Federalismul si viitorul Uniunii Europene
ANDREI VASILESCU
This article presents a brief
analysis of the claims that the new European
realities have to be funded on federalist basis. But
the federalism raises a set of problems, regarding
group membership and states’ liberties. The
conclusion is that the issue of European
construction related to federalism remains unsolved;
it is a matter of option between two ways, each one
with barely predictable ends – therefore, it is a
matter of risk also.
O data cu masivele extinderi din 2004 si 2007
una dintre problemele stringente care au inceput sa-si
fac un loc tot mai bine definit in disputele teoretice
pan-europene cu privire la destinul Uniunii este cea cu
privire la schimbarea, intr-un viitor mai mult sau mai
putin indepartat, formei institutionale a comunitatii
europene; s-a subliniat astfel ca actuala structura
risca in timp, datorita in principal numarului tot mai
mare de state, sa se dovedeasca neviabila,
nefunctionala. Se considera astfel, intemeiat am spune,
ca functionarea actualei structuri, eficienta intr-o
formula restransa de state, va intampina dificultati in
conditiile unui numar sporit de tari ce au de multe ori
probleme si interese divergente, fapt ce va duce, intre
altele, la ingreunarea sau chiar la imposibilitatea
atingerii consensului adica, in definitiv, la o
frecventa sporita a crizelor comunitare. Concret deci,
nu putine sunt vocile care subliniaza ca o constructie
comunitara eficienta trebuie cladita, in contextul
noilor realitati europene, pe cu totul alte baze decat
cele actuale, si anume pe temelii federaliste.
Conform partizanilor sai, federalismul este astfel
destinat sa ofere Uniunii Europene in primul rand o
capacitate sporita de actiune in fata problemelor
viitoare, legate de cresterea semnificativa a numarului
de membri vazuta nu doar ca o crestere a eterogenitatii,
cat mai ales a diversitatii opiniilor si intereselor.
Temerea principala este, dupa cum am aratat, ca formula
actuala a unei Europe in care statele membre au inca un
rol cheie in luarea deciziilor nu va functiona la fel de
eficient si dupa terminarea extinderilor in 2007. Mai
exact, formula care a adus succes Uniunii intr-o forma
restransa la cateva state si preocupata in mod special
de probleme economice, este vazuta ca fiind potential
neviabila intr-o situatie viitoare certa a unei Europe
cu 27 de membri si centrata pe mult mai mult decat pe
problemele de dezvoltare economica comuna.
Una din luarile de pozitie cele mai ferme in favoarea
viitorului federalist al Uniunii Europene a fost cea a
ministrului de externe german Joscha Fischer; in mai
2000 omul politic german sublinia intr-un discurs
(devenit deja celebru) rostit la Universitatea Humboldt
din Berlin ca o formula comunitara viabila va trebui in
mod necesar sa se bazeze atat pe un tratat constitutiv
centrat pe drepturile fundamentale ale omului (lucru
practic realizat astazi) cat si insa pe o impartire
eficienta a puterilor intre institutiile europene –
acest lucru incluzand un parlament european cu doua
camere, un guvern european si chiar un presedinte ales
direct si care sa detina puteri executive.
Aceasta transformare a Uniunii Europene era vazuta a fi
“ultima caramida in construirea integrarii europene”,
pasul final menit sa transforme ansamblul initial de
state (care a pornit la drum in anii '50 avand
preocupari centrate exclusiv pe domeniul economic)
intr-o entitate functionala care sa poata actiona ca un
actor politic de sine statator pe scena internationala.
Intr-un recent articol pe aceasta tema (Brussels
between Bern and Berlin: Comparative Federalism meets
the European Union) Tanja Boerzel si Madeleine
Hostli abordeaza problema distinctiilor dintre actuala
formula interguvernamentala europeana si o eventuala
structura federalista. Se arata astfel ca uniunea are
deja atributii importante intr-un spectru intins de
sectoare, plecand de la atributiile initiale din
domeniul economic si pana la cea mai importanta
achizitie recenta, sistemul monetar unic; pasi
importanti s-au facut de asemenea si in dezvoltarea unor
atributii comunitare in domenii precum comertul,
transportul, energia, protectia mediului si a
consumatorului. Se remarca de asemenea o atributie
crescanda a uniunii si in domenii in care
responsabilitatea statelor nationale era pana nu demult
una exclusiva: ne referim aici la acorduri de securitate
interna precum Schengen si Europol precum si la faptul
ca in justitie cetatenii statelor membre se pot adresa
instantei europene impotriva statelor nationale.
In opinia autoarelor citate, doua sunt atributiile
importante care lipsesc uniunii pentru a o putea
considera ca fiind o federatie: in primul rand
statele au o libertate deplina cat priveste adoptarea,
revizuirea sau denuntarea tratatelor cu privire la chiar
apartenenta lor la uniune si, in al doilea rand,
din punct de vedere fiscal, desi colecteaza fonduri,
uniunea nu are cu adevarat un sistem propriu de taxe, de
venituri si de cheltuieli. In plus, sub aspectul
controlului democratic, executivul uniunii nu este
determinat nici direct, si nici macar indirect, de catre
cetateni.
Care sunt insa coordonatele fundamentale ce deosebesc o
structura federala de una non-federativa? Ce este de
fapt federalismul? Alberta Sbragia arata in articolul
sau The future of federalism in the European Union
ca exista o serie intreaga de confuzii si de
neintelegeri ale gandirii comune cu privire la
federalism. Nu putini sunt astfel cei care nu sesizeaza
distinctia dintre federalism si confederalism: daca
primul termen desemneaza entitati in care rolul
deciziilor importante la nivel central apartine
institutiilor care nu sunt sub controlul partilor
componente (adica institutii precum autoritatile
judiciare sau cele legislative ce reprezinta electoratul
in ansamblu mai degraba decat impartit pe state
componente), confederalismul este o notiune opusa si nu
apropiata federalismului si care se gaseste, ca
semnificatie, in apropierea interguvernamentalismului,
ea desemnand grupari de state in care membrii nu au
delegat si continua deci sa detina o mare parte din
controlul asupra atributiilor-cheie ale rezolvarii
problemelor comune. Un binecunoscut exemplu istoric
arata insa ca uniunile tind, in conditiile unei
integrari complete, sa se transforme din confederatii in
federatii – in perioada de formare a Statelor Unite,
ideea confederata a unui ansamblu de state independente,
unite doar in abordarea unor anumite probleme, a fost
inlocuita de cea federala, tocmai pentru ca s-a crezut
ca o confederatie nu poate functiona pe termen lung din
pricina inevitabilelor disensiuni care apar atunci cand
numarul de membri (a se citi numarul de interese)
tinde sa creasca. Trebuie sa remarcam ca asemanarea cu
Uniunea Europeana este pana la un punct frapanta chiar
daca fostele colonii britanice din America de Nord au
convenit initial sa isi uneasca puterile in vederea
respingerii unui adversar comun (fosta putere coloniala
stapanitoare) in vreme ce in cazul Europei miza initiala
a fost una economica – diferentele sunt mai degraba de
grad decat de esenta, ba chiar pozitia actuala a Europei
apare ca fiind mai sigura deoarece problemele de tip
economic, spre deosebire de cele politice, sunt
permanente.
In mod radical diferit insa fata de situatia americana
federalismul european se confrunta cu un adversar latent
dar mult mai dificil: eterogenitatea extrem de complexa
care caracterizeaza continentul nostru; daca
transformarea unei uniuni initiale intr-o federatie
puternica a reusit cu deplin succes in cazul unor foste
colonii ce aveau o limba comuna, o istorie scurta si o
cultura proprie practic inexistenta, lucrurile pot fi
insa mult mai complicate in cazul a 27 de entitati ce
numara de la cateva sute de mii pana la 80 de milioane
de locuitori, care au limbi si culturi diferite precum
si o istorie comuna nu doar indelungata, ci si marcata
de evenimente nu de putine ori sangeroase. Daca adaugam
la asta si o serie intreaga de probleme teritoriale ce
nu au fost pe deplin clarificate, un Holocaust si doua
razboaie mondiale inca proaspete in memoria multora,
situatia pare parca un pic mai complicata. Nu sunt
foarte multi ani de cand umbrele trecutului au condus la
cel mai tensionat moment din istoria Uniunii Europene:
reactia franceza la ideea de reunificare a Germaniei –
fostul cancelar german Helmuth Kohl a afirmat chiar ca
cea mai glaciala intalnire oficiala la care a participat
vreodata a fost cea in care a dezbatut aceasta problema
cu Francois Mitterrand. In acelasi sens, chiar mai
recent, procentajul electoral ridicat al unui partid
catalogat de extrema dreapta, intr-o tara de limba
germana (Austria), a starnit deopotriva ingrijorarea si
indignarea unanima a tuturor membrilor uniunii.
Aceste exemple arata ca exista, pe langa provocarile
procedurale ce tin, in fond, doar de acordul, de
buna-vointa si de disponibilitatea la compromis a
statelor membre, chestiuni substantiale mult mai
complicate care arata ca pasul de la formula actuala la
federalism este departe de a fi o continuare fireasca,
lipsita de probleme si care intervine in mod natural pe
masura ce Uniunea Europeana are un numar sporit de
membri si vine in contact cu o serie de noi probleme.
Pana acum, ordinea politica europeana s-a bazat pe
principiul fundamental al suveranitatii statale si al
autodeterminarii nationale – principiu derivat din
faptul ca Europa este un continent constituit din
popoare diferite, avand culturi, limbi si istorii
proprii. In acest sens, principalul adversar al reusitei
federalismului european pare sa fie unul de netrecut
tocmai pentru ca tine de esenta si particularitatea
Europei: diversitatea si eterogenitatea spa-tiului
european – nu putini sunt cei care cred ca aceasta
diversitate este o realitate peste care nu se poate
trece si a carei nesocotire poate fi extrem de
periculoasa. Popoare din culturi diferite pot convietui
sub aceeasi umbrela economica chiar daca au o istorie
comuna sangeroasa, dar asta nu implica in mod necesar o
convietuire la fel de buna si sub forma modificata a
unei veritabile federatii care sa acopere si sa decida
in toate domeniile de importanta vitala pentru natiunile
componente.
In acest sens, dezbaterea asupra federalismului se
transforma mai degraba intr-o dezbatere asupra
fundamentelor constiintei umane europene in genere: este
componenta economica atat de importanta incat sa-i faca
pe oameni sa uite de multe dintre aspectele care
diferentiaza popoarele Uniunii Europene si sa-i
determine sa depaseasca problemele ce tin de apartenenta
la o cultura si la o istorie proprie? Se vor simti ei
confortabil in cadrul unui organism federativ in care
principiile suveranitatii si autodeterminarii de grup (care
se impletesc practic cu felul in care europenii au
inteles politica cel putin in ultimele doua secole)
nu isi vor mai gasi decat un loc limitat?
Evolutia Europei postbelice arata ca putem fi
increzatori in componenta economica: oamenii tind sa
recepteze, in timpuri pasnice, problemele
economice ca fiind suficient de importante incat sa
justifice delegarea unei parti chiar importante din
autodeterminarea nationala catre un organism
suprastatal. Ce se intampla insa daca evenimente
tragice, neasteptate, ii fac brusc pe oameni sa
reflecteze si asupra costurilor implicate de cresterea
economica, siguranta locului de munca ori stabilitatea
monetara? Evenimente relativ recente – atentatele din
Madrid – ne arata ca o evolutie constanta prin
identificarea la anumite principii poate fi brusc
intrerupta atunci cand cetatenii unui anumit stat tind
sa constientizeze ca a face politica unei entitati
straine poate sa implice, pe langa avantaje, si costuri
nebanuite. Mai concret, in situatii de criza, o linie
politica neintrerupta de sustinere a unei idei
(obligatiile derivate din apartenenta la NATO, fata de
un anumit aliat, lupta anti-terorista, etc.) pot sa se
curme brusc prin sesizarea nemijlocita a riscurilor pe
care un anumit grup si le asuma atunci cand sustine in
mod direct o cauza care nu ii este totusi proprie.
Revenind la problema noastra, nu e deloc fortat sa ne
imaginam ca in viitorul mai mult sau mai putin
indepartat al unei Europe federaliste, unii dintre
europeni vor ajunge sa regrete ca si-au delegat in mod
permanent catre institutiile uniunii dreptul de a decide
asupra unor chestiuni fundamentale. Asemeni spaniolilor,
ei pot ajunge sa se intrebe de ce anume trebuie sa
suporte riscurile si costurile unor initiative care nu
doar ca nu ii priveau in mod direct, dar nici macar nu
au fost luate prin consultarea lor. Schimbarea rapida de
opinie a spaniolilor cu privire la sustinerea razboiului
din Irak (soldata, printre altele, si cu schimbarea
propriului guvern) poate fi, in conditii neprielnice,
schimbarea atitudinii unor europeni cu privire la
sustinerea ideii de Europa federala unita. Oamenii tind
sa accepte anumite costuri doar atunci cand se simt in
mod direct legati de ele, fie individual, fie prin
intermediul grupului cu care se identifica; nimeni nu
este insa dispus sa accepte costuri care provin de pe
urma avantajelor ori problemelor care ii privesc doar
pe altii.
Am cautat sa aratam ca problema federalismului este in
realitate una mult mai adanca decat pare la prima
vedere. Pe langa provocarile institutionale si
procedurale, exista si chestiuni de ordin latent (dar
poate tocmai de asta chiar mai importante) care se pot
opune federalismului. Este putin probabil ca disolutia
sentimentelor de apartenenta la grup sa se diminueze
intr-atat de mult incat sa nu isi faca simtita prezenta
si intr-o viitoare federatie europeana; pe de alta parte
insa, riscurile continuarii constructiei europene in
actuala formula, nefederalista si care lasa o libertate
insemnata fiecarui stat in parte, se poate dovedi extrem
de periculoasa in conditiile extinderii de proportii ce
se va finaliza in 2007. Nimeni nu poate sa stie cum
anume ar evolua lucrurile intr-o ipoteza federalista:
asa precum atentatele din Spania au aratat,
evenimente neasteptate pot schimba foarte lesne evolutii
indelung asteptate. Problema constructiei europene,
a disputei pe marginea federalismului, pare sa se
apropie aici de un sfarsit paradoxal – nu se poate da un
raspuns, nimeni nu poate sa aiba in mod absolut dreptate
pentru ca nimeni nu poate sa cunoasca in mod cert
viitorul. Acceptarea federalismului seamana izbitor cu
acceptarea unor riscuri necunoscuste si mai ales
incalculabile: vrem sa mergem mai departe pe drumul
integrarii depline dar nu putem stii care vor fi
costurile unei asemenea initiative – alegerea acestei
cai tine mai degraba de masura in care suntem dispusi sa
riscam impreuna.
BIBLIOGRAFIE
Sbragia, Alberta – The Future of Federalism in the
European Union, ECSA-C 2004
Olsen, Johan P. – How, then, does one get there?,
Arena Working Papers 00/22
Follesdal, A. – Federal Inequality Among Equals,
Arena Working Papers 01/8
Boerzel, Tanja & Hosli, Madeleine – Brussels between
Bern and Berlin: Comparative Federalism meets the
European Union, ConWEB, 2/2002
ANDREI VASILESCU
- Absolvent al Facultatii de Filosofie, sef al promotiei
2004; Masterand in Studii Europene si Drept Comunitar.
sus
|