Politica Internationala
Democratie, egalitate si egalitarism
VICTOR-IULIAN TUCA
The article reviews the Danish
democracy, starting with its parliamentary component
and finishing with system’s deficiencies. This is a
stable democracy, with strong egalitarian roots, but
great political values, conferring to its citizens
negative rights at the highest possible system.
Banalitati inconfortabile
Nu exista un indreptar politic care sa prescrie cu
exactitate tratamentul aplicabil unui stat in vederea
mentinerii sale in reperele unei democratii liberale.
Exista idei democratice insa, dupa cum observa David
Held “doar atunci cand ideile sunt dublate de
circumstante istorice favorabile si de forte structurale
ele devin suficient de puternice pentru a schimba natura
si mecanismul formelor constitutionale”. Mai mult,
“daca ar fi sa luam doar istoria Europei in secolul
XX, aceasta demonstreaza ca democratia este o forma de
guvernare extrem de dificil de creat si de mentinut”
constata acelasi autor in cunoscuta sa lucrare publicata
in 19961.
Pe de alta parte, drepturile politice garantate de
sistemele democratice au o relevanta scazuta atunci cand
beneficiarii lor nu au capacitatea economica de a le
exercita sau cu alte cuvinte, ca sa beneficiezi de ele
trebuie sa fi capabil sa platesti. Desi garantate in
constitutii si diferite acte normative, drepturile
politice pot fi limitate drastic de starea economica
precara a majoritatii celor care ar trebui sa fie
principalul lor beneficiar. Prin urmare, posibilitatea
de exercitare deplina a drepturilor politice se sprijina
pe o alta categorie de drepturi si anume pe drepturile
sociale. Acest adevar a fost exprimat in cuvinte exacte
de cunoscutul sociolog german Ralf Dahrendorf. “Democratia
si prosperitatea, spunea Dahrendorf, sunt lucruri
deosebite, asa cum au descoperit spre marele lor regret
toate tarile aflate pe drumul spre libertate”2.
Contextualizari nordice
Una din marile democratiile clasice ale secolului XX
este aceea intruchipata de regatul danez. Democratia
daneza constituie rezultatul fericit al realizarii
conditiilor de care vorbea David Held, in speta,
aparitia unor circumstante istorice favorabile
democratizarii societatii daneze de sfarsit de secol
XVIII, existenta unor “idei democratice” si asimilarea
lor organica de catre cei care formau majoritatea
respectivei societati si ceva mai tarziu, inzestrarea
cetatenilor cu drepturi sociale care sa permita
exercitarea deplina a drepturilor lor politice.
Insa inainte de a trece la examinarea pe fond a
democratiei daneze sa vedem ce forma legala
imbraca in prezent organizarea acestui stat.
Danemarca este o monarhie parlamentara inca din 1849, cu
un legislativ (det Folketing) unicameral format din 179
de membri.
Conform ultimilor modificari constitutionale, cate doua
locuri au fost prevazute pentru alegatorii din
Groenlanda si Insulele Feroe, parti componente dar
autonome ale coroanei daneze.
In privinta executivului, acesta este numit de regina si
desemnat de partidul castigator al respectivului scrutin
electoral. Privind retrospectiv, guvernele au fost, in
general minoritate (cum este si cazul actualului guvern)
insa executivul se bucura de stabilitate datorita
sprijinului primit din partea partidelor parlamentare.
Pragul electoral pentru a accede in parlament este de 2%
din totalul voturilor alegatorilor.
Din punct de vedere al constitutiei actuale, atrage
atentia articolul 20 care legifereaza cooperarea si
aderarea la diferite organizatii internationale. Orice
decizie in acest sens poate fi luata cu o majoritate
calificata de 5/6 din numarul total al parlamentarilor
danezi. In lipsa intrunirii numarului de voturi necesar,
hotararile pot fi luate numai prin referendum. Articol
are o implicatie deosebita atunci cand se pune problema
aderarii Danemarcei la tratatele adoptate de Uniunea
Europeana3.
Trecand la puterea judecatoreasca, aceasta este compusa
din 82 de tribunale regionale, care judeca procese pe
fond, apoi din doua Curti de Apel unde pot fi atacate
sentintele pronuntate de tribunale si, ca ultima
instanta, din Curtea Suprema. Judecatorii, desemnati in
urma unui concurs de Consiliul Judiciar, sunt numiti de
regina la recomandarea Ministrului Justitiei. Consiliul
Judiciar este compus dintr-un judecator care apartine
Curtii Supreme, doi judecatori de la cele doua Curti de
Apel, un avocat si doi reprezentanti ai societatii
civile. Un fapt deosebit de important este acela ca
puterea judecatoreasca este controlata permanent de
societatea civila odata ce completele de judecata din
dreptul penal sunt compuse dintr-un numar egal de
judecatori si de jurati (cate trei), ultimii fiind
desemnati in urma tragerii la sorti, de pe o lista din
care poate face parte orice cetatean. Mai mult, in
infractiunile cu periculozitate deosebita, judecate in
prima instanta de Curtile de Apel, completul de judecata
este format din trei judecatori si 12 jurati. Ca ultim
aspect de procedura, un proces penal are termene extrem
de scurte iar intreaga instrumentare procedurala se
desfasoara cu reala celeritate. Sistemul procedural
romanesc, in care termenele de judecata se acorda lunar
iar procesele se solutioneaza pe parcursul a multe luni
sau ani intregi, nu ar putea fi considerat in Danemarca
decat o varianta africana a unui proceduri judecatoresti
montate pe o scena a teatrului absurd, de provenienta
ionesciana. De aceea, lupta impotriva coruptiei din
Romania a avut rezultate remarcabile... din punct de
vedere estetic.
Inchizand paranteza, ar mai fi de mentionat sistemul
avansat de protectie a drepturilor omului si
reglementarea unor organizatii care asigura logistica
necesara acestui proces. Este vorba de prestigioasele
Danish Center for Human Rights, Copenhagen Peace
Research Institute, Copenhagen’s International
Rehabilitation and Research Center for Torture Victims
si Danish Democracy Fund.
Toata aceasta retea institutionala este doar reperul
vizibil ale democratiei daneze. Background-ul sau este
dat de conditiile intrinseci pe care le-am amintit mai
devreme si care au produs bunastarea actuala a micului
regat.
Circumstante istorice
favorabile
Ca reper istoric al debutului pre-istoriei democratiei
nordice am putea retine adoptarea reformelor agrare de
la sfarsitul secolului al XVIII-lea, prin care
fermierilor danezi li s-au redat libertatea de miscare
si apoi li s-au atribuit in folosinta loturi de pamant.
Aflata in plin absolutism (instaurat in anul 1665 de
regele Frederik al III-lea) politica daneza a secolului
al XVIII-lea nu a fost apanajul aristocratiei locale ci
a fost exercitata in proportie covarsitoare, de doua
personalitati de exceptie: baronul Johann Hartwig Ernst
von Bernstorff si un alt Bernstorff, Andreas Peter,
numit si “cel tanar”. Acesti doi politicieni au reusit
sa castige increderea regelui si au asigurat, in
proportie covarsitoare, un climat extern si interne
propice nasterii democratiei daneze.
Primul Bernstorff, diplomat si consilier regal (1751-70)
a reusit in mod stralucit evitarea conflictului armat
(razboiul de 7 ani) declansat in vecinatatea regatului
danez. Politica sa de neutralitate a asigurat tarii sale
o perioada de pace de care Danemarca avea mare nevoie,
dupa secole de lupte care au insemnat pierderi
teritoriale uriase pentru batranul regat. Odinioara,
Danemarca reprezentase nucleul unui intins imperiu
nordic care incorpora in urma constituirii Uniunii de la
Kalmar (1397) atat Suedia cat si Norvegia (ultima
apartinand Danemarcei pana in 1814). In secolul XVIII
raportul de forte se schimbase radical astfel ca
Danemarca era amenintata atat din sud de Prusia cat si
din est de Suedia expansionista. Frederic cel Mare,
imparatul Prusiei observase ca Danemarca detine doua
valori importante: flota sa si pe Bernstorff!
Politica impecabila a respectivului diplomat regal a
reusit evitarea un razboi cu aceste puteri care ar fi
putut zdrobi ce mai ramasese din vechea putere daneza.
Nici pe plan intern lucrurile nu aratau tocmai in
regula. Astfel, majoritatea populatiei traversa o
perioada de saracie acuta. Taranul care era instalat pe
domeniul nobiliar si pe care nu-l putea parasi, trebuia
sa plateasca o suma considerabila (stedsmaal) in
schimbul locuintei pe care o primea. Plata se facea in
bunuri care insumau cam intre 25-28% din recolta anuala.
La aceasta obligatie se adauga aceea a prestarii de
munca gratuita pentru proprietarul domeniului respectiv,
munca care era de ordinul sutelor de zile pe an. Un
studiu referitor la aceasta perioada releva faptul ca “societatea
daneza a sfarsitului secolului XVIII era inca organizata
pe principii feudale, cu intinse domenii nobiliare care
reprezentau principala forma de organizare economica si
sociala”4.
Mai trebuie adaugat faptul ca fermierii nu aveau dreptul
de a lasa mostenire, ci eventuala “avere” revenea
proprietarului domeniului respectiv, cu scopul aparent
de a efectua reparatiile necesare casei unde a locuit
defunctul agricultor.
Pomeneam mai devreme influenta benefica a baronului
Johann Hartwig Ernst von Bernstorff asupra politicii
externe a tarii sale. Si mai impresionant apare faptul
ca acesta a continuat aceeasi abordare luminata si in
privinta intinselor sale proprietati funciare si a
taranilor care lucrau aceste terenuri. Astfel, in anul
1765, pe domeniul sau nobiliar din Sjslland, el a luat
urmatoarele decizii: a recunoscut dreptul la mostenire a
fiecarui fermier asupra pamantului lucrat, a acordat
cate o un teren separat pentru fiecare familie de
fermieri, a micsorat numarul zilelor de munca gratuite
prestate in folosul domeniului sau nobiliar. Aceste
masuri ar fi ramas limitate la un singur domeniu al unui
singur baron excentric daca nu ar fi fost urmate de alte
masuri similare, adoptate de aceasta data prin legi
agrare reformatoare. Promotorul lor a fost nimeni altul
decat celalalt Bernstorff. Cu ajutorul unui alt
proprietar de intinse domenii feudale, si anume
Christian Ditlev Reventlow (1748-1827) pe care-l numeste
in fruntea corpului guvernamental responsabil de
agricultura (Rentekammer) si cu sprijinul printului
mostenitor Frederic al VI-lea, A.P Bernstorff reuseste
sa adopte intre 1787 si 1799 intreaga legislatie care va
distruge intreg sistemul feudal si va contribui
considerabil la premisele democratiei daneze din secolul
urmator. Ca rezultate imediate ale reformelor agrare,
60% din agricultorii danezi au primit in folosinta, in
1807 propriile lor ferme5 iar ceva mai
tarziu, 67% din terenul cultivabil a trecut in
proprietatea micilor fermieri independenti6.
Primul fapt remarcabil ar fi ca toate aceste reforme
s-au facut de un mic grup de persoane care a inclus
membri aflati in varful ierarhiei sociale a vremii,
extrem de puternici si extrem de bogati. Toti
apar-tineau aristocratiei daneze de sfarsit de secol
XVIII si aproape toti detineau intinse domenii
nobiliare, mostenite de secole.
Pe de alta parte, surprinde modul gradat si pasnic in
care s-a realizat transferul puterii, detinute de rege,
ca monarh absolut si de aristocratie, ca principal
furnizor in materie de venituri si aparare al coroanei
daneze. Inceput odata cu reformele din anii 80 ai sec.
XVIII, acest proces de modernizare a culminat cu anul
1848 cand absolutismul a fost abolit si noua constitutie
democratica a fost adoptata (1849). Au existat proteste
din partea aristocratiei, scrisori furibunde au fost
scrise monarhului dar mai important este faptul ca nu
s-au comis nici un fel de reprimari sangeroase ale
dorintelor de emancipare a taranimii. Este adevarat ca
aristocratia daneza nu a avut niciodata forta celei
britanice si ca s-a dovedit mult mai putin dispusa sa
lupte pentru propriile sale drepturi. Daca in Danemarca
mijlocului de secol XVII se instaura absolutismul
monarhic, in Anglia aceleiasi perioade aristocratia
locala tocmai reusea sa-l decapiteze pe Carol I, ca
urmare a insistentelor repetate ale regelui asupra
dreptului divin al monarhilor.
Nici monarhia daneza nu a avut forta absolutismului
francez, astfel ca puterea regelui era mult mai
limitata. De aceea, absolutismul danez a fost abolit pe
cale pasnica iar momentul 1848 nu a imbracat haina
violentelor inregistrate in alte capitale ale Europei,
denumirea lui in istoriografie fiind elocventa:
pasnica revolutie.
Grundtvig si spiritul
ideilor democratice
Toate reformele societatii daneze nu ar fi in-semnat
poate nimic in ordine politica fara aparitia unei
persoane care a influentat decisiv soarta societatii
daneze.
Nikolaj Frederik Severin Grundtvig (1783-1782) a fost
omul potrivit la momentul istoric potrivit. Persoana
polivalenta, teolog, autor de imnuri religioase,
profesor, teolog istoric si chiar ministru, Grundtvig a
reusit sa-si aduca un aport fundamental la modernizarea
politica a natiunii sale. Observator lucid al politicii
europene, acelasi remarcabil personaj facea in 1830, in
timpul unei conferinte adresate studentilor
universitatii din Copenhaga (infiintata in 1479)
urmatoarea afirmatie: “gasesc gravitatea spiritului
german si perfectiunea sa de 10 ori mai periculoasa ca
frivolitatea si superficialitatea franceza”7.
Profetie malitioasa insa adeverita succesiv de istoria
tragica a secolului XX.
Grundtvig s-a dovedit un mare admirator al Angliei si al
poporului englez. Calatoreste succesiv in spatiul
britanic in anii 1829-1831 cu scopul declarat de a
studia vechi manuscrise nordice, prilej cu care isi
petrece o buna parte din timp in bibliotecile
universitare din Oxford si Cambridge. Aici intalneste o
atmosfera colegiala extrem de relaxanta si apropiata
intre profesori si studenti. Intorcandu-se in Danemarca,
Grundtvig are o revelatie salutara: infiintarea unor
scoli populare cu un statut si un program adresat in
special fermierilor danezi de toate varstele. Ideea de a
avea un invatamant paralel cu cel oficial si obligatoriu
(introdus in Danemarca in 1814) excludea orice
intelectualism elitist si avea la baza ideea de a-i
aduce impreuna o mare parte din oamenii care formau sau
care vor forma societatea daneza din acel mijloc de
secol XIX. Formate din studenti, profesori si personal
administrativ, scolile populare reuneau pe o perioada
cuprinsa intre 5 si 8 luni toate aceste persoane care
imparteau in comun aceeasi viata cotidiana, odata ce
invatau impreuna, gateau si mancau impreuna si exersau
capacitatea de a-l descoperi pe “celalalt” si a-l
intelege si accepta ca egal in calitatea lui
unica de fiinta umana.
Drepturi sociale si
welfare system
Insumand evenimentele descrise anterior, am putea
distinge o prima etapa a procesului modernizarii
Danemarcei care include legile reformelor agrare
(1765-1807) si un al doilea stadiu de dezvoltare care ar
cuprinde miscarea scolilor populare si trecerea de la
absolutism la monarhie constitutionala, cu adoptarea
unei primei constitutii democratice si a cadrului
legislativ care a consacrat noile dimensiuni democratice
ale statului (1849-1892). Demn de remarcat este faptul
ca toti acesti factori au contribuit la nasterea unei
model de democratie care va avea ca valoare
intemeietoare egalitatea. Spre deosebire de
egalitarismul comunist care a insemnat o egalitate in
saracie si teroare, egalitatea daneza a avut ca premise
libertatea individului si respectul pentru proprietatea
privata. In acest sens, sistemul politic danez a
dezvoltat o cultura a dialogului democratic si a
participarii cetatenilor la actul de guvernare aproape
fara precedent, daca avem in vedere intinderea acestei
participari la majoritatea indivizilor societatii
civile. Spre exemplu, dreptul de vot al femeilor a fost
recunoscut in Danemarca inca din 1915 iar dreptul de a
beneficia de salarii egale a fost legiferat in 1919.
Ajunsi in acest punct al discutiei, este important de
inteles cum este conceputa egalitatea si prin ce se
distinge in acest sens, democratia daneza de celelalte
tipuri de democratii.
O diferenta majora intre sistemul american si cel
european este reprezentata de modul diferit in care este
tratat conceptul de “sanse egale”. O observatie generala
dar in egala masura extrem de utila o facea Raf
Dahrendorf cand arata ca “in Statele Unite a domnit
multa vreme un concept precum cel de sansa, care
intelege in mod restrictiv egalitatea conditiilor de
start si in mod extensiv posibilitatile de alegere ale
cetateanului. Se adunau in conceptul american de
libertate drepturile fundamentale civile, drepturile
politice si granitele deschise. Pana intr-un anumit
grad, acesta este valabil inca si astazi. Cei saraci
primesc ajutor daca se ajuta singuri; in rest,
circumstantele lor de viata ii privesc. In Europa,
secolul XX a cunoscut o alta dezvoltare.”8.
Asigurarea sanselor egale inseamna, potrivit variantei
daneze a modelului european, gratuitatea totala a
invatamantului, inclusiv a celui universitar. In fapt,
exista “doar” universitati de stat iar studentii fara
posibilitati materiale pot contracta un imprumut de la
stat pe care il returneaza, dupa ce vor termina
facultatea, intr-un termen cuprins intre 15 si 20 de
ani.
Asigurarea de sanse egale mai inseamna, potrivit
spiritului danez, sa beneficiezi de asistenta medicala
gratuita, indiferent de veniturile pe care le ai.
Saracii nu se duc in spitale de mana a doua iar pentru
cei bogati nu exista centre medicale de lux, fiindca
welfare system danez sustine in totalitate sistemul
medical public.
Neajunsurile democratiei
daneze
Egalitatea postulata imperativ de societatea daneza
implica si consecinte negative in ceea ce priveste sfera
privata a indivizilor. Moderatia poate sfarsi de multe
ori in mediocritate iar egalitatea in egalitarism.
Societatea daneza nu a produs dictaturi dar nici a creat
individualitati charismatice deosebite. Idei care s-au
dovedit salutare pentru spatiul public se metamorfozeaza
nu de putine ori, in sfera privata, intr-o mediocritate
acuta impusa majoritatii in mod subversiv si
insesizabil. De multe ori, orice act imprevizibil a unui
individ care depaseste normarea cotidiana este repudiat
urgent si clasat ca fiind suspect si elitist. Uneori,
nebunii au figuri de oameni cu mintea la cap iar
“excesele” celor sanatosi sunt limitate la degustari
bahice prelungite.
Unii danezii isi simt “individualitatea” in pericol si
prefera sa traiasca in strainatate, altii viseaza
bovaric la un loc pazit de inconsistenta cotidiana. Un
exemplu in acest sens este chiar Hans Christian
Andersen, a carui recunoastere in Danemarca a venit mult
dupa consacrarea sa la nivel european. De asemenea,
dificultatile intampinate de Kierkegaard in societatea
daneza, care nu i-a putut accepta individualitatea sa
incandescenta, este un alt fapt, dintr-un lung sir
aproape interminabil9.
Imperativele acestui ethos egalitarist si nivelator au
fost exprimate de scriitorul danezo-norvegian Aksel
Sandemose (1899-1965) in asa numita lege a lui Jente
(Jantelov). Mai tarziu acest cod nescris a lui Jente a
devenit parte integranta a culturii populare
scandinavice. Este vorba de 10 comandamente negative
care exprima o etica a ne-diferentei. Ele sunt formulate
in termenii urmatori:
1. Sa nu crezi ca esti cineva.
2. Sa nu crezi ca esti la fel de important ca noi.
3. Sa nu crezi ca esti mai inteligent ca noi.
4. Sa nu incerci sa te inseli tu insuti crezand ca esti
mai bun ca noi.
5. Sa nu crezi ca stii mai multe decat noi.
6. Sa nu crezi ca esti mai valoros ca noi.
7. Sa nu crezi ca tu esti bun de ceva.
8. Sa nu razi de noi.
9. Sa nu crezi ca ii pasa cuiva de tine.
10. Sa nu crezi ca ne poti invata pe noi ceva.
Ar merita analizat pe larg, intr-un alt context,
valorile politice care stau la baza acestor cutume
populare. Ce se poate observa, prima facie, este
un egalitarism pronuntat ce se poate dovedi imperativ si
direct constrangator.
Trebuie remarcat insa ca egalitarismul danez nu a dus la
suprimarea libertatii sau la comunism. Din contra,
libertatea a fost conditia sine qua non a
contractului social danez10, chiar si in
formele sale mai putin reusite.
Ce mai trebuie precizat este ca lipsa de respect pentru
individualism este compensata cu totala incredere
si protectie pentru persoana. Ca individ reprezinti
extrem de mult pentru danezi, ca tip individualist- mai
putin. Paradoxal, individul este conceput ca persoana
unica si, in acelasi timp, intotdeauna impreuna
cu altii.
O alta idee, specific daneza si mai putin fericita, este
aceea de popor mic, expus oricand pericolului
pierderilor teritoriale sau, mai rau, a identitatii
nationale. Cu o populatie de 5,3 milioane locuitori,
danezii gandesc ca sunt “doar o simpla coada a
buldogului german”. Desi secolul XX a insemnat
pentru Danemarca o perioada de pace, infrangerile si
pierderile teritoriale inregistrate in trecutul relativ
indepartat, nu au fost uitate11. In
imaginarul colectiv insa, persista pericolul asimilarii
de alte popoare, schita scriitorului si poetului danez
Benny Andersen, intitulata “Cand Danemarca a fost
abolita”, fiind sugestiva in privinta acestei spaime
de un fals pericol care ar ameninta permanent natiunea.
in acest sens, merita citat un fragment ceva mai lung
din schita acestui autor: “Am visat, se
destainuie personajul lui Andersen, ca Danemarca a
fost desfiintata. Se facea ca eram departe, in nordul
Suediei pentru o luna pentru a termina un roman si nu
citisem nici un ziar. In drum spre casa, mi-am vizitat
prietenul, Jan Maartenson, care locuieste in sudul
Suediei. L-am intrebat daca pot dormi o noapte la el,
inainte sa ma intorc in Copenhaga cu feribotul. – Ar
trebui sa te muti la noi un timp, mi-a spus prietenul
meu, linia de feribot a fost desfiintata. – Dar, asta e
imposibil, nu se poate desfiinta acest feribot – am
replicat eu.
– Ai aici o bere si ceva brandy, mi-a spus el, –
relaxeaza-te, in timp ce iti spun ce s-a
intamplat…Danemarca a fost desfiintata, toti danezii au
fost expatriati…v-ati facut datorii externe atat de mari
incat Consiliul European v-a declarat in stare de
faliment. Singurul mod de a face tara voastra
profitabila a fost sa evacueze populatia si sa o
transforme intr-o zona de aplicatii militare pentru
armata europeana si intr-un depozit de deseuri nucleare.
– Dar unde este familia mea si cum imi pot publica
cartea pe care am scris-o? – Nu stiu exact insa s-a luat
hotararea ca populatia daneza sa fie impartita in mici
grupuri si trimisa in diverse zone ale Europei pentru a
fi mai bine integrata in acele societati. Cat despre
cartea ta, va fi tradusa in suedeza...”12
Pura elucubratie sau majora criza de identitate? Oricum
ar fi, frica colectiva de un inamic amenintator si
necunoscut este reala in mai toate topos-urile europene
si poate lua forma unor nationalisme regionale
substantiale, indreptate asupra unor subiecti evident
inocenti. Partidul Poporului Danez (Dansk Folkeparti)13,
miscare cu accente pronuntate de extrema dreapta, este
tocmai formatiunea politica care colecteaza si intretine
imaginarul colectiv danez cu un astfel de “delirium”
pe care il indreapta impotriva emigrantilor sau… Uniunii
Europene.
In loc de concluzii
Poate doar acum, cuvintele lui David Held, citate la
inceputul acestor randuri, deschid spre o intelegere
adecvata a problemelor pe care le ridica un sistem
democratic contemporan.
Intr-adevar, pe de-o parte, o forma de guvernare
democratica este extrem de greu de creat si mentinut iar
pe de alta parte, o astfel de democratie nu se poate
naste exnihilo ci are la baza comportamente
sociale specifice fiecarei natiuni in parte.
Important ramane faptul increderii in aceleasi valori
politice si al realizarii unei prosperitati sociale de
care sa se bucure majoritatea cetatenilor care cred si
sustin aceste sisteme democratice. In cuvintele lui
Raymond Aron, este necesar ca regimul
constiutional-pluralist sa fie acceptat per se,
sa se bucure de increderea maselor populare in virtutea
realizarii faptului ca este singurul sistem care
se straduie sa limiteze autoritatea si care asigura
garantarea libertatii individuale si a celorlalte
drepturi negative de care nu devii deplin constient “decat
in ziua in care nu mai beneficiezi de ele”14.
In lipsa acestei increderi, putem intotdeauna declama
resemnati despre ghinionul perpetuu pe care unele
natiuni le inregistreaza constant in istorie. Poate
tocmai de aceea, ieremiadele la adresa providentei
expiatoare raman doar masti ale unor l’exercises de
l’hyppocrisie.
NOTE
1 David Held, Models of Democracy,
Polity Press & Blackwell Publishers Ltd., 1996
2 Ralf Dahrendorf, Conflictul social
modern, Central European University Press, 1996
3 In urma referendumului national organizat
in luna septembrie 2000, cetatenii danezi au respins
adoptarea monezii unice europeane (euro).
4 Danmark Historie, vol 10, Reform og
Fallit, 1784-1830
5 Roar Skovmand, Danmark Historie, vol
11, Folkestzrets Fødsel (Nasterea guvernamantului
popular): 1930-70, Copenhagen: Politikens Forlag, 1978
6 Procent inregistrat la nivelul anului 1850
7 A Grundvig Anthology, Selections from
the writings of NFS Grundtvig, James Clark&Co,
Cambridge, England, p 102.
8 Ralf Dahrendorf, Conflictul social
modern, Central European University Press, 1996, p
55.
9 Borish, Steven M, The land of living:
the Danish folk high schools and Denmark’s non-violent
path to modernization, Blue Dolphin Press, Inc,
Grass Valley, California 1991, p 318- 320.
10 Este interesanta observatia lui
Tocqueville conform careia “din toate timpurile,
natiunile mici au fost leaganul libertatii politice” si
ca “libertatea tine de faptul ca poporul este mic si nu
de poporul insusi”, in Despre Democratie in America,
Vol 1, Humanitas 1995, p 217.
11 Ultimile pierderi teritoriale s-au
petrecut in 1864 cand Bismark a anexat Prusiei
principatele Slesvig si Holsten, aflate la granita de
sud a regatului danez.
12 Benny Andersen, “Da Danmark blev
nedlagt” (Cand Danemarca a fost abolita), in
Thorkild B. Jensenn Danmark og Danskerne, 1979, p.
48-49.
13 In urma alegerilor din 20 noiembrie 2001,
Dansk Folkeparti si-a adjudecat 12% din mandatele
parlamentului, devenind astfel al treilea partid ca
pondere in viata politica daneza.
14 Raymond Aron, Démocratie et
totalitarisme, Gallimard, 1965.
VICTOR-IULIAN TUCA
- Licentiat al Facultatii de Drept (1996) si absolvent
al Facultatii de Filozofie (2000). Master in Studii
Europene la Universitatea din Leuven, Belgia. Bursier al
Ministerului de Externe Danez in domeniul democratiei si
drepturilor omului (2001). Stagiul la Comisia Europeana
– Relatii Externe (2002). Din noiembrie 2004,
corespondent al postului de radio Deutshe Welle la
Bruxelles.
sus
|