Analize
Ce fel de sistem partidist? ALEXANDRU RADU
This is an article that tries to
reevaluate the problem of the Romanian political
parties system. All calculi show that it may be
labeled as “multiparty, with dominant party.” But
given that the Romanian system presents strong
peculiarities compared with those of stable
democracies, we have to say rather that we have
closer to a “bipolar multiparty system.” In fact,
our system is biased by “the coalition flaw”, which
seems to be characteristic for all systems raised in
the wake of communist systems, so that we can say
that the classic typologies of the occidental
countries are not adequate for the Eastern ones.
Alegerile parlamentare din 2004 au avut ca rezultat o
noua rasturnare politica, cea de-a treia de pana acum,
fara discutie importanta pentru dinamica vietii politice
romanesti si, totodata, interesanta pentru analistii
domeniului. Dincolo insa de efectul sau politic,
recentul scrutin ne furnizeaza materia prima necesara
pentru a supune investigatiei un alt domeniu cel putin
la fel de important, anume configuratia partidista
postelectorala. Este ceea ce isi propune demersul de
fata, utilizand pentru aceasta o metoda recunoscuta in
stiin-tele politice – numarul efectiv de partide
(indicele N)1.
In mod firesc, voi incepe cu calcularea numarului
efectiv de partide pentru noua situatie, operatiune,
dupa cum se va vedea, nu tocmai lipsita de dificultati.
In general, acestea sunt specifice cazurilor in care
avem de-a face si cu coalitii de partide, trebuind a
stabili in cel fel le vom numara, iar Romania este un
astfel de caz. Solutia propusa de Arend Lijphart – anume
realizarea mediei dintre numerele efective de partide
obtinute, o data, ca si cand partidele aliate ar fi
partide independente si, a doua oara, ca partide unitare
– desi una rezonabila, nu este intotdeauna cea mai
fericita, cum chiar autorul citat o admite. In opinia
mea, decisiv este criteriul comportamentul grupurilor
reprezentate in parlament, criteriu pe care il aplic
pentru numararea coalitiilor de partide. Totusi, pentru
comparatie, voi utiliza si solutia Lijphart. Pe de alta
parte, in cazul parlamentelor simetrice si congruente,
este legitim sa stabilim valoarea indicelui N numai pe
baza compozitiei partizane a uneia dintre camere, metoda
care are avantajul de a simplifica calculele. Romania
are un astfel de parlament, insa rolul pe care il joaca
grupul minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in
aceasta legislatura ma determina sa iau in calcul, de
asta data, compozitia partizana a ambelor camere
parlamentare, cu precizarea ca voi trata acest grup ca
un unic partid.
Odata stabilite aceste conventii metodologice, sa
purcedem la stabilirea numarului efectiv de partide,
pornind de la rezultatele scrutinului parlamentar din
noiembrie 2004. Cum bine se stie, pe prima pozitie s-a
situat Uniunea Nationala PSD+PUR, care a obtinut 37,17%
din voturi pentru Senat si 36,80% pentru Camera
Deputatilor, iar locul al doilea a revenit Aliantei
“Dreptate si Adevar” PNL-PD cu 31,81% pentru Senat si
31,49% pentru Camera Deputatilor. Alte doua formatiuni
politice s-au calificat in parlament, dar la mare
distanta de primele: PRM – 13,65%, respectiv 13,0% si
UDMR – 6,23%, respectiv 6,20%. Sa privim mai indeaproape
aceasta configuratie partidista.
Pe baza votului popular, ca urmare, in principal, a
efectului magnitudinii si pragului electoral, fiecare
din cele patru formatiuni parlamentare a suferit o
apreciere a numarului de mandate comparativ cu voturile
obtinute, situata intre 4% si 1%. In plus, 18
organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale, altele decat cea maghiara, au obtinut, prin
efectul legii electorale, cate un loc in Camera
Deputatilor. Astfel, structura partizana a parlamentul
rezultat din alegeri este cea redata mai jos.
Camera Deputatilor – structura partizana cu 5 partidei
|
Mandate |
Nr.
abs. |
% |
Uniunea Nationala
PSD+PUR |
132 |
39,76 |
Alianta “D.A.” PNL-PD
|
112 |
33,73 |
PRM |
48 |
14,46 |
UDMR |
22 |
6,63 |
Minoritati |
18 |
5,42 |
Total |
332 |
100 |
Senat – structura partizana cu 4 partide
|
Mandate |
Nr.
abs. |
% |
Uniunea Nationala
PSD+PUR |
57 |
41,61 |
Alianta “D.A.” PNL-PD
|
49 |
35,77 |
PRM |
21 |
15,33 |
UDMR |
10 |
7,30 |
Total |
137 |
100 |
Daca calculam numarul efectiv de partide raportat la
aceasta distributie parlamentara a mandatelor, vom
obtine urmatoarele valori: N=3,34 partide efective
pentru Camera Deputatilor, respectiv N=3,03 partide
efective pentru Senat, adica o medie de 3,19 unitati.
Precizez ca, asa cum am anuntat, am considerat cei 18
deputati ai minoritatilor nationale ca un grup politic
unic. Dar chiar daca as fi tratat fiecare dintre acesti
deputati ca reprezentand cate un partid, situatia nu
s-ar fi schimbat radical2.
Dar aceasta distributie a mandatelor nu este decat
teoretica; la fel si indicele N astfel calculat. In
realitate, lucrurile stau diferit. Mai intai, numarul
partidelor parlamentare este mai ridicat: la Senat sunt
5 partide politice, iar la Camera numarul lor este de 6,
plus grupul minoritatilor nationale. Aceasta, pentru ca,
pe de-o parte, in parlament avem grupuri parlamentare
distincte pentru partidele care au compus Uniunea
Nationala PSD+PUR, iar pe de alta, Alianta DA are grup
parlamentar unic numai la Senat, in timp ce la Camera
exista un grup parlamentar al liberalilor si un altul al
democratilor. Sub aspect statistic, situatia este cea
redata mai jos.
Camera Deputatilor – structura partizana cu 5+2 partideii
|
Mandate |
Nr.
abs. |
% |
PSD |
113 |
34,04 |
PUR |
19 |
5,72 |
PNL |
64 |
19,28 |
PD |
48 |
14,46 |
PRM |
48 |
14,46 |
UDMR |
22 |
6,63 |
Minoritati |
18 |
5,42 |
Total |
332 |
100 |
Distributia reala a mandatelor indica o cu totul alta
compozitie partizana a parlamentului, bazata pe alte
puteri relative ale partidelor, in mod deosebit pentru
Camera. Aici se remarca aparitia unei disproportii
accentuate intre PSD si urmatorul partid, PNL, ca si
plasarea PD la acelasi nivel cu PRM. Cu alte cuvinte,
structura camerei devine una minoritara si
dezechilibrata. Aceasta corespunde standardelor unei
formule partidiste cu partid dominant. La Senat se
pastreaza echilibrul parlamentar, insa se inverseaza
primele doua pozitii, Alianta DA depasind PSD cu 3
mandate (respectiv 1,73%). Pe ansamblu, avem doua camere
cu structuri politice diferite, desi provenind din
acelasi scrutin.
Senat – structura partizana cu 4+1 partide
|
Mandate |
Nr.
abs. |
% |
PSD |
46 |
33,58 |
PUR |
11 |
8,03 |
Alianta “D.A.” PNL-PD |
48 |
35,77 |
PRM |
21 |
15,33 |
UDMR |
10 |
7,30 |
Total |
137 |
100 |
Calculand indicele N in aceste conditii, vom obtine
urmatoarele valori. In cazul Camerei, avem 4,88 partide
efective, adica o crestere a numarului acestora cu 1,5
unitati. Pentru Senat, cu N=3,63 partide efective,
cresterea este mai moderata, desi importanta, de 0,5
unitati. Facand media, valoarea indicelui N pe intreg
parlamentul ajunge la 4,26 partide efective, adica mai
mare cu putin peste o unitate comparativ cu cazul
anterior.
Totusi, numararea numai a grupurilor parlamentare,
indiferent daca acestea se identifica sau nu cu
unitatile politice care au concurat in alegeri, nu
reprezinta raspunsul pe care il cautam. Aceasta pentru
ca, asa cum precizam la inceput, dincolo de numar,
pentru configuratia sistemului partidist important este
si comportamentul grupurilor parlamentare, in mod
deosebit al celor care provin din unituni politice sau
electorale. Cu cuvintele lui Sartori, ar trebui sa avem
in vedere nu doar formatul sistemului, ci si
mecanica sa. Procedand in acest fel, constatam ca,
in cazul Romaniei, avem doua situatii diferite raportat
la principalii doi competitori electorali: Uniunea
Nationala PSD+ PUR si Alianta “D.A.” PNL-PD. Pe de o
parte, cu PSD in opozitie si PUR la guvernare, este
evident ca cele doua partide nu actioneaza ca o alianta
politica, astfel ca este justificata numararea lor
separata, ca grupuri parlamentare distincte. De partea
cealalta, desi constituie grupuri politice distincte la
Camera, liberalii si deputatii actioneaza concertat,
avand un comportament specific de partide aliate, si ca
atare le vom considera un actor politic unitar, adica le
vom numara o singura data, atat la Camera, cat si la
Senat. In ce priveste grupul minoritatilor nationale din
Camera, acesta va fi numarat, in continuare, o singura
data pentru ca, asa cum o arata practica, este un grup
unitar sub aspectul comportamentului politic. Prin
urmare, structura partizana a parlamentului se modifica
dupa cum urmeaza.
Camera Deputatilor – structura partizana cu 5+1 partideiii
|
Mandate |
Nr.
abs. |
% |
PSD |
113 |
34,04 |
PUR |
19 |
5,72 |
Alianta “D.A.” PNL-PD |
112 |
33,73 |
PRM |
48 |
14,46 |
UDMR |
22 |
6,63 |
Minoritati |
18 |
5,42 |
Total |
332 |
100 |
Senat – structura partizana cu 4+1 partide
|
Mandate |
Nr.
abs. |
% |
PSD |
46 |
33,58 |
PUR |
11 |
8,03 |
Alianta “D.A.” PNL-PD |
49 |
35,77 |
PRM |
21 |
15,33 |
UDMR |
10 |
7,30 |
Total |
137 |
100 |
In aceste conditii, valoarea indicelui N se men-tine
neschimbata pentru Senat (N=3,63), in timp ce numarul
efectiv de partide din Camera ajunge la 4,10 unitati,
astfel ca valoarea medie a lui N este de 3,87 partide
efective.
In fine, sa vedem care este si rezultatul solutiei
Lijphart, care, reamintesc, presupune calcularea a doua
numere efective de partide, unul ca rezultat al
numararii PSD si PUR, pe de-o parte, si PNL si PD, pe de
alta parte, ca partide unitare, celalalt numarand
grupurile parlamentare de facto din Camera si
Senat, si realizarea mediei acestor doua numere.
Rezultatul este 4,11 partide efective pentru Camera,
3,33 partide efective pentru Senat, adica o valoare
mediana, pentru intreg Parlamentul, de 3,72 partide
efective.
Rezumand, avem patru seturi de valori ale indicelui N
pentru configuratia partidista postelectorala, calculate
in tot atatea moduri.
Valorile indicelui N
|
N |
Camera |
3,34 |
4,87 |
4,10 |
4,11 |
Senat |
3,03 |
3,63 |
3,63 |
3,33 |
Parlament |
3,19 |
4,26 |
3,87 |
3,72 |
Din ratiunile amintite mai sus, voi retine ca valid cel
de al treilea set de valori N, cu mentiunea ca si
solutia Lijphart, cu valori similare, poate fi una
rezonabila. Asadar, dupa scrutinul din 2004, sistemul de
partide romanesc numara 3,87 partide efective.
Odata stabilita valoarea indicelui N, pasul firesc este
acela de a intregii tabloul evolutiei numarului efectiv
de partide pentru intreaga perioada comunista. Utilizand
aceleasi conventii metodologice, obtinem urmatoarea
dinamica.
|
N |
C |
S |
P |
1990 |
2,01 |
1,63 |
1,82 |
1992 |
4,42 |
4,75 |
4,58 |
1996 |
3,94 |
3,84 |
3,89 |
2000 |
3,54 |
3,23 |
3,38 |
2004 |
4,10 |
3,63 |
3,87 |
Media |
3,60 |
3,42 |
3,51 |
Cu o valoare medie a indicelui N, pentru perioada
1990-2004, de 3,51 partide efective, Romania isi mentine
pozitia pe harta democratiilor contemporane, plasandu-se
aproape de Cehia si intre Franta si Islanda, ceea ce nu
reprezinta o surpriza.
In schimb, se remarca imediat cresterea indicelui N
pentru 2004 cu 0,5 partide efective comparativ cu anul
2000 si plasarea lui la nivelul anului 1996. Teoretic,
strict din perspectiva numarului de partide efective, ar
parea ca sistemul partidist se reintoarce la formula din
1996. Sa vedem insa daca si in ce masura configuratia
partidista din 2004 reprezinta o intoarcere la cea din
1996.
In urma alegerilor din 1996, prima formatiune
parlamentara de atunci, CDR, a castigat 35,57% din
mandatele Camerei si 37,07% din mandatele Senatului,
adica o medie de 36,32%, in timp ce cea de-a doua, PDSR,
si-a adjudecat 26,53% din locurile Camerei, respectiv
28,67% din cele ale Senatului, ceea ce insemna o medie
de 27,60%. Ponderea lor cumulata pe ansamblul
parlamentului era de 63,92%, in timp ce diferenta se
situa la 8,72 procente. Aceste cifre indica o
pozitionare a sistemului de partide in limitele
multipartidismului cu partid dominant, chiar daca nu la
standardele categoriei. In toamna lui 2004, rezultatul
confruntarii parlamentare dintre Alianta “D.A.” si
Uniunea Nationala PSD+PUR a pus in evidenta o tendinta
dualista a sistemului, situatie politica inedita pentru
Romania postcomunista. Intr-adevar, spre deosebire de
precedentele scrutine parlamentare, in 2004 cetatenii
si-au impartit voturile in mod cvasi-egal intre doua
formatiuni relativ puternice. In parlament, ponderea
cumulata a primelor doua formatiuni a crescut la 68,56%,
in paralel cu reducerea diferentei dintre ele la 1,25%.
Asadar, daca in 1996 regula sistemica era cea a
partidului dominant, consolidata de rezultatul
alegerilor din 2000, in 2004 regula sistemica este cea a
echilibrului scenei politice. Totusi, formatul
multipartidist a fost reprodus de ultimele alegeri. In
fapt, ceea ce aduce nou scrutinul din 2004 este o
amplificare importanta a ponderii celei de a doua forte
politice, adica o echilibrare a scenei politice
multipartidiste, si nu restructurarea acesteia. Cu
cuvintele lui Cristian Pirvulescu, tendinta sistemului
de partide este “de la un sistem de multipartid cu
partid dominant la un sistem multipartid
bipolarizat”3.
Concluzia de mai sus poate fi privita si ca un raspuns
la polemica academica cu Cristian Preda4,
legata de dinamica sistemului de partide din Romania
postcomunista. Reamintesc, pe scurt, ca, analizand
configuratia partidista din perioada 1990-2000, Preda
ajungea la concluzia instabilitatii dramatice a
sistemului partidist5, in timp ce opinia mea era una mai
moderata, apreciind ca, dupa, 1992, se face simtita o
tendinta de ameliorare a configuratiei partidiste,
marcata de scaderea constanta a valorii indicelui N. Tot
atunci, ma pronuntam pentru amanarea verdictului pana
dupa alegerile parlamentare de la sfarsitul lui 2004,
cel de al cincilea incepand din 1990. Oarecum paradoxal,
rezultatul scrutinului pare sa ne dea dreptate
amandurora, caci, pe de-o parte, formatul multipartidist
este conservat, dar, pe de alta, valoarea indicelui N
creste cu 0,5 partide efective. Totusi, bipolarizarea
multipartidismului este, in opinia mea, un argument in
favoarea consolidarii sistemului partidist romanesc.
In fine, fara a o dezvolta acum, cred ca problematica
dinamicii sistemului de partide necesita a fi abordata
si dintr-o alta perspectiva, complementara celei pe care
as numi-o clasica. Despre ce este vorba. Am vazut ca in
calcularea indicelui N trebuie tinut cont de
comportamentul postelectoral al partidelor ce compun
coalitiile participante in alegeri. Dincolo de
dificultatile metodologice generate, nu putem ignora
faptul ca, in realitate, sistemul partidist romanesc
este unul structurat pe doua niveluri: cel al
coalitiilor/aliantelor de partide, pe de-o parte, si cel
al partidelor/grupurilor parlamentare propriu-zise.
Situatia este specifica practic intregii perioade
postcomuniste, caci, cu exceptia anului 1990, cel putin
unul dintre competitorii principali ai alegerilor
parlamentare din Romania a fost o coalitie de partide,
caracteristica pe care George Voicu o numeste “defect”
al sistemului partidist6 si care, in esenta,
este principala cauza a multipartidismului sistemului.
Mai mult, “defectul de coalitie” reprezinta o regula a
organizarii partidiste din Europa estica, fiind
intalnita, sub formule diferite, atat tarile
postcomuniste a caror evolutie este considerata ca fiind
stabila, cat si in cazul celor cu un grad mai ridicat de
instabilitate. Ca atare, mi se pare necesara
chestionarea modului in care tipologiile clasice,
generate de experienta tarilor occidentale, sunt
adecvate realitatilor partidiste din tarile estice. Asa
cum o arata experienta acestor tari in general, a
Romaniei in particular, care deja au parcurs un numar
suficient de alegeri, se contureaza formule partidiste
specifice in raport cu cele occidentale.
NOTE
1 Formula de calcul utilizata este N=1/pi2.
2 In acest caz, NC=3,37 iar NP=3,20.
3 C. Pirvulescu, “Competitie si
bipolarizare”, in “Sfera Politicii”, nr. 110-111,
2004.
4 Vezi A. Radu, Despre sistemul de partide
romanesc, in “Sfera Politicii”, nr. 108, 2004.
5 Pentru amanunte, vezi C. Preda, Romania
postcomunista si Romania interbelica, Bucuresti,
Editura Meridiane, 2002 sau Sistemul de partide si
familiile politice din Romania postcomunista, in
J.-M. De Waele, Partide politice si democratie in
Europa centrala si de est, Bucuresti, Editura
Humanitas, 2003.
6 Vezi G. Voicu, Pluripartidismul o teorie
a democratiei, Bucuresti, Editura ALL, 1998.
i Fara grupul minoritatilor nationale,
PSD+PUR detin 42,04% din totalul celor 314 mandate,
Alianta PNL-PD 35,67%, PRM are 15,29% si UDMR 7,01%.
ii Fara grupul minoritatilor nationale, PSD
detine 35,99% din totalul celor 314 mandate, PUR 6,05%,
PNL 20,38%, PD 15,29%, PRM tot 15,29% si UDMR 7,01%.
iii Fara grupul minoritatilor nationale,
PSD+PUR detin 42,04% din totalul celor 314 mandate,
Alianta PNL-PD 35,67%, PRM are 15,29% si UDMR 7,01%.
ALEXANDRU RADU - profesor la Universitatea Crestina
“Dimitrie Cantemir”, autor al lucrarilor Fenomenul
partidist, Nevoia de schimbari, Partidele
politice din România dupa 1989 etc.
sus
|