CUPRINS nr. 118

ARHIVA

Recenzii, semnalari, comentarii


Spiritul protestant si etica discursului filosofic*

 

* Mircea Flonta, Apropieri (Convorbiri cu Romulus Brancoveanu), Paralela 45, 2005.

O recenzie la o carte precum Apropieri nu poate fi una ca oricare alta. In primul rand, te obliga textul cartii, in care se apreciaza ca, intr-o lume normala, exista recenzii (p. 176) si ca “o recenzie profesionista trebuie sa fie deja o judecata critica” (p. 178). In al doilea rand, poate mai importanta decat depasirea reactiilor superficiale la un text, este o datorie pe care simt ca o am fata de publicul tanar. Este datoria de a explica de ce noi, cei care i-am fost studenti, l-am perceput pe Mircea Flonta drept o personalitate extraordinara a filosofiei romanesti din ultima jumatate de veac.

Nu ma voi opri aici asupra unei serii de subtilitati filosofice de ordin teoretic din Apropieri. Voi ramane in cadrul de interese cognitive firesti pentru publicul unei reviste consacrate investigarii sferei politicului.

1. Religiozitatea profesorului Flonta
Ideea de a vorbi despre religiozitate la un filosof care a scris destul de putin despre religie poate sa para curioasa. Ce vreau sa sondez aici nu sunt insa sustineri din textele filosofului, ci fundamentele mentalitatii sale.

In orice caz, este vorba nu despre o suma de gesturi conventionale, de respectarea unor ritualuri exterioare. Nu este vorba despre a clama credinte sau de a merge la biserica si asa mai departe. Este vorba despre felul in care atitudini religioase contribuie la structurarea mintii unui om.

Mircea Flonta s-a nascut in 1932. El spune laconic ca a “fost botezat greco-catolic ca orice roman care e din Ardealul de Nord al acelor vremuri”(p. 9). La Liceul din Beius a stat la internatul unit (greco-catolic).

Daca este sa detectam insa o influenta religioasa puternica asupra profesorului Flonta, atunci cred ca trebuie sa ne uitam catre protestantism. “Protestantismul imi apare drept cel mai important eveniment din istoria moderna” – spune profesorul (la p. 73). Protestantismul este important pentru ca a luat in serios ideea de a fi consistent si consecvent in ceea ce faci in viata (v. p. 77).

Ideea consecventei in ceea ce faci in viata si a respingerii prefacatoriei revine in Apropieri si este, cred eu, profund legata de un mod de a intelege individul uman. Mircea Flonta scrie, de altfel, in mod limpede ca prin protestantism nu are in vedere o “confesiune religioasa, cat o anumita atitudine fata de lume, un mod de a intelege sensul vietii” (p. 82).

Care este acest mod de a inte-lege sensul vietii? Cred ca el transpare foarte limpede dintr-o sustinere care ar putea sa ne apara la o privire superficiala drept una ipocrita. Mircea Flonta spune ca este “un om cu resurse limitate..., fara insusiri exceptionale” (p. 67). Or, la o lectura mai atenta, putem vedea aici pozitia individualistilor puritani: Dumnezeu ne-a facut fiinte limitate. Noi trebuie sa ne straduim sa pricepem lumea cu aceste resurse limitate. Evident, trufia este in acest context un pacat capital, caci ea te impiedica sa vezi caracterul limitat al mintii tale.

Ideile acestea contureaza fundamentele unui individualism robust. In anii cand ni se cerea atat de insistent sa urmam linia vesnic schimbatoare a unui partid care, ignorand resursele limitate ale minti-lor umane, credea ca a sesizat cum merge istoria, Mircea Flonta imi aparea ca o institutie de sine statatoare. Un om cu propriul simt al datoriei, caruia nu trebuie sa-i spuna statul-partid ce trebuie sa faca.

In sensul acordat aici religiozitatii poate fi interpretat si exemplul cu ceasul uitat de cineva (p. 95). L-ai putea lua, fara sa te vada nimeni, fara sa sufere reputatia ta, intr-un fel sau altul. Profesorului Flonta i se pare ca nu este insa ceva in regula in aceasta atitudine.

Spre deosebire de protestantism, ortodoxia este amintita doar in trecere in Apropieri. “Ortodoxismul are un element mistic”, apreciaza Mircea Flonta (p. 78), pe care catolicismul l-a pierdut. Interesant este ca foloseste termenul “mistic” si nu se refera, de pilda, la rolul non-discursivului in ortodoxie.

Ar mai trebui adaugata o precizare in legatura cu individualismul, deoarece colectivismele care au dominat de-a lungul timpului pe malurile Dambovitei au asternut un strat gros de neintelegeri in legatura cu individualismul. Individualismul nu inseamna nicidecum dispret pentru ceilalti. Intr-un sens subtil, este exact contrariul acestei atitudini. Fiecare este indemnat sa utilizeze cat mai bine resursele sale limitate. Dar asta inseamna, indirect, pretuire pentru toti cei care fac acest lucru si pentru toti cei care au un acut simt al obligatiilor pe care ti le asumi in mod voluntar.

In anii ’70, cand i-am fost student, profesorul Flonta obisnuia sa sintetizeze foarte simplu misiunea invatamantului filosofic: sa te invete sa gandesti cu mintea proprie. Din cele spuse mai sus, se vede insa ca acest individualism luminist are un substrat religios. Individualismul acesta este foarte important pentru a intelege atitudinea lui Mircea Flonta fata de discursul filosofic.

2. Etica discursului filosofic sub regimul totalitar
Conceptul de “totalitarism” a fost, nu fara temei, criticat in stiinta politicii. El este, cred, totusi foarte util daca privim lucrurile din perspectiva istoriei ideilor. Un regim totalitar care se ia in serios inchide in mod inevitabil orice dezbatere de idei. In mod fatal, doar ideile regimului sunt cele care, la sfarsitul discutiei, pot fi considerate acceptabile. Discutiile pot fi duse doar pentru a decela in ce masura alte idei decat cele ale regimului totalitar sunt mai apropiate sau mai putin apropiate de cele care reprezinta adevarul oficial.

Iar pentru a avea o imagine completa asupra starii de lucruri in anul zero al unui regim totalitar ar trebui sa citim din Apropieri, in special in jurul paginii 28. Vechiul corp profesoral al Facultatii de filosofie a disparut. Au disparut chiar si cartile vechi. Au aparut altele, dar pana si la acest capitol sunt ciudatenii: Marx este mai mult lectura facultativa; obligatorii sunt Lenin si Stalin.

Anticipand concluzia acestei sectiuni, ceea ce vreau sa sustin este ceva foarte simplu: meritul, in aceste conditii, cand o iei de la zero si cand toate adevarurile par deja stiute, este acela de a regasi cumva normalitatea filosofica. Mircea Flonta si altii nu numai ca au regasit-o, dar ceea ce am vazut noi, cei care am fost studentii lui Mircea Flonta, a fost si o regasire a subtilitatilor filosofiei.

Cum este posibil insa, intrun regim totalitar, sa recuperezi normalul? Fundamental, cred, este faptul ca regimul totalitar este, de fapt, logic imposibil. Exista in mod inevitabil interstitii in corpul aparent compact al regimului. In cazul ideilor, ganditi-va la zone libere, in care sistemul nu are nici un “adevar” gata pregatit. Existenta acestor interstitii este insa doar potentiala. Cand regimul este la inceputurile sale este mai nesigur si reactioneaza orbeste la orice incercare de a folosi interstitiile. Paradoxal, cand este matur, regimul totalitar este mai increzator in propria infailibilitate si nici nu mai acorda atentie ideii ca ar putea exista interstitii necontrolabile de catre sistem.

Ce am sa incerc sa descriu in continuare este utilizarea unui interstitiu in sistemul comunist, interstitiu care, pentru mine personal, a fost foarte important. Patrunderea mea in acel interstitiu este strans legata de personalitatea lui Mircea Flonta. In aparenta, era vorba de o zona perfect sigura pentru regim: stiinta. Pentru ideologia comunista, asa cum spune Mircea Flonta in Apropieri, stiinta este o «vaca sfanta» (p. 33). Este chiar fundamentul unui regim in care totul se vrea “stiintific”: viziunea despre lume, politica, planificarea economica si multe altele.

Ca sa zic asa, la Facultatea de filosofie, “misiunea” profesorului Flonta era sa explice filosofic cum stau lucrurile cu stiinta. Profesorul s-a apropiat insa de autori precum “Jean Piaget, Karl Popper si filosofi de orientare analitica” (p. 31). La prima vedere, nu-i nici o problema aici: acestia sunt autori pentru care stiinta, ca sa zic asa, are o anume centralitate. Fara doar si poate, sunt oameni care au un enorm respect pentru stiinta. Numai ca ideile lor despre stiinta nu se potrivesc deloc, in profunzime, cu acelea ale ideologiei comuniste.

Asa cum recunoaste si in Apropieri, o vreme, Karl Popper a fost cel mai important filosof al stiintei pentru Mircea Flonta (v. p. 66). Pentru Karl Popper teoriile stiintifice sunt ipoteze; iar ipotezele stiintifice sunt failibile. O teorie este stiintifica, dupa Popper, doar in masura in care poate fi falsificata.

Filosofia lui Popper are consecinte devastatoare pentru ideologia comunista. Chiar pretentiile de infailibilitate ale acestei ideologii o fac sa fie nestiintifica. Daca analizezi lucrurile mai atent, si planificarea totala, atat de importanta pentru comunism, devine imposibila.

Pentru ca tabloul sa fie complet ar trebui sa adaug ca, in anii ’70, in Facultatea de filosofie, erau surse de idei interesante la multe cursuri. In afara cursurilor lui Mircea Flonta, ideea poate cea mai semnificativa pe care am aflat-o, la cursul de metalogica al profesorului Gheorghe Enescu, a fost aceea ca un sistem logic suficient de complex nu poate fi in acelasi timp consistent (non-contradictoriu) si complet (in sensul cuprinderii tuturor adevarurilor ce se afla, ca sa spun asa, sub cupola sa semantica). Teoremele lui Gödel ne arata strict tehnic cum poate fi demonstrat acest lucru. Mi-am dat seama insa ca ideea aceasta logica poate fi cuplata cu ceea ce aflasem din Popper. Iar punctul cel mai important catre care te puteai indrepta era ideea ca planificarea totala este logic imposibila. Mai exact spus, este logic imposibil sa fie totala si consistenta, coerenta. Or, daca-si face loc inconsistenta logica, exista un spatiu pentru puterea arbitrara, care ba imbratiseaza teza A, ba teza non-A. Lucru care nu se poate spune ca nu se potrivea cu pretentiile partidului de a se baga in toate, insotite insa de vesnice schimbari arbitrare ale liniei sale.

Profesorul Flonta cupla insa toate aceste deschideri catre taramuri ce pareau inchise pentru noi cu o reala subtilitate filosofica. Nu trebuie sa ne reprezentam aceasta subtilitate sub forma cine stie caror gesturi frapante, idei sclipitoare s.a.m.d. Nu, totul era in concordanta cu acea austeritate puritana de care vorbeam in prima parte. Luati, de pilda, cartea lui Mircea Flonta despre adevarurile necesare. O carte tehnica? Fara doar si poate. Dar are pe coperta un semn de intrebare! Se discuta o problema si sunt examinate argumente pro si contra diverselor solutii la problema respectiva. Absolut normal, ai putea sa zici. Dar tocmai in asta rezida etica discursului filosofic: in capacitatea de a explora un spatiu in care se desfasoara argumente si contraargumente. Logica sistemului totalitar era cu totul alta: trebuia ajuns la ideea care sprijina “cauza”.

Interpretarea data aici de mine drumului in filosofie in anii comunismului este facuta dintr-o perspectiva diferita de aceea din Apropieri. In convorbirile cu Romulus Brancoveanu discutia este centrata pe idei precum rezistenta, rezistenta prin cultura si vina. Interpretarea mea este ca tot meritul vine de la cultivarea unei etici normale a discursului filosofic. Cred ca nu este o intamplare faptul ca Mircea Flonta ia apararea lui Noica, atacat acum pentru “colaborare” cu regimul comunist (v. pp. 118-119). Cu alte mijloace si cu alte idei, Noica facea ceva asemanator: oferea spectacolul unei minti care gandeste independent.

Rezistenta politica ar fi fost desigur un lucru semnificativ. Ar fi fost poate bine ca ea sa nu fie atat de firava. Indubitabil este important, intr-un regim totalitar, sa se ceara ca si-n politica sa se treaca la dezbaterea pe baza de opinii pro si contra, fara a se sti dinainte concluzia la care trebuie sa se ajunga. Dar nu totul este politica si nu totul depinde de politica. Inseamna sa faci intr-un mod neintentionat jocul regimului totalitar daca vezi in orice fie rezistenta, fie colaborare.

Admiratia mea pentru Mircea Flonta nu porneste de la faptul c-a fost un rezistent. Pur si simplu admirabila este capacitatea sa de a scrie carti si a tine cursuri de filosofie care rezista in timp. Si, as adauga aici, nu trebuie uitat ca, spre deosebire de cei cu o formatie interbelica, Mircea Flonta a trebuit sa ia lucrurile de la zero.

3. Tensiunile din gândirea profesorului Flonta
Pana la urma, nici un om care are o minte lineara nu cred ca este o persoana foarte interesanta. Orice se poate spune despre profesorul Flonta, dar nu cred ca se poate vorbi despre o minte lineara in cazul sau. Cautarile sale prin lumea ideilor, adesea contradictorii, erau faimoase in Facultatea de filosofie. Coerenta de care vorbeam la inceput este una de ordin moral-religios: este asumarea datoriei de a munci. Ceea ce vreau sa sondez aici sunt insa tensiunile inevitabile ale unei minti angajate in cautari intelectuale autentice.

Probabil ca nici teza mea ca avem de a face cu o minte subtila nu s-ar sustine daca n-ar exista tensiunile. O minte rectilinie poate fi foarte productiva, poate chiar originala, dar nu subtila.

Dincolo de detalii, ca sa preiau o expresie favorita de-a profesorului Flonta, linia de forta a tensiunilor din gandirea sa este data de un contrast intre predilectia pentru Thomas Kuhn si propriul drum in filosofie. Mircea Flonta n-a “furat meseria” de la maestri, asa cum – dupa Kuhn – se petrec lucrurile in comunitatile stiintifice. N-avea de la cine s-o fure sau, daca avea, rezultatul ar fi fost cu totul altul. Contactul sau cu maestri, de genul profesorului Stegmüller, la München, dateaza abia din anii ’70. Este important pentru conversiunea lui Mircea Flonta de la Piaget la ganditorii analitici. Cred ca Mircea Flonta descoperise insa deja etica discursului filosofic de care vorbeam aici. In plus, pana in 1990, Mircea Flonta resimte acea acuta (azi incredibila) lipsa de acces la carti si reviste de specialitate. Din perspectiva aceasta, totul seamana mai mult cu un faimos experiment propus de Popper. Mircea Flonta este, in sensul acesta, o fiinta popperiana, care descopera, folosin-du-si in mod critic mintea lumea ideilor.

De la Popper a preluat Mircea Flonta interesul pentru liberalism, lucru amintit de altfel in Apropieri (a se vedea discutia despre liberalism ca invatare din greseli la p.76). Liberalismul acesta contrasteaza insa cu importanta pe care o acorda Mircea Flonta bunei functionari, intr-o societate democratica, a diverselor comitete care evalueaza proiecte si oameni.

Chiar si din perspectiva lui Kuhn, membrii unui comitet au o paradigma. Cred ca mai realist este sa vorbim despre faptul ca ei stabilesc criteriile in functie de valorile personale. Iar activitatea lor este aidoma celei a planificatorului, poate cu efecte chiar mai rele. Sa zicem ca pentru a indeplini un anumit set de criterii cineva trebuie sa munceasca serios zece ani. Munceste noua ani si dupa noua ani afla ca s-au schimbat criteriile de apreciere a muncii sale. Este limpede ca aceasta este o lovitura de-a dreptul tragica aplicata de comitetul respectiv.

Din punctul de vedere al lui Popper nu exista autoritati. Nici un comitet nu poate vorbi de pe o pozitie de autoritate.

Filosofic este foarte interesant ca lungile discutii despre rolul comisiilor si al criteriilor in tranzitia la o societate democratica au o baza intr-o viziune foarte clara despre misiunea stiintelor sociale. In Apropieri se vorbeste despre “consilierea celor chemati sa ia decizii” (pp. 111-112). Discursul celor din stiin-tele sociale ar trebui deci sa fie directionat catre cei care sunt in pozitii de putere. Toata problema aici este ca ar trebui sa admitem presupozitia ca dintr-o pozitie de putere poti sa si faci ceva bun. Nu ascund faptul ca presupozitia aceasta mi se pare absolut falsa.

Rezervele pe care Mircea Flonta le formuleaza la adresa lecturii popperiene a lui Platon si Hegel (p. 124) mi se par izvorate din tensiunea intelectuala amintita mai sus. S-ar putea ca ea sa-si aiba radacinile in gandirea popperiana ca atare. Si dupa Popper au sens anumite forme de inginerie sociala partiala. Dar la Mircea Flonta exista si cel putin un accent anti-Popper puternic cand vorbeste despre intelectualul din fotoliu care-ti spune ca “viitorul este deschis”(p. 195). Pentru Popper viitorologia este o pseudo-stiinta. Dincolo de Popper insa este o fateta mai putin cunoscuta a filosofiei analitice care s-ar putea sa fie la lucru aici. Popper se opunea desigur filosofiei analitice. Mircea Flonta a cultivat insa filosofia analitica. Este drept, interesul sau s-a indreptat catre filosofia analitica a stiintei, a mintii si a limbajului. Filosofia sociala a scolii analitice era aproape total ignorata la noi, cel putin in anii ’70-’80. Cei mai multi dintre clasicii filosofiei analitice aveau insa, ca sa spun asa, puternice simpatii colectivist-democratice, nu individualist-democratice. Lucrul acesta a lasat urme in filosofia lor sociala, animata de ideea ca stiinta ar putea contribui la reconstruirea vietii sociale. Evident lucrul acesta s-ar petrece recurgand la comisiile formate din “experti”.

Mai exista un contrast interesant la Mircea Flonta intre liberalismul luminist al filosofului interesat de Hume, Kant si Popper si un strat de valori autoritar-traditionale. Stratul acesta pare sa-si traga seva din experienta de la Liceul din Beius (v. p. 9). Recunoasterea semnificatiei punctului de vedere traditionalist-conservator se vede si in momentul in care-l apara pe Noica (p. 118). Se vede si din aprecierea rolului regimurilor autoritare in combaterea coruptiei (p. 71).

Este ceva subtil in dialectica acestor tensiuni. Ca si lucrurile tainuite in autobiografie (v. p. 26), stratul de valori autoritare va fi jucat rolul sau in drumul filosofic al lui Mircea Flonta. Dosarul cu lucruri tainuite ii arata limpede ca nu are sens sa aspire sa devina activist (asemenea, de exemplu, lui Dumitru Ghise, caruia Mircea Flonta ii face un portret remarcabil – pp. 166–169). Nimerit intr-o facultate pe care nu o putea parasi in mod voluntar (v. p. 37 si p. 49), animat de o etica protestanta a muncii, Mircea Flonta trebuia sa se dedice cumva filosofiei. Stratul de valori autoritare pare sa-l fi impiedicat insa sa se apropie, ca alti colegi de generatie, de versiunea antiautoritara a marxismului, la moda si la noi prin anii ’60-’70. A gasit drumul, in schimb, catre repere inedite in cultura romana: catre filosofia de factura analitica, catre marile dispute din filosofia stiintei si catre fundamentele intelectuale ale liberalismului.

***

Textul se citeste cu mare usurinta. In timp, cand multe pasiuni se estompeaza, cand amanuntele se uita, cand vociferarile dispar, aceste convorbiri vor fi una dintre sursele importante pentru generatiile care vor voi sa priceapa ce s-a intamplat in filosofia si-n cultura romana din a doua jumatate a secolului al XX-lea.

Mihail Radu SOLCAN
 

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus