Teorie politica
Marxism, revolutie si stat
ALEXANDRU STAICULESCU
An analysis of the Romanian
Marxists texts, focusing on the notes of Voinea and
Gherea, two of the most prominent leftists of the
20th century. The main problems of socialism,
filtered through the Marxist theory, are examined
carefully both from inside and from outside, the
result being a critique of the social-democrat
policies, which tend to imitate the policies of
Marxist regimes.
O analiza a textelor marxiste romanesti poate
parea, la o prima vedere, o intreprindere marginala,
lipsita de interes si chiar plictisitoare. Trebuie insa
precizat ca este de datoria stiintei politice romanesti
de a recupera – avand in vedere “tineretea” acestei
discipline – anumite aspecte ale politografiei
romanesti, prin prisma instrumentelor, metodelor si
tehnicilor specifice, de a interoga problemele tratate
de aceasta, de a aduce noi contributii si de a deschide
noi perspective argumentative ce pot intemeia noi
obiecte de cercetare. Contributiile la analiza
scrierilor marxiste romanesti nu lipsesc, dar acestora
li se mai pot adauga si alte puncte de vedere, deoarece
in acest fel vom putea avea o perspectiva mai ampla
asupra lor si asupra istoriei ideilor politice
romanesti.
Analiza pe care ne propunem s-o facem urmareste si
recuperarea unor teorii ale celor doi autori, in cazul
in care acest lucru este posibil, respingand insa
marxismul atat ca metodologie stiintifica, cat si ca
doctrina politica.
Vom urmari in cele ce urmeaza cum teoretizeaza
socialistii romani statul socialist, modul in care
abordeaza organizarea sa politica si economica. Rolul
analizei este de a evidentia slabiciunile teoriilor cu
privire la statul socialist, natura conceptului de
social-democratie si consecintele practice ale
socialismului. Un alt aspect pe care dorim sa-l urmarim
si sa-l supunem analizei este atitudinea lui Serban
Voinea fata de punerea in practica a ideilor marxiste,
mai precis fata de realitatile Rusiei sovietice si a
celor din statele comuniste din Estul Europei.
1. Statul
interventionist
Probabil cel mai controversat aspect al teoriilor
marxiste este cel referitor la modul cum acestea concep
statul: “in viziunea marxista, chiar si statul cel mai
democratic, este o organizatie izvorata din
antagonismele de clasa, un instrument de dominare a unei
clase asupra celorlalte. Insasi ivirea si dainuirea
statului presupune existenta, in sanul societatii, a
unor clase cu interese antagonice, deci si cu ideologii
potrivnice, aflate in lupta intre ele.” 1
El este deci instrumentul prin care clasele dominante ii
exploateaza pe cei multi, adica pe muncitori. Si totusi,
la o analiza mai atenta a scrierilor marxiste observam o
ambiguitate recurenta. Gherea este un critic al
interventionismului statului, in polemica sa cu “scoala
burgheza” el afirmand ca “dupa ce a cazut regimul
feudal, economistii burgheziei preziceau o noua era
stralucita pentru dezvoltarea societatilor, cu conditia,
insa, ca libertatea absoluta a muncii si raporturilor
economice sa nu fie impiedicata de nimeni si de nimic.
Statul sa-si faca numai datoria de pazitor al ordinii,
sa fie un jandarm corect; in raporturile economice n-are
pentru ce sa se amestece, caci mai mult ar strica decat
ar drege. Toate tranzactiile omenesti sa fie lasate
libere, fiecare sa-si caute netulburat de propriile lui
interese; si atunci, in aceasta societate, bazata pe
proprietatea privata si pe concurenta libera, toate
interesele omenesti se vor armoniza spre mai marea
fericire a tuturor, fiecare va primi ce i se cuvine si
dezvoltarea sociala va atinge niste culmi neinchipuite.
Laissez faire, laissez passer!” Insa conform filozofiei
pe care o imbratiseaza, Gherea observa imediat ca
“impreuna cu uriasa dezvoltare in bine, s-au dezvoltat
unele rele nu mai putin mari: crizele de supraproductie,
diferente sociale si economice, mizeria muncitorilor,
efecte necesare ale capitalismului care a cerut iarasi
interventia statului, de asta data a statului burghez.”1
Vedem din afirmatiile autorului ca interventionismul
este condamnabil atunci cand este cerut de burghezie dar
in acelasi timp este necesar cand este vorba de cererile
socialistilor; acestia din urma cer interventia statului
nu pentru a servi interesele proprii ci pentru a apara
“clasele apasate si dezmostenite”2. Gherea
incearca sa justifice interventionismul prin invocarea
situatiei celor saraci. Daca statul intervine pentru a
pune limite lacomiei capitalistilor in Occident, in
Romania lucrurile stau cu totul diferit: statul
incatuseaza libertatea taranului care nu este inca
proletar. Aceste afirmatii despre necesitatea
interventionismului demonstreaza ca pentru marxisti
efectele acestuia nu sunt foarte clare. Daca in
societatile capitaliste interventia statului este
benefica, in societatile inapoiate el este indezirabil.
Daca in primul caz interventia statului este
democratica, in Romania ea este mai curand reactionara3.
Vom demonstra in cele ce urmeaza ca efectele
interventionismului sunt aceleasi: in cazul unei
economii capitaliste dezvoltate interventionismul duce
la scaderea cresterii economice, iar in cazul unei
economii capitaliste incipiente duce la stagnarea si
mentinerea conditiilor existente. Pe langa acestea, daca
statul presupune existenta unor clase aflate in
conflict, de ce accepta marxistii ideea existentei lui?
Aceasta este inca una din ambiguitatile scrierilor
marxiste. Pentru a disparea statul ar trebui distruse
clasele sociale, iar acest lucru a fost pus in practica
de toate regimurile comuniste prin eliminarea tuturor
celor definiti ca indezirabili; cu toate acestea statul
nu a disparut ci mai mult a devenit stat totalitar, la
fel cum nu a disparut clasa dominanta, adica ceea ce
sovietologii au considerat, pe drept cuvant, a fi
nomenclatura. Desi in URSS marea teroare isi aratase
deja efectele in momentul in care Voinea isi sustinea
conferinta din care am citat mai sus, nu constatam decat
o incercare de reformare si reformulare a tezelor
marxiste ortodoxe. Pentru a intelege contradictiile
acestui proces revizionist trebuie sa analizam
problemele social-democratiei.
2. Idealul de egalitate
si social democratia
Inainte de a ne anunta venirea triumfala a
socialismului, autorii marxisti, pe langa critica
regimului capitalist, dezvolta si o teorie referitoare
la modul in care trebuie guvernat statul actual si o
teorie a cadrului cel mai propice pentru lupta
socialistilor si indeplinirea idealului lor politic:
distrugerea sistemului capitalist si infaptuirea
practica a socialismului.
Pentru a-si sustine optiunea intelectuala si politica,
Voinea aplica metoda marxista pentru a determina
conditiile de existenta si de evolutie ale democratiei.
Democratia, in acest context, este definita ca “forma de
guvernamant in care exercitiul puterii apartine
totalitatii membrilor unei societati. O societate va fi
deci mai mult sau mai putin democratica, dupa gradul de
participare al totalitatii membrilor sai la exercitiul
puterii.”4 Pornind de la aceasta definitie
Voinea considera ca democratia deplina poate fi
identificata in comunitatile germanice primitive unde
“egalitatea economica gaseste o corespondenta in
egalitatea politica.”5 Egalitatea economica
este in viziunea autorului conditia de baza a acestei
forme de democratie primitiva. Oamenii sunt egali nu
numai pe teren politic, ci si pe cel economic, deci ne
“aflam in fata unei forme de democratie sociala”6.
Evolutia conditiilor economice, aparitia specializarii
muncii conduc de-a lungul timpului la alte forme de
democratie insa acestea sunt imperfecte. Deja democratia
Atenei antice este o forma viciata de democratie, aici
putand fi identificata si aparitia luptei de clasa.
“Libertatea orasului antic este conditionata de
exploatare: cea directa a sclavului producator, cea
indirecta a tributului impus oraselor supuse.”7
Voinea analizeaza diferitele evolutii economice, sociale
si politice pentru a ajunge la nasterea si dezvoltarea
sistemului reprezentativ englez, considerat modelul care
“va deveni pentru lumea intreaga, modelul guvernarii
parlamentare (s.a.)”8 Dezvoltarile
politice, economice si sociale fac ca in prezent sa
“asistam, odata cu ivirea proletariatului modern, la o
serie de progrese stiintifice care creeaza, pentru prima
data, conditiile necesare pentru o noua forma de
democratie: intinderea grupului, numarul, procedura
orala, care determinasera disparitia formelor
democratice primitive, sunt invinse in societatile
moderne prin noi mijloace si procedee.”9
Aceste inovatii tehnice reprezinta mijloacele prin care
proletariatul poate lupta contra exploatarii in cadrul
democratiei reprezentative10 ele servind in
opinia autorului la renuntarea la mijloacele violente pe
care de altfel le si critica, afirmand ca in tarile mai
putin dezvoltate “elementul cel mai combativ al
proletariatului, grabit sa ajunga mai repede la putere,
creeaza teorii antidemocratice, tinzand sa legitimeze
cucerirea puterii de catre o minoritate constienta, care
sa exercite violenta impotriva majoritatii (blanquismul,
sindicalismul revolutionar)”11. Nici un
cuvant deocamdata despre revolutia bolsevica si regimul
politic instaurat de ea in Rusia! In concluzie,
“democratia nu este numai un mijloc de a ajunge la
cucerirea puterii politice, ci si singura forma de
posibila realizare a socialismului. Inainte, ca si dupa
cucerirea puterii, clasa muncitoare este nevoita sa
apere democratia impotriva tuturor veleitatilor
adversarilor sai. Nu este deci vorba nicidecum pentru
muncitorime de a inlocui democratia, aparata inainte de
a veni la putere, printr-o forma antidemocratica, dupa
cucerirea puterii. Dictatura proletariatului
(s.a.) din terminologia marxista nu este deci decat o
expresiune a vointii proletariatului de a folosi toate
mijloacele de constrangere pentru a asigura mentinerea
democratiei, de a frange – chiar prin violenta –
rezistenta minoritatilor si de a asigura realizarea
vointii majoritatii.”12
Trebuie analizate dificultatile discursului
social-democrat si mai ales discrepanta dintre teorie si
practica, deoarece ele au o mare relevanta atunci cand
facem legatura dintre ele si scrierile de critica
sociala ale autorilor. Discutia despre compatibilitatea
dintre democratie si socialism incepe in jurul
producerii revolutiei bolsevice si continua de-a lungul
timpului cu scopul de a demonstra cat mai convingator
scopurile non violente ale acestui curent13.
Prin urmare social-democratia devine ideologia politica
supusa celor mai numeroase incercari revizioniste si
redefinitorii. Acest lucru este determinat de doua
cauze: prima este data de faptul ca la inceputurile sale
social-democratia trebuie sa se disocieze de actiunile
violente ale partidelor comuniste, iar mai tarziu
trebuie sa faca fata problemelor pe care chiar aplicarea
in practica a principiilor sale le-a creat. Pe de alta
parte in tarile Europei Centrale si de Est partidele
social-democrate si cele socialiste sunt persecutate si
supuse actiunilor violente ale elitelor politice care
controleaza aparatul coercitiv al acestor state14.
Fiecare partid de opozitie din aceste state autoritare
trebuia sa ceara democratie inainte de toate, pentru a
crea conditiile care trebuie sa preceada dezvoltarea
activitatii politice15. Din acest truc
politic se trage si confuzia pe care o identificam in
textele marxiste. “In marxism exista cel putin doua
feluri de a privi la tot si la toate, si impacarea
acestor divergente se obtine numai prin artificii
dialectice. Artificiul cel mai obisnuit este de a
intrebuinta, potrivit necesitatilor momentului, un
cuvant caruia i se poate atribui mai mult decat un
singur inteles. Cu asemenea cuvinte, care servesc in
acelasi timp ca devize politice pentru a hipnotiza
spiritul maselor, se practica un cult care sugereaza
fetisismul. Dialectica marxista este in esenta fetisism
de cuvinte. Fiecare profesiune de credinta este
incarnata intr-un cuvant fetis al carui inteles dublu
sau chiar multiplu face cu putinta unirea ideilor si
cererilor incompatibile. Interpretarea acestor cuvinte,
tot atat de intentionat ambigua ca si cuvintele Pitiei
din Delfi, in cele din urma provoaca conflicte intre
diferitele partide si fiecare citeaza in favoarea sa
pasaje din scrierile lui Marx si Engels, carora li se
acorda statut de autoritate.”16 Tot in acest
context se inscrie si problema interventionismului
etatic si cea a dictaturii proletariatului, despre care
am pomenit mai sus. Lectura si interpretarea ambigue pe
care marxistii le aplica acestor probleme au rolul de a
crea confuzie. Analiza strict literala a citatelor de
mai sus ne arata ca nici nu poate fi loc de democratie
intr-un stat socialist. Trebuie totusi mentionat ca
social democratia europeana a renuntat la aceste teme si
chiar a recunoscut rolul esential al proprietatii
private si al initiativei individuale. Social democratia
europeana a aplicat insa alte mijloace, in special cele
ale interventionismului economic, pentru a incerca
realizarea idealului de egalitate economica sau, in
orice caz, pentru a micsora inegalitatile dintre
indivizi. Despre efectele acestui tip de interventie ne
vom ocupa tot in cadrul acestui capitol. Aici, insa,
trebuie mentionat ca desi conferinta lui Voinea din care
am citat mai sus este sustinuta in 1945, nu gasim nici o
referire la conditiile din Rusia bolsevica. Singurul
lucru pe care il critica autorul este recurgerea la
violenta a partidelor si miscarilor sindicale din alte
tari. Abia in 1959 autorul are o atitudine foarte
critica fata de regimurile comuniste din Rusia si tarile
satelit, lucru pe care il vom evidentia mai jos. Acest
lucru este insa si mai curios, deoarece Voinea era
prieten cu Constantin Dobrogeanu-Gherea, iar acesta este
foarte critic cu privire la revolutia rusa: “sau in
Rusia in adevar s-a realizat o societate socialista,
sau, mai bine zis, inceputurile acestei societati,
menita sa se dezvolte ulterior ca sa dea nastere unei
adevarate societati socialiste, si atunci Rusia a avut
acele conditii obiective si subiective care au fost
necesare pentru aceasta transformare, si numai noi
suntem aceia care n-am vazut si n-am stiut sa deslusim
toate aceste conditii, relativa importanta a unora
dintre ele fata de altele, relativa insemnatate a
conditiilor obiective fata de cele subiective, sau Rusia
e un simbolism de socialism, o plasmuire fara putere de
viata.”17 Vedem de aici ca realizarea
revolutiei bolsevice nu-i ridica nici lui Gherea
problema initierii terorii institutionalizate si a
discrepantei dintre valori si fapte, ci ii ridica a
serie de intrebari cu privire la arderea etapelor
venirii socialismului cu inexorabilitatea unei legi a
naturii. In comparatie, reactia tarzie a lui Voinea
capata mai multa substanta si depaseste in fondul ei
aceasta abordare naiva pe care o face Gherea. Trebuie sa
subliniem un alt aspect al conceptiei lui Gherea cu
privire la instaurarea comunismului: intr-o critica a
miscarilor violente Gherea se pronunta pentru un
gradualism non-violent sustinand ca “trebuie pas cu pas
sa mearga dezvoltarea societatii. Nici cu bombe, nici cu
miscare de strada. Din contra, cu astfel de mijloace
poti da societatea indarat... De multe ori ca sa ajungi
la un scop mare e nevoie de mijloace pasnice, ca sa
ajungi insa la un scop mic adesea e nevoie de mijloace
violente.”18 Sau, cu alte cuvinte, cine-si
uita scopurile isi dubleaza mijloacele, si scopul, chiar
si in cazul lui Gherea, este puterea politica.
Ceea ce putem observa din textele celor doi pana in
acest punct al analizei este ca ambii uzeaza de un
arsenal de teorii si de concepte pentru a evidentia
binele ce va urma in societatea socialista, insa nu
reusesc sa imagineze sau sa explice formele concrete pe
care acestea le vor lua. Marxistii au fost preocupati
aproape exclusiv de analiza defectelor economice si
sociale ale capitalismului, si in scrierile lor fac doar
cateva remarci generale asupra problemei realizarii
procesului de productie in socialism. Cum va arata deci
socialismul real?19
3. Socialismul nu poate
veni cu inexorabilitatea unei legi a naturii
Ne vom opri aici in special asupra modului in
care este vazut socialismul de cei doi autori si vom
arata de ce socialismul nu este inevitabil si mai mult,
de ce este el indezirabil din punct de vedere moral.
Avand in vedere ca o parte din argumentele marxiste in
favoarea statului socialist au fost deja analizate
trebuie aratate care sunt raporturile autorilor cu
proprietatea privata. Proprietatea privata este tipic
burgheza si trebuie inlocuita cu cea colectiva, care “e
piatra fundamentala a socialismului”20
Eliminarea proprietatii private are drept scop
eliminarea exploatarii proletariatului de catre
capitalisti si deci realizarea mult visatului ideal de
egalitate economica. Numai egalitatea economica adaugata
celei politice, “intr-un cuvant numai democratia sociala
poate imparti unitatea sociala in majoritate si
minoritate fara a violenta pe cea din urma in chestiuni
de un interes hotarator... Dictatura proletariatului
este numai o faza tranzitorie. Venirea la putere a
majoritatii proletare o obliga a violenta, prin
hotararile sale, minoritatea burgheza. Dar realizarea
aspiratiilor sale de clasa – socialismul – inseamna
desfiintarea claselor. Societatea socialista, fara
diferente de clasa, realizeaza o omogenitate sociala, in
sanul careia majoritatea si minoritatea nu mai sunt
despartite prin antagonisme de interese materiale.”21
Am vazut deja care sunt greselile teoriei economice
marxiste pana in acest punct, in cele ce urmeaza vom
vedea care sunt elementele care fac imposibil
socialismul real si de ce este acesta indezirabil,
punand in centrul analizei problema proprietatii
private.
Am aratat ca intr-un stat socialist mijloacele de
productie, adica resursele rare folosite pentru a
produce bunuri de consum, sunt socializate. Motivatia
care sta in spatele socializarii mijloacelor de
productie este una egalitarista deoarece a permite
existenta proprietatii private asupra mijloacelor de
productie, inseamna sa permiti aparitia diferentelor.22
Abolind proprietatea privata, fiecare devine
co-proprietar asupra tuturor mijloacelor de productie,
fapt ce reflecta pozitiile egale ale tuturor ca fiinte
umane. Temeiul acestei scheme este ca se presupune a fi
mai eficienta. Marxistii sustin ca doar in momentul in
care proprietatea colectiva este substituita celei
private, este posibila eliminarea risipei prin
introducerea unui singur plan de productie, coordonat si
cuprinzator.
Rezultatul unui astfel de sistem economic este pe de o
parte, faptul ca nici unei persoane sau grup de
persoane, si nici tuturor membrilor societatii la un
loc, nu le este permis sa achizitioneze sau sa vanda
factorii de productie si sa pastreze pentru sine
beneficiile vanzarii acestora. Utilizarea lor este
determinata de oameni care nu se afla in rolul
proprietarului, ci al administratorului unor lucruri,
iar pe de alta parte, nici unei persoane sau grup de
persoane, si nici tuturor membrilor societatii la un
loc, nu le este permis sa se angajeze in investitii
private si sa creeze noi mijloace de productie private.23
Investitiile pot fi realizate doar de administratorii
resurselor, si niciodata pentru un profit privat. Intr-o
economie bazata pe proprietatea privata, proprietarul
este cel care hotaraste ce trebuie facut cu mijloacele
de productie; intr-o economie in care acestea sunt
detinute colectiv decizia nu mai este luata de
proprietar, deoarece acesta nu exista si atunci ea
trebuie luata de o persoana sau grup de persoane. Acest
fapt da nastere la inegalitati iar aceasta problema este
rezolvata in capitalism de institutia contractului. In
cazul socialismului, pozitia celor a caror opinie
prevaleaza nu este decisa prin utilizarea anterioara a
bunurilor sau prin contract, ci prin mijloace
politice (s.m.)24.
In socialism exista la fel de multi indivizi, cu la fel
de multe interese diferite ca si inainte deci este
necesara gasirea unei modalitati de a realiza
coordonarea. In capitalism indivizii nu fac ceea ce vor
ci sunt constransi sa respecte proprietatea
utilizatorilor anteriori. Socialismul, in loc sa-i lase
pe oameni sa faca orice le place, coordoneaza planurile
indivizilor impunandule planul unei persoane sau al unui
grup, indiferent care ar fi proprietatea si acordurile
de schimb reciproc anterioare.25
Efectele economice ale socializarii mijloacelor de
productie sunt: in primul rand se va produce o scadere
relativa a ratei investitiilor, a ratei formarii
capitalului. De vreme ce socializarea ii favorizeaza pe
cei care nu folosesc, nu produc si nu contracteaza
mijloacele de productie si mareste costurile pentru
utilizatori, producatori si contractanti, va scadea
numarul celor care indeplinesc aceste roluri. Vor fi
apropriate mai putine resurse naturale, se vor produce
mai putini factori de productie si vor fi mentinuti mai
putini din cei existenti cauza fiind constituita de
costurile acestor activitati iar indivizii isi
redirectioneaza resursele spre activitati de consum si
de agrement, activitati care sunt mai putin
costisitoare. Se va economisi mai putin si se va consuma
mai mult, se va munci mai putin si mai mult timp va fi
alocat distractiei26. In al doilea rand, o
politica de socializare a mijloacelor de productie va
avea ca rezultat folosirea risipitoare a acestor
mijloace care, in cel mai bun caz, va satisface nevoi
secundare si, in cel mai rau caz, nu va satisface nici
un fel de nevoi, ci doar va mari costurile. Acest lucru
se datoreaza imposibilitatii retragerii factorilor de
productie dintr-o utilizare pentru a i se oferi o
utilizare alternativa. Cauza acestui din urma fenomen
este data de faptul ca administratorul nu mai poate
evalua in mod corect costurile monetare reale implicate
in utilizarea mijloacelor de productie. Nefiind
confruntat cu oferta altor indivizi care ar putea
identifica modurile alternative de folosire ale
mijloacelor de productie administratorul nu stie ce
pierde, care sunt oportunitatile la care renunta si prin
urmare nu este capabil sa stabileasca corect costurile
monetare ale pastrarii acestor resurse. Se va produce cu
necesitate o alocare defectuoasa a mijloacelor de
productie, cu risipe si crize ca doua fete ale aceleasi
monede27. In al treilea rand, socializarea
mijloacelor de productie are ca efect o saracire
relativa, adica o scadere a standardului general de
viata, si prin aceea ca duce la o suprautilizare a
factorilor de productie. Un proprietar particular care
are dreptul de a vinde factorii de productie si de a
pastra pentru sine venitul monetar rezultat va incerca
sa evite orice crestere a productiei care ar avea loc pe
seama scaderii valorii capitalului utilizat. Obiectivul
sau este de a maximiza valoarea produselor sale plus cea
a resurselor folosite pentru producerea lor, pentru ca
este si proprietarul unora si al celorlalte. Deoarece un
administrator nu poate vinde mijloacele de productie,
motivatia sa de a nu produce, prin urmare de a nu
utiliza capitalul necesar productiei pe seama unei
reduceri excesive a valorii capitalului, este cel putin
redusa, daca nu a disparut intru totul28.
Lipsa posibilitatii ca administratorul sa vanda
mijloacele de productie implica deci faptul ca motivatia
sa de a-si spori propriul venit privat pe seama scaderii
valorii capitalului creste. In consecinta, in masura in
care el isi percepe venitul ca dependent de cantitatea
de produse motivatia sa de a mari cantitatea pe seama
scaderii valorii capitalului va spori. Va aparea
consumarea capitalului existent si suprautilizarea
acestuia; un consum sporit al capitalului implica din
nou o saracire relativa, deoarece productia de bunuri
viitoare care sa poata constitui obiect al schimbului va
fi, prin urmare, redusa29.
Un alt efect important al socializarii mijloacelor de
productie se produce in privinta muncii. Socializarea
duce la scaderea investitiilor, alocare defectuoasa si
suprautilizare. In primul rand, deoarece proprietarii
factorului munca nu mai pot sa lucreze pentru sine sau
oportunitatile lor de a face acest lucru sunt restranse,
vor exista in general mai putine investitii in capital
uman. In al doilea rand, de vreme ce proprietarii muncii
nu-si mai pot vinde serviciile celui care plateste mai
mult, costul monetar al utilizarii unui anumit factor de
munca, sau al combinarii sale cu factori complementari,
nu mai poate fi stabilit, si de aici vor aparea tot
felul de alocari defectuoase ale muncii. In al treilea
rand, deoarece detinatorii muncii intr-o economie
socializata se vor alege, in cel mai bun caz, doar cu o
parte a rezultatelor muncii lor, in timp ce restul va
apartine comunitatii de administratori, va exista o
motivatie sporita a administratorilor de a-si suplimenta
venitul privat pe seama scaderii valorii de capital
incorporate in cei care muncesc, si prin urmare va
rezulta o suprautilizare a muncii30.
Efectele dezastruoase ale socializarii se vad si in
structura tipurilor de personalitate din cadrul
societatii. Adoptarea socialismului implica acordarea
unui avantaj relativ celor care nu utilizeaza, nu produc
si nu contracteaza mijloacele de productie. Oamenii se
vor angaja din ce in ce mai mult in activitati
non-productive si non-contractuale si, pe masura
trecerii timpului, personalitatile lor se vor schimba.
Capacitatea anterioara de a percepe si de a anticipa
situatiile in care bunurile sunt rare, de a exploata
oportunitatile productive, de a fi constient de
posibilitatile tehnologice, de a anticipa modificarile
in structura cererii, de a dezvolta strategii de
marketing si de a detecta sansa unor schimburi reciproc
avantajoase, pe scurt, capacitatea de a munci, de a
initia activitati productive si de a reactiona la
nevoile altor oameni, se va diminua, daca nu va disparea
intru totul31. Atribuirea catre indivizi a
diferitelor pozitii in structura de productie este, in
socialism, o chestiune politica, adica o problema
rezolvata fara a lua in considerare utilizatorii si
producatorii anteriori si existenta unor schimburi
contractuale, reciproc agreate, ci prin impunerea
vointei unei persoane asupra altei vointe, aflate in
dezacord cu aceasta. Este, prin urmare, din ce in ce mai
important sa ai abilitatile unui politician, adica ale
unei persoane care reuseste sa obtina sprijin public
pentru pozitia sa prin persuausiune, demagogie si
intriga, prin promisiuni, mita si amenintari. Pentru
cariera unui administrator, nu constituie o amenintare
faptul de a fi stupid, indolent, ineficient si
nepasator, atata vreme cat poseda abilitati politice
superioare. In consecinta, astfel de oameni vor avea in
grija mijloacele de productie in toate economiile
socializate.32 Aceste consideratii au primit
si o verificare empirica odata cu caderea regimurilor
comuniste in 1989. Insa discrepanta uriasa dintre teorie
si practica, dintre valori si fapte a starnit reactia
critica a lui Voinea. Este interesant de vazut care este
continutul aceastei reactii si cum se leaga ea de
analiza pe care o facem marxismului aici.
4. O analiza din
interior
In 1959, la festivalul mondial al tineretului comunist
de la Viena, numele lui Serban Voinea apare pe o brosura
care a circulat discret printre participantii la
eveniment. Brosura se intituleaza “Calauza utemistului
la Viena”33 si cuprinde o critica a
regimurilor comuniste, in special a celui rus si a celui
instaurat in Romania. Critica porneste de la incercarea
de a explica de ce partidele comuniste se bucura de o
popularitate atat de mica in tarile occidentale.
Explicatia este data de “marturisirile facute de
Hrusciov in discursul sau secret la sfarsitul
congresului al XX-lea, in care recunostea ca in timpul
lui Stalin domnise teroarea, ca fusesera trimisi la
moarte sute de mii de nevinovati si, in al doilea rand,
revolutia din Ungaria, reprimata sangeros de trupele
sovietice. Intreaga opinie publica din tarile libere a
vazut atunci ca regimurile comuniste nu se intemeiaza pe
vointa libera a clasei muncitoare, ci pe forta armatei
si a politiei”34. Autorul trece in revista
cateva din temele predilecte ale marxismului. Prima
dintre acestea este cea a “exploatarii omului de catre
om”. Dupa ce reia argumentatia cu privire la exploatarea
capitalista, pe care deja am analizat-o, Voinea afirma
ca si “comunistii fac cu mijloacele de productiune o
scamatorie asemanatoare aceleia pe care o faceau
industriasii si economistii lor cand spuneau ca, odata
platit salariul, nu mai exista exploatare. Comunistii
spun si ei ca, odata expropriate mijloacele de
productiune, nu mai exista exploatare”35 si
continua sustinand ca “nici sub regimul comunist,
plusvaloarea, adica prisosurile create de muncitori nu
au disparut. Prisosurile sunt preluate la noi de
organele de conducere si folosite mai ales pentru
industrializare... In regimurile comuniste ele nu sunt
nici ale muncitorilor.” “De mai bine de 30 de ani, de
cand au fost introduse in Rusia planurile economice,
prin care se dispune de plusvaloarea tarii, niciodata
popoarele sovietice nu au fost intrebate cum vor sa fie
folosite prisosurile create de ele. Toate planurile au
fost elaborate de birocratie si aplicate dupa
directivele partidului comunist.” Spre deosebire de
aceasta realitate tragica, “intr-un regim cu adevarat
democratic hotararea ar fi luata de cei interesati.
Acestia ar decide, prin alegeri libere, cum sa se faca
investitiile. Fiecare grupare politica ar sustine
vederile ei, iar alegatorul ar trimite in Parlament pe
aceia care i s-ar parea ca raspund cel mai bine
nazuintelor sale. Numai atunci clasa muncitoare ar
hotari asupra plusvalorii si s-ar putea spune, cu
adevarat, ca s-a desfiintat exploatarea omului”36.
Acest tip de argumentatie demonstreaza ca nici la
vederea rezultatelor practice ale ideilor pe care le
profesa cu doar cativa ani in urma autorul nu intelege
imposibilitatea realizarii unui astfel de program
politic si economic, ca in fapt rezultatele lui sunt
contrare idealurilor clamate. Mai mult decat atat, chiar
si propunerile pe care semnatarii brosurii le fac in
programul lor in 11 puncte37, demonstreaza o
ambiguitate politica si intelectuala care fac ca analiza
pe care noi am facut-o sistemului comunist sa fie mult
mai plauzibila si demna de luat in discutie.
Nu vom intra in detaliile acestui text38 dar
trebuie sa analizam o alta afirmatie facuta de Voinea in
cuprinsul acestuia. El sustine ca “exista si numeroase
alte forme de exploatare a omului. De pilda impozitele.
Si acestea fac parte tot din plusvaloare si sunt
alimentate din prisosurile muncii. Statul preia o parte
a plusvalorii sub forma de impozite si, dupa modul cum
le intrebuinteaza, favorizeaza o categorie sociala
impotriva alteia”39. Afirmatia are un dublu
rol. Pe de o parte ea ne arata o disociere de
social-democratia de tip occidental, autorul ramanand
intr-un marxism de tipul celui lui Kautsky iar pe de
alta parte ea contine cateva adevaruri. Trebuie sa vedem
care sunt aceste adevaruri, avand in vedere ca ele sunt
diferite pentru Voinea si pentru analiza pe care Hoppe o
face social-democratiei.
5. Efectele politicilor
social-democrate
Deosebirea dintre comunism si social-democratie este ca
aceasta din urma nu scoate in afara legii proprietatea
privata asupra mijloacelor de productie si chiar accepta
ideea ca toate mijloacele de productie sa fie detinute
privat – cu exceptia educatiei, transporturilor si
comunicatiilor, a bancii centrale, a politiei si
tribunalelor. Caracteristic social-democratiei este
faptul ca nici un proprietar al mijloacelor de productie
nu este si proprietarul de drept al intregului venit ce
poate fi obtinut prin utilizarea lor, si nici unui
proprietar nu-i este pemis sa decida cat anume din
totalul venitului rezultat din productie sa aloce pentru
consum si cat pentru investitii. In schimb, o parte a
venitului rezultat de pe urma productiei apartine de
drept societatii si trebuie sa-i fie cedata, pentru a fi
apoi redistribuita membrilor sai individuali, in
conformitate cu anumite idei de egalitate sau de
dreptate distributiva. Mai mult, cu toate ca partile din
venit care apartin societatii si producatorului pot sa
fie fixe la un moment dat, ele sunt in principiu
flexibile, iar determinarea marimii lor nu este o
decizie a producatorului, ci una care apartine de drept
societatii40. Rezultatele unor astfel de
politici redistributive sunt intr-o anumita masura
asemanatoare celor produse de comunism. Va exista
relativ mai mult timp alocat agrementului, mai mult
consum, mai multa munca la negru si, prin urmare, una
peste alta, se va produce o relativa saracire, tendinta
cu atat mai puternica cu cat va fi mai mare partea de
venit redistribuita, si cu cat va fi mai mare
probabilitatea ca ea sa fie marita in viitor prin
decizii unilaterale, non-contractuale, ale societatii41.
Cum impozitarea face mai costisitor faptul de a te
bucura de avutia ta privata, se va forma mai putina
avutie, va aparea mai mult consum, iar standardul
general de viata, care depinde la randul sau de
inlesnirile datorate avutiei private, va scadea42.
Efecte importante sunt produse prin impozitarea monetara
a “inzestrarilor naturale” – o familie buna, educatie,
sanatate, aspect fizic placut etc. – care nu pot
constitui obiect al schimbului si care produc venit
psihic. Impozitarea acestora se face pentru a crea
“egalitatea sanselor”. Acei oameni despre care se crede
ca ar obtine un venit monetar mai ridicat datorita unei
asemenea inzestrari, sunt supusi unui impozit
suplimentar, pe care il platesc in bani. Drept urmare
exista o tendinta de reducere a eforturilor pentru
obtinerea de venituri monetare si de angajare crescanda
in tot felul de activitati productive urmarind venituri
non-monetare sau in tot felul de intreprinderi non
productive43. Intr-un astfel de sistem
oamenii se implica mai des, intr-o maniera activa, in
agitatia politica, actionand fie in favoarea controlului
sporit al societatii asupra veniturilor produse privat,
fie impotriva lui.44
6. Concluzie
Analiza nu se poate opri insa, doar asupra aspectelor
criticabile ale scrierilor autorilor marxisti. In
critica pe care Gherea si Voinea o fac societatii
romanesti a acelor timpuri exista elemente de valoare,
elemente care la randul lor trebuiesc evidentiate. Din
ratiuni ce tin de spatiu, analiza acestor elemente va
face obiectul unui alt studiu.
NOTE
1 Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Robia si
socialismul”, in Opere complete, vol I, Editura
Politica, Bucuresti, 1976-1983, pp. 226-229
2 Idem
3 Constantin DOBROGEANU-GHEREA,
Neoiobagia. Studiu economic-sociologic al problemei
noastre agrare, Editura Librariei SOCEC & Comp,
Societate Anonima, Bucuresti, 1910, p. 332
4 Serban VOINEA, Evolutia democratiei,
Editura Partidului Social-Democrat, Bucuresti, 1945,
p. 5
5 Ibidem, p. 7
6 Ibidem, p. 8
7 Ibidem, p. 9
8 Ibidem, p. 20
9 Ibidem, p. 27
10 Ibidem, p. 28
11 Ibidem, p.32
12 Ibidem, p. 34
13 Pentru o descriere exacta a
transformarilor din cadrul social-democratiei vezi
Hans-Hermann HOPPE, A Theory of Socialism and
Capitalism. Economics, Politics and Ethics, Kluwer
Academic Publishers, Boston/ Dordrecht/ London, 1989,
pp. 39-46
14 Pentru o descriere exacta a situatiei
Partidului Social-Democrat Roman din perioada
interbelica, vezi Paul H. STAHL, Serban Voinea
1894-1969. Contributions à l’histoire de la social-
démocratie roumaine, Comté de social-démocrates roumains,
Paris, 1990, p. 13
15 Ludwig von MISES, Socialism,
Liberty Fund, Indianapolis, p. 68
16 Ibidem, p. 69
17 Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Interviul
meu”, in Opere complete, vol. V, p.307
18 Idem, “Tactica socialistilor romani”, in
Opere complete, vol. III, p. 254
19 Prin expresia “socialism real” intelegem
programul politic, economic si social pus in practica in
Rusia dupa revolutia bolsevica
20 Constatntin DOBROGEANU-GHEREA,
“Proprietatea si legea minelor” in Opere complete,
vol. III, p. 195
21 Serban VOINEA, op. cit., p. 35.
22 Hans-Hermann Hoppe, op. cit., p. 19
23 Ibidem, p. 21
24 Ibidem, p. 22
25 Ibidem, p. 23
26 Ibidem, p. 26
27 Ibidem
28 Ibidem, p. 28
29 Ibidem, p.27
30 Ibidem, p. 30
31 Ibidem, p. 31
32 Ibidem, p. 32
33 Textul este reprodus integral in Paul H.
STAHL, op. cit. Referintele se vor face la
aceasta lucrare.
34 Ibidem, p. 61
35 Ibidem, p. 62
36 Ibidem, p. 63
37 Ibidem, pp. 86-87
38 Autorul face o inventariere in detaliu a
situatiei economice a statelor socialiste comparata cu
cea a statelor capitaliste, trece in revista idealurile
deturnate ale adevaratului socialism si acorda o mare
importanta problemei eliberarii Romaniei de sub ocupatia
rusa. Discursul insa nu este unul nou; Voinea utilizeaza
in continuare aparatul teoretic folosit si inainte de
instaurarea comunismului.
39 Ibidem, p. 64
40 H.H. HOPPE, op. cit., p. 44
41 Ibidem, p. 47
42 Ibidem, p. 51
43 Ibidem, pp. 52-53
44 Ibidem, p. 55
ALEXANDRU STAICULESCU
- masterand in stiinte politice, Universitatea din
Bucuresti.
sus
|