Strategia fortei si strategia discursului
ROMULUS BRANCOVEANU
Ne-au mai ramas de
privatizat banii, lumina si apa calda. Cele mai
multe societati de stat fie s-au dat, fie s-au
inchis. Din ce mai e se poate vinde doar jumatate.
Ne mai raman de vandut in principal sectorul
energetic si ultimele doua banci ale statului, BCR
si CEC.
“Cotidianul”, 12-13 martie 2005
Partidele politice romanesti par desprinse
de aceasta lume. Daca citesti ziarele si comentariile,
lupta acestora nu pare sa aiba prea mare legatura cu
interesele, cu ceea ce se intampla in economie, cu
accesul la resurse si la impartirea acestora. Un joc
politic pur, iar undeva, in fundal, luminile si umbrele
realitatii. Partidele din Romania sunt infatisate ca
partide culturale. Ele lupta mai de graba pentru
valori spirituale inalte, decat pentru interese din
aceasta lume. Sunt partide ale unei Weltanshauung
si ale unor idealuri care nu se lasa transpuse in
realitate. Intr-o anumita masura, aceasta descriere nu
este neaparat inexacta. Traim o perioada in care
conteaza promovarea valorilor, asumarea si interpretarea
diferitelor roluri sociale si politice. Status-urile
n-au avut timp sa se constituie si cineva trebuia in
societatea noastra nepregatita pentru schimbare sa-si
asume rolurile care vrand-nevrand trebuie jucate.
Discutiile cu privire la necesitatea unui Partid
popular in Romania o arata. E nevoie de un Partid
popular? Se va gasi un partid politic care sa-si
schimbe denumirea, sa adere, sa se infiinteze s.a.m.d.,
si mai apoi sa faca, plin de convingere, figura cuvenita
pe scena politica. Iar aderentii acestui partid nu vor
intarzia, la randul lor, sa apara si sa se manifeste. Si
nici ca reprezinta ceva rau tot acest teatru. Adaptarea
reprezinta un semn de vitalitate in ecologia
institutionala a schimbarii, iar societatea romaneasca
pare sa fie productiva si in acesti termeni.
Totusi, partidele nu sunt entitatile culturale care par.
Nu trebuie neaparat sa vedem in ideologii falsa
constiinta marxista si instrumentul de manipulare
simetric, pentru a identifica in spatele pretentiilor
inalte, interesele. Conteaza insa forma in care aceste
interese sunt rationalizate si instrumentalizate! Toate
partidele din Romania sunt partide orientate catre
stat. De 15 ani, paradoxul tranzitiei continua sa
fie asezarea statului in centrul schimbarii, deopotriva
ca obiect si instrument al acesteia. Si nu e vorba de
statul politic, care trebuia schimbat si chiar s-a
intamplat sa se schimbe, ci de statul economic,
proprietar al averii nationale, mecanism al gestiunii
acesteia si instrument de reglare a pietei. A fi de
partea statului sau a fi contra statului, a sustine
proprietatea de stat sau proprietatea privata, a vedea
in privatizare sau administrarea colectivista solutia -
chiar intr-un orizont mai larg si chiar intr-o
interpretare care privilegiaza categoria de interes -
n-au fost si n-au cum sa fie optiuni echivalente. Ele
reprezinta mari optiuni sociale care angajeaza nu doar
interesele, ci dimensiunea de adancime, istorica, a
schimbarii. Ceea ce nu inseamna ca diferitele grupuri
care s-au constituit dupa revolutie nu s-au infruptat
din stat cat au vrut si cum au vrut. Coruptie este
numele acestei intersectii intre structurile profunde
ale schimbarii si interesele agentilor politici si
economici care populeaza epoca tranzitiei.
Pentru a legitima starile pe care le-au generat
deopotriva interesele inguste si schimbarile profunde,
doua mari strategii sunt utilizate pe scena noastra
politica: o strategie a fortei si una a
discursului.
Strategia fortei a fost de-a lungul acestei tranzitii
apanajul PSD. Traditional, utilizarea fortei vii
in politica implica ceva legitimator. Forta PSD nu este
forta susceptibila de virtu in sensul
machiavellian, ci forta insidioasa si rumegatoare a
mecanismului repornit al fostului stat comunist. Dorinta
de a se lipi cu totul de stat, pana la confuzie,
aruncarea unui navod gros si greu asupra intregii
societatii au impins, pana acum, de doua ori PSD, in
diferitele lui variante, pana la urma, in afara
guvernarii. Ceea ce nu inseamna ca acest partid nu a
reusit in intentia sa de a trece mare parte din statul
administrativ si economic in contul structurilor care il
sustin si ca aceasta nu are consecinte asupra mersului
societatii noastre. Desi PSD trece, de la ultimele
alegeri, printr-o criza intr-un fel fara precedent, nu a
neutralizat capacitatea sa de revenire. Mecanismul sau
pare, deocamdata, dezarticulat. Are nevoie doar de o
noua ocazie pentru a se pune in miscare si de a macina
in felul sau, scrasnit si masiv, cu masele late, de la
capat, ce a mai ramas de macinat.
Opozitia in diferitele sale variante a utilizat,
dimpotriva, o strategie a discursului. Valori, idealuri,
proiecte, imperative au fost instrumentalizate in jurul
cuceririi puterii si, o data cu aceasta, a facilitarii
accesului la averea si beneficiilor statului. Cu
discursul opozitiei s-a impletit, prin firea lucrurilor,
discursul innoitor al intelighentiei si societatii
civile. Aceasta si explica de ce opozitia a avut
sprijinul acestora, uneori in pofida evidentelor care
indicau nu doar slabiciunea politica, ci si neadecvarea
unora dintre fortelor care mizau pe economia de piata si
societatea democratica. Cu atat mai puternic este acest
discurs astazi. Coalitia aflata la guvernare utilizeaza
aceasta strategie discursiva bazata pe valori
radicalizate de pragmatismul lui Basescu, din nou, in
directia legitimarii. Faptul ca primul gest
administrativ al noului presedinte a fost innoirea
conducerii Institutului Cultural Roman este
semnificativ. Generatorii si teoreticienii discursului
legitimator al opozitiei democratice dispun prima
oara de un acces larg si direct la alte resurse decat
onorabilitatea publica, sudandu-se administrativ cu cei
aflati la putere. Cam aceeasi intentie legitimatoare o
au si propunerile de declarare a averilor cetatenilor,
lupta anticoruptie, impozitul de 16%. Noua putere
satisface cerintele clamate in discursul public. Ea a
sesizat importanta valorilor in stabilizarea intereselor
si procedeaza ca atare. Faptul ca George Copos, un
reprezentant al castigatorilor tranzitiei, mijloceste
aceasta aderenta la discursul emancipator al democratiei
si economiei de piata ar putea sa anunte un nou inceput:
valori si interese pe acelasi plan, o societatea
dispunand de establilishment capabil sa asigure
circulatia elitelor fara sincope si zdruncinari sociale.
ROMULUS BRANCOVEANU - Doctor in filosofie. Preda
filosofie politica si filosofia istoriei la Facultatea
de Filosofie, Universitatea din Bucuresti.
sus
|