CUPRINS nr. 115

ARHIVA


Cetatenia si ideea unica de natiune *

* Dominique Schnapper “Comunitatea cetatenilor: asupra ideii moderne de natiune”, traducere din limba franceza si prefata de Ana-Luana Stoicea-Deram, editura Paralela 45, Pitesti, 2004.


Tradusa in limba romana dupa zece ani de la aparitia sa la editura Gallimard, lucrarea autoarei franceze primeste confirmarea valorica prin Premiul Camerei Deputatilor din Franta si prin traducerea in alte sase limbi europene. Cunoscuta cititorilor romani prin scrierea “Ce este cetatenia?”, autoarea propune o abordare sociologica a natiunii (ce se bazeaza pe cunoasterea empirica a societatii), mult mai aplicata din punct de vedere stiintific decat lucrarea-instrument amintita, si care continua directia cercetarii din “La France de l’integration. Sociologie de la nation en 1990”.

Presupozitia principala a lucrarii este aceea ca natiunea trebuie studiata in termeni politici, adica tinand cont de institutiile care dau sens unei comunitati, deoarece chiar natura natiunii e politica, diferind de cea a etniei, care este culturala. O alta presupozitie este diferenta conceptuala facuta intre natiunea-civica si natiunea-unitate politica (statul). Acestea duc la teza principala a studiului, sinonima cu ideea unica de natiune cu specificitatea data de integrarea populatiei intr-o comunitate de cetateni. Natiunea civica a parcurs drumul de la dezirabil la concret, inoculand oamenilor ideea ca demnitatea nu mai este exclusiv dependenta de un anumit loc in interiorul unui grup ci de calitatea de cetatean, de hommo universalis. Acest construct insa poate ridica si semne de intrebare din moment ce dobandirea acestei calitati presupune transcenderea particularismelor individuale sau de grup (inlocuite cu o identitate comuna), iar natiunea apeleaza la instrumente uniformizatoare (invatamantul, principiile laicitatii) pentru a suplini izvorul identitatii morale si comportamentale.

Nepropunandu-si o analiza descriptiva a natiunii ci doar una explicativa la nivelul logicii ideii de natiune, autoarea ofera o constructie circulara prin faptul ca isi incepe si sfarseste studiul prin referire la aceeasi realitate. Constructia contine si o concentrare argumentativa in jurul ideii de cetate-nie ca raspuns al natiunii unic-conceptibile din punct de vedere teoretic, dar care ramane doar la nivelul dezirabilului pe fondul scepticismului cu care priveste autoarea societatea actuala (ca matrice in care se pot aplica ideile discutate).

Dominate de viziunea sumbra a viitorului democratiilor, introducerea si concluzia vin parca sa zadarniceasca imperativul civismului afirmat in intreaga opera. Democratia s-ar confrunta, potrivit autoarei, cu nevoia de retrospectiva a logicii de functionare a natiunii din moment ce, individul luand locul cetateanului, dimensiunea economica tinde sa transforme populatia in producatori-consumatori, iar diminuarea idealului cetateniei ameninta chiar coeziunea sociala. Comparata cu asaltarea bisericilor de catre ambitiile sectare, nu e sigur ca natiunea democratica va putea controla, prin exercitarea rationala a cetateniei, conflictele provocate de imparti-rea resurselor.

Cu toate acestea, cadrul de exercitare a cetateniei il ofera tot o natiune care urmeaza principii democratice, din moment ce egalitatea intre cetateni sau interiorizarea unui sistem de norme si valori sunt reprezentate cu predilectie intr-un astfel de sistem. In atributiile sale cele mai substantiale pare a intra si cel mai controversat aspect al implinirii unei legaturi sociale ce caracterizeaza o comunitate de cetateni – integrarea membrilor si trezirea sentimentului de apartenenta. Practic intregul sistem, in care este argumentata teza principala a ideii unice de natiune a cetateanului, urmeaza cai variate de a demonstra necesitatea procesului de transcendere a particularitatilor de grup si beneficiile directe ale acestui proces.

Am numit acest demers argumentativ ca fiind controversat, bazandu-ma atat pe verificarea empirica pe care o poate revela istoria in ceea ce priveste dificultatea realizarii acestei transcenderi, cat si pe unele afirmatii ale autoarei care pot intalni dezaprobarea. Astfel, logica interna a ideii de natiune democratica poate fi inteleasa odata cu legitimarea actiunii statului prin intermediul comunitatii de cetateni. Aceasta legitimare are ca referinta atat integrarea interna (aflata la granita, greu de delimitat, cu procesul de asimilare) cat si actiunea externa a statului. Problema care se poate pune este ca aceasta legitimare este acordata de comunitatea de cetateni in care nu intra si populatiile pe cale de integrare. Pe aceeasi linie se inscrie si ambitia natiunii de a transcende prin cetatenie apartenentele particulare (biologice, istorice, culturale, religioase – p. 55), printr-o evidenta exercitare a nevoilor majoritatii. Motivatia acestor demersuri pare a fi depasirea ideii de natiune vazuta doar ca “principiu spiritual” (p. 57) catre o abordare institutionalista prielnica individului-cetatean. Aceasta trecere este vazuta pe intreaga derulare teoretica precum una de la arhaic la modernitatea bazata pe principii universaliste. “Domnia cetateanului (…) anuleaza corpurile intermediare dintre cetatean si stat deoarece acestea il impiedicau pe om sa fie liber.” (p. 97)

O modalitate de a depasi tensiunile dintre proiectul universalist al cetateniei si realitatea concreta a particularismelor nationale il constituie proiectul politic, deoarece ar reprezenta una din sursele valorii comune. Exemple precum inventarea libertatii si parlamentarismului in Marea Britanie, a democratiei si reprezentativitatii in Franta sau a institutiilor si sistemului de valori republican in SUA par a oferi motivele acceptarii acestui argument. Intrebarea care se pune insa este: cat au contribuit sau au fost lasati sa o faca reprezentantii grupurilor particulare din cadrul fiecarei societati exemplificate la marile proiecte politice realizate de natiunea apartenenta?

Aceasta polaritate intre natiune si formele etniciste pare a transa beneficiile, potrivit autoarei, de partea primeia. Natiunea ne este prezentata ca fiind “mai deschisa spre ceilalti decat toate formele de etnii pentru ca (…) nu se poate intra intr-o etnie daca nu-i apartii din nastere, in vreme ce putem dispune de toate drepturile unui cetatean odata ce-am obtinut naturalizarea.” (p.112) Surprinderea acestor avantaje (regasite chiar si-n ceea ce priveste eficienta pe campul de lupta a soldatilor-cetateni ce urmeaza principiile identitatii si independentei – p.117) pare a face parte din chiar actiunea statului national care incearca sa-si intareasca particularitatile nationale prin diverse cai, actiune descrisa de autoarea insasi. Astfel, prin functia mijlocitoare a scolii, prin construirea marcilor identitare sau prin intermediul laicitatii, statul asigura participarea in calitate de cetatean la viata publica oricarui individ, act ce garanteaza consolidarea ideii de natiune.

Urmarind constituirea din partea statului a unei identitati care sa o depaseasca pe cea imediata (p.160), Dominique Schnapper isi finalizeaza studiul prin depasirea si totodata combinarea celor doua ideologii cu privire la natiunea moderna: cea franceza, politica si voluntarista, “colectie de indivizi” (Louis Dumont) si cea germana, organica si culturala, reprezentata de “individul colectiv” (Louis Dumont). Rezultatul si constructul teoretic e reprezentat de natiunea civica care si-a construit aceasta opozitie a natiunii etnice, nu pe superioritatea morala sau politica, ci pe revendicarea “pariului” universalist de integrare a indivizilor.

Catalin BALAN
 

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus