Teorie politica
Opinii privind comportamentul organizational
si legile evolutiei partidelor politice
VASILE NAZARE
Studying the party making phenomena
as the expression of the political and democratic
pluralism, requires a changing of the accent from
the everyday reality to the perspectives, from
present to future. The tendencies that have been
manifested in the contemporany party systems and
their legal way of evolution that are shaping up,
can stand for a starting point in the process of
evaluation regarding the place and the role of the
political parties in the informational society.
1. Comportament organizational si eficienta politica
Partidele politice, in raport cu alte tipuri de
organizatii, se individualizeaza prin organizarea
formala (statut, program, organisme de conducere) si
finalitatea lor – luarea in stapanire a “masinei de
guvernare a societatii”.
Comportamentul politic, la nivel individual sau
organizational, implica valori, interese si preferinte,
este rezultatul coroborarii structurii de personalitate,
credintelor si convingerilor politice, reactiilor si
actiunilor politice, structurilor si proceselor care au
loc in sistemele politice. Conduita informala voluntara
amplifica eficienta organizationala. Praxiologia
politica solicita, parafrazandu-l pe T. Kotarbinski,
integrarea in conceptul eficientei a celor doua
dimensiuni valorice: economicitatea (ca raport dintre
cantitatea de produse si volumul de resurse consumate;
dintre efectele scontate obtinute si volumul de
activitati initiate si realizate) si eficacitatea
(atingerea scopului urmarit; in cazul nostru: cresterea
numarului de membri, a procentelor in sondaje si in
alegerile locale si generale, prezidentiale sau
comunitare)1.
Problemele organizatiilor, in general, tin de
organizare, diviziunea muncii, eficienta si crearea
conditiilor pentru cresterea randamentului activitatii.
Performantele (randamentul) activitatii partidelor
politice tin in primul rand de niste factori de
conditionalitate:
a) legitimitatea - presupune o activitate
conforma cu un anumit cadru normativ politic, juridic si
etic; convingerea guvernantilor ca au dreptul sa
exercite conducerea societatii in concordanta cu
valorile, idealurile, dezideratele si vointa celor
guvernati;
b) increderea - masura in care membrii sistemului
au incredere in actorii politici; increderea este
caracteristica poliarhiei, asocierii libere in vederea
atingerii scopurilor, neincrederea este proprie
hegemoniei, gruparilor constrangatoare. Organizatiile
bazate pe optiune libera si confienta sunt mai longevive
si mai eficiente decat cele strict ierarhizate si bazate
pe comanda;
c) gradul de integrare - coeziunea si unitatea
partidului in actul guvernarii. Activitatea de partid si
actul guvernarii sunt laturi interdependente ale unui
proces politic responsabil. L. Epstein (in Political
Parties in Western Democraties, 1962) acrediteaza
termenul de coeziune a partidului care rezida in
responsabilitatea asumata fata de societatea globala si
exprimata intr-o structura politica alcatuita pe baza
unor principii si a unui program. Omogenitatea
partidelor (de interese, idei si limbaje) nu exclude
existenta unor disidente sau factiuni, manifestarea unor
erezii. Exista o “contradictie intre egalitatea politica
si armonia politica”, remarcau Verba, Nie si Kim. Iar G.
Pasquino adauga: “Acolo unde exista institutii politice
puternice care au legaturi clare cu anumite grupuri
specifice de populatie – in care partidele nu
intentioneaza sa coopteze toti cetatenii, ci sa
mobilizeze propriile grupuri de sustinere – poate creste
egalitatea politica, dar, in egala masura, si
conflictul”. Organizatiile politice tind catre
autonomie, ceea ce implica nevoia de loialitate, tipuri
complexe de coeziune si clivaj. Cooperarea intra si
interorganizationala de tip politic, considera R. Dahl,
este stimulata fie de dorinta de aparare a unitatii
interne a natiunii, independentei si institutiilor ei
politice, fie de constientizarea fiecarei subculturi a
realitatii ca nu poate constitui o majoritate valida,
capabila sa guverneze decat intr-o coalitie cu
reprezentantii altor subculturi2;
d) nivelul de participare - relatiile cu
celelalte organiza-tii, mobilizarea membrilor si
simpatizantilor la elaborarea, adoptarea si indeplinirea
deciziilor.
In general, nivelul de participare al membrilor la viata
partidelor a fost destul de redus, la un procent
nesemnificativ (10% la 30%) chiar si in situatii
deosebite (campanii electorale etc.), deoarece
conducatorii si functionarii de partid detin parghiile
care le permit sa ia deciziile, sa manipuleze
participarea si sa faca impracticabila democratia in
interiorul partidului.
Analizand problema participarii in cadrul partidelor si
organizatiilor (a implicarii sau a retragerii), A.O.
Hirschman (in “Shifting Involvements. Private Interest
and Public Action”, 1982) readuce in discutie o
chestiune deseori trecuta cu vederea in astfel de
demersuri, cea a “stimulentelor”. O participare
sustinuta si constanta in cadrul organizatiilor
politice, hotaratoare pentru existenta si buna lor
functionare, nu poate fi conceputa daca organizatiile
respective nu sunt capabile sa foloseasca instrumente
selective, orientate catre mobilizarea, in mod
diferentiat, a membrilor sai. Astfel, individul (membrul
de partid – s.n.), in loc sa adopte pozitia “pasagerului
clandestin”, el va cauta sa devina cat mai activ cu
putinta, “in functie de limitele pe care i le impun
celelalte activitati ale sale si obiectivele esentiale”.
Pornind de la aceste concluzii, Clark si Wilson (in
“Incentive Systems: A Theory of Organization”, 1961) ne
ofera o clasificare a acestor stimulente practicate cu
un real succes si in organizatiile de tip politic:
stimulentele materiale (“recompense tangibile” care pot
lua forma unor sume de bani, salarii si rambursari,
servicii de asistenta, obtinerea de functii in
organizatie), stimulente de solidaritate (stimuleaza
spiritul de identitate intre membrii organizatiei,
induce trairea mandriei, a prestigiului pentru
apartenenta la organizatie, raporturile prietenesti
dintre cei care au aceleasi preocupari si interese),
stimulente orientate catre scop (se refera la elemente
ideale sau ideologice: dobandirea unor obiective
importante si cu caracter general, ca transformarea
raporturilor sociale, egalitatea intre grupuri, crearea
unei societati drepte). Motivatiile, tipul de stimulente
urmarite de fiecare membru sau simpatizant al partidului
se afla intr-o permanta dinamica. Iar “organizatiile pot
pune la dispzitia sustinatorilor o gama larga de
stimulente care reflecta modificarea circumstantelor, a
resurselor, a asteptarilor”3.
Participarea partidelor la viata politica presupune o
serie de mijloace, resurse si conditii (pozitii, roluri,
modele de actiune) care sa le permita respectarea
ordinii sociale si afirmarea unui comportament
inteligibil semnificativ pentru ceilalti competitori,
prieteni sau ostili, prezenti pe scena politica.
Participarea, ca proces complex, presupune atat
asocierea, cat si disocierea de alte organizatii.
Caracteristic partidelor le este participarea membrilor
sai la procesul de elaborare, adoptare si mobilizare
pentru indeplinirea deciziilor. Privitor la prezenta si
contributia indivizilor la viata de organizatie, D.
Gusti si M. Duverger formuleaza “teoria cercurilor” de
participare dispuse concentric: 1. cercul
simpatizantilor, cei care sustin partidul, dar raman in
afara organizatiei; 2. cercul aderentilor, format din
membrii de partid de rand; 3 cercul propagandistilor,
militantilor sau liderilor; cercurile de apartenenta
configurate in cadrul partidului induc si cercurile de
insurgenta pentru putere in interiorul oricarei
formatiuni: cercul guvernamental (cand partidul se afla
la putere), cercul parlamentar (cand partidul are
reprezentare parlamentara), cercul partizan (reprezentat
de aparatul de propaganda, militantii partidului) si
cercul local.
Participarea se corelaza in mod necesar cu capacitatea
membrilor organizatiilor politice de a exercita o
influenta (cat de mica) asupra liderilor, conducatorilor
politici si asupra deciziilor acestora, asupra
organizatiei insasi. A. Hirschman (in “Exit, Voice, and
Loyalty”, 1970) distinge trei modalitati: protestul
(voice – fata de alegerile nedorite si comportamentele
neacceptate, membrii pot incerca sa achimbe conducerea
sau sa modifice comportamentele in directia dorita),
dezertarea (exit – divortul de organizatie, parasirea
corabiei, atunci cand nu mai exista sperante de a putea
influenta alegerile si comportamentele, dar numai atunci
cand sunt disponibile alte organizatii care ii atrag si
ofera stimulente adecvate nemultumitilor; vezi
migratiile politice din si spre toate directiile
manifestate pe esichierul politic romanesc in perioada
postrevolutionara; dezertarea este costisitoare si
posibila cand protestul este insuficient sau nu si-a
produs ecoul scontat) si loialitatea (loyalty – nu ca
acceptare pasiva, ci ca reafirmare a sustinerii, a
fidelitatii in momente dificile, de optiuni
controversate; are rolul de a impiedica dezagregarea
partidului)4. In organizatii, influenta se
propaga asimetric, diferentele si dezechilibrele se
origineaza in “diferentele preexistente de statut”
(statutul socio-economic, pozitia in organizatie,
constiinta de clasa) si variabilele individuale
(interes, informatie, eficacitate). Nivelul
receptivitatii liderilor, observau Nie si Verba (in
“Participation and Political Equality. A seven-nation
comparison”, 1978), sporeste proportional cu cresterea
participarii politice, dar, corespunzator, scade si
egalitatea; in comunitatile cu participare politica
ridicata, receptivitatea liderilor este considerabila si
fata de cetatenii mai putin activi, care sunt complet
negiljati in comunitatile cu participare redusa. Si
participantii activi si cei pasivi vor trai, in mod
diferit, anumite insatisfactii si deziluzii.
Fenomenul partidist se deruleaza, scria J. Gicquel (in
“Droit Constitutionnel et Institutions Politiques”,
1991), in jurul cuplului “autoritate-contestatie”
(putere-opozitie, s.n.). Conflictul nu trebuie
considerat intotdeauna nefast, ci, in anumite limite,
chiar dezirabil. Pentru ca un sistem de partide sa
supravietuiasca, il completa G. Pasquino, “trebuie sa
realizeze o interactiune orizontala, concurentiala intre
cel putin doua partide si o interdependenta verticala
intre mai multe elemente: alegatori, partide, parlamente
si guverne”. Concurenta intre partide, concluziona
politologul italian, “se desfasoara pe diferite planuri:
electoral, guvernamental, parlamentar”. Fenomenul
contestarii presupune destul de multa incredere intre
opozanti si nicidecum transformarea lor in dusmani
implacabili; diversitatea, in ciuda aparentelor,
diminueaza tensiunea si conflictele.
Efectele politicii concurentiale pot fi atenuate,
remarca R. Dahl (in “Poliarhiile”, 2000), prin
instituirea unui sistem de partide foarte divers: un
sistem bipartid, cu doua partide mari, dominante, si
unul sau cateva mai mici (ca in Germania); un sistem
constituit dintr-un partid de guvernamant, dominant,
care poate intruni 50% din sufragii si cu contrapondere
intr-o opozitie ce grupeaza trei sau mai multe partide,
ca in Austria si Germania anilor ’60, un sistem orientat
spre consens cvasiunanim, ca in Elvetia, unde
majoritatea partidelor sunt incluse in executiv.
Participarea implica cultura civica si politica a
membrilor si liderilor politici, o anumita capacitate de
explicare, intelegere si interpretare intr-o maniera
autonoma, partinica a evenimentelor politice, un anumit
nivel al convingerilor obiectivate in subsisteme de tip
normativ (care sa concorde cu obiectivele politice ale
partidelor) si actional (latura operationala,
hotaratoare in aprecierea convingerilor). Convingerile
membrilor, dar mai ales ale liderilor si activistilor,
sublinia R. Dahl, sunt determinante in structurarea si
functionalitatea partidelor. Sansele de reusita sunt
conditionate de mai multe variabile: insusirea unui set
de convingeri politice destul de complex si stabil,
concordanta intre manifestarea actionala si convingerile
politice, masura in care au capacitatea de a influenta
evenimentele politice, stabilitatea si transformarea
unui regim.
Partidele sunt organizatii care manifesta o incongruenta
actionala; de cele mai multe ori ideea si actul
(actiunea politica) nu concorda. Platformele oficiale
ale partidelor nu coincid de obicei cu exprimarile lor
in viata politica, angajarea lor in act se opune
angajarii intr-o cauza; situatie ce ne indreptateste sa
remarcam ca avem de a face mai mult cu un pluralism
doctrinar decat atitudinal. Doctrinele dispun partidele
pe scena politica, configureaza sistemele de partide,
concura la fundamentarea convingerilor (indeosebi cele
privind necesitatea gestionarii puterii si a
guvernarii), influenteaza relatiile dintre partide, fac
posibile coalitiile, chiar intre partide care n-au nici
un element ideologic comun.
Trebuie stiut faptul ca “suportul social” nu se
identifica cu “suportul ideologic” (de pilda, daca un
partid se bucura de sprijinul populatiei catolice, asta
nu-l transforma automat intr-un partid catolic); totusi,
in mare masura, exista o reciprocitate intre programele
partidelor, interesele si nevoile obiective si
subiective ale sustinatorilor sai. Deci sistemul de
partide nu reprezinta o imagine spontana si fidela a
diferentierilor sociale, prezenta si coloratura lor
specifica depind intr-o anumita proportie de
intelegerile electorale care pot fi manipulate in
directii impuse de interesele partizane ale actorilor
politici. Dimensiunile de problematica, in conceptia lui
A. Lijphart, sunt: socio-economica, religioasa,
cultural-etnica, urban-rurala, sprijinul pentru regim,
politica externa, postmaterialismul5;
e) tipul de management si marketing politic practicat
– reusita partidelor politice contemporane nu mai poate
fi lasata in grija destinului. Totul este rezultatul
unei activitati stiintifice, a profesionistilor in arta
comunicarii politice. Destinul politic al unui om
politic sau al unui partid se construieste cu migala zi
de zi, ceas de ceas. Intreaga activitate – recrutarea
personalului de concep-tie, alegerea candidatilor,
ancheta, evaluarea strategica, analiza peisajului
audio-vizual, calculul financiar, folosirea afiselor
electorale, interventiile publice ale candidatilor,
pregatirea raspunsurilor televizate etc. – se
subordoneaza unor reguli stricte: coerenta (abordarea
marketingului politic ca un sistem, ca un ansamblu de
actiuni legate intre ele si care se influenteaza
reciproc), adaptarea campaniei la timpul prezent (luarea
in considerare a tuturor factorilor de dinamica, a
propriilor interese si obiective care evolueaza),
identificarea minimala (personalizarea, alegerea unei
identitati politice diferita de cea a celorlalti
candidati, un lider sau un partid isi poate revendica
fie o imagine de moralitate, fie de seriozitate, fie de
onestitate, fie de profesionalism, fie de tinerete;
importanta este realizarea unei perceptii clare a
acestei imagini si identificarea precisa in ochii
electoratului, chiar daca proiectia respectiva este
contestata de adversarii politici) si coordonare maxima
(respectarea regulilor de prudenta necesare pentru a
anticipa rezultatele alegerilor sau deciziilor
adversarilor, pentru a nu miza sau folosi informatii
nesigure si neverificate). Campaniile de marketing
politic, afirma A. Stoiciu, pot fi: campanii electorale
(cu obiectiv clar stabilit – cucerirea unor pozitii sau
posturi politice) si campanii de imagine-atitudine
(avand ca obiectiv promovarea unui partid politic, a
unei idei sau atitudini, popularizarea unui om politic)6.
In elaborarea unor predictii privind rolul si
performantele partidelor, unii teoreticieni folosesc ca
indicatori de comensurare: membrii inscrisi in partide
(din acest punct de vedere se constata un anumit declin;
astfel, potrivit unei cercetari facuta de Katz & Mair
s.a. in 1992, pe o perioada determinata – 1960-1980 – si
un esantion de 11 tari, se pot trage concluziile:
numarul membrilor de partid, ca procent din electorat,
in unele democratii occidentale a scazut in procente de
la 0,8% in Suedia la 6% in Marea Britanie si Olanda, la
- 14,6 % in Danemarca), oscilatiile electorale
(determinate de incapacitatea partidelor de a-si mentine
o directie stabila, alterarea indentitatii lor, confuzia
doctrinara si strategica in care se complac anumite
partide, schimbarile dese in oferta politica),
structurarea votului (men-tinerea unui statu-quo
politic, nu s-au inregistrat mutatii semnificative pe
esichierul politic, nu a aparut, cu mici exceptii –
Forza Italia sau Partidul Reformator din SUA – nici un
partid nou, durabil), selectarea personalului politic si
guvernamental (partidele detin inca controlul asupra
proceselor de selectie politica; parlamentarii sau cei
care detin functii publice neeligibile sunt inca numiti
de partide, chiar si asa-zisii independenti nu pot
accede fara o sustinere politica; proportia se ridica,
la nivelul lumii occidentale, la impresionantul procent
de 75%; totusi, aparitia independentilor in parlament
sau guvern arata in ce masura partidele mai controleaza
fenomenul) si fixarea agendei politice (masura in care
partidele au rolul decisiv in formularea si stabilirea
politicilor publice, care pot fi indrumate si de catre
alte organisme, gen Uniunea Europeana)7.
Performanta comportamentala a partidelor politice, in
opinia noastra, se poate evalua dupa o serie de
indicatori sociologici, psihologici, politici, istorici,
socio-economici: numarul membrilor si simpatizantilor,
influenta si prestigiul de care se bucura in randul
electoratului, gradul de uzura morala din perioada
guvernarii sau opozitiei, performantele economice si
calitatea vietii pe timpul guvernarii, gradul de
indentificare si protejare a intereselor nationale in
orice situatii de natura interna si internationala,
capacitatea de a influenta guvernarea sau de a o
gestiona, singur sau in coalitii, de a rezolva
situatiile de criza de orice natura.
Performanta guvernarii devine deopotriva, in conditiile
contemporane, sursa si principalul criteriu de
legitimare sau delegitimare a partidelor politice,
dimensiunea esentiala care influenteaza in mod hotarator
perspectivele si destinul lor pe scena politica a lumii.
Privita din aceasta perspectiva, evolutia PN|-CD-lui pe
esichierul politic autohton devine explicabila si
inteligibila.
Privind comportamentul si eficienta partidelor politice,
nu putem sa nu reamintim aprecierile cunoscutului
sociolog francez R. Aron: partidele politice se remarca
prin exces de oligarhie, exces de demagogie
(parlamentara si electorala) si o eficacitate limitata8.
Realitati intretinute de partizanatul politic, de
dorinta de victorie in alegeri si mentinerea puterii
pentru o perioada nedeterminata de timp. Deoarece
politica de partid, in cele mai multe cazuri, nu exprima
interese sociale si nationale, ci urmareste, cu
precadere, propriile interese ale acestor grupuri
partizane si ale structurilor lor de conducere.
Pragmatismul face inutila morala, reusita primeaza in
detrimentul implicatiilor etice; totusi o prezenta prea
indelungata la putere, dincolo de rezultate, conduce la
o erodare fireasca a puterii, genereaza o reactie de
respingere din partea alegatorilor si chiar contribuie
la disparitia partidului respectiv de pe scena politica
a tarii. Destinul Partidului Crestin-Democrat italian
sustine asertiunea.
2. Legile
comportamentului organizational al partidelor politice
Analiza comportamentului partidelor in comparatie cu cel
al altor tipuri de organizatii nepolitice ne ofera
posibilitatea sa sintetizam si sa ne exprimam punctul de
vedere in legatura cu legitatile - unele consacrate si
relative cunoscute, altele in curs de formulare si
validare - care guverneaza viata acestor protagonisti
politici: 1. legea interdependentei sistemelor de
partid si sistemelor electorale (M. Duverger; D.
Rae) – subliniaza relatia reciproca de influentare
dintre sistemele electorale si partide sau sistemele de
partide; raport ridicat la rang de “lege sociologica” de
Duverger si dezvoltata de Rose, V.J. Handbly si
Loosemore; sistemele electorale pluraliste cu
circumscriptii uninominale favorizeaza sistemele
bipartidiste, iar sistemele bipartite favorizeaza
conservarea sistemelor pluraliste; reprezentarea
proprotionala si sistemele binominale incurajeaza
multipartidismul; cu cat un sistem electoral este mai
permisiv, cu atat mai mare este numarul de partide
existent; numarul de partide este mai mic in sistemele
pluraliste, ceva mai mare in sistemele majoritare, la un
nivel superior in sistemele semipluraliste si atinge
punctul maxim in sistemul proportional (Duverger); toate
sistemele electorale tind sa suprareprezinte partidele
mai mari si sa le subreprezinte pe cele mici, proces
concretizat in anumite tendinte: toate sistemele
electorale conduc la rezultate disproportionte, reduc
numarul de partide parlamentare in comparatie cu numarul
efectiv de partide electorale (exemplul Romaniei, cu
acelasi sistem electoral s-a ajuns dupa scrutinurile din
2000 si 2004 la un numar redus de partide parlamentare –
6) si favorizeaza alcatuirea unor majoritati
parlamentare pentru partidele care nu beneficiaza de un
suport majoritar din partea electoratului (orice sistem
electoral, daca exista vointa politica, permite formarea
unei majoritati guvernamentale); predispozitii care se
releva mai pregnant in sistemele pluraliste si
majoritare decat in sistemele de reprezentare
proportionala (D. Rae)9; 2. legea de fier
a oligarhiei, formulata de R. Michels10
in urma observatiilor asupra comportamentului partidelor
politice, al sindicatelor sau al altor tipuri de
asociatii si reiterata mai tarziu de A. Touraine.
Disciplina si ierarhizarea, absolut necesare
functionarii organizatiilor complexe, duc inevitabil la
oligarhie – concentrarea deciziei la nivelul unui grup
restrans de persoane, a unei oligarhii birocratice,
inamovibile, care-si perpetueaza prerogativele in
structurile de conducere in virtutea profesionalismului
si meritelor clamate si acceptate. Situatie ce conduce
la aparitia unei falii intre interesele grupului
conducator si cele ale electoratului; nu intamplator, R.
Aron, analizandu-le comportamentul, suspecta partidele
politice de “exces de oligarhie”11, fenomen
ce are tendinta sa sfarseasca, il completa A. Touraine,
intr-o forma periculoasa de alienare politica:
“partidocratia”12, anularea caracterului
reprezentativ al democratiei, prin situarea partidelor
dincolo de interesele societatii civile, ale claselor si
categoriilor sociale; 3. legea orbitarii,
formulata de D. Gherea (1910); potrivit careia partidele
mici graviteaza in jurul celor mari, sfarsind intr-o
fuziune prin absorbtie cu cele din urma; de pilda,
fuziunea dintre PSDR si PDSR si formarea PSD, dintre PNL
si ApR etc.; 4. legea motivatiei – participarea
membrilor si simpatizantilor (sub raportul numarului,
loialitatii, constantei, angajarii si sustinerii) este
conditionata si determinata de marimea, numarul
partidelor si beneficiile scontate; participarea se afla
intr-o relatie de directa proportionalitate cu marimea,
numarul partidelor competitoare si perspectivele de
ascensiune in functiile de decizie politica sau
administrativa; dimensiunile peste medie, varietatea
oportunitatilor de exprimare organizata a optiunilor si
intereselor, conturarea unor sanse reale de ascensiune
amplifica implicarea politica a electoratului (partizan
si nepartizan), dimpotriva “pierderea in greutate”,
concurenta cu un numar restrans de actori politici in
competitiile electorale si lipsa de perspectiva sau
pierderea unei pozitii importante diminueaza pana la
disparitie motivatia si atasamentul indivizilor –
afectiv, de continuitate, normativ – fata de organizatie
(idei regasite fragmentar la G. Johnes, R. Dahl, Meyer
si Allen; situatie aparuta in aproape toate partidele
politice romanesti, migratia politica a devenit o moda);
Philippe Braud (in “Sociologie politique”) explica
argumentat pozitia oligarhica partizana; conducatorii
dispun de resurse mari pentru a se mentine la putere:
controleaza aparatul central, finan-tele organizatiei,
accesul la mass-media, lansarea campaniilor de opinie,
gestionarea fisierului candidatilor; controleaza
aparatul central si informatiile pe care le folosec
pentru formularea unor strategii pentru a realiza
compromisul intre tendinte divergente sau sa-si
foloseasca notorietatea in opinia publica pentru a-si
mentine puterea in organizatie; “unul din privilegiile
fundamentale ale conducatorilor, de care ei stiu sa se
foloseasca pentru a se mentine la putere, este
consimtamantul bazei fata de puterea lor. Militantul de
baza stie (...) ca un partid este mai eficient daca
vorbeste printr-o singura voce si da o imagine de
realativa unitate (...) Exista o autocenzura care-i face
pe militanti sa ezite in dezvaluirea publica a
dezacorduriilor, renuntand in acest fel la o resursa:
posibilitatea de a se sprijini pe opinia publica
impotriva conducerii partidului”13; un partid
reprezinta o piramida organizationala care atesta o
organizatie extrem de centralizata, cu o slaba putere a
bazei; tendinte oligarhice ale functionarii partizane se
origineaza in modelul democratic; 5. legea
participarii – gradul de mobilizare la viata
politica este functie atat de numarul partidelor, cat si
de diversitatea ideologica si doctrinara a ofertei
politice care poate sa satisfaca intr-o masura
apreciabila dezideratele electoratului, fapt ce
argumenteaza forta de atractie mai mare a
pluripartidismului fata de monopartidism; competitia
dintre agentii politici nu este insa o competitie intre
ideologii, ci o lupta pentru putere; de asemenea,
cristalizarea partidelor si manifestarea lor ca
organisme unitare si omogene tine mai mult de latura
psihologica, de natura convingerilor, decat de cea
teoretica a culturii politice; lege la care S.
Huntington face urmatoarele completari: a. fenomenele
de instabilitate politica, numarul loviturilor militare
si forta partidelor politice se afla intr-un raport de
inversa proportionalitate; declinul puterii de
partid, fragmentarea conducerii, trecerea liderilor in
aparatul birocratic al administratiei de stat, pierderea
sprijinului de masa, disolutia organizationala, migrarea
conjuncturala a liderilor de partid, aparitia
personalismului prevestesc loviturile militare; nu
confiscarea puterii de catre militari determina
decaderea partidelor, ci loviturile militare consemneaza
doar o stare de fapt, prevestesc sfarsitul unei
democratii. Intr-o cercetare sociologica a fenomenului
evocat, Fred R. von Mehden atragea atentia asupra
pericolului care ameninta stabilitatea si ordinea
politica: frecventa loviturilor militare variaza de la
0% (procent inregistrat de statele de tip comunist) la
11% in sistemele cu un singur partid, 45% in sistemele
bipartide, 68% in sistemele pluripartide, atingand o
cota de 83% in sistemele fara partide eficiente.
Loviturile militare au o frecventa mult mai mare in
statele fara partide decat in oricare sistem politic.
Stabilitatea unui sistem politic depinde de aceasta
variabila – institutionalizarea partidelor politice; cu
cat ele sunt mai puternice si isi asigura un sprijin de
masa sporit, proportional pericolul loviturilor de stat
scade; de exemplu, in statele coloniale, unde vechile
institutii politice sunt abolite de revolutie, ordinea
post-revolutionara si stabilitatea regimului politic
depind de aparitia unui partid politic, de puterea
acestuia; b. stabilitatea si ordinea unui sistem
politic sunt conditionate si influentate de nivelul de
mobilizare si participare politica; sistemele
unipartidiste, bipartidiste si cele cu partid dominant
confera o stabilitate mai mare decat cele
pluripartidiste. In opinia politologilor Arthur S.
Banks si Robert B. Textor (“A Cross-Polity Survey”,
1963), procentul oscileaza intre 25% (pentru prima
categorie) si 85% (specific ultimului tip de sistem); c.
forta unui partid si a unui sistem de partide depinde
atat de nivelul de institutionalizare, cat si de cel
participativ. S. Huntington aprecia ca aceasta
depinde de patru factori mai importanti: capacitatea de
a supravietui fondatorilor si celor care l-au condus la
succes; complexitatea si profunzimea organizationala;
gradul de identificare si loialitate a activistilor si
liderilor cu partidul, cu idealurile si obiectivele
fundamentale si colaterale ale acestuia; flexibilitatea,
capacitatea de a-si schimba functia de reprezentare. Un
partid cu baza de masa este mai puternic decat unul cu
sprijin limitat; dominatia bazata pe recunoastere
sociala diminueaza starile conflictuale si concura la
realizarea unei stabilitati sociale; partidele politice
si sistemele de partide devin catalizatorii,
instrumentele principale de amplificare si
institutionalizare a participarii politice; nu se poate
concepe participare fara organizare si invers,
disjunctia dintre cele doua dimensiuni degenereaza
intr-o miscare browniana, miscari confuze de masa;
organizarea fara participare degenereaza in clici
personaliste. Partidele politice necesita sinteza dintre
participare si organizare; partidele si sistemele de
partide care reusesc sa coroboreze mobilizarea cu
organizarea reconciliaza de fapt modernizarea cu
dezvoltarea politica. In timp ce parlamentele
reprezinta, partidele politice mobilizeaza. Forta de
mobilizare a partidelor politice este determinata de
prezenta la vot a cetatenilor, indicator care ilustreaza
forta si capacitatea organizatorica a partidelor
politice. Gradul de participare la vot exprima graitor
nivelul puterii partidelor politice, posibilitatea lor
de mobilizare. Cu cat partidele implicate in alegeri
sunt mai puternice, au o baza de masa mai mare, cu atat
prezenta cetatenilor la vot va fi mai mare. Prezenta
electoratului la urne in proportie de 90% in tarile
foste comuniste, 80% in tarile occidentale si 60% in SUA
releva importanta pe care o acorda partidele factorului
organizare. Din aceasta perspectiva, convingerea lui S.
Huntington: “partidele constituie mai mult baza
stabilitatii decat a instabilitatii” este rezonabila si
sustinuta de realitate. Astfel, Asia, Africa si America
Latina – unde partidele au fost ilegale sau proscrise
mult timp – au reprezentat zonele politice cu o
accentuata instabilitate politica. O concluzie se
impune: atat schimbarea cat si stabilitatea unui sistem
politic trebuie cautate in prezenta si activitatea
concreta a partidelor politice; 6. legea adaptarii
functionale (S. Huntington) – durata existentiala si
functionala a unui partid este direct proportionala cu
posibilitatea sa de a-si schimba functia de
reprezentare, de a-si primeni suportul sociologic atat
in actul guvernarii, cat si in cel al opozitiei; un
partid incapabil de mobilitate sociologica si ideologica
nu poate dobandi mai multa putere, isi pierde din
atributele de institutie politica eficienta fata de unul
care este mobil si apt de a se adapta la imperativele
schimbari, la cerintele de a se identifica cu un alt
electorat (vezi criza de identitate si eficienta
politica cu care se confrunta partidele provenite din
miscarile de eliberare nationala imediat ce acced la
guvernare; sau momentele de degringolada manifestate in
viata interna a unor partide care au fost inlaturate de
la putere si au intrat in opozitie; exemplul
framantarilor pe care le traverseaza PSD-ul); de
asemenea, puterea partidelor si numarul lor depind de
nivelul modernizarii sistemului politic; desi nu exista
o relatie directa intre ele, totusi putem constata: la
niveluri superioare de modernizare, puterea nu rezida in
numar, toate partidele pot fi puternice, invers, la
niveluri scazute, sistemele monopartidiste pot oscila
intre putere si slabiciune, iar cele multipartidiste
sunt invariabil slabe; 7. legea lui Toffler –
indiferent de numarul sau culoarea competitorilor,
intr-o campanie electorala (“cine va obtine mai multe
voturi”), va iesi invariabil un singur castigator: o
birocratie de partid (partidul invizibil al
birocratiei). Dintotdeauna politicienii au fost si raman
prizonierii sistemului lor; de fapt, birocratii sunt cei
care “conduc esentialmente toate guvernele pe o baza de
zi cu zi si iau majoritatea covarsitoare a deciziilor
atribuite presedintilor si prim-ministrilor” (partidelor
si oamenilor politici – s.n.). Conducatorii politici,
comenta autorul, se plang mereu de greutatile pe care le
intampina din partea birocratiei privind realizarea
proiectelor lor. “Toti politicienii japonezi, remarca
Yoshi Tsurumi, au devenit total dependenti de birocratii
centrali pentru a elabora un proiect de lege (…) conform
unor secenarii create de elita birocratilor fiecarui
minister”14. Aceasta situatie se perpetueaza,
probabil, si datorita unor analize lipsite de profunzime
din secolul trecut de unii teoreticieni. Birocratismul,
clamat de M. Weber ca fiind necesar functionalitatii
mecanismului social-politic modern, a fost oarecum
justificat si eternizat de aprecierile ulterioare ale
altor ganditori. Asertiunile formulate de R. Aron,
valabile in perioada de avant a sistemelor si
regimurilor politice, pot deveni o piedica in procesul
conducerii stiintifice a fenomenului politic. Si astazi
suntem tributarii unor prejudecati enuntate de
teoreticianul francez: “functionarul este un
profesionist, omul politic este un amator”; “omul
politic nu se defineste prin competenta, ci prin
legitimitate, el este investit cu autoritate legitima,
sarcina lui este de a fixa obiectivele legislatiei in
interiorul regimului si chiar de a-i fixa obiectivele”;
“regimurile democratice sunt regimuri de experti conduse
de amatori; pentru ei, oamenii politici nu este nevoie
sa inteleaga domeniile de care se ocupa”, ei “reprezinta
un aspect al ordinii politice”. Aceasta lege, fara
indoiala, se manifesta, o resimtim si reprezinta un
aspect definitoriu al unei societati alienate, aflata la
limita manifestarii simptomelor de patologie politica.
Solutia, o guvernare efectiva de catre “oameni politici
profesionisti”15, paradoxal, ne-o ofera chiar
autorul; 8. legea programelor politice – puterea
se castiga cu un program electoral de stanga si se
pierde cu un program de guvernare de dreapta, sau cum
remarca cineva: partidele traiesc prin mistica si dispar
prin activitatea desfasurata; 9. legea legitimitatii
– partidele se legitimeaza mai degraba prin
performan-tele guvernarii decat prin legalitatea
formala, iar legitimitatea liderilor substituie, se
identifica cu legitimitatea partidelor; 10. legea
imitatiei (formulata de G. Tarde si aplicata de noi
la evolutia partidelor) – sub raport doctrinar si
organizatoric, partidele contemporane n-au adus nimic
spectaculos, si astazi, cu mici nuante, vorbim de
aceleasi orientari si atitudini politice: pozitionarea
stanga/dreapta constiuie inca indicatorul cu cea mai
mare capacitate predictiva si de structurare a votului
alegatorilor; imitatia este tot atat de veche ca si
partidele; “Sistemele noastre politice (actuale - s.n.)
– observa A. Toffler (in “Al treilea val”, 1983) – sunt
copiate dupa modelele inventate inainte de nasterea
marii industrii”; deosebirile constau in accentuarea
interferentelor de continut mergand pana la convergenta,
iar politica, indiferent de natura sa, s-a transformat
intro industrie profitabila pentru cercurile
conducatoare, schimband politica dintr-o vocatie intr-o
adevarata profesie; nu se mai traieste pentru politica,
ci din politica; 11. legea diversificarii si
integrarii – evolutia partidelor, sub aspect
organizatoric si doctrinar, a avut loc de la unul la
multiplu, de la monopartidism la bipartidism si
multipartidism, de la conceptii bine individualizate,
care personalizau “dreapta”, “stanga” si “centrul”, la o
convergenta de tip ideologic, nu numai institutionala;
criteriile traditionale nu mai sunt operante; astazi, cu
greu mai putem distinge partidele din punct de vedere
doctrinar; fiecare partid s-a inspirat si si-a integrat
in propriile programe politicile rezonante si de succes
verificat apartinand celorlalte partide; astfel, avem
partide de dreapta care promoveaza politici sociale de
inspiratie socialista sau social-democratica, si
deopotriva partide de stanga sau de centru-stanga care
clameaza, sunt promotoare ale unor politici economice de
tip liberal (de exemplu: situatia din Ungaria –
succesele economice ale guvernului socialist –, din
Romania, sau conceptul de “economie sociala de piata”
lansat de democratia crestina si revendicat si de alte
partide de alta culoare politica, respectiv de PSD
s.a.). Tendinta generala a fenomenului politic, sustinea
Gh. Iancu, o constituie orientarea
multipartidista dublata de doctrina “convergentei
sistemelor”16; barierele ideologice dintre
partide s-au estompat, si-au pierdut semnificatia,
singura ideologie care rezista timpului o constituie:
lupta pentru putere; 12. legea autoritatii – cu
cat gradul de recunoastere sociala al partidelor este
mai mare in aceeasi masura (proportional) pozitia sa
dominanta in peisajul politic va descuraja eventualele
resurse de contestare, de conflict social si, evident,
va genera o stabilitate mai mare in societate 17;
13. legea concurentei si competitiei – este
vitala pentru existenta, dezvoltarea si conservarea
partidelor politice; lipsa de competitivitate politica
conduce la anchilozarea sistemului, la aparitia
totalitarismului, dezinteres pentru modernizare, pentru
innoire doctrinara; devine un criteriu important de
clasificare a partidelor in conceptia lui M. Duverger
sau G. Sartori; cand partidele aflate in viata
politica cautioneaza regimuri alternative, in prim plan
este proiectata competitia dintre partidele democratice
si cele nedemocratice; partidele, si nu preferintele
indivizilor, limiteaza optiunile electoratului prin
constrangerile severe ale ofertei, publicul fiind nevoit
sa aleaga dintre putinele alternativele pe care i le
ofera elita institutionalizata18; 14.
legea compatibilitatii doctrinare si programatice –
partidele participa la o guvernare de coalitie in
virtutea unor principii: afinitati ideologice,
compatibilitate doctrinara si programatica (in mod
frecvent), fie dupa interese conjuncturale partial
comune (fenomen ce se intalneste foarte rar intr-un stat
cu o viata politica decantata, bine asezata; vezi
Alianta PNL-PD in campania electorala din toamna lui
2004, sau guvernarea cvadripartita – PNL, PD, UDMR, PUR,
formatiuni cu evidente deosebiri ideatice si
programatice – construita doar pe obiectivul comun:
inlocuirea guvernarii PSD). Este de asteptat ca
incalcarea legii enuntate sa-si arate rezultatele
nefaste anticipate de analisti. Functionalitatea si
rezultatele de pana acum nu prefigureaza o alta
concluzie. O reactie politica corecta fata de aceasta
situatie presupune luarea in consideratie si corelarea
“axiomelor politicii” formulate de L. Lowel
(“guvernele de coalitie au o durata scurta de viata in
comparatie cu cabinetele unipartite”), A. Lijphart
(“sistemele bipartite sunt ... mai democratice decat
sistemele multipartite”) si J. Blondel
(“sistemele bipartite se asociaza cu cabinete stabile,
iar pe masura cresterii multipartitismului durata
cabinetului se reduce”)19; 15. legea
scientismului – deplasarea de accent de la ideologic
la stiintific; partidele se nasc din doctrine (sunt
constructii organizationale fundamentate doctrinar,
ideologic) dar supravietuisc prin stiinta (intre-tinerea
mecanismului lor functional necesita recursul la
stiinta, accentuarea profesionalizarii activitatii de
partid); un partid rezista pe scena politica nu numai
prin loialitate si entuziasmul membrilor, convingeri
ideologice si militantism ci, indeosebi, prin competenta
acestora, capacitatea lor de a rezolva probleme cu un
ridicat grad de complexitate si dificultate; recrutarea
membrilor de partid se face, remarca P. Bréchon
(in “Partidele politice”), potrivit criteriului
competentei; sarcinile fiind incredintate specialistilor20;
16. legea entropiei – partidele, din punct de
vedere istoric (evolutiv), apar ca organizatii de cadre
si sfarsesc prin a fi partide de masa, ele evolueaza de
la simplu la complex si eterogen, de la practicarea unor
criterii selective la cele lipsite de discernamant
axiologic; moment ce marcheaza inceputul disolutiei
partidelor, chiar al disparitiei lor de pe scena
politica.
Cunoasterea acestor legitati permite formularea unor
aprecieri cu valoare epistemologica si practica privind
evolutia si destinul fenomenului partidist in
perspectiva trecerii omenirii la societatea
informationala.
Persistenta fenomenului partidist in lumea viitorului
este sustinuta de numerosi teoreticieni prin urmatoarele
argumente: democratiile nu pot exista fara partide
politice, democratiile mai vechi sau mai noi sunt
regimuri de partide (Kelsen); “un regim fara partide”
este “un regim conservator” (M. Duverger); “un regim
antipartid este un regim reactionar”, iar un stat fara
partide devine un “stat antipartid” (S. Huntington);
partidele indeplinesc sarcini sociale si politice pe
care nici un alt tip de organizatie nu are capacitatea
de a le rezolva: mentine consensul, coordoneaza
personalul politic, sondeaza opiniile cetatenilor si le
prezinta in mod responsabil, mediaza, filtreaza,
prelucreaza si simplifica problematica formulata de
cetateni, usureaza munca administratiei (Pizzorno).
“Partidele, conchidea Pasquino G., rezista pentru ca,
indiferent daca sunt in guvern sau in opozitie sunt
garanti ai multor schimbari politice, in sistemele in
care, dupa terminarea confruntarii ideologice, apare
posibila negocierea intereselor.”21
NOTE
1 Kotarbinski, T., Tratat despre lucru
bine facut, Bucuresti, Ed. Politica, 1976, p. 399.
2 Dahl, R., op. cit., p. 135.
3 apud Pasquino, G., Curs de stiinta
politica, Iasi, Institutul European, 2002, p. 77-79.
4 Ibidem, p. 82-83
5 Lijphart, A., Modele de guvernare
majoritara si consensuala in douazeci si una de tari,
Chisinau, Ed. Sigma, 1999, p. 143.
6 Stoiciu, A., Comunicarea politica. Cum
se vand idei si oameni, Bucuresti, Ed.
Humanitas-Libra, p. 14-18.
7 Ignazi, P.L., The crisis of Parties and the
Rise of New Political Parties, in Party politics,
1996, p. 549-566.
8 Aron. R., Democratie si totalitarism,
Bucuresti, Ed. All Educa-tional, 2001, p. 257.
9 apud Lijphart, A., op. cit., p. 172-176.
10 Michels, R., Les partis politiques.
Essai sur le tendance oligarchiques des démocraties,
Paris, Flammarion, 1914, p. 9-10.
11 Aron, R., Democratie si totalitarism,
Bucuresti, Ed. All Educa-tional, 2001, p. 257.
12 Touraine, A., Qu’est-ce que la
démocratie?, Fayard, 1994, p. 85.
13 Brechon, P., Partidele politice,
Cluj-Napoca, Ed. Eikon, 2004, p. 209-212
14 Toffler, A., Puterea in miscare,
Bucuresti, Ed. Antet, p. 258-259.
15 Aron, R., op. cit., p. 48-52.
16 Iancu, Gh., Orientari in tendintele
sistemelor de partide contemporane, in Partidele
politice, Bucuresti RA “Monitorul Oficial”, 1998, p.
104-105.
17 Teodorescu, Gh., Putere, autoritate si
comunicare politica, Bucuresti, Ed. Nemira, 2000, p.
74.
18 Rose, R., Mishler, W., Haerpfer, Ch.,
Democratia si alternativele ei, Iasi, Ed. Institutul
European, 2003, p. 48- 51.
19 apud Lijphart, A., Modele de guvernare
majoritara si consensensuala in douazeci si una de tari,
Chisinau, Ed. SigmaIG, 1999, p. 125-126.
20 Bréchon, P., Partidele politice,
Cluj-Napoca, Ed. Eikon, 2004, p. 235.
21 Pasquino, G., Curs de stiinta politica,
Iasi. Ed. Institutul European, 2002, p. 173-179.
VASILE NAZARE
- conferentiar universitar la Academia Navala “Mircea
cel Batran” din Constanta, la catedra de stiinte
comportamentale, in domeniul filosofie-politologie.
sus
|