| 
            Democratie si protest
 
 OANA MATEI 
							This is a brief analysis of 2004 
							electoral campaign in Romania with regard to new 
							political phenomena, built on the new communication 
							technology and allowing new forms of electorate’s 
							mobilization, such as “flash-mobs”. Recent invention 
							on the social life, flash-mob has been exercised in 
							Romania for the first time in the 2004 electoral 
							campaign. In author’s opinion, this is a sign of 
							Romanian democracy’s development, and also one of 
							greater civic spirit, showing a greater capacity of 
							citizens to organize themselves and to act 
							politically. 
						In acest articol imi propun sa analizez 
						campania electorala si perioada alegerilor din 2004 din 
						perspectiva unor fenomene politice noi, utilizarea 
						mijloacelor noi de comunicare in vederea mobilizarii 
						electoratului.
 
 Flash-mob-urile sunt un fenomen social nou, manifestat 
						printr-un grup mare de oameni care se aduna intr-un loc 
						definit dinainte, fac o actiune scurta, apoi se 
						disperseaza rapid. In Occident reprezinta o noua 
						modalitate de distractie, cu elemente de conspiratie, 
						pentru ca participantii se organizeaza cu ajutorul 
						Internet-ului. Cele cateva reguli care definesc 
						flash-mob-ul spun ca acesta nu are un organizator sau 
						lider, initiatorul ramanand anonim. Nu are un scop 
						anume, este o actiune legala, participantii neintrand in 
						conflict cu autoritatile sau cu alte persoane. Cei care 
						participa la un flash-mob nu trebuie sa comunice intre 
						ei in timpul desfasurarii, iar pregatirea actiunii 
						ramane secreta, nici presa, nici politia si nici alte 
						oficialitati nefiind informate.
 
 Una dintre problemele care trebuie rezolvate este locul 
						pe care il pot ocupa intr-o democratie manifestarile de 
						protest impotriva reprezentantilor alesi, adica 
						desemnati prin vot, conform Constitutiei, sa ia decizii 
						in numele poporului. De la greve la nesupunere civica, 
						la mitinguri de protest, la petitii adresate instantelor 
						europene, se pot adopta si s-au adoptat in Romania mai 
						multe mijloace pentru a critica guvernul. Daca Popper 
						spunea ca democratia este un instrument de evitarea a 
						tiraniei si de schimbare pe cale pasnica a 
						conducatorilor, trebuie vazut unde si cum se incadreaza 
						in sistemul democratic miscarile de contestare a 
						guvernarii si daca nu trebuie aplicata o analiza mai 
						fina decat cea pe care ar presupune-o catalogarea lor 
						drept forme ale libertatii de expresie. In ce masura 
						participarea politica presupune manifestarea 
						dezacordului fata de puterea politica legal instaurata?
 
 Modalitatile prin care sunt alesi decidentii politici si 
						prin care sunt influentate hotararile luate de catre 
						acestia sunt de mai multe tipuri: a) cele recunoscute de 
						normele si de procedurile in vigoare, cu consecinte 
						legale, b) cele nerecunoscute, dar acceptabile si 
						acceptate, care chiar daca prezinta variatii si 
						oscilatii insemnate, nu sunt totusi ilegale; c) cele 
						nerecunoscute si care lovesc chiar in bazele sistemului 
						si ale organizarii sale, avand diferite grade de 
						ilegalitate sau de extralegalitate.
 
 Participarea poate fi analizata din doua perspective: 
						participarea vizibila si participarea latenta (Pasquino 
						2002, p.24*). Primul tip de participare, cea vizibila, 
						poate fi definita ca fiind un ansamblu de acte si de 
						atitudini care tind sa influenteze – intr-un mod mai 
						mult sau mai putin direct – deciziile celor care detin 
						puterea in sistemul politic sau in organizatiile 
						politice luate separat, precum si alegerea lor, in 
						perspectiva de a pastra sau de a modifica structura (si 
						deci valorile) sistemului intereselor dominante 
						(Pasquino op.cit, p34). Celalalt tip de participare, 
						participarea latenta, presupune existenta unei opinii 
						publice interesate de politica si bine informata in 
						legatura cu dezvoltarea sa, care, din diferite motive 
						(fie de tipul satisfactie fata de buna functionare a 
						sistemului politic, fie de tipul neincredere in 
						propriile capacitati de actiona), se pune in miscare 
						destul de rar si nu intr-o maniera constanta. Dar 
						dispune de capacitatea de a participa.
 
 Modalitatile de participare imaginate de cei care au 
						analizat implicarea cetatenilor se pozitioneaza pe mai 
						multe trepte, cetateanul, cel care participa la viata 
						comunitatii fiind acela care: este expus solicitarilor 
						politice, voteaza, dirijeaza o discutie politica, cauta 
						sa convinga pe cineva sa voteze intr-un anume fel, 
						poarta un semn politic distinctiv; sau, conform altor 
						conceptii (Ibidem), cel care participa la viata 
						comunitatii ia parte la campania electorala, desfasoara 
						activitati de colaborare in grupuri, voteaza, ia contact 
						cu liderii politici si de partid. Clasificarile 
						tipurilor de participare la viata politica merg de la 
						cetatenii inactivi (cei care cel mult citesc despre 
						politica in ziare si sunt dispusi sa semneze o petitie 
						daca li se cere), la conformisti (cei care se angajeaza 
						numai in forme conventionale de participare), reformisti 
						(participa la formele conventionale de implicare, dar se 
						inscriu si in cele de protest, cum ar fi boicoturile, 
						demonstratiile). Ultimele doua categorii ii vizeaza pe 
						activisti (care merg pana la implicarea in forme 
						non-legale sau ilegale de actiune politica) si pe 
						contestatari (asemanatori cu reformistii si cu 
						activistii din punct de vedere al implicarii lor in 
						actiuni de protest, dar se deosebesc prin faptul ca nu 
						iau parte la formele conventionale de activitate 
						politica) (Ibidem).
 
 In Romania, dupa 1989, au avut loc de mai multe ori 
						contestari ale guvernarii de catre populatie. Unul 
						dintre cele mai importante si de impact momente a fost 
						cel care a ramas sub numele de “fenomenul Piata 
						Universitatii”. In aprilie 1990, 30.000 de persoane au 
						manifestat la Bucuresti impotriva regimului politic. 
						Aceasta miscare de protest, organizata de Partidul 
						National Crestin si Democrat, a marcat inceputul 
						fenomenului. Dupa o serie de mici evenimente care au loc 
						pe perioada in care Piata Universitatii din Bucuresti 
						este ocupata de catre protestatari, deznodamantul vine 
						in mod violent. In luna iunie, lucrurile se precipita si 
						fortele de ordine intervin cu violenta.
 
 La 14 ani de la aceste momente, viata politica pare mult 
						mai stabila. Ciocniri violente intre fortele de ordine 
						si manifestanti nu mai exista. Cu toate acestea, se 
						actioneaza in continuare in vederea criticarii puterii 
						politice. Una dintre formele cele mai noi, aplicata de 
						mai multe ori in ultimele saptamani, a fost cea a 
						flash-mob-ului.
 
 Ce este cu adevarat specific cazului romanesc este 
						tocmai utilizarea unui mijloc de exprimare care nu are 
						nimic legat de politic. Idee la fel de noua si in 
						Occident1, flash-mob-ul a fost importat in 
						Romania, primele actiuni de acest tip din Bucuresti (3) 
						au fost evenimente organizate fara nici un scop politic, 
						ur-mand exact modelul american. In pragul celui de-al 
						doilea tur de scrutin, au fost organizate flash-mob-uri 
						cu un caracter politic, majoritatea vizand protestul 
						fata de candidatul PSD+PUR.
 
 Desi in Occident flash-mob-ul este apolitic, aparent, in 
						Estul Europei lucrurile stau altfel. In Rusia, la 
						inceputul lunii martie, cu doua saptamani inainte de 
						votul pentru desemnarea presedintelui, a fost organizat 
						un flash-mob politic. Participanti purtand masti cu 
						chipul lui Putin si tricouri cu lozinci 
						anti-prezidentiale s-au adunat in orasul natal al 
						sefului de stat, langa fosta lui resedinta, scandand 
						“Vova, intoarce-te acasa!” si apoi imprastiindu-se. 
						Politia a intervenit, arestand o parte din cei care se 
						implicasera in flash-mob, fara sa poata explica exact 
						motivul pentru care acestia au fost lipsiti de 
						libertate. Printre cei interogati s-a descoperit si 
						autorul/initiatorul actiunii, Oleg Bondarenko, 
						corespondent pentru “MK v Pitere”, editia de St 
						Petersburg a tabloidului tineretului comunist “Moskovsky 
						Komsomolets”. Asadar, nici aceasta actiune nu poate fi 
						catalogata drept flash-mob “autentic”, fiind de fapt o 
						strategie de imagine bine pusa la punct.
 
 In Romania, primul flash-mob politic a fost organizat pe 
						1 decembrie, in Piata Universitatii, in fata cortului de 
						campanie al PSD+PUR. Erau invitati, printr-un e-mail 
						care a circulat pe majoritatea listelor de discutie ale 
						ONG-urilor, toti cei care nu il doreau pe “ADI N” 
						presedinte2. Actiunea a strans un numar 
						destul de mare de persoane, dar, din pacate pentru cei 
						care il organizau si care mizau pe surprinderea 
						staff-ului electoral al lui Adrian Nastase, cortul nu 
						era deschis, campania electorala fiind interzisa in acea 
						perioada, in care rezultatele primului tur de scrutin nu 
						erau inca definitiv anuntate. S-au strans, dupa 
						relatarile mass-media, aproximativ 100 de oameni.
 
 Un alt flash-mob anuntat si desfasurat a fost pe 5 
						decembrie, strangand cateva zeci de tineri in Piata 
						Universitatii, care venisera cu baloane albastre, pe 
						care le-au dezumflat, fara a scoate un cuvant. Asa cum 
						primisera instructiuni prin e-mail, dupa cateva minute 
						au plecat, evitand la timp intalnirea cu o duba de 
						jandarmi chemati sa intervina3. Tot pe 
						listele electronice de discutii ale organizatiilor 
						neguvernamentale a mai circulat un mail4 care 
						invita pe dezamagitii de rezultatele alegerilor sa isi 
						depuna cererea de emigrare in Congo sau sa isi lipeasca 
						pe piept autocolantul de pe cartea de identitate, care 
						atesta prezenta la vot5.
 
 Cel mai recent flash-mob desfasurat in Bucuresti a avut 
						loc pe 11 decembrie, in fata sediului TVR, actiunea 
						fiind gandita ca un protest fata de limitarea libertatii 
						de exprimare in Romania. Numit “Ciocu’ mic si joc de 
						glezne”, flash-mob-ul ii invita pe participanti sa vina 
						cu o esarfa, cu care sa isi acopere gura si sa faca 
						pentru un minut “pasi marunti pe loc, cu flexarea 
						gleznelor”6.
 
 Pe langa flash-mob-urile politice, sms-uri care 
						transmiteau indemnuri electorale au circulat inaintea 
						alegerilor. Cel mai cunoscut dintre ele cerea celor care 
						il primeau sa voteze impotriva Prim-ministrului, 
						perspectiva emigrarii in Congo fiind din nou invocata. A 
						existat si o reactie publica oficiala, pe de o parte cea 
						a purtatorului de cuvant al PSD-ului, Titus Corlatean, 
						care a anuntat ca va instiinta “organele abilitate”, pe 
						de alta parte, BEC-ul care, dupa ce a fost sesizat, a 
						decis interzicerea mesajelor electorale cu caracter 
						calomniator transmise pe telefoanele mobile. Decizia 
						viza doar formatiunile si candidatii care participau la 
						alegeri, nu persoanele particulare, organizatiile 
						neguvernamentale sau sindicale.
 
 De altfel, campania electorala din 2004 a fost marcata 
						si de accentul mai mare pus pe informarea despre 
						candidati prin intermediul Internet-ului, site-urile 
						principalilor doi prezidentiabili reprezentand o sursa 
						de stiri despre acestia, dar si un instrument de 
						ironizare a adversarilor.
 
 Putem constata asadar ca manifestarile publice legate de 
						contestarea autoritatii isi schimba formele, democratia 
						romaneasca fiind din ce in ce mai mult influentata de 
						aparitia unor fenomene sociale noi, in special legate de 
						dezvoltarea unor comunitati in spatii virtuale, cum este 
						Internetul. Miscarile de protest care au la baza 
						comunicarea prin intermediul Internet-ului ajung la 
						rezultate uneori surprinzatoare, dovedind capacitatea 
						indivizilor de a se organiza si sincroniza rapid. 
						Summit-ul WTO a fost boicotat de un astfel de fenomen 
						social, numit “swarming”, o tehnica prin care un mare 
						numar de indivizi pot fi mobilizati foarte repede ca sa 
						ajunga pe o singura pozitie din toate directiile, pentru 
						a atinge un scop specific. Un “swarm” de succes trece 
						prin patru faze: identificarea scopului, convergenta, 
						atacul si imprastierea. Pentru a functiona corect, 
						aceste faze trebuie sa fie sincronizate intre 
						indivizi/grupuri de indivizi aparent izolati, ceea ce se 
						face prin formarea de mici noduri de comunicare, tot 
						prin intermediul Internet-ului.
 
 Aparitia flash-mob-ului politic in Romania poate fi 
						legata de dezvoltarea democratiei romanesti, cel putin 
						din doua perspective: daca evenimentele sunt organizate 
						de indivizi care nu sunt inregimentati politic, atunci 
						se poate diagnostica o crestere a spiritului civic, o 
						mai mare capacitate a cetatenilor de a se organiza si de 
						a se implica politic. Daca in spatele miscarilor stau 
						strategii de imagine, atunci se poate vorbi de o 
						schimbare a modalitatii de a face campanie politica in 
						Romania – utilizarea unei cantitati de resurse limitate 
						in vederea atingerii unor rezultate maxime: 
						ridiculizarea adversarilor politici.
 
 * PASQUINO Pasquale, Curs de 
						stiinta politica, trad. A. Martin, Institutul 
						European, Iasi, 2002
 NOTE
 1 primul flash mobbing a avut loc in iunie 
						2003, la New York. Coordonandu-se prin e-mail-uri si 
						SMS-uri, 150 de oameni au intrat in sectia de mobila a 
						magazinului Macy’s si au cerut un «covor pentru 
						dragoste» la 10 000 $, pentru «comuna din apropierea 
						orasului». Dupa cateva zile, 250 de oameni au venit la 
						un hotel luxos din Manhattan si 15 secunde au aplaudat.
 2 Actiunea la care erau invitati doritorii 
						era urmatoarea, dupa cum arata e-mail-ul: “Vino cu un 
						pachet (MARE si VIZIBIL) de bomboane sau pufuleti, 
						desfa-l in fata cortului si serveste-te. Mesteca cu 
						pofta, de parca l-ai avea intre dinti pe insusi 
						BOMBONEL. Fraternizeaza cu tinerii PSD care ofera 
						pliante: da-le bomboane, daca accepta inseamna ca nu 
						sunt definitiv pierduti.” 29 noiembrie 2004.
 3 Scopul flash-mob-ului, asa cum era el 
						anuntat prin e-mail, era explicat de catre initiatori. 
						“Aceasta nu este o actiune aliniata politic, si nu este 
						pornita sau sustinuta de nici un partid, fractiune sau 
						asociatie cu pozitie politica. Aceasta este o intalnire 
						privata intr-un loc public intre oameni inteligenti si 
						cu umor care studiaza efectele Dezumflarii Balonului 
						Local si nimic mai mult.” 3 decembrie 2004.
 4 “Hai cu noi in Congo! Traim intr-o tara cu 
						pretentii europene, in care presedintele calca in 
						picioare Constitutia iar premierul declara ca vrea sa 
						faca sex cu nevestele ziaristilor. Traim intr-o tara in 
						care legea este o bariera spulberata de gipanele cu 
						girofar. Suntem satui de umilinte, hotie, minciuna, 
						ipocrizie, lasitate. E momentul sa tragem un semnal de 
						alarma. Vino sa-ti depui cererea de emigrare in Congo! 
						Miercuri, 8 decembrie, ora 12.00, in fata ambasadei 
						Republicii Democrate Congo, str. Mihai Eminescu, nr. 
						50-54, sector 1, Bucuresti. Gestul vostru conteaza! 
						Varianta Congo P.S. Acesta este un flash-mob. Vino 
						miercuri, completeaza cererea si pleaca! Nu trebuie sa 
						porti nici un insemn electoral!” 7 decembrie 2004.
 5 “Va asteptam luni intre 12.10-12.20, in 
						fata aceluiasi cort PSD din Piata Universitatii. Veniti 
						cu un ziar, desfaceti-l si cititi-l. In plus, pentru a 
						aminti imperfectiunile legii electorale, dezlipiti 
						autcolantul de vot si lipiti-l in piept. E legal ide 
						verificats; totusi, pastrati-l si dupa, o sa mai facem 
						ceva cu el. Sunt asteptati si ziaristi, nu neaparat in 
						interes de serviciu. Regulile in general aceleasi: fara 
						altercatii, fara provocari, disparitie in 100 de sec de 
						la scurgerea celor 10 min. Dar, pentru ca ne asteptam la 
						mai multi se adauga inca una: NU calcati iarba, NU 
						rupeti florile.” 3 decembrie 2004.
 6 “fiecare invitat va avea la el cate o 
						esarfa sau cate o bucata de scoci opac si lat. Acestea 
						vor fi folosite la astuparea propriei guri”, indica 
						e-mail-ul care a circulat. 10 decembrie 2004.
 OANA MATEI 
						- licentiata a Facultatii de Stiinte Politice si 
						Administrative a Universitatii din Bucuresti, masterand 
						in antropologie, studii europene si doctorand in 
						filosofie la aceeasi Universitate.
 
			 
             sus
   
              |