache (2005),  „Systemism and management: two need disciplines in an environmental  curriculum”, J. Env. Protection and Ecology, 6(1)
 14 După cum sugerează şi finanţarea direcţie de  cercetare 
	SSH-2007-2.1.2 Trade-offs and synergies between the different  aspects of sustainable development
	din cadrul Programului Cadru 7 al  Comunităţii Europene.
 15 Este posibil să fie necesară schimbarea modului de  concepere a drepturilor de proprietate asupra capitalului natural, 
	
	
	http://www.indd.tim.ro/manager/editor/UserFiles/File/Anale 
	2005/3Resurse04Iordache.pdf
 16 După recunoaşterea diversităţii inter-individuale  a preferinţelor, inclusiv a altruismului, ar putea să se diferenţieze „noi  altruiştii” de „noi cu toţii”, iar primii şi-ar putea asuma costurile preferinţelor  altruiste. Solidaritatea umană întru binele mediului ar putea fi conceptualizată  ca structurată, de la grupuri de mică amploare până la cele mari, şi chiar la  societate dacă se identifică scopuri comune la acest nivel (în particular, dacă  satisfacerea altruismului se va diferenţia vreodată ca un scop comun la nivel  de societate). Un astfel de antropocentrism rafinat ar permite o atitudine etică  rezonabilă spre binele mediului sau al generaţiilor viitoare, fără acceptarea  unui realism valoric tare imanent, cu efectele sale dovedite de practica  socialismului real şi a inchiziţiei.
 17 Va fi la fel de convingător ca discursul despre  îngeri al unei persoane care nu are nici un fel de legătură de suflet cu  îngerii.
 VIRGIL IORDACHE
						- Lector la 
						Universitatea din Bucureşti. Licenţiat în biologie în 
						1993, doctorat în ecologie în 2003, licentiat in 
						filosofie 2004, doctorat în filosofie în derulare. 
						Experienţă didactică şi de cercetare în domeniul 
						ecologiei şi managementului capitalului natural. Detalii 
						la
						
						http://www.bio.unibuc.ro/~viordache/.
 
						
			 
             sus
   
              |