Democratie si protest
OANA MATEI
This is a brief analysis of 2004
electoral campaign in Romania with regard to new
political phenomena, built on the new communication
technology and allowing new forms of electorate’s
mobilization, such as “flash-mobs”. Recent invention
on the social life, flash-mob has been exercised in
Romania for the first time in the 2004 electoral
campaign. In author’s opinion, this is a sign of
Romanian democracy’s development, and also one of
greater civic spirit, showing a greater capacity of
citizens to organize themselves and to act
politically.
In acest articol imi propun sa analizez
campania electorala si perioada alegerilor din 2004 din
perspectiva unor fenomene politice noi, utilizarea
mijloacelor noi de comunicare in vederea mobilizarii
electoratului.
Flash-mob-urile sunt un fenomen social nou, manifestat
printr-un grup mare de oameni care se aduna intr-un loc
definit dinainte, fac o actiune scurta, apoi se
disperseaza rapid. In Occident reprezinta o noua
modalitate de distractie, cu elemente de conspiratie,
pentru ca participantii se organizeaza cu ajutorul
Internet-ului. Cele cateva reguli care definesc
flash-mob-ul spun ca acesta nu are un organizator sau
lider, initiatorul ramanand anonim. Nu are un scop
anume, este o actiune legala, participantii neintrand in
conflict cu autoritatile sau cu alte persoane. Cei care
participa la un flash-mob nu trebuie sa comunice intre
ei in timpul desfasurarii, iar pregatirea actiunii
ramane secreta, nici presa, nici politia si nici alte
oficialitati nefiind informate.
Una dintre problemele care trebuie rezolvate este locul
pe care il pot ocupa intr-o democratie manifestarile de
protest impotriva reprezentantilor alesi, adica
desemnati prin vot, conform Constitutiei, sa ia decizii
in numele poporului. De la greve la nesupunere civica,
la mitinguri de protest, la petitii adresate instantelor
europene, se pot adopta si s-au adoptat in Romania mai
multe mijloace pentru a critica guvernul. Daca Popper
spunea ca democratia este un instrument de evitarea a
tiraniei si de schimbare pe cale pasnica a
conducatorilor, trebuie vazut unde si cum se incadreaza
in sistemul democratic miscarile de contestare a
guvernarii si daca nu trebuie aplicata o analiza mai
fina decat cea pe care ar presupune-o catalogarea lor
drept forme ale libertatii de expresie. In ce masura
participarea politica presupune manifestarea
dezacordului fata de puterea politica legal instaurata?
Modalitatile prin care sunt alesi decidentii politici si
prin care sunt influentate hotararile luate de catre
acestia sunt de mai multe tipuri: a) cele recunoscute de
normele si de procedurile in vigoare, cu consecinte
legale, b) cele nerecunoscute, dar acceptabile si
acceptate, care chiar daca prezinta variatii si
oscilatii insemnate, nu sunt totusi ilegale; c) cele
nerecunoscute si care lovesc chiar in bazele sistemului
si ale organizarii sale, avand diferite grade de
ilegalitate sau de extralegalitate.
Participarea poate fi analizata din doua perspective:
participarea vizibila si participarea latenta (Pasquino
2002, p.24*). Primul tip de participare, cea vizibila,
poate fi definita ca fiind un ansamblu de acte si de
atitudini care tind sa influenteze – intr-un mod mai
mult sau mai putin direct – deciziile celor care detin
puterea in sistemul politic sau in organizatiile
politice luate separat, precum si alegerea lor, in
perspectiva de a pastra sau de a modifica structura (si
deci valorile) sistemului intereselor dominante
(Pasquino op.cit, p34). Celalalt tip de participare,
participarea latenta, presupune existenta unei opinii
publice interesate de politica si bine informata in
legatura cu dezvoltarea sa, care, din diferite motive
(fie de tipul satisfactie fata de buna functionare a
sistemului politic, fie de tipul neincredere in
propriile capacitati de actiona), se pune in miscare
destul de rar si nu intr-o maniera constanta. Dar
dispune de capacitatea de a participa.
Modalitatile de participare imaginate de cei care au
analizat implicarea cetatenilor se pozitioneaza pe mai
multe trepte, cetateanul, cel care participa la viata
comunitatii fiind acela care: este expus solicitarilor
politice, voteaza, dirijeaza o discutie politica, cauta
sa convinga pe cineva sa voteze intr-un anume fel,
poarta un semn politic distinctiv; sau, conform altor
conceptii (Ibidem), cel care participa la viata
comunitatii ia parte la campania electorala, desfasoara
activitati de colaborare in grupuri, voteaza, ia contact
cu liderii politici si de partid. Clasificarile
tipurilor de participare la viata politica merg de la
cetatenii inactivi (cei care cel mult citesc despre
politica in ziare si sunt dispusi sa semneze o petitie
daca li se cere), la conformisti (cei care se angajeaza
numai in forme conventionale de participare), reformisti
(participa la formele conventionale de implicare, dar se
inscriu si in cele de protest, cum ar fi boicoturile,
demonstratiile). Ultimele doua categorii ii vizeaza pe
activisti (care merg pana la implicarea in forme
non-legale sau ilegale de actiune politica) si pe
contestatari (asemanatori cu reformistii si cu
activistii din punct de vedere al implicarii lor in
actiuni de protest, dar se deosebesc prin faptul ca nu
iau parte la formele conventionale de activitate
politica) (Ibidem).
In Romania, dupa 1989, au avut loc de mai multe ori
contestari ale guvernarii de catre populatie. Unul
dintre cele mai importante si de impact momente a fost
cel care a ramas sub numele de “fenomenul Piata
Universitatii”. In aprilie 1990, 30.000 de persoane au
manifestat la Bucuresti impotriva regimului politic.
Aceasta miscare de protest, organizata de Partidul
National Crestin si Democrat, a marcat inceputul
fenomenului. Dupa o serie de mici evenimente care au loc
pe perioada in care Piata Universitatii din Bucuresti
este ocupata de catre protestatari, deznodamantul vine
in mod violent. In luna iunie, lucrurile se precipita si
fortele de ordine intervin cu violenta.
La 14 ani de la aceste momente, viata politica pare mult
mai stabila. Ciocniri violente intre fortele de ordine
si manifestanti nu mai exista. Cu toate acestea, se
actioneaza in continuare in vederea criticarii puterii
politice. Una dintre formele cele mai noi, aplicata de
mai multe ori in ultimele saptamani, a fost cea a
flash-mob-ului.
Ce este cu adevarat specific cazului romanesc este
tocmai utilizarea unui mijloc de exprimare care nu are
nimic legat de politic. Idee la fel de noua si in
Occident1, flash-mob-ul a fost importat in
Romania, primele actiuni de acest tip din Bucuresti (3)
au fost evenimente organizate fara nici un scop politic,
ur-mand exact modelul american. In pragul celui de-al
doilea tur de scrutin, au fost organizate flash-mob-uri
cu un caracter politic, majoritatea vizand protestul
fata de candidatul PSD+PUR.
Desi in Occident flash-mob-ul este apolitic, aparent, in
Estul Europei lucrurile stau altfel. In Rusia, la
inceputul lunii martie, cu doua saptamani inainte de
votul pentru desemnarea presedintelui, a fost organizat
un flash-mob politic. Participanti purtand masti cu
chipul lui Putin si tricouri cu lozinci
anti-prezidentiale s-au adunat in orasul natal al
sefului de stat, langa fosta lui resedinta, scandand
“Vova, intoarce-te acasa!” si apoi imprastiindu-se.
Politia a intervenit, arestand o parte din cei care se
implicasera in flash-mob, fara sa poata explica exact
motivul pentru care acestia au fost lipsiti de
libertate. Printre cei interogati s-a descoperit si
autorul/initiatorul actiunii, Oleg Bondarenko,
corespondent pentru “MK v Pitere”, editia de St
Petersburg a tabloidului tineretului comunist “Moskovsky
Komsomolets”. Asadar, nici aceasta actiune nu poate fi
catalogata drept flash-mob “autentic”, fiind de fapt o
strategie de imagine bine pusa la punct.
In Romania, primul flash-mob politic a fost organizat pe
1 decembrie, in Piata Universitatii, in fata cortului de
campanie al PSD+PUR. Erau invitati, printr-un e-mail
care a circulat pe majoritatea listelor de discutie ale
ONG-urilor, toti cei care nu il doreau pe “ADI N”
presedinte2. Actiunea a strans un numar
destul de mare de persoane, dar, din pacate pentru cei
care il organizau si care mizau pe surprinderea
staff-ului electoral al lui Adrian Nastase, cortul nu
era deschis, campania electorala fiind interzisa in acea
perioada, in care rezultatele primului tur de scrutin nu
erau inca definitiv anuntate. S-au strans, dupa
relatarile mass-media, aproximativ 100 de oameni.
Un alt flash-mob anuntat si desfasurat a fost pe 5
decembrie, strangand cateva zeci de tineri in Piata
Universitatii, care venisera cu baloane albastre, pe
care le-au dezumflat, fara a scoate un cuvant. Asa cum
primisera instructiuni prin e-mail, dupa cateva minute
au plecat, evitand la timp intalnirea cu o duba de
jandarmi chemati sa intervina3. Tot pe
listele electronice de discutii ale organizatiilor
neguvernamentale a mai circulat un mail4 care
invita pe dezamagitii de rezultatele alegerilor sa isi
depuna cererea de emigrare in Congo sau sa isi lipeasca
pe piept autocolantul de pe cartea de identitate, care
atesta prezenta la vot5.
Cel mai recent flash-mob desfasurat in Bucuresti a avut
loc pe 11 decembrie, in fata sediului TVR, actiunea
fiind gandita ca un protest fata de limitarea libertatii
de exprimare in Romania. Numit “Ciocu’ mic si joc de
glezne”, flash-mob-ul ii invita pe participanti sa vina
cu o esarfa, cu care sa isi acopere gura si sa faca
pentru un minut “pasi marunti pe loc, cu flexarea
gleznelor”6.
Pe langa flash-mob-urile politice, sms-uri care
transmiteau indemnuri electorale au circulat inaintea
alegerilor. Cel mai cunoscut dintre ele cerea celor care
il primeau sa voteze impotriva Prim-ministrului,
perspectiva emigrarii in Congo fiind din nou invocata. A
existat si o reactie publica oficiala, pe de o parte cea
a purtatorului de cuvant al PSD-ului, Titus Corlatean,
care a anuntat ca va instiinta “organele abilitate”, pe
de alta parte, BEC-ul care, dupa ce a fost sesizat, a
decis interzicerea mesajelor electorale cu caracter
calomniator transmise pe telefoanele mobile. Decizia
viza doar formatiunile si candidatii care participau la
alegeri, nu persoanele particulare, organizatiile
neguvernamentale sau sindicale.
De altfel, campania electorala din 2004 a fost marcata
si de accentul mai mare pus pe informarea despre
candidati prin intermediul Internet-ului, site-urile
principalilor doi prezidentiabili reprezentand o sursa
de stiri despre acestia, dar si un instrument de
ironizare a adversarilor.
Putem constata asadar ca manifestarile publice legate de
contestarea autoritatii isi schimba formele, democratia
romaneasca fiind din ce in ce mai mult influentata de
aparitia unor fenomene sociale noi, in special legate de
dezvoltarea unor comunitati in spatii virtuale, cum este
Internetul. Miscarile de protest care au la baza
comunicarea prin intermediul Internet-ului ajung la
rezultate uneori surprinzatoare, dovedind capacitatea
indivizilor de a se organiza si sincroniza rapid.
Summit-ul WTO a fost boicotat de un astfel de fenomen
social, numit “swarming”, o tehnica prin care un mare
numar de indivizi pot fi mobilizati foarte repede ca sa
ajunga pe o singura pozitie din toate directiile, pentru
a atinge un scop specific. Un “swarm” de succes trece
prin patru faze: identificarea scopului, convergenta,
atacul si imprastierea. Pentru a functiona corect,
aceste faze trebuie sa fie sincronizate intre
indivizi/grupuri de indivizi aparent izolati, ceea ce se
face prin formarea de mici noduri de comunicare, tot
prin intermediul Internet-ului.
Aparitia flash-mob-ului politic in Romania poate fi
legata de dezvoltarea democratiei romanesti, cel putin
din doua perspective: daca evenimentele sunt organizate
de indivizi care nu sunt inregimentati politic, atunci
se poate diagnostica o crestere a spiritului civic, o
mai mare capacitate a cetatenilor de a se organiza si de
a se implica politic. Daca in spatele miscarilor stau
strategii de imagine, atunci se poate vorbi de o
schimbare a modalitatii de a face campanie politica in
Romania – utilizarea unei cantitati de resurse limitate
in vederea atingerii unor rezultate maxime:
ridiculizarea adversarilor politici.
* PASQUINO Pasquale, Curs de
stiinta politica, trad. A. Martin, Institutul
European, Iasi, 2002
NOTE
1 primul flash mobbing a avut loc in iunie
2003, la New York. Coordonandu-se prin e-mail-uri si
SMS-uri, 150 de oameni au intrat in sectia de mobila a
magazinului Macy’s si au cerut un «covor pentru
dragoste» la 10 000 $, pentru «comuna din apropierea
orasului». Dupa cateva zile, 250 de oameni au venit la
un hotel luxos din Manhattan si 15 secunde au aplaudat.
2 Actiunea la care erau invitati doritorii
era urmatoarea, dupa cum arata e-mail-ul: “Vino cu un
pachet (MARE si VIZIBIL) de bomboane sau pufuleti,
desfa-l in fata cortului si serveste-te. Mesteca cu
pofta, de parca l-ai avea intre dinti pe insusi
BOMBONEL. Fraternizeaza cu tinerii PSD care ofera
pliante: da-le bomboane, daca accepta inseamna ca nu
sunt definitiv pierduti.” 29 noiembrie 2004.
3 Scopul flash-mob-ului, asa cum era el
anuntat prin e-mail, era explicat de catre initiatori.
“Aceasta nu este o actiune aliniata politic, si nu este
pornita sau sustinuta de nici un partid, fractiune sau
asociatie cu pozitie politica. Aceasta este o intalnire
privata intr-un loc public intre oameni inteligenti si
cu umor care studiaza efectele Dezumflarii Balonului
Local si nimic mai mult.” 3 decembrie 2004.
4 “Hai cu noi in Congo! Traim intr-o tara cu
pretentii europene, in care presedintele calca in
picioare Constitutia iar premierul declara ca vrea sa
faca sex cu nevestele ziaristilor. Traim intr-o tara in
care legea este o bariera spulberata de gipanele cu
girofar. Suntem satui de umilinte, hotie, minciuna,
ipocrizie, lasitate. E momentul sa tragem un semnal de
alarma. Vino sa-ti depui cererea de emigrare in Congo!
Miercuri, 8 decembrie, ora 12.00, in fata ambasadei
Republicii Democrate Congo, str. Mihai Eminescu, nr.
50-54, sector 1, Bucuresti. Gestul vostru conteaza!
Varianta Congo P.S. Acesta este un flash-mob. Vino
miercuri, completeaza cererea si pleaca! Nu trebuie sa
porti nici un insemn electoral!” 7 decembrie 2004.
5 “Va asteptam luni intre 12.10-12.20, in
fata aceluiasi cort PSD din Piata Universitatii. Veniti
cu un ziar, desfaceti-l si cititi-l. In plus, pentru a
aminti imperfectiunile legii electorale, dezlipiti
autcolantul de vot si lipiti-l in piept. E legal ide
verificats; totusi, pastrati-l si dupa, o sa mai facem
ceva cu el. Sunt asteptati si ziaristi, nu neaparat in
interes de serviciu. Regulile in general aceleasi: fara
altercatii, fara provocari, disparitie in 100 de sec de
la scurgerea celor 10 min. Dar, pentru ca ne asteptam la
mai multi se adauga inca una: NU calcati iarba, NU
rupeti florile.” 3 decembrie 2004.
6 “fiecare invitat va avea la el cate o
esarfa sau cate o bucata de scoci opac si lat. Acestea
vor fi folosite la astuparea propriei guri”, indica
e-mail-ul care a circulat. 10 decembrie 2004.
OANA MATEI
- licentiata a Facultatii de Stiinte Politice si
Administrative a Universitatii din Bucuresti, masterand
in antropologie, studii europene si doctorand in
filosofie la aceeasi Universitate.
sus
|