Tema Europeana
UE si situatia din Kosovo
de la status quo-ul neviabil la
independenta?
IONUT-OCTAVIAN APAHIDEANU
Guided by the lines of European
Neighborhood Policy and European Security Strategy,
UE seems to have anchored its new security activity
in the area of the new “neighborhood”. In this
context, West-Balkan yone seems to be the major
problem, as an enclave of instability. The article
tries to be an analysis of Kosovo’s situation. The
conclusion is that we have to distinguish a peace
keeping activity from a peace building one, so that
UE will have a different mission than OTAN.
Ghidata de liniile directoare ale recentelor
European Neighbourhood Policy si European
Security Strategy, UE pare sa-si fi ancorat
noile preocupari de securitate in zona noii sale
“vecinatati” (Ucraina, Moldova, zona Marea
Neagra – Caucazul de Sud) si chiar dincolo de
aceasta (Afghanistan, Irak, Congo), intr-un
efort interesant, dar in egala masura discutabil
ca eficienta, de a se afirma ca actor global in
arena internationala de dupa 11 septembrie 2001.
In paralel, in perspectiva proximei integrari a
României si Bulgariei, in care zona Balcanilor
de Vest (in speta Kosovo-Metohija1,
Macedonia si Serbia) risca sa fie circumscrisa
ca o enclava de instabilitate, UE si-a
manifestat recent interesul si asupra situatiei
din Kosovo, pe fundalul unor sugestii de
implicare mai activa si de extindere a misiunii
sale in regiune dincolo de palierul strict
economic. Totodata, pentru luna iunie 2005 este
programata o evaluare in CS al ONU a situatiei
din Kosovo, pe baza careia urmeaza sa se decida
daca vor fi deschise discutiile privind
statutului final al provinciei.
In acest context, prezentul articol isi propune
o analiza a situatiei din Kosovo de-a lungul a
trei obiective: descriptiv – semnalarea
problemelor, curente si de perspectiva, din
provincia administrata international; evaluativ
– aprecierea activitatii de pana acum a UE si a
celorlalte organisme internationale implicate in
solutionarea respectivelor probleme; prospectiv
– chestionarea capacitatii UE de a gestiona o
misiune mai activa si mai complexa in Kosovo.
Context
Succesiv bombardamentelor NATO asupra Iugoslaviei din
primavara lui 1999, in baza Rezolutiei 1244/19 iunie
1999 a CS al ONU, UNMIK a stabilit 4 piloni de
dezvoltare pentru Kosovo, implementati de organizatii
diferite, dar reuniti sub coordonarea sa: I. politie si
justitie (ONU); II. administratie civila (ONU); III.
constructie institutionala (OSCE); IV. reconstructie si
dezvoltare economica (UE). Consacrand abordarea
“standarde inaintea statutului”2, ONU a
achiesat la cei 8 indicatori de dezvoltare propusi de
fostul sef UNMIK Michael Steiner in 2002: a.)
institutii democratice functionale; b.) stat de
drept; c.) libertatea circulatiei; d.)
dreptul de intoarcere si ramanere in provincie; e.)
dezvoltarea bazei unei economii de piata; f.)
dreptul la proprietate; g.) normalizarea
dialogului Pristina-Belgrad; h.) reducerea si
transformarea Corpurilor de Protectie din Kosovo (CPK).
In acest context, raportul din 24 februarie al
Reprezentantului Special al Secretarului General (RSSG)
si concomitent seful UNMIK in fata CS al ONU pentru
perioada 1 noiembrie 2004 – 31 ianuarie 2005 a semnalat
progrese ale tuturor celor 8 indicatori, nici unul insa
suficient.
In perspectiva lunii iunie 2005, cand, pe baza evaluarii
RSSG, CS al ONU va decide asupra oportunitatii
deschiderii discutiilor privind statutul final al
Kosovo, ultimele luni au consemnat convergenta a doua
tendinte importante. In primul rand, ideea schimbarii
abordarii problemei Kosovo in “standarde si statut” a
dobandit o consistenta tot mai mare; in acest sens,
raportul International Crisis Group (ICG) din ianuarie
20053, propunand un calendar finalizat cu
independenta provinciei la jumatatea anului viitor,
reprezinta un posibil punct de pornire, fiind amintit
chiar in discutiile din cadrul CS al ONU. In al doilea
rand, oficiali ai UE au manifestat un interes crescand
pentru o implicare mai activa in Kosovo, pana la chiar
preluarea mandatului UNMIK, sens in care Erhard Busek,
care conduce Pactul de Stabilitate in Europa de Sud-Est,
explica: “Kosovo este o problema europeana si noi
europenii trebuie sa actionam impreuna”, intrucat “Daca
lucrurile merg prost in Kosovo, noi in Europa vom fi
primii care ne vom confrunta cu consecintele migratiei
si crimei organizate”4.
Situatia actuala din
Kosovo
In plan politic, alegerile legislative din 23 octombrie
2004, masiv boicotate de minoritatea sarba, au
determinat urmatoarea configuratie a Adunarii Kosovare5:
Liga Democrata din Kosovo (LDK) – 47 mandate; Partidul
Democrat din Kosovo (PDK) – 30; Alianta pentru Viitorul
Kosovo (AAK) – 9; Ora (condusa de magnatul media Ceton
Surroi) – 7; alte formati-uni politice albaneze – 5;
SLKM – 8 si GIS – 2 (sarbi); Vakat (bosniaci) – 3 si GIG
(Gorani) – 1; KDTP (turci) – 3; formatiunile
reprezentate ale comunitatilor RAE (Rroma, Askali,
egipteni) – 5.
Noua Adunare l-a reales in functia de presedinte al
Kosovo pe liderul moderat al LDK Ibrahim Rugova si a
aprobat, cu un vot remarcabil de 72 la 3, desemnarea de
catre acesta a liderului AAK Ramus Haradinaj in functia
de prim-ministru. Este de remarcat faptul ca ultimul a
fost numit in functie impotriva opozitiei sarbe si a
recomandarilor UE, care avertizau asupra posibilitatii
punerii sale sub acuzare de Tribunalul Penal
International pentru fosta Iugoslavia (ICTY) pentru
fapte comise in perioada 1998-99. Materializata aceasta
posibilitate la inceputul lui martie, Haradinaj a
demisionat imediat si s-a prezentat in fata ICTY, fiind
inlocuit interimar de vicepremierul Adem Salihaj. Gestul
a fost salutat de organismele internationale (ONU, NATO,
UE) si, in ciuda unor temeri, nu a generat – inca –
reactii violente de magnitudine in Kosovo in randurile
numerosilor sai simpatizanti. Cat despre reactia
Belgradului fata de evenimente, Serbia, probabil si la
recomandarea UE, s-a abtinut de la a-si exprima
satisfactia fata de masura ICTY.
In planul relatiilor bilaterale mediate international
Pristina-Belgrad, dialogul se mentine in parametri mai
degraba conflictuali decat cooperativi, in ciuda
reluarii sale odata cu vizita in provincie din 14-15
februarie a presedintelui sarb Boris Tadic. Acesta, desi
considerat “moderat”, nu a omis sa precizeze,
ilustrativ, ca provincia este parte integranta a
Serbiei, pozitia sa fiind reiterata de reprezentatul
sarb invitat la sedinta CS al ONU din 24 februarie. Pe
fond, rezolutiile parlamentului de la Belgrad care
declarau Kosovo parte integranta a Serbiei, sprijinul
acordat institutiilor paralele ale minoritarilor sarbi
din Kosovo, discursul inaugural nationalist al
premierului sarb radical Vojislav Kostunica si nu in
ultimul rand tonul inflamat al mass media sarbe
contribuie la mentinerea unui nivel inalt de
conflictualitate in problema kosovara.
Planul economic – exact “pilonul” a carui dezvoltare
revine in sarcina UE – este insa cel care furnizeaza, in
fapt, cele mai mari riscuri de insecuritate in provincie
si, potential, in regiune. In ciuda unor bogate resurse
naturale (mai ales zacaminte minerale) ale teritoriului
kosovar, si a asistentei financiare si economice
acordate (ce-i drept, aproape exclusiv) de UE,
subdezvoltarea economica stagneaza, insotita fiind de
mentinerea unei rate ridicate a somajului (in jurul a
60%) si de cresterea dincolo de 50% a ponderii
populatiei aflate sub pragul saraciei, in perspectiva si
mai ingrijoratoare in care circa jumatate din populatia
kosovara se incadreaza intervalului de varsta 0-25 ani.
Probleme remanente
In perspectiva momentului-cheie iunie 2005, cand, pe
baza raportului RSSG, CS al ONU va evalua satisfacerea
standardelor democratiei, bunei guvernante si
drepturilor omului (cele 8 criterii) si va analiza
oportunitatea deschiderii negocierilor privind statutul
final al provinciei, singura certitudine privitoare la
Kosovo este ca status quo-ul a incetat sa fie viabil.
Neclaritatea viitorului provinciei a esuat pe fond in a
motiva majoritatea albaneza in directia unor reforme
sustinute, inclusiv protectia si cointeresarea
minoritarilor sarbi. In plus, mentinerea actualului
statut confuz contribuie la rezerva investitorilor
straini de a se implica in provincie, iar deteriorarea
continua a conditiilor socio-economice alimenteaza
potentialul reluarii violentelor interetnice, precum
martie 2004. Data fiind si dispozitia spatiala
trans-statala a celor doua populatii protagoniste ale
conflictului – sarbii si albanezii6, odata
redeschis, conflictul latent risca antrenarea unui
„efect de domino” de destabilizare a regiunilor proxime
din Serbia, Muntenegru, Macedonia, sau
Bosnia-Hertegovina. Subsecvent, o eventuala expunere a
minoritatii sarbe din Kosovo la noi violente risca
agravarea nationalismului in climatul politic oricum
instabil din Serbia, ceea ce ar complica suplimentar
stabilitatea regionala. In acest sens, Chris Patten,
fost comisar UE cu relatiile externe si copresedinte al
ICG, avertiza bunaoara asupra unui “pericol major pentru
intregul proces care ameninta sa izbucneasca daca nu se
fac ceva pasi preventivi”7.
Dincolo chiar de problemele majore ale situatiei
economice si drepturilor minoritatilor non-albaneze in
Kosovo, alti 5 factori contribuie la indezirabilitatea
status quo-ului si se cuvin consecutiv luati in
considerare de UE intr-o eventuala preluare a misiunii
UNMIK: 1.) gradul redus de dezvoltare institutionala si
transferul redus de competente de la institutiile
internationale provizorii la autoritatile kosovare; 2.)
efectivele, dotarea insuficienta si necoordonarea dintre
cele 3 organisme de securitate KFOR (plus lipsa de
coordonare dintre brigazile sale multinationale),
politia internationala a UNMIK si serviciul de politie
din Kosovo – a caror neeficienta vecina cu incapacitatea
functionala a fost demonstrata cu prilejul incidentelor
din martie 2004; 3.) problema intoarcerii in provincie a
celor 150.-200.000 refugiati sarbi – situatia fiind
radical diferita de cea din Bosnia-Hertegovina, unde
intoarcerea a fost realizata aproape complet; 4.)
crearea de catre minoritatea sarba a unor “institutii
paralele” in justitie, educatie, sanatate, securitate,
asistate financiar de Belgrad – care intretin
loialitatea minoritarilor sarbi fata de Belgrad si
agraveaza neintegrarea lor in societatea kosovara; 5.)
problema CPK, care au absorbit combatanti demobilizati
ai UCK si aspira sa devina viitoarea armata a Kosovo –
in sensul in care nu numai ca numerosi membri CPK au
fost implicati dupa 1999 in abuzuri impotriva
non-albanezilor si in crima organizata, ci si – mai grav
pentru credibilitatea actiunii internationale in ochii
minoritatii sarbe – ICTY a pus sub acuzare fosti
combatanti UCK pentru prima oara abia in noiembrie 2004
si pentru a doua oara in martie, in lotul care l-a
inclus pe fostul premier Haradinaj.
UE ca ghid al Kosovo
spre independenta?
Pe fondul cumulat al problemelor sus-amintite, in
randurile comunitatii internationale a dobandit treptat
consistenta ideea schimbarii abordarii “standarde
inaintea statutului” in “standarde si statut”, o noua
sintagma menita a semnifica avansarea in directia
independentei Kosovo pari passu cu dezvoltarea
provinciei in directia atingerii standardelor. UE (ca de
altfel si Marea Britanie ca actor distinct si respectiv
SUA – intr-o masura chiar mai pronuntata), pare sa
subscrie la ideea acestei schimbari si manifesta o
disponibilitate crescuta pentru o implicare mult mai
activa in provincie si chiar pentru preluarea integrala
a misiunii UNMIK, care sa se finalizeze in independenta
Kosovo. Partitia de-a lungul unei “linii Mitrovica”8,
varianta neoficiala vehiculata sporadic la Belgrad, nu
constituie o alternativa viabila din cel putin doua
motive. In primul rand, 2/3 dintre minoritarii sarbi
sunt localizati in sudul provinciei si ca atare ar
ramane captivi noului stat kosovar redus ca dimensiuni.
In al doilea rand, solutia ar risca sa alimenteze
separatismul Republicii Srpska din BiH si/sau alte
posibile rectificari teritoriale urmarite de
nationalistii pan-albanezi in proiectul unei “Albanii
extinse”.
Ca un potential avertisment, o analiza SWOT a eventualei
implicari a UE in directia preluarii gestionarii
situatiei si a avansarii spre independenta Kosovo pune
in lumina, corelat, mai degraba puncte slabe decat
puncte tari, si respectiv mai multe amenintari decat
oportunitati pentru intregul proiect.
Astfel, primul si cel mai vizibil punct slab al UE este
administrarea deficitara de pana acum a pilonului al
patrulea, de reconstructie si dezvoltare economica a
provinciei. De ce ar face fata cu succes UE
responsabilitatii gestionarii tuturor celor patru piloni
de dezvoltare ramane pentru moment o intrebare demna de
retinut. In al doilea rand, implicarea sa (si) in
Kosovo, dupa Irak, Afghanistan, Congo, etc., comporta
riscul unei “supraintinderi” in care gestionarea
provinciei sa se transforme intr-o sarcina coplesitoare.
In acest sens, recenta misiune EUFOR din
Bosnia-Hertegovina, intr-un stadiu incipient, este inca
prea departe de un eventual succes care sa se constituie
intr-un punct tare si care sa argumenteze in favoarea
unei initiative UE in Kosovo. Mai mult,
complementaritatea traditionala NATO-UE in operatiuni
postconflict (cu NATO responsabila pentru mentinerea
pacii si UE axata pe reconstructie) plaseaza un semn
suplimentar de intrebare asupra capacitatii UE de
preluare a sarcinilor de peace keeping de la
trupele KFOR, cu atat mai mare cu cat ultimele s-au
dovedit ele insele depasite de situatie in martie 2004.
In sfarsit, intr-o viitoare asociere intre preluarea
misiunii de catre UE si acordarea independentei Kosovo,
un alt punct slab ar fi chiar perceperea unei
inconsecvente in chestiunea kosovara, in contextul in
care in 2000, Chris Patten se pronunta in favoarea
acordarii, conform Rezolutiei 1244, a unei “autonomii
substantiale”, nu insa a independentei. Astfel, impresia
ar risca sa fie una de cedare la presiunile majoritatii
albaneze, animate, dupa propriile declaratii, numai de
perspectiva independentei. Iar in ochii minoritarilor
sarbi, independenta Kosovo ar fi echivalata nefericit cu
legitimarea de catre UE a “purificarii etnice” operate
de catre militantii UCK/CPK dupa 1999, daca nu chiar cu
primul pas in directia constituirii unei “Albanii Mari”.
In ecuatia intregii situatii, principala amenintare
provine din opozitia usor previzibila a Rusiei si
Serbiei fata de independenta Kosovo, ceea ce ar necesita
adoptarea deciziilor asupra statutului Kosovo in afara
CS al ONU, forul expus dreptului de veto al Rusiei.
Lipsa de legitimitate imputabila unei misiuni UE
nemandatate de ONU constituie in sine un dezavantaj in
contextul nevoii oricum stringente de cointeresare in
reconstructie minoritatii sarbe. O posibila oportunitate
in acest sens, cel putin privitor la pozitia
Belgradului, o ofera totusi legatura stransa dintre
sperantele kosovare si sarbe in privinta parteneriatului
cu UE, legatura care ar putea fi instrumentalizata ca
mijloc de constrangere in modelarea politicilor ambilor
actori. Odata slabita astfel intruziunea Belgradului –
actualmente cu o influenta mai mare asupra minoritatii
sarbe decat insesi reprezentantii ei in Adunarea
Kosovara, ar putea fi indeplinita una din preconditiile
fundamentale ale angajarii tuturor partilor in
reconstructie provinciei. Si, odata initiat un proces de
reconstructie asumat de kosovarii deopotriva albanezi si
sarbi, s-ar deschide si calea spre intoarcerea in
provincie a numerosilor refugiatilor sarbi.
In plus, participarea ambelor grupuri populationale din
Kosovo la construirea unui Kosovo multietnic independent
ar putea fi catalizata de impunerea celor trei
conditii-limite propuse in raportul ICG: garantarea
neunirii Kosovo cu Albania sau cu alt teritoriu din
regiune; prezenta unor judecatori internationali in
structurile superioare ale puterii judecatoresti;
prezenta pe viitor a unei misiuni internationale de
monitorizare, care sa supravegheze cu strictete
respectarea drepturilor minoritatilor non-albaneze.
Concluziv, sa remarcam faptul ca intreaga situatie face
trimitere la o mai veche problema de ordin deopotriva
conceptual si teoretic, aceea a distinctiei de continut
si de cronologie dintre doua tipuri de operatiuni de
pace: peace keeping si peace building;
succesul operatiunilor de (re)constructie, axate pe
cointeresarea politica, economica si sociala a partilor
foste disputante, este conditionat de eficienta
simultana/anterioara a dimensiunii militare a
operatiunilor de menti-nere a pacii, menite a preveni
reluarea violentelor intre parti prin interpunerea unei
pati terte neutre care sa asigure respectarea
armistitiului/acordului de incetare a focului. In cazul
de fata, conditiile propuse de ICG sunt necesare, dar nu
suficiente. Asa cum am vazut, garantarea protectiei
minoritarilor sarbi fata de noi violente din partea unor
membri ai majoritatii albaneze – componenta a peace
keeping-ului – ramane o problema cruciala in calea
procesului de reconstructie, care pana acum a fost
abordata cu o eficienta discutabila de efectivele KFOR.
Or tocmai aceasta va fi piatra de incercare pentru UE –
depasirea operatiunilor specifice de peace-building,
pe care le-a practicat traditional, si asumarea
concomitenta, in mod inedit, a responsabilitatii
mentinerii pacii. Cu atat mai laudabil si in premiera ar
fi ca UE sa reuseasca acolo unde a esuat NATO.
NOTE
1 Pentru uzanta, vom substitui denumirea
“corecta politic” “Kosovo-Metohija” cu cea simpla
“Kosovo”
2 Sintagma ce semnifica imperativul atingerii
anumitor standarde de dezvoltare ca preconditie a
demararii discutiilor privind statutul final al
provinciei
3 Disponibil la
http://www.icg.org/home/index.cfm?l=1&id=3226
4 Vezi Simon Tisdall, “Time Running out to
Stop Kosovo’s Descent in Violence” (Guardian, 27
ian. 2005)
5 Cu un total de 120 mandate, dintre care 100
alese si 20 rezervate minoritatilor nationale
6 Limitrof majoritatii din Serbia, sarbii
sunt prezenti ca minoritati intr-un spatiu contiguu,
reunind parti din: Croatia (Krajina), Bosnia-Hertegovina
(Republica Srpska), Muntenegru si Kosovo (districtele
din nord Leposaviq, Zvecan si Zubin Potok, precum si
jumatatea nordica a districtului Mitrovica). Albanezii
sunt prezenti ca majoritati in Albania si in Kosovo si
respectiv ca minoritati in regiunile adiacente din
Muntenegru (sud-est), sudul Serbiei (districtele Presevo
– cu 95% albanezi, Mujanovac – 65%, si Medveza – 35% )
si Macedonia (circa 25% din populatia tarii, ocupand un
teritoriu compact in nord-vest, dar prezenti intr-un
numar considerabil si in capitala Skopje)
7 In Tisdall, op. cit.
8 corespunzator orasului divizat Mitrovica,
la nord de care se afla 3 districte dominate numeric de
sarbi.
IONUT-OCTAVIAN APAHIDEANU
- Cercetator, Institutul Roman de Studii
Internationale.
sus
|