Teorie politica
Modelari sociale
Rationalitate
economica vs. rationalitate sociologica?
DORINA CUCU
A theoretical analysis of the two
principal models for studying a social system: the
economical one and the sociological one. Each of
those models has its own flaws, one for considering
the individual strictly rational, acting just to
attain his ends, the other for considering the
society the sum of individuals from a social body,
each one of them acting within a confined set of
possibilities. Maybe the best way to approach the
social problems is that of a combined model, in
which we diminish the extreme rationality of
individual claimed by the economical model and
combine the individual interests with the
environmental influences. In this way we can balance
the economical and the sociological approaches,
obtaining an accurate instrument for addressing the
social problems.
Consideratii introductive
Un sistem este un grup de componente aflate intr-o
relatie structurala si care interactioneaza conform unor
reguli (o retea de constrangeri si libertati). Existenta
unei interdependente intre componentele sistemului face
ca actiunea uneia dintre ele sa aiba efecte asupra
celorlalte componente.
Societatea ar putea fi privita ca un sistem uman, adica
un sistem ale carui componente sunt oameni. Indivizii
umani sunt dotati cu rationalitate si cu vointa libera,
ceea ce face ca acest sistem sa aiba un caracter aparte.
Este vorba de (1) actiunea specifica componentelor sale
si de (2) relatiile care se stabilesc intre acestea.
Astfel, pentru a da seama de evolutia unui sistem uman
este nevoie de o explicatie a actiunii umane si a
relatiilor sociale care se stabilesc intre indivizi.
Trebuie observat ca intre cele doua exista o legatura:
natura actiunii umane este determinata de natura
rela-tiilor pe care individul le stabileste cu ceilalti
indivizi, iar relatiile sociale se stabilesc si
evolueaza in raport cu caracterul actiunilor intreprinse
de acestia.
In peisajul teoretizarilor intreprinse pana acum am
putea grupa abordarile legate de aceasta tema ca
situandu-se mai mult sau mai putin pe unul dintre doua
curente: economic sau sociologic. Fiecare dintre ele
propune o modelare a societatii, oferind ceea ce vom
numi un model economic, respectiv un model sociologic.
In cazul modelului economic explicativ accentul se pune
pe maximizarea utilitatii in raport cu o preferinta data
(a agentului uman). In schimb, in modelul sociologic se
foloseste drept element explicativ cheie influenta
contextului social si regularizarea acestuia de catre o
serie de institutii (seturi de reguli).
Dat fiind ca ne confruntam cu doua modele care incearca
sa explice actiunea umana in context social, ambele
tratand indivizii ca agenti rationali, dar din
perspective diferite, intrebarile de la care pleaca
eseul de fata sunt: care dintre ele este mai plauzibil
sau mai eficace? Nu cumva este posibila o optimizare a
lor intr-un model care sa tina cont de castigurile
teoretice proprii fiecaruia?
Voi incerca sa apar este teza ca individul trebuie
gandit si discutat atat dintr-o perspectiva interna, ca
un procesor de informatii la nivelul caruia se cauta o a
maximizare a utilitatii, cat si dintr-o perspectiva
externa, ca un element al unui procesor de informatii
care este sistemul social si ale carui reguli de
procesare sunt institutiile. Un model empiric care ar da
o explicatie mai plauzibila actiunii umane este unul in
care sunt conjugate ipotezele care stau la baza
modelului economic si a celui sociologic.
Modelul economic
Elementele de baza in orice teorie economica sunt
individul si relatiile sale cu ceilalti. Din punct de
vedere economic, ceea ce ar sta la baza vietii sociale
ar fi actiunea umana individuala si, ca atare, “a
explica institutiile sociale si schimbarea sociala
inseamna a arata cum apar ele ca rezultat al actiunii si
interactiunii indivizilor”1.
Orice demers intr-o teorie economica presupune un demers
individualist metodologic, a carei particularitate sta
in aceea ca punctul de pornire este dat de premisa ca
fiecare individ are propriile valori si optiuni, ca are
un profil care il face distinct in peisajul social si ca
atare si actiunile sale vor avea motivatii si trasee
distincte. Asa se explica locul central pe care il ocupa
individul si actiunile sale in cadrul acestui model
explicativ, individul fiind cel care poseda valori si
cunostinte, face calcule de utilitate, decide si, in
conditii de libertate, actioneaza in consecinta2.
Cu alte cuvinte, pentru a intelege fenomenele sociale de
felul celor care au loc in cadrul grupurilor, al
colectivitatilor, se presupune a fi necesara in
prealabil o intelegere a comportamentului individual: de
ce indivizii se comporta asa cum o fac de fapt?
Modelul economic construit pe aceasta premisa
metodologica propune urmatorul raspuns. Comportamentul
indivizilor este un comportament rational. Potrivit lui
McKenzie si Tullock3, ceea ce face ca un
comportament sa merite numele de rational este faptul ca
indivizii actioneaza ghidati de un scop. Facem
precizarea ca in definitiv nu este vorba de un singur
scop, ci de o succesiune de scopuri indreptate regulativ
spre un scop ultim – schimbarea unei situatii mai putin
bune cu una mai buna. Lucrurile aici pot fi puse si
altfel. Am putea privi scopurile indivizilor din punct
de vedere material, dar si formal. Nu fac obiectul
teoriei economice scopurile materiale, aspectele
concrete spre care poate tinde un individ la un moment
sau altul si care se pot transforma in mijloace pentru
noi scopuri, sau care pot fi modificate in functie de
dinamica mediului (vorbind in felul acesta si de o
dinamica a scopurilor). Ceea ce ramane central pentru
modelul economic si pentru individul pe care mizeaza
acesta ar fi faptul ca omul este ghidat de un scop
formal, care poate fi tradus sub forma unei
instructiuni: “Imbunatateste!”
Merita observate doua aspecte legate de rationalitate
sau de forma de manifestare a individului ca individ
rational. Unul dintre acestea ar fi cel volitiv:
individul este dotat cu vointa4. Cu alte
cuvinte, individul, prin vointa sa, este capabil sa-si
aleaga o orientare, este capabil sa-si fixeze un scop
(material) sau altul, vointa este cea care da concretete
scopului individului si face posibila o exprimare a
interesului acestuia intr-o alegere (adica, obiectiveaza
- la nivelul propriei constiinte - ce este mai bine
pentru el). Ceea ce ar mai ramane, pentru a vorbi
pana la capat de un individ rational, ar fi capacitatea
acestuia de a-si calcula “drumul” sau “strategia” in
atingerea obiectivului pentru care a optat. Iar pentru
aceasta, el este dotat cu inca o capacitate, aceea de
cunoastere. Individul actioneaza rational, punand in joc
cunoasterea, in masura in care alege actiunea pe care o
calculeaza corect ca fiind cea mai folositoare pentru
satisfacerea preferintelor sale. Altfel spus, individul
rational este capabil sa-si calculeze costurile
diverselor intreprinderi pe care le-ar putea face in
atingerea scopului si sa aleaga ca atare (deci, in
cunostinta de cauza) traseul de actiune cu cele mai mici
costuri. In termenii modelul economic5,
actiunea agentului rational poate fi descrisa ca
maximizatoare de utilitate in momentul in care alegerea
alternativei se face cu cel mai scazut cost.
Din cele de mai sus se poate vedea ca omul-economic
reprezinta un tip uman al carui comportament este
orientat de un principiu economic: a obtine rezultate
maxime cu minimum de efort. Ceea ce trebuie insa
precizat e faptul ca acest principiu nu exclude si nu
este infirmat de prezenta erorii sau a greselii. Altfel
spus, agentul nu este mai putin rational daca greseste
in alegerea mijloacelor sale – daca totusi nu alege
actiunea cu costurile cele mai reduse sau aducatoare de
utilitate maxima –, deoarece nu se presupune ca el are
acces la toata cunoasterea. Pretentia de rationalitate
ca minimizatoare de costuri si maximizatoare de
utilitate priveste posibilitatea agentului de optimizare
in campul unei cunoasteri de la un moment dat atat cat
este ea relevanta pentru scopul ales de individul
respectiv. E ca si cum el joaca si castiga pe un set de
resurse la care are acces, incluzand aici si resursele
sale informationale.
Pe de alta parte, asa cum observa Buchanan, omul
economic este ghidat de preferinte sau gusturi si de
capacitati6. Astfel, el intra ca agent in
cadrul modelului economic ca o “functie de utilitate, pe
de o parte, si printr-o functie de productie, pe de alta
parte”7. In felul acesta, eficacitatea unei
structuri sociale analizate pe coordonatele acestui
model este data de un calcul ale carui variabile sunt
eficacitatile indivizilor in raport cu ei insisi:
calculul porneste de la individ si tine cont, pe de o
parte, de preferintele individului, adica de costurile
pe care acesta e dispus sa le suporte atunci cand alege
intre alternative8, iar pe de alta parte de
capacitatile acestuia de a rentabiliza intrarile la care
are acces9.
O modelare a societatii si a evolutiei acesteia prin
intermediul unei teorii economice, pornind de la individ
ca celula de procesare fundamentala in mediu, cauta sa
extraga aspectele relevante ale acestuia pentru o
constructie si un calcul de eficienta, care nu sunt
altceva decat parametrii de adaptare ale oricarui sistem
intr-un mediu dat. Cele doua aspecte, asa cum a reiesit
mai sus, sunt vointa – ca facultate de a exprima si
obiectiva in scopuri particulare preferintele
individului – si cunoasterea – ca o capacitate de a
culege informatii si de a le prelucra in vederea unui
calcul de economisire a resurselor pe care le antreneaza
in vederea realizarii scopurilor respective.
In plus, trebuie spus ca economistul pune individul uman
in postura de creator al lumii sociale. Altfel spus,
individul poarta raspunderea iesirii din sine: trecerea
de la un proiect care cuprinde gusturile si preferintele
sale obiectivate in scopuri, informatii de conjunctura,
calcule si strategii de actiune la realizarea efectiva,
la actiunea efectiva care presupune interactiunea cu
ceilalti. Astfel, individul este constrans sa
stabileasca relatii cu ceilalti parteneri sociali, iar
acestea vor fi si ele expresia unui calcul prealabil.
Este de remarcat ca, sub acest aspect, actiunea –
actiunea ca stabilire de relatii cu ceilalti – este
proiectata la fel ca oricare alta, avand in plus
particularitatea ca individul il va privi pe celalalt
drept un proiectant si un maximizator de utilitate
care proceseaza informatie intr-o maniera similara lui.
Astfel, a face strategii raportandu-te la partenerii de
joc ca la niste strategi, deci similari tie din acest
punct de vedere, revine la nivelul individului
creator de societate la a da nastere unui aranjament
social de tip negociere cu parteneri egali in scop –
maximizarea de utilitate.
Daca individul poate fi redus la aceste aspecte, daca
ele exista cu adevarat, daca ele pot explica relatiile
care se stabilesc intre indivizi, ramane sa discutam in
cele ce urmeaza.
Limite si deficiente ale
modelului economic
Abordarea economica, prin idealizarile si reductiile pe
care le face, ridica o serie de intrebari si de
dificultati. O prima observatie ar fi ca individul, in
diferitele sale ipostaze de agent social, nu pare a fi
intotdeauna ghidat in maniera presupusa de modelul
economic. In ordinea discutiei de mai sus, sa ne oprim
pentru inceput asupra presupozitiei ca individul in baza
profilului sau particular isi obiectiveaza, facand
alegeri, o serie sau o succesiune de scopuri. Obiectia
care se ridica aici este aceea ca el nu isi exprima
intotdeauna preferintele in scopuri clare, nu ia act
intotdeauna de ceea ce il intereseaza, ci, mai degraba,
aceste interese il ghideaza intr-o maniera implicita. Cu
alte cuvinte, individul nu este mereu in postura de a
face un calcul, caci variabilele presupuse de acesta,
printre care ar sta aceste scopuri, nu ii stau la
indemana in mod explicit. Pe de alta parte, asa cum am
adus in treacat vorba si mai inainte, preferintele se
afla intr-o anumita dinamica care nu coincide
intotdeauna cu dinamica constientizarii lor sub forma de
scopuri clare.
Privind lucrurile si dintr-o alta directie, a
contextului relativ la care individul trebuie si, asa
cum se sustine, poate sa faca strategii (calcule) de
optimizare a resurselor, de maximizare de utilitate,
mediul (fie sub aspect natural, fie social) se gaseste
si el intr-o anumita dinamica, intr-o anumita schimbare.
Ca atare, individul – pentru a satisface modelul
economic – trebuie sa fie procesorul de optimizare a
unor informatii (luand in calcul atat ce vine dinspre
mediu, cat si ce vine dinspre lumea propriilor
preferinte), cu o mare putere de acoperire si de o
viteza considerabila. In realitate, de cele mai multe
ori, date fiind limitele sale naturale, individul ajunge
sa ignore o parte dintre informatii, sa pastreze in mod
selectiv numai ceea ce i se pare relevant sau, pur si
simplu, sa fie coplesit, sa ramana in urma evenimentelor
pe care e dator sa le analizeze. Ceea ce s-ar putea
reprosa din acest punct de vedere modelului economic ar
fi o presupozitie prea tare de rationalitate. Evident ca
actorii sociali sunt fiinte rationale, ca ele sunt
dotate cu un aparat de alegere (vointa) si de calcul
(cunoastere), dar masura in care acestea ii ghideaza
este una partiala, ramanand de multe ori loc si pentru
hazard la nivelul deciziei de actiune. Mai mult, am
putea crede mai degraba ca de multe ori, dintr-o
economie de timp sau sub presiunea timpului sau a altor
factori, indivizii aleg prima strategie de actiune
gasita, renuntand la a mai calcula diferite variante, la
a le mai compara s.a.m.d. Resursele individului ne apar
ca fiind prea limitate pentru a pune numai asupra lor
povara explicatiei actiunilor sale si mai ales a
relatiilor care fac ceea ce se intelege printr-o
societate.
Legat de acest din urma aspect, cel al relatiilor dintre
indivizi, a crede ca ele iau nastere si pot fi
teoretizate plecand numai de la presupozitia ca
individul ii priveste pe ceilalti drept strategi
asemeni lui comporta noi dificultati. Ceea ce constituie
o nota dominanta cu privire la relatiile care se
stabilesc intre indivizi in plan social este aceea ca
ele sunt relatii de negociere si cooperare, adica
relatii de schimb care se desfasoara in conditiile
reciproce ale intereselor fiecarui participant. Insa
aceste relatii nu pot exista decat pe fondul prezentei
si actiunii unui sistem de reguli. Regulile sunt cele
care reglementeaza, care normeaza aceste relatii ca o
terta parte, la care se raporteaza cele doua parti
contractante. Daca este sa admitem modelul economic, ar
reiesi ca aceste relatii reglementate iau nastere
in conditiile in care singurul motor, singurul factor de
motivatie al individului (partener) ar fi maximizarea
utilitatii. Or, un maximizator de utilitate nu este
neaparat motivat sa respecte regula, ci poate fi, in
acord absolut cu reperele date de modelul economic, ceea
ce se numeste un “pasager clandestin”, adica un individ
care incalca regula sau incearca sa o ocoleasca, apeland
la o actiune maximizatoare de utilitate10.
Modelul sociologic
Ceea ce am astepta de la un model care sa explice
societatea, procesele care au loc la nivelul acesteia,
ar fi ceva care sa acopere si faptul ca intre indivizi
se stabilesc relatii, ca sunt respectate reguli, ca desi
exista pasageri clandestini, ei nu constituie o
parte relevanta a societatii. Cei mai multi indivizi
aleg sa respecte reguli contractuale si nu o fac numai
din dorinta de a-si maximiza utilitatea. Modelul
sociologic cauta sa acopere aceasta carenta a modelului
economic, incercand sa ofere un factor care determina si
explica acel “ceva” care ii determina pe oameni sa
existe ca oameni sociali, ca parteneri intr-o societate,
pana la urma ca agenti de relatie.
Perspectiva sociologica propune o abordare inversa celei
economice. Ceea ce se ia drept punct de plecare in
demersul teoretic de aici este presupozitia ca actiunile
intentionate ale indivizilor sunt posibile doar daca
exista niste reguli sociale. In modelul sociologic prin
care este modelata societatea si prin care se incearca o
explicatie a ei, individul si, implicit, actiunile lui
nu mai sunt creatoare de reguli, adica de structura
sociala, ci regulile preexista individului si constituie
preconditii ale actiunii lui. In felul acesta,
comportamentul indivizilor nu mai poate fi redus la unul
motivat si calculat pe considerente economice, ci el
devine unul mai complex. “Imbogatirea” comportamentului
individului utilitarist, propriu modelului economic, se
face, aici, prin luarea in considerare a unor actiuni
ale acestuia, pana acum ignorate sau reduse in mod
nejustificat la actiuni orientate pur economic. Astfel,
modelul sociologic, va privi individul ca fiind un
intreprinzator de actiuni de mai multe feluri. O
clasificare a acestora, in terminologia lui Weber11,
cuprinde:
1. actiuni economice, ca actiuni instrumental-rationale,
2. actiuni valoric-rationale, adica actiuni care sunt
determinate de valori, care sunt de alt ordin decat cele
economice si care nu mai tin cont de raportul
cost-consecinte,
3. actiuni traditionale, care constituie actiuni ce se
integreaza in niste practici traditionale,
4. actiuni afective, care sunt urmari ale unor dorinte,
afecte si stari emotionale nesupuse neaparat unui proces
autoreflexiv.
In felul acesta se poate vedea ca actiunea umana este
una determinata de context, ca orice comportament
individual este un comportament contextualizat si ghidat
de mediul social in care se desfasoara: “o actiune care
tine cont de comportamentul celorlalti si se desfasoara
in functie de acesta”12. Aici nu mai este
vorba, asa cum s-a vazut in cazul modelului economic, de
o ghidare a individului in rationamente si actiuni de
catre propriile interese, desi existenta acestei ghidari
ramane de necontestat. Ceea ce prevaleaza, insa, din
punct de vedere sociologic, in alegerea comportamentului
individual, de data asta, este plasa de interese puse in
joc prin comportamentele celorlalti, care se constituie
pentru individ in jaloane comportamentale, in cutume si
reguli. Prin urmare, a fi rational in sens sociologic
revine la te supune regulii ca produs sau consecinta a
sistemului social in care te gasesti.
In sensul acesta, Durkheim va spune ca “societatea nu
este doar suma indivizilor, ci sistemul format de
asocierea lor reprezinta o realitate specifica cu
caracteristici proprii”13, marcand astfel
ideea ca indivizii se afla intr-o retea de constrangeri,
de obligatii mostenite sau aparute in mod spontan in
decursul vietii lor, care nu mai pot fi explicate doar
focalizand analiza teoretica doar pe individ. Sociologic
privind, reusita individului consta in capacitatea sa de
adaptare la un mediu social. Prin urmare, individul ar
fi mai putin fauritor de societate, si mai mult o
unitate pusa in fata rezolvarii unei probleme de
integrare intr-o societate. Faptul ca suntem introdusi
intr-o lume cu institutii sau sisteme de reguli, cu
valori deja existente, ne-ar conditiona telurile si
optiunile, sarcina noastra ramanand aceea de a satisface
niste cerinte externe.
Avand in vedere cele spuse, am putea caracteriza
demersul explicativ sociologic ca fiind unul conformist
si functionalist14. Observam ca si de aceasta
data individul sufera pana la urma o reductie. El se
reduce la capacitatea sa de a intra intr-unul dintre
rolurile sociale si, odata intrat, joaca acest rol
pentru a maximiza un scop social spre care se indreapta
societatea respectiva. Astfel, Parsons15
considera ca structura sociala consta, pe de o parte,
din unitati similare celulelor sau particulelor si, pe
de alta parte, din relatii conforme unui pattern, asa
cum sunt cele prezente la nivelul “organizarii” din
tesuturi si organe. Unitatea minima aici este rolul pe
care il are actorul individual sau, mai bine zis,
functia pe care acesta o indeplineste in sistem. Iar
relatia minima este aceea a interactiunilor reciproce
conforme unui pattern in termenii carora fiecare
participant functioneaza ca un actor in relatia sa cu
ceilalti. Asadar, arata Parsons, o astfel de relatie
este o relatie de tip normativ, intrucat relatiile pe
care individul este in masura sa le stabileasca trebuie
sa se conformeze tiparului social. Functia individului
este definita de sistemul de interactiuni in care este
prins, interactiuni, asa cum s-a mai spus, reglate de
structura sociala existenta.
Din punctul de vedere al lui Parsons, doua sunt
elementele care reglementeaza relatiile in care sunt
prinsi indivizii si in care isi joaca rolul: valorile si
normele sociale. In ceea ce priveste valorile16,
Parsons arata ca ele trebuie intelese ca patternuri
normative ce definesc comportamentul dezirabil pentru
sistem. Pe alta parte, normele17 sunt
patternuri care definesc comportamentul dezirabil pentru
o unitate sau o clasa de unitati relativ la ceea ce le
este specific. Prin urmare, se vorbeste de doua tipuri
de repere in traiectoriile pe care le au atat
functionarea sistemului, cat si cea a individului sau a
grupurilor de indivizi. Evolutia sistemului este
evaluata din perspectiva valorilor impartasite in cadrul
acestuia, iar actiunea individului are sens pozitiv in
masura in care tine cont de normele specifice pozitiei
pe care o ocupa in sistem. In aceste conditii, a fi
rational inseamna a fi conform cu aceste valori si norme
si a-ti intelege cat mai bine functia in sistem.
Limite si deficiente ale
modelului sociologic
Tinand cont de intentia sa de a oferi o modelare a
societatii si a actiunii indivizilor in cadrul acesteia,
modelul sociologic se confrunta totusi cu o serie de
dificultati. Una dintre ele, care merita semnalata, este
aceea ca, desi perspectiva sociologica porneste de la o
asumptie de conformism, adica de la ideea orientarii
indivizilor si a actiunilor lor de catre niste
curente sociale, la nivel social se poate constata
ca unul dintre fenomenele prezente ar fi acela al
disputelor si conflictelor dintre actorii sociali in
ceea ce priveste atat valorile, cat si normele. Problema
e ca individul-sociologic este minimalizat ca
personalitate; modelul saraceste individul pentru ca il
pune in postura unui atom a carui definire se reduce la
relatiile pe care le are cu alti “atomi-umani” fara a se
lua in discutie calitatile sale intrinseci. Nu de putine
ori, indivizii au tendinte si optiuni divergente, pun
interesul propriu inaintea intereselor sociale.
Totodata, nu constituie o exceptie indivizii care nu
inteleg sau nu-si accepta un rol social sau altul asa
cum reiese el din patternul social.
O alta obiectie ce s-ar putea aduce modelului sociologic
se situeaza pe un palier explicativ-metodologic. In
primul rand, a alege drept entitate fundamentala
explicativa societatea ne pune in imposibilitatea de a
explica particularitatile unei astfel de structuri
organizationale. Or, cei care ii dau identitate, cei
care confera culoare calitativa societatii sunt
indivizii care intra in jocul social prin
particularitatile lor. Sa ne imaginam urmatorul
experiment. Sa zicem ca dintr-o societate am substitui
un individ cu un altul mult diferit in ceea ce priveste
felul de a gandi si a actiona. Bineinteles, efectul – in
ceea ce priveste caracteristicile societatii respective
– nu ar fi unul vizibil, ceea ce nu ar insemna ca nu
avem de-a face cu nici un fel de modificare. Insa,
continuand sa substituim in felul acesta indivizi cu
altii care sunt diferiti de cei dintai – care intrasera
in componenta originara a societatii in discutie – vom
observa, la un moment dat, ca respectiva societate va
avea alte caracteristici – legi, structura
organizationala etc. Daca am presupune ca determinatia
este numai dinspre societate spre individ si nu si
invers – sau nesemnificativ din directia opusa –,
societatea ar trebui sa ramana aceeasi, ceea ce evident
nu se intampla. Ceea ce demonstreaza acest experiment
imaginar nu este decat ca o societate asa cum arata ea
la un moment dat este partial determinata de fiecare
individ. Evident, aceasta nu inseamna decat ca individul
are o contributie ponderata la statura particulara a
unui ansamblu social sau altul, dar ca oricum ea trebuie
luata in calcul.
Un model “combinat”
La experimentul propus mai sus si care avea drept scop
evidentierea unor limite ale modelului sociologic, s-ar
putea raspunde cu un altul. Sa zicem ca un individ este
luat si dus in alta societate, diferita ca organizare si
mentalitati. Evident, individul isi va pastra anumite
particularitati, dar in mod aproape sigur le va pierde
pe unele in favoarea altora – cele care vor fi in acord
cu valorile si normele existente in aceasta noua
societate sau, altfel spus, cu patternul social de
acolo. Acest contra-experiment ar sustine, la randul
lui, ideea ca societatea determina indivizii si felul
lor de a fi.
Tragand linie, s-ar parea ca ne gasim in fata unui
paradox: cine pe cine determina? Raspunsul nu poate fi
decat ca determinarea este evident bidirectionala. Si
totusi, nu am avansat prea mult cu aceasta, pentru ca
ceea ce intereseaza este de unde ar trebui sa porneasca
un demers teoretic explicativ privitor la diversele
aspecte sociale. Ceea ce retinem din cele de mai sus
este ca avem de-a face cu doua componente, individul si
societatea, care interactioneaza si, astfel, capata
fiecare o anume specificitate. Prin urmare, intrebarea
care ar trebui sa ne stea in atentie este unde, in ce
zona a interactiunii, ar trebui focalizata analiza asa
incat sa avem maximum de castig teoretic. Daca ar fi sa
ne ocupam de societate am fi intr-o situatie infinit
dificila intrucat ea ar fi intr-un fel “suma”
interactiunilor pe care le are fiecare individ cu
societatea. In schimb, daca individul ar fi centrul
analizei, elementele pe care ar trebui sa le luam in
calcul ar fi mult mai restranse si, ca atare, mai usor
de explicat si prezis. Aceasta deoarece orice individ
are la indemana un numar limitat de alti indivizi cu
care intra in contact si in raport cu care se manifesta.
Individul nu are o relatie propriu-zisa cu societatea in
ansamblul ei, ci cu un numar mult mai mic de alti
indivizi.
Pe de alta parte, necesitatea unor investigatii
teoretice in plan social este datorata nu atat nevoilor
explicative, cat rezolvarii unor probleme sociale, iar
acestea sunt cele ale indivizilor, ca atare sunt
probleme care vin din perspectiva individului. Nu ne
intereseaza problemele societatii, probleme pe care nu
putem nici macar sa le definim si nici sa le
cuantificam. Ca atare, a pune societatea ca element
explicativ central si primitiv intr-un astfel de demers
nu ar face decat sa ne departeze de chestiunile de
interes – situatia individului si dificultatile
acestuia. Toate aceasta problematica poate fi tradusa,
din perspectiva individualista, in termenii normelor si
legilor – explicite sau implicite – care
functioneaza intr-o societate sau, mai corect, la
nivelul relatiilor imediate cu alti indivizi. O
perspectiva globala ar conduce la o analiza o normelor
intr-un sistem de valori abstract si arbitrar, pe cand
cealalta are repere concrete, fixate de nevoile si
aspiratiile indivizilor care compun societatea.
Societatea pentru indivizi nu este decat un tablou de
constrangeri, insa, pentru ca acesta sa fie
operational, formatul pe care il are setul de norme
trebuie sa fie pe de o parte finit, iar pe de alta
parte, determinat de feedback-ul venit dinspre indivizi
si problemele acestora. Astfel, devine determinanta si
productiva situarea teoreticianului in unghiul de
perspectiva al individului, si nu al produsului finit de
o forma sau alta care este societatea prin normele care
o particularizeaza. Ca asa stau lucrurile, o dovada o
constituie consecintele nefaste pe care le are orice
abordare globala, in care problemele indivizilor sunt
ignorate, in care consecintele teoretice si practice
care decurg se situeaza de cele mai multe ori in
conflict cu libertatile si drepturile indivizilor.
O societate, pentru a functiona, trebuie sa presupuna
cadre institutionale, sa beneficieze de reguli. Insa,
acestea, ca produs natural in cadrul societatii
respective, nu reprezinta neaparat solutii pentru
situatiile individuale. Ca atare, organizarea unei
societati, deci ceea ce face ca o societate sa fie o
societate, desi generata de societate, este in fapt un
produs care raspunde tendintei indivizilor de minimizare
a costurilor in urmarirea propriilor interese.
In urma acestor consideratii s-ar putea crede ca analiza
de fata inclina mai degraba pentru un model
individualist asemeni celui economic. Asa si este, numai
ca pentru a nu intalni aceleasi limitari proprii acestui
model, ar fi de preferat doua imbunatatiri ale acestuia.
Prima dintre ele este de ordin negativ si sustine o
diminuare a mizei pusa pe rationalitatea individului, pe
orientarea acestuia strict dupa interesele sale si in
vederea maximizarii lor. A doua, care vine sa dea
completarea pozitiva si necesara celei dintai, ar fi
nevoia de a combina interesele individuale cu influenta
mediului, in fapt a relatiilor imediate in care se
gaseste individul in societate. Dincolo de faptul ca
societatea e compusa din indivizi, ceea ce face din ea
un sistem, asa cum se arata la inceputul lucrarii,
indivizii intra in relatii si, pana la urma, exista ca
indivizi sociali prin aceste relatii.
NOTE
1 J. Elster, Nuts and Bolts for the Social
Science, 1989, p. 13
2 A se vedea si R. McKenzie si G. Tullock,
The New World of Economics, 1981, p. 8.
3 Idem.
4 «Actiunea este manifestarea vointei omului.
(…) Vointa nu inseamna nimic altceva decat facultatea de
a alege intre diferite stari de lucruri, de a le prefera
pe unele, de a renunta la altele si a te comporta
conform deciziei.» (L. Mises, Human Action, 1941
p. 13)
5 A se vedea, spre exemplu, L. Robins, The
Nature and Significance of Economic Science aput I.
Kirsner, Perspectiva economica, 1996, p. 102.
6 A se vedea J. Buchanan, Limitele
libertatii, 1997, p. 91
7 Idem
8 In termenii lui Buchanan, “functia de
preferinta sau de utilitate descrie ratele la care
persoana doreste in mod subiectiv sa comercializeze
bunuri (sau rele) unele in raport cu altele.” (Buchanan,
p. 91)
9 Buchanan, vorbeste aici de individ ca fiind
un intermediar intre intrari (bunuri negative si
pozitive) si iesiri sau produs (bunuri pozitive), adica
de individ ca o relatie sau ca o functie de productie.
Merita remarcata precizarea lui Buchanan ca mediul nu
joaca nici un rol, nu constituie o variabila in acest
model pentru functia sa de utilitate, ci doar pentru
aceea de productie prin oportunitatile sau contextul de
resurse pe care le ofera unui individ. (Buchanan, p. 92)
10 Problema respectarii contractelor ca
problema a respectarii de reguli este una discutata pe
larg de catre mai multi autori. Spre exemplu, Buchanan
arata ca «respectare pe deplin voluntara a contractului
sau legii in orice forma nu poate fi prezisa. Fiecare
persoana are un motiv rational de a nu-si indeplini
obligatiile; de aici, multe persoane sunt predispuse sa
abdice si intregul acord devine nul, daca nu se modifica
conditiile alegerii individuale.» (Buchanan, p. 105)
Altfel spus, «maximizarea directa a utilitatii va
determina fiecare persoana sa-si decline obligatia sa
contractuala» (Buchanan, p. 103). Problema aici este ca
Buchanan nu intentioneaza sa puna in evidenta limitele
asumptiei de rationalitate ale modelului economic in
explicarea relatiilor care exista intre indivizi, ci
pastreaza ideea de indivizi rationali aratand de ce
anume ar mai fi nevoie pentru ca acestia sa intre
intr-un regim de cooperare, si anume o forma de
impunere. Or, starea de fapt arata ca aceste relatii se
stabilesc chiar si in conditiile absentei acestei
impuneri exterioare. Pare corecta observatia ca
relatiile pot fi optimizate prin introducerea unei
constrangeri, nelasand totul la nivelul intereselor
individuale, dar miza discutiei de fata priveste
insuficienta elementelor luate in calcul in explicarea
prezentei acestor relatii dintre indivizi.
11 A se vedea M. Weber, Economy and
Society, 1922 aput M. Hollis, The Philosophy of
Social Science, 1994, p. 149.
12 Ibidem, p. 148.
13 E. Durkheim, Regulile metodei
sociologice, 1974, cap. V.
14 Ceea ce inteleg prin functionalism si prin
conformism corespunde definirii data de Harsanyi:
“Functionalismul este un tip de explicatie
institutionala, bazata pe asumptia ca institutiile
sociale dintr-o societate data pot fi cel mai bine
intelese in termeni de functii sociale, adica in
termenii contributiilor pe care le aduc aceste functii
la mentinerea sistemului social ca intreg. (…) Abordarea
conformista explica un comportament individual
bazandu-se pe asumptia ca uniformitatile comportamentale
individuale intr-o societate data pot fi cel mai bine
intelese in termenii valorilor sociale pe care
majoritatea membrilor acelei societati tind sa le
internalizeze in timpul procesului de socializare.” (J.
Harsanyi, Essays on Ethics, Social Behaviour, and
Scientific Explanation, p. 118)
15 A se vedea T. Parsons, “A functional
Theory of Change”, p. 85 in Social Change, Ed.
Amitai Etzioni si Eva Etzioni.
16 Ibidem, p. 86.
17 Idem.
BIBLIOGRAFIE
Buchanan, James, 1997, Limitele libertatii.
Intre anarhie si Leviathan, Institutul European,
Bucuresti.
Durkheim, Emile, 1974 Regulile metodei
sociologice, Ed. Stiin-tifica, Bucuresti.
Elster, John, 1989, Nuts and Bolts for the
Social Science, Cambridge University Press.
Harsanyi, John C., Essays on Ethics, Social
Behaviour, and Scientific Explanation, D. Reider
Publishing Company, Boston.
Hollis, Martin, 1994, The Philosophy of Social
Science, Cambridge University Press.
Kirsner, Israel, 1996, Perspectiva economica,
Ed. All, Bucuresti.
Mises, Ludwig von, 1949, Human Action,
Fox&Wilkes, San Francisco.
McKenzie, Richard si Tullock, Gordon,
1981, The New World of Economics. Explorations into
the Human Experience, Richard D. Irwing, Inc.,
Illinois.
Parsons, Talcott, 1961, “A functional Theory of
Change” in Social Change, Ed. Amitai Etzioni si
Eva Etzioni, Basic Books, Inc., Publishers, New York,
London.
DORINA CUCU
- Master in Filosfie Morala Politica, Doctorand
Universitatea Bucuresti.
sus
|