| 
            Partide politice 
 
            Continuarea procesului de extindere a Uniunii Europene - micro-analiza economica -
 
 DAN PAVEL 
							The article comments the situation 
							of liberal parties in Europe, with emphasis on 
							Eastern Europe ones, which are deprived by a set of 
							means, because of the communist regimes. The 
							conclusion is that there is possible that the 
							strategic political options of Romania will be 
							influenced by the facts from the European and 
							international medium. Dupa prabusirea  comunismului de tip sovietic, a inceput epoca celei de-a doua revolutii  liberale, care va schimba fata Europei si a intregii lumi. Aceasta este una  dintre cele mai socante, dar si mai logic argumentate teze ale filosofului  politic american Bruce Ackerman, din cartea sa The Future of Liberal  Revolution1. Ganditorul american a explicat ca de fapt marea  revolutie liberala nu s-a terminat. Ea doar a fost intrerupta de crizele  globale provocate de totalitarismele nazist si comunist, care au culminat cu  cel de-al doilea razboi mondial si cu Razboiul Rece. Explicatiile sale sunt mai  mult decat relevante pentru spatiul romanesc: din motive politice si istorice  complexe, o mare parte a programului revolutionar pasoptist de modernizare a  Romaniei nu a fost dus pana  la capat2. Sa ne reamintim ca in 1848 – in plina revolutie liberala europeana – Marx si Engels isi publicau “revolutionara” lor brosura Manifestul comunist. Nu numai ca se petrecea fenomenul “revolutiei din  interiorul revolutiei”, dar comunismul  se separa de trunchiul din care provenise – liberalismul. Iar odata cu largirea  enorma a bazei sociale a politicului, presiunea dinspre partidele social-democrate  si comuniste (fenomen cunoscut sub numele de sinistrismo) a impins  liberalismul de la stanga catre centru si dreapta3. Desi in  dihotomiile traditionale stanga era considerata ca fiind revolutionara, iar dreapta  ca reactionara sau conservatoare, prin deplasarea catre centru si dreapta a liberalismului, potentialul revolutionar si  transformator al liberalismului s-a transferat asupra dreptei. Liberalismul a  devenit de dreapta, iar dreapta a devenit revolutionara. Or, tezele marxiste de  inginerie politica si economica plecau de la axiomele epuizarii revolutiei  liberale si a iminentei prabusiri a capitalismului. A fost nevoie de mai multe  decenii (dar si de distrugerea morala, fizica si intelectuala a unor natiuni)  pentru a se dovedi cat de gresita era ideea revolutiei bolsevic-comuniste de  transformare a omului. Triumful economic al capitalismului pare a fi insotit de  noua revolutie liberala, care pleaca nu doar de la ideea ca programul ambitios  al liberalismului nu a fost dus la capat, dar si de la o critica a vechiului  liberalism de pe pozitiile neoliberalismului. Daca revolutia liberala are un  viitor, intrebarea care se pune este daca miscarile, organizatiile si partidele  de tip liberal pot avea un impact hotarator asupra politicii tarilor membre ale  Uniunii Europene si a UE in ansamblu, iar in particular asupra Romaniei. Potentialul  revolutionar al liberalismului are insa conotatii diferite in tarile  capitaliste cu democratii consolidate, pe de o parte, si in fostele tari  comuniste (sau in alte parti ale lumii care au avut o superficiala experienta a  modernizarii, democratizarii si liberalizarii, cum ar fi civilizatiile islamica,  chineza, budista sau chiar africana), pe de alta parte. Desi nu face obiectul  acestui text, de soarta liberalizarii Irakului, a Orientului Mijlociu, a intregii  lumi musulmane depinde pacea lumii contemporane, evolutia viitoare a Islamului,  statutul de supraputere al SUA, echilibrul sau conflictul dintre civilizatii, esecul  sau succesul modernizarii si nu in ultimul rand soarta globalizarii.
 
 Prima tentatie a  liberalilor partizani (ma refer aici la acei politicieni care apartin  partidelor liberale, se confrunta pe scena politica cu reprezentantii altor  partide, incearca, iar uneori chiar reusesc sa promoveze politici liberale)  este de a-si evalua forta si potentialul utilizand exclusiv “termenii influentei”4.  Astfel, la reuniunile lor, ei se refera concret la partidele componente ale  ELDR: la nivelul inceputului anului 2002 era vorba despre 28 de partide membre  (in Austria, Belgia, Bosnia-Her-tegovina, Danemarca, Elvetia, Estonia,  Finlanda, Germania, Irlanda, Irlanda de Nord, Italia, Marea Britanie, Kosovo,  Lituania, Luxemburg, Olanda, Romania, Slovania, Suedia, Ungaria) si 10 partide  asociate (in Albania, Andorra, Croatia, Cipru, Lituania, Macedonia, Norvegia). In  trei tari existau in 2002 prim-ministri liberali (Belgia, Danemarca, Slovenia).  In mod surprinzator sau semnificativ, partidele liberale lipseau in 2002 in  Franta, Portugalia, Grecia, Polonia, Spania5. In 2006, liberalismul  se arata a fi in ascensiune: majoritatea partidelor asociate au devenit partide  membre, iar partide liberale au aparut la nivel parlamentar in Spania (este  vorba de Convergencia Democratica din Catalonia, cu 1 reprezentant in  Parlamentul Europei) si Polonia (cu Partia Demokratyczna, cu 4 membri in  Parlamentul European). In 2006, Romania ocupa un loc de frunte in Europa, cu  premierul Calin Popescu Tariceanu (presedintele Partidului National Liberal) in  fruntea guvernului, dar mai exista inca 5 tari cu premieri liberali (Andorra,  Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda). In 14 tari europene, partidele liberale  sunt la guvernare, avand ministri liberali in executiv (in afara de cele sase  unde exista premieri liberali, in Bulgaria, Croatia, Elvetia, Irlanda, Italia,  Lituania, Olanda, Ungaria). In momentul de fata (martie 2006), pe site-ul  oficial al ELDR sunt listati 972 de politicieni liberali care reprezinta  partidele lor in parlamentele nationale.
 
 Numeroasele studii  cu privire la activitatea politica a partidelor liberale scot in evidenta  faptul ca cei mai multi nu pot  forma majoritatea parlamentara  sau guverne de unii  singuri, din cauza performantelor  electorale relativ modeste. Dupa cum arata Pascal Delwit, “mai multe partide  liberale au jucat in mod constant rolul de forta de sprijin sau de partide  pivot in numeroase sisteme politice” (Delwit, 2003; 12). Astfel, cazul german  este simptomatic, datorita faptului ca FDP a avut cea mai lunga prezenta la  guvernare in raport cu crestin-democratii de la CDU-CSU si social-democratii de  la SPD. La fel s-a intamplat si in cadrul Parlamentului european, care in  perioada 1999-2004 l-a avut ca presedinte pe liderul liberal irlandez Pat Cox,  desi grupul liberal nu avea decat 53 de membri, fata de cei 232 de membri din  grupul partidului popular sau cei 179 de membri ai grupului socialistilor  europeni. Este si cazul romanesc, unde pentru a putea castiga alegerile si invinge  PDSR/PSD, PNL nu doar ca a intrat in coalitii guvernamentale, dar a format in  prealabil aliante politico-electorale cu alte partide aflate intr-o situatie  asemanatoare: PNL a ajuns la putere intre 1996-2000 datorita apartenentei la  Conventia Democratica din Romania, iar dupa noiembrie 2004 a ajuns la putere  datorita apartenentei la Alianta DA. Cu toate acestea, in anumite tari (cum ar  fi Belgia, Olanda, Luxemburg), liberalii au cunoscut o ascensiune constanta,  devenind chiar prima forta politica. Prin urmare, spatiul de manevra politica si  electorala al liberalilor depinde in primul rand de contextele nationale  specifice, unde pot ajunge la putere mai ales prin coalitii, dar teoretic este  posibil ca ei sa devina si principala forta politica. Astfel, acolo unde este  posibila urmarirea logicii partidelor politice individuale, liberalii pot sa isi  intareasca forta daca stiu cum sa ridice probleme semnificative pentru societatile  lor, dar mai ales daca sunt in stare sa duca o politica institutionala eficienta,  capabila sa duca la capat politici liberale care sa fie si de interes public.
 
 In mod concret, in  Romania, soarta liberalismului depinde de raspunsul dat de PNL provocarii  lansate de presedintele Traian Basescu si de Partidul Democrat cu privire la  fuziunea eventuala dintre PNL si PD. Daca opteaza pentru o fuziune intr-un  partid de factura “populara”, PNL va disparea ca partid, dar cu certitudine  liberalismul nu va disparea complet din Romania. Cum ar putea supravietui  liberalismul, in plan politic, cultural, economic, etc. nu face obiectul  acestui text. Daca se opteaza pentru o fuziune intr-un partid de factura  liberala, care eventual sa se numeasca tot PNL, sunt multe obstacole institutionale,  doctrinare, de traditie, ideologie, organizatorice etc. de trecut pentru ca un  asemenea partid sa fie viabil. Ar fi nevoie de mari eforturi politice si de o  capacitate consensuala iesita din comun pentru ca o asemenea fuziune sa devina  un “success story”. Daca PNL alege sa ramana singur ca partid, fie in  continuare ca membru al Aliantei DA, fie pe liste separate, situatia nu se  simplifica. Liderii liberali trebuie sa dea dovada simultan de pragmatism si de  imaginatie politica. Orice partid trebuie sa raspunda la cel putin doua tipuri  de provocari, pentru a fi competitiv pe termen scurt, mediu si lung: provocarile  politice interne, unde trebuie sa gaseasca raspunsuri si solutii pentru  multiplele probleme politice, economice, sociale, electorale din tara respectiva;  provocarile rezultate din modul in care institutiile politice raspund la  modernizare. In particular, orice partid liberal contemporan, ca sa nu mai  vorbim de miscarea liberala europeana si internationala, trebuie sa conceapa  proiectele culturale, economice si politice care decurg din continuarea revolutiei  liberale.
 
 In mod paradoxal,  liberalismul pare dezavantajat in plan pragmatic tocmai de statutul sau  epistemologic si politic de cadru pentru celelalte idei, doctrine, programe ale  modernitatii, precum si de unitate de masura a schimbarii sociale6.  Ca forma specifica de “gandire institutionala”, liberalismul politic a impus  forma liberala a constitutiilor moderne (cunoscute sub numele de “regim  reprezentativ”) sau de “guvernare parlamentara”. Cotitura constitutionalista  liberala s-a produs “in momentul in care libertatea nu a mai fost considerata o  simpla valoare filosofica sau o forma superioara de organizare a comertului, ci  principiu al unei noi tehnici a puterii”. S-a trecut de la o tolerare a  opiniilor filosofice diverse la a oferi opiniilor un forum de elaborare a  legilor statului, la transformarea discutiei in contradictoriu in “metoda  centrala de organizare a puterilor publice”7. Ca si modernizarea,  democratizarea sau globalizarea, liberalizarea este o forta a lumii  contemporane, un tip de schimbare sociala careia i te poti impotrivi cu riscul  de a fi marginalizat, infrant sau scos din joc. Problema este ca in planul actiunii  pragmatice si al doctrinelor politice, liberalismul este pus in situatia de a  se confrunta cu reprezentantii unor celorlalte familii politice sau al unor  partide si miscari nonideologice, a caror trasatura comuna este ca isi  construiesc legitimitatea tocmai din criticarea liberalismului si  capitalismului. La nivel economic, cultural si social, se poate spune ca  beneficiarii liberalizarii si ai liberalismului sunt cele mai multe straturi si  categorii sociale, ba chiar toti cetatenii, daca ii socotim din punctul de  vedere al protejarii libertatilor lor individuale. In schimb, baza sociala a liberalismului este mult mai  restransa: desi partidele liberale  au fost promotoarele democratizarii, prin extinderea bazei de vot la masele de  muncitori si tarani, de castigat au avut partidele stangii democratice sau  radicale (social-democratii si comunistii) sau partidele democrat-crestine si/sau  conservatoare8.
 
 Problema prezentului  si viitorului liberalismului a cunoscut o multitudine de abordari. Roussellier isi  pune intrebarea ce mai este liberalismul politic cand inceteaza de a mai fi  inspiratorul principal al modelului institutional si nici referinta dominanta a culturii politice. In raspunsul sau,  el identifica “trei moduri de  reconversie si persistenta”:
 1.  primul mod apare cand privim itinerariile unora dintre liberali (modul de  reconversie prin refugiu in specializare): respectivii liberali muta exercitiul  politic din incinta parlamentara in noile instante ale puterii, prin schimbarea culturii parlamentare  cu o cultura a inaltei administratii,  o cultura a influentei;
 2.  un al doilea mod se distinge cand se urmareste destinul partidelor politice  liberale: desi nu mai castiga o pozitie hegemonica in statele europene, ele  exploateaza un grup de partide pivot din sanul diferitelor coalitii  guvernamentale, exercitand o influenta adesea incomparabila in raport cu slabiciunea  lor militanta si electorala;
 3.  reconversia prin supravietuirea liberalismului politic intr-o cultura liberala:  aceasta inseamna dezvoltarea valorilor liberale in societatile contemporane  prin progresul individualismului, libertatile de alegere in domenii atat de  diverse ca religia, familia, consumatia, sexualitatea, relatiile sociale. In  concluzie, liberalismul moral si liberalismul economic “nu au fost deci atinse  de declinul liberalismului” (Delwit, 2003: 20).
 
 Logic si istoric,  modurile de reconversie si persistenta ale liberalismului din Occidentul european nu sunt strict valabile pentru spatiul  fostelor tari comuniste, in  particular Romania, unde regimurile totalitare practic au anulat acumularile  anterioare ale modelului institutional liberal. Schimbarile de regim politic nu  au dus la o revenire automata la situatia anterioara instaurarii “democratiilor  populare”. Si din mai multe puncte de vedere, nici nu ar fi fost benefica o reantoarcere  completa, mai ales ca traditiile democratice, liberale si parlamentare  interbelice din acele tari au fost de scurta durata, fragile, ceea ce a  favorizat “instaurarea unor regimuri autoritare sau a unor pseudodemocratii”9.
 
 Analizele cu privire  la semnificatiile actuale si viitoare ale liberalismului difera substantial,  pentru ca sunt facute din perspective metodologice si epistemologice variate,  uneori convergente sau complementare, iar alteori chiar paralele. “Geografia  liberalismului european” este facuta din perspectiva implicatiilor electorale si  politice ale activitatii partidelor liberale, in vreme ce evaluarea care are in  centru “viitorul revolutiei liberale” porneste de la regandirea paradigmelor  liberale in semnificative contexte morale, filosofice, economice sau chiar  religioase. John Rawls si-a regandit abordarea din A Theory of Justice,  considerata punctul de cotitura din teoria politica moderna, in Political  Liberalism. Conceptul sau de well-ordered society, care presupunea o  ordine sociala democratica stabila, relativ omogena este amendat dintr-o  perspectiva profund liberala. Justice as Fairness este regandita in  contextul unei societati democratice, al unui cadru institutional democratic in  care coexista o pluralitate de doctrine (religioase, filosofice, morale)  incompatibile si ireconciliabile10. In viziunea lui Rawls, marea intrebare  a liberalismului politic este: cum poate o societate stabila si dreapta a unor  cetateni liberi si egali sa traiasca in concordie cand este profund divizata de  doctrine “rezonabile”, dar incompatibile? Intrebarea lui Rawls nu este pur  teoretica, pentru ca evolutiile politice din SUA dupa 9/11 si din tarile  Europei Occidentale dupa atentatele de la Madrid si Londra sugereaza ca  valoarea suprema a liberalismului (libertatea individuala) sufera restrictii  semnificative cand se fac eforturi pentru intarirea securitatii, a ordinii. “Razboiul  caricaturilor lui Mahomed”, care a izbucnit cu violenta in 2006 arata ca  modelul rawlsian al liberalismului politic este pus sub semnul intrebarii. Cele  doua dileme ale modernitatii (intre libertate si ordine; intre libertate si  egalitate) sunt azi mai actuale ca niciodata. Agresivitatea fundamentalistilor  islamici si reactiile furibunde ale intregii lumi musulmane au intimidat multe  natiuni democratice si comunitati mediatice. In anumite cazuri, cum este si Romania,  comunitatea ziaristilor s-a desolidarizat de colegii danezi, renuntand de buna-voie  la principiul libertatii de expresie, o forma de autocenzura care revine  simptomatic. Asistam la o confruntare  dura, in care fie ca liberalismul se va impune si in lumea islamica, fie ca prin amenintarile  “avangardei” violente a fundamentalismului, lumea islamica va reusi sa aduca  faca o simpla amintire din societatile liberale occidentale.
 
 Liberalismul nu este  identic capitalismului. Spre deosebire insa de accentele anticapitaliste din  alte doctrine politice, liberalismul are afinitati selective cu capitalismul.  Daca in fostele tari socialiste, pare ca ele merg mana in mana, in tarile cu  traditie liberala si capitalista, sunt operate o serie de delimitari. Astfel,  filosoful liberal Bruce Ackerman sustine ca liberalismul militant contemporan  porneste de la patru tipuri de limitari ale operatiunilor pietei libere:
 •  prima limitare – exprimata in teoria esecului pietei a unor economisti liberali  (vezi David Weimer, Aidan Vining, Policy Analyis: Concepts and Practice)  – demonstreaza cum pietele din lumea reala nu se pot conforma modelelor ideale  de competitie perfecta. Astfel, chiar si in state capitaliste dezvoltate se  impun “interventiile statului” cand vine vorba de controlul mediului, protectia  consumatorilor, asigurari medicale pentru batrani;
 •  a doua limitare – exprimata in teoria justitiei distributive (acelasi John  Rawls, din A Theory of Justice) – este o provocare adresata unei generatii  de invingatori pe piata libera care isi lasa acumularile propriilor copii de a  asigura oportunitati egale si altor copii, care au avut ghinionul de a avea parinti  saraci;
 •  a treia limitare – exprimata intr-o teorie a conditiilor materiale si culturale  ale libertatii (John Dewey, Democracy  and Education)  – subliniaza importanta  cruciala a educatiei in pregatirea fiecarui cetatean pentru exprimarea unei optiuni  semnificative;
 •  a patra limitare – exprimata intr-o teorie a cetate-niei egale (Michael Walzer, Spheres of Justice) – le asigura tuturor cetatenilor aproximativ resurse  egale, in ciuda sortii lor diferite pe piata (Ackerman, 1992; 9-10).
 
 Asemenea limitari nu  pot fi insa promovate mecanic in fostele tari socialiste, pentru ca in  postcomunism atat liberalismul, cat si capitalismul s-au lovit si se lovesc de  obstacole redutabile. Este absurd sa limitezi ceva care nici nu s-a dezvoltat inca.  Daca optiunea pentru liberalism a fost pronuntata clar imediat dupa prabusirea  comunismului, fata de capitalism au avut retineri chiar si guvernantii care trebuiau de fapt sa-l promoveze. Mai degraba s-a  dezvoltat un protectionism clientelar, care a adancit dramatic faliile intre o  oligarhie superprospera si o majoritate  saraca, intre care mediatorul reprezentat de clasa de mijloc este fragil, chiar  nesemnificativ. Efectul  este o perceptie negativa cu privire la mecanismele pietei, asa cum fata de  lumea politica exista o perceptie negativa fata de institutiile democratiei.
 
 Regandirea  viitorului activitatii partidelor liberale, indiferent ca este vorba despre  Europa de vest sau de Europa centrala si de est trebuie facuta tinand cont de  mai multe contexte semnificative. Aceasta inseamna ca dincolo de similaritati,  trebuie sa luam in seama particularitatile politice, istorice, culturale,  economice diferite, chiar daca procesul integrarii europene induce multora  convingerea ca Cand s-a vorbit in Romania, inainte si dupa alegerile din 2004,  despre posibilitatea fuziunii dintre Partidul National Liberal si Partidul  Democrat, dar mai ales despre spatiul de oportunitate al asumarii unei identitati  “populare”, s-a luat in calcul mai ales aritmetica votului si influentei  diferitelor grupuri din Parlamentul Europei. Strategii si tacticienii nu au  luat in considerare potentialul politic al optiunilor doctrinare, nici liberal,  nici “popular.” Posibilitatea extinderii activitatii politice liberale concrete  in zonele semnalate mai sus pare a nu fi fost contemplata de autorii invocati  mai sus.
 
 Una dintre cele mai  importante dileme pragmatice si reflexive ale secolului XXI este legata de  modul in care am putea sa interpretam unica supraputere a lumii contemporate,  Statele Unite ale Americii – stat liberal (in sens european, nu american) sau  conservator? Cea mai puternica democratie a lumii, cea mai dinamica si prospera  economie mondiala, puterea dominanta dintr-o lume unipolara, cea mai urata natiune  a lumii contemporane – are o problema mai mult decat dificila in asumarea propriei identitati. Optiunea dintre liberalism si  conservatorismul crestin  republican nu pare sa intre in preocuparile strategilor politici europeni. Din  acest punct de vedere, chiar daca nu a avut inca loc o dezbatere publica  explicita, orientarea politica si electorala viitoare din tarile Uniunii  Europene capata noi valente. Este posibil ca optiunile politice strategice din  Romania sa decurga nu doar din dezvoltarea fireasca pe plan national, ci sa fie influentata  de ceea ce se va petrece pe plan european si international.
 NOTE
 1 Bruce Ackerman, The Future of Liberal Revolution (New Haven and London; Yale University Press, 1992), pp. 1-68.
 2 Texte si comentarii extrem de informate si profunde cu  privire la programul revolutionar liberal pasoptist, - care partial a  transformat Romania medievala intr-una moderna, dar totodata nu a fost dus pana la capat, - ii apartin  regretatului Adrian Marino (cel mai  liberal dintre “taranisti”).
 3 La origine, liberalii se aflau la stanga, in opozitiei  cu conservatorii, care erau la dreapta. De altfel, in politica romaneasca din  secolul XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea liberalii erau denumiti “rosii.”
 4 Folosesc sintagma “termeni ai influentei” in sensul  consacrat de Robert Dahl, in Modern Political Analysis (cartea are mai  multe editii, dar cei 4 termeni ai influentei sunt aceiasi, indiferent de editie).
 5 Pentru trecerea in revista a fiecarui partid in parte,  situatiile statistice, rezultatele electorale, baza sociala, accesul la  guvernare al partidelor liberale din Europa, vezi studiile Pascal Delwit,  “Liberalismul politic: o familie politica complexa”, Christian  Vandermotten & Pablo Medina Lockhart, “Geografia liberalismului belgian si  european”, Erol Kuhaci si Cedric Van  De Waele, “Partidul European al Liberalilor, Democratilor si Reformatorilor”, in volumul volumul Pascal Delwit, Liberalisme  si partide liberale in Europa, traducere colectiva, postfata de Cristian  Preda (Bucuresti; Humanitas, 2003).
 6 La nivelul teoriei politice, intr-un studiu de evaluare  al starii disciplinei in ultimele doua secole, Parekh observa ca “hegemonia  liberalismului a avut cateva consecinte nefericite...ea a transformat  liberalismul intr-un metalimbaj, bucurandu-se de statutul privilegiat de a fi  atat un limbaj ca altele, cat si arbitrul felului in care ar trebui vorbite  alte limbaje, atat o moneda de schimb, cat si o masura pentru toate celelalte  monede de schimb”, in Bhikhu Parekh, “Teoria politica: traditii in filosofia  politica”, din “manualul Oxford de stiinta politica”, Robert E. Goodin,  Hans-Dieter Klingemann, Manual de stiinta politica, traducere colectiva  (Iasi; Polirom, 2005), p. 446.
 7 Pentru aceasta abordare, vezi studiul lui Nicolas  Rousselier, “Ce este liberalismul politic”, (Delwit, 2003; 15-16).
 8 Pentru abordarea politicii partizane si a democratiei  din perspectiva bazei sociale, vezi Seymour Martin Lipset, Political Man.  The Social Bases of Politics, expanded edition (Baltimore, Maryland; The  John Hopkins University Press, 1981). Pentru baza sociala redusa si “clientela”  limitata a partidelor liberale, vezi Pascal Delwit, “Liberalismulpolitic:  o familie politica complexa” (Delwit, 2003; 6).
 9 Un util studiu comparativ cu privire la situatia  interbelica este cel semnat de Petia Guergova, “Rolul partidelor politice in  Europa centrala si de est in perioada interbelica”, din volumul Jean-Michel De  Waele, Partide politice si democratie in Europa centrala si de est,  traducere colectiva, postfata de Cristian Preda (Bucuresti: Humanitas, 2003).
 10 Vezi John Rawls, Political Liberalism (New York;  Columbia University Press, 1996). Aceasta editie paperback contine in  plus fata de editia din 1993 studiul lui Rawls “Reply to Habermas.”
 Dan Pavel -profesor  de Stiinte politice la Universitatea din Bucuresti.
 
             sus
   
              |