Tema Europeana
Uniunea Europeana si procesul de extindere
ALINA BUZAIANU
This article analyzes the UE’s
enlargement process, with its consequences regarding
the political institutions and the life of its
citizens. There is an entire set of problems related
with these issues, starting with fears and
“euromyths” all the way to the difficulties raised
by the monetary union and economic growth. The
conclusion is that there are good chances for the
European Union to reach the conditions of strong
political and economical power in the second decade
of the XXIst century.
Uniunea Europeana este rezultatul unui proces
de cooperare si integrare care a inceput in 1951 intre
sase state europene: Belgia, Germania, Franta, Italia,
Luxemburg si Olanda. Dupa cinci valuri de aderari (1973:
Danemarca, Irlanda si Marea Britanie; 1981: Grecia;
1986: Spania si Portugalia; 1995: Austria, Finlanda si
Suedia; 2004: Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta,
Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia si Ungaria), UE are
acum 25 de State Membre si se pregateste pentru cea de a
sasea extindere. Acest proces are ca scop extinderea
pasnica a zonei de stabilitate si prosperitate catre noi
membri. State candidate in acest moment: Bulgaria,
Romania, Turcia si, recent, Croatia.
Numarul statelor membre ale Uniunii Europene a crescut
de la 15 la 25, odata cu cea de-a cincea extindere a UE
din data de 1 mai 2004. Extinderea este un pas important
in constructia unei Uniuni Europene mai puternice si mai
competitive, necesara pentru stabilizarea intregului
continent european, consolidarea pacii si democratiei,
intarirea economica si dezvoltarea durabila, precum si
pentru asimilarea diversitatii culturale si istorice
europene.
A fost un proces de durata si impreuna cu toate
celelalte entitati implicate, reteaua Camerelor de
Comert europene a contribuit din plin la pregatirea
procesului de aderare.
O pregatire adecvata pentru acest eveniment este cheia
succesului procesului de extindere a UE. Cu cat firmele
sunt mai bine informate, cu atat ele vor fi mai
competitive pe Piata Unica Europeana. Si cu cat sunt mai
performante, cu atat vor beneficia mai mult de
prevederile procesului Lisabona.
Data de 1 Mai 2004 reprezinta un punct de referinta
istoric si deosebit de important pentru dezvoltarea
Uniunii Europene (UE). Prin integrarea a 10 noi tari din
Europa Centrala si de Est si bazinul Mediteranean,
Uniunea Europeana impune acum celor 25 de state valori
comune de libertate, democratie, respectarea legii si a
drepturilor omului. Acest val de extindere reprezinta o
realizare unica – inseamna unitate in diversitate si in
acelasi timp, un angajament luat pentru promovarea
prosperitatii continentului nostru prin pace,
securitate, solidaritate si stabilitate pentru toti
cetatenii europeni.
Ce reprezinta extinderea
pentru “vechile” State Membre (EU 15)?
Extinderea este o evolutie naturala, fireasca, care
aduce sfarsitul divizarii continentului nostru –
consecinta a celui de-al doilea Razboi Mondial – si are
un impact la toate nivelurile care fac referire la
soarta continentului nostru. Extinderea, largirea zonei
de pace, securitate si prosperitate, pe care Uniunea a
adus-o Europei va asigura securitatea tuturor popoarelor
europene1. Cu o noua populatie de 450 de
milioane de locuitori, Uniunea reprezinta cea mai mare
piata interna din lume; aceasta Piata unica extinsa
reprezinta aproape 19% din comertul mondial. Accederea
celor 10 noi tari este preconizata a avea ca efect
pentru Europa celor 25, cresterea produsului intern brut
per total (PIB) cu 4-5%, crestere ce va fi corelata cu
scaderea PIB-ului mediu pe cap de locuitor la 92% fata
de UE 15. In orice caz, aceasta pierdere in cadrul
PIB-ului ar trebui sa fie repede compensata de
implementarea regulilor Pietei Unice si de accesul mai
bun al afacerilor pe piata, situatie care este de
asteptat sa conduca la o crestere in eficacitate
printr-un nivel mai ridicat al concurentei. Cresterea
concurentei ar trebui sa fie un semn pozitiv pentru
consumatorii europeni, in privinta preturilor,
diversitatii si calitatii bunurilor si serviciilor
existente pe piata, in timp ce la fel de bine poate
asigura o protectie consistenta si la un nivel mai
ridicat pentru consumatorul european. Conditiile
generale pentru desfasurarea afacerilor au fost
imbunatatite printr-un cadru larg extins, liberalizat
privind investitiile si stabilitatea macroeconomica. Un
mediu legal mai sigur precum si solidaritatea cu
regiunile mai putin dezvoltate va contribui la o
crestere economica generala sustinuta. Rolul Uniunii in
afacerile mondiale – in afacerile externe, protectia
cetateanului, politica comerciala si alte domenii ale
guvernarii globale – va fi in buna masura intarit. Noile
State Membre vor imbogati Uniunea Europeana prin
mostenirea reprezentata de diferitele limbi, culturi,
traditii sau tezaure. Astfel, Uniunea devine mai mare si
este considerata ca fiind un factor pozitiv integrarea
celor 10 noi membri in UE.
Ce impact are extinderea
asupra vietii cotidiene?
De acum inainte, toti cetatenii Uniunii Europene vor
avea posibilitatea de a trai, calatori, munci si studia
cu mai multa usurinta pe intreg teritoriul acesteia,
care se intinde de la Marea Baltica pana in estul Marii
Mediterane. De exemplu, studenti din 25 de State Membre
pot studia la oricare universitate doresc in orice tara
membra a Uniunii. Legislatia europeana implementata in
noile |ari Membre va garanta aderarea acestora la
actualele standarde privind siguranta bunurilor si
serviciilor, publicitatea, comertul electronic,
practicile comerciale legale, regulile privind mediul
inconjurator si siguranta alimentatiei, a hranei. La
capatul perioadei de tranzitie prin care trece conceptul
de libera circulatie a fortei de munca, oameni de pe tot
cuprinsul Europei vor putea beneficia de politicile si
conditiile imbunatatite de angajare prin intermediul
cresterii nivelului de pregatire, a flexibilitatii
pietei muncii si mobilitatii fortei de munca, a
climatului de afaceri, adaptarea la noile tehnologii si
crearea de oportunitati egale. Va exista de asemenea si
o preocupare activa, reala pentru o crestere a calitatii
vietii, proces ce va fi realizat prin politici comune
europene care vizeaza protectia mediului si o securitate
mai buna pentru toti cetatenii Europei; toate acestea
vor fi realizate prin conjugarea eforturilor in lupta
impotriva crimei, drogurilor si migratiei ilegale.
In timpul perioadei de inceput a Uniunii extinse,
Tratatul de Aderare a intampinat perioade de tranzitie
pentru ca “vechile” si “noile” State Membre sa se poata
obisnui gradual cu noile dimensiuni economice si sociale
ale Uniunii Europene. Acest fapt va usura procesul de
integrare in ceea ce priveste libera circulatie a fortei
de munca, achizitionarea de terenuri si imobile, taxa pe
valoarea adaugata si accizele, precum si in privinta
mediului.
Ce efect va avea
extinderea asupra Institutiilor Europene?
Cele 10 noi state membre au fost incluse inca de la
inceput in procesul Conventiei de a determina o
Constitutie pentru Uniunea Europeana, reinnoind
Tratatele de baza. Conventia a luat astfel in
considerare atat prioritatile si ideile fiecarei noi
tari membre, cat si scopurile si interesele membrilor
mai vechi. Aceasta Constitutie va reintari Institutiile
Europene, va simplifica procedurile de luare a
deciziilor si va incorpora drepturile fundamentale ale
cetatenilor. Uniunea Europeana extinsa se confrunta
acum, cu o noua provocare comuna: aprobarea Constitutiei
de catre cetatenii si Guvernele Statelor membre.
Exista limite în ceea ce
priveste extinderea?
In textele Tratatelor Europene din trecut si in cadrul
Consiliilor s-au afirmat urmatoarele: “Orice stat
european poate aplica cererea de a deveni membru al
Uniunii” si “Accederea va avea loc de indata se un stat
asociat se dovedeste capabil sa isi asume obligatiile de
membru prin satisfacerea conditiilor economice si
politice cerute”. In prezent, doua tari candidate –
Romania si Bulgaria – au incheiat negocierile de aderare
cu obiectivul de a se integra in anul 2007. Alte doua
tari candidate – Croatia si Turcia – au fost acceptate
pentru inceperea negocierilor in Martie si Octombrie
2005, cu conditia ca macar cateva dintre conditiile
impuse sa fie indeplinite. Fosta Republica a Iugoslaviei
Macedonia si-a exprimat dorinta de a se alatura Uniunii
Europene, in timp ce posibilitatea de a deveni membru al
UE a fost creata si pentru alte state din Europa de
Sud-Est.
Ce se întâmplă cu noii
vecini ai Uniunii extinse?
Pentru a crea noi linii de diviziune in interiorul
continentului, Uniunea Europeana poate oferi vecinilor
sai mecanisme extinse de cooperare: a fost propusa
Politica Europeana de Vecinatate (PEV), care are menirea
de a impartasi valorile fundamentale si obiectivele
Uniunii Europene, cu tari vecine precum Belarus,
Ucraina, Moldova, Georgia si alte tari din Orientul
Mijlociu si Africa de Nord. Obiectivul urmarit este
acela de a construi un angajament reciproc cu aceste
tari vecine in privinta valorilor comune, in principal
in domenii ca: respectarea legii, buna guvernare,
respectul pentru drepturile omului, inclusiv cele ale
minoritatilor nationale, promovarea bunelor relatii de
vecinatate si a principiilor economiei de piata si a
dezvoltarii sustinute.
Noile si viitoarele
state membre
Cea de-a cincea extindere a Uniunii Europene s-a
consumat la data de 1 Mai 2004, dupa ratificarea
tratatului de aderare. Dupa sase ani de negocieri
asidue, Uniunea Europeana a fost de acord cu admiterea
a10 noi membri din Europa Centrala si Bazinul
Mediteranean, membri care au indeplinit, in acceptiunea
Uniunii, criteriile politice - democratie stabila,
respect pentru drepturile omului si pentru lege. Ca
economii de piata definitivate, acestea vor implementa
toate legile si politicile comune ale Uniunii Europene.
Intre timp, Bulgaria si Romania au incheiat toate
capitolele de negociere, in vederea definitivarii
pregatirilor pentru aderare in 2007. Acelasi fel de
negociere va fi inceput si cu Croatia si Turcia in 2005.
Extinderea UE – pericol
sau oportunitate?
Putini sunt factorii de decizie care mai contesta
necesitatea morala, economica si politica a procesului,
chiar daca unii dintre ei, cum sunt cei din Franta, s-au
convertit recent. Au fost, in fapt, invatate lectiile
razboiului din fosta Iugoslavie, de vreme ce extinderea
este perceputa ca un extraordinar element stabilizator
in estul continentului european.
Dupa recenta extindere, Europa celor 25 este al treilea
ansamblu populat din lume (453 milioane de locuitori),
cu mult insa in urma Chinei si Indiei, dar inaintea
Statelor Unite (300 de milioane de suflete) si Rusiei
(140 de milioane). Cu un PIB de 10.000 miliarde de euro,
Uniunea Europeana reprezinta o treime din bogatia lumii
si o cincime din comertul international. Natiunile
Unite, Fondul Monetar International sau Organizatia
Mondiala a Comertului vor ignora mai putin pozitia unui
grup care si-ar putea impune cu mai multa forta punctul
de vedere asupra problemelor mondiale.
Noile tari membre aduc un plus de dinamism economic.
“Cei 15”, cu o crestere de 0,4% in 2004, lasa impresia
ca stau pe loc in raport cu ritmul de 3,6% inregistrat
anul trecut de cei zece nou veniti, care ar putea
redistribui cartile in Europa. Daca China este atelierul
lumii, Cehia si Slovacia pot fi atelierul Uniunii
Europene, care dispune in Est de piete de desfacere, dar
si de o mana de lucru calificata si ieftina. Noile tari
membre, care reprezinta doar 5% din economia Uniunii, nu
vor beneficia insa decat progresiv de ajutoare agricole
directe, care devoreaza inca jumatate din bugetul
comunitar. Fondurile structurale, care au permis
decolarea Spaniei sau a Irlandei, vor fi, de asemenea,
limitate de regula ce nu permite sa se injecteze mai
mult de 4% din PIB in economiile noilor veniti, in
general economii sarace. In scenariul cel mai
“risipitor”, care are putine sanse de a fi realizat,
cotizatia “celor 15” la pusculita comuna ar trece de la
100 de miliarde de euro anual la 143 de miliarde in
2013, ceea ce ar insemna 1,15% din PIB, fata de 1% cat
este prezent.
Comisarul pentru extindere, Günter Verheugen,
obisnuieste sa spuna adesea ca extinderea a fost atat de
bine pregatita incat vechilor state membre le-ar fi
foarte greu sa respecte criteriile pe care trebuie sa le
indeplineasca noile state membre. “Cei 15” nu sunt
totusi entuziasmati. Dimpotriva, scepticismul pare sa
domine la Berlin sau Paris. Vechile state membre si-au
inchis temporar frontierele pentru muncitorii din Est.
In acelasi timp, statele bogate din Uniune, in frunte cu
Germania si Franta, vor sa inghete bugetul european la
nivelul actual, in pofida admiterii unor tari al caror
standard de viata nu reprezinta in unele cazuri decat o
treime din media vechilor tari membre. Sondajele de
opinie sunt si mai descurajatoare. Ultimul Eurobarometru
arata ca 47% din populaˇia “celor 15” percepe extinderea
mai mult ca un pericol decat ca oportunitate.
Franta este de departe cea mai ostila. Sondajele sunt
mai bune in Est, dar si aici atmosfera este departe de
euforia care domnea in timpul reunificarii Germaniei. In
vechile state membre nu se cunoaste nici unde se va opri
procesul intr-o Uniune care n-a prevazut ca se va
extinde atat de repede si cu atatea state, “big-bangul”
de la 1 mai fiind considerat o utopie la sfarsitul
anilor ‘90. Or, Romania si Bulgaria asteapta sa intre in
Uniune in 2007, fapt ce ar marca inceputul extinderii
propriu-zise in Balcani. Croatia se va aseza in curand
la masa negocierilor in vederea aderarii, iar Turciei va
trebui sa i se dea, pana la sfarsitul anului, un raspuns
concret si clar. Dezbaterea asupra frontierelor Uniunii
Europene n-a fost inca deschisa si daca aderarea Rusiei
pare exclusa, despre Ucraina, tara incontestabil
europeana, nu se poate spune acelasi lucru.
BILANT - Extinderea a
fost de bun-augur pentru statele care au aderat în 2004
Cei mai proaspeti membri ai Uniunii Europene resimt deja
beneficiile intrarii in blocul comunitar. In plus, cele
mai multe dintre ingrijorarile exprimate in urma cu un
an nu au fost confirmate.
Temerile privind consecintele negative pe care urma sa
le aiba ultima extindere a Uniunii Europene cu 10 noi
state nu au fost confirmate decat in mica masura, iar la
un an de la acest eveniment, cei mai noi membri se
bucura deja de avantajele apartenentei oficiale la
structurile comunitare. Dezbaterile si statisticile
oficiale demonstreaza ca nou-venitii inregistreaza deja
cresterea economica necesara pentru a le permite,
intr-un timp relativ scurt, sa faca fata exigentelor de
pe piata comuna.
Obstacole. Specialistii au constatat ca una
dintre temerile de acum un an s-a confirmat. Este vorba
despre cresterea criminalitatii organizate, care are
radacini adanci in tarile vecine noilor membri ai
Uniunii Europene, si pentru reducerea careia
institutiile comunitare trebuie sa deblocheze fonduri
importante.
O alta problema care starneste dezbateri aprinse este
contributia fiecarui membru la bugetul european.
Ministrul de Finante al Landului Bavaria, Kurt
Faltlhauser, a avertizat ca exista pericolul ca, pe
termen mediu, legile fiscale dupa care ar trebui sa se
ghideze toate tarile Uniunii Europene sa nu mai fie
respectate. Finantistul mai spune ca functionarea
defectuoasa a acestui set de norme fiscale la nivel
european, mai ales in privinta impozitarii, ar putea
determina o explozie rapida de indatoriri printre
statele europene.
Investitii. Bilantul unui an de la ultima
extindere a mai scos la iveala faptul ca, in multe
cazuri, cei mai noi membri colaboreaza regional mai bine
decat o fac landurile unei tari membre. Este vorba mai
ales de investitiile masive de la granita cu tari precum
Cehia, Polonia, Ungaria sau Slovacia. Primarul orasului
german Furth, localitate de frontiera, a adus ca exemplu
construirea unui complex economic urias in Cehia, chiar
la granita, lucru privit cu ostilitate de micii
intreprinzatori de ambele parti ale frontierei
germano-cehe. Localnicii se tem ca aceste afaceri
deschise peste granita, unde costurile salariale si de
productie sunt mult mai scazute, vor duce la disparitia
micilor intreprinzatori si, implicit, a locurilor de
munca. Ideea este combatuta de unii specialisti, care
spun ca posibilitatea transferurilor profitului in firme
din afara Germaniei nu a creat probleme in acest
domeniu. De fapt, sumele transferate in sisteme
financiare off-shore sunt nesemnificative in Germania.
In plus, deschiderea unor filiale in tarile estice
aduce, de fapt, noi locuri de munca si in Germania,
direct proportional.
Temeri. Procesul post-aderare nu este insa lipsit
de probleme. Ungaria a semnalat faptul ca, pentru a
atrage fonduri comunitare, Bruxelles-ul solicita
impartirea tarii in regiuni, procedura dificila si greu
de acceptat de catre maghiari. Una dintre ingrijorarile
majore ale oficialilor comunitari o reprezinta
capacitatea noilor tari membre de a asigura granitele
Uniunii Europene. Cel mai mare efort al politicienilor
si institutiilor se concentreaza pe aducerea la
cunostinta cetatenilor a conceptului de Europa unita,
aflat pentru multi la nivel de notiune abstracta.
Proaspetii intrati în UE
au emotii privind trecerea la moneda unica
Speculatiile financiare si preturile umflate cu pompa
sunt principalele temeri ale cetatenilor din cele 10
state nou-intrate in Uniunea Europeana cand vine vorba
de trecerea la moneda euro.
Slovenia, Ciprul, Malta si cele trei state baltice – in
2007, Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia – in 2009 sau
2010. Cam asa arata calendarul pe care guvernele
statelor care au aderat anul trecut la Uniunea Europeana
si l-au propus in vederea trecerii la moneda euro.
Procesul se anunta foarte dificil, si asta nu numai din
cauza conditiilor stricte pe care Banca Centrala
Europeana le impune unui stat care vrea sa treaca la
moneda unica. Cetatenii noilor state membre se bucura si
se tem in egala masura de perspectiva intrarii in zona
euro, iar informarea lor cu privire la efectele acestei
treceri va avea un rol important, dupa cum indica
rezultatele unui studiu publicat recent la Bruxelles.
Principala temere a proaspetilor cetateni ai Uniunii
este ca, o data adoptata moneda euro, intreprinzatorii
vor “trisa” la preturi, ridicandu-le in mod
nejustificat. De aceasta parere sunt 71% din europenii
chestionati. Intr-o masura la fel de mare, ei cred ca
moneda euro va aduce cu sine si perspective noi pentru
speculanti de tot felul, indica acelasi studiu.
De vina pentru temerile noilor cetateni ai UE sunt
euromiturile lansate in statele cu vechime ale Uniunii.
Cel putin aceasta este parerea comisarului european
pentru Afaceri Monetare, Joaquin Almunia. “In unele
tari, oamenii cred inca, in mod gresit, ca introducerea
monedei euro a atras scumpiri, iar cetatenii noilor tari
membre au preluat aceasta parere gresita”, spune
Almunia, precizand ca Executivul european “trebuie sa
faca tot posibilul pentru a combate falsa impresie ca
euro inseamna preturi mai mari”.
Solutii. Arma care sta la dispozitia Comisiei
Europene in ceea ce se anunta drept o lunga batalie cu
ideile preconcepute si cu euromiturile este, crede
comisarul, informarea. El sfatuieste guvernele celor 10
tari sa instruiasca cetatenii in legatura cu euro si cu
efectele practice pe care introducerea sa le va avea
asupra vietii lor de zi cu zi. Recomandarile precise ale
Comisiei includ crearea unor coduri de conduita
financiara, ce vor fi convenite de producatori si de
asociatiile consumatorilor, punerea la punct a unui
sistem de monitorizare a preturilor si instalarea in
magazine a unor panouri care sa ii ajute pe cumparatori
sa faca conversia de la fosta moneda nationala la euro.
Avantaje. Cei 10 au, insa, fata de membrii mai
vechi ai Uniunii, si cateva avantaje clare in clipa cand
vor adopta moneda unica. Cel mai important este ca
populatia acestor state este deja familiarizata cu euro,
care circula si sunt utilizati la ei in tara. Acest
lucru nu a fost valabil in cazul tarilor care formeaza
acum zona euro si care au preluat moneda imediat ce
aceasta a fost pusa in circulatie.
Comisia Europeana recomanda ca trecerea la euro sa fie
insotita de o perioada de tranzitie foarte clara, in
care preturile sa fie afisate atat in moneda europeana,
cat si in cea nationala. Aceasta perioada trebuie sa fie
insa cat mai scurta pentru a nu se ajunge la situatii
asemanatoare celor din Franta sau Belgia, unde, la ani
buni de la adoptarea euro, preturile inca sunt afisate
si in franci.
Pentru ca fiecare stat membru al Uniunii Europene poate
decide data cand va adopta euro, asa cum prevede
Tratatul de la Maastricht, oficialii romani au avansat
ca data-limita anii 2012-2013. Romania ar avea parte,
astfel, de o perioada de tranzitie de 3-4 ani dupa
aderare, pentru ca economia sa indeplineasca criteriile
necesare pentru alaturarea la zona euro. Dupa aceasta
perioada urmeaza un interval de monitorizare de minimum
doi ani. Abia atunci banca centrala economica decide
daca economia statului respectiv este suficient de
solida pentru a suporta trecerea la moneda unica.
NOTE
1 Pentru a avea o opinie mai completa asupra
procesului de extindere a Uniunii Europene, vezi site-ul
oficial al Comisiei:
http://europa.eu.int/comm/enlargement/
ALINA BUZAIANU
- Cercetator, Institutul Roman de Studii Internationale.
sus
|