Paradoxurile tolerantei si limitele justificarii
politice*
*
Camil-Alexandru Parvu, The Paradoxes of Toleration.
Political Justification and Its Limits, Editura
Politeia-SNSPA, 2004
Despre liberalism si tensiunile
ideologiei sale
Pentru un scurt istoric al ideologiei liberalismului,
aflam inca din 1976 din cartea expozitiva a lui D.J.
Manning, Liberalism1, ca traseul
impunerii cel putin a titulaturii daca nu si a
ideologiei liberale isi are originea in practica rebela
si contestatara a membrilor cortesurilor spaniole –
numiti liberales – din 1810-1811. Privit la
inceput ca o atitudine straina, liberalismul s-a impus
in Anglia abia in 1879, odata cu aparitia ziarului de
succes The Liberal. Acestui moment i-a urmat o
perioada in care opiniile politice ale multor ganditori
europeni, precum Wilhelm von Humboldt, Benjamin
Constant, Alexis de Tocqueville si John Stuart Mill,
aveau un puternic caracter liberal, fiind asociate
totodata cu o traditie intelectuala de o inalta
distinctie. Iata astfel depasite momentele nesigure ale
insuccesului probabil al liberalismului de la inceputul
secolului XIX, din care retinem, odata cu autorul,
interventia din Anglia a politicii Tory2,
care folosea pentru prima data in 1816 termenul
“liberal”, pentru a desemna un abuz, dar si esecul din
1922 al primului ziar The Liberal, fondat de
Byron, Shelley si Hunt, sau modul in care Franta se
raporta la liberalism ca la o amenintare la adresa
incercarii de restabilire a ordinii in Europa
post-napoleoniana.
Odata impus ca traditie intelectuala, liberalismul, al
carui parinte ramane John Stuart Mill, a incercat in
permanenta sa isi legitimeze propriul tip de discurs, sa
isi justifice sustinerea propriilor convingeri legate de
realizarea, prin apelul la constiinta si ratiune, a unei
ordini universale echilibrate afirmand limitele puterii
politice, de realizarea libertatii individuale si nu in
ultimul rand de o maniera personala de a concepe o
ordine statala bazata pe o guvernare populara,
democratica. Primele incercari de legitimare a noii
traditii s-au concretizat in apelul la predecesori,
minti luminate ale trecutului, care, fara sa fi
apartinut unei scoli de gandire, se presupuneau a fi
trasat linii directoare cu un profund caracter liberal.
Acest apel la scriitori precum Locke, Montesquieu sau
Adam Smith avea menirea de “a ilumina o stare a mintii”
in vederea “formarii unei constiinte de sine a
liberalului”3. Nici pana astazi, provocarea
justificarii de sine a discursului de tip liberal nu a
incetat sa fie la fel de incitanta; intelectualii
liberali angajati in confruntari ideologice trebuie inca
sa isi legitimeze convingerile in fata asalturilor
criticismului din ce in ce mai puternic si mai
constrangator. Latura iluminista a liberalismului a fost
cea care in cea mai mare parte a supus intreaga doctrina
unei vulnerabilitati inerente din punct de vedere
teoretic in fata atacurilor percutante ce vizau
caracterul iluzoriu al individualismului,
egalitarismului, meliorismului sau universalismului –
continuturi ideologice cheie ale liberalismului clasic.
A existat poate de la inceput un mare risc pentru
liberalism: acela ca frizand utopia, candva, prin
rigiditate ideologica, sa o si atinga. Postuland cumva
aprioric limitele guvernarii si prescriind lista
drepturilor si libertatilor umane fundamentale ,
liberalismul s-a erijat intr-o doctrina politica cu un
caracter mult prea abstract, ce excludea complexitatea
realitatii sociale si istorice. Interesat cu precadere
de stabilirea rolului si limitelor interventiei statului
si a reglementarii pietei si vietii private de catre
acesta, liberalismul s-a ridicat ca o seducatoare
constructie moderna fondata pe principii universale
simple cum sunt cele de libertate si egalitate, in care
idealul urmarit era cel al realizarii statului neutru
(din punct de vedere al atasamentelor morale si a
impunerii oricarei idei a binelui general) si minimal
(din punct de vedere al reglementarii laturii economice
– interventie minima in jocul pietei libere). Atacurile
si atitudinile contestatare nu au intarziat sa apara,
punand accentul in primul rand pe caracterul conflictual
al doctrinei liberale, care incerca sa impuna (fiind
astfel inca tributara teoriei rawlsiene a drep-tatii) o
viziune rationala despre ceea ce este drept separat de
orice conceptie despre bine (“iluzia legalista”). Dar cu
greu se poate imagina o societate sau un grup de
minoritati sau interese fara atasamente religioase,
morale sau de orice alta natura. De aici imanenta
caracterului conflictual al liberalismului: instituirea
de limite si distinctii exclusive nu se poate aplica
fara rest unei varietati a stringentelor sociale si
politice.
O astfel de critica a venit atat din partea unor
comunitarieni si multiculturalisti mai ferventi cat si a
unor conservatori, dand seama de imposibilitatea unei
astfel de abstractiuni, precum neutralitatea statului,
certificata in primul rand de gradul ei crescut de
irealitate. Astfel de critici au impus direct sau
indirect depasirea acestui model fundationalist catre
unul mai realist, mai modest4, conectat la
realitatea sociala si politica diversa, fara pretentii
de a impune un regim universal, ideal si rational5.
Totusi, idealul unei libertati cat mai mari, al unei
libertati care, dupa formula lui Mill, nu poate fi
limitata decat atunci cand o mai mare libertate a unora
ar face rau altora, ramane unul din scopurile
umanitatii. De aceea liberalismul a castigat majoritatea
bataliilor, atat teoretice cat si pragmatice (politice),
fiind totodata asociat cu foarte generoasa idee a
tolerantei6, despre care John Gray spunea ca
“a contribuit imens la bunastarea umana”, fiind “o
realizare ce nu poate fi pretuita indeajuns”, “ideal al
modernitatii timpurii” de care nu ne vom putea dispensa
chiar daca “idealul de toleranta pe care l-am mostenit”
este falimentar atunci cand el face obiectul unei
filosofii al carei ideal este “consensul rational asupra
celui mai bun mod de viata”, si nefalimentar atunci cand
“reprezinta convingerea ca oamenii pot trai bine in
moduri variate”7 (toleranta ca modus
vivendi – idee specifica liberalismului modest).
O noua provocare: paradoxurile tolerantei
si limitele justificarii politice
In centrul atentiei filosofiei politice din spatiul
anglo-saxon a ultimului deceniu s-au aflat in continuare
disputele liberal-comunitariene si multiculturaliste,
din ce in ce mai interesate de problema democratica a
dreptului la diferenta si a apararii identitatii in
societatile multiculturale, care au pus un mult mai
pronuntat accent pe tensiunile interne ale ideologiei
liberale (universal vs. particular, abstract vs. concret
etc.), tensiuni ce nu au incetat sa apara nici dupa
aparitia Liberalismului politic al lui Rawls din
anii ’80.
In introducerea lucrarii sale, Rawls insusi recunostea
“problema majora” a scrierii sale anterioare, O
teorie a dreptatii (A Theory of Justice), ca
fiind “lipsa de realism a ideii de societate bine
ordonata, asa cum apare ea in Teorie”8.
Construita ca o alternativa la tipul predominant
utilitarist de abordare a filosofiei morale din spatiul
anglo-saxon, O teorie a dreptatii readucea in
centrul atentiei traditia contractului social in spatiul
teoretic al unei indistincte abordari a filosofiei
morale si politice, fiind astfel mult mai interesata de
o aproximare a opiniilor despre dreptate si mai putin de
caracterul complex al realitatii sociale.
Liberalismul politic (Political Liberalism)
avea insa sa recunoasca faptul ca “o societate
democratica moderna este caracterizata nu doar de
pluralismul doctrinelor religioase, filosofice si morale
comprehensive, ci si de pluralismul unor doctrine
incompatibile, dar totusi rationale si comprehensive”9.
Se facea astfel transferul de la influenta doctrina a
dreptatii ca echitate (“cea mai potrivita baza pentru
institutiile unei societati democratice”10,
dar si cea mai nerealista) la teoria consensului prin
suprapunere (tributara inca unui ideal clasic al
tolerantei liberale bazate pe cautarea consensului
rational asupra celui mai bun mod de viata11),
teorie la fel de influenta si la fel de controversata.
Apriorismul si universalismul liberal au ramas si aici o
problema, generand in continuare provocatoare
paradoxuri.
Aparitia salutara in spatiul romanesc a lucrarii The
Paradoxes of Toleration. Political Justification and Its
Limits12, a lui Camil-Alexandru Parvu,
aduce in aten-tia publicului de specialitate acest
intreg context problematizant al doctrinei liberale,
axandu-se cu precadere pe cea mai influenta si dezbatuta
problema: cea a tolerantei liberale si a paradoxurilor,
si astfel si a implicatiilor teoretice, pe care le
genereaza.
Cu un pronuntat caracter didactic13, lucrarea
se constituie intr-o expunere transanta a celor mai
importante dispute contemporane din spatiul anglo-saxon,
dispute ce au in vedere direct sau indirect
dificultatile teoretice ale universalismului si
normativismului liberal, saracia conceptiei liberale
privind persoana, autonomia personala si problema
legitimitatii in ceea ce priveste politicile tolerantei
si ale impunerii ca standarde ale justificarii
legitimitatii politice a unor principii liberale.
Astfel, inca din introducere suntem avertizati asupra
faptului ca tinta studiului este clarificarea unor
tendinte de baza ale idealului justificarii politice, ca
ideal pentru care pledeaza in genere liberalismul14,
pastrandu-se totodata in-trun raport de neutralitate
fata de teoriile angajate in disputele consacrate si
expuse ca atare aici.
Premisa majora de la care porneste constructia
stratificata si complexa a relatarii lui Camil-Alexandru
Parvu este data de intelegerea liberalismului
contemporan ca preocupare pentru cerintele normative ale
dreptatii si pentru justificare legitima a institutiilor
si principiilor politice. Ea este totodata o premisa de
demonstrat, neutralitatea autorului nemaifunc-tionand in
aceasta privinta. Capitolele acestei carti sunt generos
dedicate sustinerii interpretarii potrivit careia
liberalismul contemporan este definit ca teorie politica
centrata pe discursul (sustenibil) de justificare
politica.
Liberalii15 impartasesc un angajament central
fata de justificarea politica, exprimata in diferite
forme, de la clasica prezumtie formulata in favoarea
libertatii si cerinta ca orice impunere coercitiva sa
fie justificata, pana la interpretarile contemporane in
care ratiunea publica – elaborata in termenii oferirii
mutuale de ratiuni pe care cetatenii rationali si
rezonabili, vazuti ca liberi si egali, le-ar putea
accepta – semnaleaza un ethos distinctiv liberal al
justificarii16.
De aici inainte metodologia expunerii urmeaza un tipar
argumentativ care leaga intr-o maniera personala17
problema paradoxului tolerantei de demonstrarea
limitelor justificarii politice. Recunoscand problema
clasica a liberalismului de a se fi centrat pe principii
normative abstracte ale dreptului si ale justificarii
acestor principii in raport cu agenti rationali si
rezonabili implauzibili in contextul complexitatii si
pluralismului societatilor contemporane (tensiunea
ideologica inerenta liberalismului, subliniata inca din
deschiderea acestei prezentari), Camil-Alexandru Parvu
isi centreaza demersul pe una din consecintele acestei
tensiuni: paradoxul moral al tolerantei liberale. Dupa
ce il prezinta la inceputul capitolului al II-lea intr-o
forma consacrata (in interpretarea Susanei Mendus), C.A.
Parvu reconstruieste acest paradox in dimensiunea sa
politica, obtinand astfel cel pu-tin doua paradoxuri ale
tolerantei liberale: cel moral si cel politic. Cel de-al
doilea va sta cu precadere la baza demersului intregii
carti de a arata limitele inerente ale proiectului
liberal al justificarii politice in spatiul public.
Asumptia initiala, conform careia toate teoriile
liberale sunt angajate fata de o conceptie a
legitimitatii politice ce presupune o stransa legatura
intre justificarea autoritatii politice si acceptarea ei
pe baza unui numar de fundamente normative si cerinte
procedurale (circumscrise sub influenta
Liberalismului politic al lui Rawls ideii de ratiune
publica – public reason), este sustinuta indirect
inca din prima parte a cartii, prin prezentarea
conceptuala a tuturor termenilor implicati in analiza
(autoritate, autoritate politica, legitimitate politica,
justificare publica, consens, cooperare, etc.). Catre
finele celui de-al II-lea capitol, aceasta asumptie va
fi direct legata de discutia privind paradoxurile
tolerantei si astfel de limitele justificarii politice
in spatiul public.
Primul capitol are exclusiv o functie metodologica de
prezentare si rafinare a terminologiei si a
distinctiilor conceptuale implicate in analiza. Se poate
intrevedea (asa cum am mai spus) directia in care se
indreapta analiza, dar nu aceasta este importanta aici,
ci clarificarea terminologica. Cel de-al doilea capitol
insa ne introduce in problematica analizei expunand mai
intai circumstantele, obiectul si tipurile de argumente
aduse in sprijinul acesteia, apoi dificultatile
constructiei teoretice privind autonomia individului si
doua critici consacrate (Charles Taylor si Marion Young)
ale proiectului liberal, critici venite din spatiul
sustinatorilor multiculturalismului si a politicilor
diferentei, iar in cele din urma sa discute problema
limitelor justificarii politice.
Paradoxul tolerantei, in versiunea sa morala,
incapsuleaza in continutul sau ideologic perplexitatea
de a tolera, acolo unde exista un dezacord moral, si
acte care sunt vazute ca rele. Acestea, desi nu ar
trebui sa existe, sunt totusi supuse exigentei
“pretentiei obiectivitatii incorporata in sensul tare al
tolerantei”18 de a fi considerate “bune de
tolerat”. Astfel, situatia paradoxala este aceea in care
toleranta pare sa implice susti-nerea unui rau moral,
iar dificultatea conexa a justificarii este aceea ca
argumentele tolerantei trebuiesc expuse fara astfel de
sustineri unor grupuri sau persoane profund atasate unui
sistem moral sau religios. Versiunea politica dimensiune
extinsa a acestui paradox presupune pretentia tolerarii
actelor intolerante sau non-tolerante, si astfel
dificultatea tolerarii unor acte ce contrazic chiar
idealul tolerantei. Problema este, la acest nivel, cea a
coerentei interne a actului justificativ ce pune in
discutie problema tolerarii minoritatilor in cadrul
minoritatilor (problema asimetriei justificative,
tratata la finele capitolului II). Aceasta noua
dimensiune pune in discutie o problema mult mai
delicata, anume cea a intolerantei practicilor liberale
ale tolerantei (problema pe care totusi autorul o
dezavueaza inca din primele pagini ale introducerii,
cand afirma ca o astfel de ipoteza nu a putut fi
demonstrata, iar forta de atractie a liberalismului ca
teorie politica normativa si meritele sale evidente in
aceasta directie nici nu lasa sa se intrevada
posibilitatea demonstrabilitatii ei) fata de grupuri,
minoritati si persoane care se bucura totodata de
dreptul la autonomie si la exprimarea propriei
identitati cu toate atasamentele pe care le presupune
acesta. De aici imanenta limitelor conceptuale ale
oricarei justificari egalitariene, universaliste a
tolerantei19.
Plasarea in interiorul dezbaterii privind posibilitatile
si dimensiunile justificarii politice a autoritatii a
celor mai noi si provocatoare raspunsuri venite din
partea sustinatorilor multiculturalismului si ai
“politicilor diferentei” ocupa o preponderenta parte in
economia prezentarii si clarificarii dilemelor actuale
al liberalismului politic, unde diferitele pozitiile si
contrapozitiile expuse si-au gasit terenul fertil al
liberalismului rawlsian, dar si al unor practici
politice concrete ce fac din ce in ce mai mult uz de
tipul de discurs justificativ liberal (cf. cazul recent
al Frantei privind problema afisarii ostentative a
identitatii in spatiul public, caz care este abordat si
in cartea prezentata aici, sau al Angliei, din ce in ce
mai mult adepta a multiculturalismului si a “politicilor
diferentei”).
Ca demers de clarificare, The Paradoxes of
Toleration… aduce in spatiul romanesc al
preocuparilor pentru filosofia politica febrilitatea
celor mai controversate si recente dispute din spatiul
liberalismului politic anglo-saxon, inca tributar lui
Rawls. Lucrarea reuseste sa isi mentina echilibrul si
neutralitatea fata de interpretarile expuse, desi i se
poate decela izul usor conservator care se plaseaza
critic fata de discursuri dominante convergente sau
divergente. Oricum, pentru o mult mai buna intelegere a
teoriilor rawlsiene si a paradigmelor si dificultatilor
pe care le-a generat in cadrul liberalismului politic
contemporan, cartea lui C.A. Parvu sta ca o importanta
marturie, cel putin la noi unde aceste dispute nu prea
ajung sau atunci cand ajung deja si-au pierdut
febrilitatea.
Izabella GHITA
NOTE
1 D.J. Manning, Liberalism, Londin,
J.M. Dent & Sons LTD., !976, pp.9-10.
2 Aceasta era o viziune politica de tip
patriarhal, aflata in conflict inca din 1680 (anul unei
puternice crize politice determinata de posibilitatea
unei eventuale succesiuni catolice la tronul Angliei, cu
care mentalitatea Tory, invederat protestanta si
traditionalista, nu era de acord) cu gruparea rivala
Wing. Cf. pentru asocierea acestui eveniment istoric cu
evolutia gandirii liberale si A.P. Iliescu, “John Locke
si idealul modern al unei vieti fondate pe reguli”,
prefata la editia romaneasca a celui de-Al doilea
tratat despre carmuire al lui J. Locke, Nemira,
1999.
3 Ibid, p.10.
4 Este vorba in speta de liberalismul modest
sau umanist al lui John Gray, Sir Isaiah Berlin, Michael
Oakesott etc.
5 Uneori este bine de citit acest “rational”
in sensul in care liberalismul avea drept subiecti
indivizi rationali abstracti, subiecti ideali din punct
de vedere epistemic, capabili de decizii rationale
etalon.
6 In Istoria intelectuala a
liberalismului. Zece lectii (in editia romaneasca
trad. rom. Mona si Sorin Antohi, Bucuresti, Humanitas,
1992) Pierre Manent afirma ca liberalismul a aparut ca
solutie la grava criza europeana determinata de violente
si intolerante razboaie religioase. Ca o consecinta a
invatarii lectiei intolerantei, liberalismul se naste
din nevoia tolerarii, din nevoia consensului si astfel a
pacii.
7 John Gray, Cele doua fete ale
liberalismului, trad. rom. Alina Doica, Polirom,
2002, p.9.
8 John Rawls, “Introduction”, in Political
Liberalism (Columbia University Press) 1993.
Traducerea pasajelor prezentate aici apartine lui Mihai
Dudas, Mihail Mate si Vasile Mitu (John Rawls,
Liberalismul Politic, editura Sedona, 1999) p. IX.
9 Ibid, p. X.
10 Ibid, p. IX.
11 Realizat aici prin exersarea
rezonabilitatii in vederea reconcilierii institutionale
a diferitelor moduri de viata.
12 Camil-Alexandru Parvu, The Paradoxes of
Toleration…, Politeia – SNSPA, 2004.
13 Lucrarea, fiind rodul cercetarilor facute
de autor la Oxford, intr-un program de studii in teorie
politica, poarta amprenta cerintelor academice cel putin
sub aspectul formal al constructiei metodologice.
14 Ibid., p. 12.
15 Cei asupra carora se va opri in mod
special cartea sunt: John Rawls, Joshua Cohen, Brian
Barry, Ronald Dworkin etc., motivatia fiind implicit
aceea ca acesti autori sunt dintre cei mai importanti
teoreticieni ai discursului justificarii politice.
16 Ibid, pp. 12-13.
17 In liberalismul politic traditional
problema tolerantei a fost de la inceput legata de
demersurile justificative. Maniera personala de aici
pastreaza aceasta legatura clasica pentru a o pune, in
latura ei negativa, in urmatoarea conjunctie: daca
toleranta traditionala a liberalismului fata de
minoritatile si grupurile a caror drepturi la exprimarea
identitatii nu mai pot fi demult neglijate este limitata
atunci si discursul de justificare politica ce are in
vedere cel putin sustinerea tolerantei este si el
limitat.
18 Apud Susan Mendus, citata de C.A. Parvu,
in The Paradoxes of Toleration..., op. cit.,
p.15.
19 Una din speculatiile autorului este aceea
ca odata inteles acest mecanism al paradoxului
tolerantei democratice, este usor de gasit ceva care
sa-i corespunda in spatiul discursului democratic, anume
situatii perplexante in care sunt extinse garantii si
oportunitati democratice la clase si partide politice
tolerate, dar care actioneaza tocmai impotriva acestor
beneficii. De aici dubla sarcina a oricarui demers
justificativ in interiorul societatilor deopotriva
democratice si liberale.
sus
|