Democratia romaneasca pe lungul drum al consolidarii
DANIEL SANDRU
This article proposes a model for
the analysis of democratic transition in Romania.
Over the last 15 years Romanian democracy has shown
all the signs considered by experts illnesses of
democracy, but in the same time we have all the
signs that all these symptoms and syndromes were
overcame, so that Romanian democracy is on its way
to consolidation. The conclusion is that, given that
a veritable democracy construction needs time, we
have to be patient, a fortiori in Romania’s case, in
which democratic roots have been evicted by a
totalitarian regime.
Introducere
Fara indoiala, Romania post-comunista se afla in proces
de democratizare, iar aceasta asumptie presupune
asumarea unei viziuni teleologice, potrivit careia
punctul terminus al acestei evolutii ar fi instaurarea
democratiei. Pentru sistemul politic romanesc, o
importanta provocare survine insa din perspectiva a ceea
ce Sorin Alexandrescu numea intrarea noastra tarzie in
modernitate (Alexandrescu, 1998, 1999), proces care a
determinat, in plan politic, dificultatea inradacinarii
traditiei democratice, cu tot ceea ce aceasta implica:
institutii stabile, valori, atitudini si comportamente.
Aceasta absenta a fost insa “compensata”, o data cu
instaurarea comunismului, de un tip de socializare care,
atunci cand nu a creat un cetatean pasiv si total
“acoperit” de partidul-stat, a dat nastere unor
comportamente de tip dubla personalitate: “Persoana
vizibila se conforma la tot ceea ce doreau autoritatile;
persoana ascunsa ramanea sceptica sau ostila” (Rose,
Mishler, Haerpfer, 2003, p. 75). Dupa 1990, pe acest tip
de structura sociala si institutionala trebuia
construita o democratie. Multe dintre secventele
autoritarismului au ramas insa incapsulate atat in
comportamentele cotidiene ale cetatenilor, cat si in
atitudinile celor care au format clasa politica
postcomunista. Ipoteza pe care o aduc in atentie in
acest studiu este ca dezvoltarea institutionala si cea
cultural-politica a societatii romanesti au avut loc
gradual, printr-o metoda a incercarilor si erorilor,
intr-o maniera incrementala. Aceasta trimite la imaginea
unui spatiu politic in care “cetatenii, expertii si
liderii invata din greseli, vad ce corecturi trebuie
facute, modifica strategia, si asa mai departe. Daca e
necesar, procedeul este repetat. Desi fiecare pas poate
parea dezamagitor de mic, s-ar putea spune ca pasi
graduali pot produce in timp schimbari profunde, chiar
revolutionare. Totusi, aceste schimbari graduale se
petrec in mod pasnic si castiga un suport public atat de
larg, incat au tendinta de a rezista in timp” (Dahl,
2003, pp. 177-178). Desigur, fiecare tara cunoaste
propriul sau drum spre democratizare, dar anumite
aspecte redate in modelul de mai sus pot fi recunoscute
si in cazul Romaniei postcomuniste, chiar daca nu in
prima faza a procesului, cand nu putem vorbi de
existenta unei “intentionalitati colective” la nivelul
clasei politice in ceea ce priveste construirea unei
realitati politice de tip democratic. Dimpotriva, prima
faza a tranzitiei romanesti a fost dominata de numeroase
neajunsuri, de la faptul ca puterea a fost preluata de
neocomunisti si pana la violentele de strada de la
inceputul anilor 1990, care au facut ca multe tari
europene sa-si revizuiasca opiniile cu privire la
sansele instaurarii democratiei in Romania. Efecte ale
acelui inceput de drum s-au resimtit pana la finalul
decadei trecute (mineriada din 1999) si chiar in
contextul alegerilor din 2000, cand turul al doilea al
prezidentialelor a rezervat surpriza ascensiunii
politice a extremismului. La acestea se adauga, desigur,
valorile scazute relevate de Barometrul de Opinie
Publica in ceea ce priveste increderea cetatenilor in
institutiile democratice1.
1. Un model de analiza a
tranzitiei democratice
Mai multi analisti au incercat sa explice aceasta cale
sinuoasa pe care Romania postcomunista a cunoscut-o in
privinta democratizarii. Se poate observa, totusi, o
evolutie graduala, desi ceea ce Andreas Schedler numea
“prevenirea colapsului democratiei” si “prevenirea
eroziunii democratice” (Schedler, 2002, pp. 122-138)2
au survenit tarziu, chiar foarte aproape de noi, in
contextul consolidarii democratice. Din acest punct de
vedere, se poate admite ca nu exista o “paradigma a
tranzitiei” care sa ofere un model explicativ coerent si
universal, aplicabil in cazul tuturor tarilor intrate in
cel de-al treilea val al democratizarii (Carothers,
2002, pp. 168-186). Aceasta realitate este cu atat mai
valabila pentru situatia Romaniei, despre al carei
sistem politic se poate sustine, la limita, ca a
pendulat intre cele doua “boli” ale tranzitiei, ce se
manifesta mai ales in cazul tarilor lipsite de traditie
democratica si in care valorile politice specifice
democratiei se impun, ca atare, cu dificultate. Este
vorba, pe de o parte, despre “sindromul pluralismului
ineficient” si, pe de alta parte, despre “sindromul
puterii dominante”3. Fara a emite pretentia
unui model explicativ care sa acopere intreaga
problematica relevata de democratizarea sistemului
politic romanesc, propun o incercare de conceptualizare
a acestui proces pe doua paliere: primul are in vedere
coordonatele negative ale consolidarii democratice
identificate de Schedler, urmarind sa etapizeze cei 15
ani parcursi de Romania in contextul procesului de
democratizare; cel de al doilea incearca aceeasi
etapizare din perspectiva tranzitiei institutionale, cu
trimitere la “bolile” descrise de Thomas Carothers.
Trebuie specificat, in acest context, ca propunerea mea
vizeaza o analiza calitativa a drumului pe care sistemul
politic din Romania postcomunista l-a parcurs in
perspectiva consolidarii democratice. Astfel, inteleg
conceptualizarea a ceea ce, generic, a fost numit
“tranzitie politica romaneasca”, si care acopera, de
fapt, procesul de democratizare, in urmatoarea maniera:
Tabelul 2.1
Niveluri de analiza a tranzitiei politice
din Romania postcomunista |
Nivelul
consolidarii |
Nivelul
institutional |
I. Prevenirea
colapsului democratiei
Durata: 1990-1999
Anul depasirii etapei: 1999 |
1. Sindrom al
pluralismului ineficient
Durata: 1990-2000
Anul depasirii etapei: 2000 |
II. Prevenirea
eroziunii democratice
Durata: 1999-2004
Anul depasirii etapei: 2004 |
2. Sindrom al
puterii dominante
Durata: 2000-2004
Anul depasirii etapei: 2004 |
Nota:
In studiile de la inceputul anilor 1990 privitoare la
democratizare, instaurarea si consolidarea democratiei
intr-o tara care inlaturase un regim autoritar sau
totalitar era pusa in legatura cu problema alegerilor,
considerandu-se ca modul in care acestea se desfasoara
reprezinta o garantie a constituirii spatiului politic
democratic. Raportandu-se la alegeri ca la un indicator
al democratiei, unii politologi si-au luat totusi
rezerva de a sublinia ca democratia este cu adevarat
instaurata intr-o tara aflata in tranzitie atunci cand
sistemul sau politic trece “testul dublei alternante”
(Huntington, 1991, pp. 266-267). In studiile mai recente
insa, se subliniaza ideea ca, daca alegerile libere si
corecte reprezinta, intr-adevar, o conditie necesara
pentru instaurarea democratiei, ele nu sunt si o
conditie suficienta. Fara a cadea in “eroarea
electoralismului” (definita ca o credinta potrivit
careia “simpla organizare a alegerilor va canaliza
actiunea politica spre competitii intre elite si ca va
acorda legitimitate publica invingatorilor”, fara insa a
fi luate in considerare modalitatea de organizare a
alegerilor sau constrangerile impuse invingatorilor –
Schmitter, Lynn Karl, 2002, pp. 4-18), am luat in
considerare aici alegerile din 2000 si din 2004 ca
puncte de cezura in evolutia sistemului politic
romanesc inspre consolidarea democratiei, nu pentru ca
acestea ar fi marcat strict temporal trecerea de la o
etapa la alta, ci pentru ca au implicat reconfigurarea
spatiului politic de o maniera care permite sustinerea
tezei unui parcurs incremental al tinerei democratii
romanesti.
Desigur, cele doua paliere sunt
interconectate. Ele nu presupun o dezvoltare paralela a
sistemului politic romanesc din perioada de tranzitie
(una in zona consolidarii si alta la nivel institutional
– asa ceva ar fi imposibil) si nici nu trimit la o
“schematizare” a acestui proces. Dimpotriva, aceasta
perspectiva isi propune sa surprinda cu aproximatie
evolutia Romaniei postcomuniste pe coordonatele
stabilitatii democratice. Se poate observa, in acest
context, ca reductia pe care Schedler o opereaza in
privinta intelegerii procesului de consolidare
democratica, pe care il circumscrie exclusiv
semnificatiilor sale negative, de prevenire a colapsului
democratiei si a eroziunii democratice, se regasesc in
cazul sistemului nostru politic, dar acest lucru nu
inseamna ca, o data ce a depasit aceste etape, Romania
se afla, din punct de vedere politic, in sfera unei
democratii consolidate. Dimpotriva, acest tip de analiza
permite afirmarea ipotezei ca sistemul politic romanesc
trebuie sa atinga si celelalte coordonate descrise de
Schedler (adica organizarea, dezvoltarea si
fundamentarea democratiei) pana la deveni o democratie
consolidata. Pentru a argumenta insa in favoarea acestei
teze, trebuie sa luam in considerare fiecare dintre cele
patru etape aflate pe cele doua niveluri de analiza a
tranzitiei politice din Romania postcomunista. Intrucat
nu imi propun un excurs de istorie recenta, ci o
incercare de analiza specifica stiintei politice, ma voi
referi aici numai la punctele de trecere de la o etapa
la alta, pentru a marca momentele evolutive importante
pe care sistemul nostru politic le-a trecut in drumul
sau spre consolidarea democratiei. Remarc, dintru
inceput, faptul ca sindromul pluralismului ineficient
(etapa 1 institutionala) se suprapune peste perioada in
care marea provocare pentru Romania a fost prevenirea
colapsului democratiei (etapa I din punctul de vedere al
consolidarii democratice), in vreme ce sindromul puterii
dominante (etapa 2 institutionala) apare in momentul in
care sistemul politic romanesc a trebuit sa faca fata
eroziunii democratice (etapa II din perspectiva
consolidarii democratice). In opinia mea, sub aspectul
consolidarii democratice, evolutia sistemului politic
romanesc a fost destul de intarziata temporal. Astfel,
cred ca am incheiat provizoriu etapa de prevenire a
colapsului democratiei o data cu izolarea principalilor
actori anti-sistem democratic din Romania, adica o data
cu arestarea, in februarie 1999, a liderului minerilor,
Miron Cozma. Aici se cuvine, totusi, o paranteza: chiar
daca un alt sustinator al viziunii antidemocratice – de
aceasta data institutionalizat politic – si anume
Partidul Romania Mare (PRM), a devenit, in urma
alegerilor din 2000, cel de-al doilea partid
parlamentar, iar liderul sau a intrat in cel de-al
doilea tur al alegerilor prezidentiale care au avut loc
in acelasi an, se poate presupune ca asupra acestei
forme de politica a survenit intre timp un proces de
“contagiune democratica” (Baudouin, 1999, p. 208), care
si-a manifestat produsele mai ales in anul electoral
2004 (sunt de retinut aici modificarea de discurs a lui
C.V. Tudor, scorul mic obtinut, de aceasta data, de PRM,
precum si faptul ca partidul si-a surclasat propriul
lider la alegerile generale din 28 noiembrie 2004). Un
paradox ar putea fi faptul ca prevenirea colapsului
democratiei s-a realizat tocmai prin intermediul
“pluripartidismului haotic” (Bocancea, 2002): din
punctul de vedere al democratizarii si consolidarii
democratice, existenta mai multor partide a impiedicat
confiscarea puterii politice de catre un singur partid
sau de catre o singura organizatie si, prin aceasta,
intoarcerea la autoritarism. Pe de alta parte insa, din
perspectiva tranzitiei institutionale, sindromul
pluralismului ineficient s-a manifestat in aproximativ
toate caracteristicile sale: slaba participativitate a
cetatenilor in cadrul procesului politic, cresterea
clientelismului si a intereselor ascunse ale anumitor
grupuri-satelit din jurul partidelor politice,
neincrederea in institutiile democratice, coruptia si
lipsa de performanta economica, precum si incoerenta
politicilor publice. Intr-un grad accentuat, sindromul
pluralismului ineficient s-a manifestat in Romania intre
1990 si 2000, intrucat in urma alegerilor din 2000 atat
viata partizana, cat si scena politica au cunoscut un
anumit nivel de stabilizare. Mai intai, a fost limitat
“pluripartidismul haotic” si a intervenit o oarecare
“clarificare doctrinara” (desi, chiar si in prezent, in
Romania exista doua partide social-democrate, membre ale
Internationalei Socialiste, dar care se afla pe pozitii
diametral opuse din punct de vedere guvernamental),
astfel incat in Parlamentul Romaniei au ajuns sa fie
reprezentate numai cinci partide importante: Partidul
Social Democrat (PSD), Partidul Romania Mare (PRM),
Partidul National Liberal (PNL), Partidul Democrat (PD)
si Uniunea Democrata a Maghiarilor din Romania (UDMR).
Reconfigurarea vietii partizane a implicat, asadar, o
disciplinare a spatiului politic si sub aspect
institutional. In acest context, in urma izolarii
factorilor turbulenti la adresa democratiei, izolare
survenita in 1999, a urmat – si sub justificata presiune
internationala – un proces de izolare a elementelor
institutionale care se manifestau impotriva tolerantei
de tip democratic si, prin aceasta, impotriva
democratiei (este vorba, aici, de PRM, caz pe care l-am
discutat mai sus). Mizand pe o concluzie intermediara,
se poate spune ca, reusind sa previna colapsul
democratiei, sistemul politic romanesc a fost totusi
“bolnav” de pluralism ineficient. In ciuda acestui din
urma fapt, castigul a fost totusi de partea drumului
spre consolidarea democratica. Democratia nu prinsese
insa radacini pe pamant romanesc. Aceasta intrucat – din
nou la limita – o alta “boala” a tranzitiei si-a facut
simtita prezenta, si anume sindromul puterii dominante,
care s-a manifestat din plin intre 2000 si 2004, sub
guvernarea PSD: nivelul de contestare publica a scazut
simtitor, atat la nivelul partidelor de opozitie sau al
sindicatelor, cat si la cel al mass-media ori al
organizatiilor societatii civile, in ciuda existentei
formelor institutionale ale democratiei. Partidul de
guvernamant a exhibat tendinta de a confisca
institutiile statului, incat s-a ajuns la o identificare
nepermisa intre disciplina de partid si aceea a
functionarilor publici, ceea ce a redus considerabil
sansele formarii unei alternative credibile pe parcursul
celor patru ani de mandat guvernamental ai acestui
partid. Mai mult, justitia nu a reusit sa-si manifeste
independenta, fapt sesizat si de raportul institutiilor
europene referitor la capitolele de negociere asupra
carora Romania trebuie sa-si indrepte serios atentia
daca doreste sa devina stat membru al Uniunii in 2007.
Nu in ultimul rand, partidele de opozitie au clamat
existenta fraudei electorale in timpul desfasurarii
scrutinului din 28 noiembrie 2004 pentru alegerile
parlamentare si prezidentiale, ceea ce denota ca, in
ciuda spectacolului electoral, aparitia unor
neregularitati relevante creeaza foarte multe suspiciuni
cu privire la functionalitatea sistemului politic
democratic. Manifestarea politicii puterii dominante a
facut extrem de dificila sarcina prevenirii eroziunii
democratice. Intr-o tara fara traditie democratica, dar
in care premierul anunta public ca separatia puterilor
in stat era valabila in epoca lui Montesquieu4,
nu si astazi, democratia devine, fara indoiala,
vulnerabila. Caci, atunci cand elitele politice se
manifesta nedemocratic, este cu atat mai prezent
pericolul revenirii la autoritarism. Incepand cu 2003
si, mai ales, pe parcursul anului electoral 2004 putem
regasi insa o tendinta de revenire in forta a
coloraturii democratice a sistemului politic romanesc,
astfel incat exista in prezent tendinta de “vindecare” a
acestuia de sindromul puterii dominante: puterea
guvernamentala este detinuta acum de o coalitie formata
in jurul Aliantei Dreptate si Adevar (constituita inca
dinaintea alegerilor de catre Partidul National Liberal
si Partidul Democrat), la care s-au adaugat Uniunea
Democrata a Maghiarilor din Romania si Partidul Umanist
Roman, ex-satelit al Partidului Social Democrat (alaturi
de care a intrat, de altfel, in competitia electorala,
sub umbrela unei Uniuni Nationale care intre timp s-a
destramat). Sigur ca exista inca multe semne de
intrebare. Ce se poate spune insa in urma ultimelor
alegeri din Romania este faptul ca vindecarea sistemului
politic romanesc de cea de a doua boala a tranzitiei de
care amintea Carothers a coincis cu o reusita politica
in ceea ce priveste prevenirea eroziunii democratice,
fie si pentru faptul ca s-a petrecut o noua alternanta
guvernamentala.
2. Provocarile
organizarii democratiei
Si in politologie, ca si in celelalte stiinte sociale,
predictia este incarcata de o anumita doza de risc.
Intrucat nu-mi propun ca, prin acest studiu, sa emit
predictii, ma voi opri la a reitera o conjectura:
depasind reductia pe care o opereaza Schedler cu privire
la procesul consolidarii democratice, consider ca,
incepand cu anul 2004, sistemul politic romanesc a
intrat pe coordonata organizarii democratiei,
care presupune modificari de substanta atat in ceea ce
priveste palierul democratizarii, cat si cel
institutional. Au existat, in opinia mea, premise ale
organizarii democratice inca din etapele acum depasite.
Acestea, desi timide, au creionat un cadru in care, in
urmatoarea etapa, consolidarea democratiei poate face
inca un pas inainte in Romania5. Cred ca pot
fi amintite aici dezbaterile privind modificarea
sistemului electoral, prin inlocuirea votului
proportional pe liste de partid, pentru Parlament, cu
votul uninominal, stabilizarea vietii partizane,
referendumul pentru modificarea Constitutiei, decalarea
alegerilor parlamentare de cele prezidentiale, prin
prelungirea mandatului Presedintelui Romaniei de la
patru la cinci ani (ceea ce va avea un impact puternic
asupra “personalizarii” partidelor, tendinta evidenta
pana acum) sau, mai nou, cooptarea reprezentantilor
societatii civile in aparatul guvernamental. Cand ma
refer la inscrierea sistemului politic romanesc pe
coordonata organizarii democratiei, nu sustin insa ca,
in anumite etape ulterioare, sechelele bolilor
tranzitiei nu si-ar putea face din nou aparitia.
Consider insa ca peisajul socio-politic s-a modificat
substantial la nivelul anului 2004, prin comparatie cu
perioada anterioara. La o analiza a comportamentului
electoral, spre exemplu, se poate observa ca avem de-a
face cu o trecere de la votul bazat pe resurse la un vot
centrat pe fidelitate politica6. Totodata, se
poate remarca o polarizare a vietii partinice, care
poate fi explicata din perspectiva valorilor politice
specifice diverselor segmente comunitare. Astfel, daca
cetatenii cu mediul de rezidenta in orasele de peste
200.000 de locuitori au optat pentru Alianta Dreptate si
Adevar, cei care locuiesc in mediul rural si-au
indreptat votul inspre oferta Uniunii Nationale PSD+PUR.
Aceasta situare electorala a cetatenilor indica,
desigur, o diferenta in ceea ce priveste cultura
politica specifica fiecarui tip de comunitate, care este
influentata, evident, de prezenta/absenta surselor
alternative de informare, dar si de nivelul de educatie.
La aceste doua tipuri de optiuni electorale se adauga
votul de fidelitate politica al varstnicilor (mai ales
in cazul PRM), precum si votul identitar-etnic, in cazul
UDMR. In baza acestei analize si trecand peste optiunile
ideologice, se poate constata o tendinta de
rationalizare a optiunilor de vot, spre deosebire de
momentele electorale anterioare. Tendinta de
rationalizare a votului, chiar daca exista, nu se
constituie insa intr-o garantie a democratiei. La fel
cum alegerile sunt o conditie necesara, dar nu si
suficienta pentru existenta democratiei, si
rationalitatea votului (e drept, limitata) reprezinta o
conditie necesara, dar nu si suficienta a existentei
unei culturi politice de tip participativ. Ca atare,
sunt multe alte variabile care trebuie luate in calcul.
Chiar daca exista practici democratice care, din punct
de vedere formal, au fost adoptate atat la nivelul
institutiilor politice, cat si la acela al cetatenilor,
raman in discutie practicile informale, a caror
schimbare cere timp. Putem vorbi de sfarsitul formal al
tranzitiei (Mungiu-Pippidi, 2002, pp. 109-114), chiar
daca e probabil ca si in viitor simptome ale bolilor
tranzitiei sa revina. Dar o astfel de asumptie nu ne
permite sa inferam concluzia potrivit careia, in
Romania, democratia a devenit invulnerabila. Coordonata
organizarii democratice subliniaza tocmai aceasta
realitate, cata vreme ea nu presupune numai
definitivarea procesului de configurare a aranjamentelor
institutionale si a practicilor formale necesare
functionarii democratiei, ci si (sau mai ales si)
depasirea, izolarea sau inlaturarea din spatiul public a
caracteristicilor specifice socializarii de tip
comunist. Daca avem in vedere ansamblul procesului de
democratizare parcurs pana acum, vom observa ca, alaturi
de dezvoltarea graduala pe care sistemul politic
romanesc a cunoscut-o pe palierul consolidarii
democratice si pe cel institutional, avem de-a face cu o
evolutie incrementala si in ceea ce priveste cultura
politica. Astfel, de la o cultura politica in care
segmentele cele mai puternic reprezentate erau
parohialii si dependentii, de la inceputul anilor 1990,
constatam in prezent dezvoltarea unui segment al celor
care participa la jocul politic si in afara momentelor
electorale. Practic, intr-un cadru general, se poate
observa ca, in ciuda diferentelor notabile de cultura
politica, Romania a trecut prin aceleasi etape care se
regasesc si in cazul unor tari precum Cehia, Polonia,
Ungaria, Slovacia sau Bulgaria (Gross, 2004, p. 39).
Revenind, la final, in zona coordonatei organizarii
democratiei din perspectiva consolidarii acesteia, mi se
pare important sa remarc ca inradacinarea la nivel
formal a institutiilor, procedurilor si practicilor
democratice va avea un impact important asupra
informalului7 care pare, inca, destul de
dificil de controlat. Obisnuintele mentale ce orienteaza
comportamente care nu se inscriu intr-un tipar
democratic si care aduc in prezent ecouri ale
socializarii de sub regimul comunist nu pot fi brusc
asanate, iar realitatea politica si sociala a ultimilor
15 ani a dovedit-o. Totusi, organizarea democratiei
presupune o crestere a performantei institutiilor
democratice (incluzand aici si mecanismele specifice
unei economii de piata functionale), ceea ce poate
determina o crestere a importantei valorilor politice
democratice in contextul culturii comunitare a
societatii romanesti. Fara a-mi propune sa inchei acest
text pe un ton pesimist, cred ca ramane inca valabil
ceea ce s-ar putea numi “avertismentul Huntington”:
“Sistemele democratice si nedemocratice pot fi create,
dar ele pot sau nu sa dureze. Stabilitatea unui sistem
difera de natura sistemului” (Huntington, 1991, p. 15).
In alti termeni, acesta trimite la ideea ca o democratie
veritabila se construieste in timp. Democratia nu poate
fi inventata peste noapte si este cu atat mai greu sa
construiesti o democratie consolidata acolo unde
fundamentele sale fie nu au existat niciodata, fie au
fost extirpate de violenta specifica unui regim politic
totalitar.
NOTE
1 S-ar putea sustine ca increderea redusa pe
care cetatenii o manifesta in privinta unor institutii
care definesc spatiul politic al unei democratii
consolidate (precum partidele politice si Parlamentul)
reprezinta o constanta in cadrul evolutiei sistemului
politic romanesc in perioada postcomunista. Astfel,
conform ultimelor estimari ale Barometrului de Opinie
Publica, realizate la solicitarea Fundatiei pentru o
Societate Deschisa de catre The Gallup Organization
Romania in octombrie 2004, increderea pe care romanii o
manifesta fata de institutia legislativa se situeaza la
18%. In ceea ce priveste partidele politice, desi 73%
din repondenti afirma ca existenta acestora este
necesara, 46% sustin ca nu exista partide care sa le
reprezinte interesele (Sursa: Barometrul de Opinie
Publica, octombrie 2004, accesibil pe site-ul Fundatiei
pentru o Societate Deschisa –
www.fsd.ro).
2 Analizand diferitele definitii oferite
conceptului de consolidare democratica, Andreas Schedler
identifica cinci coordonate ale procesului: prevenirea
colapsului democratiei, prevenirea eroziunii
democratice, organizarea democratiei, dezvoltarea
democratiei si fundamentarea democratiei. Discutand
fiecare coordonata in parte, Schedler ajunge la
concluzia ca semnificatia sintagmei de consolidare
democratica ar trebui restransa la aspectele
“negative”, adica acelea care privesc dezvoltarea unor
mecanisme si aranjamente institutionale care sa nu
permita o revenire de la democratie la autoritarism
in cazul unei anumite societati care a inceput procesul
de democratizare.
3 Iata cum sunt prezentate “bolile”
tranzitiei de catre Thomas Carothers, in Op. cit.,
pp. 175-176: “Primul sindrom este cel al pluralismului
ineficient. In tarile a caror viata politica este
marcata de pluralism ineficient regasim trasaturi ale
vietii democratice, cum ar fi: alegeri libere, un nivel
semnificativ de libertate politica si o reala alternanta
la putere a diferitelor grupari politice. In ciuda
acestor trasaturi pozitive, democratia acestor tari
ramane superficiala si fragila. Desi prezenta la urne
este ridicata, exista forme slabe de participare
politica in afara votului. Elitele politice ale
principalelor partide si grupari politice sunt acuzate
de coruptie, interese egoiste si lipsa de onestitate.
Opinia publica se raporteaza negativ la politica astfel
incat, desi isi mentine atasamentul fata de idealul
democratiei, este extrem de nemultumita de viata
politica a tarii. In general, politica este perceputa ca
un domeniu dominat de elite, perimat si corupt, in care
se actioneaza prea putin pentru binele tarii si care nu
este demn de respect. Statul ramane in continuare slab.
Politica economica este prost conceputa si aplicata, iar
«performanta» economica este de cele mai multe ori
proasta si chiar dezastruoasa. Reformele sociale si
politice sunt insuficiente, iar guvernarile succesive se
dovedesc incapabile sa gaseasca solutii pentru
problemele majore cu care se confrunta tara, de la
infractionalitate la coruptie, pana la sanatate,
educatie si bunastare publica, in general”. In ceea ce
priveste cealalta “boala” a tranzitiei, manifestata prin
politica puterii dominante, Carothers sustine ca “tarile
care exhiba acest sindrom poseda un spatiu politic
limitat, dar real, un anumit nivel de contestare
politica din partea gruparilor de opozitie si
majoritatea formelor institutionale de baza ale
democratiei. Cu toate acestea, exista o grupare politica
– o miscare, un partid, o familie extinsa sau chiar un
singur lider – care domina sistemul politic in asa fel
incat sansele formarii unei alternative la puterea
existenta sunt foarte mici. Spre deosebire de tarile
afectate de pluralism ineficient, in cele cu o putere
politica dominanta, principala problema este
neclaritatea distinctiei dintre stat si partidul de
putere (sau forta politica dominanta). Principalele
servicii si resurse ale statului – resursele financiare,
locurile de munca, informatiile publice (via media de
stat) si fortele politienesti – sunt puse treptat in
slujba partidului dominant. Daca in cazul regimurilor
pluraliste ineficiente sistemul juridic este de cele mai
multe ori independent, in tarile dominate de o singura
forta politica puterea judecatoreasca este subordonata
celei politice, ca parte a controlului unilateral al
puterii. Si, in timp ce in tarile pluralismului
ineficient alegerile sunt de cele mai multe ori libere
si corecte, in tarile cu o singura putere dominanta
procesul electoral este dubios, desi nu complet fraudat,
in care grupul dominant pregateste un spectacol
electoral satisfacator, care sa indeplineasca
asteptarile comunitatii internationale, in timp ce in
culise aranjeaza scena electorala in favoarea sa astfel
incat sa isi asigure victoria”.
4 Declaratie apartinand Primului-ministru al
Romaniei din perioada 2000-2004, Adrian Nastase, si
redata in cotidianul Romania Libera din data de
19.02.2002.
5 In timpul redactarii acestui text, scena
politica romaneasca, tocmai iesita din febra alegerilor,
a fost “cutremurata” de ultima unda de soc survenita din
zona de posibil colaps al democratiei in Romania, ce a
fost conturata, pana in 1999, mai ales de mineriade: cu
putin timp inainte de a-i expira mandatul de Presedinte
al Romaniei, si inainte ca Presedintele ales, Traian
Basescu, sa depuna juramantul, Presedintele in
exercitiu, Ion Iliescu, a emis un decret de gratiere in
urma caruia principalul artizan al mineriadelor ca
miscari antidemocratice, Miron Cozma, a fost eliberat
din inchisoare. La presiunea exercitata de mass-media
interne si internationale, ca si de reprezentantii
societatii civile, Presedintele Ion Iliescu a revenit
asupra acestei decizii, revocand decretul de gratiere.
Aceasta ultima decizie a dovedit insa, inca o data, cat
de politizate sunt institutiile statului roman (element
deosebit de coroziv in procesul de eroziune
democratica), de vreme ce Miron Cozma a fost rearestat
in lipsa oricarui temei legal (fara ca pe numele sau sa
fie emis un mandat de arestare si fara ca decizia de
revocare a decretului de gratiere de catre Presedinte sa
fi fost publicata in Monitorul Oficial). La acest ultim
act antidemocratic se adauga comportamentul
anticonstitutional pe care Presedintele Ion Iliescu la
manifestat in perioada campaniei electorale din 2004,
sub un dublu aspect: candidand pe listele PSD pentru
Senatul Romaniei (desi Constitutia prevede ca
Presedintele nu poate fi inregimentat politic) si
aparand in materiale de publicitate electorala ale
candidatului PSD pentru Presedintia Romaniei.
6 Cf. Dumitru Sandu, Votul intre
fidelitate politica si cultura comunitara, analiza
disponibila pe site-ul Fundatiei pentru o Societate
Deschisa (www.fsd.ro)
in sectiunea dedicata studiilor realizate pe baza
datelor cuprinse in Barometrul de Opinie Publica din
octombrie 2004.
7 Avertizand asupra provocarilor care survin
in contextul consolidarii democratice, Guillermo
O’Donnell sustine ca “multora dintre noile poliarhii nu
le lipseste institutionalizarea, dar concentrarea asupra
organizatiilor foarte formalizate si complexe ne
impiedica sa vedem o institutie extrem de influenta,
informala si, uneori, mascata: clientelismul si, mai
general, particularismul”. Vorbind despre clientelism ca
institutie informala, autorul se refera la “diferitele
tipuri de relatii neuniversale, care se intind de la
schimburi particulariste ierarhice, clientelism,
nepotism, pana la favoruri concrete care, in conditiile
regulilor formale din pachetul institutional al
poliarhiei ar fi considerate corupte” (2002, pp.
99-100).
BIBLIOGRAFIE
ALEXANDRESCU, Sorin (1998), Paradoxul roman,
Bucuresti: Editura Univers
ALEXANDRESCU, Sorin (1999), Privind inapoi,
modernitatea, Bucuresti: Editura Univers
BAUDOUIN, Jean (1999), Introducere in sociologia
politica, Timisoara: Editura Amarcord
BOCANCEA, Cristian (2002), Meandrele democratiei.
Tranzitia politica la romani, Iasi: Editura Polirom
CAROTHERS, Thomas (2002), “Sfarsitul paradigmei
tranzitiei”, in Revista Romana de Stiinte Politice,
anul I, nr, 1, volumul 2, pp. 168-186
DAHL, Robert (2003), Despre democratie, Iasi:
Editura Institutul European
GROSS, Peter (2004), Mass-media si democratia in
tarile Europei de Est, Iasi: Editura Polirom
HUNTINGTON, Samuel (1991), The Third Wave.
Democratization in the Late Twentieth Century,
University of Oklahoma Press: Norman and London
MUNGIU-PIPPIDI, Alina (2002), Politica dupa comunism.
Structura, cultura si psihologie politica,
Bucuresti: Editura Humanitas
O’DONNELL, Guillermo (2002), “Iluzii despre consolidarea
democratiei”, in Revista Romana de Stiinte Politice,
anul I, nr, 1, volumul 2, pp. 91-109
ROSE, Richard, MISHLER, William, HAERPFER, Christian
(2003), Democratia si alternativele ei, Iasi:
Editura Institutul European
SCHEDLER, Andreas (2002), “Ce este consolidarea
democratica?”, in Revista Romana de Stiinte Politice,
anul I, nr, 1, volumul 2, pp. 122-138
SCHMITTER, Phillippe C., LYNN KARL, Terry (2002), “Ce
este... si ce nu este democratia”, in Revista Romana
de Stiinte Politice, anul I, nr, 1, volumul 2, pp.
4-18
DANIEL SANDRU
- absolvent de Filosofie (1999) si Stiinte Politice
(2001), Master in Filosofie Politica (1999- 2000) in
cadrul Universitatii “Al. I. Cuza” Iasi, din 2000
doctorand in filosofie (Valente epistemologice ale
conceptului de ideologie). Asistent universitar la
Facultatea de Stiinte Politice a Universitatii “Petre
Andrei” din Iasi.
sus
|