Editorial
Culorile integrarii
VIOREL ZAICU
Dupa 1 mai 2005, cu toate vocile contestatare din Europa
si cu “cartonasele galbene” primite sau pregatite,
singura necunoscuta in privinta aderarii europene a
Romaniei ramane data. Lucrurile stau cu totul altfel in
privinta consecintelor acestui act. Pentru unii (in
general politicieni, oameni mai putini instruiti sau cu
interese speciale), viitorul tarii ca parte integranta a
Uniunii se vede in culori deschise. “Suna bine”, cum
s-ar spune. Pentru altii (in general jurnalisti si
oameni destul de bine instruiti, dar cu viziuni destul
de limitate), viitorul se profileaza in culori sumbre.
Putini sunt cei care isi pot reprezenta un viitor mai
apropiat de cel real, destul de cenusiu in privinta
aspectului economic si cu totul acoperit de ceata in
privinta politicului. Sub aceasta ceata ghicesc insa
culori foarte atragatoare, si incerc sa explic aici de
ce.
Exista, fara indoiala, parti proaste in aceasta
integrare, asa cum exista si parti bune. In general,
cand se fac comentarii pe aceasta tema, fiecare isi
urmeaza indeaproape propriul interes, in special
economic si, in functie de perspectiva urmaririi acestui
interes sub auspiciile Uniunii, se situeaza pro sau
contra integrarii, fie si numai la nivelul discursului.
Este usor sa gasesti si motive pro, si motive contra,
bine argumentate si cu o forta de convingere
considerabila. Este si mai usor sa adopti pozitia
rabinului care da dreptate ambelor parti. Este cu totul
altceva sa abordezi problema dintr-o perspectiva mai
putin transanta decat cea a plusurilor si minusurilor
economice. In fond, acestea depind foarte mult si de
noi, fie ca suntem membri ai Uniunii, fie ca nu.
Politic, balanta este indubitabil inclinata in favoarea
Romaniei. Indiferent de interes, lucrurile s-au potrivit
atat de bine incat chiar si cei mai dezamagiti vor avea
de castigat. De ce? Pentru ca institutiile politice
Uniunii Europene sunt functionale. Sigur, putem gasi
oricand hibe in aceasta masinarie “prea birocratizata”,
“prea abstracta”, “impotenta” etc. Alaturand-o insa
celei din Romania, vom observa ca nu este deloc
hidosenia prezentata pe la colturi. Este un orologiu
masiv, care nu beneficiaza de o reclama pe aripile
modei, nu se poate regla asa incat sa aiba aceeasi
culoare, unitara, din orice unghi ar fi privit, dar este
foarte precis. Proba acestei precizii este data de
progresele inregistrate in mod constant, de la primii
pasi spre extindere si pana la punerea in aplicare a
unor politici de vecinatate. Nefiind un organism
belicos, Uniunea Europeana s-ar putea dovedi totusi o
forta de temut, in cazul in care integritatea sa ar fi
amenintata. Pentru Romania, acest organism politic s-ar
putea dovedi solutia salvatoare pentru un mediu politic
virusat.
Teoretic, filiera familiilor politice europene este
urmatoarea: un partid popular are tot interesul sa
sprijine grupul din care face parte; acesta poate impune
schimbari care, avand o tenta doctrinara clara, intaresc
partidul la nivel local. Practic, proaspetii membri ai
familiilor sunt destul de departe de cerintele
doctrinare solicitate, cei mai multi adoptandu-le
ad-hoc. Drept urmare, interactiunile cu politicienii
din “marea familie” (care vor incepe cu observatorii
parlamentari) vor reprezenta stagii nu numai pentru
acomodarea cu un alt stil de lucru si cu probleme
diferite, ci si pentru schimbarea modalitatii de
desfasurare a activitatii. Tocmai sub acest aspect ar
trebui sa vedem cel mai important castig: politicienii
romani vor fi obligati sa invete sa se comporte, sa
vorbeasca, sa citeasca si chiar sa judece. Poate nu tot
ce vor invata va putea fi socotit un castig, dar cu
siguranta schimbarea va fi in bine. Treptat, poate vor
invata si ce este rusinea, cel putin atat cat sa se
gandeasca de doua ori atunci cand vor sa migreze
politic. Poate vor invata ca argumentele schioape au
viata scurta, ca si minciuna, ca jocul la doua capete
este un avatar diplomatic care nu acopera toate
actiunile. Apoi, obligatiile europene vor face din
jocurile de culise model dambovitean mici antracte
hazlii. Vor disparea din scena neavenitii care fac si
desfac totul intr-un partid, dupa bunul plac. Nu, nu
prin vointa politica, ci ca urmare a valului
informational care va spala esichierul romanesc.
Uniunea Europeana este un organism care se mandreste cu
traditiile, mostenirile lingvistice si valorile
culturale de prima clasa, asa incat aderarea Romaniei nu
poate reprezenta decat o imbogatire la acest capitol.
Dar solicitarea sociala exercitata asupra vechilor
europeni de catre concetatenii romani va fi atat
de mare incat Romania va fi pentru multa vreme o povara,
in principal din cauza sanatatii precare si a usurintei
(obisnuintei?) cu care migreaza. Cum am mai spus, nu ma
refer la aspectul economic, asa incat atunci cand
vorbesc despre consecintele migratiei romanilor, chiar
daca motivele acesteia sunt economice, am in vedere
ciocnirile culturale care ar putea crea tensiuni
suficient de mari pentru declansarea unor politici
locale ostile. Pot fi concepute si neajunsuri mai mari,
dar este foarte probabil ca realitatea sa bata
scenariile. Trebuie sa pastram in vedere doar
posibilitatea unor astfel de socuri culturale – socuri
care de altfel nu mai reprezinta o noutate pentru
europeni, dar care isi pot schimba semnificativ forta in
cazul unor egalizari de drepturi.
Mai ramane totusi o varianta a culorilor sumbre, un
cosmar de care vom putea fi siguri ca am scapat abia
dupa ce vom trimite primul (sau poate al doilea) rand de
parlamentari in Europa. In acest caz, Parlamentul
european va trebui sa se descurce cumva cu indivizi care
nu se pot supune unei discipline, nu cunosc nici o limba
straina (da, exista armate de translatori, dar ei nu pot
impiedica interactiuni penibile in afara salilor de
sedinte) si, in general, nu sunt capabili sa judece
corect dincolo de interesele personale. In acest caz,
diferenta de nivel nu va avea nici o influenta asupra
mediului politic intern si, astfel, pentru cetateanul de
rand, culorile integrarii europene nu vor afecta deloc
nuantele cenusii ale politicianului caragialesc. Dar,
daca este vreo speranta mai sanatoasa si mai usor de
implinit din punct de vedere politic, atunci aceasta
este expulzarea actualului tip de politician in
subsolurile tranzitiei.
sus
|