Tema Europeana
Uniunea Europeana: un Imperiu Modern?
MADALINA-VIRGINIA ANTONESCU
A study on the Empire’s condition,
with a close look over the differences between old
and new models. Nowadays empires are no more
features of a state-centered world, but
organizations, as UN, OTAN, Council of Europe. They
are postmodern empires, specialized in protecting,
affirming, and promoting democracy. They still use
military power, but their functions and objectives
are changed. UE is an empire of this sort, a
historical expression of a (post)modern empire.
Structurile imperiale moderne fac deja
trecerea spre o noua faza de dezvoltare a ideii
imperiale, anuntand modelul post-modern de
exercitare a dominatiei asupra regiunilor periferice.
Logica teoriilor dependentei, care acorda in mod necesar
imperiului o structura duala: centru si periferie,
aflata in raporturi complexe, osciland intre exploatare,
imprumut cultural si modernizare (infrastructura,
administratie, elita nationala) se clatina, datorita
aparitiei actorilor globali si schimbarilor petrecute in
relatiile internationale datorita globalizarii.
Separatiile rigide dintre state, politice sau de alta
natura, dispar sub loviturile unor entitati ce ameninta
insusi existenta si rolul traditional al
statului-natiune.
Imperiile edificate intr-o lume stato-centrica
incep sa fie percepute ca vechi, depasite de noi
modele globaliste.
Apar imperii-organizatie care nu mai folosesc ca
baza un stat ci o organizatie internationala autonoma,
precum ONU, NATO, Consiliul Europei, a caror vocatie
regionala sau universala aminteste de o forma imperiala
de pace prin forta dreptului, prin civilizarea
regiunilor rebele (state barbare, zone atinse de
conflicte religioase sau etnice sangeroase) sub
pretextul interventiei umanitare.
Unele imperii-organizatie isi propun sa foloseasca
forta armata pentru pacificarea/controlul
politic/stabilizarea unor regiuni de pe glob (vocatie
interventionista globala), precum NATO ca alianta
imperiala globalista, ceea ce apropie mult actualele
imperii-organizatie de clasicul tip imperial.
Altele doresc o expansiune teritoriala pasnica,
bazata pe indeplinirea unor criterii politice de catre
statele candidate dintr-o anumita regiune – OSCE,
Consiliul Europei, UE sau de pe glob – «statele
doritoare de pace» amintite de Carta ONU.
Obiectivele imperiale de azi sunt altele:
pacificarea unei zone, pastrarea stabilitatii prin
impunerea respectarii unor cerinte politice specifice
(democratie, economie de piata, stat de drept,
respectarea drepturilor omului, pluripartidism, alegeri
libere, ne-discriminare).
In ultima decada a secolului XXI, aceasta motivatie a
fost «imblanzita» prin crearea de parteneriate
strategice cu zone de importanta strategica pentru
centrul imperial, zone care insa nu pot fi inglobate
vizibil, pentru un motiv sau altul, in sfera imperiala
protectoare.
Imperiile post-moderne, aflate intr-o lume afectata de
anumite fenomene globaliste precum de-teritorializarea,
se specializeaza in protejarea, afirmarea, promovarea si
confundarea cu o anumita forma politica de cultura:
democratia.
Unele imperii post-moderne sunt legale
(acceptate, sub diverse denumiri, in ordinea juridica
internationala; care-si asuma expres obiectivul de a
respecta, extinde si civiliza periferiile – prin
principiile democratiei, ale statului de drept, ale
economiei de piata, ale drepturilor omului; care
suplinesc sau preiau sarcinile traditionale ale statelor
– natiune, protejand cetatenii din interiorul granitelor
lor – de ex. spatiul de securitate, libertate si
justitie creat prin tratatul de la Amsterdam).
Alte imperii legale precum Consiliul Europei uzeaza de
viziunea pan-europeana spre a materializa o extindere
teritoriala politica (incompleta, in raport cu scopurile
de dominatie economica si militara ale imperiilor din
trecut).
In lumea post-moderna, expansiunea imperiala nu poate fi
perceputa ca legala, ca admisa de ordinea juridica
internationala sau ca derulandu-se sub acoperirea
obligatiei generale de a respecta principiile de ius
cogens, decat daca se limiteaza la obiectivul
exportului de democratie si al economiei de tip liberal.
Imperiile isi gasesc insa justificari legale pentru a
actiona: se declara umane, campioane ale respectarii
si protejarii drepturilor omului, neezitand sa intervina
oriunde pe glob interesele lor strategice sunt vizate.
Expansiunea teritoriala a imperiilor din perioada
globalista ezita intre o conceptie traditionalista
(detinerea controlului politic asupra unei zone bine
delimitate, omogene) si una de tip globalist
(exercitarea dominatiei prin interventie umanitara, prin
gestionarea conflictelor din orice parte a globului si
prin participarea la reconstructia post-conflict).
Imperiile post-moderne nu au abandonat utilizarea
fortei militare ca instrument de atingere a scopului
politic – exercitarea controlului politic, economic,
cultural, militar asupra zonelor de interes strategic.
Insa o parte importanta din structura, atributiile,
obiectivele lor s-au modificat profund,
desprinzandu-se de conceptia conservatoare asupra
imperiilor de tip vechi.
Imperiile post-moderne sunt conduse de presedinti
care reprezinta partidul politic aflat la guvernarea
imperiului si a statului dominant, daca structura
acestuia este confederativa sau federativa.
Imperiile post-moderne pot fi, de asemenea, conduse de
colegii tehnocratice cu atributii supranationale
executive, precum Comisia Europeana, colegii aflate
intr-un raport de competitie intrinseca (in ciuda
principiilor de cooperare loiala intre institutiile UE
si a principiului atribuirii de competente) – cu
Consiliul de Ministri, ca garant al interesului statelor
membre si veritabil legiuitor al UE.
Imperiile post-moderne nu se depersonalizeaza complet,
in ciuda influentei masive a tehnocratilor fata de
politicieni, insa dovedesc implicit ca pot exista si
daca nu au imparat, armata imperiala sau cetatenie
imperiala. Aceste elemente raman simple concepte
istorice, dincolo de care tiparul imperial continua sa
se reproduca in forme evoluate.
Cea mai complexa, flexibila si dinamica structura
imperiala (pe care toti o considera un model de
succes al transferarii suveranitatii pe cale
liber-consimtita, ne-violenta de la state la Uniune), pe
care nimeni nu isi permite sa o considere «degenerata
forma imperiala» fara a fi invinuit de ideologisme
decrepite, de cadere in neo-marxism sau de o obsesie
specifica a periferiilor de a invinovati pentru orice
nereusita centrul imperial, este UE.
Calificata drept organizatie internationala cu vocatie
regionala, fara ca prin tratatele de baza sa i se ofere
o definire clara a naturii sale, UE incorporeaza uniuni
vamale, economice si monetare; politici
interguvernamentale; o dimensiune politica distincta –
intr-un cuvant, reprezinta un proces in plina
desfasurare. Acest proces denumit constructie europeana
nu poate fi redus la concepte deja devenite traditionale
precum: institutie, zona economica de liber schimb,
organizatie internationala, stat european, uniune
vamala. A incerca o calificare din perspectiva unui
singur concept ar insemna sa savarsim o eroare, sa
nu luam in considerare natura complexa, hibrida a
Uniunii.
Imperiul este insa o constanta a istoriei, iar
asocierea dintre o realitate greu de definit a zilelor
noastre precum UE si o structura compromisa, veche, fara
corespondent in epoca globalizarii ar fi socotita ca
hazardata pentru traditionalisti, pentru cei ce cred ca
imperiile si-au trait traiul, ca au disparut definitiv
de pe scena istoriei, facand loc structurilor pasnice,
democratice si umanitare.
Imperiile insa si-au modificat nu doar forma ci au
preluat obiective noi, functii noi; au creat
institutii si concepte noi. Imperiile sunt poate
entitatile care genereaza cele mai multe inovatii cu
privire la natura lor, la modelul politic si la metoda
prin care se dezvolta si se consolideaza. Imperiile pot
schimba civilizatiile, relatiile internationale datorita
fortei colosale de care dispun – fie militara, fie
culturala sau economica, folosita pentru a modifica
traiectoria istoriei conform viziunii lor ordonatoare:
instaurarea pacii imperiale.
Imperiile nu mai sunt aglomerari de tinuturi exploatate
fatis si carora li se refuza statutul de entitate
independenta, ci s-au preschimbat in retele de
organizatii care promoveaza un tip unitar de cultura
politica, manifesta o viziune unitara asupra economiei
mondiale, asupra modului in care sa fie structurate
relatiile internationale sau zonale.
Imperiile sunt astazi formate din state suverane,
independente, nationale – cel putin din punct de vedere
al dreptului international – care isi transfera voluntar
suveranitatea catre nivelul imperial de decizie, statele
alegand sa colaboreze pentru a-si imparti sarcinile cu
imperiul, atat pentru indeplinirea obligatiilor fata de
Uniune, liber asumate prin tratatele comunitare, cat si
prin cooperarea intarita pentru atingerea obiecitvelor
unionale.
Imperiul evolueaza si el, odata cu istoria. Apar forme
noi de guvernare pe care imperiul si le apropriaza in
chip discret spre a-i sluji scopurilor sale: de exemplu,
imperiile corporatiste ce au la baza nu o
structura politica ci una privata, ierarhica si
transnationala: compania comerciala.
Imperiul isi asociaza ideea de democratie, isi
doreste sa se debirocratizeze, sa fie aproape de
cetatean, sa protejeze consumatorii, sa respecte mediul
inconjurator, sa combata discriminarile intre cetatenii
sai, sa le asigure un spatiu de libertate, securitate si
justitie.
Armata imperiala devine o «forta de reactie rapida»,
cu o capacitate mai mult orientata spre ofensiva
(interventia in zonele de conflict din afara spatiului
securizat al centrului), decat de protectie a ariei
imperiale – centru si periferie. Armata imperiala de tip
nou nu mai inabusa revoltele din periferiile rebele,
aceasta fiind deja o abordare depasita a problemei, dat
fiind contextul egalitatii dintre statele membre ale
imperiilor de tipul UE, cat si angajamentului UE de a
respecta identitatea nationala a statelor membre.
In afara de imperiile legale (organizatii
internationale supuse dreptului international, precum
ONU, NATO, OSCE, UE, state federale precum SUA), exista
entitati non-politice, care sunt create de
globalizare: imperii-retea, imperii corporatiste create
de companiile transnationale si aflate in cautare de noi
piete de desfacere, imperii private create de indivizi,
imperii mass-media.
Aceste imperii nu se considera obligate sa isi asume
fatis obligatii tinand de dreptul international ci
prefera sa existe intr-o stare de cvasi-legalitate,
ca subiecte de drept intern ale unui stat-natiune, insa
avand o structura, atributii, obiective si scopuri
transnationale de tip imperial – captarea periferiilor
ca piete de desfacere a marfurilor, serviciilor,
capitalurilor apartinand nucleului imperial.
Dincolo de sfera imperiilor legale, care exista ca
subiecte de drept international sau intern, avand o
existenta juridica sub o anumita forma permisa de lege,
se afla imperiile transnationale ilegale create de
globalizare. Acestea nu doar ca refuza sa respecte
ordinea juridica internationala si pe cea a statului
unde isi au centrul, ci incalca sistematic (ca un scop
politic in cazul retelelor teroriste; ca un scop privat
in situatia retelelor crimei organizate) aceste norme de
drept.
Ele functioneaza subteran (imperii underground),
preferand starea de clandestinitate si reprezinta o
amenintare pentru securitatea si mentinerea puterii
asupra relatiilor internationale pe care imperiile de la
suprafata, cele legale, doresc sa le guverneze in
exclusivitate.
Lupta istorica pe care o initiaza globalizarea in
mileniul trei este tocmai acest conflict intre imperiile
vizibile si cele subterane, intre ideea de legalitate
imperiala si ilegalitatea imperiala, contra-ordinea.
Imperiile moderne oscileaza intre o personalizare de tip
traditional (monarhie, identificarea cu un imparat care
cumuleaza functiile politice) si una moderna (presedinte
ales de popor; partid politic aflat la putere care
domina un aparat de stat de cele mai multe ori represiv
in raport cu populatiile controlate).
Exista, de asemenea, forme imperiale de tranzitie de
la etapa moderna la cea post-moderna: SUA, de ex.,
care adopta politica selectiva a periferiilor controlate
de la distanta: interventiile fulger, coalitiile ad-hoc,
precum si o viziune de pacificator, de aparator al
drepturilor omului, de garant al securitatii si pacii
internationale, de luptator impotriva terorismului
international. Toate acestea sunt clisee ale
discursurilor politice de asazi, care insa ascund o
conturare a modelului imperial de expansiune adaptat la
cerintele lumii contemporane, o lume inca nedefinita, a
turbulentelor globale.
Decolonizarea a distrus doar un anume tip de imperii –
cele europene coloniale, fara a elimina definitiv
matricea imperiala, lucru imposibil de altfel. Cauza
aparitiei structurilor imperiale sta in lupta pentru
captarea periferiilor, dintre diferite entitati
politice, in scopul de a accede la statutul de putere
regionala si/sau universala, de a controla zonele
captate.
Imperiul inseamna, in acceptiune traditionala, ierarhie
asociata cu exploatarea; nivel supranational de luare al
deciziei, ce foloseste baza statala pentru scopul
supravietuirii si al afirmarii in lume al ansamblului
imperial, al fortei sale.
Imperiul nu este, precum statul – in unele conceptii
reductioniste, o suma aritmetica a vointelor statelor
dominante, ci o entitate politica distincta de
statele-leader, care hotaraste in nume propriu, care
are o politica imperiala proprie dupa care actioneaza.
Dupa decolonizare, ordinea internationala ini-tiata de
aparitia ONU consacra implicit formarea
imperiilor-organizatie, a imperiilor-postmoderne ce
se contureaza ca atare in plin Razboi Rece, anume
blocurile imperiale moderne URSS si SUA.
Prin decolonizare, statele natiune foste colonii isi
castiga dreptul de a accede la viata internationala, la
formarea normelor de drept international. Se
universalizeaza, deci, participarea statelor nou formate
in urma faramitarii imperiilor coloniale, la crearea
ordinii juridice si politice internationale.
Principii precum respectarea suveranitatii statale,
neinterventia in treburile interne ale unui stat,
interzicerea razboiului ca mijloc de reglementare a
diferendelor dintre state, respectarea independentei, a
integritatii teritoriale a unui stat etc., inscrise in
Carta ONU, devin fundamentele noii ordini juridice
internationale.
In acest context, sansele de a-si asigura succesul si
expansiunea revin imperiilor care nu contesta fatis
aceste principii, spre a intra in legalitate, desigur,
nu ca imperii ci in calitate de subiecte de drept
international sub diferite denumiri: stat,
federatie, organizatie internationala, uniune de state,
comunitate de state etc.
A doua tendinta a societatii internationale dupa 1945 se
refera la cresterea interdependentelor dintre natiuni,
la universalizarea acestor interdependente, ceea ce duce
la aparitia organizatiilor internationale, apoi la
proliferarea lor si in cele din urma la consolidarea
unora dintre ele – NATO, UE, OSCE, ONU, ASEAN.
Imperiul-organizatie devine o forma subtila de
constructie imperiala a epocii post-moderne,
rivalizand ca specie imperiala cu forma deja clasica
a imperiului-stat.
A compara UE cu un imperiu modern nu este nici inutil,
nici hazardat, deoarece pornim de la premisa ca UE nu
este decat o alta expresie istorica, inca
nedefinitivata, a imperiului, indiferent sub ce
denumire preferam sa il ascundem.
MADALINA
VIRGINIA ANTONESCU
- doctorand in drept european in cadrul Facultatii de
Drept, Univ. Bucuresti. A absolvit Colegiul Juridic
Franco-Roman de Studii Europene, fiind diplomata a
Universitatii Europene Sorbona-Pantheon-Paris I. A
absolvit in 2002 masteratul SNSPA in Relatii
Internationale si Integrare europeana, ca sefa de
promotie. Este autoare a doua monografii: «Regimul
juridic al strainului persoana fizica in Romania» si
«Uniunea Europeana, un imperiu al secolului XXI? Spre o
civilizatie unionala». Este expert in cadrul
Institutului Roman de Studii Internationale «Nicolae
Titulescu».
sus
|