Tema Europeana
Cetatenia europeana intre trecut si viitor
CRISTINA VINTILESCU
This is a study on the European
citizenship statute, juridical and political. There
is several problems that have to be reviewed when we
talk about “European citizenship”, each with a
different set of solutions: the
nationality-citizenship relation, the multi-level
citizenship, etc. But the political structure of EU
is built on democratic and liberal values, so that
we can consider that there is a strong basis for the
European Constition project and, through that, for a
strong and de facto political union, which can offer
its citizens a non-disputed statute.
Uniunea Europeana, organizatie cladita din
ruinele celui de-al doilea razboi mondial din dorinta de
a stavili razboiul pe continent odata pentru totdeauna,
a fost sortita inca de la inceput sa capete intr-o buna
zi contururi politice, astfel incat Europa politica
unita devine acum miza esentiala a viitorului Europei.
Aceasta aspiratie a devenit din ce in ce mai manifesta
de la adoptarea in 1992 a Tratatului de la Maastricht,
culminand astazi cu dezbaterile asupra Constitutiei
Europene.
Dar aceasta Europa numara acum aproape de cinci sute de
milioane de persoane, la care se vor adauga inca vreo
cateva zeci de milioane odata cu aderarea Romaniei si
Bulgariei. Participarea acestora la dezvoltarea Europei
politice ramane insa limitata. Despre a cui Europa
vorbim atunci, daca nu despre cea a cetatenilor ei?
“Europa” de astazi a fost faurita inca de la inceput de
elitele politice conducatoare si nu de cetateni. Mai
este oare azi posibila continuarea acestui traseu? Putin
probabil. Discutiile aprinse si criticile aduse Uniunii
din cauza deficitului ei democratic o dovedesc. In
aceasta constructie politica, principiile democratiei
reprezentative apar abia in anii ’70, odata cu alegerea
pentru prima data a Parlamentului European prin sufragiu
universal direct si odata cu enuntarea drepturilor
fundamentale (in “Carta europeana a drepturilor
fundamentale” adoptata in 1999 de Consiliul european
de la Köln).
Dar despre ce fel de cetateni si despre ce fel de
cetatenie este vorba aici? Raspunsul la aceasta
intrebare este fundamental nu numai pentru ca priveste
in mod direct destinele acestor sute de milioane de
oameni care traiesc in UE, ci si tot ceea ce s-a
incercat a se construi pe continent in ultima jumatate
de secol. El se refera in mod expres la caracterul
democratic al acestei constructii politice. Iar cei
aflati in centrul acestei discutii sunt cetatenii.
Philippe Herzog1 enumera trei cai pentru
a ajunge la democratia populara: ameliorarea democratiei
reprezentative, participarea permanenta a cetatenilor si
a actorilor sociali si inventarea unei cetatenii
europene.
Deplasarea centrului de interes pentru Europa de la o
elita intelectuala si politica minoritara la ansamblul
cetatenilor din Europa reprezinta trecerea de la o
constructie artificiala la o entitate noua
transnationala si supranationala legitimata de acordul
cetatenilor sai responsabili si interesati de viata
publica europeana; de la o entitate juridica abstracta
si indepartata de cotidian la o veritabila societate
europeana ai carei cetateni vor fi legati prin noi
retele de solidaritate. Discutia despre cetate-nia
europeana se inscrie in cadrul mai larg al teoriei si
filosofiei politice, juridice si sociologice.
Cetatenia europeana est un concept recent (consacrat de
Tratatul de la Maastricht din 1992) nascut dintr-o idee
mai veche (datand aproximativ din anii ’40) care se
refera la o realitate nesigura si inconsistenta.
Titularii cetateniei europene sunt resortisantii
statelor membre ale Uniunii Europene.
Cetatenia ca si concept are un continut atat politic
(cetatenia ca drept al Cetatii definind statutul
personal al unui individ2) cat si juridic
(referitor la ansamblul de drepturi subiective pe care
un individ le poate invoca). Conditia existentiala a
cetateniei este capacitatea de a avea drepturi (drepturi
subiective conform teoriei pozitive a dreptului) si de a
le putea pune in aplicare. Pe cale de consecinta,
cetatenia europeana exista in masura in care titularii
sai se pot bucura de drepturile care deriva din acest
statut.
Ce este cetatenia
europeana?
Desi intrebarea nu este usoara, am putea raspunde mai
simplu prin trei cuvinte: cetatenia europeana este o
idee, un concept, o realitate.
Ideea de a impamanteni un nou tip de cetatenie care sa
apartina mai multor popoare nu este noua. Inca din iunie
1940, Charles de Gaulle, Jean Monnet si Winston
Churchill o considerau posibila in cadrul unei Uniuni
franco-britanice.
Daca noutatea conceptului de “cetatenie europeana”
este destul de controversata, nu exista insa dubii
asupra caracterului sau artificial. Cetatenia europeana
este o inventie (P. Magnette, Philippe Herzog, Catherine
Withol de Wenden), o constructie artizanala incompleta
si al carei proces de agregare se afla inca in
desfasurare. Ea marcheaza insa o noua etapa in lunga
istorie a drepturilor Cetatii.
Ca idee, ea simbolizeaza comunitatea de obiective si de
mijloace care se construieste intre statele membre – mai
bine spus, intre popoarele acestor state – ale Uniunii
Europene. Ea deriva din ideea de baza a constructiei
europene: aceea de a asigura pacea, permitand popoarelor
sa traiasca laolalta in virtutea unor reguli si
institutii comune, liber consimtite. Ea se doreste a fi
materializarea aspiratiei exprimate in Declaratia
Schuman: “Noi nu unim state, ci oameni”, mijlocul
de a indeplini “destinul impartasit” (preambulul
Tratatului CECO).
Sintagma de “cetatenie europeana” nu a existat in
aceasta forma de la inceput. A existat mai intai
notiunea de “Europa a cetatenilor” care de-a
lungul timpului a evoluat si s-a aprofundat: in 1979,
odata cu alegerea Parlamentului European prin sufragiu
universal direct in toate tarile membre (ca urmare a
unei decizii din 1976) si in 1984, cand Comitetul
Adonnino – instituit de catre Consiliul de la
Fontainebleau – a dorit “sa dea o dimensiune mai
umana experientei comunitare”3. Abia in
1990, la initiativa guvernului spaniol, se adopta
notiunea de cetatenie europeana care va fi consacrata
juridic prin Tratatul de la Maastricht, unde e definita
(articolul 8 - primul punct) astfel: “este cetatean
al Uniunii orice persoana care detine nationalitatea
unui stat membru.”. Tratatul de la Amsterdam (1997)
adauga aici ca “cetatenia Uniunii completeaza
cetatenia nationala si nu o inlocuieste”. Proiectul
de Constitutie europeana si recentele discutii asupra
viitorului Europei au deschis din nou subiectul
cetateniei imbogatindu-l cu noi aspecte.
Dincolo de notiune si idee, exista insa si o realitate
politica a cetateniei europene. Abia schitata pentru
unii, pentru altii insa suficient de puternica, aceasta
realitate este data de continutul cetateniei si mai ales
de aplicarea ei si de evaluarea eficacitatii sale. Din
nefericire nu exista mijloace foarte clare de evaluare a
acestei eficacitati, in ciuda dublei valori pe care
cetatenia europeana o are astazi de jure. Se face
referire aici la valoarea juridica si politica a
continutului actual al cetateniei europene care este
concomitent un statut de drepturi si o institutie
politica.
Ca statut de drepturi, cetatenia ajuta la observarea
naturii compozite a Uniunii Europene, care este ea
insasi o comunitate de drept, un sistem socio-economic
si din ce in ce mai mult o entitate politica.
Drepturile, inscrise pentru prima data in Tratatul de la
Maastricht si completate ulterior la Amsterdam, Nisa,
mai nou in Constitutia europeana, exista nu numai in
cadrul tratatelor, ci si in alte acte normative: decizii
ale Consiliului, directive, etc. Este vorba in final de
patru drepturi (nu le punem inca la socoteala pe cele
cuprinse in tratatul instituind o Constitutie pentru
Europa, deoarece aceasta nu este inca in vigoare), din
care trei politice (restul drepturilor economice,
sociale fiind deja garantate cetatenilor fiecarui stat
membru in parte intr-un fel sau altul, mai ales prin
faptul ca toate statele membre sunt parti ale
conventiilor si declaratii internationale din acest
domeniu). Precizam mai intai dreptul de libera
circulatie si sejur pe intreg teritoriul Uniunii pentru
toate categoriile de cetateni europeni4. Apoi
dreptul de vot si de eligibilitate in Parlamentul
european si, dupa tratatul de la Amsterdam, si in
alegerile municipale5. De asemenea, dreptul
de a beneficia de protectie diplomatica si consulara
intr-un stat tert in care tara persoanei respective nu
are reprezentanta diplomatica, din partea
reprezentantelor diplomatice (care exista in statul
tert) ale oricarui stat membru; si aceasta in aceleasi
conditii cu ale resortisantilor statului respectiv.
Dreptul de petitie in fata institutiilor europene
intr-una din cele 20 de limbi oficiale ale Uniunii vine
pentru a acoperi deficitul de transparenta democratica a
Uniunii si de a-l apropia pe cetatean de administratia
europeana.
Ca institutie politica, cetatenia europeana este
expresia tuturor proceselor politice sau de negociere
interguvernamentale, a interpretarilor, impulsurilor
comunitare si a mobilizarilor sociale. Tocmai la acest
nivel putem regasi “dinamica cetateniei” (Anicet
le Pors) noutatea sa si in acelasi timp aspectele sale
cele mai controversate. C. de Wenden subliniaza
de altfel ca unul din obstacolele majore in definirea si
stabilirea unei cetatenii europene este tocmai
caracterul sau evolutiv in permanenta transformare,
care-i confera o doza de instabilitate si neprevazut.
Este deci dificil de a spune care este natura exacta a
acestui straniu prototip de cetatenie, care nu pare a se
supune nici traditiei nationale germane a lui jus
sanguinis, nici celei franceze a cetateniei civice,
dar care le imbina totusi pe amandoua, concurand
suveranitatea statului de a edicta asupra cetatenilor
sai si revendicandu-se in acelasi timp de la aceasta
prin faptul ca este definita prin regulile fiecarui stat
membru de a-si stabili cetatenia.
Ce caracteristici pentru
ce tip de cetatenie?
Daca se convine asupra faptului ca cetatenia europeana
este un concept nou care comporta o serie de ambiguitati
de sens si de continut, atunci ne putem interoga si
asupra pertinentei unui asemenea concept. Ar fi oare
imaginabila constructia unei Uniuni Europene politice, a
unei solidaritati a popoarelor, a unei comunitati de
interese fara oameni? Si, daca nu, atunci care ar fi
modul cel mai bun, in sensul eficientei, de a atinge
aceste obiective? Prin mentinerea popoarelor
(natiunilor) ca referenti principali si eventuala lor
adaptare la noile conditii, sau prin depasirea acestui
model socio-politic si inlocuirea lui treptata cu unul
nou? Sau ar trebui mai bine sa deplasam discutia de la
un nivel colectiv la unul individual? Probabil ca cea
mai buna cale de a intelege toate nelamuririle ar fi de
a impaca cele doua paradigme (holista si individualista)
si de a incerca explicarea fenomenelor prin prisma
ambelor.
Principala chestiune care se pune este cum sa transformi
cetatenia europeana dintr-un artefact intr-o realitate.
Crearea unui sentiment comun de apartenenta si impunerea
lui de sus in jos (de la instantele europene la
indivizi) nu poate functiona pe termen lung.
Dificultatile crearii unei solidaritati de fapt sunt
numeroase si se datoreaza in primul rand diversitatii
culturilor nationale, mai exact a rivalitatilor sau
antagonismelor istorice intre unele din ele, precum si
procesului continuu de largire. C. de Wenden se
intreaba daca putem fi cetateni in acelasi fel intr-o
Europa a celor 12, 25 sau chiar mai multi si cum sa
reusesti sa institui o anumita stabilitate a cetateniei
europene cand totul se gaseste intr-o permanenta
miscare?
“Odata Uniunea Europeana construita, trebuie
inventati cetatenii.”6 Dar mai exact, ce
este acela un cetatean al UE? Este mai intai un proiect
care se contureaza in jurul unor linii fundamentale:
disocierea dintre nationalitate si cetatenie, inovatia
institutionala (mai ales constitutionala), elaborarea
unei culturi comune care depaseste frontierele statelor,
acceptarea unor noi valori civice (nediscriminarea,
pluralismul cultural, multiplicitatea referintelor si a
alegerilor).
Conform conceptiei aceleiasi autoare, actuala cetatenie
europeana incearca sa se supuna acestor imperative, dar
nivelul de reusita este relativ. Ea ar fi mai intai o
cetatenie de reciprocitate bazata pe reciprocitatea
drepturilor intre resortisantii europeni (in
conformitate cu principiile de nediscriminare si de
egalitate), apoi una de atributie deoarece
provine din nationalitatea unuia din statele membre din
care extrage constiinta de apartenenta la acesta a
cetatenilor sai.
Se vorbeste de altfel mult si despre o “cetatenie de
rezidenta” sau de o “cetatenie civica” pentru
a sublinia o orientare orizontala de participare
cetateneasca, varianta care ar elimina aproape cu
desavarsire caracterul national, deoarece i-ar include
in exercitiul acestei ceta-tenii si pe rezidentii
non-cetateni europeni din statele membre. Aceasta
dezbatere tinde de fapt sa atraga atentia asupra
limitelor cetateniei europene. Noua frontiera devine
Celalalt, Strainul, in sensul celui care nu apartine
Uniunii Europene. Astfel, cetateanul european ar aparea
ca un intermediar (un fel de cetatean de rangul doi)
intre cetateanul national si Strainul extracomunitar.
Dar oare aceasta cetatenie nu ar ramane exclusiva in
raport cu strainii care rezida in statele membre? Nu ar
incuraja oare, pe cat de paradoxal ar putea parea
dezvoltarea unor noi comunitati de minoritati nationale
in statele sale, ba chiar a unui nou cerc vicios al
sentimentelor discriminatorii? Ce se poate face pentru a
preveni aceste efecte indezirabile ale cetateniei
europene?
Raspunsurile difera de la o extrema la alta. Cu toate
acestea, ele converg toate catre doua aspecte: cel
national si identitar pe de o parte; cel al
legitimitatii democratice pe de alta.
Nationalitatea,
identitatea si cetatenia europeana
La prima vedere, raportul dintre nationalitate si
cetatenie europeana impune o ecuatie destul de simpla.
Exista doua posibilitati: supra-pozitionarea –
cetatenia europeana este o cetatenie noua
(transnationala sau supranationala) care fie o
eclipseaza pe cea nationala, fie ii este subordonata,
caz in care nu ar mai avea nici o valoare; si
super-pozitionarea intelegand prin aceasta ca
cetatenia europeana este un complement al celei
nationale. In toata aceasta discutie, balanta este
inclinata de catre chestiunea identitara. Exista o “geometrie
variabila a apartenentei, cu mai multe niveluri de
intensitate, de solidaritate si de loialitate”7,
care inclina in favoarea uneia sau alteia dintre
variante.
In realitate, chestiunea nu este chiar atat de simpla,
mai ales ca “nationalitate” si “identitate” sunt la
randul lor niste termeni ambigui si controversati.
In prima varianta a acestei “ecuatii” se gasesc la
extreme pe de o parte nationalistii (extremistii mai
ales) si euroscepticii, iar de cealalta pro-europenii
care cred intr-o estompare din ce in ce mai pronuntata a
statului natiune.
Cei care neaga existenta unei cetatenii europene
contesta insusi fundamentul si pertinenta Uniunii. Din
punctul lor de vedere, ar fi imposibil sa conciliezi
sentimentele de apartenenta nationala cu aspiratiile
“unioniste”. In realitate nu ar exista o adevarata
comunitate de interese, deoarece informatia ajunge
foarte dificil la ceta-teni, este trunchiata si greu de
inteles, in plus ea este si foarte putin atragatoare
pentru viata cotidiana a indivizilor. Timpul
statului-natiune nu ar fi apus inca, iar incercarea de a
pretinde acest lucru ar fi chiar daunatoare stabilitatii
politice si sociale interne a statelor.
La cealalta extrema, sustinatorii cei mai entuziasti ai
cetateniei europene afirma sfarsitul statului-natiune,
considerand depasita epoca nationalismului. Europa
occidentala se gaseste deja intr-un stadiu in care
procesul de integrare nationala s-a incheiat de multa
vreme si deci ar parea mai mult decat normal sa se
treaca la un stadiu superior de integrare: acela
“postnationalist” (Mattei Dogan)8 sau
supranational (conform teoriei patriotismului
constitutional a lui Jürgen Habermaas). Paul Magnette
considera ca aceasta noua forma de cetatenie integreaza
concomitent o dimensiune orizontala (relatiile dintre
concetateni europeni de diferite nationalitati) – ca
unic mod de a crea o unitate de valori – si o dimensiune
verticala (relatia directa intre institutiile europene
si cetatenii uniunii in paralel cu eliminarea imixtiunii
statelor nationale). Dimensiunea orizontala este
privilegiata, scopul ultim al acestei conceptii fiind de
a crea o veritabila identitate si solidaritate a
europenilor. Desi vorbeste de o anumita
complementaritate9, varianta lui Magnette
opteaza pana la urma pentru o eliminare treptata a
cetateniei na-tionale.
Intre aceste doua extreme, cei care aleg sa impace
caracterul national cu cel european sunt destul de
numerosi, iar propunerile lor destul de diversificate.
De pilda, Cristophe Bertossi subliniaza ca
meritul cetateniei europene este de a fi marcat ruptura
cu monopolul ceta-teniei nationale. Contestandu-i
noutatea, el subliniaza totusi importanta autonomizarii
cetateniei nationale, ceea ce ar putea deschide
perspective unor forme veritabil noi de cetatenie, ca de
pilda cea de rezidenta. Cetatenia europeana este un
hibrid, deoarece ea comporta in acelasi timp un element
supranational (drepturi politice pentru cetatenii
europeni), un element national (derivat din propria-i
definitie) si un element local (care le-ar permite
cetatenilor europeni sa fie inscrisi intr-o cetatenie de
rezidenta). Problema acestei abordari ar fi insa ca
titularii cetateniei europene nu sunt intotdeauna usor
identificabili, ceea ce ridica riscul discriminarii
unora dintre ei. Sunt vizati mai ales acei rezidenti de
origine extra-comunitara dintr-un stat membru. Se
vorbeste in acest caz de doua tipuri de rezidenti cu un
statut diferit. Dupa Olivier Lluansi o solutie ar
fi oferirea unui statut de rezident al Uniunii Europene
care ar inlocui nationalitatea ca criteriu de definire
al cetateanului european.
Philippe Herzog propune sa se mearga in doua
directii, adica, la nivel national sa se deschida
natiunea (in sensul de a largi intr-o oarecare masura
conceptiile nationale), iar la nivel european sa se
incerce crearea unei societati veritabile si “introducerea
in cadrul institutiilor comune devenite mai
reprezentative, a unor posibilitati inedite de
participare”10.
Toate aceste propuneri vizeaza in final crearea in timp
a unei identitati europene. Dar cum sa concepi aceasta
identitate fara ca ea sa intre in conflict cu identitati
concurente? Acest lucru n-ar fi totusi imposibil, dat
fiind faptul ca, sociologic, fiinta umana se identifica
oricum prin prisma mai multor identitati. Dificultatea
va consta insa in gasirea liniilor de echilibru si de
complementaritate dintre acestea si in eliminarea
punctelor de falie.
In orice caz, constituirea unei identitati europene n-ar
fi posibila fara acordul europenilor. Ceea ce ne conduce
la o alta problema fundamentala, si anume aceea a
legitimitatii.
Legitimitatea
democratica si cetatenia europeana
Constructia politica a Uniunii Europene sta sub semnul
valorilor democratice si liberale. Apare astfel
intrebarea daca putem sa cream in mod artificial o
solidaritate cetateneasca intr-o entitate politica de
talia Uniunii Europene, care pare din ce in ce mai mult
a reproduce la nivel supranational caracteristicile
Statului-natiune. Unde ar putea fi gasita legitimitatea
unei asemenea constructii politice? In randul unor
cetateni europeni care constientizeaza si interiorizeaza
mai adanc acest statut consimtit.
Pentru aceasta este nevoie de o participare mai activa
si un interes mai mare pentru evenimentele si viitorul
Uniunii Europene. Or aceasta linie de conduita
cetateneasca este foarte solicitanta si pare greu de
conceput ca o mobilizare in acest sens a cetatenilor
europeni ar putea fi posibila. Nu degeaba disfunctia
majora imputata cetateniei europene este “apatia
politica” a cetatenilor sai, apatie care tinde uneori sa
se transforme chiar in anomie. Fenomenul cel mai evident
al acestei tendinte este nivelul ridicat si crescand al
absenteismului la alegerile europene.
Incercand sa elucideze motivele acestuia, Pascal Delwit11
constata ca participarea la alegerile pentru Parlamentul
european a scazut cu fiecare scrutin din 1979. Acest
declin se datoreaza atat unor factori generali ca
scaderea generala a participarii electorale la nivel
national in statele membre; cat si unora particulari
care tin de functionarea institutionala fie a Uniunii,
fie a statelor membre. Chiar daca de-a lungul timpului
s-au eliminat diferentele la nivelul sistemelor
electorale (la ora actuala scrutinul este de
reprezentare proportionala, dar se discuta din ce in ce
mai mult de introducerea votului uninominal, tocmai in
speranta de a apropia cetatenii de reprezentantii lor si
in acelasi timp de a le spori interesul) pentru a se
putea forma un sistem partizan supranational, mai raman
inca de combatut cateva aspecte negative. “Interesul
general european” este pus sub semnul indoielii deoarece
programele partidelor candidate sunt prea generale si
evita chestiunile esentiale ale constructiei europene
(mai ales pe cele institutionale), nepropunand
cetate-nilor nici alternative viabile, nici subiecte
care-i intereseaza in mod direct, in ceea ce priveste
viata de zi cu zi.
Se impune deci intarirea mijloacelor de comunicare
sociala si sporirea accesibilitatii lor ca o modalitate
de a trezi interesul cetatenilor de a participa mai mult
la viata publica europeana si prin aceasta de a intari
caracterul democratic si deci legitimitatea uniunii
politice europene.
Problema cetateniei europene ridica dupa cum s-a putut
vedea o serie de chestiuni esentiale pentru viitorul
Uniunii Europene. De altfel importanta ei este bine
reflectata si in proiectul de Constitutie europeana care
este in proces de ratificare de catre statele membre. “Tratatul
instituind o Constitutie pentru Europa” dezvolta
conceptul de cetatenie europeana, adaugand alte drepturi
specifice acesteia (care desi aveau si inainte baza
juridica sunt aici pentru prima data enuntate expres in
randul drepturilor cetatenesti europene). Este vorba
despre dreptul la buna administrare si dreptul de acces
la documente12. De altfel, includerea in
textul Constitutie a “Cartei drepturilor fundamentale a
UE” este o dovada in plus a vointei de a crea de facto o
uniune politica pentru cetateni, in care acestia sa
joace rolul primordial.
NOTE
1 HERZOG, Philippe (2000) L’Europe après
l’Europe, Paris, Editura L’Harmattan.
2 Dupa Paul Magnette ea ar constitui “unul
din instrumentele cel mai adesea utilizate pentru a
stabili intre popoare autonome, organizate in state
suverane, legaturi politice si juridice care sa le
exprime solidaritatea”, in LE PORS, Anicet (1986) La
citoyenneté, Paris, Editura PUF.
3 Rapoartele Adonnino au fost adoptate in
1985. Scopul programului era de a facilita libera
circulatie a persoanelor, de a informa cetatenii mai
bine, de a favoriza invatamantul limbilor straine, de a
dezvolta simbolurile de identificare sau de apartenenta
(imnul – a fost aleasa Oda bucuriei de L. Van Beethoven
– drapelul, pasaportul, permisul de conducere european –
incepand cu 1996).
4 Acesta implica intrarea, sejurul si
ramanerea pe teritoriul unui alt stat membru.
5 Conditiile cerute pentru a fi titular al
dreptului de vot si de eligibilitate in statul membru de
rezidenta sunt: 1. sa ai cetatenia europeana (adica
nationalitatea unuia din statele membre); 2. sa fii
rezident in statul membru unde se voteaza sau se depune
candidatura; 3. sa fii in conformitate cu prevederile
statului de rezidenta referitoare la dreptul de vot si
de eligibilitate si aplicabile resortisantilor statului
respectiv (in conformitate cu principiile de egalitate
si de nediscriminare intre electori si candidati
nationali si comunitari)
6 WITHOL DE WENDEN, Catherine (1997) La
citoyenneté européenne, Paris, Editura Presses de
Sciences Po, p.7.
7 Ibid 6
8 BERTOSSI, Cristophe (2001) Les
frontières de la citoyenneté en Europe: nationalité,
résidence, appartenance, Paris, L’Harmattan, p. 144.
9 “Geniul constructiei europene este de a nu
fi prezentat ca antinomice, ci complementare,
identitatile nationale si proiectul federal”, in LE PORS
Anicet (1986) La citoyenneté, Paris, Editura PUF.
10 Ibid 1, p. 239.
11 DELWIT, Pascal (2000) “Participation
électorale et scrutin européen: une légitimité minimale”
in GRUNBERG; Gérard; PERRINEAU, Pascal; ISMAL, Colette
(coord.) Le vote des 15. Les élections européennes de
13 juin 1999, Paris: Editura Presses de Sciences Po.
12 Tratatul instituind o Constitutie
pentru Europa:
Articolul II – 101: “Dreptul la buna administrare”
1. Orice persoana are dreptul de a beneficia de un
tratament impartial, echitabil si intr-un termen
rezonabil, din partea institutiilor, organismelor si
agentiilor Uniunii, in ceea ce priveste problemele sale.
2. Acest drept implica, in special:
a) dreptul fiecarei persoane de a fi ascultata inainte
de luarea oricarei masuri individuale care ar putea sa o
afecteze in mod nefavorabil;
b) dreptul de acces al fiecarei persoane la dosarul
propriu, cu respectarea intereselor legitime legate de
confidentialitate si de secretul profesional;
c) obligatia administratiei de a-si motiva deciziile.
3. Orice persoana are dreptul la despagubire din partea
Uniunii pentru daunele cauzate de institutiile,
organismele sau agentii acesteia, aflati in exercitiul
functiunii, conform principiilor generale comune si
drepturilor statelor membre.
4. Orice persoana se poate adresa institutiilor Uniunii
intr-una din limbile Constitutiei si are dreptul de a
primi raspuns in aceeasi limba.
Articolul II – 102: “Dreptul de acces la documente”
Orice cetatean sau orice cetateana a Uniunii si orice
persoana fizica sau juridica cu resedinta sau cu sediul
social intr-unul din statele membre are drept de acces
la documentele institutiilor, organismelor si agentiilor
Uniunii, oricare ar fi forma sub care se prezinta aceste
documente.
BIBLIOGRAFIE
Lucrari
GRUNBERG, Gérard; PERRINEAU, Pascal; ISMAL, Colette
(coord.) (2000) Le vote des 15. Les élections
européennes de 13 juin 1999, Paris: Editura Presses
de Sciences Po.
BERTOSSI, Cristophe (2001) Les frontières de la
citoyenneté en Europe: nationalité, résidence,
appartenance, Paris: Editura L’Harmattan
HERZOG, Philippe (2000) L’Europe après l’Europe,
Paris: Editura L’Harmattan.
LE PORS, Anicet (1986) La citoyenneté, Paris,
Editura PUF.
WITHOL DE WENDEN, Catherine (1997) La citoyenneté
européenne, Paris, Editura Presses de Sciences
Politiques.
DEFARGES, Philippe Moreau (2000) Les institutions
européennes, Paris, Editura Dalloz, Armand Colin.
Tratat instituind o Constitutie pentru Europa –
text comentat si adnotat –, Ministerul Afacerilor
Externe (traducere neoficiala), octombrie 2004
Traite établissant une Constitution pour l’Europe,
Communautés européennes 2005
Internet
http://www.europa.eu.int
http://www.info-europe.fr/document.dir/actu.dir/AC008647.htm
CRISTINA VINTILESCU
- absolventa a Facultatii de Stiinte Politice si
Administrative a Universitatii Bucuresti – sectia in
limba franceza. Master in Politica comparata la
Universitatea Bucuresti. Primul an (2002-2003) a fost
efectuat la Institutul de Studii Politice din Toulouse
(IEP Toulouse), in cadrul programului Socreates-Erasmus.
sus
|