A treia Romanie VLAD FLONTA
The article is focused on the
electoral campaign and the general elections which
took place in 2004 in Romania. In 2004, the
population has gained enough experience not to take
for good the obviously unrealistic promises of the
two major coalitions and of the other parties.
Electoral programs played a minor role, too. The
attention was focused on the personalities at the
top of the parties and especially on the candidates
for the presidential elections. The electoral
process was characterized through many
irregularities. Although Romania is now approaching
the EU accession, the Romanian democracy is still
far from a western democracy model.
Semnificatia absenteismului politic
In discursul sau de acceptare a infrangerii
in alegerile prezidentiale, Adrian Nastase a vorbit de
existenta a “doua Romanii”:
“In primul rand, este vorba de o Romanie urbana in
crestere, cu o solida componenta liberala, desi, uneori
afectata de somaj si care asteapta de la stat mai
degraba sanse decat sprijin; aceasta este Romania care
l-a votat pe Traian Basescu. Dar mai exista si o Romanie
rurala, cu oameni in varsta si oameni saraci, care are
inca nevoie de ajutor nu doar pentru dezvoltare, ci si
pentru supravietuire; acesti oameni au avut incredere in
mine.” (Evenimentul zilei, 14.12.2004)
Clivajul urban/rural nu este insa singurul care se
manifesta in Romania. Am aratat in alta parte ca
paradigma celor patru clivaje fundamentale a lui Stein
Rokkan, conceputa pentru a analiza societatile
occidentale, poate fi adaptata si tarilor din estul
Europei (Flonta, 2003, pp. 18-27). Exista astfel in
acest moment atat clivajul centru/periferie, cat si
clivajul capitalisti/muncitori.
Insa clivajele nu au aparut in Romania abia dupa 1990.
Ele au aparut odata cu procesul de modernizare inceput
undeva in jurul anului 1820 si care s-a desfasurat cu
numeroase sincope. (Tanase, 1998, pp. 7-10.) Putem vorbi
si in secolul XIX de mai multe Romanii (nu doar de
doua).
Oricum, faptul ca Adrian Nastase constata dupa pierderea
alegerilor ca exista doua Romanii arata ca uneori si
infrangerile sunt bune la ceva. Incepi sa vorbesti mai
clar si mai consistent, sa spui lucrurilor pe nume.
Ma voi referi in cele ce urmeaza la o Romanie pe care
Adrian Nastase nu a pomenit-o. Este o Romanie mai
importanta din punct de vedere numeric decat fiecare din
cele doua Romanii la care s-a referit candidatul Uniunii
Nationale PSD+PUR. Este vorba de Romania celor care nu
voteaza. In primul tur s-au prezentat la urne 58% din
alegatori, iar in turul doi prezenta a scazut la 55%.
Aceasta prezenta scazuta nu este o premiera. La
alegerile locale din 2004 prezenta a fost de 54% (43% in
Bucuresti). O prezenta slaba, din nou putin peste 50%, a
fost consemnata si la Referendumul pentru adoptarea unei
noi Constitutii din 18-19 octombrie 2003, desi
alegatorii au avut atunci doua zile la dispozitie.
Procentul de 54% a fost atunci obtinut prin folosirea
abuziva a urnelor mobile si prin incalcarea legii care
interzice atragerea cetatenilor la vot prin oferirea de
foloase materiale (mici, bere etc.). Prima zi a
Referendumului a aratat o prezenta extrem de slaba, care
prin extrapolare nu ajungea nici pe departe la 50% si a
provocat o sedinta extraordinara a guvernului. In urma
“masurilor” mai mult decat discutabile care au fost
luate, s-a reusit, dupa doua zile de vot, smulgerea in
cele din urma a unui procent de 54%.
Un sondaj realizat in vara trecuta de The Gallup
Organization Romania si Metro Media Transilvania la
cererea Fundatiei pentru o Societate Deschisa a inclus
intrebarea: “In general, in ce masura sunteti interesat
de viata politica?”. 19% nu sunt deloc interesati, 23%
in foarte mica masura, iar 38% in mica masura (Adevarul,
26.05.2004). Rezulta prin insumare un urias procent de
80% din populatie cu un interes pentru politica redus
sau inexistent. 15% s-au declarat interesati in mare
masura de viata politica si doar 4% foarte interesati.
Avand in vedere acest procent prezenta la vot a fost
chiar buna.
In cartea lor Cultura civica. Atitudini politice si
democratie in cinci natiuni (Editura Du Style,
Bucuresti, 1996), Gabriel Almond si Sydney Verba disting
intre mai multe tipuri de cultura politica. In paranteza
fie spus, aceasta carte ar trebui sa devina bibliografie
obligatorie pentru cei care scriu despre politica in
Romania. Multi continua sa repete enormitatea ca “in
Romania nu exista cultura politica”. Altii, mai
indulgenti dar la fel de ignoranti, spun ca exista o
“slaba cultura politica” crezand ca evaluarea culturii
politice se face cantitativ.
In realitate, atat participarea politica cat si alte
criterii indica o cultura politica parohial-dependenta.
Absenteismul din Romania nu are aceeasi semnificatie cu
aceea a absenteismului din democratiile occidentale
consolidate, cum incearca sa ne convinga unii. La
fel cum coruptia sistemica din Romania nu este similara
cu actele individuale de coruptie din tarile
occidentale. Cel care nu se duce la vot in Elvetia sau
Olanda e convins ca “sistemul functioneaza oricum”, si
fara votul sau (ceea ce se si intampla). Cel care nu
merge la vot in Romania, dimpotriva, este convins ca
sistemul nu functioneaza decat in favoarea unei
oligarhii, oricum ar vota. Este fie un absenteism din
letargie, fie unul de protest.
Scaderea participarii, care a trecut neobservata sub
impactul rezultatelor alegerilor, nu se constata doar in
ceea ce priveste votul, la fel cum neincrederea nu se
manifesta doar in ce priveste politicienii si
institutiile democratice. Este vorba de o frustrare mai
generala care s-a instalat progresiv in societatea
romaneasca dupa efervescenta din 1990. O frustrare care
a condus la alienare si cinism. Sunt in voga solutiile
individuale, principala fiind plecarea in strainatate,
fie si pentru a face munci de o calificare foarte
scazuta, adesea sensibil mai scazuta decat de gradul de
calificare a muncii pe care cetateanul respectiv o facea
in tara. Cel care vorbeste despre virtutile asocierii si
importanta participarii are parte cel mai adesea de
zambete ingaduitoare si este considerat naiv sau
“fraier”. Daca este politician, tine de limba de lemn
caracteristica meseriei pe care nu o mai crede aproape
nimeni.
Cat despre ideea votului obligatoriu, avansata de unii
dupa alegerile locale din vara lui 2004, aceasta este
antidemocratica. Conform Constitutiei, votul este liber.
Ceea ce inseamna ca cetateanul poate vota cum doreste.
El poate da un vot nul, dar poate si renunta la vot.
Renuntarea la dreptul de vot este si ea o actiune
politica. Introducerea votului obligatoriu nu ar face
decat sa scada si mai mult popularitatea politicienilor
si increderea in mecanismele si institutiile
democratice.
Mecanici electorale
Alegerile din 2004 au marcat insa o maturizare, o
scadere a naivitatii celor care se duc la vot. Cred ca
promisiunile nerealiste nu mai sunt crezute decat de
putini alegatori dupa promisiunile gogonate ale PSD in
diferitele sale variante politice de dupa 1990 si dupa
esecul lamentabil al “Contractului cu Romania”, cu care
CDR a castigat alegerile din 1996. Se promiteau acolo
multe lucruri evident irealizabile in 200 de zile.
Totusi, si in 2004 atat Uniunea Nationala PSD+ PUR, cat
si Alianta PNL+PD s-au intrecut in promisiuni. Astfel,
Alianta promite in 2008 un salariu mediu brut pe
economie de 321 de euro. PSD si PUR rotunjesc aceasta
cifra la 350 de euro (pentru cifrele care urmeaza, vezi
Adevarul, 23.09.2004). In general, sumele rotunde
sunt si mai putin credibile. O cifra precum “321 euro”
pare sa rezulte dintr-un calcul laborios facut de
economistii celor doua partide, cu mijloace sofisticate
ale prognozei economice. In schimb, in cazul unei sume
rotunde (ne vom mai intalni cu destule in cele ce
urmeaza) pare mai probabil ca ea sa fie “scoasa din
burta”.
Uniunea anunta majorarea salariilor cu 50%, Alianta
pluseaza ca la licitatie: 60%! Uniunea vine cu o cifra
foarte rotunda in ce priveste pensia minima; ea va fi de
100 de euro in 2008. Alianta pluseaza la 110. Casa de
Licitatii Electorale isi continua programul. In ce
priveste inflatia peste patru ani, Alianta mizeaza pe
3%, in timp ce Uniunea se gandeste chiar la 2%. In ce
priveste o categorie de medicamente pe care Guvernul
Nastase le-a compensat in vara lui 2004 cu 90%, Alianta
intentioneaza sa ofere gratuitate.
Apar si alte promisiuni, care nu au mai fost vehiculate
pana acum. Astfel, Alianta ofera o “prima nuptiala” de
200 de euro celor care se casatoresc pentru prima oara.
Aici, insa, suma suna cam dezamagitor. “O casatorie face
mult mai mult decat 200 de euro”, vor spune multi. Tot
Alianta promite persoanelor cu varsta de peste 60 de ani
care isi vor vinde terenurile agricole pe care le au in
proprietate o renta viagera de 100 de euro pe an, pentru
fiecare hectar de pamant vandut. Cei care nu vor sa
vanda, vor putea ceda dreptul de folosinta a terenului
si vor primi doar 50 de euro pe hectar. Alianta mai
promite si alocarea uriasei sume de 100 de milioane de
euro pe an pentru repararea scolilor din mediul rural
(suma provenita de la bugetul de stat). Exemplele ar
putea continua.
Ceva mai demne de a fi luate in serios sunt propunerile
celor doua formatiuni politice in ce priveste
impozitarea. Aici Alianta D.A. face o oferta destul de
riscanta din punct de vedere electoral: reducerea
impozitului pe profit de la 25% la 16%, introducerea
cotei unice de 16% pentru impozitul pe venitul global si
scaderea cotei de impozitare pentru contributiile la
asigurarile sociale de la 49,5% la 39%. Reducerea
impozitului pe profit de la 25% la 16% se regaseste si
in Programul Uniunii Nationale PSD+PUR. In schimb,
Uniunea doreste sa mentina actualul sistem de impozitare
in trepte, scazand insa gradual atat limita minima, cat
si pe cea maxima, astfel incat acestea sa ajunga in 2008
la 10%, respectiv 38% (de la 18% respectiv 40% in
prezent).
Nici Uniunea si nici Alianta nu au explicat insa in mod
convingator cum va putea suporta bugetul de stat aceasta
reducere semnificativa a incasarilor. Chiar o colectare
neasteptat de buna a veniturilor bugetare in urmatorii
ani (aceasta slaba colectare, dimensiunea uriasa a
arieratelor si blocajele financiare fiind eterne
probleme ale economiei romanesti postdecembriste) nu ar
putea face bugetul de stat capabil de cheltuielile
actuale, pentru a nu mai vorbi de cele promise de cele
doua blocuri politice.
Cota unica de 16% pentru impozitul pe venitul global
propusa de Alianta a devenit o tema principala a
campaniei negative a Uniunii. Un material electoral
difuzat pe jumatate de pagina in mai multe ziare si de
asemenea pe numeroase foi volante suna astfel: “PNL-PD
ia de la TINE si da la bogati. Ce inseamna impozitul
unic pentru buzunarul tau: PNL-PD baga bani in buzunarul
a 58.466 bogati; PNL-PD ia bani din buzunarele a 4,8
milioane de salariati. Cu PNL-PD TU pierzi.”
Nu este exclus ca acest mesaj sa fi avut un impact
destul de important. El este insa absolut demagogic.
Chiar PSD a propus, in 2003, o cota unica de impozitare,
putin mai mare, de 18%. Reprezentantii Guvernului au
insistat mult asupra beneficiilor pe care le-ar aduce
cota unica. In cele din urma, opozitia presedintelui Ion
Iliescu (secondat de fostul ministru de Finante Florin
Georgescu) a facut Guvernul Nastase sa renunte la
aceasta initiativa. A fost inca o proba a faptului ca
locatarul de la Cotroceni joaca un rol redutabil in
politica romaneasca, avand, iata, cuvantul decisiv si
intr-o chestiune care nu intra in prerogativele
prezidentiale: politica fiscala. Iata, deci, de ce
campania negativa a Uniunii in aceasta chestiune este
nejustificata si demagogica.
In afara de prevederile mai concrete, pe care le-am
prezentat pe scurt, programele celor doua formatiuni
politice au oferit fluvii de generalitati si vorbe
goale. “Limba de lemn” este omniprezenta. Francoise Thom
spune ca “ne dam seama ca un text este redactat in limba
de lemn de la primele cuvinte, inainte chiar de a-i fi
cautat sensul: exista o incetineala care nu inseala.
Acest caracter greoi atat de frapant tine intre altele
de anumite caracteristici ale sintaxei, de unele ticuri”
(Thom, 1993, p. 41). Observam aceste simptome citind
programele celor doua partide. Ambele au mari
dimensiuni. Programul Aliantei are 137 de pagini, iar
cel al Uniunii 218 pagini. Dar, cum am spus, marea masa
a alegatorilor nu a acordat decat putina atentie chiar
si celor mai mediatizate puncte din aceste programe,
promisiunile. Nu ma voi mai referi la alte programe,
nici macar la rezumatul lor, cum ar fi delirul in 10
puncte al lui Corneliu Vadim Tudor, pentru ca programele
au tinut numai de recuzita campaniei electorale.
Importanti cu adevarat au fost liderii de partid si mai
ales candidatii la alegerile prezidentiale. Avand in
vedere ca mandatul presedintelui Romaniei va fi de acum
inainte de 5 ani, aceasta personalizare a alegerilor, in
mod teoretic, nu va mai fi posibila decat peste 20 de
ani, cand datorita ciclicitatii, alegerile parlamentare
si prezindentiale vor coincide. Deocamdata, in 2008, din
cauza decalarii, alegerile parlamentare s-ar putea sa
arate cu totul altfel de cat acelea de pana acum, in
perioada scursa din 1990.
Premieri si presedinti
O noutate a acestei cuplari candidati partide a fost
in aceste alegeri desemnarea unui potential premier. In
mod oarecum ironic, prezidentiabilii celor doua mari
blocuri politice aflate in confruntare si-ar fi dorit
mai mult si ar fi fost mai potriviti pentru postul de
premier. Dar conjunctura i-a impins pe amandoi spre
candidatura la presedintie. In cazul lui Adrian Nastase
si PSD, dupa cele doua (sau, dupa unii, trei) mandate
ale lui Ion Iliescu, nu exista un candidat de o
anvergura suficienta pentru Cotroceni. In cazul lui
Traian Basescu, renuntarea lui Theodor Stolojan de la
inceputul lui octombrie a lasat Alianta PNL-PD fara o
alta alternativa viabila. Faptul ca Theodor Stolojan a
renuntat la cursa prezidentiala ramane si acum, oarecum,
un lucru enigmatic. Theodor Stolojan nu a declarat
niciodata de ce boala sufera, alimentand cele mai
diverse speculatii. Cred ca si aici ar fi nevoie de mai
multa transparenta. Nici chestiunea santajului la care
ar fi fost supus de catre PSD, invocata de Traian
Basescu si confirmata de cativa alti politicieni
(printre care liberalul Puiu Hasoti) nu a fost
clarificata. Iesirea din cursa a lui Theodor Stolojan si
intrarea in scena a lui Traian Basescu a reprezentat
punctul critic, dar si de cotitura, al unui proces care
avea sa conduca pana la urma la victoria Aliantei D.A.
Adrian Nastase ar fi avut o misiune mai usoara daca s-ar
fi confruntat cu Theodor Stolojan, mai previzibil si
mult mai putin charismatic decat Traian Basescu. Nu cred
ca Stolojan ar fi fost capabil sa-l invinga, fie si la
limita, pe Nastase si atunci istoria acestor alegeri
s-ar fi scris altfel.
Nastase a mizat in principiu bine pe sloganul sau:
“Faptele sunt politica mea”. Cresterea economica
semnificativa in toti cei patru ani ai guvernarii,
scaderea inflatiei, progresele semnificative in
privatizare (inclusiv intreprinderi de mare anvergura ca
SIDEX sau Petrom), intrarea in NATO, obtinerea ridicarii
obligativitatii vizelor pentru calatoriile in spatiul
Schengen, progresele in negocierile cu UE etc. sunt
realizari incontestabile ale Guvernului Nastase.
Exista insa si jumatatea goala a paharului. Coruptia a
ramas sistemica (“Systemic corruption is a situation
where wrong-doing has become the norm, and the standard
accepted behavior necessary to accomplish organizational
goals according to notions of public responsability and
trust has become the exception not the rule.”,
Gerald E. Caiden, Naomi J. Caiden, 1977, p. 306.)
Libertatea presei a fost grav si sistematic incalcata,
partizanatul pro-guvernamental fiind frapant mai ales la
principalele televiziuni. Stenogramele sedintelor PSD
publicate de mai multe ziare in timpul campaniei
electorale ne arata un regim clientelar si mafiotizat.
Separatia puterilor in stat este o vorba goala din
Constitutie. Telefonul scurt, o metoda de guvernare
indispensabila. Totusi, PSD a incercat o strategie de
umanizare a lui Adrian Nastase, perceput ca distant,
autoritar si arogant. La alegerile din SUA din anul 2000
s-au infruntat George W. Bush si Al Gore si, precum se
stie, scorul a fost extrem de strans. S-a incercat si
acolo umanizarea lui Al Gore, perceput ca rigid fata de
mult mai relaxatul Bush. Sondajele au aratat ca scorul
lui Al Gore a crescut cu 4% dupa ce acesta si-a sarutat
prelung sotia la un miting electoral. Un lucru
asemanator a incercat PSD cu Nastase. El a fost pus sa
coseasca fanul in fata camerelor de luat vederi, sa
scoata caprele din sant, sa manance si sa laude ciorba
de rosii, sa sarute muncitoarele in fabrici etc.
Televiziunile aservite PSD au redat cu generozitate
asemenea imagini. Dar sau oprit la impresionarea numai
celei de a doua Romanii, la care de altfel Adrian
Nastase s-a referit dupa pierderea alegerilor,
deplangand-o. Dar...in conditiile in care numarul
utilizatorilor de Internet este in continua crestere in
Romania, site-urile candidatilor capata o importanta
crescanda. Am intrat pe
www.adriannastase.ro.
Aici tentativa de umanizare a lui Adrian Nastase a avut
accente ridicole. Pasaje din acest website au aparut in
unele ziare. D-na Dana Nastase relateaza povestea ei de
dragoste cu Adrian. Voi cita mai pe larg: “Eram studenta
in anul I la sociologie si credeam ca n-am sa ma
casatoresc niciodata. Nu aveam nimic impotriva ideii -
dimpotriva, am fost crescuta in spiritul valorilor
familiei - doar ca nu faceam decat sa gasesc defecte
tuturor posibililor . Eram exigenta,
intr-adevar, iar casatoria mi se parea o realitate
indepartata. Prima amintire despre povestea noastra este
dintr-o zi cand l-am vazut pe culoarele facultatii pe
Adrian Nastase. Venea agale spre sala de curs. M-a
strafulgerat ideea ca mi-ar place sa ma marit cu un
astfel de om. Eram cu o colega, si i-am spus:
.” Inca un citat despre intruchiparea perfectiunii,
Adrian Nastase: “ ... era una din celebritatile
facultatii. Era tipul acela de student care nu avea
nevoie sa vina la cursuri pentru a fi pregatit. Se
prezenta la examene cu un pix, o foaie de hartie si cu o
ucigatoare siguranta de sine si lua intotdeauna 10”.
Toata povestea Danei Nastase merita citita: este foarte
amuzanta tocmai prin artificialitatea ei. O alta rubrica
destinata umanizarii a fost “10 lucruri dragi”. Printre
ele sunt “Borsul pescaresc. Reteta simpla, romaneasca si
plina de savoare” sau “Ciresul din curtea parinteasca”.
Mai aflam ca “pentru Adrian, Dana, Andrei si Mihnea
familia este pe primul loc”. Pe de alta parte, premierul
afirma ca lucreaza de dimineata pana seara tarziu
(probabil asa si este). Cum am putea compara asemenea
constructii cu totul si cu totul lipsite de firesc cu
dinamica prezentei pe Internet si pe telefoanele mobile
a campaniei lui Traian Basescu?
Traian Basescu, personaj prin excelenta popular, nu a
avut asemenea probleme. Dificultatile de care s-a lovit
el au fost de alta natura. In primul rand, el a pornit
cu handicapul lansarii tarzii in cursa prezidentiala,
abia la inceputul lui octombrie. Fost ministru al
Transporturilor in mai multe guverne si apoi primar
general al Capitalei, el nu a fost perceput la inceput
ca potrivit pentru functia de presedinte al Romaniei.
Asa cum Mircea Geoana, desi se bucura in continuare de
aprecierea publicului, nu a fost considerat potrivit, in
vara, pana la sfarsitul campaniei, pentru functia de
primar general al Capitalei. Dar cel mai mare handicap
al lui Basescu a fost discrepanta intre resursele PSD si
cele ale Aliantei D.A. “Baronii locali”, intreaga
structura clientelara a PSD, principalele televiziuni si
chiar organismul de reglementare, Consiliul National al
Audiovizualului au fost tot atatea obstacole pentru
Basescu. In ce priveste CNA, acesta a avantajat PSD prin
stabilirea unor reguli de organizare a emisiunilor
electorale. Cu exceptia partiala a singurei emisiuni
electorale in care s-au confruntat 1-1, Nastase si
Basescu, aceste emisiuni nu au avut caracterul unor
dezbateri, ci au fost mai degraba o succesiune de
monologuri. Monologuri scurte, intrerupte mai mereu de
cronometru. Timpul generos acordat unor candidati fara
nici o sansa, care au obtinut procente sub 2%, l-a
avantajat pe Nastase. Stiindu-si atuurile, Basescu a
cerut in mod repetat o dezbatere 1-1 cu Nastase inainte
de primul tur. N-a fost posibil! Apoi a cerut mai multe
dezbateri intre cele doua tururi, in care sa se discute
diferite problematici. Staff-ul PSD nu a fost de acord
decat cu una singura, cea din 8 decembrie, de la TVR 1.
Dar si aici s-a incercat o reducere a impactului. In loc
sa inceapa la ora 20.00, emisiunea a inceput abia la
22.00 si a durat pana la 0.25. Ea a fost privita de doar
1,4 milioane de telespectatori. Pe de alta parte, prin
acest refuz (cu o singura exceptie) al confruntarii
directe cu Basescu, Nastase s-a plasat in mod destul de
inabil intr-o pozitie defensiva. Probabil ca o parte a
electoratului a sesizat aceasta teama a lui Adrian
Nastase si a sanctionat-o. Dar Traian Basescu a reusit
sa castige nu numai impotriva lui Adrian Nastase, ci si
impotriva lui insusi. Nu este nici un paradox, Traian
Basescu a mai avut un adversar redutabil in aceasta
campanie in afara de Adrian Nastase si impresionantul
aparat care l-a sustinut pe acesta. Este vorba chiar de
...Traian Basescu. Un defect al lui Basescu este ca
adesea il ia gura pe dinainte. (Acest lucru a continuat
dupa alegeri, cand s-a grabit sa ceara redeschiderea a
doua capitole deja inchise in negocierile cu UE
s.a.m.d.) Declaratiile lui Basescu privind homosexualii
au fost complet inabile intr-o campanie electorala in
Romania anului 2004. Traian Basescu a sustinut
casatoriile intre homosexuali si adoptarea de copii de
catre cuplurile homosexuale. Acestea sunt chestiuni
delicate si controversate si in tari in care revolutia
sexuala se afla intr-un cu totul alt stadiu decat in
Romania, unde ea este abia in statu nascendi. 86%
din romani n-ar accepta un vecin homosexual, 59% declara
ca o persoana homosexuala nu poate fi normala nici in
alte privinte. Iar 40% declara, pur si simplu, ca
homosexualii nu ar trebui sa traiasca in Romania!? (m-am
referit mai pe larg la problema discriminarii
minoritatilor sexuale in Flonta, 2004, pp. 17-18) In
aceste conditii, declaratiile lui Basescu apar aproape
sinucigase din punct de vedere electoral. Basescu a
avansat si o cifra foarte mare privind procentul
homosexualilor in Bucuresti: 20%. Studiile de
specialitate realizate in Occident arata un procent de
doar 5-10% si o anumita uniformitate in ce priveste
distributia homosexualilor in anumite zone geografice.
Nu este deloc clar cum a ajuns Basescu, in calitate sa
de primar general al Capitalei, la acest 20%. Directorul
CURS, Sebastian Lazaroiu, a sustinut ca aceste
declaratii au constituit o “greseala teribila” si ca
“s-ar putea sa-l coste pe Basescu victoria in alegeri” (Adevarul,
18.11.2004). Multi alti comentatori au privit lucrurile
in mod asemanator. O alta atitudine riscanta a lui
Basescu a fost opozitia sistematica, in calitate de
primar, fata de amplasarea Catedralei Mantuirii Neamului
in Parcul Carol. Aceasta in conditiile in care Biserica
ramane institutia in care romanii au cea mai mare
incredere. Pentru cei care cunosc Parcul Carol, este
clar ca o asemenea constructie uriasa afecteaza foarte
mult parcul. Dar marea majoritate a romanilor nu au fost
niciodata in Parcul Carol. Ei ar fi putut interpreta
opozitia lui Basescu ca pe o atitudine anti-Biserica. De
asemenea o declaratie absolut inutila a fost cea
adresata premierului francez Jean-Pierre Raffarin, venit
la Bucuresti pentru semnarea unui contract de
privatizare: “A venit sa-si ia tainul”.
Au mai fost si alte declaratii deconcertante ale lui
Basescu. El a recunoscut, spre exemplu, ca nu stie cine
este Mircea Cartarescu, unul din cei mai cunoscuti
scriitori romani contemporani. Peste circa o luna, la
dezbaterea televizata din 8 decembrie, de care am
pomenit mai sus, Basescu il propunea pe Cartarescu...
ministrul Culturii. Intre timp citise “Levantul”.
Este adevarat ca Traian Basescu a avut intelepciunea de
a retracta unele afirmatii. El a compensat aceste
greseli prin impresia de om hotarat si sincer pe care a
facut-o, prin discursul anti-coruptie si, in primul
rand, prin naturalete, charisma si magnetism personal.
Sa ne amintim de anul 2000, cand Basescu a candidat la
Primaria Capitalei. Dupa primul tur candidatul PSD Sorin
Oprescu avea 41%, in timp ce Basescu doar 17%. In turul
al II-lea, Basescu a reusit o senzationala rasturnare a
rezultatului castigand, e adevarat, la limita, cu 50,69%
(Evenimentul Zilei, 14.12.2004). In vara lui 2004
l-a invins insa lejer pe Mircea Geoana la alegerile
pentru postul de primar general al Capitalei. El a
obtinut 54% din voturi in primul tur, iar Mircea Geoana
doar 29%. Traian Basescu este, ca si Ion Iliescu, un
lider popular. Amandoi sunt insa in acelasi timp si
lideri populisti. Oricum, ei sunt cei doi politicieni
romani care au facut fata cu succes votului direct de
mai multe ori in ultimii 15 ani. Evident, exista intre
ei si diferente majore care ar necesita o discutie
aparte.
Legal sau ilegal?
Dincolo de campania electorala, alegerile de la
sfarsitul anului au fost caracterizat nu doar de
asa-numitele iregularitati, ci chiar de ilegalitati. O
ilegalitate grava a fost implicarea lui Ion Iliescu,
presedintele in exercitiu, in campania electorala a PSD.
Este un lucru asupra caruia opozitia si presa au atras
atentia cu indreptatire in repetate randuri. Spre
sfarsitul campaniei, Iliescu a fost partas chiar la o
actiune de mituire a pensionarilor din sectorul 5,
carora li s-au distribuit bomboane, cafea si cate
150.000 lei. Legea electorala defineste clar aceasta
actiune drept infractiune (si in cazul celor care au
oferit, si in cazul celor care au primit) si prevede
explicit ca, in aceasta situatie, actiunea penala se
pune in miscare din oficiu, adica atat Politia cat si
Parchetul sunt datoare sa se autosesizeze. Bineinteles
ca asa ceva nu s-a intamplat. Iliescu a declarat relaxat
si suveran: “Nu e o chestie electorala. (...) E un gest
in sprijinul oamenilor mai necajiti” (Adevarul,
27.11.2004).
Ilegalitati considerabile s-au petrecut in primul tur de
scrutin. Multe ziare au relatat pe larg despre turismul
electoral, listele suplimentare, listele anexa,
dezlipirea autocolantului de pe cartea de identitate. Nu
cred ca este vorba de incidente izolate, idee pe care au
incercat sa o acrediteze reprezentantii Uniunii
Nationale PSD+PUR, presedintele BEC Emil Ghergut etc.
Este greu de dat o explicatie logica pentru faptul ca nu
au fost folosite cartile de alegator, care sunt create
tocmai pentru alegeri. De ce au mai fost editate atunci,
pe carton lucios, pe banii contribuabililor? Aceste
carti de alegator au fost distribuite chiar si in
noiembrie 2004, celor care si-au schimbat cartea de
identitate atunci (printre care se numara si autorul
acestui articol). S-a demonstrat ca autocolantul de pe
cartea de identitate poate fi desprins cu usurinta. Mi
se pare ca aici este vorba de premeditare.
Presedintele Asociatiei PRO Democratia, (care a
monitorizat alegerile), Cristian Parvulescu, a declarat:
“Frauda poate fi intre 3 si 5%” (Evenimentul Zilei,
29.11.2004). Parvulescu a mai spus si ca au existat
violente in sectiile de votare impotriva
reprezentantilor APD. Initial, Parvulescu a declarat ca
APD isi retrage observatorii din turul II, dar a revenit
ulterior asupra deciziei.
Mi-e greu sa apreciez pertinenta evaluarii APD. Cert
este ca o diferenta precum cea indicata de Cristian
Parvulescu ar fi schimbat in mod semnificativ
configuratia Parlamentului iar negocierile pentru
formarea unui nou guvern ar fi decurs altfel.
Nu au lipsit nici traditionalele pomeni electorale;
mobilizarea propriilor alegatori la urne prin oferirea
de diverse fleacuri. De asemenea, cererea Aliantei
PNL-PD de anulare a primului tur de scrutin a fost o
premiera dupa 1990. Probabil ca reprezentantii Aliantei
erau constienti ca alegerile nu vor fi anulate, in ciuda
neregularitatilor care au existat, cererea fiind mai
mult electorala, pentru a mobiliza electoratul propriu
pentru turul II. Oricum, toate aceste ilegalitati nu
arata o consolidare democratica in Romania (Linz,
Stepan, 1996). Exista totusi si unele argumente pentru o
asemenea consolidare. In primul rand, scaderea
semnificativa a PRM. Mesajul lui Corneliu Vadim Tudor
s-a uzat. A incercat sa-l reimprospateze, sa treaca de
la antisemitism la filosemitism etc., dar a pierdut
aproape jumatate din votantii pe care i-a avut acum
patru ani. In 2000 el a beneficiat de o conjunctura
favorabila. In 2004, tendinta de bipolarizare a scenei
politice l-a marginalizat.
Aceasta tendinta de bipolarizare este si ea un semn al
consolidarii democratice. Ar fi vorba de o consolidare
certa daca ar fi in joc doua partide si nu doua aliante
electorale. Cu doua aliante electorale, situatia este
mai labila. Nu sunt excluse regrupari si sciziuni care
sa compromita tendinta de bipolarizare care s-a
conturat. Sistemul de partide ar putea merge din nou in
directia “multipartidismului cu partid dominant” care a
existat dupa alegerile din 2000 sau ar putea reveni
chiar la “multipartidismul pur” care existat dupa
alegerile din 1992 si 1996. In momentul de fata,
sistemul de partide nu se afla in nici una din cele
patru configuratii stabile a caror existenta a constat-o
Jean Blondel (Blondel, 1968, pp. 183-190). Ramane de
vazut daca va urma o evolutie spre bipartidism.
BIBLIOGRAFIE
Almond, Gabriel, VERBA, Sydney (1996) Cultura civica.
Atitudini politice si democratie in cinci natiuni,
Bucuresti, Editura Du Style
BLONDEL, Jean (1968) “Party Systems and Patterns of
Government in Western Democracies”, in Revue
canadienne de science politique, Juin, pp.183-190
BRANCOVEANU, Romulus (2004) “Democratia romaneasca,
teorie si metoda”, in Sfera Politicii, anul XII,
nr.113, pp.2- 4
CAIDEN,Gerald E., CAIDEN, Naomi J. (1977)
“Administrative Corruption “, in Public
Administration Review, 37, 3, pp. 297- 311
FLONTA, Vlad (2003) Intoarcerea la pluripartidism. Un
studiu comparativ asupra sistemelor de partide politice
din Polonia, Ungaria, Romania si Bulgaria (1990-2000),
Bucuresti, Editura Arvin
FLONTA, Vlad (2004) “Eufemisme contraproductive”, in
Sfera Politicii, anul XII, nr.106, pp.10- 21
LINZ, Juan J., STEPAN, Alfred (1996) Problems of
Democratic Transition and Consolidation. Southern
Europe, South America and Post-Communist Europe,
Baltimore and London, The Johns Hopkins University Press
TANASE, Stelian (1998) Elite si societate. Guvernarea
Gheorghiu-Dej, 1948-1965, Bucuresti, Editura
Humanitas
Thom, Francoise (1993) Limba de lemn, Bucuresti,
Editura Humanitas
VLAD FLONTA - a absolvit Facultatea de Stiinte
Politice si Administrative a Universitatii Bucuresti.
Din 1997, consultant si intermediar de afaceri
independent. In prezent, doctorand la SNSPA si
Goethe-Universität Frankfurt am Main, cu o teza despre
elitele economice postcomuniste.
sus
|