Abuzul de resurse publice in campania electorala
DAN BARBU
The abuse of public resources
throughout the elections campaign is one of the main
forms of political corruption, mainly affecting the
equi-distance of the elections race. The article
aims to explain what the abuse of public resources
involves, as well as the phenomenon’s typology. At
the same time, the article contains a series of
events occurred during the November – December 2004
elections campaign, that could be categorized as
administrative resources abuse, facts already
emphasized upon at the time by the Romanian mass
media.
Finantarea actorilor politici implicati in
campania electorala a revenit in actualitate cu prilejul
alegerilor parlamentare si prezidentiale din 28
noiembrie 2004. De-a lungul timpului au existat
abordari, inclusiv in Revista “Sfera Politicii”, care au
incercat sa identifice problemele legate de modul de
finantare al actorilor politici. Au fost identificate
lacunele legislative din domeniul finantarii partidelor
politice si au fost propuse o serie de solutii care sa
imbunatateasca cadrul legislativ, avandu-se in vedere si
progresele pe care le-au realizat statele democratice in
acest domeniu.
Finantarea politica “este influentata si, in acelasi
timp, influenteaza relatia dintre partide, oameni
politici, membri de partid si electorat. Finantarea
politica este strans legata de dezbaterile publice
despre coruptia politica. Finantarea politica si
coruptia sunt notiuni separate, dar acum exista o
imbinare clara a celor doua concepte”1. In
general, este destul de greu de definit “coruptia
politica”. Teoreticienii au ajuns la concluzia conform
careia coruptia politica se refera la acele operatiuni
financiare ilegale (cel mai adesea din partea unui
candidat sau a unui partid politic) care aduc un profit
pentru un candidat, pentru un partid politic sau pentru
un grup de interes.
Abuzul de resurse publice pe perioada campaniei
electorale reprezinta una din principalele forme ale
coruptiei politice. De-a lungul timpului au fost
identificate si alte forme de coruptie politica, cum ar
fi cumpararea voturilor, finantare din partea
organizatiilor criminale sau teroriste.
In articolul de fata imi propun sa ma opresc asupra
uneia dintre formele clasice de coruptie politica, anume
abuzul de resurse administrative care a avut loc pe
perioada campaniei electorale pentru alegerile
parlamentare si prezidentiale din Romania. Voi incerca
sa explic ce presupune abuzul de resurse publice, care
este tipologia acestui fenomen. De asemenea, voi aduce
exemple din perioada campaniei electorale desfasurata in
perioada noiembrie – decembrie 2004, care intra in
categoria abuzului de resurse administrative, aceste
exemple fiind semnalate la vremea respectiva de
mass-media romaneasca.
Tipologia resurselor
administrative
Reprezentantii Asociatiei Pro Democratiei au identificat
trei categorii de resurse publice care au fost folosite
pe perioada campaniilor electorale2:
– resurse institutionale
– resurse bugetare
– resurse media.
In cadrul resurselor institutionale intra
intrebuintarea resurselor umane si a bunurilor publice
in scopuri electorale:
– sprijin oferit de catre oficiali ai statului
(judecatori, prefecti, presedintele tarii) candidatilor
sau partidelor aflati in campanie electorala;
– implicarea functionarilor statului in activitati de
campanie;
– folosirea sediilor unor institutii publice in scopuri
electorale;
– folosirea infrastructurii logistice a birourilor si
sediilor publice;
– folosirea vehiculelor publice pe gratis sau in regim
de reducere;
– activitati de campanie in decursul vizitelor de lucru
corelate institutional;
– folosirea evenimentelor publice organizate de
oficialitati ale statului in scopuri electorale;
– intrebuintarea rapoartelor despre activitati legate de
institutii publice in scopuri electorale.
Abuzul de resurse financiare publice pentru organizarea
de evenimente electorale de catre candidati sau partide
politice intra in categoria resurselor bugetare:
– distributia directa, catre alegatori, a banilor din
buget;
– distributia directa, catre alegatori, de bunuri si
servicii platite din fonduri bugetare;
– alocarea de resurse bugetare, fara sa fie prezente pe
agenda bugetara si fara o justificare clara a unei
asemenea distributii;
– plati bugetare neasteptate in decursul unei campanii,
fara o justificare clara a lor;
– introducerea unor proiecte de importanta sociala,
suportate bugetar si care nu au fost anuntate in avans
si nu se afla in planul de dezvoltare.
Cea de-a treia categorie de resurse administrative se
refera la resursele media, mai exact la
intrebuintarea mass-media publica in favoarea
candidatilor sau partidelor aflate in competitie
electorala:
– reclame ascunse pentru candidati sau partidele
politice;
– folosirea rapoartelor despre activitatile corelate
institutional;
– reclame ascunse impotriva candidatilor sau partidelor
politice.
La randul sau, Institutul pentru Politici Publice a
identificat urmatoarele mecanisme principale de abuz al
resurselor publice, umane si materiale, in campania
pentru alegerile locale 20043:
– mobilizarea si participarea la manifestatii
electorale, in incinta institutiilor de invatamant, a
elevilor si profesorilor, in timpul desfasurarii orelor
de curs, sau chiar prin intreruperea acestora. Astfel de
actiuni incalca prevederile art. 58 alin. 4 din Legea
67/2004 privind alegerea autoritatilor administratiei
publice locale;
– folosirea de catre membri in Parlamentul Romaniei a
masinilor aflate in dotarea Camerei Deputatilor si
Senatului pentru a amplasa afise si/sau pentru diferite
deplasari in scopuri electorale;
– participarea la actiuni de campanie electorala a
personalului (functionari publici) din institutiile
conduse de candidati.
Abuzul de resurse
publice si alegerile din noiembrie-decembrie 2004
Mass-media din Romania a semnalat in perioada campaniei
electorale pentru alegerile parlamentare si
prezidentiale din 2004 o serie de evenimente care se pot
inscrie in categoria abuzurilor de resurse publice.
Identificarea acestor evenimente a avut la baza
monitorizarea mass-media (presa scrisa si TV) pe
perioada campaniei electorale.
Cele mai multe exemple ale unor abuzuri de resurse
publice se regasesc in categoria resurselor
institutionale. Astfel, presa scrisa a semnalat o serie
de evenimente care constituie sprijin oferit de catre
oficiali ai statului (judecatori, prefecti, presedintele
tarii).
Potrivit cotidianului “Romania Libera”4,
primarul Aradului, Gheorghe Falca, l-a acuzat pe fostul
prefect al Aradului, Dan Vasile Ungureanu, candidat PSD
pe locul intai pentru Senat in judetul Arad, ca a
implicat Prefectura in campania electorala. Falca a
declarat ca Ungureanu s-a folosit de resursele
Prefecturii pentru organizarea unei intalniri electorale
la care urma sa participe vicepresedintele PSD, Mircea
Geoana.
Un alt exemplu semnalat de mass-media este legat de
desfasurarea unei sedinte de partid in sediul primariei.
Concret, primarul PD al comunei Spring, din judetul
Alba, Daniel Rusu, a reclamat ca duminica, 7 noiembrie
2004, mai multi membri ai PSD au folosit sala de
consiliu a primariei din localitate pentru o intalnire
de partid. “In mod normal, duminica, primaria ar fi
trebuit sa fie inchisa. Rusu a declarat ca sediul era
deschis pentru ca un functionar al primariei, Aurel
Boabes, impartea sumele cuvenite ca subventii pentru
agricultura mai multor cetateni din localitate. Rusu
crede ca scopul adunarii de la primarie a fost acela de
a profita de prezenta oamenilor care venisera sa-si ia
subventia in scop electoral”5.
Un caz aparte, care face parte din categoria abuzului de
resurse institutionale, a fost reprezentat de implicarea
presedintelui Romaniei, Ion Iliescu, in campania
electorala. Este cunoscut faptul ca presedintele Iliescu
a hotarat sa candideze pe listele pentru Senat ale PSD
Bucuresti. Din aceasta pozitie, presedintele Iliescu a
participat la campania electorala fiind in acelasi timp
si sef al statului.
Prima implicare a presedintelui Iliescu in campania
electorala a PSD a avut loc cu prilejul lansarii
candidaturii lui Adrian Nastase la Presedintia Romaniei,
in data de 30 octombrie 2004. Cu aceasta ocazie, Ion
Iliescu a declarat: “Nu sunt prezent aici in calitate de
sef al statului, ci de cetatean care isi exercita
dreptul sau fundamental de a alege si de a fi ales,
garantat de Constitutia Romaniei”6. In
acelasi timp, Iliescu a vorbit despre cel care doreste
sa-i preia mandatul ca fiind “omul politic cel mai
calificat pentru aceasta demnitate”, ca “a condus cel
mai performant guvern al Romaniei din ultimii ani”, ca
“are capacitatea de a invata”7.
De altfel, actiunile presedintelui Ion Iliescu din
aceasta campanie electorala au fost monitorizate, prin
intermediul mass-media, de Asociatia Pro Democratia
(APD), care a realizat un studiu in acest sens. Potrivit
acestui studiu, presedintele Iliescu a strabatut, in
luna noiembrie 2004, nu mai putin de 1750 de kilometri,
a efectuat 10 vizite cu caracter electoral in afara
Capitalei. Astfel, seful statului a vizitat, in perioada
campaniei electorale, localitatile Barlad, Tutova,
Drajna, Calarasi, Oltenita, Potlogi, Campina, Ploiesti,
Slatina si comuna Oboga (judetul Olt)8.
Pentru comparatie, studiul Asociatiei Pro Democratia
mentioneaza ca, in luna octombrie 2004, presedintele
Iliescu a efectuat doar trei deplasari in teritoriu, in
septembrie 2004 doua, iar in august 2004 nici una. APD a
facut un calcul simplu si a ajuns la concluzia ca doar
costul necesar acestor vizite (aproximativ 1750 km x
minimum patru masini9) ajunge la suma de 22,4
milioane lei, suportata din bani publici, pentru
turneele electorale ale presedintelui Iliescu.
Implicarea presedintelui Iliescu in campania electorala
a PSD a fost consemnata si in presa internationala.
Astfel, Agentia Reuters a semnalat, intrun articol cu
titlul “Partidele din Romania protesteaza impotriva
posterelor electorale ale lui Iliescu”10, ca
presedintele este acuzat de violarea Constitutiei. Si
aceasta pentru ca apare in posterele electorale ale
partidului de guvernamant inaintea alegerilor
parlamentare din 28 noiembrie 2004.
Participarea presedintelui Ion Iliescu la campania
electorala a PSD, prin intermediul vizitelor in
teritoriu, prin aparitia pe posterele electorale ale
partidului de guvernamant, prin aparitiile in emisiunile
de televiziune poate fi incadrata in categoria abuzului
de resurse institutionale, mai exact a sprijinului
oferit de catre oficiali ai statului.
In timpul campaniei electorale au fost semnalate si o
serie de abuzuri de resurse publice, care pot fi situate
atat in categoria resurselor institutionale, cat si in
categoria resurselor media. Astfel, Institutul de
Politici Publice (IPP) a semnalat ca Guvernul a platit
din bani publici aproape 500.000 dolari pentru a face,
de fapt, publicitate unor figuri marcante din PSD. Acest
lucru a reiesit in urma monitorizarii publicitatii in
perioada 1 octombrie – 5 noiembrie 2004. Concluzia la
care a ajuns IPP este ca “in spoturile guvernamentale au
aparut figuri precum Adrian Nastase si Miron Mitrea”11.
In aceeasi ordine de idei, studiile Asociatiei Pro
Democratia au relevat faptul ca Guvernul Romaniei,
direct sau prin agentiile sale, a continuat sa abuzeze
de banii publici, promovand prin spoturile publicitare
programele derulate. “Peste 65.000 de dolari au fost
irositi pentru spoturile publicitare la programele
guvernamentale ale ANL si ale Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale”12. In aceste
spoturi sunt inserate si elemente ale spoturilor
publicitare electorale apartinand Uniunii PSD+PUR.
Un alt exemplu de abuz de resurse institutionale a fost
semnalat de mass-media in primele zile ale campaniei
electorale. Este vorba despre publicarea “Cartii albe a
guvernarii”, un volum de peste 200 de pagini, in care pe
prima pagina se gaseste un grafic care prezinta evolutia
Produsului Intern Brut din 1990 pana in 2004, cu o
comparatie sugestiva intre perioada 1997-2000 si cea a
guvernarii PSD. Potrivit cotidianului Adevarul, “in timp
ce actualul partid de guvernamant se lauda ca a sporit
veniturile familiale asigurand un trai mai bun
romanilor, cartea publicata de Guvern sugereaza exact
contrariul in ceea ce priveste situatia nivelului de
trai in perioada 1997-2000”13.
Este stiut faptul ca Legea electorala interzice campania
electorala in unitatile de invatamant in timpul orelor
de curs. Cotidianul “Evenimentul Zilei” a semnalat
faptul ca “la vizitele electorale in Vrancea ale
liderilor PSD, Adrian Nastase si Miron Mitrea, pe tot
parcursul traseului au fost postati elevi de scoala
generala imbracati cu vestute pe care scria Uniunea
PSD+PUR. Inspectorul scolar general, Enache Mandrescu,
candidat PSD la Senat, a fost acuzat de ziaristi ca
foloseste elevii pentru imbunatatirea propriei imagini
si a partidului sau. Mandrescu nu a negat ca unii membri
ai PSD suna in scoli pentru a lua elevi la actiuni de
partid, insa numai daca sunt membri ai organizatiei de
tineret sau simpatizanti”14.
Abuzul de resurse bugetare s-a remarcat in perioada
campaniei electorale prin intermediul unor hotarari ale
Executivului, care, potrivit mass-media, a scos din
fondul de rezerva bugetara 1500 de miliarde de lei
(aproape 37 de milioane de euro)15 si le-a
impartit direct unor localitati, majoritatea cu primari
PSD sau localitati de unde provin demnitari.
“Evenimentul Zilei” a aratat ca printre localitatile
care au beneficiat de aceste fonduri s-au numarat:
municipiul Oltenita, unde s-a nascut presedintele
Iliescu (1,5 miliarde lei), comuna Tartasesti (comuna
natala a premierului Adrian Nastase, 400 de milioane de
lei), comuna Cornu, unde premierul Nastase are o casa de
vacanta (300 milioane de lei), localitatea Toplet, unde
s-a nascut ministrul de stat Ioan Talpes (2,6 miliarde
de lei)16.
In aceeasi ordine de idei, cotidianul “Romania Libera” a
relatat, in data de 7 decembrie 2004, ca “Fondul de
rezerva bugetara a saracit subit cu peste 31 milioane de
euro (1000 de miliarde de lei), bani care au luat calea
ajutoarelor sociale, a ajutoarelor pentru incalzire,
precum si a ajutoarelor pentru sustinerea sistemului de
protectie a persoanelor cu handicap. Alte 590 de
miliarde de lei au fost dirijate catre plata salariilor
majorate ale profesorilor. In total, Guvernul a
cheltuit, de la inceputul lunii decembrie, peste 42
milioane de euro din banii contribuabililor, pentru
saraci, profesori si persoane cu handicap”17.
Alocarea de resurse bugetare, fara sa fie prezente pe
agenda bugetara si fara o justificare clara a unei
asemenea distributii, a fost prezenta in campania
electorala o data cu masurile sociale anuntate de Guvern
in data de 10 noiembrie 2004. Concret, premierul Adrian
Nastase a anuntat masuri referitoare la pensii, bani
pentru masini vechi date la casat sau despagubiri in
cazul celor care aveau depusi bani la CEC pentru Dacia.
Potrivit “Evenimentului Zilei”, “Guvernul a aprobat,
printr-un proiect de lege, modul in care vor fi
despagubiti cei care au depus bani la CEC pana la 1
martie 1992, ca sa-si ia autoturism Dacia. Este vorba de
persoanele care isi vor pastra aceste depozite pana la
intrarea in vigoare a legii. Cei care aveau la vremea
respectiva 70.000 de lei ar urma sa primeasca 100 de
milioane de lei. Efortul bugetar va fi de 3.000 de
miliarde lei, a spus Nastase, fara a preciza de unde vor
proveni banii(...) Un alt proiect de lege prevede ca, in
caz de deces al unui pensionar, sotul supravietuitor ar
putea primi o pensie speciala de 25% din cuantumul
pensiei sotului decedat. E valabil pentru persoanele
casatorite de cel putin zece ani; pensia sotului
supravietuitor trebuie sa fie sub nivelul pensiei medii
(doua milioane de lei). Efortul bugetar va fi de 6.000
de miliarde lei”18. La vremea respectiva,
Alianta D.A. PNL-PD a reactionat, sustinand ca masurile
sociale anuntate de Guvern nu au acoperire reala in
bugetul pentru anul 2005 si nu pot fi sustinute la
nivelul actual al performantelor economiei romanesti. La
randul sau, vicepresedintele PRM, Augustin Lucian
Bolcas, a declarat ca masurile sociale anuntate
reprezinta “publicitate electorala”, ele negasindu-si
acoperirea in buget.19
Concluzii
Asa cum se poate observa, mass-media a prezentat pe
perioada campaniei electorale numeroase evenimente care
pot fi incadrate in categoria abuzurilor de resurse
publice. Sigur ca majoritatea exemplelor au legatura cu
partidul de guvernamant, ceea ce este de inteles avand
in vedere ca acesta detine toate parghiile politice,
sociale si economice. Surprinde insa numarul destul de
mare de astfel de exemple, semnalate de mass-media in
campania electorala.
Abuzul de resurse administrative afecteaza, in
principal, echitatea competitiei electorale, care ar
trebui sa fie unul din pilonii oricarei societati
democratice. Problema care se naste acum este legata de
felul in care cadrul legislativ permite situatii
asemanatoare celor prezentate in acest articol.
Majoritatea exemplelor de abuz de resurse publice s-au
derulat la limita legii, cadrul legislativ fiind extrem
de permisiv in aceasta directie. Nu mi-am propus sa fac
in acest moment o analiza a cadrului legislativ, ci doar
sa semnalez o serie de exemple care se incadreaza foarte
bine in tipologia resurselor publice folosite in
campania electorala pentru avantaje electorale.
Este necesara o discutie serioasa din partea partidelor
politice, din partea organizatiilor societatii civile,
care sa porneasca de la abuzurile de resurse publice,
semnalate de mass-media si de societatea civila. Este
importanta crearea unui cadru legislativ clar, care sa
nu mai permita sau macar sa diminueze abuzul de resurse
publice in scopuri electorale.
NOTE
1 Walecki Marcin (2004) - “Political money
and corruption”, in Global Corruption Report 2004,
Transparency International, pp. 19-21
2 Asociatia Pro Democratia (2004) – “Raportul
monitorizarii campaniei electorale pentru alegerile
locale – iunie 2004”, p. 21
3 Institutul pentru Politici Publice (2004) –
Comunicat de presa: “Campania si primul tur al
alegerilor locale 2004: continuitatea unor carente”,
7 iunie 2004
4 “Romania Libera”, 11.11.2004, p. 2
5 “Curentul”, 12.11.2004, p. 4
6 “Curentul”, 01.11.2004, p. 3
7 “Curentul”, 01.11.2004, p. 3
8 “Adevarul”, 25.11.2004, p. 2
9 “Ziua”, 25.11.2004, p. 3
10 “Ziua”, 11.11.2004, p. 8
11 “Evenimentul Zilei”, 11.11.2004, p. 6
12 “Ziua”, 25.11.2004, p. 3
13 “Adevarul”, 29.10.2004, p. 2
14 “Evenimentul Zilei”, 16.11.2004, p. 4
15 “Evenimentul Zilei”, 03.11.2004, p. 4
16 “Evenimentul Zilei”, 03.11.2004, p. 4
17 “Romania Libera”, 07.12.2004, p. 4
18 “Evenimentul Zilei”, 12.11.2004, p. 6
19 “Evenimentul Zilei”, 12.11.2004, p. 6.
DAN BARBU
- Absolvent al Facultatii de Stiinte Politice,
Universitatea Bucuresti. Master in Stiinte Politice la
Institutul de Cercetari Politice, Universitatea
Bucuresti.
sus
|