Tema Europeana
Imigranti la portile Europei
IOANA CRISTEA DRAGULIN
This is a short article about the
future of immigration in EU, reviewing the evolution
over the last 15 years and the legislation of the
principal migration targets: Germany, France, and
Italy. Given the new evolution of European migration
politics, and the perspective of an enlarged Europe,
with 27 member countries, this will remain an
important issue on the political agenda. Europe will
need immigrants, and cannot close the boundaries
facing the menace of foreign peoples, despite the
will of its citizens, often guided by side effects
of migration.
Pentru istoria Uniunii Europene anul 2004 a fost un an
special, reprezentat de intrarea in cadrul Uniunii
Europene incepand cu 1 mai a 10 noi state care insumeaza
aproximativ 75.000.000 de persoane. Cateva zile mai
tarziu, nu mai putin de 340.000.000 de cetateni ai
vechii Europe au fost chemati sa ratifice deciziile
propriilor guverne si sa aleaga membrii primului
parlament european al Uniunii Europene alcatuita din 25
de state. In fine, pe 18 iunie Conventia a aprobat
textul noii constitutii a Europei unite. In tot acest
timp, in interiorul Uniunii temele privind imigratia si
prezenta strainilor s-au gasit in centrul dezbaterilor,
nu de rare ori cu tonuri aprinse. Majoritatea tarilor
europene se vad nevoite sa administreze doua mari
contradictii: prima priveste drepturile imigrantilor si
exercitarea propriei suveranitati, iar a doua are in
vedere necesitatea economica reala si teama din partea
opiniei publice. Din acest punct de vedere aceeasi
Comisie europeana a observat ca in fata fenomenului
imbatranirii populatiei, cu efecte particulare in
domeniul demografic reprezentat mai ales de scaderea
procentului populatiei ocupate in campul muncii,
acceptarea cresterii fluxului de populatie care vine din
exterior este tot mai probabila si, in acelasi timp,
necesara pentru a raspunde necesitatilor unei Uniuni
largite1. Potrivit evaluarii oficiale, in
perioada 1997-2002, in tarile Uniunii au fost angajati
circa 2,5 milioane de extracomunitari, ceea ce
reprezinta o cota de 3,6% din piata muncii nationale si
care a contribuit la cresterea procentului de ocupatie
cu 22%. Analiza datelor demografice indica, mai ales in
Germania, Grecia, Italia si Slovenia, ca imigrantii
reprezinta un contribut important pentru a compensa
procentele de crestere negativa a populatiei.
Este important de reconsiderat faptul ca imigrantii la
momentul intrarii in legalitate nu mai pot fi
considerati o simpla “forta de munca”, si este necesar
sa fie primiti in respectul drepturilor umane
acceptandu-se particularitatile culturale,
favorizandu-se in acest mod integrarea lor. Este in
acelasi timp si o obligatie dictata de ratiuni umanitare
dar si o necesitate de a se crea fundamentele unei
societati europene multiculturale.
Cu termenul “imigratie” se defineste fiecare miscare
migratorie internationala, individuala sau de masa,
emanata de motive economice, studiu, munca, familiare
sau dictata de situatii de persecutie, conflicte,
catastrofe naturale sau evenimente revolutionare.
Motivul abandonului locului de origine, pentru a debarca
in contexte teritoriale, sociale, economice si culturale
de multe ori diametral opuse celor proprii, constituie o
tema de mare complexitate, de analizat cu instrumentele
stiintelor sociale. De la inceputul anilor ’90 imigrarea
a devenit un proces global care a fost provocat de
factori demografici, socio-economici si politici.
Fluxuri de persoane, in jur de 15.000.000, se deplaseaza
in fiecare an pe diverse continente, in special din
centrul si sudul Americii spre S.U.A. si Canada din
Africa, Asia si tarile ex-comuniste spre Uniunea
Europeana.
Fenomenul migratiei nu este o realitate noua in Europa.
In acesti ultimi ani s-a observat o crestere
semnificativa a fenomenului care a condus la aparitia a
doua consecinte fundamentale: cresterea numarului de
straini pe teritoriul national si problema de a
clasifica juridic prezenta lor, cum sa fie tutelati si
cum sa se garanteze o serie de drepturi, nu doar pentru
a obtine o garantie a muncii sau a scolarizarii, ci
chiar pentru o integrare deplina. In acelasi timp
conceptul de migrare s-a schimbat: daca odata guvernele
vedeau ca o favoare intrarea populatiei cu origini
etnice diverse, pentru ca erau vazute ca instrumente
economice si militare de mare greutate, ce puteau fi
relativ usor asimilate si integrate in tesutul social
prin intermediul convertirii religioase, acum in
prezenta unei crize globale a tarilor subdezvoltate si a
unei divizari internationale a fortei de munca,
migratiile cresc, dar sunt motivate doar in parte de o
cerere de mana de lucru, cauza principala fiind situatia
socio-politica a tarilor de origine.
Analiza anului 2002 arata ca principalele trei tari de
destinatie a imigratiei sunt Marea Britanie, Germania si
Franta, care gazduiesc 13.031.800 de straini ce
reprezinta 66% din procentul total, in timp ce in
Italia, Spania si Portugalia acestia reprezinta 6,9%,
4,5% si 1,1%. La sfarsitul anului 2003 situatia s-a
schimbat radical deoarece Italia ajunge sa gazduiasca,
la fel ca si Germania, 2.500.000 de imigranti, ajungand
sa detina impreuna un sfert din populatia imigrata in
Europa, fiind la nivelul Regatului Unit. Imigrarea in
Uniunea Europeana este un fenomen cu precadere
continental; mai mult de jumatate din strainii prezenti,
mai exact 56,7%, provin din tarile europene, in timp ce
29% sunt cetateni europeni. Strainii proveniti din
tarile devenite membre ale U.E erau putin peste 685.000
(circa 3,5% din total si 0,5% din toata populatia
rezidenta). Dintre acestia, 442.000 provin din Polonia,
care cu cei 38.600.000 de cetateni ai sai este prima
intre noii membri ai Uniunii. Imigrantii polonezi sunt
concentrati cu precadere in Germania, reprezentand 4,2%
din totalul strainilor. Doar o relativa minoritate
dintre strainii prezenti in Europa au in schimb o
origine extraeuropeana; in particular cetateni provenind
din tarile continentului african – 16,1% –, Asia – 11,5%
–, America – 5,6% – si Oceania – 0,7%.
Dinamica privind imigratia a reprezentat una din
principalele probleme ale Europei celor 15, in
conformitate cu un studiu publicat pe 16 februarie 2004
de catre “Fundatia din Dublin pentru promovarea
conditiei de viata si de munca”, dupa primirea noilor
state spre Europa Occidentala vor putea sa emigreze
maxim 1% din forta de munca ceea ce reprezinta
aproximativ 220.000 de persoane. Aceasta masura releva o
atitudine restrictiva in raport cu anii ’90, cand dupa
caderea zidului Berlinului in doar 18 luni din Est spre
Occident au migrat aproximativ 1.500.000 de persoane2.
Caracteristica importanta a datelor privind existenta
strainilor pe teritoriul Uniunii este data inclusiv de
vasta problematica cu care se confrunta imigrantul. In
general aceste date ii iau in considerare doar pe acei
care la o anumita data detineau permise de sedere, si
chiar mai mult, doar pe cei care aveau in acelasi timp
rezidenta in noile tari. De aceea datele risca sa
evolueze sau sa involueze in functie de factori cum ar
fi reglementarea situatiei strainilor dintr-o tara
(sanatoria) sau prin intermediul unei legi speciale.
Totodata, nu sunt luati in calcul toti aceia care nu
detin documente de sedere si care sunt considerati
ilegali, iar din aceasta cauza situatia reala este greu
de cuantificat, considerandu-se ca in realitate pentru
fiecare strain cu acte in regula mai exista cel putin un
altul fara documente. La nivelul anului 2002 in cadrul
U.E. cetatenii apartinand Europei de est reprezentau
3.457.820 impartiti astfel: Serbia-Muntenegru 861.267,
Polonia 487.464, Bosnia-Hertegovina 334.295, Croatia
321.791, Romania 287.120, Federatia Rusa 248.323,
Albania 197.755, Ucraina 164.012, Macedonia 105.671,
Bulgaria 93.396, Moldova 23.3513.
Referitor la situatia noilor cetateni ai Europei, mai
exact a celor care fac parte din cadrul celor 10 tari,
acestia au dreptul de a circula in mod liber dar nu vor
avea dreptul sa munceasca, fiind obligati sa se limiteze
– in baza acordurilor bilaterale – in limitele impuse de
acel 1%. De aceea in domeniul legislatiei muncii noii
cetateni se gasesc in aceeasi situatie ca cetatenii
extracomunitari. Frica, sau mai degraba slabiciunea
economiilor europene lovite de o criza economica ce pare
ca nu mai are sfarsit, de existenta unor fluxuri
migratoare ce poate conduce la mutarea unor populatii
spre occident, a impus guvernelor celor 15 sa ia masuri
de siguranta care sa linisteasca propriii cetateni, si
sa protejeze piata interna si resursele “welfare”4.
Ca o consecinta a acestor decizii, la sfarsitul anului
2004 s-a reusit definirea obligatiilor “Agentiei privind
controlul frontierelor externe”, care a devenit
operativa cu ianuarie 2005. Noii structuri i-au fost
alocate 15.000.000 de euro pentru anul 2005-2006 si va
activa in Polonia, Republica Ceha si Ungaria, unde va
avea ca obiectiv lupta impotriva imigratiei clandestine
ocupandu-se in acelasi timp cu repatrierea strainilor
care au primit decizia de a parasi U.E. Controlul
frontierelor se va realiza pe toate tipurile de
frontiera: terestra, maritima si aeriana. Agentia va
trebui sa realizeze un filtru la granite,
considerandu-se ca masurile luate in anii anteriori s-au
dovedit insuficiente. Privind raportul anului 2002-2003
referitor la cetatenii care au fost intorsi de la
granite se observa urmatoarele date. In functie de
tarile de origine, cei care nu au primit dreptul de a
intra pe teritoriul U.E. sunt cetateni din Georgia
21.324, Moldova 12.646, Rusia 11.976, Turcia 8.524,
Ucraina 7.514, Pakistan 7.172, Iraq 5.607, China 5.273,
Afganistan 4.527, Polonia 3.930, Bulgaria 3.729, Romania
3.590, Letonia 3.514, India 3.185, Serbia-Muntenegru
2.8275.
In paralel legislatiile europene se pregatesc sa faca
fata noii realitati. Fiecare tara se distinge prin
politica sa de primire ce exprima modelul interventiei
normative, sociale si culturale cu care se explica
raportul dintre statul gazda si imigrant. Modelul
german: foloseste o tehnica care institutionalizeaza
situatia de nesiguranta. Pentru germani imigrantii sunt
doar “muncitori oaspeti” pentru care nu se doreste
realizarea unei politici stabile de convietuire fapt ce
mareste dorinta de reintoarcere in propria tara.
Parlamentul german incepand cu 9 iulie 2004 a aprobat o
lege care tinde sa rezolve problema afluxului de forta
de munca calificata. Pentru aceasta categorie Germania a
eliminat dictonul “Germania nu este o tara de
imigratie”. Noua lege se concentreaza in special in
cazul imigrantilor cu un inalt nivel de calificare
(oameni de stiinta, manageri) permi-tandu-le acestora sa
obtina permisul de sedere pe o perioada nelimitata.
Companiile ce activeaza in Germania vor putea sa
angajeze acesti specialisti in baza unui concurs cu
conditia ca sa nu existe candidati germani sau europeni.
O alta reglementare priveste politica atragerii de
capital. Legea prevede ca in cazul in care este
investita o suma minima de 1.000.000 de euro si se
creeaza minimum 10 locuri de munca proprietarul acestei
activitati va putea primi permisul de sedere. Studentii
straini care au studiat in Germania la momentul
incheierii studiilor vor beneficia de 12 luni de permis
de sedere, in acest timp avand posibilitatea sa gaseasca
un contract de munca care sa le converteasca vechiul
permis de sedere pe motive de studiu intr-un alt tip, pe
motiv de munca. Daca la sfarsitul acestei perioade nu
vor gasi un contract de munca vor trebui sa paraseasca
tara. Aceasta reglementare liberalizeaza acest domeniu
deoarece cu vechea lege studentul trebuia sa paraseasca
imediat tara.
Modelul englez: legislatia engleza utilizeaza un model
care favorizeaza diversitatea etnica si culturala,
permitand formarea de comunitati etnice care in afara de
faptul ca intaresc diversitatea reprezinta un punct de
referinta administrativa pentru autoritatea publica. In
acelasi timp cetatenii Regatului Unit impreuna cu alti
25% dintre cetatenii vechii Europe sunt impotriva
“falsilor imigranti pe motive politice” si impotriva
unei “invazii din Est”. In aprilie 2004 a izbucnit un
imens scandal in presa engleza ce a provocat demisia
secretarului pe problema imigratiei Beverly Huges,
deoarece a fost acuzata ca nu a stiut sa-si controleze
propriul departament, in care functionari de la
Bucuresti acceptand documente false au permis catorva
zeci de mii de romani sa patrunda pe teritoriul Marii
Britanii ca refugiati politici.
Modelul francez: autoritatile franceze explica propriul
raport cu imigrantul prin tehnica asimilarii in baza
caruia acesta isi abandoneaza identitatea culturala
pentru a deveni “buni cetateni francezi”. In fata
presiunii venite din partea comunitatii musulmane care
cerea statului francez sa permita tinerelor fete sa
poata purta valul la scoala, in luna martie 2004
parlamentul voteaza o lege prin care este interzisa
afisarea simbolurilor religiose in locuri publice.
Aceasta masura se incadreaza in politica statului in
care “tot ceea ce conteaza este raportul cetateanului cu
statul iar religia devine o problema privata careia nu-i
este acordat dreptul de a invada alte teritorii”.
Modelul olandez: dintr-o tara ideala pentru cei care fug
de foame si razboaie Olanda devine una dintre tarile
cele mai intolerante privind imigrantii. Opinia publica
olandeza este impartita de doua optiuni: una
traditionala liberala, ospitaliera, iar cea de-a doua
opusa, care cere o politica de inchidere a granitelor.
Parlamentul olandez, in aceasta atmosfera de dividere a
opiniei publice, a emis o lege in 2003 prin care se
reduce drastic posibilitatea de a obtine azil pe motive
politice sau umanitare si se introduce sistemul cotelor
in acordarea permiselor de sedere pe motive de munca. In
baza acestei legi toti strainii care au intrat in tara
inainte de aprilie 2001 si nu au obtinut un permis de
sedere sunt obligati sa paraseasca imediat tara6.
Modelul italian: incepand cu anii ’90 statul italian
prin diverse legi a acordat permis de sedere strainilor
care demonstrau ca lucreaza. Inainte de legea
Bossi-Fini, din 2002, a fost reglementata prin
intermediul sanatoriilor situatia a 706.329 de persoane,
pentru ca o data cu legea privind reglementarea
situatiei imigrantilor sa fie acordate 641.638 de
permise de sedere. Politica italiana in acest domeniu se
incadreaza in doua coordonate: incheierea procesului de
acordare de permise de sedere in masa, mentinandu-se o
politica de acordare de permise pe motive de munca pe
baza sistemelor cotelor, si obligarea imigrantilor de a
detine un loc de munca stabil pe baza de contract, in
caz contrar acestora nemaifiindu-le innoit permisul. In
domeniul integrarii strainului in fata cererilor
comunitatilor musulmane de a se permite fetelor de
aceasta religie de a purta valul la scoala, statul
italian s-a declarat impotriva, considerand nefondata si
cererea anumitor organizatii musulmane de a inlatura
crucifixul din clasele unde invata copiii de religie
musulmana, aratandu-se ca Italia este un stat unde
religia majoritara este crestina. Aceasta decizie isi
gaseste legitimarea inclusiv in preambulul Constitutiei
europene, in care se arata ca “mostenirea culturala,
umanista si religioasa a Europei” sta la baza propriei
civilizatii7. In acelasi timp in legislatia
italiana exista reglementari care se gasesc intr-o
vizibila contradictie cu acte si documente
internationale. Se au in vedere anumite dispozitii
privind intrarea si sederea strainilor pe teritoriul
italian, ca si reglemantari cu privire la modalitatile
de expulzare. Prin legea publicata pe 18.06.1931, care
se afla inca in vigoare, este caracterizat modul in care
statul se raporteaza la straini. In conformitate cu
aceasta lege sunt prevazute un important sistem de
controale, autorizatii si puternice limitari ale
drepturilor si libertatilor fundamentale.
Curtea Constitutionala, chemata fiind sa se exprime
asupra constitutionalitatii acesteia, arata ca: intre
cetatean si strain, cu toate ca exista egalitatea in
privinta anumitor drepturi, exista diferente de facto ce
justifica un tratament diferit si limitari pe care
legislatorul le poate pune in a tutela interese publice
particulare. In baza acestei viziuni, legislatorul a
decis sa reglementeze raportul strainului cu statul8.
Analizand legea Bossi-Fini (legea 189/2002) s-au
evidentiat conceptele cheie care au stat la baza acestei
reglementari juridice. Acestea sunt: clandestin –
individul strain care a intrat in tara eludand controlul
frontierei sau cel caruia i-a fost refuzat permisul de
sedere. Imigratul devine clandestin deoarece nu detine
elementele pe care statul le considera necesare: viza de
intrare, suma necesara de bani pentru a se sustine
financiar, capacitate psiho-fizica, cunoasterea limbii,
stapanirea unei profesii oarecare9; expulzare
– indepartarea indusa sau fortata a unui strain de pe
teritoriul national. Expulzarii i se adauga interzicerea
intrarii in stat fara o autorizatie expresa. Masurile de
expulzare pot fi adoptate de magistratura sau de
autoritatile politiei. Cauzele expulzarii depind desigur
de legislativa fiecarei tari: frecvent sunt masuri de
condamnare care au lovit strainul ca urmare a unei
intrari ilegala in tara. Limitele expulzarii sunt
prevazute pentru acei straini ai caror state au acorduri
privind statutul de refugiat10. Expulzare
administrativa: actul prin care un stat dispune
indepartarea de pe propriul teritoriu a
extracomunitarului, pe motive de ordine publica sau
siguranta statului11. Extracomunitar:
cetateanul unui stat care nu apartine Uniunii Europene.
Flux de intrare: cotele maxime de straini,
extracomunitari, care pot fi admisi pe teritoriul
statului pentru munca, tinand cont si de aspectele ce
privesc reintregirea familiilor12. Permis de
sedere: documentul care consimte sederea pe teritoriul
unei natiuni si care poate avea o durata limitata, ce
poate fi prelungita sau nu. Sanatoria: este emisa o
sanatorie atunci cand autoritatile unei tari renunta sa
persecute persoanele ilegale si se limiteaza la a
legitima astfel situatia existenta. In cazul
imigrantilor sanatoria consta in reglementarea situatiei
strainilor aflati in mod clandestin si permite acordarea
dreptului de rezidenta13. Strain: exista o
definitie normativa care considera “strain” in termenul
legii, ce s-a impus ca necesara in fata diferentierii
conceptului de strain prin care in mod traditional erau
considerati cetateni ai statelor care au aderat la
Uniunea Europeana. Prin legea Turco-Napolitano s-a
stabilit ca “strainul” este cetateanul care nu face
parte din cadrul statelor U.E. si apatrizii14.
Toate acestea demonstreaza cum, in noua Europa largita,
conceptii precum “cetateni”, “straini”, “majoritate” si
“minoritate” au conotatii tot mai nuantate si complexe.
In acelasi timp se poate pune intrebarea pana cand va
avea sens sa se vorbeasca de straini referindu-se la
ceilalti cetateni ai vechii Europe. Oare mitul
frontierelor inchise care in istorie a produs atatea
efecte negative se va putea estompa printr-o politica
inovativa care sa implice si tarile de origine. Numai
prin cresterea nivelului de trai in tarile de origine
ale emigrantilor se poate opri acest proces. Altfel, asa
cum arata intr-o declaratie secretarul general al
O.N.U., Kofi Annan, in timpul discursului tinut in
Parlamentul European pe 30 ianuarie 2004, “in secolul
XXI, emigrantii au nevoie de Europa, dar si Europa are
nevoie de emigranti. O Europa inchisa ar fi o Europa mai
mediocra, mai saraca, mai batrana si mai slabita”15.
NOTE
1 Alessio D’ Angello,”Migrazioni e presenza
straniera nell’U.E allargata” in Caritas/Migrantes,
Imigrazione, Dossier statistico, vol. XXIV, 2004, p. 27,
28.
2 Antonio Ricci, “Nuovi confini e
immigrazione dopo l’allargamento ad Est”, op.cit. p. 37
3 Dossier Statistico Immigrazione,
Caritas/Migrantes, Elaborazione su dati Consiglio
D’Europa, OSCE e Ministero Interno, 2004
4 Gli effetti della libera circolazione dopo
l’allargamento, “Europa, allargamento a Est e
migrazione”, IDOS, 2004, p. 193-213.
5 Ibidem, Elaborazione su dati “International
Centre for Migration Policy”, 2004.
6 Ibidem, p. 33-44.
7 Khaled Fouad Allam, “Io musulmano
nell’Europa cristiana”, La Repubblica, 23 settembre
2004.
8 Maria Chiara Sacchetti, Quaderni per la
ricerca serie documentazione/10, La normativa regionale
a favore degli immigrati extracomunitari;Istituto di
studi sulle regioni, Roma, 1991
9 S. Peltzel, “Voce asilo Politico”,
Dizionario delle diversita, Liberal Libri, 1998.
10 Ibid., p. 117, 118
11 Dizionario Simone on line
12 Legge 189/2002, articolo 3, comma 4.
13 G. Bolaffi, op.cit. p. 206, 253.
14 Art. 1, del Turco-Napolitano
15 Mons. Vittorio Nozza, Mons. Luigi Petris,
Mons. Guerino di Tora”, Società aperta, società
dinamica:l’immigrazione italiana al bivio, op.cit. p.
13.
IOANA CRISTEA DRAGULIN
- Absolventa a facultatii de Istorie, Universitatea
Crestina Dimitrie Cantemir.
sus
|