Editorial
Revista raportului de monitorizare – mai 2006
VIOREL ZAICU
Zarva generala care a cuprins media din Romania in jurul
datei de 16 mai s-a ridicat pe un set restrans de date
magice: 1 ianuarie, 4 stegulete, 14 stegulete, octombrie
etc. Primul ministru roman afirma, dupa discutarea
raportului in Parlamentul European, ca “raportul de tara
confirma faptul ca Romania are toate sansele sa isi
atinga destinatia europeana in 2007”. Sigur, astfel de
declaratii erau de asteptat. Vom incerca sa interpretam
si altfel mesajul raportului din 16 mai, dupa o scurta
trecere in revista a datelor pe care le contine, cu o
mentiune valabila pentru tot parcursul acestei analize:
raportul evalueaza situatia de la sfarsitul lui aprilie
2006.
Politicul
Prima parte a raportului (nominal a doua, dupa
introducere) consta, de aceasta data, intr-o scurta
analiza a starii politice, impartita pe domenii.
Raportul mentioneaza progrese in domeniul administratiei
publice, dar asta nu trebuie sa mire pe nimeni. Inca de
la primele rapoarte regulate marea majoritate a
capitolelor incep cu mentionarea progreselor facute in
intervalul dintre rapoarte. In privinta
descentralizarii, sunt men-tionate doua legi adoptate in
mai 2006. Legea privind statutul functionarilor publici
urmeaza sa fie adoptata in mai 2006. In privinta
ordonantei care priveste institutia prefectului, se
mentioneaza ca acestia vor fi independenti politic,
“neputand sa urmeze o cariera paralela in politica de
partid”.
Dar se mentioneaza ca legislatia este trimisa in
Parlament fara evaluarea tuturor implicatiilor si a
capacitatii administrative necesare aplicarii. De
asemenea, exista un numar foarte mare de ordonante de
urgenta pentru aprobarea legilor. Grila de salarii in
sectorul public pune probleme de etica. (Nu se
mentioneaza in ce sens, dar se intelege.) Stam prost si
in privinta coordonarii formarii generale, despre care,
insa, nu se spune mai mult.
In privinta Sistemului de justitie, dupa trecerea in
revista a progreselor este precizat faptul ca cei 14
membri alesi ai CSM continua sa lucreze cu norma
partiala. Posturile libere de procurori s-au inmultit
fata de 2005. Mai sunt mentionate coduri de procedura
nerationalizate, intarzieri in formare, inconsistente in
interpretarea legii la niveluri diferite etc.
Masurile anticoruptie se afla si ele in progres. Dar
coruptia, in viziunea Comisiei, se opreste la cazurile
medii si mari, iar progresele raportate vizeaza doar
schimbari formale la nivel institutional. Chiar si la
acest nivel pot fi enumerate anomalii. Parlamentul
impiedica DNA sa faca perchezitie unui membru al sau,
iar in mai multe randuri senatul a incercat sa impiedice
urmarirea penala in cazul unor membri ai parlamentului.
Coruptia marunta (si nu “putin importanta”, cum s-a
tradus in varianta in limba romana a raportului!) ramane
ingrijoratoare in sectoare precum sanatatea si educatia.
Vom trece peste cateva domenii in care nu se regasesc
observatii importante, pentru a ajunge la “restituirea
proprietatii”. Se mentioneaza progrese, prin simpla
expirare a termenului pentru depunerea cererilor privind
restituirea proprietatii. Se mentioneaza incapacitatea
Fondului Proprietatea de a rezolva compensarile intr-un
interval de timp rezonabil. Observatia finala,
privitoare la “rata scazuta de procesare a cererilor” nu
trebuie sa ne bucure deloc. Pe ansamblu, situatia
politica poate fi numita satisfacatoare, cu toate ca a
fost evaluata preponderent dupa criterii formale.
Economicul
A doua parte a raportului vizeaza starea economica.
Datele cumulate la nivel macroeconomic sunt considerate
satisfacatoare, dar se precizeaza ca in anumite privinte
tendinta actuala trebuie mentinuta iar in altele
revizuita. Tinta de inflatie va fi ratata si in acest
an, iar cresterea creditarii nu poate fi tinuta in frau.
Alte probleme amintite sunt restantele la plata
impozitelor si lipsa progreselor semnificative in
privinta reformarii cheltuielilor publice, lentoarea
privatizarii, restructurarea sectoarelor care
inregistreaza pierderi, procedurile de faliment inca
insuficient de clare si somajul (din raportarile
oficiale).
Un lucru pozitiv este ca pentru prima oara apare intr-un
raport expresia “economie de piata functionala”. (Spre
exemplu, in raportul din octombrie 2004 expresia corecta
era “Romania indeplineste criteriile pentru...”) Pe
ansamblu Romania sta bine si in ceea ce priveste
economia, dar, paradoxal, regasim in capitolele de
acquis cuprinse aici foarte multe motive de ingrijorare,
printre care si celebrele “4 stegulete rosii”. Toate
acestea tin insa de slaba capacitate administrativa, nu
de economie in sine.
Restantele negocierilor
Partea a treia a raportului reevalueaza progresele si
neajunsurile privitoare la restantele indeplinirii
angajamentelor si cerintelor rezultate din negociere, pe
capitole de acquis comunitar. Capitolele 1 (Libera
circulatie a bunurilor), 2 (Libera circulatie a
persoanelor), 3 (Libertatea de a presta servicii), 4
(Libera circulatie a capitalului), 5 (Dreptul
comercial), 6 (Politici de concurenta), 8 (Pescuit), 13
(Politica sociala si ocuparea fortei de munca), 15
(Politica industriala), 18 (Educatie si formarea
profesionala), 20 (Cultura si politica audiovizualului),
21 (Politica regionala si coordonarea instrumentelor
structurale), 22 (Mediul), 24 (Cooperarea in domeniile
Justitie si Afaceri Interne) si 28 (Controlul financiar)
contin urmatoarea mentiune: Sunt necesare eforturi
suplimentare pentru indeplinirea cerintelor. Uneori
domeniile in care sunt necesare aceste eforturi si
actiuni sunt mai multe, chiar la un singur capitol. In
doua situatii de mentioneaza chiar deteriorari ale
situatiilor anterioare: tratamentul egal al barbatilor
si femeilor si situatia programului Youth.
Practic, un singur capitol dintre cele pentru care s-au
facut evaluari este “in grafic”: Capitolul 25 (Uniunea
vamala), pentru care se considera ca “pregatirile pot fi
gata in timp, daca se mentine nivelul actual de
reforma”. Lipsesc capitolele 9 (Politica
transporturilor), 11 (Uniunea economica si monetara), 12
(Statistica), 14 (Energie), 16 (IMM-uri),17 (Stiinta si
cercetare), 19 (Telecomunicatii si tehnologii
informationale), 23 (Protectia consumatorului), 26
(Relatii externe), 27 (Politica externa si de securitate
comuna) si 29 (Dispozitii financiare si bugetare), care
nu sunt considerate problematice sub nici un aspect.
Doua capitole sunt mai mult decat problematice.
Capitolul 7 (Agricultura) cuprinde expresia “motive
serioase de ingrijorare”. Nu poate fi inregistrata nici
o evolutie semnificativa in politica pentru calitate. La
fel in privinta zaharului. Apar trei chestiuni
reprezentand fiecare un motiv serios de ingrijorare –
trei “stegulete”. Din capitolul 10 (Impozitare) aflam ca
“au aparut intarzieri suplimentare semnificative in
crearea sistemului de schimb informational in domeniul
colectarii TVA-ului” – cel de-al patrulea “stegulet”.
Traducerea aquis-ului reprezinta, ca de fiecare data din
2001, un subcapitol distinct in raport. De aceasta data
se mentioneaza ca guvernul roman are dificultati in
recrutarea si pastrarea traducatorilor. Din cele 90.000
de pagini cu actele adoptate de Uniune au fost traduse
60%, dintre care peste 45% au nevoie de revizie.
Raportul Comisiei avertizeaza, foarte politicos, ca
Guvernul roman va trebui sa se ocupe de aceasta
problema, pentru a evita situatia imposibilitatii
publicarii traducerii in Jurnalul Oficial UE imediat
dupa 1 ianuarie 2007.
Evaluarea generala de la sfarsitul raportului
mentioneaza 45 de domenii in care sunt necesare eforturi
suplimentare pentru indeplinirea conditiilor. In alte 10
se considera ca daca va fi mentinut pasul actual al
reformei pot fi indeplinite conditiile in timp util. In
incheiere sunt reamintite cele 4 domenii care necesita
actiune urgenta, pentru inlaturarea serioaselor motive
de ingrijorare in privinta lor: agentiile de plata
pentru agricultori, sistemul integrat de administrare si
control in agricultura, centrele de colectare si
tratament pentru encefalopatii spongiforme
transmisibile, sistemul informational interoperabil apt
pentru inregistrarea corecta a TVA-ului colectat.
Observatii generale
Trebuie sa fie clar pentru orice cititor ca nota
generala a acestui raport este, ca de obicei, una de
bunavointa. Un raport despre starea politicului la
sfarsitul lui aprilie (desi dat publicitatii in luna
mai) care incepe cu mentionarea unor legi adoptate in
mai este evident binevoitor. Spre deosebire de
rapoartele regulate, emise in fiecare an incepand din
1998, acesta a avut un regim special, cuprinzand doar
comentarii si concluzii axate pe problemele ultimului
raport, din 25 octombrie 2005, si el cu un caracter
special, fiind primul dupa incheierea negocierilor si
avand drept scop monitorizarea punctuala. Este cel mai
scurt de dupa inceperea negocierilor.
Sunt insa 17 capitole (din cele 18 care figureaza in
raport) la care suntem indemnati la eforturi
suplimentare si actiune rapida, uneori chiar in mai
multe domenii. La acestea se adauga si problemele legate
de traducerea acquis-ului care, desi nu prezinta un
“motiv serios de ingrijorare”, par sa dea intreaga
masura a lipsei de concentrare pentru depasirea
nivelului de indeplinire formala a cerintelor.
Lipsa unor rapoarte interne serioase privitoare la
anumite sectoare este trecuta cu vederea. De pilda, un
raport independent privind starea invatamantului
preuniversitar in Romania ar trebui sa constituie un
serios motiv de ingrijorare. Acelasi lucru este valabil
si pentru invatamantul superior, in care criteriile
generale impuse de Uniune au fost implementate pur
formal.
Nu sunt analizate masurile impuse cetatenilor romani
pentru iesirea din tara (cum nu au fost analizate nici
in octombrie 2005, cand erau mai drastice), ceea ce
demonstreaza ca doar excesul de zel al autoritatilor
locale a impus aceste masuri, altfel total ineficiente,
avand ca rezultat notabil cresterea veniturilor
transportatorilor (prin imprumuturi cu dobanzi foarte
mari catre clienti si procurarea unor dovezi
justificative privind scopul deplasarii).
Un mic studiu de caz ar trebui consacrat capitolului
traducerii acquis-ului. Intarzierea nu reprezinta pentru
nimeni o ingrijorare, dar modul in care s-a desfasurat
acest proces este simptomatic pentru un anume mod de a
actiona. Romania nu a finalizat traducerea decat pentru
aproximativ o treime din aquis. Fata de octombrie 2005,
singura schimbare apare la procentul paginilor care
trebuie revizuite. 45% in loc de 50%. Prin urmare, in
aproximativ 7 luni, au fost revizuite 2.500 de pagini.
Sub 400 pe luna. Daca s-ar fi respectat cota de 6.000
pagini traduse in fiecare luna, cota considerata
rezonabila de catre Uniune, traducerea era gata in maxim
un an si jumatate. Pentru o asemenea cantitate este
nevoie de o echipa de cel mult 20 de oameni, cu norme
relativ lejere. Este greu de explicat cum in 6 ani
Romania nu a putut finaliza aceasta traducere. Cu o
echipa de 5 oameni ar fi trebuit sa termine. Aceasta in
conditiile in care din toamna anului 2000 procesul de
traducere este sprijinit de institutiile europene, atat
logistic cat si financiar. Este drept, intre timp
volumul paginilor de tradus a crescut cu aproximativ
20.000. De vreme ce nici macar volumul initial, de
70.000 de pagini, nu a fost atins, credem ca nu exista
scuze valabile pentru aceasta intarziere.
Anecdotic, trebuie sa mentionam ca traducerea in romana
a raportului, in care se precizeaza ca “progres” la
acest capitol selectarea de catre Curtea de Justitie a
unui set de decizii importante care ar trebui sa fie
traduse prioritar (15.000 pagini) arata astfel: “Curtea
de Justitie a stabilit traducerea prioritara a unui set
de decizii cheie”. Or, Curtea a ales actele care trebuie
traduse in regim de urgenta, nu a hotarat traducerea!
Daca mai adaugam si faptul ca aceasta fraza figureaza in
raport (de altfel, multe paragrafe apar in 3-4 rapoarte
succesive fara nici o diferenta) inca din 2002, adica
din al doilea raport care face referire la traducerea
acquis-ului. Prin urmare in aproape 4 ani nici macar
traducerile in regim de urgenta nu au fost incheiate.
Presupunand ca la 1 ianuarie 2007 Romania devine membra
UE, site-ul oficial (www.europa.eu) va trebui sa aiba o
versiune functionala in romana. Este interesant de
urmarit daca acest lucru se va intampla. Este sarcina
traducatorilor de la Bruxelles, care nu sunt multi, au
salarii foarte mari, dar traduc tot in stilul
angajatilor unor institutii oficiale de la Bucuresti,
asa incat intre original si traducere se pierde uneori
nu numai minima corectitudine gramaticala, ci cea
logica, ceea ce conduce la schimbari de sens
inadmisibile. (Am dat aici doua exemple.)
In ansamblu, nu multe probleme din precedentul raport au
disparut din raportul actual. In cazul unora pot fi
ridicate semne de intrebare privitoare la
functionalitatea noilor structuri infiintate pentru
respectarea conditiilor impuse. Diferenta de
semnificatie intre “necesitatea unor eforturi” si
“motive serioase de ingrijorare” nu este foarte clara,
ceea ce face ca optimismul in privinta “cartonaselor
rosii” sa fie unul mai retinut. Expresia “increased
efforts and swift action are now needed in this area in
order to solve the shortcomings in time, before
accession” (sunt necesare eforturi sporite si o actiune
rapida in acest domeniu pentru a rezolva deficientele la
timp, inaintea aderarii) este omniprezenta in raport. Ea
reprezinta un bun indicator pentru modul cum trebuie
actionat in continuare.
Nu se face nici o referire la “migratia neagra” a fortei
de munca, fenomen important, care sprijina foarte mult
in prezent economia romaneasca. Aprobarea tacita a
acestui fenomen este evidenta. Daca mai observam si ca o
trasatura generala a discutiilor si rapoartelor din
procesul de integrare este aceea ca UE trateaza statul
roman fara a tine cont de cultura politica locala si de
particularitatile economice si sociale, avem un intreg
tablou al conditiei Romaniei dupa aderare. Au fost
stabilite criterii, s-au pus conditii si s-au luat
angajamente, toate vizand compatibilitatea structurala
institutionala a viitorului stat membru Romania.
Functionalitatea si starea efectiva a unor sectoare in
perioada de dupa aderare cade in sarcina autoritatilor
locale. De pilda, exista un Departament National
Anticoruptie, care se ocupa de cazuri de coruptie
mijlocii si mari si de activitatea caruia Comisia se
declara satisfacuta, dar inca nu am vazut nici un “peste
mare” condamnat. Exista tot felul de agentii si directii
care se ocupa punctual de implementarea unor programe
menite sa aduca putina ordine in viata politica, sociala
si economica, dar inca nu poate fi indicat un astfel de
program care sa fi dat rezultate notabile. Trebuie notat
asadar ca, daca procesul de aderare a urmarit crearea
unui stat membru valid al Uniunii, perioada post-aderare
nu asigura decat conditii minimale de supravietuire
acestui membru. Pentru a reusi sa faca fata cerintelor
pentru apartenenta la aceasta familie trebuie sa-si
organizeze adecvat propriile treburi interne.
Concluzii apolitice
Bucuria pentru reducerea numarului de stegulete este si
nu este justificata. Dupa cum am aratat, Comisia a
dovedit o atentie deosebita in evaluare. Despre
“eliminarea celor mai importante clauze de salvgardare”
se mai poate inca vorbi. Inca nu suntem in faza in care
aceste clauze sa fie date de-o parte sau activate, pur
si simplu pentru ca ele vizeaza Romania ca membru al
Uniunii.
Ramane de vazut dupa urmatoarele alegeri cat de
functionale sunt masurile luate spre instituirea
independentei politice in anumite institutii. Spre
exemplu, statutul prefectului nu ne poate asigura ca
dupa o eventuala schimbare de putere nu vor aparea noi
prefecti, proaspat demisionati din randurile partidului
castigator si deveniti, astfel, independenti.
Ecranele televizoarelor si paginile ziarelor au fost
pline in zilele din preajma publicarii raportului de
zicale si indemnuri: “sa nu ne imbatam cu apa rece”, “sa
nu ne culcam pe-o ureche” etc. Cateva opinii, voit
simandicoase prin logica analizei, au exprimat
ingrijorari “originale”.
Dincolo de toate asemena opinii punctuale
cu o mare incarcatura politica, totusi trebuie sa
recunoastem lipsa de strategii pe termen mediu si lung.
Politicile Bancii Nationale nu sunt foarte eficiente,
iar cele guvernamentale vizeaza strict capitalul
politic. Dupa neajunsurile pe care ni le vor pricinui
rezultatele slabe ale negocierilor, lipsa acestor
strategii va conduce la o dezvoltare defectuoasa si va
fi un factor major de sporire a europesimismului in
Romania.
sus
|