Conventia de la Aarhus si politica formelor fara fond
DUMITRU MIHU
CONSTANTIN STOENESCU
This article is focused in general
on the way Romanian legislation is synchronized with
EU’s, and in particular on the laws related with
Aarhus Convention provisions and their
enforceability. Authors’ conclusion is that even if
a formal framework exists, in Romania there is no
appropriate environmental protection. This situation
creates dark perspectives for Romania, with the
probability of becoming a permanent client of EJC
due to its environmental problems.
1. Preambul
In ultimii ani Romania a facut un efort de sincronizare
legislativa cu Uniunea Europeana. Nimic rau in acest
proces, numai ca adoptarea acestei legislatii nu a fost
urmata si de o adaptare a actiunilor institutiilor
statului la noul cadru normativ. Situatia poate fi
descrisa, prin analogie cu binecunoscuta formula
maioresciana, ca o politica a formelor fara fond.
Conventia de la Aarhus este un caz exemplar in
aceasta privinta: desi este confruntata cu probleme
grave de mediu, ignorate in prezent de institutiile
statului, Romania semneaza in ritm sustinut acorduri
internationale de mediu, fara ca politicile sectoriale
de mediu sa fie in vreun fel “contaminate” pozitiv de
acest elan legislativ. Toate problemele de mediu vor
deveni insa vizibile la scurt timp dupa aderare si se
vor adauga pe o nota de plata care va fi achitata de
toti contribuabilii. Totusi, daca in urmatorii doi ani
se va actiona in regim de urgenta, se vor putea induce
in economia reala acele tendinte de restructurare care
pot asigura o capacitate minimala de absorbtie a socului
aderarii.
2. Ce este Conventia
de la Aarhus?
La cea de-a patra Conferinta Ministeriala “Mediu pentru
Europa” desfasurata in localitatea Aarhus din Danemarca,
in data de 25 iunie 1998, a fost adoptata de catre 39 de
state, inclusiv Romania, impreuna cu Uniunea Europeana,
Conventia privind accesul la informatie, participarea
publicului la luarea deciziei si accesul la justitie in
probleme de mediu, pe scurt, Conventia de la
Aarhus. Romania a ratificat Conventia pe 11
iulie 2000, iar legea de ratificare, cu nr. 86/2000, a
fost publicata in Monitorul Oficial, data de la care,
conform pct. 20 din Constitutia Romaniei, a capatat
putere de lege pe intreg teritoriul tarii, fiind o
reglementare internationala care are prioritate fata de
orice alte instrumente de drept interne, cu exceptia
celor care contin dispozitii mai favorabile.
Noutatea acestei conventii este una fundamentala: in
timp ce toate acordurile anterioare Conventiei de la
Aarhus stabileau diverse obligatii pe care si le
asumau partile semnatare (de obicei, state si
organizatii internationale) unele fata de altele, de
aceasta data se merge mai departe si se stabilesc
obligatii ale partilor nu doar unele fata de altele, ci
si obligatii ale partilor fata de propriii cetateni.
Altfel spus, in temeiul principiilor reprezentativitatii
si al non-reciprocitatii, statele semnatare si, odata cu
ele, autoritatile publice si institutiile
descentralizate ale statului, isi asuma in mod
neconditionat anumite obligatii fata de public. Prin
Conventia de la Aarhus, inteleasa in contextul
sistemului de drepturi si libertati fundamentale ale
omului, se asuma un nou gen de responsabilitate a
autoritatilor publice prin recunoasterea rolului
fundamental al dreptului la un mediu sanatos. Acest
drept, recunoscut si de Constitutia Romaniei,
este corelat cu principiile dezvoltarii durabile, in
sensul ca resursele trebuie sa fie exploatate astfel
incat si generatiile viitoare sa poata beneficia de ele.
Pe scurt, Conventia de la Aarhus aduce o noutate
fundamentala in dreptul international prin faptul ca
face pentru prima data o legatura intre drepturile
omului si dreptul mediului.
Conventia este structurata pe trei principii.
Primul se refera la dreptul publicului de a avea acces
la informatia de mediu. Aceasta presupune asimilarea de
cunostinte si formarea de atitudini. Primul aspect se
coreleaza cu reforma curriculum-ului scolar si cu
implementarea strategiilor de educatie permanenta astfel
incat elevii si cetatenii adulti sa cunoasca si sa
inteleaga ce se intampla in mediul inconjurator. Al
doilea aspect vizeaza constientizarea cetatenilor pentru
problemele de mediu si cresterea interesului lor, ca
oameni educati, pentru acestea. Pe de alta parte, se
presupune ca autoritatile vor propune mijloace eficiente
astfel incat informatia de mediu sa fie transparenta si
sa poata fi obtinuta de public.
Al doilea se refera la dreptul publicului de a participa
la luarea deciziilor. Aceasta inseamna ca autoritatile
publice trebuie sa fie deschise spre public astfel incat
publicul interesat (informat) sa poata influenta
continutul final al deciziei. Prin public intelegem
persoanele fizice, dar si persoanele juridice din
societatea civila
Al treilea principiu are doua componente: pe de o parte,
garanteaza dreptul publicului de a se adresa justitiei
in cazul in care primele doua drepturi sunt incalcate;
pe de alta parte, considerat independent, garanteaza
dreptul publicului de a se adresa justitiei in cazurile
in care legislatia de mediu este incalcata. Pot fi
urmate proceduri administrative si/sau judiciare pentru
contestarea legalitatii oricaror decizii sau actiuni ale
persoanelor private si ale autoritatilor publice in
legatura cu incalcarea legislatiei de mediu.
Cum este aplicata Conventia de la Aarhus in
Romania la aproape sapte ani de la semnarea ei? Romania
a incheiat negocierile de aderare si se afla aproape de
momentul aderarii la Uniunea Europeana. Cum au actionat
in toti acesti ani autoritatile publice pentru
indeplinirea obiectivelor Conventiei? S-a
actionat minimal: autoritatile publice (Ministerul
Mediului si Garda de Mediu, dar si autoritatile locale)
au facut prea putin in directia optimizarii comunicarii
cu societatea civila si a cresterii gradului
participarii acesteia la luarea deciziilor. Autoritatile
au continuat sa actioneze dupa principiul ca ele se
pricep cel mai bine, ca doar ele detin cunoasterea si
instrumentele necesare rezolvarii problemelor de mediu.
Urmarile sunt lipsa de reactie a societatii civile si
absenta solidaritatii in raport cu telul comun al
protectiei mediului. Se poate spune ca autoritatile sunt
deja in culpa pentru delictul de omisiune. Dar sa
detaliem.
3. Autoritatile tin prea
mult la informatia de mediu
Accesul la informatia de mediu este reglementat practic
in articolele 4 si 5 din legea de ratificare. Cele doua
articole vizeaza crearea unui sistem care sa asigure
respectarea dreptului persoanelor fizice si juridice de
a fi informate, astfel:
- statul este obligat sa garanteze accesul la informatie
prin acte normative specifice si prin implementarea
acestora in practica institutiilor;
- stabileste obligativitatea autoritatilor publice sa
colecteze, sa stocheze si sa disemineze informatia de
mediu;
- stabileste exceptiile in care nu poate fi asigurat
dreptul la informatie.
Informatia de mediu este definita de art. 2 punctul (3)
al Conventiei de la Aarhus astfel:
“Orice informatie scrisa,
vizuala, audio, electronica sau sub orice forma
materiala, privind:
a) starea elementelor de mediu, cum ar fi aerul si
atmosfera, apa, solul, pamantul, peisajul si zonele
naturale, diversitatea biologica si componentele sale,
inclusiv organismele modificate genetic;
b) factori, cum ar fi: substantele, energia, zgomotul si
radiatia si activitatile ori masurile, inclusiv masurile
administrative, acordurile de mediu, politicile,
legislatia, planurile si programele care afecteaza sau
pot afecta elemente de mediu amintite la subpunctul a),
analizele cost-beneficiu sau alte analize si prognoze
economice folosite in luarea deciziei de mediu;
c) starea sanatatii si sigurantei umane, conditiile de
viata umana, zonele culturale si constructiile si modul
in care acestea sunt sau pot fi afectate de starea
elementelor de mediu ori de factorii, activitatile sau
masurile cuprinse la subpunctul b);”
Dreptul la informatia de mediu este garantat de legea
fundamentala, Constitutia, prin art.31
care se refera la dreptul la informatie. Citez primele
doua aliniate:
“(1) Dreptul persoanei de
a avea acces la orice informatie de interes public nu
poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le
revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a
cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal”.
Cu ocazia Referendumului de modificare a Constitutiei,
conform Legii Nr. 429/2003, a fost introdus
articolul nr. 35 care se refera la dreptul la un
mediu sanatos, modificare menita sa sincronizeze legea
fundamentala cu noile principii legislative promovate pe
plan international prin diverse documente la care
Romania a fost parte semnatara.
Redam continutul Art. 35:
“(1) Statul recunoaste
dreptul oricarei persoane la un mediu inconjurator
sanatos si echilibrat ecologic.
(2) Statul asigura cadrul legislativ pentru exercitarea
acestui drept.
(3) Persoanele fizice si juridice au indatorirea de a
proteja si ameliora mediul inconjurator”.
Accesul liber la informatia de mediu ca informatie de
interes public este reglementat si prin Legea Nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de
interes public. Sunt definite ca informatii de
interes public “orice informatie care priveste
activitatile sau rezulta din activitatile unei
autoritati publice sau institutii publice, indiferent de
suportul ori de forma sau modul de exprimare a
informatiei”. Legea obliga institutiile publice sa
organizeze compartimente specializate de informare si
relatii publice, inclusiv un purtator de cuvant care sa
asigure comunicarea directa cu presa. Aceasta Lege este
completata de H.G. nr. 1115 din 10.102002 privind
accesul liber la informatia privind mediul si de
Ordinul MAPM nr. 1182 din 2002 privind aprobarea
Metodologiei de gestionare si furnizare a informatiei
privind mediul, detinuta de autoritatile publice pentru
protectia mediului.
Asadar, exista un cadru legislativ complet, dar
autoritatile nu actioneaza pentru a-i invata pe cetateni
sa beneficieze de aceste drepturi si pentru a asigura
societatii civile resursele necesare unor reactii
adecvate in timp util. Exersam o democratie formala: le
acordam cetatenilor drepturi de care ei nu pot
beneficia.
Oare in Romania nu exista poluatori reali sau
potentiali? Oare nu s-au inregistrat cazuri de poluari
accidentale? Nici macar mass-media, destul de curioasa
in prezentarea anumitor situatii, nu reactioneaza cu
interes la acest gen de informatie. Cum sa-i activizam
pe cetateni? Dar presa?
4. Nivel zero al
participarii publicului la luarea deciziilor
Componenta a democratiei participative, consultarea
publicului in procesul luarii deciziilor privind mediul
este deja o obisnuinta in statele Uniunii Europene.
Este interesul autoritatilor publice sa ia decizii cat
mai bune si sa isi asigure prin aceasta increderea
cetatenilor. Acest rezultat se poate obtine prin
promovarea unui parteneriat intre autoritati si
societatea civila astfel incat publicul sa participe la
luarea deciziilor.
Ulterior adoptarii Conventiei de la Aarhus, la
nivelul Uniunii Europene au fost elaborate Directive
care formuleaza expres cerinta participarii publice la
luarea deciziilor. Mentionez:
- Directiva 2001/42 privind Evaluarea Efectelor asupra
Mediului a unor planuri si programe, numita Directiva
SEA;
- Directiva 2003/35/EC privind participarea publica la
elaborarea unor planuri si programe cu consecinte asupra
mediului si pentru amendarea prevederilor privind
participarea publica si accesul la justitie din cadrul
Directivelor 85/337/EEC si 96/61/EC.
Deosebim intre trei aspecte ale participarii publicului:
- participarea publicului la luarea deciziilor in ceea
ce priveste activitatile si proiectele specifice;
- participarea publicului in dezvoltarea programelor,
planurilor de actiune si politicilor de mediu;
- participarea publicului la pregatirea legilor,
regulilor si normelor legale cu privire la mediu.
In H.G. nr. 918/2002 este stabilita procedura cadru de
evaluare a impactului asupra mediului si sunt prezentate
lista cu tipurile de proiecte care se supun obligatoriu
evaluarii impactului asupra mediului si, respectiv,
lista cu tipuri de proiecte pentru care necesitatea
evaluarii impactului asupra mediului se stabileste in
urma unei analize efectuata pentru fiecare caz in parte.
De asemenea, sunt stabilite trei etape principale ale
producerii de evaluare a impactului asupra mediului si
de emitere a acordului de mediu:
- etapa de incadrare a proiectului in procedura de
evaluare a impactului asupra mediului;
- etapa de definire a domeniului evaluarii si de
realizare a raportului privind studiul de evaluare a
impactului asupra mediului;
- etapa de analiza a calitatii raportului la studiul de
evaluare a impactului asupra mediului.
Publicul poate participa atat la prima etapa, atunci
cand se face incadrarea proiectului, cat si in etapa
finala, atunci cand se acorda sau nu acordul integrat de
mediu.
Aceasta este teoria. Poate insa vreun cetatean roman sa
mentioneze cel putin un caz in care publicul a
participat efectiv la luarea unor decizii privind
mediul? Intrebarea are mari sanse de a fi una retorica.
5. Accesul la justitie
in problemele de mediu: asigurat, dar fara consecinte
Acest drept este fundamentat pe alineatele (1) si (2)
ale art. 21 din Constitutia Romaniei
“(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept.”
Accesul la justitie al publicului se realizeaza potrivit
Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990,
cu modificarile ulterioare. Aceasta legislatie
romaneasca este completata de art. 9 al Conventiei de
la Aarhus care prevede ca partile semnatare trebuie
sa asigure:
a) accesul la justitie al oricarei persoane care
considera ca solicitarea sa de a obtine informatii de
mediu de la autoritatile publice a fost refuzata, a fost
primit un raspuns inadecvat sau nu a fost tratata in mod
corespunzator.
b) accesul la justitie al persoanelor interesate, carora
le-a fost afectat un drept, pentru a contesta
legalitatea unei decizii sau actiuni (inclusiv omisiuni)
savarsita prin nerespectarea prevederilor referitoare la
participarea cetatenilor la decizia de mediu.
c) accesul publicului la procedurilor administrative sau
judiciare pentru a contesta actele sau omisiunile
persoanelor private si autoritatilor publice.
Fata de aceste prevederi generoase, accesul la justitie
este totusi impiedicat de trei tipuri de obstacole:
(a) acoperirea cheltuielilor de judecata, incepand de la
onorariul de avocat si pana la costurile diverselor
expertize. Acest obstacol ar putea fi depasit prin
profesionalizarea unor ONG-uri, ceea ce presupune
cooptarea unor juristi si experti de mediu, cu atat mai
mult cu cat un ONG, ca persoana juridica, se poate apara
singur intr-o cauza civila.
(b) lipsa unor experti, de la avocati si pana la
evaluatori de mediu, cauza principala fiind lipsa de
pregatire in domeniul legislatiei de mediu. Nu exista
instante sau alte diviziuni administrative specializate
pe probleme de mediu, asa-numitele “tribunale
ecologice”, ca in Suedia sau Germania.
(c) in cazul unor hotarari judecatoresti favorabile,
apare problema punerii in executare a acestora. Daca
statul a fost cel reclamat sau o companie puternica, vor
exista presiuni pentru amanarea sau impiedicarea
executarii hotararii judecatoresti.
Aceste obstacole si altele explica de ce in Romania nu
avem pe rol procese de mediu.
6. Concluzii
Desi exista un cadru formal, nu putem spune ca in
Romania mediul este aparat corespunzator. Daca facem o
statistica a spetelor de mediu vom constata ca Romania
ocupa unul dintre ultimele locuri din Europa. Din
pacate, ONG-urile existente nu au suficiente resurse
financiare si umane pentru a fi mai active, iar din
partea institutiilor statului, incepand cu Ministerul
Mediului, Ministerul Justitiei si Ministerul Public nu a
existat un efort de intampinare si incurajare a
cresterii gradului de adresabilitate in justitie pentru
problemele de mediu, in conditiile in care nu se poate
spune ca Romania nu este o tara poluata.
O analiza a cazului Rosia Montana Gold Corporation
indica un dezechilibru intre amploarea actiunilor firmei
care are intentia de a deschide exploatarea miniera de
la Rosia Montana si reactia societatii civile. Fundatia
“Alburnus Maior” este sustinuta de Academia Romana si
are o presa favorabila, dar dosarul “Rosia Montana” a
continuat sa circule fara obstacole si se afla acum la
Ministerul Mediului pentru un aviz decisiv. Fireste, cu
totul altfel stau lucrurile in Uniunea Europeana. De
exemplu, la 12 ianuarie 2005 se anunta la Bruxelles ca
Franta a fost chemata la Curtea Europeana de Justitie
pentru ca nu a respectat sase reguli de protectie a
mediului, unul dintre motive fiind neasigurarea
accesului publicului la informatia de mediu. A doua zi,
comunicatele de presa ale Comisiei Europene mentionau ca
Olanda trebuie sa raspunda in fata justitiei pentru
intarzieri si inadecvari in implementarea legislatiei de
mediu in trei situatii. Un exercitiu de imaginatie ne
poate permite sa intrezarim un viitor deloc confortabil
pentru statul roman. Este sigur ca daca situatia actuala
nu va fi depasita, Romania risca sa devina un client
permanent al Curtii Europene de Justitie pentru
problemele sale de mediu. Exista organizatii
nonguvernamentale internationale puternice care abia
asteapta momentul prielnic pentru a se adresa justitiei
europene, iar avocatii de mediu, care au urcat in ultima
vreme in topul castigurilor, stiu ca statul plateste
bine pentru a fi aparat.
BIBLIOGRAFIE
Constitutia Romaniei
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta nr. 91/2002
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile
de interes public
Legea nr. 54/2003 privind transparenta decizionala in
administratia publica
H.G. nr. 1115/2002 privind accesul la informatia privind
mediul
Legea nr. 86/2000 privind ratificarea Conventiei privind
accesul la informatie, participarea publicului la luarea
deciziei si accesul la justitie in probleme de mediu
(Aarhus, 1998)
“Indrumar practic pentru autoritatile de protectie a
mediului cu privire la implementarea Conventiei de la
Aarhus” editat de Centrul Regional de Protectie a
Mediului pentru Europa Centrala si de Est.
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgh/droit_com/index_en.htm#infr
DUMITRU MIHU
- Doctor in stiinte tehnice, matematician. Director de
programe in cadrul Societatii Ecologiste Noua Alianta,
organizatie nonguvernamentala de mediu.
CONSTANTIN STOENESCU - Doctor in filosofie.
Lector la Facultatea de Filosofie a Universitatii
Bucuresti, unde preda epistemologie. Este presedintele
Societatii Ecologiste Noua Alianta.
sus
|