Analize
Sistemul de partide romanesc in cautarea unei formule functionale
DANIEL BUTI
After the 2004 general elections,
the Romanian party system has shown a dominant trend
towards what analysts called “bipolarity”. Whether
this is the case or not – it’s rather to be mooted,
for we have two criteria: the party and the alliance
–, for the moment one can say that we have fewer
political parties, and the system can be labeled as
“multiparty, with dominant party”. But yet we don’t
have a stable situation in this domain, for we need
a stable and coherent power, which can do a
pragmatic opposition, ensuring the alternation.
Sfarsitul anului 2004 a fost unul exploziv si
asta deoarece el a adus cu sine spectacolul alegerilor.
Interesul tuturor observatorilor, comentatorilor, al
analistilor politici, al opiniei publice in general a
fost monopolizat de scena politica romaneasca, acolo
unde monologul prafuit si erodat al actorului plasat in
lumina reflectoarelor a fost intrerupt de replicile
taioase ale actorilor situati in plan secund, iesiti
parca miraculos din amortire. Scena s-a animat din nou,
iar spectatorii au inceput si ei sa aplaude. Dupa o
lunga perioada de “inghet” si letargie in politica
romaneasca pare a se juca o noua piesa (cu o alta
distributie).
Dincolo de rolul si importanta alegerilor intr-o
democratie, examenul electoral desfasurat in noiembrie
2004 si mai ales rezultatele acestuia, inseamna, pe
langa o noua alternanta la guvernare, si o restructurare
a sistemului partidist. Actorii politici primesc, isi
asuma sau sunt constransi sa interpreteze noi roluri. A
venit asadar momentul sa dam “verdictul cu privire la
dinamica sistemului de partide din Romania: noua
organizare partidista confirma sau nu multipartidismul
cu partid dominant”1? Dialogul la distanta
dintre domnii Alexandru Radu si Cristian Preda isi poate
afla acum raspunsul.
Ca atare, in cele ce urmeaza voi incerca sa analizez
sistemul de partide autohton, asa cum s-a configurat el
in urma ultimelor alegeri parlamentare. Si pentru ca
rezultatele obtinute sa poata fi comparate, metoda de
analiza ce sta la baza acestui demers este cea a
numarului efectiv de partide. Pentru a stabili valoarea
indicelui N (pentru anul 2004) voi utiliza formula
propusa de Markku Laakso si Rein Taagepera in 1979, dupa
cum urmeaza: N=1/s², unde s reprezinta proportia
locurilor fiecarui partid. Au fost luate in considerare
numai partidele parlamentare, reprezentate in Senat,
apreciindu-le marimea lor relativa dupa numarul
mandatelor. O astfel de optiune nu mai are nevoie de
nici o justificare, ea fiind temeinic argumentata atat
de Alexandru Radu cat si de Cristian Preda2.
Principalele argumente sunt legate, pe de o parte de
natura bicameralismului romanesc – parlament cu camere
simetrice si congruente – iar pe de alta parte, de un
factor tehnic, reprezentat de usurinta calculului
matematic in cazul camerei superioare in care nu se
regasesc acei reprezentanti ai organizatiilor
minoritatilor nationale care nu au reusit sa treaca
pragul electoral.
In legatura cu modul efectiv de calcul al indicelui N,
formula produsa de Arend Lijphart in cazul partidelor
aliate, formula agreata si de C. Preda, este, in ceea ce
ma priveste, mult mai adecvata. Ea presupune “calcularea
a doua numere efective de partide, mai intai pe baza
considerarii a doua partide, apoi a unui singur partid,
si realizarea mediei acestor doua numere”3.
Ca atare, am calcula mai intai numarul efectiv de
partide luand in seama aliantele din Senat ca
reprezentand fiecare o singura formatiune (N1) – este
cazul Uniunii Nationale PSD+ PUR si al Aliantei
“Dreptate si Adevar PNL-PD” – iar apoi socotind
partidele parlamentare in mod individual, ca actori
independenti (N2). In final am realizat media aritmetica
a celor doua valori obtinute.
De ce o astfel de modalitate de calcul? Pentru ca ea
reflecta mult mai bine realitatea; si pentru ca
argumentul sustinatorilor tratarii aliantelor ca actori
parlamentari unici a fost infirmat la alegerile din
noiembrie 2004. Daca intr-adevar pentru perioadele
1992-1996 cu CDR in opoziti, 1996-2000 cu CDR la
guvernare si 2000-2004 cu Polul Democratiei Sociale din
Romania la putere, comportamentul unitar si actiunea
concertata a reprezentantilor acestor formatiuni in
corpul legislativ “dincolo de interesele specifice ale
partidelor componente”4 justifica o astfel de
abordare, inceputul legislaturii 2004-2008 ofera un cu
totul alt exemplu. Astfel, desi a reusit patrunderea in
parlament datorita aliantei cu PSD, PUR a devenit,
gratie potentialului sau de coalitie, un actor politic
esential in configurarea viitorului sistem politic, si
asta dupa ce a aplicat o lovitura decisiva fostului sau
partener. Constienti de rolul lor crucial in alcatuirea
unei majoritati guvernamentale, umanistii au exploatat
la maxim noua conjunctura politica si au format un grup
parlamentar independent5. Mai mult, ei au
trecut, imprumutand un termen jurnalistic, dintr-o barca
in alta, in momentul in care au decis sa se alature la
guvernare aliantei PNL-PD-UDMR.
Revenind insa la numarul efectiv de partide, pornind de
la rezultatele obtinute am incercat o incadrare a
sistemul partidist romanesc in una din categoriile
formulate de Jean Blondel: sistemul bipartidist,
sistemul doua partide si jumatate, sistemul
multipartidist cu partid dominant si sistemul
multipartidist fara partid dominant (multipartidist
perfect).
Clasificarea
sistemelor de partide in functie de numarul si marimea
relativa a partidelor politice. Adaptare dupa J. Blondel
Sisteme de partide |
Voturi cumulate % |
Exemple ipotetice de distributie a locurilor
|
Numar efectiv de partide |
Bipartidist |
90% |
55-45 |
2 |
“Doua partide si jumatate” |
75%-80% |
45-40-15 |
2,6 |
Multipartidist cu partid dominant |
60%-70% |
45-20-15-10-10 |
3,5 |
Multipartidist fara partid dominant |
50% |
25-25-25-15-10 |
4,5 |
Sursa: Arend LIJPHART, op. cit., p.78
Sa vedem in continuare care este imaginea
pe care o infatiseaza sistemul de partide nou instituit.
Alegerile parlamentare din 28 noiembrie 2004 s-au
desfasurat, din punct de vedere juridic, in baza unei
noi legi electorale: Legea nr. 373/2004 pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului. La puternicele
presiuni ale societatii civile si ale mass-media,
Parlamentul a adoptat, pe final de mandat (cu doar doua
luni inaintea alegerilor), o noua lege electorala. In
ceea ce priveste modul de scrutin insa, noul act juridic
nu aduce nici o modificare: transformarea voturilor in
locuri se face conform aceluiasi sistem de reprezentare
proportionala cu liste blocate, repartizarea si
atribuirea mandatelor facandu-se in doua etape: la
nivelul fiecarei circumscriptii electorale si la nivel
de tara6. Se mentine de asemenea si pragul
electoral de 5% din voturile valabil exprimate pe
intreaga tara pentru partidele politice care participa
in mod individual in alegeri si un prag cuprins intre 8%
si 10% in cazul aliantelor politice si aliantelor
electorale. In aceasta ultima situatie, la procentul de
5% se adauga, dupa caz, 3% din voturile valabil
exprimate pe intreaga tara pentru al doilea membru al
aliantei, si cate 1% pentru fiecare membru al aliantei
incepand cu al treilea, fara a se depasi insa 10% din
voturi.
Pe fondul unei participari electorale destul de reduse,
putin peste 58% din cei 18.449.344 de cetateni cu drept
de vot7, rezultatele alegerilor au confirmat
polarizarea vietii politice in jurul celor doi mari
actori care s-au confruntat si in cazul alegerilor
locale. A rezultat astfel cel mai echilibrat parlament
din 1990 incoace, atat in ceea ce priveste raporturile
dintre principalii competitori, cat si cele dintre
putere si opozitie, asa cum se vor structura ele. Din
cele 52 de partide si formatiuni politice care s-au
inscris in cursa electorala, doar patru au reusit sa
acceada in parlament8. La acestea se adauga
cei 18 reprezentanti ai organizatiilor minoritatilor
nationale, care conform legii au obtinut cate un
reprezentant in Camera Deputatilor. Astfel, pe primul
loc in preferintele electoratului s-a plasat Uniunea
Nationala PSD+PUR cu 37% din voturi (189 de mandate),
urmata la mica distanta de Alianta “Dreptate si Adevar
PNL-PD” cu 32% din voturi (161 de mandate). Tabloul este
completat de PRM, care obtine 13% din voturi (69 de
mandate) si de UDMR cu 6% (32 de mandate).
Rezultatele
alegerilor parlamentare din 28 noiembrie 2004
|
Partide/ formatiuni
politice |
CAMERA DEPUTATILOR |
SENAT |
VOTURI |
MANDATE |
VOTURI |
MANDATE |
Nr. abs. |
% |
Nr. abs. |
% |
Nr. abs. |
% |
Nr. abs. |
% |
1. |
Uniunea Nationala PSD+PUR |
3.730.352 |
36.80 |
PSD - 113 |
132 |
39.75 |
3.798.607 |
37.16 |
PSD - 46 |
57 |
41.60 |
PUR - 19 |
PUR - 11 |
2. |
Alianta “Dreptate si Adevar
PNL-PD” |
3.191.546 |
31.48 |
PNL - 64 |
112 |
33.73 |
3.250.663 |
31.80 |
PNL - 28 |
49 |
35.76 |
PD - 48 |
PD - 21 |
3. |
Partidul Romania Mare |
1.316.751 |
12.99 |
48 |
14.45 |
1.394.698 |
13.64 |
21 |
15.32 |
4. |
Uniunea Democrata Maghiara din
Romania |
628.125 |
6.19 |
22 |
6.62 |
637.109 |
6.23 |
10 |
7.29 |
5. |
TOTAL |
10.136.460 |
100 |
332* |
100 |
10.219.553 |
100 |
137 |
100 |
*Organizatii ale minoritatilor nationale: 18, adica
5.42%
O prima observatie se poate desprinde in
acest moment: alegerile din 2004 au conservat compozitia
fostului legislativ. Practic, ca si acum patru ani,
aceleasi formatiuni politice reusesc sa convinga
electoratul sa le acorde votul. Avem asadar, un prim
semn al unei stabilitati, maturizari si asezari a
sistemului partidist romanesc. Ceea ce nu s-a conservat
insa este raportul de forte, puterea si legitimitatea cu
care fiecare actor politic a fost investit de catre
cetateni. Astfel, daca PSD a reusit performanta ca dupa
patru ani de guvernare sa obtina aproximativ acelasi
numar de voturi, fapt ce reprezinta o premiera in
politica romaneasca, “opozitia democratica”, a devenit
gratie formulei pe care a adoptat-o – Alianta D.A. –
principalul adversar al puterii. Acest lucru i-a
asigurat intrarea pe axa electorala centrala,
inregistrand astfel o crestere spectaculoasa9.
In ceea ce priveste PRM, partidul condus de Corneliu
Vadim Tudor nu a mai repetat performanta obtinuta in
urma cu patru ani, cand cele 19,48% din voturi pentru
Camera Deputatilor si cele 21,01% din voturi pentru
Senat, l-au transformat, din punct de vedere cantitativ,
in a doua forta politica a tarii. Anul electoral 2004 a
fost un esec pentru PRM. Acesta nu numai ca a pierdut 7%
din electori dar, in pofida tuturor incercarilor, nu a
reusit sa-si schimbe imaginea si statutul de partid
anti-sistem, izolat pe scena politica, prin neacceptarea
sa ca partener de catre nici un alt actor politic
parlamentar. De aceea, si in aceasta legislatura PRM a
ramas un partid condamnat la opozitie.
Imaginea parlamentului este completata de UDMR,
formatiunea etnicilor maghiari care, alaturi de PSD, a
reusit sa-si conserve pozitia. Reprezentarea constanta a
UDMR se bazeaza pe fidelitatea electoratului sau. De
aceea, in conditiile mentinerii unitatii politice a
etnicilor maghiari si a actualelor prevederi legislative
din domeniul electoral, cele 6-7 procente din voturi vor
asigura in permanenta formatiunii conduse de Marko Bela
linistea depasirii pragului electoral. De asemenea, UDMR
se dovedeste a fi inca odata cel mai eficient actor de
pe scena politica romaneasca, el reusind o performanta
fara egal: situarea pentru a treia oara consecutiv la
guvernare.
In fine ultimul, dar nu cel din urma, PUR a avut un
parcurs oscilant si foarte criticat. Dupa ce in
legislatura 2000-2004 a acordat sprijin parlamentar (iar
pana in 2003 si guvernamental) Partidului Social
Democrat, sprijin consfintit prin semnarea anuala a unor
acorduri de colaborare, in preajma alegerilor locale din
iunie 2004 practic s-a dezis de fostul partener, pe care
a inceput sa-l critice in termeni destul de duri,
preferand varianta candidaturii individuale. In toamna
insa, existand riscul de a nu trece de pragul electoral
de 5%, PUR a cautat un vehicul electoral. Si l-a gasit
in curtea PSD. Astfel, in formula electorala Uniunea
Nationala PSD+PUR, partidul condus de Dan Voiculescu a
reusit sa patrunda in parlament pe ultima pozitie, ca
numar de reprezentanti (19 deputati si 11 senatori). Cu
toate acestea, umanistii au avut un rol fundamental in
noua configurare a scenei politice. Si asta deoarece ei
s-au lepadat pentru a doua oara de PSD in momentul cand
au decis sa guverneze alaturi de Alianta PNL-PD si UDMR.
Aceasta miscare surprinzatoare a PUR i-a facut pe unii
analisti sa-i considere pe umanisti principalii
castigatori ai alegerilor. Pe de alta parte insa,
miscarea indecisa, cand intr-o parte cand in alta,
precum si atitudinea de multe ori duplicitara a
partidului au bulversat electoratul si opinia publica.
Aceste actiuni au creat imaginea unui partid ce doreste
puterea prin orice mijloace si cu orice pret.
Dupa cum se poate observa, pozitia de lider a PSD nu s-a
modificat. Acest partid a reusit, in alianta cu PUR, sa
mobilizeze cel mai mare numar de alegatori. Si totusi,
alternanta la guvernare s-a realizat. Amintind parca de
un alt tip de sistem politic, modelat de un sistem
electoral diferit, castigatorul in voturi a obtinut si
victoria in locuri, dar a pierdut alegerile. El nu se
afla la guvernare. Romania se afla in fata unei noi
premiere ce are cel putin trei cauze:
Prima dintre ele este reprezentata de rezultatul
alegerilor prezidentiale. Si in acest caz principalii
protagonisti au fost liderii celor doua formatiuni
situate pe axa electorala centrala: Adrian Nastase si
Traian Basescu. Dupa un prim tur de scrutin, in care nu
au lipsit acuzatiile de frauda, principalul favorit la
castigarea cursei prezidentiale era liderul PSD, care a
obtinut 40,94% din voturi, in timp ce Traian Basescu a
contabilizat 33,92% din sufragii. Numai ca in turul al
doilea Traian Basescu a reusit sa surmonteze aceasta
diferenta si sa produca o inversare spectaculoasa a
rezultatului (Traian Basescu – 51,23%; Adrian Nastase –
48,77%), castigand astfel la o diferenta de doar 245.274
de voturi, presedintia Romaniei.
A doua cauza rezida in rezultatul foarte echilibrat
inregistrat la alegerile parlamentare. Practic,
diferenta dintre primele doua formatiuni este de doar 5%
din voturi10, ceea ce inseamna 28 de fotolii
parlamentare. In acest context si in baza prevederilor
constitutionale11 Presedintele Romaniei l-a
desemnat drept candidat pentru functia de prim-ministru
si insarcinat cu formarea guvernului pe Calin Popescu
Tariceanu, reprezentant al Aliantei D. A. Astfel, o
formatiune politica ce nu detine majoritatea voturilor
si care se afla pe locul secund ca pondere parlamentara
este chemata la guvernare. Ea avea nevoie insa de
parteneri. Si cum realizarea unei mari coalitii
prin colaborarea cu principalul adversar politic nu era
posibila, iar o intelegere cu PRM era de asemenea
exclusa, singura solutie a fost UDMR. Chiar si asa insa,
un guvern PNL-PD-UDMR nu se putea sprijini pe o
majoritate parlamentara absoluta.
Evitarea unui posibil blocaj a venit de la PUR, partid a
carui dinamica in relatiile cu ceilalti actori politici
reprezinta a treia cauza despre care aminteam. Odata
intrati in parlament, umanistii si-au declarat
independenta fata de PSD, partid cu sprijinul carui au
reusit trecerea pragului electoral, si si-au constituit
grupuri parlamentare independente. A urmat un gest de
pragmatism izvorat din nevoia de stabilitate politica a
tarii, ar spune umanistii, sau o dovada de imoralitate,
ar afirma adversarii acestora, si anume acceptarea
invitatiei de a se alatura Aliantei D.A. la guvernare.
Cu toate acestea, PUR nu a uitat sa multumeasca PSD,
votand, ce-i drept anterior deciziei de a intra in
guvern, in favoarea lui Nicolae Vacaroiu ca presedinte
al Senatului si a lui Adrian Nastase ca presedinte al
Camerei Deputatilor.
Imaginea noului parlament si relatiile care se stabilesc
in interiorul sau intre formatiunile reprezentate
dovedesc dificultatile pe care un cercetator le are in
incercarea de a determina numarul efectiv de partide.
Acest lucru se datoreaza, in primul rand, modului in
care se comporta si actioneaza partidele aliate. Astfel,
“numarul efectiv de partide se bazeaza pe partidele din
legislativ, cand el se intruneste prima data dupa
alegeri”12. Or, conform acestei afirmatii,
ambele aliante au actionat unitar, ca un singur partid
(vezi votul pentru desemnarea presedintilor celor doua
camere). Cu toate acestea, peste cateva zile, raportul
de forte s-a modificat, iar Uniunea Nationala PSD+PUR a
incetat sa mai existe atunci cand PUR a decis sa intre
la guvernare. Aceasta schimbare de comportament ridica
urmatoarea intrebare: indicele N nu ar trebui
(re)calculat luandu-se in considerare reprezentarea
parlamentara a patru partide politice independente si o
alianta?
De asemenea, dificultati apar si atunci cand se incearca
o caracterizare a sistemului partidist romanesc pe baza
modelului propus de Blondel. Astfel, valoarea indicelui
N (3,8) pentru anul 2004 incadreaza sistemul de partide
din Romania in categoria multipartidismului cu partid
dominant. Din acest punct de vedere, desi fata de
anul electoral precedent aceasta valoare a crescut cu
0,4 unitati conform modelului adoptat de C. Preda si 0,6
unitati conform metodei de calcul utilizate de A. Radu,
afirmatia potrivit careia sistemul de partide romanesc
s-a echilibrat si stabilizat pare a-si gasi argumente.
Suntem practic, in fata unei reproduceri a configuratiei
sistemului partidist, fapt ce ne poate plasa spre
finalul unei evolutii tumultuoase, adica in punctul in
care sistemul pare a-si fi gasit un echilibru.
Realitatea insa este mult mai complexa si de aceea toate
aceste aspecte legate de valoarea numarului efectiv de
partide trebuie nuantate. Sunt necesare cateva
precizari.
Numarul efectiv de partide - 2004 |
N1 |
3.03 |
N2 |
4.69 |
N2004 |
3.86 |
In primul rand, trebuie observat faptul ca
sistemul multipartidist cu partid dominant sugerat de
valoarea indicelui N, are cel putin doua “defecte”
structurale: primul dintre ele este reprezentat de
ponderile formatiunilor ce au reusit sa acceada in
parlament in urma acestui scrutin. Rezultatele
inregistrate nu satisfac conditiile impuse de Blondel
pentru definirea unui astfel de sistem de partide.
Astfel, desi primele doua formatiuni detin impreuna cca.
2/3 din totalul sufragiilor, iar prima dintre ele se
apropie de pragul de 40%, totusi diferenta procentuala
care le desparte este destul de mica, de aproximativ 5%
din voturi. Ca o consecinta directa, reprezentarea
parlamentara a acestor formatiuni este sensibil egala,
Uniunea Nationala PSD+PUR neavand nicidecum un numar cel
putin dublu de mandate fata de Alianta PNL-PD, asa cum
ar trebui conform modelului. De aici si concluzia unui
sistem de partide, dar mai ales a unui parlament foarte
echilibrat. Al doilea “defect” rezulta din insasi natura
celor doua formatiuni: ele nu sunt partide politice, ci
aliante de partide care, dupa constituirea noului
Parlament, fie s-au destramat, fie au optat pentru
constituirea de grupuri parlamentare diferite (chiar
daca acestea actioneaza unitar). Si totusi, in cadrul
acestor aliante, cele mai puternice partide (PSD,
respectiv PNL) au ponderi parlamentare ce sustin formula
multipartidismului cu partid dominant. In timp ce PSD
detine aproximativ 34% din mandatele celor doua camere,
PNL are doar 20% dintre acestea. Astfel, chiar daca
reprezentarea parlamentara a PSD a scazut de la 46%
(220) cat avea in 2000 in urma alegerilor13,
iar cea a PNL a crescut de la 9% (43), totusi pozitia
dominanta a PSD se mentine in continuare. E drept,
aceasta s-a diminuat considerabil, fapt care face ca, si
in acest context, al analizei sistemului partidist din
perspectiva actorilor sai individuali, aplicarea
tipologiei lui Blondel sa fie problematica. Si in acest
caz “defectul” se mentine, distributia locurilor
primelor doua partide dovedind diferentele existente
intre sistemul partidist romanesc si clasicul
multipartidism cu partid dominant. In aceste conditii,
putem vorbi de existenta unui sistem multipartidist
cu partid dominant diminuat (cu o dominatie
moderata/limitata).
Si totusi, caracterizarea sistemului de partide prin
intermediul unor cifre ofera, de multe ori, doar o
imagine imobila a realitatii, doar o secventa a
acesteia. Indicele N isi dovedeste limitele unui simplu
calcul matematic atunci cand analizam scena politica in
dinamismul ei, tinand cont de raporturile, mai mult sau
mai putin constante, ce se stabilesc intre partidele
politice, de comportamentul acestora. Iar demersurile
diferitilor cercetatori de a determina numarul efectiv
de partide utilizand aceeasi formula, dar apeland la
metode diferite, confirma aceasta afirmatie. Astfel,
indicele N se dovedeste a fi doar o fotografie (a carei
acuratete depinde de aparatul folosit) ce surprinde un
moment al realitatii, fara a tine seama de evolutia
ulterioara a actorilor politici. Iar aceasta evolutie
releva o tendinta a sistemului romanesc de partide,
tendinta observabila inca de la alegerile locale din
iunie 2004 si pe care indicele N nu o surprinde. Este
vorba despre configurarea unui “sistem multipartid
bipolarizat”14. O echilibrare a raporturilor
de forte existente in momentul de fata in politica
romaneasca este evidenta, iar aparitia unui actor
politic care, prin forta sa electorala, s-a dovedit
capabil sa ameninte dominatia PSD, raspunde unei nevoi
functionale a sistemului politic autohton. Totusi, acest
dualism se afla intr-o faza incipienta, fiind doar, asa
cum aminteam anterior, expresia unei tendinte. Mai mult,
el este unul artificial, bipolarizarea fiind posibila,
asa cum s-a intamplat si in trecut, doar prin coalizarea
unor partide aflate in opozitie, deci prin crearea unui
actor politic colectiv si nu prin aparitia unui partid
politic, care prin forte proprii sa echilibreze
confruntarea pe axa electorala centrala. De asemenea,
aceasta constructie politica – Alianta “D.A. PNL-PD” –
este inca destul de instabila, iar preocuparea celor
care au proiectat-o pentru continuarea proiectului
trebuie sa fie una reala, “tocmai pentru ca starea
normala a unui partid nu este in alianta, ci in afara
ei”15. Mentinerea actualului echilibru
existent in politica romaneasca depinde asadar, in mare
masura, de evolutia acestei formatiuni.
Oricum, situatia sistemului de partide este inca una
incerta. Desi pentru prima data in istoria postcomunista
a Romaniei raporturile de forte existente in legislativ,
atat intre principalii competitori (Alianta D. A. – 161
de mandate, PSD – 159 de mandate), cat si intre putere
(241 de mandate) si opozitie (228 de mandate) sunt pe
cat de echilibrate pe atat de fragile, orice crestere a
numarului efectiv de partide este un semn al
instabilitatii. Cu toate acestea, desi configuratia
sistemului de partide in urma alegerilor parlamentare
din 2004 confirma doar partial formula
multipartidismului cu partid dominant (acesta fiind de
tipul multipartidist cu partid dominant diminuat),
fapt ce constituie un argument in favoarea
instabilitatii, totusi tendinta de evolutie catre un
multipartidism bipolarizat reprezinta, din punctul
meu de vedere, un aspect pozitiv, o dovada a evolutie
sistemului in cautarea unui echilibru functional.
Trecerea de la multipartidism cu partid dominant, asa
cum s-a structurat sistemul de partide romanesc in urma
alegerilor parlamentare din 2000, ce se suprapune
perfect peste tipologia lui Blondel, dar a carui
consecinta a fost doar un imobilism al scenei politice
si un inghet al relatiilor dintre actorii participanti,
pe fondul unei expansiuni masive a partidului de
guvernamant16, la un sistem multipartid in
care distributia principalelor formatiuni, este una
echilibrata poate fi considerata semnul unui echilibru
incipient. Caci, pentru a fi cu adevarat functional un
sistem politic are nevoie de alternative, are nevoie de
o putere stabila si coerenta, dar si de o opozitie
pragmatica, capabila sa atraga majoritati electorale si
sa produca alternanta.
NOTE
1 A. Radu, Despre sistemul de partide
romanesc, in “Sfera Politicii”, nr. 108/2004, pp.
2-5.
2 Vezi, A. Radu, Despre sistemul de
partide romanesc, in “Sfera Politicii”, nr.
108/2004; A Radu, Partidele politice romanesti dupa
1999, Bucuresti, Ed. Paideia, 2003, pp. 165-172; C.
Preda, Romania postcomunista si Romania interbelica,
Bucuresti, Ed. Meridiane, 2002.
3 A. Lijphart, Modele ale democratiei.
Forme de guvernare si functionare in treizeci si sase de
tari, Iasi, Ed. Polirom,, 2000, p. 82.
4 A. Radu, op. cit., p. 3.
5 In legislatura precedenta PUR, loial
partenerului sau electoral, a activat in forul
legislativ ca membru al grupului parlamentar al Polului.
6 Legea nr. 373/2004, art. 91, alin. (2).
7 A fost inregistrat cel mai scazut procent
al participarii la vot din istoria postcomunista a
Romaniei.
8 La rigoare insa, numarul real de partide
(R) reprezentate in forul legislativ este sase. Nu am
luat in calcul cei 5 parlamentari ai BND, patrunsi in
parlament pe listele PRM, aflati in imposibilitatea de a
forma un grup parlamentar independent.
9 Daca in 2000, pentru Senat, cele doua
partide au insumat 1.639.818 de voturi, participand pe
liste separate, acum, in 2004, lista de candidati comuna
a celor doua formatiuni a obtinut o dublare a acestui
numar: 3.250.663.
10 Cifra in sine este destul de mare, fiind
echivalenta cu pragul electoral pe care un partid
politic trebuie sa il atinga pentru a patrunde in
parlament. Afirmatia insa, se bazeaza pe diferenta
inregistrata intre primele doua formatiuni la alegerile
parlamentare precedente.
11 Art. 103, alin (1).
12 A. Lijphart, op. cit., p. 84, nota 8.
13 PDSR – 201 mandate, PUR – 10 mandate, PSDR
– 9 mandate.
14 C. Pirvulescu, Competitie si
bipolarizare. Noi tendinte in sistemul politic romanesc,
in “Sfera Politicii”, nr. 110-111/2004, pp. 8-12.
15 A. Bulai, Mecanismele electorale ale
societatii romanesti, Bucuresti, Ed. Paideia, 1999,
pp. 95-96.
16 Vezi A. Radu si V. Stoleru, Migratia
parlamentara 2000-2003, pe site-ul
www.ucdc.ro.
DANIEL BUTI
- absolvent al Facultatii de Stiinte Politice din cadrul
Universitatii Crestine Dimitrie Cantemir (2003),
licentiat in Stiinte politice, specializarea Stiinte
politice, al Facultatii de Stiinte Politice si
Administrative din cadrul Universitatii din Bucuresti
(2003). Masterat in Constructie Politica si Management
Electoral din cadrul SNSPA (2004). Preparator
universitar la Facultatea de Stiinte Politice din cadrul
Universitatii Crestine Dimitrie Cantemir.
sus
|