Lupta pentru barbatia pierduta
MIHAELA RAILEANU
This paper offers a better
understanding of the last events of our world, after
the terrible shock which was September 11th, from
two points of view: the necessity of “the men in
job” to prove to be “real men”, and the necessity of
the USA to reinforce its masculine power over the
world. The problem is not how strong or weak is a
certain American president. The real problem is the
struggle over the role of the United States in the
post-Cold War world. This role could be a more
masculine behaviour, or a feminine one.
The discovering of the vulnerability, caused by
September 11, had a major impact on US policy.
Confronted with this new situation, America’s choice
was made: war was declared against global terrorism.
If war represents male control, then the USA option
for war was correct. It was a masculine choice. The
USA could not afford a feminine/pacifist behavior
after September 11th, no matter the price.
The conclusion of this paper is a paradox: the most
important security function is not to defend
ourselves from an external enemy, but “to find a
real enemy”. The problem is that the USA are in the
situation now to invent an enemy, just because they
are too scared about a repetition of the September
11, and because they need to reinforce and
demonstrate their force/masculinity. This could be
an explanation for the last war over Iraq, this
could be a good explanation for the potential
targets of the American masculine power, especially
now, when George W Bush won the American elections
for a second mandate.
Nimic nou sub soare: evenimentele care au
avut loc in cateva puncte fierbinti de pe glob1
au aratat, fara nici o indoiala, ca reputatia lui
William J. Clinton, ca lider al lumii in perioada
1992-2000, a fost in declin constant2. Acest
lucru nu surprinde, date fiind asteptarile fata de
Liderul Mondial, asa cum au fost ele formulate de
predecesorii lui Bill Clinton, cu inclinatia lor spre
masculinitatea evidenta, o trasatura cu care publicul
american a fost obisnuit de decenii. Din cauza faptului
ca politica sa externa a fost criticata ca fiind
nesigura si neinspirata, Bill Clinton a fost considerat,
din punctul de vedere al procesului de decizie politica,
un presedinte slab, cel putin pentru istoria recenta a
SUA. Aceasta concluzie are legatura cu nesiguranta
Americii in ceea ce priveste puterea ei asociata
masculinitatii, un subiect actual dintotdeauna pentru
America3.
In cartea sa4, Kristin Hoganson isi manifesta
ingrijorarea din cauza “idealurilor militante ale
barbatiei”, invatate si repetate de-a lungul vietii.
Problema devine si mai serioasa daca transferam aceste
idealuri ale masculinitatii in sfera politicii externe
la inceput de mileniu trei. La o analiza superficiala a
politicii externe americane descoperim un adevar
indiscutabil: politica externa a SUA este atent
controlata de presedinte si de Congres, o adevarata
dezbatere publica (feminista) fiind practic inexistenta.
Punctul de vedere feminin lipseste cu desavarsire.
Prin aceasta lucrare nu se intentioneaza o analiza
completa a luptei globale impotriva terorismului, a
motivatiilor terorismului, a radacinilor sau
observatiilor psihoanalitice a celor aflati la putere.
Prin aceasta lucrare nu se intentioneaza oferirea unei
abordari feministe asupra conflictelor militare. Aceasta
lucrare ofera o mai buna intelegere a scenei
internationale dupa momentul 11 Septembrie 2001, din
doua perspective. Prima ar fi necesitatea celor de la
putere de a se dovedi barbati adevarati. A doua este
necesitatea ca SUA sa-si consolideze puterea masculina
asupra lumii. Problema nu este cat de puternic sau de
slab este unul sau altul dintre presedintii americani.
Importanta este lupta pentru rolul SUA in epoca post
Razboi Rece. Fiind singura superputere ramasa, din punct
de vedere militar, economic si nu numai, se pune
intrebarea daca SUA vor fi un manager benign in
conflictele internationale, intervenind doar in cazul in
care anumite zone fierbinti necesita forte
internationale de mentinere a pacii. Cealalta
alternativa ar fi ca SUA sa modeleze lumea in asa fel
incat sa preintampine aparitia unei natiuni
competitoare, hotarand cum sa fie statele guvernate, si
controlandu-i pe cei care au influenta regionala sau
internationala. Aceasta a doua alternativa poate fi
considerata o atitudine mai masculina decat prima.
Din acest punct de vedere, in istoria recenta a SUA,
administratia Clinton a avut un rol managerial: a
intervenit numai atunci cand SUA ar fi pierdut din
credibilitate si putere in fata aliatilor traditionali
daca n-ar fi facut-o. Dar cand George W. Bush a castigat
primul mandat de presedinte, in 2000, a fost imposibil
ca analistii sa spuna ce fel de politica externa va
promova presedintele, in principal din cauza ca lui Bush
Jr. ii lipsea experienta in acest domeniu5.
Cei mai multi analisti considerau atunci ca Bush Jr.
avea sa calce in politica externa pe urmele tatalui sau,
jucand rolul unui manager dur al crizelor
internationale, ori de cate ori acestea ar fi aparut. In
ciuda discursului din campania electorala, ocazia
aceasta avea sa apara la 11 Septembrie 2001, fiindca SUA
nu-si putea permite sa piarda puterea renuntand la
superioritatea avuta in plan international, si din cauza
gandului ca un alt 11 Septembrie ar putea sa se repete
oricand, consecintele fiind greu de imaginat.
La 11 Septembrie 2001 SUA au fost atacate de catre un
inamic din afara, un inamic global. Pierderile umane
suferite intr-o singura zi reprezinta echivalnetul a
trei Pearl Harbour, sau o optime din numarul victimelor
Razboiului din Vietnam. Atacurile teroriste au vizat
civili si cladiri civile cu valoare de simbol pentru
puterea nationala si internationala a SUA: Pentagonul,
centrul puterii militare; World Trade Center, centrul
puterii economice. Daca n-ar fi fost curajul pasagerilor
zborului 93 al United Airlines, un alt atac ar fi vizat
si Casa Alba, centrul puterii politice al SUA si nu
numai6.
Momentul atacurilor a fost si el mai mult decat bine
ales, intr-un moment in care dezbaterea majora in
relatiile internationale se focalizase pe unipolaritatea
lumii, datorata hiperputerii americane. Lovind WTC si
Pentagonul, teroristii au atacat nu numai niste cladiri,
au facut mai mult decat atat, au pus sub semnul
intrebarii valorile traditionale, ordinea morala care
domina, sau ar trebui sa domine lumea. Intr-o lume
morala, morala apartine celor de la putere. Cine sunt
cei de la putere?
Exista o ierarhie naturala a moralitatii, bazata pe
forme ale puterii. Cea mai conservatoare ierarhie este
aceasta: Dumnezeu este superior omului, barbatul este
superior naturii, barbatul este superior femeii, adultii
sunt superiori copiilor, iar America este superioara
celorlalte natiuni. Este usor de observat nu numai rolul
central al barbatului in aceasta ierarhie, ci si faptul
ca America joaca, fata de restul lumii, rolul pe care il
joaca barbatul fata de femeie si natura. Fara a risca sa
simplificam analiza, se poate spune ca intr-o lume
unipolara America joaca rolul tatalui (al barbatului) in
familia tuturor natiunilor7. Natiunea lider,
cea care isi asuma acest rol, trebuie sa-si mentina
locul intr-o ordine morala, trebuie sa fie puternica si
sa-si pastreze suveranitatea si hegemonia. Este imoral
ca natiunea care si-a asumat rolul de lider sa renunte
la aceasta autoritate, acest lucru putand fi considerat
ca o renuntare la barbatie8.
Pentru Arthur Brittan, masculinismul este ideologia care
justifica si naturalizeaza dominatia masculina. Este
ideologia patriarhatului. Masculinismul pleaca de la
diferentele dintre barbati si femei, considera
heterosexualitatea normala, accepta diviziunea sexuala a
muncii si tolereaza rolul dominant si politic al
barbatilor in sfera privata si publica. Genul nu este
negociabil9. Realizarile, gandesc barbatii,
se masoara in productivitate, resurse si control, toate
rezultate ale actiunii directe. In lumea occidentala,
importanta increderii in sine si actiunea individuala
sunt lucruri sistematic repetate in educatia baietilor.
A fi cu adevarat barbat inseamna nu numai incredere in
sine si autocontrol. Mai inseamna control asupra altora
si control asupra resurselor10.
Acest concept al masculinitatii se aplica si statelor in
sfera internationala, nu numai barbatilor in mediu
privat. Descoperirea vulnerabilitatii Americii la 11
Septembrie 2001 a avut un impact major asupra politicii
externe a SUA. America a descoperit atunci ca poate
pierde putere, ca are o putere coercitiva redusa, ca
poate fi atacata de alte forte devenind victima, un rol
asociat prin excelenta feminitatii. Pentru ca a pierde
forta pe scena internationala inseamna de fapt pierderea
respectului celorlalti actori, inseamna posibilitatea de
a fi condus de altii, inseamna pierderea rolului de
lider mondial. SUA a invatat, cu ocazia atacurilor
teroriste din 11 Septembrie, ca teritoriul american nu
se afla in afara procesului de globalizare, ca
globalizarea poate avea consecinte tragice chiar si
pentru americani. A fost sfarsitul exceptionalismului
American, sfarsitul puterii lor globale. Cineva
indraznise sa se ridice impotriva puterii SUA, impotriva
Tatalui sau impotriva puterii Barbatului,
mai mult, indraznise sa-i provoace.
Confruntata cu o asemenea situatie fara precedent
America avea de ales intre doua posibile atitudini.
Prima era ca, dat fiind faptul ca lumea era mai plina de
primejdii decat se crezuse, SUA trebuia sa se protejeze
mai bine11. Singura problema era ca o
asemenea atitudine putea conduce la o criza si mai
profunda. A doua posibila atitudine era urmatoarea:
vulnerabilitatea demonstrata trebuia sa faca SUA sa dea
importanta mai mare criticilor din exterior, sa faca un
efort sa inteleaga mai bine aspiratiile altor oameni, sa
distinga intre teorie si practica, sa vada cum este
perceputa America din exterior.
In primele ore dupa atacuri a fost imposibil de spus
care va fi atitudinea adoptata de SUA. Presedintele era
mutat de la o locatie secreta la alta, iar presa vorbea
despre cat de importanta ar fi intoarcerea presedintelui
la Washington. Nu fara un motiv precis: plimbarea
secreta a presedintelui cu avionul putea sa insemne
pentru restul lumii ca presedintele Bush era slab, ca ii
era frica, si, ca o consecinta fireasca, America este
slaba in fata unei primejdii, oricare ar fi fost ea.
Presedintele trebuia sa se dovedeasca a fi un barbat
adevarat. Sa fie barbat, si extrapoland logica, a fi un
bun presedinte inseamna, pentru majoritatea oamenilor,
sa fii puternic, dur, chiar agresiv atunci cand
securitatea ta si a tarii sunt in pericol. Cert este ca
noi rareori asociem politica si raspunsurile militare cu
masculinitatea agresiva. Adesea uitam ca razboaiele,
crimele de razboi si violurile din timpul conflictelor
militare sunt facute de barbati. Este dificil de gasit o
relatie logica intre masculinitate si politica militara
si externa a unei anumite tari, dar nu imposibil. Mai
mult decat atat, termenii de politica externa si
militara nu sunt nici ei foarte clar definiti atunci
cand avem in vedere SUA sau oricare alta tara12.
Pentru o mai buna intelegere a acestei problematici, ar
fi utila referinta la articolul “Masculinity as Foreign
Policy Issue”13. Autoarea, Cynthia Enloe,
accentueaza faptul ca dorinta politicienilor de a parea
mai duri decat sunt este motivul pentru care Pentagonul
are o influenta accentuat masculina asupra politicii
externe americane14.
Intrebarea ce legatura exista intre construirea
identitatilor de gen si politica masculinitatii este
complexa. Charlotte Hooper15 reformuleaza
aceasta intrebare: cum pot perspectivele asupra
politicii masculinitatii si masculinismul sa lumineze
intelegerea noastra asupra politicii internationale? Mai
precis, ne concentram asupra relatiilor dintre unele
aspecte ale masculinitatii hegemonice si Relatiile
Internationale la un nivel simbolic, dar nu si asupra
practicilor din Relatiile Internationale per se. Ne
focalizam doar asupra rolului simbolic, in incercarea de
a lega “the politics of culture” cu genul si disciplina
Relatiilor Internationale.
Opinia analistilor este ca exista o discrepanta intre
rolul semnificativ pe care politica internationala il
are in producerea identitatilor, inclusiv a celor de
gen, si relativa absenta a discutiilor asupra
identitatilor in disciplina Relatiilor Internationale.
Se spune adesea ca Relatiile Internationale sunt de fapt
o lume dominata de barbati, o lume influentata numai de
capacitatile, puterea si obisnuintele lor16.
Hooper merge mai departe, facand critica Relatiilor
Internationale masculinizate prin intermediul
atitudinilor actorilor-jucatori, si in acelasi timp ea
studiaza rolul pe care Relatiile Internationale il au in
conturarea, definirea si legitimarea masculinitatii.
Analiza ei sofisticata demonstreaza ca notiunile
masculine domina Relatiile Internationale, si ca
Relatiile Internationale joaca un rol semnificativ in
crearea si mentinerea identitatilor masculine. Hooper
foloseste chiar conceptul de “masculinitate hegemonica”,
un termen asociat elitei, puterii barbatului alb
occidental, prin comparatie cu masculinitatea
“feminizata”, reprezentata de barbatii saraci,
neoccidentali, de culoare, sau gay. Dincolo de toate
aceste consideratii pur teoretice, intr-un final America
a ales: a fost declarat razboi global impotriva
terorismului. Este aceasta optiune o decizie normala de
politica externa pentru o tara ca SUA? Daca luam in
considerare faptul ca pacea nu este posibila intr-o
societate patriarhala, o societate care recunoaste numai
legea facuta de tati / barbati, raspunsul ar putea fi
pozitiv17.
In consecinta, dominatia masculina este cu atat mai
evidenta in razboi, razboiul nefiind altceva decat un
joc competitiv cu agresori si victime, invingatori si
invinsi. Barbatii sunt socializati pentru autoritate si
responsabilitate mai mult decat pentru grija si
dragoste. In timp ce in plan real oamenii nu se prea
incadreaza in aceste idealuri de gen, existenta acestui
sistem de intelesuri ne afecteaza/influenteaza pe toti.
Un barbat care plange usor nu poate convinge lesne ca
este totusi un barbat dur. In mod conventional,
feminitatea si masculinitatea sunt considerate ca fiind
naturale, nu create. Totusi, astazi este evident nu
numai ca ele sunt create, dar sunt si surprinzator de
usor de perpetuat. Singura necesitate ar fi exercitiul
zilnic al puterii. Puterea este cea care influenteaza
aceste relatii, mai ales Relatiile Internationale.
Interactiunile dintre natiuni sunt vazute ca fiind de
fapt o perpetua competitie, fiecare tara incercand sa
fie mai puternica decat toate celelalte. Este o lume in
care domina anarhia si autoapararea, o lume in care
fiecare semn de slabicine poate fi fatal. Si ca urmare a
acestei viziuni asupra lumii, lumea insasi este vazuta
ca o tipica sfera masculina. Numai barbatii, nu femeile
si nici copiii, sunt capabili sa ia deciziile cerute in
planul relatiilor internationale. Intr-o lume
patriarhala periculoasa, se asteapta ca barbatii si
femeile sa se comporte in opozitie, dar complementar. Un
barbat adevarat ar deveni, intr-o astfel de lume,
protector. Isi va ascunde propriile temeri si va pasi in
fata pentru a-i apara pe cei mai slabi decat el, copiii
si femeile, si prin consecinta tara, daca respectivul
barbat este presedinte18. In aceste conditii,
in aceasta lume periculoasa operam cu notiuni ca
“masculinitate” sau “feminitate”, iar ideile despre
masculinitate trebuie sa fie perpetuate pentru a
justifica riscurile politicii externe.
Prin urmare, daca razboiul reprezinta controlul
masculin, atunci, optiunea SUA pentru razboi a fost
corecta. A fost o alegere masculina, fiindca pana si
notiunea de natiune este masculina19.
Barbatii sunt programati sa fie agresivi si gata sa
recurga la violenta20 prin dezvoltarea
capacitatii de a o utiliza cu persoanele egale lor21.
Numai femeilor le este permis sa-si arate teama de
violenta. Baietii sunt invatati sa-si ascunda emotiile.
Viitorii barbati sunt chiar incurajati sa devina si mai
agresivi atunci cand experimenteaza frica. Putem
concluziona ca teama la barbati s-a transformat in
agresiune, iar la femei in supunere. Agresiunea si
supunerea nu sunt numai esenta relatiilor dintre barbati
si femei, dar si esenta relatiilor dintre state, dintre
statele slabe si cele puternice.
In acest context, unii autori22 cred ca
razboiul are legatura cu “ordinea sociala competitiva,
bazata pe principii autoritare, ordine sociala care
recunoaste valoarea inegala intre oameni, si care este
pastrata cu ajutorul fortelor coercitive”. Reardon
considera ca institutiile prin care este aplicata forta
sunt dominate de o mica minoritate, formata din barbati
apartinand tarilor industriale, in principal
occidentale, educati pentru a gandi in termeni
analitici/occidentali. Chiar daca ei intra in competitie
cu cei care nu apartin elitei, majoritatea oamenilor,
scopul lor este acela de a mentine controlul si
dominatia, si pot face asta la nevoie prin amenintare,
intimidare sau constrangere violenta. Acest tip de
comportament conduce la razboi. Dar sistemul este cel
care produce razboiul si nu razboiul modeleaza sistemul.
Din acest punct de vedere nu exista o alta optiune
pentru politica externa americana decat bombardarea
Afghanistanului. Dar in acelasi timp tocmai aceasta ar
putea fi adevarata problema, faptul ca SUA nu avea alte
optiuni. Ca oricare alta putere hegemonica, SUA nu avea
alte metode geopolitice viabile de rezolvare a
conflictelor. Pentru a ramane o natiune puternica,
America trebuia sa aleaga numai aceasta optiune. Oricare
alta ar fi insemnat pierderea respectului international
si al aliatilor traditionali (chiar daca exact asta s-a
intamplat la declansarea razboiului din Irak din
primavara lui 2003).
Dincolo de confuzia dintre politica militara si politica
de externe de care pomeneam, mai exista o confuzie,
intre respect si teama. Lipsa de actiune, atitudinea
pacifista inseamna slabiciune, o trasatura prin
excelenta feminina. Or SUA nu-si putea permite o
atitudine pacifista feminina dupa 11 Septembrie,
indiferent de rezultatul final. Actiunea militara poate
fi distrugatoare si dureroasa, dar cel putin nu poate
duce la pierderea respectului international. In lumea
falocentrica a politicii, un raspuns nonviolent dupa o
asemenea lovitura (11 Septembrie) ar fi lipsit SUA de
consideratia comunitatii internationale, ar fi insemnat
practic sfarsitul hegemoniei militare americane23.
Dupa 11 Septembrie, in numeroase declaratii,
presedintele Bush a vorbit despre campania impotriva
terorismului global. America nu se implica in operatiuni
militare impotriva vreunei tari sau vreunei alte
organizatii teroriste, cu exceptia Al-Qaeda, dar in
acelasi timp presedintele Bush spunea clar ca aceasta
lupta impotriva terorismului va fi de lunga durata si va
include folosirea fortei militare si in alte tari, nu
numai in Afghanistan. Existau alte tinte potentiale in
faza post-Afghanistan24, dar nici una nu ar
fi fost mai posibila decat regimul lui Saddam Hussein
din Irak. Cazul Irak poate fi rezumat astfel: nu exista
nici o indoiala ca regimul lui Saddam Hussein insemna o
amenintare la adresa securitatii regionale si
internationale, astfel incat SUA trebuia sa utilizeze
forta militara, unilateral daca era cazul, pentru a-l
indeparta pe Saddam de la putere25. George
Bush, Presedintele-Tata al americanilor (si cel mai
puternic om din lume) il considera pe Saddam Hussein un
copil recalcitrant, sau un inamic mai slab, si-l
avertiza ca o sa-l invete el minte.
Parerile despre atacul impotriva Irakului au impartit
lumea in sustinatorii si opozantii ideii. Razboiul
impotriva Irakului a avut loc, si in ciuda protestelor
impotriva actiunii militare americane, SUA a luat in
serios rolul de gardian pentru restul lumii, asemenea
unui barbat constient de responsabilitatile sale. Sunt
trei explicatii pentru comportamentul Americii.
Prima are legatura cu relatia tata-fiu. In dezbaterea
curenta, vedem cum o asemenea stare de beligeranta se
poate transmite de la tata la fiu. Il vedem pe Bush
Junior ducand mai departe actiunea militara inceputa de
tatal sau, cel care invadase Irakul in 1991. Il vedem pe
Bush fiul, in ultimatumul adresat Irakului, ordonand lui
Saddam si fiilor lui sa se predea, iar a doua zi spunand
ca si daca Saddam si fiii pleaca in exil, America tot va
invada Irakul, din cauza armelor de distrugere in masa.
Orgoliul masculin prezidential a inchis practic toate
celelalte optiuni, insistand pe victorie, indiferent de
costuri. Bush a investit atat de mult in crearea unei
imagini macho incat ar fi avut mult de pierdut daca ar
fi aratat o imagine concilianta, diplomatica. Ar fi prea
simplu sa presupunem ca orgoliul masculin este cel care
provoaca razboaie, dar nu gresim spunand ca acest factor
cu siguranta devine crucial in alegerea dintre
confruntarea militara si diplomatie. Din nefericire,
istoria are nenumarate exemple de astfel de orgoliu
masculin.
Exista si o alta explicatie pentru decizia lui George
Bush Junior de a declansa razboiul din Irak in 2003.
Conform altei autoare, Blema S. Steinberg26,
liderii narcisisti sunt mai tentati sa utilizeze forta
atunci cand se tem ca vor fi umiliti din cauza ca au
esuat si cand simt nevoia sa-si recapete respectul de
sine.
A treia explicatie are legatura cu psihanaliza. Fornari
analizeaza radacinile psihologice ale razboiului27.
Fornari considera ca razboiul are doua functii de
securitate, si poate fi imaginat sub forma unui iceberg,
avand o parte vizibila, si o alta ascunsa in apa. Prima
corespunde apararii impotriva unui pericol extern,
partea ascunsa corespunzand unei manevre de securitate
subconstienta impotriva unor entitati fantasmagorice
terifiante care reprezinta un pericol absolut. Daca ne
situam strict la nivel politico-militar, pe partea
vizibila a icebergului, razboiul ne protejeaza doar
impotriva agresorilor externi care ne ameninta
securitatea. Daca dimpotriva, folosim instrumentele
psihanalitice de investigatie, vom realiza ca partea
invizibila a icebergului, de fapt partea nevazuta a
razboiului, ne ajuta sa ne protejam de pericolele
interne. Inamicul absolut trebuie transformat dintr-o
entitate invulnerabila intr-una externa, careia i se
poate face fata si care poate fi ucisa. Fornari ajunge
de altfel la o concluzie paradoxala: “razboiul este o
organizatie de securitate nu fiindca ne permite sa ne
aparam de inamici reali, dar fiindca reuseste sa
gaseasca, sau, in cazuri extreme, sa inventeze
inamici reali care pot fi ucisi”.
Daca aplicam aceasta ultima explicatie la SUA astazi,
ajungem la urmatorul incredibil paradox: cea mai
importanta functie de securitate nu este aceea de a ne
apara de un inamic extern, ci de a gasi un inamic
real28. Problema este aceea ca SUA este
acum in situatia de a inventa un dusman, fiindca
americanii sunt prea speriati ca un 11 Septembrie s-ar
putea repeta, si fiindca simt nevoia sa-si demonstreze
forta/masculinitatea. Aceasta ar putea fi explicatia
pentru ultimul razboi al SUA cu Irakul, pentru
potentialele viitoare tinte ale puterii masculine
americane, mai ales acum cand George W. Bush a castigat
al doilea mandat prezidential.
NOTE
1 Bosnia, Haiti, Coreea, China, Rwanda,
Somalia, Mexic, Cuba.
2 Clinton i-a lasat pe haitieni sa fie
suficient de independenti pentru a face greseli, in loc
sa forteze revenirea la putere a lui Aristide, ceea ce
ar fi dus la noi miscari anti-imperialiste impotriva
Americii. Clinton nu a amenintat Coreea de Nord, nu a
bombardat China, nu a simplificat diferendele politice
existente intre sarbi, musulmani si croati, probleme
vechi de vreo mie de ani. Prin urmare Bill Clinton nu a
fost jandarmul lumii, ci un cavaler atent si gentil. Si,
prin consecinta, acesta a fost si rolul international al
SUA, pentru o perioada de timp.
3 In 1812, in ajunul razboiului cu Anglia,
Republicanii faceau referire la fiii degenerati ai
Parintilor Fondatori, o referire clara la Revolutia
Americana de la 1776. Inainte ca Razboiul Civil sa
izbucneasca, sudistii si nordistii considerau necesar
sa-si apere masculinitatea in politica. Etalarea
masculinitatii in politica a contat si pe parcursul
secolului XX, inclusiv in cazul lui Lyndon Johnson,
presedintele american care a refuzat sa retraga trupele
americane din Vietnam de teama de a nu fi considerat un
barbat slab.
4 Este vorba despre volumul Fighting for
American Manhood, care are si un subtitlu ce
intriga, How gender politics provoked the
Spanish-American Wars. Cartea arata cum, la
sfarsitul secolului XIX, politicienii americani foloseau
conceptele “barbatie” si “masculinitate” pentru a
justifica razboiul cu Spania. Am gasit referinte despre
aceasta carte in articolul lui Michael L. Tan, “Bush the
son, Saddam and sons”, vizualizat la:
http://www.inq7net/opi/2003/mar/20/opi_mltan-1.htm.
5 In timpul campaniei electorale din toamna
anului 2000, Bush a promis sa creasca salariile
personalului militar, l-a criticat pe Bill Clinton
pentru pregatirile militare facute si s-a apropiat, prin
declaratiile facute, de izolationisti. George W. Bush
spunea ca va urmari in plan extern doar interesele
immediate ale SUA.
6 Pasagerii acelei curse au luptat cu
teroristii si au facut posibila prabusirea avionului
intr-o zona nelocuita, undeva in Pennsylvania.
7 Tatal este liderul familiei. El sprijina si
protejeaza familia. Tatal este autoritatea morala si are
datoria de a-si invata copiii sa discearna intre bine si
rau, folosind chiar pedeapsa fizica daca este cazul. Se
pleaca de la ideea ca pedeapsa fizica este o datorie
morala a parintelui care vrea sa-si invete copiii
valorile morale si disciplina. Fiindca viata este grea,
copiii trebuie sa se disciplineze si sa invete sa-si
urmareasca interesele, dupa ce ies de sub tutela
parintilor.
8 Mai ales pentru natiunile care nu sunt
occidentale acest lucru ar putea fi considerat ca o
violare a ordinii morale.
9 Pentru mai multe detalii vezi Arthur
Brittan, Masculinity and Power, Basil Blackwell
Ltd, UK, 1989, primul capitol, “Masculinities”.
10 Lipman-Blumen, Jean, 1984: Gender Roles
and Power, New Jersey, Prentice-Hall, citat in
cartea lui Arthur Brittan, Masculinity and Power,
pp. 7.
11 Dezvoltand proiecte militare, accelerand
programul NMD, neamestecandu-se in zonele fierbinti de
pe glob, si dand izolationismului un nou sens.
12 De exemplu, politica externa a SUA ar
putea insemna sanctiuni economice impotriva unei tari,
aceste sanctiuni punand de fapt in pericol nu
autoritatea politica a tarii respective, ci populatia
care este nevinovata.
13 Volum5, Numar 36, Octombrie 2000, Clark
University, articol care poate fi vizualizat la
http://www.foreignpolicy-infocus.org/briefs/vol5/v5n36masculinity.html
14 Cynthia Enloe considera ca politica
externa americana de astazi este militarizata. Mai mult
decat atat, din punctul ei de vedere sunt doua probleme
cu politica actuala a SUA.Prima problema este ca
politica externa este dezbatuta la Washington fara ca
politicienii sa-si analizeze propriile lor inclinatii
spre masculinitate. A doua problema este ca “men in job”
din ramura executiva si din Congres permit dominatia
anxietatilor militarizate asupra intelegerilor mai
realiste ale securitatii nationale. Enloe considera ca
aceste probleme pot fi rezolvate cu trei conditii:
– investigarea feminista in domeniul politicii externe
sa fie tratata ca un instrument analitic serios;
– solutiile militarizate si anxietatile sa nu fie
considerate cele mai bune atunci cand oficialii
negociaza o intelegere internationala.
– Politicienii americani sa vada in implicarea femeilor
in viata politica a altor tari un mod eficient de
promovare a democratiei interne si stabilitatii
internationale.
15 In cartea sa, Manly States,
Masculinities, IR and Gender Politics, Columbia
University Press, 2001.
16 Dar in acelasi timp, dupa Charlotte Hoope
si vice-versa este posibila: relatiile internationale
“fac” barbati printr-un procedeu inversat.
17 “Patriarhatul este legea tatalui. Este
sistemul dominatiei masculine (…) este sistemul
dualismului: mintea asupra trupului, gandirea asupra
afectivului, cerul asupra pamantului, spiritul asupra
trupului, dualisme in care femeile(si prin consecinta
partea cea mai slaba, sublinierea mea) sunt
identificate cu partea negativa. Patriarhia reprezinta
sistemul valorilor dezvoltate prin intermediul
experientei masculine: competitie, ierarhie, agresiune,
birocratie, instrainare de pamant, negare a
emotiilor...), Zanotti, B., 1979, Militarism and
violence: a feminist perspective, Lucrare prezentata
la Riverside Church Disarmament Conference, New York.
Citata de Reardon, pp. 37.
18 In aceasta lume plina de pericole femeile
asteapta protectie din partea tatilor, a sotilor sau
fratilor lor.
19 Desi este un mod discutabil acela de a ne
gandi ca barbatii reprezinta boala si ca femeile sunt
terapia.
20 Spre deosebire femeile sunt invatate sa
fie supuse si dependente, nu autonome. Femeile sunt
invatate sa se teama si sa evite violentele.
21 Femeile sunt invatate sa faca fata fricii
de violenta dezvoltandu-si comportamente de acomodare
sau evitare, dar si prin a considera violenta masculina
un dat al conditiei umane.
22 Betty Reardon, pp.10, capitolul 2, “Core
concepts, basic assumptions and fundamental values”.
23 Pe de alta parte putem spune ca actionand
militar in Afghanistan pentru combaterea terorismului,
SUA s-a dezlantuit militar intr-o tara foarte saraca,
prin urmare este legitima intrebarea: cum ar putea
aceasta interventie militara sa fie considerata un act
de vointa din partea unei puteri masculine care ar
trebui sa protejeze, nu sa distruga?
24 Dupa Philip Gordon si Michael O’Hanlon
astfel de tinte ar putea fi bazele guerillei Abu Sayyaf
din Filipine, cartierul general si campusurile de
pregatire din Somalia, Siria, Liban. Pentru mai multe
informatii vezi articolul “Should the war on terrorism
target Iraq?”, Policy Brief, No. 93, Ianuarie 2002,
disponibil la:
http://www.brookings.edu
25 Motivele sunt indiscutabile, in ciuda
parerilor pro si contra privind lovitura militara:
– regimul lui Saddam a initiat doua razboaie, a
dezvoltat si utilizat arme chimice si rachete balistice
atat impotriva statelor vecine cat si impotriva
propriilor cetateni;
– a atacat satele kurde in 1988 doar pentru a reaminti
ca regimul de la Bagdad nu va ezita sa utilizeze cele
mai oribile instrumente de distrugere in masa;
– dupa razboiul din Golf din 1991, expertii ONU au spus
ca Irakul avea capacitatea de a produce arme nucleare si
ca regimul irakian avea depozite de arme chimice si
biologice. Conform unor surse, Irakul se afla, la acel
moment, destul de aproape de producerea armei nucleare.
Drept e ca intre timp mare parte din capacitatea
Irakului de a produce si utilize arme de distrugere in
masa a fost eliminata cu ajutorul inspectorilor ONU.
26 in cartea sa Shame and Humiliation
Presidential Decision Making on Vietnam , University
of Pittsburgh Press 1996.
27 Fornari, F., The psychoanalysis of war,
New York Anchor, 1974, in Reardon, Betty, capitolul 2,
pp.12-13.
28 Fornari, 1974, pp. xvi-xvii. Citat in
Reardon, pp 13. Italic in original.
MIHAELA RAILEANU - Facultatea de Litere, Iasi (BA,
1993), Relatii Internationale SNSPA, Bucuresti (Master,
2002), Central European University, Budapesta (Master,
2003), realizator radio-TV.
sus
|