Eseuri
„Scheme” de gandire, comportament si actiune politica
(premise de predare a culturii
civice)
MARIA POPESCU-BUTUCEA
Traditional conceptualization an
interpretation of “rational” term might always
endorse it as a good candidate for “pure” categories
of political actions explanation. This issues will
try to challenge such view by offering an update on
recent answers using a new pragmatic perspective as
“ presupposition” and cognitive “schemata” for one
possible explanation of political actions. But it
also could be an opportunity to raise many other
questions for the future study.
“Jocurile de limbaj” si puterea cuvintelor
asupra mentalului si comportamentelor sociale se observa
in felul in care reactionam nu numai la indemnuri,
ordine, dar chiar si la sintagme enuntiative
(Wittgenstein). “Jocurile de limbaj” ca forme de viata,
au adus in discutie ideea ca sensul se naste prin
utilizarea cuvintelor in functie de un context. Putem
crea prin vorbirea noastra “entitati externe” si
consecinte adesea neasteptate, fara constiinta faptului
ca am procedat astfel. Recuperate astfel de entitati in
zona stiintelor cognitive, putem spune ca, in asemenea
cazuri, “predicam” despre “reprezentari cognitive” (John
Shotter 1997, apud Wittgenstein 1953, no. 104).
Si despre “limbajul de lemn”, cu formule inchistate de
limbaj, s-a scris mult, ca si despre posibilitatea de
psihanalizare a socialului. De la “arhetipurile
culturale” relevate de Gustav Jung nu ne mai indoim de
rolul culturii in formarea structurilor noastre mentale,
credinte, fobii, scheme. Si totusi se face necesara inca
patrunderea, cercetarea limbajul nostru cotidian, ca
parte a psihologiei simtului comun. Se vorbeste azi, tot
mai mult, de cercetarea unei zone numite “folk
psychology”, de recuperat pentru cercetarea stiintifica.
De ce nu agreeaza omul obisnuit, cetateanul, politica?
De ce unii se tem sa se angajeze? Ce motive au? De ce
avem aparente dileme? De ce intalnim comportamente de
absenteism sau oportunism? Incercarea de aici se
realizeaza sub rezerva ca raspunsurile pot fi doar
partiale.
La intrebari ca cele de mai sus, am putea raspunde daca
am lua in seama cel putin doua premise de discutie:
prima, aceea daca si cat este actorul social rational
si, daca nu, ce anume produce distorsiunile de
perceptie si de comportament. A doua se refera la
cunoasterea sociala. Pentru prima ma sprijin pe cele
sugerate de Adrian Miroiu in cartea “Introducere in
analiza politicilor publice”, unde analiza politica si
politicile publice sunt privite si din alte perspective
decat cea a rationalitatii de tip cartezian. Pentru a
doua premisa, un suport ar putea fi gasit in cercetarile
mai noi din psihologia cognitiva, mai ales cele cu
caracter aplicativ, si anume: textele unor cognitivisti
precum A. Eliias (1076, 1980), Aaron T. Beck (1976).
Daca G. Jung ne propune psihanaliza sociala,
rationalizarea prin recunoasterea, identificarea
“arhetipurile culturale” care ne marcheaza istoric, ca
scheme inradacinate in timp, pentru o analiza a
mentalului contemporan, putem recurge la notiunile de
“schemata” dobandite. Ele pot avea un caracter
mai greu de detectat, flexibil, venite din trecutul
recent.
Rational vs.
irational
Analizele din perspectiva postmodernista si pragmatista
(Richard Rorty, 1999) se inscriu in contextul mai larg
al modelelor care combat interpretarea exagerata a
aspectului rational al actiunilor noastre si chiar
termenul de “rational”. Oricum, ideea constientizarilor,
fie ele la nivelul individului, fie la nivelul social,
trebuie avute in vedere ca ipoteze de lucru in
conturarea unei imagini cat mai obiective, (chiar daca
pragmatismul ne trimite catre relativism). Daca exista
atatea cutume de gandire inradacinate cultural,
“arhetipuri”, de ce nu putem vorbi si de cele recente
(din perioada comunista), sau altele, cele mai noi,
poate dobandite in noul context al tranzitiei.
Modelul care sustine ca actiunile si modalita-tile in
care se iau deciziile actorilor sociali si politici ca
actori rationali, este deja de domeniul
trecutului si tine de conceptii despre domeniul social
caracterizate ca fiind depasite. Aceasta viziune ne
propunea, pana nu de mult, urmatorul tablou: actorii
sociali poseda informatie credibila asupra situatiei in
care se afla; au capacitatea si resursele de analiza a
tuturor alternativelor; reusesc sa isi formeze
preferinte consistente asupra tuturor alternativelor
relevante si o aleg pe cea mai buna, care le permite sa
atinga cel mai bine obiectivele pe care si le-au propus.
Altfel zis, in procesul de infaptuire a actiunilor
politice si a politicilor publice educationale,
financiare, e important sa detectam actorii implicati si
sa ii caracterizam ca “rationali”. Dar, a privi astfel
lucrurile, este ca si cum am vedea, dupa expresia
instituita deja, doar varful aisbergului. Acesta este un
punct de vedere reductionist, iar un astfel de model
este, se pare, mult prea simplificator.
Punctul de vedere opus ne propune sa luam in seama
motivatiile, intentiile, credintele, chiar daca nu se
spune cat sunt de rationale sau irationale, constiente
sau nu, tacite sau discursiv exprimate. Desigur, este
deja socotita o achizitie contemporana de valoare
recunoasterea asumptiei ca oamenii actioneaza, mai mult
sau mai putin, condusi de dorinte, interese, idealuri.
Interesant este cum uneori expresiile verbale care
comunica astfel de stari si atitudini, devin osificate
in “scheme de limbaj”. Si nu ar fi nimic poate, daca ele
ar fi doar o “descriere a unei strai de fapt”, de
moment, (vezi bancurile altadata!) dar, mai mult, ele
pot influenta, manipula, modela constiinte. (Am citit de
curand un articol in presa despre cum ne modeleaza viata
sintagmele reclamelor!)
Schemata
Revenind la “Schemata” din psihologia cognitiva,
acestea sunt structuri cognitive care organizeaza
experientele noastre si care pot avea un rol de baza
pentru actiunile individuale. Aceste structuri cognitive
orienteaza pozitiv sau distorsioneaza perceptia si
actiunile. Multe scheme de acest fel sunt inradacinate,
cum se stie, cultural-istoric. Ele isi gasesc originea
in miezul credintelor, convingerilor si actioneaza cu
“forta” constrangatoare a mentalului colectiv. Totusi,
conform opiniilor mai nou exprimate, exista si scheme
dobandite care se constituie permanent din preluari de
sintagme lingvistice adesea nefiltrate de individ,
probabil pe un fond afectiv propice Acestora li se
aplica operatorii logicii categorice. Ele pot opera sub
forma de structuri logice sau gramaticale
: de exemplu, sub forma de implicatie, “daca…
atunci” sau formulari imperative categorice,
“trebuie sa… altfel...”; generalizari pripite,
“toti, toate sunt…”; prin etichetari, “este
oltean … deci...”; prin transferuri ca incalcare
a principiului identitatii logice; sau ca rationament
emotiv “simt ca este asa… atunci cu siguranta va fi
asa”, minimizarea-maximizarea, ca exagerarea
actelor si efectelor lor, etc. etc. (A. T. Beck)
Pornind de la astfel de premise mi se pare interesant de
identificat in mediul politic actiunile coordonate de
astfel de “scheme de gandire”. Cum se face ca dintr-un
sistem democratic deciziile, exprimarile, actiunile
actorilor implicati au consecinte defavorabile
sistemului?
Observatiile de aici sunt doar la nivelul de
identificare si de recunoastere a lor si incercarea de
fata nu beneficiaza in acest moment de o cercetare de
tip lingvistic sau statistic.
Categorizari, generalizari pripite
O propozitie de tipul “Toti politicienii sunt corupti”
este des pronuntata, utilizata, preluata fara nici un
discernamant de la unul la altul. Ne surprindem fara
voie cu ea in conversatii, in analize, in seminarii etc.
Se presupune ca aceste persoane, politicienii, au facut
avere anterior functiei politice, ori o vor face de aici
inainte, iar acesta nu se poate realiza din munca
cinstita, ci dintr-o ilegalitate, un furt. Nu discutam
cazul juridic al ilegalitatilor, evident. Dar exista
conceptia despre “munca” preluata din comunism. Numai
munca fizica este producatoare de venit, este cinstita
si conduce la acumulare! O alta propozitie categorica
generalizatoare poate fi: “La noi nu se poate face
nimic, nu se schimba nimic, trebuie sa vina
altii sau sa treaca 20 de ani ca sa…” Concluzia
“tacita”, subinteleasa a unui astfel de rationament
indeamna la pasivism. Consecintele comportamentale sunt
absenteismul si neimplicarea civica. Daca toti sunt
corupti, atunci nu avem pe cine vota, nu se schimba
nimic pentru ca la noi nu se poate, pentru ca asa suntem
noi romanii (etichetarea). Consecinta? Votam fara
tragere de inima, sau mai mult, nu trebuie sa mai votam,
nu avem pe cine vota! Nici un partid nu e bun, nu voi
face politica!
Rationamentul de tipul “totul sau
nimic!”
Uneori perceptia de tipul totul sau nimic conduce
la dileme, contradictie la fel de periculoasa care
conduce la acelasi tip de comportament. Daca
politicianul e sarac si isi afirma deschis acesta, cum
adesea o face pentru o imagine populista, inseamna
pentru unii ca nu are calitati de manager. “Daca
nu a facut anterior nimic bun pentru sine, atunci
la ce sa ne asteptam ca o sa faca pentru popor?” Dilema:
Alegem unul sarac si cinstit, dar care “nu se va
descurca”, sau un manager bun, bogat si corupt? Din
aceasta situatie nu putem iesi, isi zic schematistii.
Mai bine pe nici unul! Oricum cei “ajunsi la putere” isi
urmaresc numai interesele lor! Din nou consecinta
implica un comportamentul de evitare, absenteism,
incapacitate de decizie.
Tot o forma de gandire extremista cu rationament
implicatie “daca… atunci” care ne conduce la dileme este
perceptia status-ului si rolului liderului.
Daca liderul face, introneaza disciplina,
atunci se indreapta sigur spre dictatura (una din
fricile de epoca din care tocmai am iesit), daca nu o
face, atunci da frau liber anarhiei! Mai departe daca
toate partidele politice sunt rele, (over
generalization din nou) atunci nu de
conducere democratica avem nevoie, ci de dictatura
militara!!!
Etichetarea este si ea des intalnita. Daca un
partid isi ataseaza la nume “social” e sigur de-al
fostilor comunisti, daca isi zice “istoric” e de
dreapta, adica al fostilor bogatasi (vin sa recupereze
averi) si mai e si cosmopolit (bogatasii vin din
strainatate!). Nu se ia in calcul evolutia istorica a
platformelor ideologice, iar schema de gandire este tot
cu radacini in comunism. Consecinta este nu numai o
fireasca, sa zicem, divizare sociala ca diversitate de
opinie, ci, mai ales, o disputa din medii cu pretentii,
ca aceasta: globalizare vs. identitate
nationala. Consecinte? Argumentele, pana la un punct
firesti, pot denatura situatia de fapt, iar
comportamentele uneori extrem de indarjite pot degenera.
Sau, putem exemplifica, pe acelasi fond si avand in
vedere unele articole din presa, intrebarea urmata de
comportamentul ca atare: “sa mergem sa votam constitutia
sau sa nu mergem sa o votam?”
Etichetarea are si alte forme: “daca e ardelean, e
oltean, atunci a fost cu… sau e de-al nostru (?!)”
Transferul de sens
Transferul substituie sensul unor notiuni din lumea si
“logica” afacerilor si a intereselor economice in
“logica” politica. Daca in primul caz “rationala”
inseamna o actiune aducatoare de profit in politica in
schimb, in cel de-al doilea rationala este actiunea care
conduce la obtinerea puterii. (Puterea pentru ce?)
“Puterea” se substituie “profitului”, traficului de
influenta si convers.
Logica aceasta este a celui care candideaza, dar si a
celui care alege candidatii si se profileaza ca o acuta
carenta de educatie civica! Vazute prin prisma acesta,
notiunile de “rational”, “bine”, “trebuie sa…” din zona
economica si cea politica se confunda. Politician este
considerat om de afaceri. Faptele o dovedesc pentru cei
mai multi. Daca asa procedeaza majoritatea asa trebuie
sa fie. Consecin-tele sunt indistinctia domeniilor
economic si politic, si, mai departe, probabil a
intelegerii principiului separarii puterilor in stat.
Chiar notiunea de “putere” este inteleasa ca influenta,
pile, coruptie. Dedublarea, scindarea alegatorului este
evidenta in aceste cazuri intre a da crezare imaginii
“afisate” sau a banui “agenda ascunsa” a unui candidat?
Modele nerealiste, neadecvate
A vorbi de “fosti comunisti” este obsesia “dosarelor”.
Si acum oare putem gandi ca “dosar curat” egal
“competent moral” si/sau “competent profesional”? Un bun
profesionist este oare garantia unui bun politician? Se
poate face politica fara nici o pregatire academica? Se
face management doar daca ai “fler”, inteligenta sociala
si afectiva?
Consecinta transferurilor, preluarii unor asemenea
modele este pe de o parte oportunismul pe de alta
expectativa neproductiva acelor care ar intruni
conditiile necesare, dar care nu se regasesc in
“imaginea sociala” si schema cognitiva a semenilor!
(Exista si distorsionarii autoperceptive - cum ar
fi “betia puterii”)`.
Identificari de persoana cu institutia. Atitudine
tribala ambivalenta fata de functie ca totem si tabu.
Puterea e conceputa in termenii categorici si
subiectivi: “Omul acesta cu functie imi rezolv problema,
pe cai ilegale, deci are putere! / sau nu mi-o rezolva,
deci nu are nici o putere!” Persoana este o
functie, si se substituie trasaturi de la
persoana privata la persoana publica;
prietenia, loialitatea e substituita competentei. Exista
si alte amestecuri exprimate in sintagme ca: “o mana
spala pe alta”, “toate se fac cu oameni”, “are pe cineva
mai sus”, “persoana e adusa de un sot, o ruda…” etc,
etc. Suprapunerile nasc desigur dihotomii
deconstructive, dezorganizatoare ca acesta: competenta
vs. loialitate Supradimensionarea, maximizare si
minimizare si distorsiune in a concepe competenta unui
functionar sau om politic sunt alte procedee mentale
cognitive. Nu mai insist asupra lor, ci vreau doar sa
subliniez ca probabil asa devine “valabila” sintagma: “competentii
nostri vs competentii vostri” in momentul
schimbarilor politice. Despre autoritate si felul in
care creste imaginea de sine a dictatorului alimentata
de cetatean sunt, de asemenea multe de spus, dar las
pentru o alta posibila analiza.
Asadar perceptia din lumea politica nu e aceeasi cu cea
din lumea afacerilor sau din viata profesionala (am
putea da numere, precum R. K. Popper, lumea 4, 5, 6?).
Oricum am putea adauga si faptul ca perceptia
analistului politic difera de cea a politicianului si a
cetateanului. Alte logici de interese, alte lumi, poate
uneori paralele. Sunt oamenii scindati, multipli?
Nicidecum. Pot gestiona corect formele acestea de
perceptie, autoperceptie prin efort minim. Sapere
aude! Sa nu lasam cuvintele sa ne domine ar fi
minima prudenta, sa nu ne influenteze limbajul
colocvial, de conversatie iar neangajarea sa nu ne apara
ca o virtute. Raul poate sa triumfe nu pentru ca cei
buni stau deoparte, ci poate si pentru ca se lasa
dominati de “scheme” verbale si mentale. De asemenea sa
nu neglijam educatia civica, macar pentru a obtine daca
nu “sa traim bine”, oricum “raul cel mai mic”!
Sau poate de aici ar trebui sa pornim. De la
identificarea prejudecatilor si erorilor in gandire, de
la construirea unor noi coordonate mai “realiste”.
Observatiile de la clasa ne dau pulsul a ceea ce se
gandeste acasa, pe strada, in viata de zi cu zi. Daca
primul pas in didactica predarii, in cazul de fata a
socio-umanelor este identificarea de “misconceptions”,
de “scheme eronate de gandire” urmatorul in pedagogia
constructivista este inlocuirea, contra-exemplul,
reconstructia de model si restabilirea acordurilor
afective ambientale si sociale.
BIBLIOGRAFIE
“The future of the cognitive revolution” Edited
by Devid Martel Jonson and Christina E. Erneling, Oxford
University Press, 1997
Miroiu Adrian, “Introducere in analiza politicilor
publice” Editura Punct, Bucuresti, 2001
Richard Rorty, ”Philosophy and social hope”
Penguin Book, England, 1999
Dryden, W, “Counseling individuals. The
rational-emotive approach”, London, Taylor and
Francis 1987
MARIA POPESCU-BUTUCEA
- Drd. Filosofie, Universitatea Bucuresti, preda din
2001 “Antropologie culturala” si “Politici sociale” ca
lector la Universitatea Hyperion, Bucuresti.
sus
|