Analiza politica
Batalia pentru curentul popular
OVIDIU VAIDA
This article is addressing the
problem of the “popular doctrine”, as it is
considered the ideological line of Europe People’s
Party. It sets the doctrinaire problems regardning
the gap between Christian-Democrats and the
so-called “Populars”, by following the historical
timetable of EPP. For the Romanian popular current,
the history is shorter, and the market is dominated
by the battle for the EPP membership. The
conclusions of the article are that one cannot
identify popularianism with Christian-Democracy, and
given the context of European integration, the
evolution of Romanian parties represents a benefit
for the broader political life.
Preliminarii
Ridicata cand si cand in fata
opiniei publice sau in sedintele de partid, problema
apartenetei la Partidul Popular European a reintrat cu
multa vigoare in dezbaterea publica dupa alegerile din
2004. Cu exceptia PSD, toate partidele si-au indicat
preferinta sau interesul pentru curentul popular
european. Insa dintr-o chestiune serioasa, apartenenta
la principala federatie de partide si grup parlamentar
european, discutiile si proiectele au capatat, in unele
situatii, accente de derizoriu. Astfel, Partidul Romania
Mare, aflat in cursul unei operatii de cosmetizare, si-a
exprimat intentia, vizibila si prin schimbarea numelui,
de a adera la curentul popular, intentie renegata dupa
doar cateva luni, printr-un scandal purtand marca PRM1.
La randul sau, Partidul Umanist Roman, care a parcurs,
de la fondarea sa, aproape toate doctrinele politice
cunoscute (practicand, pe rand, doctrina umanista2, apoi
social-liberalismul, propovaduind, in final, un
liberalism pur), si-a descoperit valente populare, de
factura conservatoare. De cealalta parte, PNTCD,
rebotezat PPCD, membru asociat al PPE, alaturi de UDMR3,
pretinde detinerea in exclusivitate a patentului
popular, orice discutie in acest sens trebuind facuta cu
binecuvantarea sa.4
Pe langa miscarile politice
pro-populare, un alt fenomen si-a facut aparitia in
spatiul public: insinuarea, eronata, in limbajul
cotidian a expesiei “doctrina populara”, atat presa5,
cat si reprezentanti ai clasei politice6 folosind
sintagma fara reticente.
Ce a determinat aceasta
situatie si aceasta aglomerare partinica pe culoarul
popular? Un raspuns la aceasta intrebare comporta mai
multe elemente. Prima problema a fost creata de
neintrarea PNTCD in Parlamentul Romaniei, intai in 2000,
apoi in 2004. Fost partid de guvernamant, PNTCD mai
beneficiaza, in acest moment, de doar doua atuuri:
trecutul istoric si postul de primar al Timisoarei.
Situatia respectiva a generat doua efecte: intai PPE,
oricat de solidar s-ar arata fata de colegii sai din
Romania, nu poate accepta, din pozitia sa de partid cu
cele mai multe mandate in Parlamentul European sa aiba
in randurile sale un partid neparlamentar si care e
probabil ca la alegerile pan-europene din 2009 sa nu ii
aduca nici un mandat (in configuratia politica rezultata
la alegerile din 2004, Romania ar furniza doi sau trei
parlamentari populari, din partea UDMR, pe cand Partidul
Socialistilor Europeni ar coopta 16 europarlamentari
romani).
In al doilea rand, PNTCD, datorita slabiciunii
sale electorale si marginalizarii sale politice, pare
incapabil sa coaguleze restul fortelor atasate zonei
populare. Pe langa lipsa de vitalitate politica, PNTCD
savarseste si o eroare strategica, asimiland curentul
popular cu cel crestin-democrat, fapt neadevarat de vreo
10 ani, dar care poate cauza reducerea optiunilor de
alianta cu alte partide, ne-crestin-democrate, dar
interesate de PPE.7 Din aceasta ecuatie nu trebuie
exclusa UDMR, care prezinta insa dezavantajele de a fi
un partid regional, destul de mic ca pondere electorala
si datorita caracteristicii sale etnice, incapabil de a
realiza mult discutata unificare populara. In plus, UDMR
nu este un partid propriu-zis, ci o federatie a
diferitelor organizatii reprezentand minoritatea
maghiara.
Tot in acest context se poate face apel si la
teoria sistemelor de partid. Tendinta naturala a
oricarui sistem este de a se auto-echilibra. Dat fiind
ca zona electorala si politica ocupata anterior de
PNTCD, cea de centru-dreapta neliberala, este
cvasi-lipsita de reprezentanti, apare ca fireasca
evolutia sistemului de partide spre echilibrare. In timp
ce zona de centru-dreapta si de dreapta este ocupata
doar de PNL, iar zona de stanga si centru-stanga
grupeaza PSD, partidul dominant din Romania, PD, un
partid socotit chiar centrist si in ultima instanta PRM,
tendinta de echilibrare a sistemului de partide a impins
o buna parte dintre partidele romanesti spre zona
ocupata anterior de PNTCD. Insa dincolo de tendinta
naturala a sistemului de partide de a se echilibra,
atractia populara a depasit pe alocuri permutarile
sistemice firesti.8 In aceste conditii, nu putine au
fost tentativele politice de a ii uzupa fostului partid
de guvernamant calitatea de membru si partener de
discutii al PPE. Inainte insa de inventarierea situatiei
curentului popular din Romania, se cuvin cateva
precizari doctrinare si istorice.
Clarificari doctrinare
Este dificil de determinat cu exactitate sursa
conceptului “popular” si explicarea popularitatii
acestuia9. Termenul poate fi catalogat ca ambiguu in
vocabularul politologic, dar poate tocmai ambiguitatea
sa il face sa se bucura de atata succes10. Ce este de
remarcat, insa, este faptul ca “popular” sau
“popularianismul” nu desemneaza vreo doctrina, ca set de
idei, principii si solutii politice11. Folosirea sa in
ultimul deceniu se datoreaza, deci, nu impunerii vreunei
doctrine “populare”, ci mai degraba elasticitatii
termenului, care permite reunirea sub aceasi umbrela
ideologica a crestin-democratiei, a conservatorismului
sau chiar a unor forme de liberalism. Totusi, la
inceputul secolului al XX-lea, popularianismul se impune
ca echivalent al crestin-democratiei, cand a fost
preferat din considerente tactice sau doctrinare. Intr-o
perioada cand partidele se adresau unui electorat bine
delimitat, gen proletariat sau burghezie, popularii se
adresau intregului popor din perspectiva moralei
crestine si a iubirii aproapelui, spre a se deosebi de
liberalii burghezi sau de conservatorii elitisti.
Dincolo de denumire, este insa indiscutabila originea
termenului. De altfel, partidele proto-crestin-democrate
s-au numit in marea lor majoritate “populare”.
Popularianismul actual, asadar, reprezinta un curent
politic, nu doctrinar creat sub imperiul integrarii
europene. Este important a se retine, in acest context,
ca orice analiza referiroare la partidele populare din
Europa trebuie facute prin prisma fenomenului de
integrare europeana.
De altfel, unii cercetatori ai
fenomenului crestin-democrat atribuie termenul de
“popular” nu unui curent doctrinar delimitabil, ci unui
comportament electoral, este adevarat, caracteristic
initial partidelor crestin-democrate: acela prin care
respectivele partide se adresau intregii societati sau
natiuni, nu unei clase sau grup anume (Kirchheimer,
1966, pp. 184-187, Irving, 1979, pp. xviii-xix).
Un
lucru pare limpede: dincolo de apartenenta lor
europeana, partidele din Partidul Popular European vor
continua sa propovaduiasca in plan intern doctrinele
care le-au consacrat: crestin-democrata sau
conservatoare. Sintagma “popular” apartine unui
comportament supranational, european.
Nu este mai putin
adevarat ca termenul “popular” prin simplitatea si
atractivitatea sa are sansa sa se impuna in limbajul
politic din Romania chiar intr-o forma distorsionata, de
genul “doctrina populara”.
Crestin-democratia12 se
origineaza in clivajul Stat-Biserica, care se manifesta,
in viziunea lui Lipset si Rokkan (1967, pp. 1-65), inca
din perioada Reformei. Precum conservatorismul sau
socialismul si-au avut textele fondatoare, la fel,
crestin democratia se revendica de la enciclica papala
“De Rerum Novarum” (Despre lucruri noi), emisa de Papa
Leon al XIII-lea in 189113.
Insa inca inainte de
enciclica existau in societate curente care au
constribuit la aparitia acestei familii politice:
catolicismul social, nascut, evident, in sanul sau in
conexiune cu Biserica Catolica si catolicismul liberal,
care a incercat sa concilieze urmarile revolutiilor
liberale cu biserica (Pirvulescu, 2000, p. 69).
In
perioada postbelica, crestin-democratia a beneficiat de
un culoar politic favorabil. Liberalismul intrase demult
in deriva, atat ideologica cat si politica, socialismul
era privit cu suspiciune din cauza inrudirii sale cu
comunismul de tip sovietic, deci nu intamplator
propunerile crestin-democrate au avut succes de cauza,
fapt cu atat mai notabil cu cat pana la al doilea razboi
mondial rezultatele electorale fusesera mai degraba
modeste14. Partidele crestin-democrate au beneficiat si
de o modificare de paradigma in abordarea organizatorica
a partidelor clasice; refuzand organizarea de partide de
cadre, cu apel catre notabili, sau de cel de partid de
masa, cu apel in special catre proletariat,
crestin-democratii au impus partidul de tip catch-all,
partidul trans-clasic, cu apel la toate grupurile
socio-profesionale din electorat. De altfel, o parte
dintre crestin-democrati au respins titulatura de
“partid”, in favoarea celei de “miscare” sau “uniune”.
Incepand cu 1945 in Italia sau 1949 in Germania, precum
si in Franta, Belgia, Olanda sau Luxemburg, in diferite
coalitii, crestin-democratii s-au instalat la putere, cu
destul succes si pentru lungi perioade de timp.
Nu
intamplator, aceste state au fost cele care au fondat
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului. De
altfel, dintre parintii fondatori, de Gasperi, Adenauer
si Schuman erau crestin-democrati, iar Monnet a primit o
serioasa educatie catolica. Nu e nici o exagerare deci
in a afirma ca Europa comunitara a anilor ’50 si ’60
datora mult crestin-democratiei si ideilor acesteia de
cooperare transnationala. In mod firesc, federatiile sau
uniunile de partide crestin-democrate erau alcatuite sau
atrageau partide crestin-democrate pure.
Problemele
doctrinare (sau ale puritatii doctrinare) au aparut
incepand cu anii ’70. Delwit (2004, p. 141) identifica
trei cauze pentru explicarea lor: (a) dezbaterile
cauzate de Consiliul al II-lea al Vaticanului, (b)
dificultatea de pozitionare fata de miscarile sociale
incepute in 1968, (c) alunecarea spre stanga a
partidelor social-democrate, ceea ce a cauzat o miscare
simetrica, spre dreapta, a unora dintre partidele
liberale si conservatoare, fapt ce a lasat izolate in
centru partidele crestin-democrate. Nu trebuie omis
faptul ca partidele crestin-democrate, aflate aproape
neincetat la guvernare timp de doua decenii in Belgia,
Italia, Germania sau Olanda, au fost atinse de uzura
specifica guvernarii.
Tot in deceniul analizat a avut
loc prima largire a CE si se prefigura valul urmator,
cel al statelor sud-europene. Primele state admise in
Comunitatea Europeana, Marea Britanie, Danemarca,
Irlanda, nu aveau partide crestin-democrate. Luata
singular, aceasta largire poate nu ar fi fost de natura
sa cauzeze vreo dilema doctrinara crestin-democratilor
grupati in UECD (vezi infra) sau ulterior in PPE, insa
coroborata cu primele alegeri directe ale PE si cu
cresterea in importanta a acestuia a fost un motiv
suficiente pentru dilutiile doctrinare ce au urmat.
In
analiza doctrinara a curentului popular trebuie
introdusa distinctia dintre PPE – federatie de partide
populare – si PPE – grupul parlamentar omonim –, intre
cele doua existand, evident, diferente de compozitie.
Oficial, organismul coordonator era PPE – federatia –,
insa in contextul dinamizarii Parlamentului European,
grupul parlamentar PPE a devenit una dintre caile de
acces si de “conservatorizare” a federatiei. Ca orice
grup parlamentar clasic, PPE se afla in competitie cu
celelalte grupuri parlamentare existente in PE. In
conditiile in care, in primele legislative, datorita
configuratiei politice, orice decizie importanta se
putea lua doar prin colaborarea dintre populari si
socialisti, adversarii cei mai mari ai PPE nu erau deci
neaparat PES, ci grupul Democratilor Europeni (DE), grup
parlamentar ce reunea conservatorii britanici, pe cei
danezi, iar pentru cativa ani (1986-1989) si pe cei
spanioli.
In 1981 a avut loc un eveniment aparent banal,
care insa a constituit deschiderea unei adevarate “cutii
a Pandorei” a diluarii doctrinare a PPE: odata cu
admiterea Greciei in CE, in Parlamentul European au fost
alesi 8 europarlamentari apartinand Nea Demokratia,
partid conservator grec15. Acestia s-au grupat initial
in DE, insa in doar cateva luni au migrat spre grupul
parlamentar PPE. Pasul urmator a fost admiterea
partidului in federatia de partide PPE (Delwit, 2004, p.
143).
Al doilea partid admis printr-un artificiu in PPE
a fost Partido Popular din Spania, moment pe care Delwit
(2004, p. 144) il considera caracteristic pentru
evolutia si transformarea ulterioara a acestui partid
transnational. In contextul asezarilor doctrinare si
partidiste din Romania de dupa alegerile din 2004, cazul
spaniol poate oferi un episod de analizat sau un model
de actiune politica.
Spania post-franchista a avut ca
principal partid al tranzitiei pe crestin-democratii
grupati in Uniunea Democratica de Centru (UCD).
Alegerile din 1982 au adus infrangerea si eliminarea din
campul politic a UCD. Cu socialistii la guvernare pentru
mai bine de un deceniu, principalul partid de opozitie a
devenit Alianta Populara (AP), partid creat si condus de
un fost ministru din perioada lui Franco. Resuscitarea
crestin-democra-tiei a devenit prioritatea noului Partid
Democrat Popular, insa cu putine succese: mandatele
parlamentare obti-nute au venit doar ca urmare a
aliantei cu AP (Letamandia, 1993). In momentul intrarii
Spaniei in CE, AP a devenit membru al grupului
Democratilor Europeni, alaturi de conservatorii
britanici si cei danezi. Insa in 1989 crestin-democratii
spanioli au fost absorbiti de redenumitul Partido
Popular, care a prezentat la alegerile europene din acel
an un manifest electoral inspirat din cel al PPE, iar
lista a continut mai multi reprezen-tanti din partidul
absorbit. In aceste conditii, PPE a permis intrarea
spaniolilor conservatori in grupul sau parlamentar
(Delwit, 2004, p. 145).
Disputele ideologice n-au ramas
fara efecte: imposibilitatea acceptarii britanicilor in
PPE, insotita de declinul UECD a dus la infiintarea, sub
impuls austriac si german, in 1978, a Uniunii Democrate
Europene, o “asociatie a partidelor crestin-democrate,
conservatoare si non-colectiviste din Europa”. Printre
fondatori se gaseau Helmut Kohl, Margaret Thatcher si
Jaques Chirac, promotorii din acea perioada a economiei
de piata de tip neo-liberal. De fapt, prin crearea
acestui organism, crestin-democratii germani doreau
intovarasirea cu conservatorii britanici si gaulistii
francezi, care nu erau membri ai UECD/PPE. Consecventi
pozitiei lor, crestin-democratii “puri” din tarile
Benelux si Italia nu au aderat, in prima faza, la UDE.
Incepand cu deceniul noua, deceniul atator transformari
la nivel european, se inregistreaza unul din efectele
fenomenului de europenizare16. Daca pana in acel moment
partidele populare din diferitele state europene intrau
in PPE doar dupa admiterea statelor de origine in
structurile europene, dupa 1990 integrarea partidelor o
anticipeaza pe cea a statelor. Astfel, ÖVP (Austria),
KDS (Suedia) si PN (Malta) devin membre ai PPE (este
adevarat, membri-asociati, membrii plini putand proveni
doar din statele membre) inainte de admiterea tarilor
respective in UE. Tot in acest moment incepe si
manifestarea pregananta a factorului politic:
conservatorii britanici si cei danezi, precum si cativa
liberali francezi, se alatura ca aliati politici
popularilor17.
In 1995 are loc un alt eveniment care
prefigurea-za viitorul PPE: ca urmare a integrarii in UE
(denumire adoptata din 1993) a Suediei si Finlandei,
tari in care crestin-democratia nu exista sau era
neatractiva electoral, in Parlamentul European patrund
mai multe partide conservatoare. Tot in acest context
trebuie adaugat ca, incepand cu deceniul al noualea,
crestin-democratia in forma sa clasica a intrat intr-un
usor declin electoral. Momentul cel mai vizibil a fost
dezintegrarea democratiei crestine italiene, proces
inceput in 1991 cu scandalurile de coruptie si finalizat
odata cu alegerile din 1994. De asemenea, sub influenta
neo-conservatorismului, care a reusit inlocuirea
dominatiei wellfare state-ului incepand cu deceniul al
saptelea, crestin-democratia a intrat intr-un proces de
alunecare spre dreapta. Astfel, prin impunerea unui
curent de dreapta in cadrul crestin democratiei, dar si
prin patrunderea in Parlamentul European a unor
formatiuni conservatoare, Partidul Popular European a
incetat sa mai fie o structura prin excelenta
crestin-democrata. Seiler a descris printr-o expresie
plastica acest fenomen: “… din cauza CDU, ‘cucii’
conservatori si-au depus ouale in cuibul
democrat-crestin ale caror odrasle risca sa se vada
aruncate pe fereastra” (Seiler, 1999, p.74).
In fine,
deceniul al noualea aduce noi membri PPE/UECD in fata
unei noi etape: ca urmare a mai multor factori, printre
care cresterea neincetata a Parlamentului European,
principala arena a partidelor trans-europene, a largirii
neincetate a Uniunii Europene, cu perspectiva de a
cuprinde 27 de membri in 2007, rolul UECD a devenit
oarecum desuet. Practic acest grup si PPE aveau aproape
aceasi componenta din momentul aplicarii partidelor din
statele central si est europene. Solutia a fost
integrarea UECD in PPE in 1999. Procesul de unificare nu
s-a oprit aici, in urma alegerilor pan-europene din vara
anului 1999 crestin-democratii si conservatorii
reunindu-se pentru prima oara in PE sub denumirea
“Grupul Partidului Poporului European si al
Democra-tilor Europeni”. Din anul 2000, cu similitudini
evidente cu dinamica relatiei PPE/UECD, care in ultimele
decenii au avut secretariate comune la Bruxelles si
acelasi secretar-general (din 1983), secretariatul UDE a
fost mutat in sediul PPE, iar personalul incorporat in
cel al popularilor.
Ultimul mare succes al PPE a fost
inregimentarea, in 2001, cu titlu de membru plin al RPR
francez (astazi UMP), unul dintre ultimele bastioane ale
independentei politice. Singurul partid ramas la stadiul
de simplu aliat este Partidul Conservator din Marea
Britanie, situatie fireasca avand in vedere
euroscepticismul si antifederalismul specific acestei
grupari.
Integrarea celor doua mari curente sub o
singura denumire si asociatie este vizibila si din
analiza mesajelor politice. Daca in deceniul opt si
prima jumatate a deceniului noua, congresele PPE
propuneau documente de inspiratie crestin-democrata, in
ultimul deceniu, mesajele acestora au devenit mai
diluate, sau chiar au adoptat elemente de factura
liberala sau conservatoare (vezi Tabelul 1).
Tabel 1. Analiza unor valori politice
propuse de manifestele electorale ale PPE
Item |
EPP
1992 |
EPP
1999 |
EPP
2004 |
Biserica (church) |
4 |
0 |
0 |
Crestin democratie, valori
(Christian-democrats, values) |
32 |
2 |
3 |
Competitie/titiv
(Competition/ve) |
2 |
35 |
47 |
Egalitate (equality) |
10 |
9 |
2 |
Economie sociala de piata
(Social market economy) |
8 |
3 |
2 |
Subsidiaritate (Subsidiarity)
|
14 |
13 |
5 |
Comunitate (Community,
communities) |
12 |
2 |
3 |
Popor (People (s) |
18 |
31 |
46 |
Federal, federatie (Federal,
Federation) |
14 |
1 |
3 |
Politici sociale (Social
policy) |
3 |
0 |
1 |
Solidaritate (solidarity) |
29 |
17 |
24 |
Piata (market) |
- |
46 |
70 |
National (national) |
23 |
52 |
53 |
Initiativa (enterprise) |
0 |
8 |
12 |
Individ (individual) |
32 |
26 |
9 |
Traditie (tradition) |
4 |
6 |
5 |
Capital (capital) |
1 |
7 |
11 |
Persoana, personalism (Person,
personalism) |
27 |
12 |
14 |
Libertate (freedom) |
35 |
21 |
16 |
Justitie (justice) |
26 |
6 |
14 |
Sursa: Programul PPE, adoptat la Atena,
1992 (EPP Basic Programme) – EPP 1992; Manifestele
electorale ale PPE propuse pentru alegerile europene din
1999 si 2004, acestea devenind si programele de actiune
ale PPE pe urmatorii cinci ani – EPP 1999, EPP 2004.
Nota: Tabelul reprezinta o analiza cantitativa a celor
trei documente, realizata prin simpla numarare a
itemilor (valori politice) considerati semnificativi
pentru curentele politice de dreapta din Europa.
Cresterea sau descresterea cantitativa a unor valori
este semnificativa, consideram, despre schimbarea
abordarii doctrinare a PPE. In paranteza, expresia in
original, pentru mai multa claritate.
Partidul Popular European
Desi majoritatea
cercetatorilor (Corbett, 2003, pp.65-67, Delwit, 2004)
sunt de acord ca acord ca PPE nu mai este o federatie
compusa exclusiv din partide crestin-democrate, istoria
acestuia trebuie cautata in eforturile de colaborare
internationala a primilor crestin-democrati europeni.
Prima structura internationala a fost creata sub
influenta lui Luigi Storzo in 1925, la Paris, sub
denumirea de Secretariatul International al Partidelor
Democratice de Inspiratie Crestina (SPIDIC), insa fara
un impact notabil in acea perioada.
Al doilea Razboi
Mondial a creat premisele pentru aparitia unor noi
doctrine si a grupurilor care profesau respectivele
doctrine. Printre acestea s-a impus, oarecum firesc,
crestin-democratia, doctrina de tip “nici socialism,
nici liberalism”, primul curent inspirand teama, mai
ales dupa impunerea comunismului si crearea Cortinei de
Fier, iar al doilea curent dovedindu-si limitele, mai cu
seama in perioada interbelica.
Delwit identifica doua
momente care au stat la baza transnationalismului
partizan crestin-democrat de mai tarziu: infiintarea
Noilor Echipe Internationale (NEI) si asa numitele
“intalniri de la Geneva”, desfasurate incepand cu 1948
si care au facilitat reconcilierea franco-germana (2004,
pp.134-138).
In 1953 se pun bazele a ce va fi peste ani
PPE: membrii crestin-democrati ai Adunarii Parlamentare
a CECO fondeaza Grupul (European) Crestin-Democrat.
Structura neparlamentara crestin-democrata, Noile Echipe
Internationale, isi schimba denumirea in 1965,
prefatand, prin denumire, noua forma a Europei la
sfarsitul secolului: Uniunea Europeana
Crestin-Democrata. Desi numele ar putea da de inteles ca
ar fi grupat partidele membre ale Comunitatii Europene
(CE), in realitate UECD cuprindea toate partidele din
familia crestin-democrata din Europa, mai precis din
statele membre ale Consiliului Europei, cu exceptia
notabila a Frantei. Din 1970, in cadrul UECD se vor
organiza intalniri permanente ale presedintilor si
secretarilor-generali ai partidelor din CE. Intrucat
noile realitati comunitare se prezentau altfel in anii
’70 si, in plus, se prefigurau alegerile directe pentru
Parlamentul European, partidele membre UECD au
considerat necesara o mai buna coordonare a partidelor
crestin-democrate la nivel comunitar, astfel ca au decis
infiintarea unui grup format doar din partidele
crestin-democrate din statele membre ale CE. De aceea,
dupa ce un comitet de lucru condus de Wilfried Martens18
a proiectat si elaborat statutul noii uniuni de partide,
la 8 iulie 1976 se pun bazele Partidului Popular
European, cu Leo Tindemans primul sau presedinte. Primii
membri ai PPE, proveneau, evident, din statele membre
ale CE: CDU si CSU (Germania), PSC si CVP (Belgia), CDS
(Franta), Fine Gael (Irlanda), CSV (Luxemburg), KPV,
CHU, ARP (Olanda) si DC (Italia).
In mod firesc apare
intrebarea de ce noua structura nu s-a numit pur si
simplu “crestin-democrata”. Gallagher (2001, pp.
280-283) identifica trei surse importante generatoare de
conflict in interiorul unui partid: adoptarea
documentelor programatice, alegerea liderului
(liderilor) si desemnarea candidatilor in alegeri.
Denumirea unui partid nu se incadreaza neaparat in
aceasta lista, dar se poate accepta supozitia ca
denumirea indica doctrina partidului, deci alegerea
acesteia poate genera la randul sau anumite conflicte.
Nici crestin-democratii n-au fost ocoliti de acest
fenomen. De la bun inceput au existat dispute prelungite
asupra denumirii viitoarei formatiuni parlamentare (de
Brouwer, 1992, p.2).
Doua grupuri si-au disputat
intaietatea programatica si cea a denumirii: cei care
doreau mentinea referintei “crestin democrate” in
denumire, precum si, explicit, principiile legate de
“conceptia crestin democrata asupra omului si
societatii” si dorinta de a “promova in Europa o
comunitate de indivizi liberi si de cetateni
responsabili”, aspecte inserate, de altfel, in
preambulul statutului PPE. Nu intamplator, aparatorii
acestei pozitii erau olandezii, belgienii si italienii,
adica cei atasati aceastei doctrine de la inceputul
secolului (de Brouwer, 1992).
Ceilalti doreau crearea
unei mari forte de centru in Europa, divizati la randul
lor in doua subgrupuri: un curent grupat in jurul
CDU-CSU, atrasi de “fascinatia conservatoare” (dupa
expresia lui Roberto Papini, citat in de Brouwer) si
care dorea sa largeasca grupul prin incorporarea
conservatorilor britanici si danezi si consolidarea unui
front antisocialist; un alt grup, constituit de francezi
si cativa belgieni regionalisti, dorea
deconfesionalizarea doctrinara si eliminarea
referintelor religioase; cel putin belgienii urmareau
largirea curentului federalist.
Solutia de compromis a
facut ca noul partid sa se numeasca: “Partidul Popular
European - Federatia partidelor crestin-democrate din
Comunitatile Europene”. Trebuie subliniat faptul ca a
doua parte a denumirii nu este un subtitlu, ci chiar
parte din titlu (de Brouwer, 1992).
Germanii au militat
pentru o denumire si principii mai laxe, nedorind sa
excluda din aceasta constructie partidele britanice,
daneze si irlandeze, care apartineau curentului
conservator. Crestin-democratii germani aveau in vedere
si eventuale extinderi ale Comunitatii Europene, cu
statele scandinave in primul rand, fapt ce ar fi adus
alaturi de ei tot partide conservatoare.
Acelasi tip de
disputa a continuat si in Parlamentul European.
Schimbarea numelui s-a facut in mai multe etape: de la
clasicul “Grupul crestin-democrat din Parlamentul
European” s-a ajuns, via “Grupul crestin-democrat din
Parlamentul European (Grupul PPE)”, denumire adoptata in
1978, la “Grupul Partidului Popular European (Grupul
crestin-democrat)”, nume care a desemnat primul grup
parlamentar popular rezultat din alegerile directe din
1979. Din 1999, grupul parlamentar activeaza sub
denumirea “Grupul Partidului Popular European (Crestin
Democrat) si al Democratilor Europeni”.
Alegerile
parlamentare pan-europene, incepand cu cele din 1979, au
adus popularilor un semi-succes, PPE ocupand locul al
doilea dupa socialisti, pozitie pastrata pentru mai
multe legislaturi. La alegerile din 1994 PPE a obtinut
125 de mandate, situind federatia de partide din nou,
pentru a patra oara, pe locul secund, dupa socialisti.
Esecul a fost atenuat partial prin alianta parlamentara
cu conservatori britanici si danezi, insotiti de
francezii din UDF, grupul format detinand 157 de
mandate. Chiar si asa, era a patra legislatura in care
PPE se situa, ca numar de mandate, sub socialisti. Daca
in plan legislativ acest aspect nu constituia un
impediment, cele doua grupuri colaborand foarte bine,
cel putin in planul imaginii, nu era o situatie usor de
acceptat.
Alaturi de prefacerile doctrinare din anii
’70-’80, insuccesele de la alegerile pan-europene au
constituit al doilea motiv pentru care PPE a abordat
politica “usilor deschise”.
Tabel 2. Evolutia mandatelor PPE din
Parlamentul European 1979-2005
|
Crestini Democrati/ Conservatori
|
Gaullisti |
Conservatori britanici, danezi |
Socialisti |
Total parlamentari europeni |
|
PPE-DE
(CD, PPE) |
UEN
(GEN) |
DE |
PSE
(SOC) |
|
1979
Alegeri PE1 |
107 |
22 |
64 |
112 |
410 |
1981 |
117 |
|
|
|
434 |
1984
Alegeri PE2 |
110 |
29 |
50 |
130 |
|
1986 |
119 |
|
|
|
|
1989
Alegeri PE3 |
122 |
20 |
34 |
180 |
518 |
1992 |
126 |
|
|
|
|
1994
Alegeri PE4 |
157 |
26 |
- |
198 |
567 |
1995 |
173 |
|
|
|
626 |
1996 |
180 |
|
|
|
|
1999
Alegeri PE5 |
233 |
30 |
- |
180 |
626 |
2002 |
234 |
|
|
175 |
|
2004
Alegeri PE6 |
268 |
27 |
- |
200 |
731 |
2005 |
266 |
|
|
201 |
|
Sursa:
HIX, Simon, KREPPEL, Amie, NOURY,
Abdul, The Party System in the European Parliament:
Collusive or Competitive?, in Journal of Common Market
Studies, 2003 - Vol. 41 Issue 2, pp. 191-373;
Parlamentul European
Note:
1. PSE - Partidul
Socialistilor Europeni; PPE-DE - Grupul PPE si al
Democratilor Europeni; UEN - Grupul Uniunii pentru o
Europa a Natiunilor; in paranteza, denumiri avute in
legislaturile anterioare;
2. GDE – Grupul Democrat
European a fost compus, in primele trei legislaturi, din
conservatorii britanici si cei danezi, iar pentru o
scurta perioada, si din cei spanioli; din 1994 acestia
s-au integrat PPE, devenit din 1999, PPE-ED.
3. UEN a
fost format, in principal, din Gaullistii francezi,
conservatorii irlandezi si pentru o perioada, si din
italienii din Forza Italia; intai italienii (1998), apoi
francezii (2001) s-au alaturat finalmente PPE.
PPE, aflat din 2004 la al doilea mandat
castigator la alegerile europene, se bucura de un
remarcabil succes in plan politic. Largirea UE spre est
si sud, combinata cu dilutia doctrinara, au facut ca PPE
sa devina atractiv pentru partide impartasind o larga
paleta de crezuri politice. Astfel, daca la fondarea sa
PPE avea 11 membri, provenind din 7 tari membre ale
Comunitatii Europene, iar in 1991 grupa doar 20 de
membri, in 2000 activau sub umbrela PPE formatiuni
politice din aproape toate statele europene.
In iunie
2005, PPE grupa 67 de partide, clasificate astfel: 41 de
membri plini, 9 activand cu titlu de membri-asociati,
iar 17 partide cu statut de membri observatori.
Explicatia pentru numarul mare de membri rezida in
faptul ca aproape in fiecare tara sunt membre ale PPE
cel putin doua partide, cate unul crestin-democrat si
cate unul apartinand unui alt curent politic, de regula
conservator. O contributie importanta in acest sens o au
si tarile foste comuniste, unde clarificarea doctrinara
a partidelor nu este inca finalizata si care dispun de
cate trei sau chiar mai multe partide afiliate
curentului popular. Astfel, chiar Slovenia are trei
partide populare, la fel ca si Bosnia-Hertegovina, pe
cand in Bulgaria activeaza nu mai putin de patru astfel
de partide.
Partidul Popular European nu a atras membri
doar din propria zona politica, fiind o atractie
constanta pentru alte partide, in special din spatiul
liberal. In 1992, o parte din parlamentarii europeni
francezi din UDF au migrat (al doilea val in 1994)
dinspre grupul liberal spre PPE. Au fost imitati in 1993
de Partido Social Democrat19 din Portugalia, iar in
final aceeasi federatie liberala europeana a furnizat un
nou partid, maghiarii de la FIDESZ, care au trecut in
PPE in 2000. In acest context, posibila admitere a PD in
PPE nu ar constitui o premiera, mai putin faptul ca este
vorba de primul partid venit din zona socialista.
Curentul popular în Romania
Se impune o precizare
necesara: in acest capitol vor fi analizate nu partidele
populare in sens doctrinar din Romania (dupa cum am
aratat, acestea nu exista, putand avea cel mult partide
populare in sens electoral), ci acele partide care si-au
manifestat atasamentul pentru setul de valori propus de
Partidul Popular European, precum si intentia de a adera
la aceasta federatie de partide.
Una din dilemele
partidelor romanesti post-comuniste a fost aceea a
legitimarii externe. Relativ timide la inceput,
eforturile internationale au capatat consistenta in a
doua jumatate a anilor ’90. Acest fapt poate fi explicat
prin reticenta federatiilor pan-europene in fata unor
partide aparute doar de cativa ani, dar si prin lipsa de
interes a partidelor din Romania, preocupate cu
consolidarea interna si competitia politica. Un element
accelerator l-a constituit intentia de aderare la UE a
Romaniei, intentie oficializata in 1995.
Interesate de
aderarea la curentul popular s-au aratat intr-o prima
faza PNTCD, UDMR, precum si un mic partid maghiar,
Partidul Maghiar Liber Democrat din Romania. Statutul
PPE admite existenta a trei categorii de membrii: plini,
asociati si observatori. Calitatea de membru-observator
se acorda partidelor care doresc sa adere la PPE,
reprezinta o etapa preliminara, de monitorizare si a
fost folosita cu precadere in cazul statelor din Europa
centrala si de est foste comuniste. PNTCD si UDMR au
devenit membri-observatori ai PPE in 1996.
Importanta pe
care PPE o acorda inca de atunci partidelor din Romania
s-a manisfestat pregnant mai ales in ministeriatul lui
Victor Ciorbea. In perioada 1997-1998, Wim van Velzen,
pe atunci presedinte al Uniunii Europene
Crestin-Democrate (UECD), dar si vicepresedinte al PPE,
a vizitat in mai multe randuri Romania, avand cateva
comentarii publice legate de situatia politica din
Romania. In ianuarie 1998, TVR a transmis in direct o
conferinta de presa sustinuta de liderii PNTCD si Wim
van Velzen, in care acesta a laudat eforturile
guvernului Ciorbea, numindu-i pe criticii acestuia
“iresponsabili”20. Oficialul PPE a avut cu acel prilej
critici directe si la adresa Partidului Democrat,
socotit principalul responsabil de criza politica din
acel moment21. La o reuniune a parlamentarilor PPE
desfasurata la Bucuresti in iunie 1998, van Velzen a
dublat critica lui Victor Ciorbea la adresa PD printr-un
comentariu la adresa aceluiasi partid22. De remarcat ca
desi UDMR era membru de acelasi rang al PPE, oficialii
europeni23 n-au avut nici un contact oficial sau vreo
declaratie privitoare la formatiunea minoritatii
maghiare. Plecarea lui Victor Ciorbea din PNTCD, in
1998, a stopat pentru moment interventiile directe ale
oficialilor PPE in favoarea PNTCD. Fostul prim-ministru
a fondat Alianta Nationala Crestin-Democrata (ANCD),
partid care nu a fost acceptat in PPE, desi au existat
demersuri in acest sens24. Ulterior Wim van Velzen a mai
revenit cu declaratii publice, dar legate strict de
situatia din PNTCD, in contextul unei noi fractionari a
PNTCD in 2001, ulterior demisiei lui Andrei Marga si
revenirii lui Victor Ciorbea in conducerea PNTCD.
ANCD a
reprezentat doar un prim episod in hemoragia taranista.
Dovedind o remarcabila capacitate in a-si neglija
propriile elite, PNTCD a continuat sa furnizeze materie
prima zonei populare din Romania. Urmatorul pas a fost
facut de Radu Vasile, si el demisionar in urma
retragerii sprijinului politic de catre propriul partid.
Printr-o miscare identica cu a fostului premier Victor
Ciorbea, Radu Vasile si un grup de sustinatori s-au
retras din PNTCD si au fondat in 2000 Partidul Popular
din Romania (PPR), care insa nu a intreprins demersuri
sustinute in vederea unei afilieri internationale.
Un
impact politic ceva mai consistent a avut Uniunea
Fortelor de Dreapta (UFD), membra a CDR. UFD s-a retras
din coalitia guvernamentala in 1998 si a parut pentru o
perioada de timp o alternativa viabila pentru zona
electorala a PNL si PNTCD. Partidul a intreprins
eforturi in vederea recunoasterii si afilierii
internationale, tintind spre acelasi PPE, dar si spre
Uniunea Democratica Europeana. Una din conditiile cerute
de PPE era ca formatiunea solicitanta sa detina o
anumita pondere politica pe esichierul politic (4-5%
dintre voturile exprimate), ceea ce a obligat UFD sa
astepte alegerile locale si generale din 2000. Intrucat
la alegerile locale UFD a obtinut sub 2,5%, iar la
alegerile parlamentare, a candidat in cadrul CDR-2000,
alianta care a obtinut doar 6%, sub pragul electoral,
chestiunea colaborarilor internationale a trecut in
planul secund, iar in 2003 partidul a fost absorbit de
PNL.
Un alt episod al confuziei populare l-au constituit
evenimentele din PNTCD din 2001. Noul presedinte al
PNTCD, ales in februarie 2001, universitarul Andrei
Marga, a esuat in tentativa de a reforma partidul, si a
demisionat in iulie 2001, desemnandu-l pe Vasile Lupu
presedinte interimar. Decizia a fost anulata de
conducerea partidului, care l-a nominalizat presedinte
pe Victor Ciorbea, revenit intre timp in partidul care
l-a lansat in politica. In urma catorva reprize de
inclestari juridice si a trei congrese desfasurate in
vara anului 200125, PNTCD a reusit sa-si desemneze o
conducere acceptata atat de tribunal, cat si de opinia
publica. Gruparea Lupu a acceptat infrangerea, dar in
decembrie a infiintat un nou partid: Partidul Popular
Crestin. Istoria zbuciumata a frati-lor romani ai PPE nu
se incheie insa aici: in 2003, fostul presedinte Emil
Constantinescu isi face reintrarea pe scena politica
romaneasca in fruntea unei noi formatiuni politice,
Actiunea Populara. Grupand ramasite din UFD, dizidenti
din PNTCD si fostii consilieri prezidentiali din
perioada 1996-2000, AP a avut o strategie buna pentru
inceputul unui partid: mizand pe fostele contacte ale
lui Emil Constantinescu, congresul de infiintare a avut
o sectiune importanta dedicata mesajelor unor
personalitati politice din strainatate. Cele cateva
delegatii din zona populara care au vizitat Romania
purtau acum convorbiri atat cu PNTCD, cat si cu AP.
Oficial insa, PPE nu s-a implicat in nici una dintre
disputele taraniste sau populare din Romania. Din nou,
cel chemat sa rezolve o problema politica a fost
electoratul roman. Alegerile locale, parlamentare si
prezidentiale din 2004 au dat o sentinta clara: cele
doua partide, indiferent de sustinerea externa avuta, au
ramas in afara Parlamentului.
Evenimentele din aria
PNTCD au fost descrise in amanunt plecand de la
supozitia potrivit careia PPE s-ar fi orientat spre
partide din afara zonei sale politice (in special PD) si
din cauza confuziei si a problemelor partidelor
crestin-democrate sau populare din Romania.
Daca acestea
au fost actiuni publice si avand o marja de formalitate,
au existat si miscari politice in afara luminii
reflectoarelor. PUR a surprins opinia publica si
partenerul de guvernare din acel moment, PSD, prin
trimiterea unei scrisori de tatonare PPE in vara anului
2003. Scrisoarea nu a fost confirmata oficial nici de
PPE, nici de PUR, insa au existat declaratii de presa pe
aceasta tema26. Posibila apropiere a PUR putea aparea si
ca urmare a inregimentarii unui grup de fosti lideri
ta-ranisti, Bogdan Pitigoi, Constantin Dudu-Ionescu si
Irinel Popescu. In aceasi perioada, bine-cunoscutul Wim
van Velzen a vizitat Romania si una din vizitele sale a
fost destinata fostului adversar in declaratii din
perioada 1997-1998, Traian Basescu.
Anul electoral 2004
a produs, asadar, o revigorare a subiectului. Cum
asteptata refacere a PNTCD nu s-a produs, iar AP (parca
intarind o regula nescrisa a politicii romanesti, aceea
conform careia o formatiune nou aparuta are putine sanse
de succes in alegeri) nu a reusit sa se impuna in
aceasta zona politica, apartenenta la PPE a fost reluata
de alte cateva partide romanesti. Primul semnal a venit
din partea fostului presedinte PNL, Valeriu Stoica,
care, reluand o opinie mai veche a colegului sau Dinu
Patriciu, a propus fuziunea partidelor din Alianta DA si
inregimentarea noului partid in PPE. Chiar in preajma
alegerilor, PRM, fidel strategiei de a-si schimba
imaginea si de a iesi din izolarea politica, a initiat
un demers de apropiere de PPE, o delegatie a partidului,
condusa chiar de presedintele acestuia, intalnind in
Italia cativa oficiali locali ai PPE.
Luna ianuarie 2005
a fost cea mai efervescenta din punctul de vedere al
declaratiilor, mesajelor sau luarilor de pozitie privind
apartenenta populara. Doua momente s-au impus ca
relevante insa: primul, fuziunea PNTCD cu URR,
rezulatatul fiind PPCD. Al doilea l-a constituit
Congresul PNL, care prin mesajele transmise si
finalitate a respins categoric varianta propusa de
Valeriu Stoica. Dupa cateva luni de liniste, punctate
doar de aventura populara a PRM, apropierea verii a
produs din nou framantare de nuanta populara. Partidul
Democrat a indicat in mod clar noua sa orientare
politica, presedintele interimar Emil Boc candidand si
castigand la Conventia partidului cu o motiune declarat
populara. In acelasi timp, PUR a optat in cadrul
Congresului tinut in luna mai pentru schimbarea
denumirii in Partidul Conservator si a adoptat o
rezolutie privind afilierea “la Grupul politic al
Partidului Popular European (PPE) si Democratii Europeni
din Parlamentul European”27.
Concluzii
Dupa o necesara
trecere in revista a problemelor legate de aparitia si
dezvoltarea Partidului Popular European, precum si
eforturile de aderare la acesta a partidelor din
Romania, cateva concluzii se pot sublinia cu prioritate.
In primul rand, este eronata identificarea
popularianismului cu crestin-democratia. Apoi, la fel de
eronata pare si folosirea popularianismului ca doctrina,
insa, dupa cum am aratat, este probabil ca aceasta
denumire sa se impuna in spatiul public.
In ceea ce
priveste partidele din Romania, ele nu se gasesc in
imprejurari necunoscute, cazul PNTCD nefiind singular.
Astfel, partidul dominat al Frantei anilor ’50, Miscarea
Republicana Populara, a disparut din spectrul politic in
perioada presedintiei lui de Gaulle, electoratul
acestuia orientandu-se spre conservatori. Italia
constituie un alt exemplu, unde electoratul crestin
democratilor a fost preluat, dupa implozia partidului,
de catre Forza Italia.
In contextul integrarii europene,
devine fireasca evolutia si transformarea europeana a
partidelor romanesti. Data fiind lipsa de vigoare
politica a partidelor apropiate de PPE, nu ar trebui sa
surprinda eforturile de apropiere de populari ale altor
partide. In afara de PSD si PNL, cu legaturi
substantiale cu federatiile europene corespunzatoare,
celelalte partide au dificultati de pozi-tionare la
acest nivel28.
Obligate de lipsa oricarei perspective de
guvernare, in cazul PRM, de tensiunile cu PSD si lipsa
de comunicare cu PSE, in cazul PD, sau de absenta unei
identitati politice fara ambiguitati, in cazul PC (PUR),
partidele romanesti au incercat sa foloseasca aceasta
supapa politica oferita de apartenenta la federatiile
europene de partide.
Insa problemele acestora nu se vor
termina odata cu posibila admitere a acestora, direct
sau prin fuziune cu PPCD. Partidul Democrat, aflat in
pole position pentru acceptarea sa in PPE, va trebui
sa-si reconcilieze noua situatie externa cu cea din
interior. Lipsiti de o doctrina delimitabila, dar
asumandu-si asa cum au facut de curand doctrina
populara, democratii vor trebui sa propuna un set de
idei reductibile la cateva obiective si mijloace
politice, explicabile electoral si aplicabile politic. O re-pozitionare interna a PD, in primul rand,
apare ca necesara. Posibila unificare cu liberalii este
o alta optiune care poate modifica datele problemei.
Oricare va fi situtia in viitorul apropiat, partidele
romanesti dau semne ca europenizarea lor decurge mai
usor decat a tarii pe care o reprezinta, iar un sistem
politic dominat de partide europene, macar din punct de
vedere al apartenentei internationale, nu ar fi decat in
favoarea democratiei romanesti.
NOTE
1 Pe data de 8 decembrie 2004, PRM a adresat o cerere
oficiala PPE, cu scopul de fi primit in randurile
acestuia; in martie 2005, Corneliu Vadim Tudor s-a
retras de la sefia PRM, iar partidul si-a schimbat
denumirea in Partidul Popular Romania Mare cu intentia
declarata de a netezi calea spre popularii europeni; in
iunie 2005, dupa expulzarea lui Corneliu Ciontu din
partid si revenirea la vechea denumire a partidului, CV
Tudor atribuie coordonarea “Polului Popular” unei anume
“mafii politico-economice”.
2 Complet necunoscuta atat
pentru teoreticienii stiintelor politice, cat si pentru
politicieni.
3 O alta chestiune discutabila, UDMR fiind
un partid regionalist, curent care beneficiaza de grup
parlamentar propriu in Parlamentul European
4 “PNTCD-
singurul reprezentant autentic al crestin-democratiei in
Romania”, comunicat de presa al PNTCD, 10 ianuarie 2005;
din iunie 2005, PPCD a pretins ca este insarcinat de PPE
cu monitorizarea PD si a PC.
5 Cateva exemple: Irinel
Radulescu, Mircea Marian, Partidele romanesti dau buluc
sa intre in cea mai tare familie politica europeana, in
“Adevarul”, 17 ianuarie 2005; Ion Bogdan Lefter,
Proiectul fuziunii PNL-PD si “tanara noastra
democratie”, in “Ziua”, 20 ianuarie 2005; Daniel Uncu,
PPR, condamnat la existenta, in “Ziua”, 2 februarie
2005; Mircea Marian, PD merge, pe burta, spre doctrina
populara, in “Adevarul”, 9 Mai 2005; Rodica Culcer,
Solutia populara, in Revista “22” (10 mai - 16 mai
2005); Monica Iordache, Refuz - Liberalii nu merg pe
mana lui Stoica, in “Jurnalul National”, 4 iunie 2005;
Mihai Ciorcan, Popularul Boc a ramas singurul aspirant
la sefia PD, in “Romania libera”, 9 iunie 2005; Monica
Harmanescu, PD a optat pentru doctrina populara, in “24
Ore Muresene”, 10 iunie 2005; Diana Starlea, Motiunea
lui Emil Boc pune capat discutiilor privind fuziunea
PNL-PD, in “Curentul”, 11 iunie 2005.
6 Cozmin Gusa (in
cateva emisiuni televizate), Corneliu Ciontu (Doctrina
populara, in “Jurnalul national”, 25 februarie 2005, sau
Adrian Nastase (“Dati-mi totul sau chiar mai mult decat
atat”, in “Jurnalul National”, 13 aprilie 2005; este
adevarat ca politicienii, mai atenti la nuante au
preferat, pentru corectitudine, sa foloseasca sintagme
de genul: curent popular, motiune populara sau zona
populara.
7 Toate comunicatele de presa sau luarile de
cuvant ale reprezentantilor PPCD (PNTCD) folosesc
sintagma “popular, crestin-democrat”, cu intentia de a
sugera identitatea celor doi termeni; apare in mod
firesc intrebarea legata de aparenta redundanta a
denumirii: de ce este necesara includerea in texte a doi
termeni simbolizand acelasi lucru?
8 La alegerile
partiale din aprilie 2005, din 17 candidati pentru
fotoliul de primar general al capitalei (16 partide si
un independent), patru dintre ei reprezentau partide
numite ‘populare’ (Actiunea Populara, Alianta Electorala
Polul Popular Crestin Democrat, Partidul Popular din
Romania, Partidul Popular Romania Mare), doi reprezentau
partide crestin-democrate (Partidul National
Crestin-Democrat, Partidul Crestin Democrat) si doi
candidati ai caror partide cochetau cu curentul popular
(Partidul Democrat si Partidul Umanist Roman).
9
Termenul popular este, de regula, atribuit partidelor
crestin-democrate; Gordon Smith (1982, pp.59-77, 1989,
pp. 157-169) foloseste denumirea Volkspartei intr-un
sens mai larg, numind astfel partidele de centru dreapta
si centru stanga moderate, cu apel la intreaga
societate, asemanator conceptului de catch-all parties,
propus de Kirchheimer.
10 La inceputul sec. XIX,
termenul “popular” definea in mod strict partidele de
factura crestin-democrata. Actualmente, sub umbrela
termenului se gasesc partide crestin-democrate,
conservatoare sau chiar agrariene. De altfel, daca in
tarile de aparitie, Italia sau Germania, termenul
“popolari” sau “volkspartei” desemna “al poporului”, in
limba romana nu avem un echivalent atat de precis, ci se
foloseste aproximativul “popular”, in loc de, eventual,
“poporal”.
11 De altfel, doua dintre lucrarile ce s-au
impus in spatiul romanesc, Alina Mungiu-Pippidi (coord),
Doctrine politice: concepte universale si realitati
romanesti, Polirom, Iasi, 1998 si Terence Ball, Richard
Dagger, Ideologii politice si idealul democratic,
Polirom, Iasi, 2000, nu fac nici o referire la acest
concept; in spatiul anglo-american, similar, nu exista
nici o referire la o anumita “doctrina populara”, de
altfel, multe dintre tratatele despre ideologii politice
socotesc crestin-democratia ca o ramura a
conservatorismului; cert este ca sintagma “doctrina
populara” incepe sa se impuna in media si limbajul
politic romanesc, si in ciuda nestiintificitati sale,
este probabil sa se impuna in limbajul cotidian din
cauza simplicitatii sale.
12 Chiar topica termenului
“crestin-democratie” suscita unele discutii: in limba
romana se folosesc atat termenul sub forma aceasta, cat
si sub forma “democratie crestina”. Se pare ca este o
problema de traducere: in limba engleza este uzitat
termenul “christian democracy”, iar in cea franceza avem
“démocratie chrétienne”.
13 De remarcat ca “De Rerum
Novarum” propune pentru prima data termenul
“subsidiaritate”, punct de baza in doctrina
crestin-democrata.
14 Cu exceptia Benelux, unde
partidele crestin-democrate au ajuns chiar la guvernare.
15 Este interesant de observat ca in Grecia, tara
ortodoxa, nu exista crestin-democratie.
16 Pentru mai
multe amanunte privind europenizarea partidelor
politice, Robert Ladrech, “Europenization and Political
Parties”, in Party Politics, 4, 2002, pp. 389-403
17
Odata cu admiterea Marii Britanii, a Irlandei si a
Danemarcei s-a pus problema acceptarii in grupul
parlamentar a partidelor apropiate ideologic, respectiv
cele conservatoare, demers susinut in principal de
germani; la presiunea crestin-democratilor din Benelux
si Italia, cererea a fost refuzata. Britanicii si danezi
au activat astfel doua decenii intr-un grup propriu.
Chestiunea primirii conservatorilor britanici s-a pus
apoi cu periodicitate.
18 Prim-ministru al Belgiei intre
1979 si 1992.
19 Partid de factura conservator-liberala,
in ciuda denumirii.
20 Declaratia a generat reactia dura
a PDSR, care l-a numit pe van Velzen intr-un comunicat
de presa “un fel de comisar politic, replica
crestin-democrata a celebrului Visinski”.
21 “pe semne,
conflictele interne din PD sunt cauza pentru ceea ce se
intampla in Romania i...s ma rog ca partidul domnului
Roman, in viitor sa puna interesul national pe primul
loc”, in “Evenimentul zilei”, 3 februarie 1998
22 “Petre
Roman dicteaza lucrurile, iar ceilalti parteneri din
coalitie sunt un fel de ostatici. Cum se face ca un
partid atat de mic ca al lui Petre Roman a luat un
partid asa de mare cum este PNTCD?”; declaratia a primit
replica acida (si inconfundabila) a ministrului PD la
cea vreme, Traian Basescu, care l-a catalogat pe olandez
ca fiind un “ratat politic” care a venit in Romania sa
distruga PNTCD, asa dupa cum si-a distrus si propriul
partid, din Olanda, in “Ziua”, 14 iunie 1998.
23 In
unele vizite, Wim van Velzen a fost insotit de Wilfried
Martens, presedintele PPE si de Hans Gert Poettering,
unul din vicepresedintii PPE.
24 In ciuda prieteniei
publice dintre Ciorbea si van Velzen, acesta din urma
si-a manifestat neoficial nemultumirea fata de
dezertarea fostului prim-ministru din PNTCD si al
fondarii unui alt partid.
25 Pentru o istorie detaliata
a partidelor politice dupa 1989, vezi Alexandru Radu,
Nevoia schimbarii. Un deceniu de pluripartidism in
Romania, Ed. Ion Cristoiu, Bucuresti, 2000 si Partidele
politice romanesti dupa 1989, Paideia, Bucuresti, 2003
26 Codrut Seres: “A venit un raspuns, dar n-as dori sa
vorbesc despre acest lucru. Tot ce pot sa spun e ca el
nu e unul negativ, ci unul de genul “va urma...”, in
“Evenimentul zilei”, 5 august 2003; in aceasi perioada,
Dan Matei Agathon cerea public precizari PUR in acest
sens.
27 Este evidenta eroare celor de la PC; afilierea
se face la Partidul Popular European, federatie de
partide, nu la grupul parlamentar, care este o simpla
structura parlamentara
28 De exemplu, pe toata perioada
anului electoral 2004, reprezentanti ai PSE au vizitat
Romania, avand contacte doar cu PSD, nu si cu PD; in
cateva randuri, delegatii PSE si-au exprimat sustinerea
doar fata de candidatii PSD.
BIBLIOGRAFIE
von BEYME, Klaus (1985) Political parties in Western
democracies, Aldershot: Gower
de BROUWER, Alain (1992)
“Le Parti Populaire Européen: son identité et son
nécessaire élargissement”, in Mario Caciaglia (ed.)
Christian Democracy in Europe, Barcelona: Institutes de
Ciencias Politicas y Socials
CORBETT, Richard, JACOBS,
Francis, SHACKELTON, Michael (2003) The European
Parliament, London : John Harper
DELWIT, Pascal (2004)
“The European People’s Party: stages and analysis of a
transformation”, in DELWIT, Pascal, KULAHCI, Erol, Van
de WALLE, Cédric (eds) The Europarties. Organisation and
Influence, Brussels: Centre d’etude de la vie politique
of the Free University of Brussels
GALLAGHER, Michael,
LAVER, Michael, MAIR, Peter (2001), Representative
Government in Modern Europe, Boston: McGraw Hill
IRVING,
R.E.M. (1979) The Christian democratic Parties of
Western Europe, London: George Allen and Unwin
KIRCHHEIRMER, Otto (1966) “The transformation of the
Western European Party Systems”, in LAPALOMBARA, Joseph,
WEINER, Myron (eds) Political Parties and Political
Development, Princeton: Princeton University Press
LETAMANDIA, Pierre (1993) La démocratie chrétienne,
Paris: PUF apud DELWIT, Pascal, KULAHCI, Erol, Van de
WALLE, Cédric (eds) The Europarties. Organisation and
Influence, Brussels: Centre d’etude de la vie politique
of the Free University of Brussels
LIPSET, Seymour M.,
ROKKAN, Stein (1967) Party System and Voter Alignments,
Londra: Collier-Macmillan
PIRVULESCU, Cristian (2000)
Partide si sisteme de partide, Bucuresti: UCDC
SEILER,
Daniel (1999) Partidele politice din Europa, Iasi:
Institutul European
SMITH, Gordon (1982) “The German
Volkspartei and the Career of the Catch-All Concept”, in
DORING, Herbert, SMITH, Gordon (eds) Party Government
and Political Culture in Western Germany, London:
Basingstoke
SMITH, Gordon (1989) “Core Persistence:
Change and the “People’s Party”’, in West European
Politics, 12/1, pp.157–172.
OVIDIU VAIDA
- absolvent de studii postuniversitare la Facultatea de
Stiinte Politice din cadrul SNSPA, MA in Contemporary
European Studies la University of Sussex, asistent
universitar intre 1999 si 2003 la Facultatea de Stiinte
Politice din cadrul Universitatii Dimitrie Cantemir. In
prezent este doctorand la Facultatea de Studii Europene
din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj.
sus
|