Legitimitatea ONU in era globalizarii: surse si resurse
PETRU DUMITRIU
Discussion on legitimacy is
fundamental in any debate on action entrusted to
governments in sovereign states by means of
democratic representation. It is all the more
important when there is a need to delegate authority
and power to international organizations. When
interests of various actors differ considerably
justification of legitimacy becomes crucial. The
Charter gives the United Nations a consistent
mandate and the legitimacy associated to it.
Nevertheless, in situations of crisis, when painful
dilemmas about action vs. no action, or about
unilateralism vs. multilateralism divise the
international community, the pros and cons are
re-invented as if the issue is brand new. This
article argues about the inherent and universal
legitimacy of the United Nations, while revealing
some of its limits. The author implies that in the
era of globalisation, the world organization needs a
review of its legitimacy as both source of authority
and resource for effectiveness.
Legitimitatea ca sursa de autoritate
Pentru orice institutie publica, reforma creeaza ocazia
actualizarii si reafirmarii legitimitatii mandatului
sau. Pentru ONU problema se pune in situatiile de criza
si in calificarea generala a semnificatiilor
activitatilor sale la scara globala. Desigur, orice
actiune inspirata din prevederile Cartei este teoretic,
ab initio, legitima. Suntem insa departe de a
avea un consens asupra Cartei ca o constitutie a
umanitatii. In situatii in care interesele
protagonistilor se despart, justificarea legitimitatii
devine cruciala. In aceasta privinta organizatia are
deja un parcurs mixt, in care legitimitatea actiunilor
sale este pusa in discutie in functie de doua repere
fundamental distincte.
In primul rand, ea se poate masura in raport cu
principiul egalitatii suverane a statelor. Daca acesta
are valoare absoluta, atunci actiunile realizate fara
acordul statelor suverane nu sunt legitime. Interventia
in scopuri umanitare, in pofida sau in lipsa
autoritatilor statale, ar fi ilegitima. La fel insa ar
putea fi considerate demersurile care vizeaza impunerea
unor obligatii internationale de acordare de asistenta
tehnica si economica, de ajutoare, de reducere a
datoriilor externe, de transfer de tehnologii etc., unor
state care nu au nici un fel de obligatie de natura
juridica in acest sens.
In al doilea rand, tot mai pregnant odata cu progresul
proceselor de democratizare pe toate continentele,
legitimitatea actiunilor desfasurate de catre state in
mediul international se raporteaza la responsabilitatile
si mandatele atribuite in cadrul proceselor democratice
interne. Carta ONU incepe cu expresia “noi, popoarele”.
Reflecta pozitiile exprimate de reprezentantii
guvernelor mandate clar atribuite sau macar
reprezentative pentru popoarele in numele carora
vorbesc, negociaza, adopta recomandari si decizii?
Raspund pentru conti-nutul si consecintele actiunilor
lor?
Analiza este inconturnabila in reflectiile asupra
reformei. Daca reforma Natiunilor Unite inseamna generic
schimbare, directiile acesteia trebuie sa fie nu numai
utile si fezabile, dar si legitime. Daca globalizarea
este un proces obiectiv, trebuie identificate zonele in
care actiunea ONU satisface simultan criteriile de
utilitate, fezabilitate si moralitate. Odata stabilit
teritoriul legal de actiune, evident ca se pot imagina
si mijloacele de realizare a obiectivelor. Din nou insa,
important este ca sursele de legitimitate sa fie
recunoscute de statele membre, vointa si consensul lor
fiind instrumentele necesare determinarii impactului
asupra realitatii.
Abordarea organizatiilor internationale in raport cu
notiunea de “legitimitate” ridica o serie de dificultati
conceptuale, mai ales in contextul guvernarii globale.
Tema a fost studiata in mod predominant in cercetarea
structurii interne si functionarii statelor natiune sau,
mai nou, in relatia cu societatea civila, dar neglijata
in relatia cu organizatiile internationale. In general,
opinia comuna s-a dezvoltat in jurul convingerii ca
legitimitatea priveste caile si mijloacele de organizare
a relatiei dintre state sau guvern, pe de o parte, si
populatie sau cetatenii individuali ai societatii
civile, pe de alta parte. Din ratiuni legate de
experientele istorice distincte, sau conturat doua
traditii moderne de filozofie politica si sociala cu
privire la acest concept.
Asa cum o rezuma Heiskanen, prima traditie este produsul
iluminismului european continental. Pentru acesta,
preocuparea a fost organizarea relatiei dintre
suveranitatea populara si puterea publica (statul) si
stabilirea primatului uneia asupra alteia. Cu alte
cuvinte, trebuie definite conditiile in care se poate
spune cu temei ca exercitarea puterii statului reflecta
vointa poporului si, in consecinta, ca doctrina
suveranitatii poporului prevaleaza asupra celei a
suveranitatii statului. Conform acestei traditii, este
necesara sporirea capacitatii poporului de a forma,
exprima si justifica opinii intr-o dezbatere publica
rationala, pe de o parte, si stabilirea unor mecanisme
de administratie ale statului, care sa nu aiba obiective
independente proprii, in afara punerii loiale in
practica a legislatiei adoptate cu sprijin popular, pe
de alta parte. Acest ideal politic a fost ilustrat de
conceptul de stat de drept (“Rechtstaat”), prin
care se intelege un stat democratic stabil, civilizat si
administrat rational care pune in aplicare cu loialitate
instrumentele populare si serveste ca instrument tehnic
in promovarea progresului social si economic. Acelasi
concept impune o cerinta politica critica, respectiv ca
si exercitarea puterii publice in circumstante
exceptionale sa fie legitima politic. Pentru aceasta ea
se bazeaza exclusiv pe legi scrise pre-existente
momentului producerii imprejurarilor exceptionale, care
reflecta deja expresia vointei populare.
A doua traditie majora este cea a liberalismului
anglo-american. Spre deosebire de iluminismul european,
care cauta sa previna sau cel putin sa minimizeze, prin
reglementari legale, riscul de abuzuri din partea
puterii publice, liberalismul a fost preocupat mai mult
de autoritatea guvernului de a lua decizii, in mod
deosebit pe baza legilor majoritare pre-existente, fara
a trebui sa ceara consimtamantul cetatenilor de fiecare
data cand o astfel de autoritate este exercitata.
Traditia liberala abordeaza problema legitimitatii din
perspectiva opusa, concentrandu-se asupra exercitarii
autoritatii guvernamentale, in raport cu cetatenii
individuali ai societatii civile. Pentru a stabili
primatul drepturilor fundamentale ale cetatenilor
individuali asupra autoritatii guvernamentale,
liberalismul favorizeaza un sistem politic care acorda
precadere valorilor intrinseci ale libertatii si
proprietatii private. Idealurile liberale sunt
incorporate in conceptele de “suprematia dreptului” (“rule
of law”) si economia libera de piata. Scopul
suprematiei dreptului este, pe de o parte, sa identifice
si sa stabileasca un cod al libertatilor individuale
inalienabile si, pe de alta parte, sa circumscrie si sa
constranga exercitarea puterii guvernamentale, prin
prevederea unor garantii constitutionale impotriva
interferarii guvernelor in exercitarea drepturilor
individuale, inclusiv separarea puterilor si
posibilitatea examinarii in justitie a actelor
guvernamentale (Heiskanen, 2001).
Organizatiile internationale nu au fost incluse in
orizontul conceptual ale celor doua traditii dominante.
Se pot contura totusi, in mod analog, doua opinii
doctrinare asupra rolului organizatiilor internationale
in relatiile internationale: realismul (sau
“reductionismul”) si idealismul (sau
“institutionalismul”). Cele doua se diferentiaza prin
modul cum privesc relatia dintre organizatii
internationale si state (Klabbers, 2001).
Conform interpretarii realiste, organizatiile
internationale nu au un rol sau o functie independente
in afacerile internationale, ci sunt simple instrumente
ale puterii statului. Spre deosebire de comunitatile
politice create in mod “natural”, precum statul,
organizatiile internationale sunt creatii “artificiale”,
infiintate de state si guverne doar pentru a servi ca
foruri pentru cooperarea internationala si a le asista
in gestionarea relatiilor internationale. Cu alte
cuvinte, organizatiile internationale nu au o vointa
politica independenta si, prin urmare, nici existenta
sau independenta politica efectiva. In consecinta, o
concentrare excesiva pe organizatiile internationale si
structurile lor interne ar fi gresita si ar distrage
atentia de la adevaratul subiect al relatiilor
internationale: relatiile dintre state si guverne.
Potrivit teoriei idealiste, organizatiile internationale
joaca in afacerile internationale un rol care este
intr-o oarecare masura independent de cel al creatorilor
lor, statele si guvernele. Ca si statele, organizatiile
internationale sunt subiecti de drept international, cu
o identitate legala distincta si capacitatea de a
comparea in tribunale internationale, desigur in raport
cu limitele imunitatilor lor functionale. Dar, nu numai
in termeni legali, ci si in termeni substantiali,
proliferarea organizatiilor internationale dupa cel
de-al doilea razboi mondial si cresterea corespunzatoare
a sarcinilor pe care le indeplinesc arata ca aceste
organizatii indeplinesc functii pe care statele si
guvernele singure nu le pot realiza. In consecinta, ele
sunt intelese ca protagonisti care nu numai trebuie sa
fie luati in considerare ca atare, dar si tinuti
raspunzatori pentru actele lor.
Legitimitatea nu este usor de definit, chiar la nivel
national sau sub-national intrucat acceptarea unui
guvern de catre cetateni poate fi inspirata de motive
diferite. In opinia lui Junne, pot fi distinse
urmatoarele surse de legitimitate: i) Justitia: o
guvernare poate fi considerat legitima in masura in care
politica sa este bazata pe normele si valorile acceptate
in ansamblu drept corecte, iar autoritatile sunt vazute
ca actionand intr-un mod onest; ii) Procedura:
legitimitatea poate fi conferita unui guvern si in
virtutea procesului prin care s-a ajuns la putere: daca
procesul s-a desfasurat potrivit legii, guvernul este
acceptat ca legitim; iii) Reprezentarea: guvernul poate
fi socotit legitim daca reprezinta diferite grupuri
sociale intr-o masura echitabila; iv) Eficacitatea1:
un guvern este legitim daca isi exercita autoritatea in
cea mai mare parte a teritoriului national (Junne, 2001,
pp. 189-220).
In acest fel, se poate constata ca un tip de guvernare
poate fi legitim in conformitate cu unele criterii, dar
nelegitim, urmandu-le pe altele.
Pentru organizatiile interguvernamentale, situatia este
complicata de existenta mai multor niveluri de apreciere
si formare a legitimitatii. Organizatiile
interguvernamentale sunt create de catre guverne, deci
legitimitatea lor depinde in mare masura de modul in
care isi exercita functiile pe criteriile convenite de
aceste guverne. In acelasi timp insa, exista diferite
grupuri ale publicului larg care au si ele o opinie
asupra legitimitatii organizatiilor interguvernamentale
si care, pe termen mai lung, au un impact considerabil
asupra insesi perceptiei si actiunii guvernelor.
Daca privim “societatea internationala” ca fiind formata
dintr-o comunitate de state, rezulta ca beneficiarii
relevanti si judecatorii activitatii organizatiilor
internationale sunt statele nationale si guvernele. De
gradul lor de satisfactie, ar depinde legitimitatea
organizatiilor.
In prezent insa, se afirma un concept mai larg al
“societatii internationale”, respectiv societatea
globala, formata prin multiplele interactiuni intre toti
protagonistii din diferite parti ale lumii. In acest
fel, comunitatea statelor, in esenta ansamblul
relatiilor interguvernamentale, este doar o parte a
societatii globale. In afara de state exista si alti
factori importanti care joaca un rol la nivelul
societatii globale: companii multinationale, toate
tipurile de organizatii neguvernamentale, miscari
sociale si chiar indivizi influenti. Chiar daca reteaua
de relatii intre acestia ii face tot mai
interdependenti, nu s-a dezvoltat inca un inteles clar
al “comunitatii” in sensul constientizarii rezultatului
unei interactiuni mai intense. Potrivit acestei
conceptii, legitimitatea organizatiilor
interguvernamentale va depinde si de perceptia tuturor
protagonistilor.
La aceste doua unghiuri de vedere, adaug un al treilea.
Intreaga arhitectura a Natiunilor Unite, asa cum este
astazi configurata, se bazeaza pe afinitatile culturale,
o anumita experienta istorica si traditii politice
similare, care ii uneau pe autorii Cartei ONU. Dar ceea
ce este acceptabil pentru statele respective, nu este
privit in mod necesar in acelasi fel din perspectiva
altor culturi.
Prin urmare – se cuvine sa accentuam – legitimitatea va
depinde, intr-o mare masura, de capacitatea ONU de a
dezvolta valori universale acceptabile si benefice
pentru toate societatile, indiferent unde sunt acestea
plasate, geografic si cultural. Prin urmare, cand se
refera strict la organizatiile internationale, teoria
legitimitatii nu poate fi discutata decat cu concepte
derivate. Spre deosebire de contextul national sau
intern, nu exista, in general, relatie directa intre
organizatiile interguvernamentale si popoarele sau
cetatenii diverselor state membre. Intrucat legatura
intre organizatiile internationale si populatii sau
cetateni ramane indirecta, fiind intermediata de catre
reprezentantii statelor membre sau guvernelor, cetatenii
obisnuiti nu au in mod normal acces in arena dezbaterii
internationale formale. Cand il au este vorba doar de o
fractiune infima a acestora. Relatia de reprezentare
indirecta inseamna ca acea comunitate internationala de
care vorbeste Carta ONU nu este o “societate civila”
care consta in popoare si indivizi, ci o comunitate
exclusiva de reprezentanti politici si diplomatici ai
statelor si guvernelor. Pentru organizatiile
internationale deci, consimtamantul sau acordul acelor
reprezentanti sunt mai importante decat opiniile
indivizilor din tarile membre.
Data fiind lipsa unei relatii directe intre
organizatiile internationale si populatie, ridicarea
chestiunii “legitimitatii” poate aparea ca
nejustificata. Nu este functia reprezentantilor statelor
si guvernelor sa transmita opiniile popoarelor pe care
le reprezinta in instantele internationale, sa asigure
ca activitatile organizatiilor internationale se
conformeaza asteptarilor legitime ale popoarelor si ca
aceste organizatii nu isi asuma puteri mai mari decat
cele prevazute in documentele lor constitutive? In plus,
apare o disputa conceptuala legata de posibilitatea ca
organizatia internationala sa trateze populatia
diferitelor sale state membre ca un grup unificat,
ignorand astfel diferentele economice, sociale si
culturale dintre ele si, desigur, din interiorul lor.
Or, o astfel de abordare presupune doar existenta unei
sfere publice globale, care poate fi definita prin
cateva obiective comune ale intregii umanitati dincolo
de caracteristicile specifice care le diferentiaza.
In afara de aparenta lipsa a unei relatii directe intre
organizatiile internationale si populatii, de absenta
unui “popor” global, si de inaplicabilitatea doctrinei
suveranitatii populare la nivel international, mai sunt
si alte aspecte care tin de folosirea adecvata a
conceptului de legitimitate in contextul organizatiilor
internationale. De pilda, este discutabil daca
organizatiile internationale sunt efectiv angajate in
guvernare si nu doar in administrarea functiilor
delegate lor de catre state si guverne. In conformitate
cu aceasta intelegere a organizatiilor internationale ca
administratori mai curand decat guvernatori, multi
functionari internationali se considera mai mult in
serviciul statelor membre decat al organizatiilor per
se. Responsabilitatea lor o vad in punerea in aplicare a
deciziilor luate si politicilor adoptate de catre
reprezentantii acestor state.
Conform opiniei realiste, statele nu si-au cedat de fapt
niciodata puterile politice, ci si-au rezervat
posibilitatea de a evita organizatiile internationale,
in anumite situatii de decizie si de aplicare de
politici pe plan international. Dar aceste considerente
alimenteaza rezistenta statelor care devin, de pilda,
tinta unor sanctiuni economice decise de ONU sau sunt
criticate virulent in instante internationale pentru
nerespectarea drepturilor omului. Ele folosesc
argumentul realist pentru a sustine ca sistemul
organizatiilor internationale nu trebuie sa treaca
dincolo de drepturile suverane ale statelor membre
individuale sau sa monitorizeze drepturile cetatenilor
care traiesc in acele state, fara consimtamantul lor
expres.
Cu alte cuvinte, dilema devine mai putin conceptuala si
mai mult politica, intrucat modul in care este perceputa
functia de “guvernare”2 a organizatiilor
internationale depinde de postura efectiva a statelor,
respectiv fie de coautori ai unor decizii
institutionale, fie de obiect al acestora. Prin urmare,
orice discutie asupra reformei trebuie sa vizeze si tema
utilitatii unor constrangeri constitutionale asupra
deciziilor luate de organizatiile internationale, astfel
incat sa protejeze statele tinta impotriva abuzurilor
autoritatii institutionale.
In tarile democratice, persoanele cu autoritate
guvernamentala sunt raspunzatoare fasa de propria
populatie prin alegeri. Cei care dezamagesc nu mai sunt
alesi si pierd puterea. Acest tip de raspundere previne,
de obicei, abuzul si este una dintre marile valori ale
democratiei occidentale. Simplul fapt ca persoanele
investite cu puteri sunt raspunzatoare fata de altii
ofera de cele mai multe ori, desigur nu intotdeauna,
protectie impotriva violarilor grave ale drepturilor
populatiei. Pe de alta parte insa, trebuie constatat ca
sistemul democratiei occidentale este bazat pe un anumit
nivel de dezvoltare si pe ipoteza ca populatia sprijina
anumite valori morale cum ar fi drepturile fundamentale
ale omului si egalitatea in fata legii. O populatie
majoritara care vrea sa extermine o minoritate, sau care
sprijina o autoritate doar pentru ca este provenita din
propriul sau grup, nu poate asigura controlul necesar
asupra guvernelor. Atat din acest motiv, cat si pentru
ca democratia nu este inca instaurata in toate partile
lumii, o astfel de sursa de legitimitate nu opereaza in
cazul ONU.
Practica recenta a unor organizatii internationale, in
special a celor implicate in functii economice si
tehnice, este de angajare in consultari directe cu alte
categorii de detinatori de interese decat guvernele, pe
care le implica in anumite forme chiar in luarea
deciziilor3. Utilizarea metodei consultarii
atenueaza perceptia ca indivizii nu au acces direct sau
vreun rol in guvernarea internationala. Este adevarat ca
procesul consultarilor implica si anumite riscuri
politice – cum ar fi cresterea nejustificata a
asteptarilor fata de politica guvernelor in
organizatiile internationale sau erodarea credibilitatii
acestor decizii in conditiile in care este greu de
identificat daca mandatul participantilor
non-guvernamentali la consultari este legitim la randul
sau. Este totusi clar ca el constituie o tentativa de
stabilire a unei relatii mai directe si mai
institutionalizate intre organizatie si acesti
detinatori de interese si implicit a cresterii
legitimitatii deciziilor luate.
Desi nu toate organizatiile din sistemul ONU se
angajeaza in procese consultative, tendinta este
vizibila. Globalizarea economica si evolutiile in
domeniul tehnologiilor de comunicatii si informatii au
impact in mod deosebit asupra organizatiilor de
relevanta economica si tehnica. In cadrul acestora din
urma, de exemplu, dezvoltarea Internet ca platforma
alternativa pentru dezvoltarea unei sfere publice pe
baze non-teritoriale conduce la randul ei la
amplificarea premiselor utile guvernarii globale.
Guvernele nationale nu doresc, in principiu, sa-si
transfere prerogativele proprii organismelor
supranationale, dar sunt nevoite sa o faca uneori, cum
este cazul tarilor care au aderat la Uniunea Europeana.
In ceea ce priveste ONU, evolutiile sunt mult mai lente
si divergente mari blocheaza supranationalitatea in
numeroase domenii Se poate totusi decela o dezvoltare
treptata a legislatiei supranationale. Aceasta tendinta
nu este neaparat un gest voluntar din partea statelor,
ci este dictat de interdependenta si globalizare.
In opinia lui Schermers, reglementarile supranationale
sunt justificate de trei necesitati pe care guvernele nu
le pot ignora:
i) Necesitatile tehnice: stoparea maladiilor
contagioase, reglementarea navigatiei in marea libera si
a navigatiei aeriene, circulatia postei internationale
etc. In aceste cazuri mai curand expertii decat agentii
politico-diplomatici sunt cei ce creeaza norme.
Cooperarea poate angaja numai anumite state interesate,
altele se pot asocia mai tarziu.
ii) Necesitatea de a face fata riscurilor globale: in
cazuri precum subtierea stratului de ozon, despadurirea
sau poluarea mediului, este necesara cooperarea tuturor
statelor. Dar fiindca este improbabila acceptarea de
catre toate statele a unui legislator, fie el si
luminat, cooperarea trebuie sa inceapa pe domenii
restranse sau cu efortul de constientizare a
consecintelor grave asupra viitorului ale non-cooperarii
sau nereglementarii anumitor domenii.
iii) Necesitatile umane: in mod traditional, comunitatea
internationala nu are contact direct cu guvernele
nationale, controlul exercitandu-se prin intermediul
guvernelor nationale. Prin tribunalele de razboi create
dupa al doilea razboi mondial la Nüremberg si Tokio,
statele victorioase au recunoscut existenta si a unei
legaturi directe intre indivizi si comunitatea
internationala. De-a lungul anilor, ONU a intarit
aceasta legatura, materializata in mod deosebit prin
stabilirea unor reguli supranationale in domeniul
protectiei drepturilor omului (Schermers, 1998, p. 128).
Bassin identifica o sursa de legitimitate in functia
deliberativa a ONU pentru stabilirea agendei globale.
Comunitatea internationala isi clarifica si
cristalizeaza ideile, in primul rand prin instrumentarea
monologului care precede dialogul international in
cadrul ONU. Prin intermediul organizatiei se articuleaza
ideile care vor constitui substanta si prioritatile
agendei internationale (Bassin, 1995). Aceasta afirmatie
este cu atat mai valabila in privinta temelor economice
si sociale, a caror dimensiune externa nu are acelasi
impact instantaneu pe care l-ar avea in materie de pace
si securitate. Prin urmare este cu mult mai dificila
intrarea unei astfel de teme pe agenda dezbaterii
internationale. Rolul ONU ca facilitator, articulator si
cutie de rezonanta este prevalent, daca nu decisiv. Este
greu de crezut, de pilda, ca problematica mediului
inconjurator ar fi putut evolua cum a facut-o, de la
Conferinta de la Stockholm din 1992 pana la Conferinta
Mondiala de la Rio din 1992, fara implicarea
determinanta a ONU.
Valoarea operativa a
legitimitatii
Legitimitatea este recunoscuta prin prisme diferite de
catre statele membre. Este aproape o axioma faptul ca
multilateralismul este preferabil bilateralismului din
perspectiva statelor mici si mijlocii. Pentru marile
puteri insa este mai firesc ca problemele internationale
sa poata fi abordate unilateral sau in cercuri
“minilaterale” restranse. Cresterea interdependentelor
si globalizarea economica pot determina marile puteri sa
ia in considerare si celelalte state in elaborarea de
decizii macro-economice, dar in esenta ele sunt
generatoarele de decizii in aceasta sfera. Exista totusi
domenii precum, comertul si mediul inconjurator, in care
este inevitabila urmarirea cooperarii tuturor statelor.
Aceasta categorie de teme de interes comun se extinde
permanent, ca anvergura si profunzime. Regimurile
internationale care le guverneaza dobandesc o
legitimitate rezultata din modul de functionare al ONU,
ca asociatie de state suverane si ca singura organizatie
interguvernamentala universala. In acest mod se
utilizeaza fundamentul politic si moral ca pre-conditie
pentru aderarea unui numar maxim de state la un anumit
instrument.
Legitimitatea ONU trebuie examinata si in contextul
contributiei sale la reglementarea dimensiunii publice a
domeniului international. Pentru a realiza acest lucru,
i s-au incredintat trei mandate institutionale
principale, respectiv functionarea ca forum de
negocieri, elaborarea de norme si codificarea dreptului
international si acordarea de asistenta, atunci cand
este posibil si necesar, in securitate, dezvoltare si
alte domenii din sfera multilateralismului. Se poate
spune ca legitimitatea sistemului ONU a fost conceputa
pe baza valorilor proiectate, a obiectivelor si
mandatelor pe care aceste valori le justificau si a
abilitatii organizatiilor componente de a le indeplini.
Dupa Keohane si Nye, legitimitatea institutiilor globale
mai depinde de traditii, simboluri sau eficacitate. In
societatile democratice, mecanismele de luare a
deciziilor trebuie sa fie suficient de corecte si
participative. Institutiile internationale nu pot
beneficia in suficienta masura de legitimitatea
simbolica, afectiva ori traditionala. Aparatorii lor
tind sa o justifice prin aparenta lor eficacitate: rolul
lor vital in promovarea cooperarii internationale si
furnizarea de bunuri publice globale. O astfel de
justificare este importanta, dar foarte rar suficienta
in era democratica. Pentru ca institutiile
internationale sa fie legitime, ele trebuie sa respecte
criteriul raspunderii. Modelul organizatiilor
internationale se bazeaza pe existenta statelor, care
reprezinta cele mai importante surse de autoritate, dar
ele opereaza in cadrul dreptului international care
recunoaste egalitatea lor nominala. In contrast cu lumea
reala a relatiilor de forta, organizatiile
internationale sunt concepute sa functioneze intr-un
context de restrictii in exercitarea puterii, printr-un
set de proceduri care, cel putin in termeni formali,
respecta independenta statelor. Acestea se pot opune
alegerii sefilor organizatiilor internationale si se pot
retrage din organizatii. In plus, intrucat aproape toate
organizatiile internationale nu au surse de venituri
proprii, ele depind de state si, deci, se supun
controlului formal al acestora. Raspunderea democratica
este cu mult mai redusa, daca nu inexistenta (Keohane,
Nye, 2003).
Hurd extinde semnificatia legitimitatii la legatura sa
organica cu simbolurile. Pornind de la premisa ca “in
politica, ca si in limbaj, simbolurile unei notiuni
constituie substanta sa”, el constata ca si ONU ca si
alte sisteme politice opereaza cu simboluri. Acestea
sunt folosite, printre altele, pentru proiectarea
autoritatii institutiei, pentru definirea subgrupurilor
intre membrii sai, pentru comunicare si actiune, pentru
delegarea de puteri si stabilirea rolurilor de
autoritate. Hurd foloseste ca exemplu Consiliul de
Securitate, a carui legitimitate valideaza lupta pentru
resursele de simbolism de care dispune, transferabile
prin accesul periodic in acest organism (Hurd, 2002,
p.37). Simbolismul asociat legitimitatii Consiliului de
Securitate tine, pe de o parte, de agenda. Intr-adevar,
punerea pe agenda a unor teme prezinta o mare
incarcatura de valoare. In dezbaterile asupra redactarii
Cartei ONU statele mici si mijlocii au recunoscut ca
dreptul de aduce teme pe agenda Consiliului de
Securitate este un instrument pretios care nu trebuie
rezervat doar membrilor. De aici prevederile Cartei care
permit propunerea de puncte pe agenda de catre state
care nu sunt membre ale Consiliului de Securitate, de
catre state care nu sunt membre ale ONU si chiar de
catre Secretarul-general4. Pe de alta parte,
legitimitatea Consiliului de Securitate este demonstrata
de interesul exceptional pentru calitatea de membru
nepermanent (Malone, 2002). Aceasta postura apare ca un
bun de pret pentru state: Consiliul de Securitate este
un organism cu putere si influenta, iar numarul de
locuri disponibile este foarte mic in raport cu numarul
de state eligibile. Interesul pentru acces nu decurge
numai din capacitatea de a influenta deciziile acestuia
– puterea efectiva fiind monopolizata de membrii
permanenti – ci si din simbolismul legat de prezenta
intr-un centru de decizie. A fi membru confera statului
recunoasterea si permite insusirea de catre state a unei
parti din autoritatea derivata din legitimitatea
Consiliului. Chiar daca statul in cauza nu este in
posesia unei puteri efective, el se situeaza intr-o
pozitie de proeminenta.
Desigur, comunitatea internationala nu este unanima in
evaluarile sale asupra institutiilor. Daca aprecierea de
legitimitate este vazuta ca o sursa de putere, in mod
inevitabil cei impotriva carora aceasta putere este
folosita o vor contesta. De pilda Libia, dupa
instituirea de sanctiuni ale Consiliului de Securitate
impotriva sa, ca urmare a acuzatiei de implicare in
atentatul terorist Lockerbie, a dezvoltat o strategie de
demonstrare a caracterului ilegitim al deciziei, pe baza
argumentului ca Libia era pedepsita cu anticipatie
inainte de stabilirea legala a responsabilitatii, ceea
ce contrazicea insesi normele juridice occidentale si
internationale.
Puterea de care dispune Consiliul de Securitate,
conchide Hurd, este si o functie a autoritatii de care
se bucura in randul membrilor ONU, in general. Daca nu
exista capacitatea de a mobiliza statele sa urmeze in
mod voluntar deciziile sale sau sa contribuie la
apararea lor, Consiliul nu are practic putere. Aici m-as
distanta de concluzia lui Hurd. Ceea ce distinge in
primul rand Consiliul de Securitate este autorizarea de
a lua decizii obligatorii pentru toate statele si, nu
mai putin, de a impune sanctiuni in caz contrar. Africa
de Sud, Irakul, Iugoslavia, Libia si altii nu au cedat,
intr-o forma sau alta, in fata rezolutiilor sau a
sanctiunilor, din stima fata de organizatie, ci ca
urmare a efectului direct al sanctiunilor si a celui
indirect al izolarii internationale pe care aceasta le
atragea. Trebuie admis, totusi, ca unul dintre
fundamentele puterii Consiliului este autoritatea pe
care ceilalti protagonisti i-o recunosc. Puterea sa
viitoare depinde si de modul in care va mentine
simbolismul colectivitatii intr-un sistem politic si
international pluralist. In absenta legitimitatii,
Consiliul ar trebui sa se bazeze doar pe constrangere,
ca instrument al puterii, ceea ce i-ar ameninta
existenta.
Aceasta analiza introduce utilitatea analogiei cu
Consiliul Economic si Social (ECOSOC). Atat prin agenda,
cat si prin accesul la dezbaterile din sfera economica
si sociala si controlul asupra unui numar impresionant
de organisme subsidiare, ECOSOC s-ar fi putut
transforma, la randul sau, intr-un real centru de putere
in ONU. ECOSOC coordoneaza, cel putin formal, 14 agentii
specializate, 10 comisii functionale si 5 comisii
regionale, primeste rapoarte de la 11 fonduri si
programe, numarul organismelor subsidiare,
interguvernamentale, de experti, permanente sau ad-hoc
din sfera sa de preocupare fiind de circa 40. Competenta
ECOSOC se extinde la circa 70 la suta din totalul
resurselor umane si financiare ale sistemului ONU.5
Calitatea de membru ECOSOC are, prin urmare, destule
puncte de atractie pentru statele membre. Afirmatia este
confirmata si prin interesul membrilor permanenti ai
Consiliului de Securitate de a face parte din ECOSOC,
dupa cum o arata tabelul urmator:
Tara |
Prezenta in
ECOSOC6 |
SUA |
1946 pana in
prezent |
Marea Britanie
|
1946 pana in
prezent |
Franta |
1946 pana in
prezent |
China |
1946-1960, 1972
pana in prezent |
Rusia si URSS |
1947 pana in
prezent |
Aceasta situatie sumara incita la cateva
concluzii:
i) Membrii permanenti ai Consiliului de Securitate sunt
practic membri permanenti ai ECOSOC, desi mandatele
punctuale sunt de trei ani, la care se accede prin
alegeri. Hiatusul inregistrat in prezenta chineza nu
constituie o exceptie, fiind de fapt produsul istoric al
alternantei intre Taiwan si R.P. Chineza ca
reprezentanti ai Chinei la ONU.
ii) Interesul si asteptarile acestor tari cu privire la
potentialul ECOSOC au fost ridicate inca de la
inceputurile organizatiei.
iii) Principala motivatie a prezentei in ECOSOC a celor
cinci membri permanenti ai Consiliului de Securitate a
fost dorinta de a-si asigura controlul si asupra agendei
economice si sociale; ulterior, miza a constituit-o
simbolismul asociat participarii la lucrarile ECOSOC,
deoarece acesta din urma nu a evoluat catre o autoritate
comparabila cu cea a Consiliului de Securitate.
iv) In vreme ce pentru accesul la Consiliul de
Securitate, criteriul era contributia la mentinerea
pacii si securitatii internationale – la vremea
respectiva cei cinci membri calificandu-se in acest sens
– nu exista un criteriu universal al contributiei la
dezvoltarea economica si sociala globala.
Diferenta a constat, inca de la inceput, in atribuirea
unor puteri diferite ECOSOC in raport cu Consiliul de
Securitate. Fondatorii organizatiei au proiectato
bazandu-se in mod preponderent pe resursele intelectuale
si concluziile politice dominante la incheierea
razboiului, repartizarea responsabilitatilor in domeniul
economic urmand o alta configuratie. Reforma ONU trebuie
sa corecteze acest decalaj de putere.
Legitimitatea ONU nu este doar o constructie teoretica.
ONU este singura organizatie interguvernamentala cu un
mandat universal, care combina pacea si securitatea cu
temele economice si sociale. Aceasta ofera ONU
posibilitatea unica de a crea o viziune asupra lumii
care sa armonizeze conexiunile dintre cele doua
categorii de probleme. Sincronizarea prin ONU a acestei
interconexiuni este de o importanta vitala in aceasta
perioada cand principala amenintare la adresa
securitatii nu este neaparat o lovitura nucleara cat
saracia, somajul, excluderea sociala sau degradarea
mediului. Din pacate, Carta ONU si avatarurile
institutionale ulterioare au separat, intr-o maniera
destul de ermetica, temele majore ale pacii si
dezvoltarii. Este adevarat ca Adunarea Generala are
mijloacele de a le combina, dar pana in prezent marimea
si agenda sa nu i-au permis sa se angajeze intr-o
abordare profunda si productiva a acestei dileme la un
nivel suficient de autoritate.
Nivelul de constitutionalizare, ca izvor de
legitimitate, are un impact considerabil asupra
procesului de dezvoltare a dreptului international si
activitatii organizatiilor internationale, chiar daca
nu-l atinge pe cel din statele membre. Este remarcabil
ca majoritatea schimbarilor petrecute in dreptul
international dupa 1945 au fost aduse de organizatiile
internationale, in ciuda manierei fluctuante in care
constitutiile acestora au fost privite ca sursa de
legitimitate. De asemenea, evolutia interpretarii
acestor documente, in special a Cartei ONU, a
transformat, uneori in mod dramatic, intelesul dreptului
cutumiar. De exemplu, substanta “jurisdictiei interne” a
statelor a fost transformata radical prin proliferarea
standardelor in materie de drepturile omului si
aplicarea lor. In mod similar, introducerea in dreptul
intern al statelor a numeroase norme in domenii tehnice,
financiare, contabile, transporturi este in mod direct
datorata activitatii organizatiilor internationale
generatoare de astfel de norme. In ciuda distinctiei
reale intre ordinile “constitutionale” nationale si
internationale, schimbarile de mentalitate sugereaza ca
numerosi protagonisti internationali au acceptat o
structura de autoritate sau de forta legitima care nu
poate fi asociata exclusiv cu statele membre.
Parcursul ONU ofera numeroase exemple in care a actionat
ca instanta colectiva de conferire a legitimitatii si a
reusit sa impuna norme si standarde universale, chiar
fara ca acestea sa devina legislatie internationala.
Unul dintre cele mai convingatoare exemple din aceasta
categorie il reprezinta procesul de decolonizare, care
s-a desfasurat sub autoritatea si imperativul moral al
ONU. Obiectivul calitativ de alocare a 0,7% din PIB
pentru Asistenta Oficiala pentru Dezvoltare si-a
dobandit recunoasterea prin intermediul ONU. In mod
similar, a fost dezvoltat conceptul de “patrimoniu comun
al omenirii” in negocierile privind dreptul marii.
Universalitatea reprezentata de toti membrii ONU si
actiunea principiului egalitatii suverane a statelor fac
ca aprobarea ONU sa fie valabila, indiferent de
implicatiile legale concrete. Chiar daca din punct de
vedere strict juridic normele ONU ar putea sa nu produca
direct consecinte in anumite conjuncturi politice,
legitimitatea este esentiala.
Exista si opinii conform carora universalismul si
consensul constituie mai curand parte a problemei decat
a solutiei deoarece actioneaza ca vectori de forta in
coborarea standardelor la cel mai mic numitor comun.
Bertrand, printre altii, crede ca universalitatea nu
este indispensabila si ca lumea nu are nevoie de o
organizatie unde dictatorii pot veni sa tina discursuri
cu privire la drepturile omului. Este nevoie insa de o
organizatie ale carei state membre au vointa de a
respecta principiile carora le subscriu si care sunt
gata sa accepte sa li se verifice buna credinta. Autorul
crede ca o astfel de conceptie nu are nimic utopic si ca
exista un numar suficient de state care dispun de
institutii democratice sau cel putin tind sa le
asimileze si sa le consolideze. Astfel, popoarele lor
pot sa le ceara sa respecte pe plan international
principiile unei societati civilizate si acceptarea
verificarii angajamentelor lor (Bertrand, 1993).
Chiar daca este adesea opusa conceptului eficientei
actiunii directe si sustinute prin mijloace proprii, o
functie esentiala a ONU este cea a autorizarii sau
dezaprobarii pretentiilor, politicilor si actiunilor
unor state sau grupuri. Masura in care acest transfer de
legitimitate influenteaza realitatea este insuficienta.
Claude apreciaza ca notiunea de – ceea ce el numeste –
“legitimitate colectiva” este de fapt expresia unei
esec, intrucat “constituie mai curand un aspect al
functionarii verbale decat al functiei de executie a
Natiunilor Unite, si intr-un anume sens este un rezultat
al incapacitatii organizatiei de interventie decisiva si
control al relatiilor internationale” (Claude, 1967, p.
73).
Una dintre slabiciunile cele mai invocate in legatura cu
legitimitatea ONU este modul selectiv de abordare si
includere pe agenda globala a problemelor calificate
drept relevante pentru actiunile organizatiei. In mod
efectiv a existat intotdeauna o selectivitate in
stabilirea prioritatilor. Ea nu este neaparat un motiv
de contestare a legitimitatii organizatiilor chiar in
cazurile cand criteriile de selectie au fost subiective
(operarea cu prioritati fiind necesara). In realitate,
criteriul resurselor a fost de cele mai multe ori
determinant, dar a fost distorsionat, operandu-se in mod
inevitabil si cu criterii politice. In lipsa acceptarii
imperativelor selectivitatii, este evident ca
legitimitatea si reprezentativitatea Natiunilor Unite
pot fi contestate din toate directiile, mai ales avand
in vedere tendinta statelor de a folosi organizatia
pentru realizarea unor interese nationale proprii.
Dimensiunea universala a mandatului ONU, sursa
importanta a legitimitatii sale, nu trebuie vazuta in
mod mecanic, la nici un nivel de organizare sociala,
atotcuprinderea nefiind posibila. Prin urmare,
capacitatea organizatiei de a delega autoritate prin
diviziunea muncii si regionalizarea unora dintre
responsabilitatile sale, pe baza compatibilitatii,
avantajului comparativ si valorilor comune, reprezinta
un atu si o sursa de legitimitate tocmai prin asocierea
altor protagonisti la afirmarea unor obiective ale ONU.
In acest sens, nici macar actiunile unilaterale nu sunt
in mod necesar un rau, cu conditia ca preocuparile
comune sa fie luate in calcul, iar considerentele
globale ale necesitatii actiunii sa prevaleze in raport
cu cele strict nationale.
Recent, Kagan a demonstrat ca disputa asupra
legitimitatii puterii Statelor Unite este relativizata
si nu se bazeaza pe principii absolute, ci pe
raporturile de interese. Fundamentul rolului
preponderent al SUA nu rezulta nici din ajutorul dat
crearii ONU, nici din masura respectarii Cartei. In
primele patru decenii de existenta, ONU era adesea
paralizata din cauza confruntarii dintre cele doua
superputeri ale razboiului rece. Nici SUA si nici
puterile europene nu i-au cerut aprobarea pentru
razboaiele lor din perioada postbelica7.
Principiul mobilizator al actiunilor de aparare
colectiva era lupta impotriva comunismului
international. Nu dreptul international lega intre ele
tarile occidentale in timpul razboiului rece. Daca acum
se pune problema legitimitatii, aceasta se datoreaza in
mare parte faptului ca europenii doresc sa mentina un
anumit control asupra conduitei Statelor Unite. Cei mai
multi au obiectat in raport cu invazia Irakului nu
pentru ca se opuneau pur si simplu razboiului, ci pentru
ca era clara vointa americana de a declansa acest razboi
fara aprobarea Consiliului de Securitate si deci fara
aprobarea Europei. Uniunea Europeana considera ca
dispune de legitimitate prin insusi faptul ca este un
organism colectiv. In opinia lui Kagan, dezbaterea
despre multilateralism si legitimitate declansata in
jurul temei Irakului nu a fost despre principii de drept
sau despre autoritatea suprema a ONU, ci despre rolul
Europei intr-o lume deocamdata unipolara (Kagan, 2004).
Am utilizat exemplul, destul de convingator, prezentat
de Kagan, pentru a face distinctia dintre valoarea
absoluta a unor principii si intrebuintarea lor relativa
in contextul ONU. Chiar si fluctuatia opiniei
predominate asupra legitimitatii ONU are o determinare
obiectiva, intrucat aceasta este nu numai un raport
constitutional (prevederile Cartei si interpretarile
acestora), ci si unul substantial (dezirabilitatea si
efectul actiunilor sale) si relational (acceptarea de
catre statele membre a unui anumit mod de exercitare a
rolului organizatiei).
Legitimitatea ONU trebuie desigur re-examinata in raport
cu responsabilitatea in a lua decizii relevante pentru
gestionarea noilor interdependente si a naturii tot mai
complexe a fenomenelor transfrontaliere. In conditiile
globalizarii, ea va depinde de capacitatea de adaptare
la aceste schimbari si de adecvarea deciziilor si
normelor adoptate la situatiile de criza, in care
coerenta parteneriatelor si aliantelor de interese sunt
puse la grea incercare.
Globalizarea sugereaza nevoia unei gestionari economice
globale in vreme ce institutiile internationale
existente au fost concepute sa coordoneze un sistem de
state nationale, in care se presupune ca fiecare stat
ramane suveran asupra propriei sale economii. Exista
deci o separare inerenta intre procesul de globalizare,
asa cum se manifesta in prezent, si organizatiile
interguvernamentale, de la care trebuie pornit in
stabilirea potentialului pentru o guvernare globala.
Nimic din datele realitatii nu contesta ca ONU nu se
poate legitima ca factor de influenta asupra
globalizarii. Asa cum am mai afirmat cu alta ocazie,
globalizarea poate modela vointa politica pentru actiune
concertata, bazata pe multilateralism, democratie,
solidaritate si dialog. Cu toate imperfectiunile si
defectele sale, sistemul ONU este singurul for care
poate incerca sa gestioneze acest fenomen complex care
este globalizarea, ale carei consecinte depasesc cu mult
injustetea reglementarilor comerciale si efectele
nediscriminatorii asupra celor vulnerabili. (Dumitriu,
2000). Insasi existenta unor noi probleme globale este o
sursa de legitimitate pentru ONU.
Din pacate, modul de raportare si perceptia
legitimitatii actiunilor ONU au fluctuat in special din
cauza exacerbarii unor nereusite ale actiunii
organizatiei in anumite domenii si momente. Au
contribuit la aceasta si pozitiile unor state influente,
pentru care legitimitatea ONU este direct proportionala
cu gradul de coincidenta cu interesele proprii.
Globalizarea reprezinta o epoca de cotitura. In mod
paradoxal, in ciuda opiniei politice predominante la
nivel declarativ, rezultatul influentei acestei epoci nu
este in mod inevitabil unul de recunoastere si de
crestere a legitimitatii ONU. In practica globalizarea
poate actiona in doua moduri opuse. Este foarte
plauzibil ca efectul sa fie intarirea rolului ca centru
inamovibil in gestionarea afacerilor globale. Odata cu
cresterea interactiunii intre diversi alti protagonisti,
devine tot mai evident ca organizatiile multilaterale
sunt necesare pentru a crea un cadru in care toate
aceste interactiuni sa se dezvolte in mod ordonat si
coerent. Cu toate acestea, ambiguitatile prelungite si
ezitarile in asumarea responsabilitatilor in situatii
critice pot conduce la un deznodamant nedorit si anume
ca rolul ONU sa slabeasca. Reforma ONU trebuie sa fie
atat de profunda incat sa mentina toti protagonistii in
jurul obiectivelor esentiale comune, iar globalizarea
problemelor sa nu produca fragmentarea contraactiunii.
N.B. Evaluarile
cuprinse in aceasta analiza nu reprezinta puncte de
vedere oficiale ale Ministerului Afacerilor Externe, ci
sunt rodul cercetarilor si reflectiilor personale ale
autorului.
NOTE
1 Junne mai adauga acestor surse si carisma.
Din acest punct de vedere, liderii carismatici pot
conferi legitimitate unui guvern populist; populatia se
poate identifica emotional cu liderii sai, chiar daca
acestia au ajuns la putere intr-un mod neconstitutional.
Am eliminat din discutie acest element pe care il
consider lipsit de substanta si artificial pentru
analiza prezenta, desi il pot accepta ca eficace in
perioade de revolutie, miscari de eliberare, razboaie,
dar si in procese democratice. Carisma nu trebuie sa fie
sursa majora de legitimitate, ea conducand adesea fie la
dictatura, ca efect al primei categorii de evenimente
istorice, fie la impostura, in cel de-al doilea caz.
2 Lectura textelor de analiza a relatiilor
internationale indica o folosire tot mai frecventa a
termenului de «guvernare» (in limba engleza, notiunea
fiind reprezentata atat de «governance», notiune
socio-politica relativ noua, cat si de «government»,
formula clasica desemnand atat guvernul ca atare, cat si
evolutiile tehnologice, economice, sociale si politice
la care face referire termenul de «actul guvernarii»),
in dorinta de a descrie intr-o masura mai cuprinzatoare
procesul de gestionare a globalizarii.
3 De pilda, Organizatia Internationala a
Muncii, Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor,
Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale s.a.
4 Cele trei categorii sunt prevazute in
articolele 35(1), 35(2) si respectiv 99 ale Cartei ONU.
5
www.un.org/esa/coordination/ecosoc.
6 Pentru o prezentare exhaustiva a tuturor
organismelor din sistemul ONU, a se vedea United
Nations Handbook 2003, New Zealand Ministry of
Foreign Affairs and Trade.
7 Asia de sud-est, Algeria, Suez, Insulele
Falkland (Malvine) etc.
BIBLIOGRAFIE
Bassin, Benjamin (1995). “The United Nations in Global
Economic and Social Policy-Making”, in Agenda for
Change: New Tasks for the United Nations (edited by
Klaus Hfner), Leske + Budrich, Opladen.
Bertrand, Maurice (1993). La stratégie suicidaire de
l‘Occident, Collection Axes, Bruylant-Bruxelles,
L.G.D.J-Paris.
Claude, Inis L.(1967). The Changing United Nations,
New York, Random House.
Kagan, Robert (2004) . “America’s Crisis of Legitimacy
“, in Foreign Affairs , March-April.
Dumitriu, Petru (2000). “The Seven Sins of
Globalization”, in Perceptions, Journal of
International Affairs, June-August 2000, volume V,
Number 2.
Heiskanen,Veijo (2001). “Introduction”, in The
Legitimacy of International Organizations, United
Nations University Press.
Hurd, Ian (2002). “Legitimacy, Power, and the Symbolic
Life of the UN Security Council”, Global Governance
no. 8.
Junne, G.C.A. (2001). “International organizations in a
period of globalization”, in The Legitimacy of
International Organizations, United Nations
University Press,.
Keohane, Robert O. and Joseph S. Nye, Jr. (2003).
“Redefining Accountability for Global Governance”, in
Miles Kahler, David A. Lake (editors), Governance in
a Global Economy: Political Authority in Transition,
Princeton University Press.
Klabbers, Jan (2001). “The changing image of
international organizations”, in The Legitimacy of
International Organizations, United Nations
University Press.
Malone, David M. (2002). “Eyes on the Prize: The Quest
for Nonpermanent Seats on the UN Security Council”,
Global Governance, volume 6, number 1, Jan.-Mar.
2000.
Schermers, Henry G. (1997). “We, the Peoples of the
United Nations”, in Max Planck Yearbook of United
Nations Law, volume 1, 1997, Kluwer Law
International.
PETRU DUMITRIU
- diplomat la Misiunea Romaniei pe langa Oficiul
Natiunilor Unite din Geneva.
sus
|