| 
  
                         
            Opinii  
                        
            Integrarea europeana si resentimentul “omului recent”  
  SORIN BORZA 
                        
							This essay debates the various 
							themes presented in the pro-European public 
							discourse, form the perspective of Eastern Europe, 
							defined as a space of the historical resentment. The 
							essays warns upon the negative processes from the 
							modern culture’s levels, and invites to expressing a 
							critical attitude towards such processes. 
						 
						 
  						Retorica pro-occidentala se insinueaza tenace  de mai bine de un deceniu intre temele inevitabile din discursului politic si  cultural est-european. Subiectul este vascularizat de o serie de conceptualizari  lejere (detasat-critice) ale binomului (deocamdata suspect) democratie functionala-culturi  majore. Pentru “culturile minore” – asa cum e cultura romanilor spre exemplu,  democratia pare un mecanism labirintic. Democratia este (fortand o parafraza)  un cuvant mare care trimite la lucrurile cele mai simple. Noile democratii incep  prin a vorbi pe inteles despre felul in care functioneaza democratia consolidata  in Occident. Dar a vorbi despre democratie nu inseamna ca democratia a fost  instituita. Europa vrea decenta si pragmatism din partea celor care trebuie sa  converteasca politic si institutional o idee spirituala si, de la o vreme,  dezordonat prolixa. Sufocat de “expertize tehnice” si monitorizari principalul  proiect al Europei sec. XXI apare demonetizat de exigenta de mediocra rating.  Uniunea Europeana si-a incropit cu greu o identitate publica trans-nationala. O  acceptam mai degraba in virtutea obisnuintelor conformiste de a nu “brusca”  discursiv istoria. Vehicularea insistenta a unor clisee publicitare comune nu  re-formeaza o societate si nu produce automat solidaritate, ci mai degraba  iluzia pretentioasa a consensului.
 
						Democratia de vitrina, disimularea si  resentimentul
  
  Democratia occidentala parea temporar dispusa  sa mimeze atrofia instinctelor sale istoric-legitimabile  si asta de dragul unor valori pe care “stomacul  politic” al Uniunii nu e in stare sa le cuantifice in sume nete. Dincolo de  retorica prevenitoare a diplomatiei de la Bruxelles teoriile unificarii s-au  trezit incapabile sa gestioneze spiritual un paradox: populatia din Europa  civilizata s-a exprimat in cateva randuri (inclusiv la urne) contra Tratatului  Constitutional (Franta, Olanda), dar ramane principalul promotor al proiectelor  de Integrare. Sunt integrabile doar pietele de marfuri sau poate fi integrata si  mana de lucru mult mai ieftina  din Est?  Dilemele socio-mentalitare ale omului european nu pot fi considerate simple  detalii ale unui proces eminamente politic. Ele cer clarificari si solutii  validate intr-un orizont competitional al perspectivelor rationale. “Criza umanitatii  europene” a ramas de la Husserl pana in zilele noastre, leit-motivul “depresiei  metafizice” a unei filosofii cu apetit abia camuflat pentru intoleranta  (explicabila pe alocuri) si dogmatism. Ideea husserliana pare azi tot mai seducatoare:  “…sunt sigur de faptul ca numita criza europeana isi afla radacinile intr-un  rationalism care a pierdut drumul adevarat. Aceasta nu autorizeaza insa parerea  ca rationalitatea ca atare sau in intregul existentei umane ar avea numai o  importanta subordonata.”1 Europa contemporana tanjeste dupa  miracole, dar s-a trezit incapabila sa creada in ele si prea comoda ca sa le  managerieze corect. 
  
  Din Estul Europei, spatiu traditional al  resentimentului istoric, tematica Unificarii2 e mai degraba un  pretext comod menit sa tergiverseze dezbaterea pe fond a arhitecturii  doctrinare care sustine intregul proiect. Sunt cateva intrebari a caror raspuns  e amanat politicos sub motivatii dintre cele mai simpliste. Ele disconforteaza  institutional si reactualizeaza la nivelul candidatilor la Integrare ostilitati  de principiu. Aceste intrebari nu apar spectaculoase prin ineditul lor, dar pot  deveni constructive in masura in care raspunsul la ele poate fi reformulat in  afara orizontului inconsistent a unei culturi a disimularii. Retorica  ideii “care da bine” are un trecut notabil in tara unde virtutile non-actiunii  au prins patina de arhiva istorica si alura de impertinenta. In Europa de Est  politicul e vertebrat prin pofta de comisioane istorice. Si in surdina fiecarei  intalniri decisive ramane nepusa si totusi imperativa intrebarea: Si noi ce castigam  din afacerea asta?
  
  Intre timp, Europa civilizata fandeaza  sprinten printre aluzii critice si resentimente. Noua clasa3 ridica  osanale capitalismului inept patentand subversiv Libertatea Autoritatii in  dauna Liberului Arbitru. “Democratia de vitrina” nu e un produs  autohton suta la suta. “Politicienii raman concentrati asupra propriilor  scandaluri sau obsesii”4 nu doar fiindca le convine, ci si pentru ca  o societate in deriva le ofera tot concursul. Acest simptom confirma  devitalizarea masiva a fibrei morale a politicului si vadeste o lipsa covarsitoare  de disciplina a constiintei identitare. Cetateanul Europei noi e, pana la alte  ordine, un contras de circumstanta. El trece resentimentar peste  diferenta si devine cu fiecare zi care trece tot mai vulnerabil la repetitie.  Pentru acest tip de “om recent” urmeaza sa achizitionam si noi drepturile de copyright.  Europa de Est a pornit “in cautarea timpului pierdut” si isi pedepseste  trecutul prin excesul de prudenta. Abunda justificarile, explicatiile si  interpretarile acolo unde vinovatiile n-au avut timp sa moara. In tara unde  informatorii fostei Securitati predau lectii de morala capitalismul e  inconsistent si participarea civica minimala.
  
  Trauma istorica provocata de comunism induce  sentimente contradictorii. Dincolo de regimul infantil al starii de revolta  ineficace lucreaza fara incetare o retea incoerenta de resentimente (anti-american,  anti-comunist, anti-robotizare) care isi amana maturizarea prin diverse manevre  de temporizare. De la Rousseau incoace e de bonton sa detesti coruptia  “sistemului” in timp ce, cu distinsa detasare, iei cina cu administratorii sai.  Aratand cu degetul catre maladiile stangii intelectualii romani cocheteaza  inexplicabil cu populismul. Agorafobia primului secretar comunist a fost  schimbata pentru ideofobie. Ca politicienii au iesit din birouri nu deranjeaza  pe nimeni. Din pacate simpla “baie de multime” nu schimba nimic daca ramane o  manevra electorala. Camuflajul pitoresc (cizme de cauciuc si obligatoriu, fes)  nu-i aduce pe noii lideri mai aproape de oameni. Ei nu sunt “mai recenti” decat  erau tovarasii de la Centru trimisi de primul secretar sa dubleze  productivitatea muncii pe santierele patriei. Un cliseu nu poate fi dinamitat  prin alte clisee noi. Ele cumuleaza si intaresc resentimentul public fata de mastile  tranzitiei. Nu intamplator scena politica din Romania si din Est in general  cunosc putine infruntari si tot mai frecvente “demascari”. Tehnicile de  demascare s-au diversificat si s-au adaptat admirabil la context: daca initial  adversarii erau doar incompetenti ei sfarsesc azi prin a fi agenti ai unor  forte oculte sau pur si simplu mafioti. Printr-o ironie a sortii am devenit  occidentali avant la lettre. Destinul Europei pare sa fie, inca din  stadiul legendar al  inceputurilor, o  consecinta a unor exercitii de dedublare. Cum altfel ar fi ajuns Zeus la  frumoasa fiica a regelui Feniciei5?  
Europa si incestul
  
  Stim cu totii prea bine ca Europa produce in  mod traditional mitologii imperiale. Ce poate fi, politic vorbind, Uniunea  Statelor Europei cata vreme economia vorbeste clar germana ori, mai rar, franceza?  Integrarea europeana nu se poate rezuma la efuziuni si declaratii comune, caci  Europa nu crede (o fi crezut vreodata?) in indulgente restaurative sau  complicitati dezinteresate. Europa este structural pragmatica, decenta cu metoda  si venal interesata. Seamana tot mai mult cu o afacere de familie. Ea si-a ales  drumul, dar pretinde pentru neinitiati, ca ar ezita meditativ si inocent intre  “credinta in Dumnezeu si un sistem bun de asigurari”.6 
  
  Catolica de complezenta si aristocrata din  inertie Europa civilizata contabilizeaza atent excesele politicilor publice  americane. A devenit brusc constienta de propriul libido si cere  imperios “microfonul” intr-o lume unde America (lipsita de orice inhibitii  naturale) interpreteaza solist partitura democratiei cu doua viteze: una pentru  proprii cetateni (buni platitori de impozite dar si privilegiati detinatori de  mega-imunitate), iar alta pentru “fundamentalisti” si inclasabili. Tocmai de  aceea in sanul aliantei Euro-Atlantice, America (cea a rachetelor  intercontinentale, dar si a kitsch-ului patriotard) e acuzata deocamdata  cu perdea de impertinenta si ingratitudine7. In ochii nostri mijiti  intransigent “America incarneaza amenintarea compromisului...”8
  
  Europa nu e azi vindecata de orgolii si nu intelege  sa-si reprime frustrarile. Are nostalgia prim-planului si orice alta oferta  compensativa i se pare un afront degradant. Dimensiunea primitiv-eroica propriului  trecut compromite imaginea de sine a omului recent. Culturile majore ale  Occidentului european (seduse de consumatorism) si-au devorat copii. Nimic mai  traumatizant acum decat degenerescenta virilitatii unui continent care a fixat  masuri definitive si universale pentru istorie. Batranul continent mai spera.  El sarjeaza nostalgic resuscitand discret mitologii virile. Si are,  incontestabil, stil. Poate administra dezinvolt doze de dispret si poate  descumpani prin rafinamente si magisterii complicate principalul pol de  securitate planetara. Se teme, si nu fara motive, ca asta nu e suficient intro-o  lume unde armele tac politicos doar la comanda. Intr-o vreme in care pretul  petrolului cauzeaza depresii colective intelepciunea a devenit un accesoriu  negociabil. Nu cred ca se impune prea multa perspicacitate intelectuala pentru  a constata ca in momentele de forcing ale istoriei retorica diplomatilor  e doar un artificiu de tehnica a devoalarii unui raport de forte. Pentru  strateg excesul de diplomatie se transforma in temporizare si conduce la  handicap pozitional. Istoria post-modena nu are apetit pentru preludii  cultural-spirituale elaborate si nici nu tolereaza frigiditati diplomatice.  Subzista cel care actioneaza decis (uneori impulsiv) fara a se lasa prada  proceselor de constiinta ori remuscarilor. America e candidatul ideal pentru  fotoliul de lider intr-o lume unde comportamentele post-moderne risca sa  submineze istoria. Omul european isi traieste deocamdata sincopa istorica  profitand de scuzele pe care i le ofera cu darnicie “culturile majore”. El si-a  pierdut apetitul pentru competitie creatoare si consuma lenes ramasitele  renascentiste ale unei arte fara mostenitori. 
  
  In Europa de Est poti intalni ultimele modele  exemplare de “om european”: insul traversat de revelatii inutile si ratari  explicabile. Anesteziat sub efectul invaziv al tehnologiilor omul european nu  a devenit mai pragmatic in actiunile sale, ci in mod paradoxal, mai  dezorientat. Actiunea pragmatica nu a fost niciodata “specialitatea” omului  est-european (dostoievskian si idelist prin structura). Dar el are  indiscutabil un ascendent fata de omul occidental: stiindu-se ratat poate  asuma, in ultimul ceas, un proiect care sa-i ingaduie sa-si converteasca  creator ratarea.
  
  Noua Europa e, fie ca ne place, fie ca nu, fructul  unui “razboi” al  paradigmelor. “Cei  satisfacuti in mod conservativ in traditie si cercurile filosofice umane se infrunta  reciproc, aceasta repercutandu-se in planul fortelor politice. Inca la inceputurile  filosofiei se declanseaza si persecutia: oamenii care traiesc in aceste idei  sunt proscrisi. Si totusi: ideile sunt mai tari decat toate fortele  empirice.”9 Omul est-european si-a depasit inabilitatea politica  si daca a fost marele absent de la victoriile profitabile ale tehnologiei nu a incetat  sa se bucure in taina de “nesabuinta” de a consuma intens drama asteptarii lor.  (Nu e un secret pentru nimeni faptul ca nimic nu e mai dulce-ispititor decat  “fructul oprit”) 
  
  In plan cultural, penuria mijloacelor e o  forma de provocare. Si Estul a produs idei ori carti uimitoare in parte fiindca  i-a fost interzis sa se exprime liber in formele cele mai comune. Uniunea  Europeana odata ce va prinde viata in noile frontiere, va trai ca rezultat al  ciocnirii unor tipuri simptomatice de productie de cotidianitate. Se infrunta  “cele doua Europe”10, cea a constientului (partea iluminista si  liberala) si cea a subconstientului european (Romania, Grecia, Bulgaria-spatiul  violentelor si a exceselor). Ca proces eminamente politic, Unificarea  Europei e o consecinta a unor acte tensionate de vointa. Fara infruntare a fortelor  nu exista certitudini politice. Si fara certitudini nu raman urme in istorie. Asa  cum s-a tot spus, istoria mare se afirma si se impune. A te impune se traduce in  termenii rationalitatii occidentale prin “a actiona si a reactiona competitiv”. 
  
  Pentru moment, Europa de Est ezita sa actioneze  decisiv si reactioneaza atipic intr-un orizont imprevizibil si guvernat de o  serie de cutume noi. Omul est-european e timorat de penuria reperelor morale si  excesiv prevazator. El dezvirgineaza cu pasiune tampa “mireasa mecanica” livrata  pe credit de piata de capital. Si seamana ingrozitor cu bunul salbatic care isi  schimba acum cateva sute de ani aurul sau pentru margelele de sticla colorata  ale nemilosilor conquistadori...
  
  La fel cu Vestul european, America speculeaza  oboseala si lacomia unei lumi convalescente dispuse sa-si vanda ieftin  complicitatea. Dar America nu seamana prea bine cu Europa de Vest desi, intr-un  anume sens, ii este fiica. “America nu a fost insa in nici un fel o simpla  copie europeana, macar pentrui faptul ca europenii ajunsi aici erau marginalii si  proscrisii Lumii Vechi. Ei veneau in acest fel cu un enorm bagaj de frustrare,  dornici sa reinceapa totul de la capat, pe un pamant virgin.”11  Ideea unei axe Bucuresti-Londra-Washinton, catalogata in mod repetat drept o  idee neinspirata a presedintelui Romaniei, e incarcata o legitimitate  psihanalitica subiacenta: Estul Europei si America poarta deopotriva un bagaj  conflictual consistent. Frustrari camuflate dupa cum s-a potrivit mai bine,  prin universalizarea culturii de consum (America) ori, exhibarea unei culturi a  disimularii (Europa de Est) ne solidarizeaza conjunctural. 
Noua cruciada
  
  Cultura traditional europeana si poate catolicismul  social devenite intre timp detalii logistice ale cruciadei tehnologice si-au  pierdut cumva relevanta. America a provocat cultura clasica la o infruntare  inegala: i-a cerut, cu primitiva siretenie, sa “ia la ochi” cotidianul.  Defularea prin consum apare drept singurul “sport” respectabil. Si bineinteles  cotidianul a corodat fara mila exclusivismul rafinamentului culturii europene.  O intreaga “industrie culturala” a inflorit rapid si consecvent dinamitand  viziunea pur spirituala a actului de cultura. Principala urma a Europei s-a  concretizat in principal ca un export de rationalism si ideologie si, doar in  plan secund, ca o tentativa de insanatosire morala a cotidianului. Europa nu  poate renunta la nimbul etic al actului de cultura. E singura formula care  i-ar permite reluarea dialogului cu o lume careia i-a dat viata. “America incearca  sa se dezica o data pentru totdeauna de o anume Europa pe care, totusi, o poarta  in sange si a infiltrat-o in institutii.”12 America si Europa se detesta  reciproc dar isi sunt reciproc indispensabile. E invederat ca nu principiul  responsabilitatii le pastreaza impreuna, ci teama ca, pentru prima data de cand  ne stim, am ajuns sa fim cu totii amenintati, nu de puterea naturii asupra  noastra, ci de puterea noastra asupra naturii. 
  
  In tot acest timp Rusia se comporta ca un ciclop  ranit pentru ca nu poate renunta la pretentia de a scrie istoria in Europa si  nu poate accepta sa fie doar martor mut al declinului propriei puteri.13  In acest context perspectiva Integrarii Europene nu e, asa cum unii par dispusi  sa creada, o simpla formalitate. Fie ca ne place, fie ca nu, drumul Romaniei si  Bulgariei spre vest trece prin estul extrem. E usor de inteles cum, acolo unde  am fi tentati sa inchipuim transee, avem nevoie sa construim poduri. Cum o vom  face intr-o vreme cand “europenismul” a devenit suspect deopotriva pentru  asiatici, arabi si americani?
  
  Fara un exercitiu tenace de luciditate  formula Uniunii Europene risca sa devina alaturi de termeni imprecisi precum “mondializare”,  “globalizare” “terorism transnational” o formula si un pretext pentru  dezbateri academice sterile. Raman importante cateva intrebari care asteapta in  Europa contemporana un raspuns serios. Daca e vorba de Integrare in ce fel e  preconizata ? Iar daca e vorba de Unificare cine si de ce ar dori-o ?
  
  Orice proiectie a raporturilor socio-politice  post-integrare a Romaniei si Bulgariei in Uniunea Europeana poate fi pentru  moment doar un scenariu calificat. Scenariile prefigureaza tendinte. Viitorul  Europei se sprijina azi pe stocurile de indulgenta dialectica livrate  conspirativ pe traseul Universitati – Guvern – Administratii locale. 
  
  Occidentul trateaza cu interes saracia care a  produs la scara industriala rebuturi staliniste, dizidenti patetici si metrese  imbecile. Si toti conteaza in primul rand fiindca profitul nu are miros. O  istorie exigenta si banuitoare sufla fara rusine in ceafa unui prezent care si-a  repudiat cu eleganta perdantii. De la Metternich (pentru care Orientul incepea  negresit cu Landstrasse) la teoreticienii mileniului III paradigma  occidentalismului nu a suferit modificari de esenta.14 Natiile banuite  de inconcludenta si evazionism sunt privite cu superioara ingaduinta de un  Occident civilizat prin traditie si mai nou, prin santaj consumatorist.  Solidaritatea e in Europa un slogan fara varsta. Cu maniere ireprosabile si  moravuri inclasabile batranul continent isi vinde bine infidelitatile  istorice. Si cere ascultare neconditionata in numele unei experiente pentru  care, de la Platon incoace, depun marturie o intreaga pleiada de drept povatuitori.  Europa e o familie, dar una care a cunoscut tradarea si pacatul. Plina de  taine pe care cei inteligenti le inteleg prea bine, nevoind, tocmai de aceea sa  devina partasi.15 
  
  In aceste conditii vechea idee de “Europa de  la Atlantic la Urali” pare a fi o formula politica complet neprecauta imbratisata  candva cu oarecare entuziasm, dar lipsita de perspectiva. Uniunea Europeana e  un proiect cu o istorie si dimensiuni notabile. Dar dimensiunile lui nu  garanteaza nimic in ceea ce priveste aplicabilitatea. Cum se poate vertebra  istoric un asemenea proiect? Ce liant poate asigura o atare constructie  politica ? Exista pentru “noua pace eterna” un pret pe care natiunile din Europa  sunt dispuse sa-l plateasca?  
Noblesse oblige
  
  Ecuatia belsug contra docilitate nu e o  formula infailibila. Sunt o serie de voci critice care acuza consumerismul din  interior. “Cand esueaza capitalismul ne revolta prin mizeria pe care o aduce  sau o mentine; cand reuseste, ne oripileaza printr-o profunzime de uratenie si  de marfa proasta. Ingramadire de marfuri inutila (…) niste indivizi centrati  asupra lor insisi, slab interesati de lume si nevazand in politica decat o anexa  a gestionarii intreprinderilor numite Franta, Germania, Italia, Spania.”16  Chiar si cei care gasesc aceasta critica nejustificat de severa vor recunoaste  totusi existenta problemelor generate prin autocentrarea obsesiva a  individului intr-un sistem care nu-si mai poate mentine sub control patologiile. 
  
  De ce ar trebui sa functioneze reteta consumerista  in orizontul inform (oarecum dostoievskian) al Estului nu se stie. Se inregistreaza  numeroase disfunctionalitati in chiar Vestul prosper, aparute in parte tocmai  sub presiunea transferului de “aplomb social” excedentar din orizontul Estului  “infometat”. Si ne e vorba doar de foamea de produse de consum, ci mai ales de  setea de putere, de recunoastere si de “istorie mare”. Europa de Est nu mai  poate suporta “ipoteza lumii juste”17. Putem identifica un set de  conjuncturi nefericite in virtutea carora am ajuns dincolo de Cortina de Fier.  Dar nu mai vrem sa ne teoretizam libertatea, de vreme ce tot avem sansa sa o traim  pur si simplu. Pentru asta ar trebui sa vrem si noi “in Vest”, chiar de ar fi sa  platim pentru asta mai mult decat ne putem permite in actuala etapa. 
  
  Ispita americana a “Vestului salbatic” (Wild  west) a devenit in Europa contemporana tentatia “abundentei occidentale”. Din  pacate oamenii accepta foarte greu faptul ca vorbind despre “cornul abundentei”  istorisim mituri. In actuala etapa a istoriei Europa de Est nu mai poate fi  angajata politic resuscitand mitologii si nici prin manipularea unor sentimente  de culpabilitate. Asta fiindca soarta Uniunii Europene nu se poate desprinde  de evolutia contemporana a ceea ce Max Weber definea drept “spiritului  capitalismului”. Optimismul fortat care “impacheteaza” pentru public racilele  sistemului ascunde adesea un miez penibil moral si o deriva identitara.  Capitalul lucreaza, nu gandeste. Iar capitalismul e pentru moment numai un  sistem suportabil pe care lumea il accepta fara sa mai ia in serios miturile18. 
  
  In Est regimul totalitar comunist a refuzat  metodic sa recunoasca public legitimitatea rezervei firesti si a ironiei fata  de utopiile oficiale. Si nu e de mirare ca au fost unii dispusi sa concedieze  logica elementara intr-o lume unde evazionismul (constiintelor) era o forma  sociala de terapie. Tocmai de aceea Occidentul se bucura azi de o serie de  “cecuri in alb”. “Un zvon despre Coranul injosit provoaca mania, o Biblie expusa  intr-un bazin cu urina e o admirabila opera de arta contemporana.”19  Nici macar simptomele depresiunii post-totalitare nu au temperat tonul  pro-occidental in Europa de Est. Deocamdata nu s-a inchis “formidabilul targ de  pacaliti”20 si  nu se inregistreaza  nemultumiri semnificative. 
  
  Reflectia sistematica asupra productiei de  mitologii ar putea oferi o perspectiva asupra repercusiunilor unui proces  despre care vorbim foarte mult si stim efectiv putine. In imprejurarea in care  expertii se rezuma la un amestec de detasare si suficienta academica procesul  Unificarii Europene a fost privit mereu ca un fruct al gandirii si civilizatiei  moderne.21 Exista riscul ca aceasta privire extrem codificata sa  livreze un concept redutabil (dar aproximativ) despre ce ar trebui sa fie  Uniunea Europeana si cateva instrumente inutilizabile de legitimare a lui.  Faptul ca olandezii si francezii nu au agreat Tratatul Constitutional e un bun  argument in acest sens. Si nu e doar un refuz al nuantelor, asa cum unii analisti  ne indeamna sa credem.22 
  
  Impasul procesului de unificare ar trebui sa  conduca la anumite repozitionari conceptuale. Europa trebuie sa aleaga degraba  daca recurge la un “truc” administrativ sau relanseaza dezbateri pe un proiect  care poate schimba istoria lumii. Pentru inceput  trebuie stabilite regulile sub care poate fi regandit intregul proces.  Modernitatea, care “gandeste juridic”23, forjeaza ontologii  normative. Pentru noi este mai putin important cum am dori sa arate Uniunea  Europeana. Conteaza cum pot fi gestionate structurile si realitatile care  decurg din concretizarea unui proiect atat de consistent care promite sa fie,  pentru ceva vreme de aici inainte, o idee in mers. Deocamdata Europa unita e un proiect mito-etic24  plin de intentii bune dar, subminat constant de retusuri politice  inacceptabile si amendat periodic prin lipsa de sustinere comunitara.  
Cultura docilitatii si viclenia totalitara
  
  Statele candidate reactioneaza disciplinat,  pe de o parte pentru ca au prioritati si interese care nu se implinesc decat  sub umbrela Uniunii si, pe de alta parte, pentru ca istoria Europei de Est e  dominata de un exercitiu politic-guvernamental de extractie autoritarista ale  carui reflexe se disting limpede pana in zilele noastre.25 Pe fondul  acestui apetit totalitar al puterii a proliferat in comunism o cultura a  docilitatii care i-a incurajat pe oameni sa traiasca “disciplinat”.  Comunismul (ca orice totalitarism) secreta continuu reguli si ierarhii pentru ca  ierarhiile legitimeaza supunerea.  Prinsi  sub apasarea fricii civile oamenii si cultura au tacut sincron in schimbul  privilegiului relativ de a fi “lasati in pace”. Frica civila nu a produs doar  “literatura de sertar” ci si colaborationisti. Colaborarile cu securitatea  sau numai cu regimul comunist pot parea infidelitati benigne (prin prisma  consecinte-lor) doar celor care nu inteleg nici in ziua de azi necesitatea unei  legi a lustratiei. 
  
  La nivelul culturii tacerea e expresia publica  a complexelor istorice. Estul a ramas prizonierul propriei vocatii a  minoratului. Iar minoratul cultural, pe filiera culpei, intretine frustrarile si  minoratul politic. Ceea ce a permis Vestului sa remodeleze politic si civic  Europa de Est a facilitat deopotriva si revenirea in forta la putere a  giruetelor ideologice: fostii activisti de linia a II-a, comunisti insignifianti,  au vazut in schimbarea de regim ocazia unei relansari a carierei personale. Fara  angajamente ideologice sau etice de esenta noii lideri dezvolta strategii  extreme de supravietuire: migreaza de la stanga la dreapta spectrului politic  cu dezinvoltura unor scamatori. Si e usor de inteles cum s-a ajuns ca in Romania  politica sa fie comparata frecvent cu un circ.26 
  
  Frustrarile au stimulat apetitul public  pentru aluzie si implicit. Exercitiul dublei lecturi a devenit o a doua natura.  Discursul public al politicienilor ramane suculent pentru ca subconstientul  colectiv prelucreaza mesajul intr-o cheie traditionala. Mai precis, demagogia  practicata tenace de regimul comunist a fixat o serie de reflexe imposibil de  anulat. Nu exista terapii-miracol contra maladiilor spiritului. Comunismul a imbolnavit  cultura stiind ca asta va sfarsi prin a imbolnavi pe om. “Omul recent” isi  poate diagnostica impecabil maladiile spiritului insa refuza sa accepte faptul  ca vindecarea lui nu e posibila fara tratamentul prealabil al maladiilor  culturii. Defectul major al culturilor minore ramane lipsa virilitatii.  Omul est-european are multe de detestat (si pe buna dreptate). Handicapul lui  cultural si civilizational se inradacineaza la nivelul prejudecatii  (totalitare) potrivit careia ceva ar fi demn  de respect public daca isi poate proba valoarea in conditii de piata.  Principiul conform caruia “valorile se vand intotdeauna bine” e o reminiscenta  a propagandei. Private de apetitul pentru eroism si implicare culturile minore  au patentat insidiosul si au rafinat pana la perfectiune viclenia totalitara.  Fortand lectura realitatii intr-un cifru defensiv (asa numita receptare  “printre randuri”) culturile minore se prevaleaza mereu de un soi “eroism  latent”, de acea pretentie suspecta de “rezistenta din interior la sistem”. “Ma  gandesc la intelectualii cu figuri sobre care spun ca ei au facut rezistenta  prin cultura. Ce rezistenta domnule, sa strecori cate o soparla care scapa  de cenzura si dupa aia sa-ti freci mainile satisfacut de cat de curajos ai  fost ? Regimul stia de toate astea si le dadea voie cu ingaduinta controlata. Intelectualii  sunt fiinte ieftine; repede ii poti cumpara cu o iluzie marunta, daca ea  le maseaza eul.”27 Totalitarismele se hranesc din lasitatea  comuna a supravietuitorilor de profesie, spre deosebire de democratie care  “contrar despotismului sau monarhiei, este regimul care se hraneste cu dusmanii  sai…”28. Dictatura traieste atata vreme cat frica majoritara biruie  public. In Romania “eroismul cu delegatie” a devenit o moda printre  intelectualii cu opera care au facut concesii majore vechiului regim. Prea grabiti  sa se bucure de avantajele statutului de colaborationist o serie de intelo-crati29  si oameni de litere cauta scuze (argumente) pentru “umanizarea” unei culpe  care, nu-i asa, implica doar o “imoralitate fireasca”, proba a adaptabilitatii  individuale nefericit insurubata intrun orizont abnorm si totusi respirabil.  Ideea lor ar fi ca intr-o societate totalitara nimic nu se preteaza la expertize  care sa certifice moralitatea ori josnicia cuiva. Etica se suspenda de drept intr-o  lume unde se smulg unghii si convingerile sunt “re-educate” sistematic sub forta  persuasiva a bastoanelor de cauciuc. Ramane stabilit doar faptul ca, de la  cronicari incoace, “sta bietul om supt vremi, iar nu vremurile supt om”. Dar  expertii “eroismului complezent” uita tactic faptul ca au existat oameni pentru  care convingerile proprii nu isi aveau radacinile la nivelul stomacului. Dar nu  va fi nimeni atat de orb incat sa nu vada ca, de la Christos incoace, nu traieste  omul numai cu paine”...Cultura docilitatii a produs in Romania insutit mai  multe victime decat tortionarii din beciurile Securitatii. “Tara asta e atat de  saraca si napastuita nu numai pentru ca a avut politicieni cretini si muncitori  lenesi, ci mai ales pentru ca a avut intelectuali impotenti.”30
  
  Vocea dizidentilor anticomunisti se aude azi  tot mai sters in conditiile in care o serie de intelectuali colaborationisti ai  regimului Ceausescu ocupa fotolii in Parlamentul si in Guvernul Romaniei. Deconspirarea  colaboratorilor fostei politii politice e un demers amanat sine die. Ei  sunt o parte importanta a corpului politic care gireaza procesul de Integrare. Si  daca oamenii au drept masura a fiintei faptele trecutului, Europa nu are prea  multe motive sa jubileze. Estul vine cu entuziasmul,  dar si cu frustrarile sale. Infantil si tenace, iritant si macinat de complexe  Estul isi petrece asteptarea la portie Uniunii disimuland consecvent o trauma. 
  
  Vrem sa pedepsim cincizeci de ani de ingratitudine fata de  “excelenta” noastra, prea incovoiata de inacceptabila discretie. Spirite  efeminate, otravite de complexul ratarii prin lipsa de vizibilitate istorica am  invatat sa convertim ura in duplicitate culturala. Si cum pentru estici  asumarea normei occidental-europene este astazi o conditie de relevanta  culturala si, poate mai acut, de supravietuire viclenia a fost ridicata la  rangul de virtute. Vrem atat de mult sa traim (sa supravietuim) si aceasta  vointa epuizeaza orice dram de orgoliu cultural si politic. A dori sa traiesti  nu e un defect. El devine viciu in clipa in care nu mai constientizezi faptul ca  esti cu atat mai om cu cat nu vrei sa traiesti oricum. 
  
  Uniunea Europeana e pentru noi un fel de arca a lui Noe. De aici si  disperarea cu care mimam consensul si angajarea fara a zabovi prea mult asupra  conditiilor in care merita sa subscriem la valorile pe care Europa le pune in  joc. 
Estul si  consensul
  
  Din pacate ramanem cantonati in etapa in care judecatile noastre  prefera sa aproximeze efectele de perspectiva ale acestui proiect. Dezbaterile  actuale evita subiectele etichetate drept “delicate” luand in considerare imprejurarea  ca pot reactiva divergentele si se lasa directionate in mod covarsitor pe  culoare “linistite” unde isi fac veacul consensualitatea previzibila si  acordul de conjunctura. Exista in mod cert o arhitectura triviala a  intereselor Europei amenintata de discernamantul exclusivist al bancherilor. “In  timp ce modernitatea in principiu, nu inchide pe nimeni in conditia sa si  decreteaza drept nule si neavenite frontierele de clasa, de sex, de rasa, de  nastere, zidul banilor creeaza din nou, in mod inevitabil bariere de casta.”31  Cu asta se incheie, de regula, inventarul amenintarilor imediate pe care le  contabilizeaza euroscepticismul. Consemnate in literatura constructiei Uniunii  Europene ca pericole ale “totalitarismului liberal” cinismul marelui capital si  “mcdonaldizarea” cotidianului sunt privite drept pierderi colaterale detalii  suficiente compensate prin infuzia semnificativa de capital occidental. Nimeni  nu protesteaza contra debilitatii de esenta a bazelor unui proiect comunitar  atat de serios, de vreme ce el incurajeaza si sustine o lipsa confortabila  implicare a maselor. Democratia inseamna domnia majoritatii si, prin derapaj  negativ, a lucrurilor care merg oarecum de la sine. 
  
  Uniunea Europeana e ocazia de a dezangaja responsabilitatea  individuala a natiunilor in favoarea unei ipotetice fraternizari. Chestiunea  identitatii nationale e o tema oarecum derizorie si care descalifica si  greveaza asupra calitatii abordarilor. Oare cat de important poate fi ceea ce  ne apropie daca nu avem curajul sa vorbim deschis despre ceea ce ne-ar putea  desparti ? “Democratizarea” care ingroapa culturi are alura unei gnoze adaptate  spiritului insipid-previzibil al epocii. Mimam cu asemenea tenacitate consensul  incat indoielile au devenit un stigmat. “Vointa de a depasi fragmentarul a  murit, iar acolo unde nu a murit inca, e timorata de opinia generala, care o  suspecteaza de perversitati politice antidemocratice.”32 Recent Andrei  Plesu fin observator a dinamicii europene si fost ministru de externe a Romaniei)  spunea ca “Se face, in acest sens, incercarea de a inlocui vechea uniformitate  religioasa a continentului, cu un soi de religie profana, aceea a  drepturilor omului si a guvernarii democratice.”33 
  
  S-ar parea ca omul european trebuie aparat cu orice pret, daca va  fi nevoie chiar si impotriva lui insusi. El isi consuma preocupat vina de a fi  parintele unei culturi care a dat singurul set convingator de norme de civilizatie.  Orice contestare a acestei preeminente apare ca un abuz. Occidentul reia  periodic in discutie o serie de probe menite sa confirme “teoria complotului”:  Europa care nu-si mai poate gestiona imaginea de “mater mundi” traieste  sentimentul unei deposedari. Leagan al civilizatiei grecesti si principala arena  a razboaielor mondiale Europa trebuie sa faca dovada ca nu are nimic de  recuperat (in planul vietii cotidiene dar si a istoriei mari) si e straina oricarei  forme de resentiment.  
 
NOTE 1 Husserl, Edmund, Criza umanitatii europene si filosofia,  trad. rom. Alexandru Boboc, Ed. Paideia, Bucuresti 2003, p. 52 
2 Unii prefera termenul Integrare celui de Unificare cu argumentul  ca ultimul implica o prealabila si subiacenta ruptura. A se vedea si in  continuare. 
3 Si nu am aici in vedere atat “birocratii” lui Milovan Djilas, cat  “reziduurile active” ale nomenklaturii 
4 Pasti, Vladimir, Miroiu, M., Romania - starea de fapt, Ed  Nemira, Bucuresti, 1997, p.127 
5 Potrivit legendei grecesti, Europa a fost fiica regelui Feniciei,  a carei frumusete a trezit iubirea lui Zeus. Travestit in taur, acesta a rapit-o  si a dus-o in Creta, unde Europa i-a daruit trei fii, ce aveau sa devina regi  sau printi: Minos al Cretei, Radamantus al insulelor Ciclade si Sarpedon al  Luciei. Mai tarziu, ea s-a casatorit cu regele Asterion al Cretei, care i-a  adoptat copiii. Poporul a venerat-o mai apoi sub numele de Hellotis, organizand  sarbatori in cinstea ei. 
6 Formularea apartine lui Peter Sloterdijk 7 Declaratiile cancelarului german Schroeder au reusit sa irite  Washintonul asa cum rar s-a intamplat in iulie 2005 
8 Finkielkraut, Alain, Imperfectul prezentului, trad. Rom. Alice  Georgescu, Ed. Hasefer, Bucuresti 2005, p. 175 
9 Husserl, Edmund, Criza umanitatii europene si filosofia,  trad. rom. Alexandru Boboc, Ed. Paideia, Bucuresti 2003, p. 49 
10 Pecican, Ovidiu, Romania si Uniunea Europeana, Ed. Eikon,  Cluj, 2003, p. 102 
11 Pecican, Ovidiu, idem, p. 34 12 Pecican, Ovidiu, idem, 
13 Zinoviev spunea ca Moscova nu e si nu va fi niciodata cosmopolita,  ci imperialista. Rusia, vadit incomodata de bazele americane si de trupele stationate  in Romania, priveste cu ostilitate abia disimulata sub eticheta imperiala, desfasurarile  de trupe din fosta aliata a blocului sovietic. Si, de aceea, s-a apucat deja sa  construiasca (incepand cu 2005) doua baze navale militare la Marea Neagra, in  replica la actiunea SUA. 
14 In 1938 Richard von Weizsäcker afirma fara prea multe menajamente  retorice: “fireste, sunt de parere ca Europa se sfarseste la Zidul Berlinului”,  iar in aprilie 1996, Nicole Catala, deputata a dreptei din Franta declara: “Astept  cu neliniste modalitatile de aderare a anumitor tari din Est, Romania si  Bulgaria in special. Putem oare acorda libertatea de miscare cetatenilor si  bunurilor din aceste tari, unde diferenta, in ce priveste nivelul de viata, fata  de Europa occidentala este colosala?”. 
15
   Refacerea familiei europene sub cupola unui edificiu regional  numit “Statele Unite ale Europei” e o idee care a prins in mod surprinzator la  un lider care nu-si dorea in vreun fel sa fie parte a acestui construct. In  septembrie 1946 la Universitatea din Zurich, Winston Churcill pronunta celebrul  sau discurs in care propunea o uniune a statelor europene in jurul Frantei si  Germaniei, limitand insa granitele acesteia la Europa Occidentala.  
16 Bruckner, Pascal, Mizeria prosperitatii. Religia economismului  si dusmanii sai, trad. rom. Vasile Zincenco, Ed. Trei, Bucuresti, 2002, p.  16 
17 Distorsiune a gandirii prin care atribuim o cauzalitate fireasca  asupra a ceea ce se intampla.  
18 Ne confruntam in continuare cu acea décomposition des grandsrécits despre care vorbea J. F. Lyotard 
19 Ungureanu, Traian, revista Idei in dialog, nr. 6 (9), iunie 2005,  p. 4 
20 expresia ii apartine lui Pascal Bruckner 21 Jurgen Habermas, noul Ratzinger al revelatiei eurocratice a  publicat o serie de scrisori deschise despre viitor 
22 Disputa intre functionalisti si federalisti e mai inactuala ca  oricand. Rougemont distingea candva o doctrina ortodoxa a  federalismului, care inca mai sustinea termenii de natiune, de unificare nationala  sau de aparare impotriva unuia dintre cele doua blocuri, si federalismul ca ordine politica ce colaboreaza cu cei care o accepta din motive care  nu le apartin, pentru ca nu exista o victorie totala a unei doctrine care nu se  vrea, macar in subsidiar, una totalitara. Aceste formule apar, pentru moment  lipsite de orice relevanta. Unificarea e conceputa prioritar ca un proces cu  accente etico-juridice pronuntate. Cu toate acestea interesul comunitar nu e o  sintagma de care cineva sa se poata prevala atunci cand se ia o decizie pe care  o natiune, oricare ar fi insemnatatea ei istorica si statistica, nu o impartaseste.  
23 Patapievici, Horia-Roman, Omul recent, ed. Humanitas, Bucuresti,  2001, p. 36 
24 Etic si mitic deopotriva 25 Acest exercitiu a fost lipsit de caracterul pasional al  dictaturilor din America de Sud, cat si de profetismul vizionar al tarilor sovietici.  Mai putin spectaculos, totalitarismul comunist a fost incomparabil mai  temeinic. 
26 Nimic mai dezamagitor decat inversunarea cu care multi vor sa  devina populari, in speranta ca vor prinde ceva resturi de la mesele celor  mari, de la Strasbourg. 
27 Miclea, Mircea, R’Estul si Vestul, ed. Polirom, Iasi,  2005, p. 116 
28 Bruckner, Pascal, Mizeria prosperitatii. Religia economismului  si dusmanii sai, trad. rom. Vasile Zincenco, Ed. Trei, Bucuresti, 2002, p.  37 
29 Daca exista un limbaj al puterii, limbajul encratic, exista si intelocratii,  cei care l-au elaborat si l-au diseminat public. 
30 Miclea, Mircea, R’Estul si Vestul, ed. Polirom, Iasi,  2005, p. 33 
31 Bruckner, Pascal, Mizeria prosperitatii. Religia economismului  si dusmanii sai, trad. rom. Vasile Zincenco, Ed. Trei, Bucuresti, 2002, p.  19 
32 Patapievici, Horia-Roman, Omul recent, ed. Humanitas, Bucuresti,  2001, p. 127 
33 Plesu, Andrei, Europa - numele unui admirabil proiect, spatiul  catorva sumbre esecuri, articol in revista Dilema Veche, ian. 2005  
						  
						
						SORIN BORZA 
						- Doctor in filosofie, preda stiinte politice la 
						Facultatea de Stiinte Politice si Stiintele Comunicarii, 
						Universitatea din Oradea. 
			
                        
             sus
   
                        
               |