Parinti si copii
- un eseu despre
tensiunile structurale ale sistemului comunist -
MIHAIL RADU SOLCAN
The paper starts with an
examination of the real working of the communist
system. The thesis is that it was not a command
system; it was a system based on approvals. The
approvals of the nomenklatura positions were central
to the system. The nomenklatura was not a social
class; it was an institution, i.e. a system of
rules. Then the paper examines the role of the
proletarian quota: according to the nomenklatura
institution, a percentage of the leaders (up to
80-85 per cent) had to be industrial workers. The
main claim of the paper is that the nomenklatura is
a self-destructive institution. The children of
those who held key-jobs in the system and, in
general, the children of the proletarians who had
access to university education cannot have real
political power because of the quota system. 1989
was their great opportunity to get rid of the quota
system.
1. Problema functionarii reale a sistemului
comunist
Economia zisa de comanda este adesea opusa
economiei de piata. Exista o “mica” dificultate in
aceasta dihotomie. In vreme ce piata libera poate
functiona, economia de comanda este, de fapt, logic
imposibila in forma ei atotcuprinzatoare. Exista o ampla
literatura pe tema imposibilitatii economiei de
comanda.1 N-am de gand s-o comentez aici. Dar,
cititoarele sau cititorii, chiar daca nu sunt
familiarizati cu aceasta chestiune, se pot gandi doar la
enormele probleme pur practice cu care-ar fi confruntat
centrul de comanda.2 Sa te bazezi exclusiv pe lanturi
lungi de transmitere a comenzilor ar fi imposibil.
Cum
functiona atunci sistemul zis “comunist”, daca nu era
posibil sa ia forma unui forma de comanda? Aceasta
intrebare este una absolut distincta de cea privitoare
la sistemul comunist ca sistem economic si social bazat
pe comanda. Ea este punctul de plecare al investigatiei
noastre.
Inainte de a trece mai departe, la sectiunile
care-ncearca sa examineze un raspuns la intrebarea de
mai sus, voi face cateva precizari. Mai intai o
precizare de ordin terminologic. Prin “sistem comunist”,
conform unei practici uzuale acum, se-ntelege sistemul
economic, politic, social in care partidul comunist juca
rolul dominant. Nu este vorba deci despre sistemul ideal
avut in vedere in doctrina comunista. In terminologia
partidelor comuniste, ceea ce se numeste aici “sistem
comunist” era denumit “socialism” sau “faza socialista”
a societatii comuniste.
In al doilea rand, trebuie
precizat ca articolul discuta ceea ce se numeste
“nomenclatura comunista”. Problema aceasta este
dezbatuta intr-o bogata literatura. Nomenclatura este
discutata aici ca institutie. In special este vorba
despre nomenclatura ca institutie formala.
Institutiile
sunt vazute aici ca reguli. Nomenclatura este deci si ea
tratata ca un sistem de reguli. Referirile de ordin
istoric privesc doar perioada anilor 1970 si Romania.
Lucrul acesta se vede lesne si din bibliografie unde
sunt mentionate o serie de documente ale P.C.R.; prin
urmare, chiar daca ipotezele avansate aici au inevitabil
un caracter mai general, materialul probator este
limitat exclusiv la perioada mentionata.
2. Un sistem al
aprobarilor
Limitele sistemului de comanda genereaza o
consecinta foarte importanta. Daca nu poate da direct
ordine, tiranul trebuie sa-si puna prietenii in
pozitii-cheie. Orice dictatura care-si merita numele,
sub o forma sau alta, trebuie sa-si plaseze adeptii in
pozitiile din care se iau deciziile economice, politice
etc. Sistemul comunist isi merita calificativul de
“totalitar” deoarece voia sa controleze si detaliile
vietii indivizilor. Un element central al sistemului era
reprezentat de “nomenclatura”. Linia de forta a
institutiei nomenclaturii este data de un sistem de
reguli de ocupare a posturilor de conducere.
Sa aruncam
deci o privire asupra catorva posturi. De pilda Anexa II
la Hotararea cu privire la nomenclatura din 19773
precizeaza ca viceprim-ministrii Guvernului sunt in
nomenclatura C.P.E. al C.C. al P.C.R.; tot in aceasta
nomenclatura sunt si primii-secretari ai comitetelor
judetene de partid, presedintele Consiliului National al
Apelor sau guvernatorul Bancii Nationale. Concret,
aceasta in-seamna ca ocuparea acestor posturi se face
numai cu aprobarea C.P.E. al C.C. al partidului.
Secretariatul C.C. al P.C.R., conform Anexei III la
Hotararea cu privire la nomenclatura,4 aproba, de
exemplu, directorii editurilor, redactorii-sefi ai unor
ziare centrale si locale, corespondentii de presa
trimisi in strainatate si o serie de ocupanti ai altor
posturi.
Pe exemplarul consultat de mine pe Anexa IV la
Hotararea amintita mai sus scrie “secret de serviciu”.
Care era secretul? Nomenclatura sindicatelor. Aici este
trecut si numarul de tovarasi care ocupa diversele
functii. Totul merge pana la “Rapsodia Romana” sau
tabara de copii de la Navodari.
Nomenclatura
asociatiilor studentesti este descrisa in Anexa V. Pe ea
scrie chiar “strict secret”! Cu alte cuvinte, faptul ca
pana si cercetatorii de la Centrul pentru problemele
tineretului sunt aprobati de Secretariatul C.C. al
U.T.C. era tinut strict secret.
Unde se plasa
nomenclatura universitatilor in tot acest sistem
meticulos alcatuit? Biroul comitetelor judetene de
partid, cu acordul comisiei de cadre de la C.C., de
pilda, aproba decanii. Sefii catedrelor de stiinte
sociale se aprobau dupa aceeasi regula.
Dar profesorii
universitari? Acestia faceau parte din nomenclatura
secretariatelor comitetelor judetene de partid.5
Cuvantul-cheie pentru institutia nomenclaturii este
aprobare. Fiecare palier al structurii ierarhice a
sistemului comunist avea in nomenclatura sa o serie de
pozitii si de activitati asociate lor. Oricine ar fi
ocupat o astfel de pozitie avea nevoie de aprobare.
Orice activitate trebuia aprobata.
Acum este limpede
felul in care sistemul depasea, in practica, obstacolele
legate de imposibilitatea logica a sistemului de
comanda. Nimanui nu i se poruncea sa se inscrie la
doctorat. Pentru a te inscrie aveai insa nevoie de
aprobare.
In principiu, orice activitate ar fi trebuit
aprobata. In realitate, desigur nici institutia extrem
de ramificata a nomenclaturii nu era capabila sa
cuprinda tot.
Nu jucau ordinele venite de sus nici un
rol? Ideea sistemului de aprobari nu elimina rolul
ordinelor de sus. Secretarul general putea evident sa
ceara sa fie sistematizat un oras. Nu el era insa
autorul planului de sistematizare. De multe ori, nu era
nicidecum initiatorul unui plan de sistematizare sau
altul. El trebuia doar sa-l aprobe.6
3. Sistemul de cote
Nomenclatura comunista n-ar fi fost ceea ce a fost fara
sistemul ei de “cote”. La prima vedere, cotele seamana
cu modul de a esantiona al sociologului. De pilda,
parlamentul comunist avea procente de membri ai unor
comunitati etnice in functie ponderea comunitatilor
respective in cadrul populatiei. In realitate, cotele
reflectau mai degraba principiile revolutionare ale
partidului.
De departe, cea mai importanta cota era cea
de muncitori. Uneori cota de proletari este ceruta doar
la modul general. Se vorbea de “promovarea, cu
prioritate, in organele si aparatul de partid, de stat,
al organizatiilor de masa, in conducerile ministerelor
si ale celorlalte institutii, in toate functiile de
raspundere, a cadrelor provenite din randul
muncitorilor”.7 Nu este greu sa ne facem insa o idee si
asupra acestei cote exprimate in procente.
Cadrele
partidului erau pregatite la o institutie de invatamant
speciala, cunoscuta sub numele de Academia “Stefan
Gheorghiu”. In Hotararea din 1971 privitoare la
organizarea Academiei respective8 se spune explicit ca
“se va avea in vedere ca 80–90% dintre cei admisi in
Academie sa fie activisti care provin din randurile
muncitorilor, maistrilor si tehnicienilor”. Ce “stagiu
in productie” li se cerea? Li se cereau cel putin 3 ani.
Partidul putea impune insa si alte procente. Foarte
important a fost, in acest sens, procentul de femei. De
exemplu, intr-o hotarare din 19779, vorbindu-se despre
rezerva de cadre, se preciza ca 30% trebuie sa fie
femei.
Interesant este ca, in 197310, se spune raspicat
ca “va trebui acordata o atentie sporita participarii si
mai sustinute a sotiilor cadrelor de partid” la
activitatea politica. Am putea desigur specula ca
aceasta schimbare de reguli era menita sa favorizeze
ascensiunea unei celebre sotii. Semnificativ este insa
faptul ca se simte nevoia de a plasa totul in cadrul
unui sistem de principii si reguli. Cu alte cuvinte,
exista mentalitatea ca totul trebuie institutionalizat
formal.
4. Tensiunea structurala: tranzitia de la o
generatie la alta
Ce se-ntampla insa la trecerea de la o
generatie la alta? Cum s-ar putea pastra procentele de
muncitori?
Fiii si fiicele celor cu pozitii de conducere
in sistemul comunist nu prea se faceau muncitori sau
muncitoare. Ajungeau medici, ingineri, profesori etc.11
Intr-un sistem comunist cu un partid putin numeros multi
dintre oamenii acestia nici n-ar fi putut ajunge membri
de partid.12 Totusi, cand este vorba despre pozitiile de
varf in nomenclatura nici nu poate fi vorba de
mostenirea in masa a posturilor. Tatal tau sau socrul
tau au fost ministri, dar tu poti ajunge cel mult
cercetator, poate director de institut, dar cam atat.
Din pricina cotelor, fiii si fiicele celor care dadeau
aprobarile cele mai importante nu mai pot ajunge in
aceleasi pozitii-cheie.
In spirit autentic oriental, se
putea desigur proceda flexibil. Cota de muncitori nu era
nicicum de suta la suta. Exista deci o portita. Si nu
este de mirare ca progeniturile secretarului general sau
ale altor oameni puternici se pot strecura prin ea.
O
alta modalitate de flexibilizare a regulilor o
reprezenta improvizarea unui stagiu in productie. Lucrai
un an sau chiar sase luni ca tractorist si-ti
imbunatateai conditia ta sociala din punctul de vedere
al institutiei nomenclaturii. Sub o forma sau alta,
trebuia insa sa treci “prin productie”.
La polul opus
abordarii flexibile, se situa perspectiva conform careia
si “nomenclaturistii” care au fost odinioara muncitori
au pierdut contactul cu proletariatul. Conform acestei
abordari, “nomenclaturistii” ar fi trebuit inlocuiti
periodic. Epurarile, revolutia culturala reprezentau
expresia unei asemenea mentalitati.
In concluzie, sub o
forma mai dramatica sau mai putin dramatica, detinatorii
functiilor de conducere, conform logicii sistemului
comunist, urmau sa fie schimbati. Era imposibil ca acest
sistem sa nu genereze o tensiune structurala. Tranzitia
de la o generatie la alta de nomenclaturisti da nastere,
in mod necesar, unei tensiuni structurale intre “parinti
si copii”.
Ideea acestei tensiuni structurale poate fi,
de altfel, generalizata. Adevarul este ca fie sistemele
de cote, fie simpla extindere a accesului la
invata-mantul universitar in sistemul comunist deschid
calea catre profesii nemuncitoresti fiilor si fiicelor
de muncitori.
Cu alte cuvinte, prin “copii” inteleg aici
nu doar fiii si fiicele persoanelor care detineau
pozitii de varf. Acestia sunt, fara indoiala,
importanti, dar sensul avut in vedere aici este acela de
“copii ai sistemului comunist”. Baiatul de la tara care
a venit la oras, a studiat fizica si a ajuns un bun
fizician, dar nu putea accede la pozitii politice de
varf pentru ca n-a fost el insusi proletar este un
exemplu de asemenea copil al sistemului comunist.
5.
1989: Marea ocazie a copiilor sistemului?
Un intreg val
de oameni care nu sunt proletari este generat de
industrializare si de toate transformarile sociale din
sistemul comunist. Oamenii din acest val, copii ai
sistemului, au o serie intreaga de beneficii de pe urma
acestuia, dar logica stricta a institutiei nomenclaturii
ii tine departe de pozitiile din care se iau deciziile
cu greutate.
1989 nu este opera acestor oameni. Ca o
ironie a sortii, desi este greu de probat acest lucru,
pare plauzibil ca 1989 este opera muncitorilor
industriali si a persoanelor marginale in sistem. Cu
alte cuvinte, a celor in numele carora se exercita
dictatura in sistemul comunist. Ei sunt cei care par a
fi format grosul participantilor la marile demonstratii
care au doborat sistemul comunist.
1989 este insa o mare
ocazie pentru copiii sistemului. Copiii “boierilor”
comunisti au priceput repede care este ocazia: accesul
la putere, accesul la averi imposibil de acumulat in
vechiul sistem. Revolutia da brusc peste cap regulile
jocului: de la regulile dupa care se ajunge ministru
pana la regulile pentru primarii din cele mai mici
catune. Totul se schimba in mod spectaculos. Dispar
procentele de muncitori, femei si alte chingi ale
institutiei nomenclaturii comuniste. O astfel de ocazie
nu poate fi scapata si nu este desigur scapata.
Ipoteza
de mai sus difera de ideea ca detinatorii pozitiilor de
rangul al doilea sau al treilea, din perspectiva
regulilor nomenclaturii, ar fi venit la putere. Cele
doua ipoteze ar putea fi desigur complementare. Exista
un element care ma face sa cred ca prima ipoteza este
totusi mai credibila decat a doua. Criteriile ca atare
dupa care se forma nomenclatura, la orice nivel, duceau
la selectarea unor persoane putin capabile sa faca fata
noului tip de joc politic. Problema nu este ca n-ar fi
vrut sa profite si ei de ocazie sau ca unii13 n-ar fi
reusit acest lucru (inclusiv in pozitii foarte
mediatizate). Dificultatea lor cred ca era de alt gen:
fara proptelele procentelor era foarte greu sa rezisti
“copiilor” mai bine educati, uneori umblati prin lume.
Este de vazut deci, din punct de vedere empiric, in ce
masura cei care corespundeau, de exemplu, cotei
proletare si au studiat doar la Academia de partid au
mai facut fata in continuare.14 Cei care acced la
demnitati publice, chiar daca au fost nomenclaturisti la
un nivel sau altul, corespund profilului copiilor
sistemului, nu celui al parintilor.
NOTE
1 Inclusiv autorul prezentului articol a discutat
aceasta problema, in Freedom, Minds, and Institutions
(Bucuresti: Editura Universitatii din Bucuresti, 2003).
Punctul sau de vedere este ca planificarea universala
este logic imposibila.
2 Am avut pe vremuri ocazia sa
aud, de la cineva care lucrase la Comitetul de Stat al
Planificarii, cum trebuie raspuns cand te intreaba sefii
in legatura cu detaliile practice de care nu ai cum sa
ai habar. Respectivul prezenta lucrurile sub forma unei
anecdote: sefii de la Comitetul Central au citit in ziar
despre o locomotiva abandonata undeva intr-o gara de
provincie; te suna furiosi ca sa afle ce-i cu
locomotiva; tu nu trebuie nici in ruptul capului sa le
explici ca n-ai cum sa stii tot timpul unde se afla
locomotivele tarii; le spui ca s-au luat deja masuri!
3
V.(Comitetul Politic Executiv al C. C. al P.C.R. 1977).
4 V.(Comitetul Politic Executiv al C. C. al P.C.R.
1977).
5 Cf. (Comitetul Central al P.C.R. & Ministerul
Educatiei si Invatamantului 1973, art.5). Propunerile
din respectivul document au fost apobate. Tot acolo se
preciza ca admiterea la doctorat este controlata de o
comisie formata la nivelul C.C. al P.C.R.
6 Vitali
Naisul mi-a atras pentru prima oara atentia faptului ca
sistemul economic comunist poate fi caracterizat drept
ekonomika soglosovanii. Pentru detalii suplimentare a se
vedea Mihail Radu Solcan, Freedom, Minds, and
Institutions (Bucuresti: Editura Universitatii din
Bucuresti), p.208.
7 In (Comitetul Central al P.C.R.
1977, preambul).
8 V. (Comitetul Executiv al C.C. al
P.C.R. 1971).
9 V. (Comitetul Central al P.C.R. 1977,
sectiunea VII).
10 V. (Comitetul Central al P.C.R. 1973,
art.7).
11 Aceasta este o ipoteza. N-am date empirice
care s-o sustina, dar nici nu ma tem prea tare de
confruntarea cu datele empirice.
12 S-ar putea ca unul
dintre motivele expansiunii numerice a P.C.R. sa fi fost
legat de sistemul de cote. Pentru a primi un intelectual
in partid trebuia atras in partid un numar substantial
de muncitori, “in compensatie”, ca sa zic asa. Cum nici
accesul la doctorat sau in unele pozitii din invatamant
si asa mai departe nu era practic posibil fara a fi
membru de partid, trebuie sa se fi dezvoltat o presiune
considerabila pe linia primirii de intelectuali in
partid; aceste primiri generau, prin ricoseu, un numar
cu mult mai mare de primiri de muncitori in partid.
13
Atentie insa si la posibilele confuzii. S-ar putea ca
multe persoane care corespund acestei descrieri sa fi
fost din nomenclatura organizatiilor studentesti, care -
prin natura ei - nu respecta, de pilda, “cotele de
proletari”.
14 Este evident ca procentele pe care
mentinea sistemul comunist in randul demnitarilor de
micsoreaza brusc. Cel lesne sare in ochi faptul ca
procentele de femei in posturi-cheie scad dramatic.
BIBLIOGRAFIE
Comitetul Central al P.C.R. (1973), “Hotararea C. C. al
P. C. R. din 18–19 iunie 1973, cu privire la cresterea
rolului femeii in viata economica, politica si sociala a
tarii”.
Comitetul Central al P.C.R. (1977), “Hotararea
Comitetului Central al Partidului Comunist Roman cu
privire la activitatea organelor si organizatiilor de
partid in infaptuirea politicii de cadre a partidului”.
Comitetul Central al P.C.R. & Ministerul Educatiei si
Invatamantului (1973), “Propuneri privind criteriile
politice de promovare in posturile de conferentiar si
profesor in invatamantul superior si admitere la
doctorat”.
Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. (1971),
“Hotararea Comitetului Executiv al C.C. al Partidului
Comunist Roman cu privire la organizarea Academiei
“Stefan Gheorghiu” pentru pregatirea cadrelor de
conducere a activitatii de partid, social-politice,
economice si administratiei de stat”.
Comitetul Politic
Executiv al C. C. al P.C.R. (1977), “Hotarare cu privire
la nomenclatura Comitetului Central al P. C. R. si a
comitetelor judetene, municipale si orasenesti ale
partidului”.
MIHAIL RADU SOLCAN
- profesor univ. dr. la Facultatea de filosofie,
Universitatea din Bucuresti. A publicat intre altele o
introducere documentara in logica moderna si a editat o
antologie de filosofie analitica. Este co-editor al
antologiei comentate Limitele puterii (ALL, 1994) si
autor al cartilor Arta raului cel mai mic (ALL, 1998),
Introducere in filosofia mintii din perspectiva stiintei
cognitiei, Freedom, Minds, and Institutions, Eseul
filosofic.
sus
|