Putere si prosperitate: cresterea comunista si dictatura capitalista
DORINA CUCU PATRUNSU
This is an article about Mancur
Olson’s book on power’s logics. In Olson’s approach
to political power, built on the pattern of the
logic of collective, with the particularity of
studying the costs of exerting the power and the
costs of subjecting to the power. Along with the
considerations over democracy, this approach opens a
new perspective on politic economy.
Introducere
Contributiile lui Mancur Olson in studiul societatii
contemporane sunt bine cunoscute. Logica actiunii
colective (1965)1, Cresterea si
declinul natiunilor (1982)2, dar si o
serie de articole cu un continut matematic specific
economiei aplicate, cum ar fi “Autocratie, Democratie si
Prosperitate”(1991)3 si “Economia Autocratiei
si Regula Majoritatii: Mana Invizibila si Folosirea
Fortei”(1996)4, scris impreuna cu Martin
McGuire au generat o adevarata platforma
teoretico-metologica din perspectiva careia procesele ce
caracterizeaza contemporaneitatea pot fi radiografiate
in mod minutios. O preocupare mai noua a cunoscutului
ganditor o constituie evolutiile politice de dupa
prabusirea regimurilor comuniste: Ce legatura exista
intre putere si prosperitate? Exista vreo relatie de
determinare intre mecanismele politice ale guvernarii si
configuratia economica a statelor? Se confirma
determinismul economic al institutiilor si in cazul
transformarilor mai recente ale societatilor
contemporane?
In acest articol, voi incerca sa propun intr-o forma cat
mai clara cateva dintre conceptele cele mai interesante
ale lui Olson, in asa fel incat acestea sa se constituie
intr-o referinta pentru procesele si situatiile pe care
le intalnim in mediul nostru si in viata noastra de zi
cu zi, referindu-ma la ultima sa lucrare, Outgrowing
Communist And Capitalist Dictatorships, New York:
Basic Books, 2000, 199 p.
Logica puterii intre
banditii stationari si banditii hoinari. Autocratia
In incercarea de a raspunde la aceste intrebari, Olson
analizeaza ecuatia in care sta puterea si prosperitatea
unei tari, geneza democratiei si conditiile sale de
existenta – ceea ce am putea numi dinamica
democratiei – in contextul mai larg al unei discutii
care priveste aparitia statelor si a formelor de
guvernare. Acest demers va pune sub semnul intrebarii
teza potrivit careia la originea generarii si
legitimarii actiunilor guvernamentale ar sta
tranzactiile voluntare. Potrivit lui Olson, aceasta teza
este insuficienta atata vreme cat nu este insotita de o
logica a puterii, gol teoretic peste care autorul
incearca sa construiasca punti explicative cat mai
plauzibile, apeland la exemplul a doua categorii de
tari, cele comuniste si cele foste comuniste, pentru a
arata de ce a fost posibila la un moment dat o crestere
economica in cazul celor dintai si de ce nu este
posibila, cel putin in prima instanta, o astfel de
crestere in cazul celor din urma.
Care este logica puterii in viziunea lui Olson?
Statul sau guvernul, spune Olson, reprezinta acel cost
sau tribut pe care indivizii sunt obligati sa-l
plateasca in schimbul protectiei atat impotriva
banditilor stationari (spre exemplu, mafia, daca e
sa facem referire la timpuri mai apropiate de noi) cat
si impotriva unora straini (teroristii, daca e sa ne
referim la unele situatii internationale conflictuale
actuale). Prin urmare, statul nu reprezinta consecinta
unor tranzactii voluntare intre indivizi rationali si
participativi la un cadru socio-politic, ci mai degraba
rezultatul unei interactiuni intre vectori de putere al
caror scop este impunerea unei ordini si a unei
dominatii de un anumit tip5.
Astfel, statul apare si ia expresia unei anumite forme
de guvernare ca un produs in jocul puterii. Pe de o
parte, forta sa se dovedeste a fi superioara altor forte
orientate spre o oprimare a individului, iar pe de alta
parte, forma sa de coercitie se dovedeste a fi
preferabila individului oricarei alte forme aflate in
competitia puterii. In modul acesta, rolul institutiilor
si al design-ului institutional se pliaza pe modalitati
prin care opresiunea si coercitia statului sunt
mentinute in limite profitabile pentru indivizi. Aceasta
profitabilitate are drept reper de calcul posibila
opresiune pe care ar exercita-o puterile alternative,
cei fata de care se presupune ca individul este aparat
prin existenta statului. Evident, violand aceasta limita
a coercitiei, statul isi pierde legitimitatea pe care
si-a castigat-o in logica puterii sociale.
Asadar, pe scurt, am putea spune ca, institutiile sunt
forme prin care indivizii cauta sa-si amortizeze si sa
limiteze costurile fata de puterea dominanta, si anume
puterea statului.
Originea puterii autocratice, potrivit acestei
conceptii, coincide cu trecerea de la o expresie a
puterii la alta, de la puterea unor banditi hoinari
(roving bandit) la puterea unor banditi
stationari dominanti (stationary bandit) in
spatiul respectiv6. Astfel, explicatia
aparitiei guvernamantului autocratic intr-un peisaj
social anarhic consta intr-o schimbare a intereselor
agen-tilor de putere. Potrivit acestei viziuni,
autocratii nu sunt altceva decat fosti banditi care
initial se aflau in competitie cu alti banditi si care
urmareau o prada de moment cat mai mare. Un bandit de
felul acesta primitiv poate ajunge autocrat atunci cand
realizeaza ca este mai profitabil sa fure in conditiile
in care ii elimina pe ceilalti banditi sau colectori
de taxe cu care se afla in competitie7 si
nu fura tot din posete sau din buzunare8.
Autocratul nu este mai putin un bandit, ci este unul mai
inteligent, aparitia statului autocratic nu inseamna o
iesire din logica puterii, ci doar o eficientizare a
banditului ajuns autocrat potrivit logicii puterii.
Aceasta metafora a criminalului9 sustine
teoria potrivit careia exista doua tipuri de interese –
unul restrans (narrow interest), generat
dintr-un calcul care tine cont numai de imediat si de
actiunile proprii, iar altul cuprinzator (encompassing
interest), provenind din calcule si avand consecinte
in plan public; activarea unuia sau altuia dintre aceste
interese de catre agentii de putere face diferenta intre
anarhie si autocratie. Argumentul lui Olson pentru
profitabilitatea urmaririi interesului cuprinzator si,
ca atare, pentru rationalitatea alegerii acestuia este
urmatorul:
1. Potrivit logicii puterii, un agent de putere va
prefera sa fure (prade) decat sa munceasca.
2. Aceeasi logica a puterii ne arata ca un agent de
putere va prefera la un moment dat sa nu imparta cu
altii prada. Cu alte cuvinte, urmarirea interesului de a
fura (prada) pur si simplu ca expresie a interesului
restrans al agentului de putere se dovedeste a fi mai
putin rentabila decat actiunea in virtutea interesului
de a fura singur (adica, mai mult si mai usor, data
fiind lipsa competitiei) ca expresie a interesului
cuprinzator in care sunt luate in calcul si actiunile
celorlalti agenti de putere.
3. In plus, daca, asa cum ne asteptam, rationalitatea
agentului de putere este condusa de logica puterii,
acesta va prefera la un moment dat sa aiba o sursa
constanta de prada, o victima fidela. Cu alte cuvinte,
interesul de a fura tot de la victime ca expresie a
interesului restrans se va dovedi inferior interesului
de a fura in asa maniera incat sursa de jaf sa nu se
epuizeze ca expresie a interesului cuprinzator in care
se tine cont si de actiunile celorlalti, cei care
joaca rolul victimelor.
4. Prin urmare, un agent al puterii care va rationa, asa
cum ne asteptam, dupa logica puterii va ajunge sa
confere o mai mare importanta in actiunile sale
interesului cuprinzator, cel care tine seama de
actiunile celorlalti, fie ca ei reprezinta alti agenti
ai puterii (care trebuie eliminati din competitie), fie
ca sunt victime (care trebuie pradati fara a li se anula
statutul de viitoare surse de prada).
De fapt, o constientizare deplina a interesului
cuprinzator in detrimentul celui restrans are loc
treptat. Banditul trebuie mai intai sa realizeze ca este
mai profitabil sa aiba monopolul asupra potentialelor
victime (monopoly on crime and taxation). Abia
dupa ce isi va fi dat seama de acest lucru si dupa ce va
fi pus in practica acest monopol, capatand statutul de
bandit stationar, acesta va beneficia de stimulente
comportamentale noi, va incepe sa actioneze in directia
unei eficientizari in care o variabila importanta este
victima. Noul calcul pe care il va face ii va arata ca o
limitare a actelor de furt sau, altfel spus, o taxare
redusa ii va aduce o diminuare a costurilor si o
majorare a beneficiilor. In primul rand, pentru ca
furtul nelimitat se soldeaza cu pierderi sociale, adica
cu o diminuare a veniturilor celor care pot fi taxati,
si ca atare cu o scadere a veniturilor proprii. In al
doilea rand, o taxare limitata conduce la o stimulare a
celor pradati si la o prosperitate marita a acestora,
ceea ce se reflecta intr-o crestere a bazei de jaf. Cu
alte cuvinte, procentele rezonabile de taxare conduc la
o crestere globala a sumei obtinute din taxe10.
Am putea spune ca este vorba de un cost dozat si
organizat bidirectional: vazut dinspre autocrat,
costul este de a renunta in mod inteligent la insusirea
intregii prazi; vazut dinspre supus, costul este de a fi
jefuit intr-un mod care nu suprima o prosperitate.
Pe langa constienzarea faptului ca este mai profitabila
o taxare moderata, urmarindu-si interesul cuprinzator,
autocratul va cauta sa creeze din resursele proprii
anumite bunuri si servicii publice de care sa poata
beneficia alaturi de ceilalti.11 Aceasta
investitie se va dovedi rentabila pentru autocrat in
masura in care cresterea productivitatii celor care ii
asigura baza de taxare este cel putin egala cu
investitia facuta.12
In logica puterii lui Olson, puterea si prosperitatea
regimului unui bandit stationar sau ale unui autocrat de
tipul celui descris mai sus este o alternativa
preferabila anarhiei.13
Pe de o parte, anarhie inseamna prosperitate scazuta,
data fiind existenta mai multor banditi care, ghidati
fiind de interese restranse, fura haotic si falimentar.
Pe de alta parte, autocratia inseamna o mai mare
prosperitate data fiind ponderea unui interes
cuprinzator in virtutea caruia urmarirea optimizarii
furtului se soldeaza cu o crestere a productivitatii
celor care sunt jefuiti.14
Pana la urma, pare sa spuna Olson, in conditiile in care
a fi jefuit este un fapt inevitabil, ceea ce conteaza e
cum esti jefuit. Cea mai buna alternativa posibila
pentru o comunitate este aceea in care furtul respectiv
nu se produce haotic, in care sunt posibile calcule de
eficienta atat pentru pradatori cat si pentru pradati.
Insa dincolo de metafora, ceea ce vrea sa spuna Olson
este ca prosperitatea economica va depinde de
modalitatile de taxare a indivizilor care produc, iar
aceste modalitati se afla la indemana celor care
guverneaza, i.e. a puterii.
In mod interesant, Olson arata ca orice supus intr-o
astfel de autocratie va avea interesul de a o pastra in
momentul in care are loc schimbarea sau disparitia
autocratului initial. Supusii vor dori in mod natural sa
pastreze vechea guvernare, cea in care se bucurau de o
anumita stabilitate si de anumite privilegii cum ar fi
drepturi de proprietate, respectarea contractelor,
pastrarea valorii monezilor etc. Succesiunea dinastica
(“Long live the king”) poate fi dezirabila social
dat fiind ca diminueaza crizele de succesiune
(reaparitia pentru o perioada a anarhiei) si asigura
monarhului interesul pentru mentinerea ordinii si
prosperitatii regiunilor pe care le conduce.15
Insa, asa cum remarca Olson, cei mai multi autocrati au
perioade de dominatie scurte (they often loose their
jobs), iar dinastiile sunt inlocuite de perioade de
conflict care se incheie de cele mai multe ori cu
aparitia unui alt bandit stationar care nu are interes
sa pastreze ordinea anterioara.16 Toate
acestea se reflecta intr-o diminuare a prosperitatii si
in aparitia unor conditii care fac dificila si de durata
reaparitia acesteia.
In aceste conditii, intrebarile firesti care apar sunt
“Care sunt circumstantele care ar putea conduce la o
anumita stabilitate si continuitate a ceea ce a
functionat anterior?” si “Cum se pot evita aparitiile
unor autocrati cu orizonturi mai mici decat cei
precedenti?” Olson inclina spre ideea ca nu se pot
anticipa astfel de situatii, ca, data fiind puterea
discretionara a noului autocrat, se poate intampla
orice, chiar si surparea vechii fundatii sociale si
politice. Salvarea sau solutia nu poate veni decat
conjunctural si circumstantial, si anume atunci cand
apare o noua putere egala puterii autocratului si in
contraponderea ei. Stabilitatea dobandita anterior prin
aparitia unui pol unic de putere si decizie este
pastrata prin ocuparea scenei de putere de catre mai
multi poli aflati in echilibru si intr-un raport de
negociere a deciziilor.
Democratia, un accident?
Democratia reprezinta un asemenea sistem. Dar,
democratia ca expresie a existentei unor puteri care se
controleaza reciproc nu apare cu necesitate in urma unei
crize dinastice, nu apare din consideratiile rationale
ale indivizilor care cauta si impun o formula de
guvernare care sa preintampine destabilizarile
determinate de crizele de succesiune, ci este posibila
in virtutea existentei anumitor circumstante. In aceasta
ordine de idei, am putea spune ca democratia nu este
produsul unei necesitati istorice, ci al unei
contingente. Mai mult, asa cum se va vedea mai departe,
din perspectiva lui Olson, aparitia democratiei nu este
nici macar un proces ireversibil.
Astfel, discutand despre democratie Olson arata ca data
fiind natura lor interna si spontana, sunt dificil de
gasit cauzele care explica aparitia acelor conditii sau
circumstante speciale care fac posibila trecerea de la
autocratie la guvern reprezentativ. Potrivit teoriei
sale, Olson sustine ca democratia apare numai atunci
cand nu sunt prezente conditiile care nu impiedica
(permit) instaurarea autocratiei.17
Evident, aceasta se poate intampla numai datorita unor
accidente istorice fara a avea un caracter necesar.
Potrivit lui Olson, acele conditii sunt urmatoarele:18
1. Existenta unei conjuncturi in care sa functioneze mai
multe grupuri de putere si in care nici un lider de grup
sa nu poata ajunge dominant. E vorba de o dispersare
egala a puterii care face imprudenta incercarea si
imposibila reusita vreunui pol de putere in a elimina
competitia.
2. Nici un grup de putere nu are forta necesara pentru a
se separa de celelalte si a forma o miniautocratie.
Altfel spus, nici un grup sa nu fie suficient de
puternic pentru a se organiza intr-o autocratie pe un
spatiu mai redus.
3. Aranjamentele democratice care apar sa nu se afle sub
amenintarea cuceririi de catre alte regimuri invecinate
sau sa nu se afle in calea invaziilor straine. Acestea
trebuie sa beneficieze de existenta unor bariere
geografice, cetati sau alte circumstante norocoase.
4. Grupurile de putere sa fie dispuse sa imparta puterea
prin tranzactii voluntare si sa actioneze conform unei
logici a distribuirii puterii (the logic of
power sharing).
Olson propune o conceptie spontana si evolutionista a
democratiei: odata ce grupurile de putere ajung sa
imbratiseze o logica a distribuirii puterii – este
mai bine sa imparti puterea decat sa nu ai nici una19
– isi vor conduce comportamentul si dupa o logica de
limitare sau de control a puterii celuilalt – fiecare
va fi interesat in minimizarea probabilitatii ca un
candidat pentru rolul de autocrat sa devina autocrat
propriu-zis.20 In felul acesta vor lua
nastere mecanisme si aranjamente politice de perpetuare
a starii de lucruri in care au fost definite si
protejate drepturi de proprietate, s-au stabilit si
respectat contracte si exista legi egale pentru toti.
Aceste mecanisme de limitare a puterii ajung la maxim de
functionalitate atunci cand puterea se manifesta prin
reprezentanti sau acolo unde se instaureaza un guvern
reprezentativ.
Coreland mecanismele democratice ale puterii cu
cresterea economica sau cu prosperitatea, Olson arata
ca, spre deosebire de situatia existenta in autocratie,
taxele sau impozitele platite de indivizi puterii
democratice sunt mai mici, iar serviciile publice
furnizate de catre putere sunt de mai buna calitate si
acopera o mai mare suprafata de utilitate.21
Argumentul invocat de Olson consta in aceea ca, spre
deosebire de un autocrat, majoritatea (cei care
constituie puterea democratica) isi va maximiza
venitul cu ajutorul unei rate de impozitare mai mici si
a unei redistribuiri in folosul propriu intr-o proportie
mai mare a banilor colectati din taxe.22
In schimb, chiar daca democratiile isi dovedesc
superioritatea fata de autocratii in ceea ce priveste
ratele de impozitare ale indivizilor, nici ele nu sunt
scutite de riscul dizolvarii23 asa cum nu
sunt nici autocratiile. Trebuie sa distingem aici intre
aspectul formal al unei democratii si
continutul acesteia. O democratie tanara va
satisface mai curand cerinta formala – aceea de a avea
alegeri libere – si mai putin aceea de continut care
consta atat in respectarea rezultatului alegerilor, cat
si in existenta unei opozitii eficiente, care sa se
bucure de libera exprimare.24 Apeland numai
la mecanismele formale, o astfel de democratie se poate
transforma oricand intr-o autocratie, generand un grup
de putere dominant care va pune in pericol stabilitatea
sociala al carei principal indice consta in respectarea
drepturilor individuale (de proprietate si
contractuale). Prin urmare, pare indreptatita teza lui
Olson potrivit careia nu exista o legatura necesara
intre existenta unei democratii si securitatea
drepturilor individuale. Aceasta teza este
sustinuta, asa cum s-a aratat, de riscul la care este
supusa o democratie tanara de a degenera intr-o
autocratie nerationala in care aceste drepturi sunt
incalcate. Prin autocratie nerationala trebuie sa
intelegem o autocratie a grupurilor de interese ai caror
agenti de putere sunt condusi mai degraba de interese
restranse decat de cele cuprinzatoare, dominatia lor
neaducand nici un beneficiu societatii.
Totusi, Olson remarca existenta unei stranse legaturi
intre democratie si garantarea drepturilor individuale
atunci cand democratia isi va fi rodat mecanismele de
limitare a puterii25. Prin urmare, este
mai probabil ca in cazul unei astfel de democratii,
avand continutul necesar, structurile democratice sa se
perpetueze, iar stabilitatea acestora sa se reflecte
pozitiv intr-o stabilitate la nivelul drepturilor
civile.
O democratie se bazeaza pe o distribuire egala a puterii
intre diferite grupuri de interese, distribuire a carei
impartialitate si egalitate va trebui sa refere
mecanisme institutionale de distribuire care sa fie
deasupra intereselor respectivelor grupuri de interese.
Insa, dupa cum atrage Olson atentia, aceste mecanisme
sunt mentinute si controlate in mod direct chiar de
grupurile care detin puterea, iar aceasta atrage, chiar
si in cazul democratiilor rodate, riscul aparitiei unor
organizari la nivelul acestor grupuri care sa submineze
democratia si drepturile individuale, ajungandu-se
astfel la o deteriorare a prosperitatii.26
Teza discutabila pe care o avanseaza Olson este ca
aceste coalitii nu pot fi distruse decat cu ajutorul
unor metode care presupun existenta unei autocratii
puternice si dure. Aspectul discutabil al solutiei lui
Olson consta in afirmatia ca pana la urma democratia,
oricat ar fi de exersata, poate cunoaste perioade de
criza cu influente nefaste pentru prosperitate, si ca
aceste perioade de criza nu vor putea fi depasite decat
cu ajutorul unor formule autocratice pe parcursul unei
generatii sau doua.27 E greu de justificat
inlocuirea unei democratii, fie ea si cu probleme, cu o
autocratie care ar rezolva acele probleme. Pentru ca,
asa cum este de asteptat, aceasta solutie presupune
aruncarea copilului cu tot cu apa murdara din copaie.
Oare de dragul salvarii unei prosperitati economice
putem fi dispusi sa salutam o interventie dictatoriala
care ar matura pe langa acele coalitii nocive si unele
drepturi individuale cum ar fi libertatea de expresie?
In plus, exista un mare semn de intrebare in dreptul
ideii ca aparitia unei autocratii dure va mai putea fi
inlocuita de revenirea la o democratie dupa doar o
generatie sau doua. In fine, sa fie adevarat ca nu
exista nici o solutie in cadrul organizarii democratice
care sa dizolve coalitiile grupurilor de putere care
instaureaza sub masca unei democratii o autocratie a
intereselor restranse? Inclin sa cred ca da; intr-o
democratie de traditie, oricat de bine ar fi organizate
aceste coalitii, exercitiul indelungat in ceea ce
priveste limitarea puterii poate da nastere in mod
spontan in randurile societatii civile unor structuri de
protest si, data fiind forta lor, chiar de putere care
pot contrabalansa aparitia acelui pol unic nefast.
Nici exemplul Revolutiei Culturale din China,28
cel prin care Olson incearca sa-si sustina
profitabilitatea adoptarii unor solutii de tip
autocratic in conditiile unui declin economic datorat
coalitiilor de putere nu este prea convingator. Desi
China a cunoscut o crestere economica in urma eliminarii
coalitiilor de putere prin decizia unui autocrat,
trebuie spus ca aceasta situatie nu este una relevanta
pentru cazul democratic: anterior acestei revolutii nu
era democratie, cu alte cuvinte, nu se putea pune
problema exercitarii unor mecanisme democratice de
distrugere a respectivelor grupuri de interese care
actionau in sens restrans si, ca atare, in detrimentul
societatii chineze. Am mai putea spune ca solutia
autocratica a eliminarii grupurilor de interese a
generat in acelasi timp o scadere a calitatii cadrului
socio-politic (o involutie politica) si o diminuare a
calitatii drepturilor individuale.
Olson analizeaza, de asemenea, in detaliu aspectele
tranzactiilor voluntare, ale costurilor de tranzactie, a
actiunii colective la nivelul grupurilor mici si mari,
cat si problema blatistului. El arata ca o teorie a
tranzactiilor voluntare este insuficienta pentru a
explica, pe de o parte, cresterea economica, iar pe de
alta, mecanismele si functionalitatea guvernamentala.
Elementul de la care porneste critica lui Olson il
reprezinta incapacitatea acestei teorii de a da seama de
aparitia rezultatelor nedorite sau ineficiente
economic si politic.29 Perspectiva pe
care se sprijina aceasta teorie este gresita, spune
Olson, fiindca la nivelul grupurilor guverneaza o alta
logica a actiunii – logica puterii – decat cea care
ghideaza actiunile indivizilor. Astfel, daca indivizii
rationali fac tranzactii voluntare la cele mai mici
costuri pentru a-si servi interesul propriu, grupurile
formate din indivizi rationali nu mai fac acelasi lucru,
nu-si mai urmaresc interesul de grup, ceea ce sustine de
fapt teoria tranzactiilor voluntare in mod eronat.
Aceasta teorie, spune Olson, desi poate functiona ca
alternativa pe anumite portiuni si anume la nivelul
grupurilor mici,30 este infirmata la nivelul
grupurilor mari31 fiindca aici apare problema
actiunii colective sau a blatistului.32 Cu
alte cuvinte, aceasta teorie nu explica comportamentul
si rezultatele ineficiente de la nivelul grupurilor
mari. Mai mult, spune Olson, teoria tranzactiilor
voluntare nu aduce nici o explicatie a faptului ca
anumite tari continua sa ramana sarace in conditiile in
care indivizii se comporta pe piata la fel ca si cei din
tarile bogate, i.e. sunt la fel de rationali.33
In plus, nu explica de ce ar fi nevoie de o a treia
parte care sa intareasca ceea ce vor de fapt, nu
explica puterea coercitiva folosita pentru a face piata
sa mearga mai bine.34 Concluzia lui
Olson, in aceste conditii, este urmatoarea: tranzactiile
in mare parte nu sunt voluntare35, ele sunt
impuse36, iar impunerea presupune puterea
coercitiva.37 Este necesara, cu alte cuvinte,
o teorie a puterii, pentru a putea intelege guvernele
si toate lucrurile bune sau rele pe care le fac, dar si
oribilele anarhii in absenta acestor guverne.38
Democratie si
prosperitate
Democratia favorizeaza prosperitatea. Un stat prea
puternic si politicile opuse pietei (market contrary)
submineaza comportamentul conform legii si promoveaza
coruptia la nivel oficial. Astfel, statul si politicile
promovate de acesta pot genera situatii in care toate
partile implicate (cele care trebuie sa impuna si sa
aplice legea si cele care cad sub incidenta legii)
vor avea un interes in a eluda regulile oficiale, tinand
evaziunea secreta fata de autoritati sau corupand
oficialii responsabili.39
Mentinerea ordinii si a legii ar trebui sa fie, si in
anumite tari chiar este, sustine Olson, ieftina relativ
la taxele colectate si venitul national.40
Doua sunt argumentele care sustin ideea ca nu este
nevoie de un cost ridicat in vederea instaurarii intr-un
stat a domniei legii. Primul dintre aceste argumente
pleaca de la o asumptie de rationalitate: in cazul unui
conflict sau al unui potential conflict intre doua parti
inegale ca putere si, implicit, inegale in privinta
costurilor pe care ar trebui sa le suporte pentru a
sustine respectivul conflict, partea cea mai
defavorizata, analizandu-si situatia, va decide sa
actioneze in vederea minimizarii costului, anume in
directia aplanarii sau evitarii conflictului. Aplicand
acest rationament la cazul in care una dintre parti este
guvernul iar cealalta individul, cea mai buna alegere
pentru individ va fi sa nu provoace guvernul.41
Concluzia la care ajunge Olson va fi ca un stat puternic
de tipul celui hobessian va reprima orice incercare de
incalcare a legii sau ordinii.
Raman totusi discutabile asumptia de rationalitate pusa
in joc de Olson si relevanta argumentului in sine.
Intrebarea care se ridica este daca nu cumva costurile
realizarii unui stat hobbesian sunt extrem de ridicate:
faptul ca un astfel de stat nu contine mecanisme de
limitare a puterii aduce cu sine riscul incalcarii
drepturilor fundamentale individuale si, de ce nu, a
oricarei legi pana la urma.
Al doilea argument ia in discutie existenta sectorului
privat ca fundament al pastrarii ordinii si a legii.
Interesul privat al indivizilor si firmelor intr-o
economie de piata cu politici economice bune si drepturi
de proprietate clar delimitate este un factor major in
ceea ce priveste prevenirea crimei, comportament conform
legii si impunerea legislativa. Astfel, spune Olson,
interesul indivizilor si firmelor ii va conduce pe
acestia sa puna lacate, sa angajeze garzi si sa fie
atenti.42 Toate acestea vor conduce la
impunerea legii in mod necostisitor pentru guvern.
Nici acest argument nu pare sa fie foarte convingator
atata vreme cat capacitatea indivizilor de a apara legea
prin mijloace proprii este in acelasi timp si
capacitatea acestora de a o incalca.
Aceste argumente vin sa arate, sustine Olson, ca atata
timp cat guvernele vor avea politici de tipul caveat
emptor (cumparatorul sa se pazeasca) nu vor avea de
cheltuit impotriva fraudei.43
Totusi, merita observat ca aceste argumente nu spun
decat ca sunt necesare institutii si politici economice
bune, insa nu ne spun ce inseamna sau cum putem realiza
un stat puternic si nici cum putem delimita clar
drepturile de proprietate. Este de retinut insa ideea ca
un prim pas spre obtinerea unor politici guvernamentale
si institutii bune este accentuarea sectorului privat si
a influentelor care vin dinspre acesta.
Un sector privat puternic si influent va genera
institutii si politici economice eficiente. In alta
ordine de idei, acelasi sector privat in conditiile
politicilor opuse pietei, cum ar fi controlul
preturilor, va avea un interes puternic de a evita acele
politici, ajungand pana la coruperea celor care ar
trebui sa le impuna. Prin urmare, coruptia la nivel
guvernamental se va produce atunci cand guvernele
insele stabilesc rezultate pe care toti sau aproape toti
din sectorul privat au interes sa le evite, si cand
nimeni din sectorul privat nu are interes sa raporteze
aceste incalcari autoritatilor.44 Mai
devreme sau mai tarziu, spune Olson, guvernul va
deveni corupt si ineficient.45 Politicile
opuse pietei, prin stabilirea preturilor si a
veniturilor, au fost norma sau regula tarilor comuniste.46
Comunism, crestere
economica, democratie
Discutia privind autocratiile de tip sovietic sau
comunist joaca rolul unui test pentru teza potrivit
careia exista o directa proportionalitate intre putere
si crestere economica. Intrebarile pe care si le pune
Olson aici sunt “De ce autocratia stalinista a condus la
o crestere economica?”, “De ce aceasta crestere
economica nu a continuat? si “De ce tarile foste
comuniste au ajuns imediat dupa iesirea din comunism
intr-o situatie economica mai dificila decat inainte? De
ce nu s-au petrecut lucrurile in post-comunism asa cum
s-a intamplat in cazul unor tari precum Japonia,
Germania sau Italia de dupa cel de-al doilea razboi
mondial?”
La prima intrebare raspunsul pare sa fie simplu, daca e
sa avem in vedere metafora banditului stationar
dominant. Stalin conducea o autocratie in care furtul
era organizat si dozat ca si in cazul autocratiilor
clasice.47 Insa, ceea ce a constituit o
inovatie in cazul autocratiei staliniste este faptul ca
furtul a presupus initial o confiscare a tuturor
proprietatilor si resurselor, confiscare care i-a permis
controlul direct asupra cantitatii de bunuri de
productie si de bunuri de consum ce urmau a fi utilizate
si produse.48 Aceasta a condus in primul rand
la o acumulare mare de capital – la o economisire
fortata –, dat fiind ca bunurile de consum (consumer
goods) erau furnizate intr-o proportie mult mai mica
decat bunurile de productie (capital goods)
comparativ cu productia acestora in alte tari. In al
doilea rand, existenta exclusiva a proprietatii de stat
a permis o marire a impozitelor anuale cu un cuantum
egal cu veniturile obtinute de populatie din chirie,
dobanda si profit49 (venituri din activitati
care nu sunt ‘prinse’ in productie propriu-zis).
O a doua inovatie adusa de Stalin, sustine Olson, o
reprezinta modalitatea de taxare care a constat
intr-o impozitare globala a profiturilor
intreprinderilor patronate de stat mai curand decat cea
a impozitarii marginale sau individuale.50
Aceasta forma de taxare a generat stimulente indivizilor
care munceau in intreprindere prin plata in acord global
s.a.m.d.
Astfel, cresterea economica pe care a inregistrat-o
initial statul stalinist pare sa rezulte in mod
pertinent din cele doua inovatii pe care le analizeaza
Olson.
Insa concluzia potrivit careia se poate inregistra
crestere economica in conditii de dictatura poate fi
interpretata ca fiind un argument pentru teza ca
dictatura poate fi justificata atata timp cat se
soldeaza cu o crestere economica.
In ceea ce priveste raspunsul la cea de a doua intrebare
Olson nu prea aduce argumente in plus fata de cele
clasice care aratau ineficienta economiei planificate si
preziceau falimentul comunismului.
Olson pare sa nu raspunda convingator la ultima
intrebare, raspunsul sau fiind pur si simplu acela ca a
existat o incapacitate a sistemului de a depasi situatia
sau de a contracara puterea grupurilor de interese care
s-au organizat din timpul perioadei comuniste. Aparitia
unei economii de piata si a unei guvernari democratice,
sustine Olson, tine de factori conjuncturali, iar
conditiile existente inaintea caderii comunismului au
impiedicat (sau nu au facilitat) aparitia spontana a
acestor factori favorizanti. El revine si aici la
solutia “miraculoasa” a interventiei unui autocrat
luminat care sa-i creeze.
Utopia acestei solutii devine vizibila atunci cand o
sintetizam in formula eficientizeaza din punct de
vedere economic o democratie tanara, ce abia a inlocuit
o autocratie, prin masuri autocratice. Argumentele
care pledau impotriva ideii ca o democratie cu probleme
(e.g. declin in planul prosperitatii datorita aparitiei
grupurilor de interese) poate fi salvata prin masuri
autocratice ce se intind pe o perioada limitata, sunt
valabile si pentru a respinge ideea ca aparitiile unei
economii de piata si a unei guvernari democratice pot fi
favorizate prin rolul jucat de un autocrat. In oricare
dintre situatii, fie inainte de aparitia unei tinerei
democratii, fie pe parcursul tranzitiei acesteia spre o
democratie autentica, o interventie de tip autocratic nu
se poate solda decat cu o incalcare a drepturilor
politice specifice regimului democratic si un risc
sporit pentru o intoarcere si o ramanere in dictatura.
Chirurgia autocratica indreptata impotriva unei coalitii
a grupurilor de putere va conduce inevitabil la
extirparea suplimentara si nedorita a unei parti din
tesutul sanatos al organismului social.
Un alt raspuns privind involutia prosperitatii, ar fi
tocmai modalitatea de taxare din timpul perioadei
comuniste – impozitarea globala si nu marginala –
modalitate care a constituit un succes economic in
conditiile in care intreprinderile erau in proprietatea
statului. Data fiind modificarea statutului
intreprinderilor, care au trecut din proprietatea
statului in proprietate privata, si inertia taxarii
globale, prosperitatea economica a inceput sa scada. O
taxare optima care ar fi mentinut prosperitatea
economica la nivelul cresterii comuniste ar fi fost cea
marginala ea ar fi distrus rapid grupurile organizate
conform actiunii colective, care odata cu democratizarea
nu mai operau acoperit si care cereau subventii
guvernamentale pentru relansare economica.51
Tipuri de piete
Analiza tipurilor de piete care ar face posibila
prosperitatea sau cresterea economica vizeaza de fapt o
anumita viziune despre cum ar trebui sa stea lucrurile
la nivelul economiei politice, i.e. o perspectiva
normativa a economiei politice. Astfel, pentru a fi
atinsa o prosperitate va trebui ca indivizii si firmele
patronate de acestia sa fie lasati sa creeze profit,
deoarece, spune Olson, singurii capabili sa-si conduca
actiunile catre profit nu pot fi decat acestia si nu o
agentie sau o persoana situate in afara acestei relatii.
Serviciile aduse populatiei de aceste firme sunt mult
mai mari decat ar putea sa faca statul in urma dirijarii
productiei acestora. In plus, indivizii ar trebui sa
stie ca bunastarea depinde foarte mult de noroc (many
fortunes are due to luck) si, ca atare, una din
conditiile mentinerii prosperitatii este cea a
prevenirii scaderii acesteia. Solutia optima de
prevenire a acestor situatii de nesansa cu consecinte
dramatice la nivelul prosperitatii o reprezinta, in
viziunea lui Olson, asigurarile. Indivizii trebuie sa se
asigure, “sa-si puna deoparte pentru zile negre”, pentru
a nu mai lasa rezolvarea acestor probleme la indemana
statului care nu e in masura sa faca altceva decat sa ia
de la unii si sa redistribuie ineficient altora, celor
“neacoperiti” de asigurare.
In concluzie, sunt doua conditii pe care o economie de
piata va trebui sa le indeplineasca pentru a genera
succesul economic: 1) drepturi individuale clare si
sigure, fiindca numai prin asigurarea acestora vor
exista stimulente in a produce, investi si angaja in
schimburi reciproc avantajoase; 2) absenta oricarei
forme de deposedare (predation). Aceste doua conditii,
spune Olson, nu vor garanta in mod inevitabil piete
perfecte, inovatie cu utilitate sociala maxima sau o
alocare de resurse ideala, dar daca vor fi intalnite
sunt cu siguranta suficiente pentru a aduce prosperitate
societatii. Insa, cel mai probabil, aceste conditii vor
fi satisfacute in democratiile sigure, vechi, care
respecta drepturi individuale, unde institutiile sunt
structurate in asa fel incat decidentii autoritari sunt
condusi de interese cuprinzatoare.
NOTE
1 In original, The Logic of Collective
Action: Public Goods and the Theory of Groups
(1965), Cambridge, Harvard University Press.
2 In original, The Rise and Decline of
Nations (1982).
3 In original, “Autocracy, Democracy, and
Prosperity” (1991)
4 In original, “The Economics of Autocracy
and Majority Rule: The Invisible Hand and the Use of
Force” (1996) in Journal of Economic Literature
34:72
5 “Logica puterii nu poate fi explicata
adecvat prin tranzactii voluntare: puterea – si nu in
ultimul rand puterea guvernamentala – este capacitatea
de a realiza acordul in mod constrangator, iar asta
presupune autoritate constrangatoare si capacitate de
coercitie. Nu este suficienta o teorie a tranzactiilor
sau schimburilor voluntare: trebuie sa intelegem logica
fortei.” (pp.2-3)... “Guvernamantul a aparut in mod
normal datorita rationalitatii individuale a celor care
pot organiza cea mai mare capacitate pentru violenta.”
(p.11)
6 ”Banditul hoinar va deveni un bandit
stationar atunci cand va putea monopoliza crima in
spatiul respectiv.” (...) “El va fi singurul capabil sa
taxeze sau sa fure in domeniul respectiv.” (p.7)
7 A se vedea p.8.
8 A se vedea p.6.
9 A se vedea p.6. Olson apeleaza pentru prima
data la aceasta metafora in The Rise and Decline of
Nations (1982).
10 “Banditul stationar, datorita monopolului
pe care il detine asupra crimei si taxarii, va avea un
interes cuprinzator in domeniul sau ceea ce il va face
sa isi limiteze actele de prada deoarece el va fi cel
care va suporta o parte substantiala din pierderile
sociale rezultate in urma acestor acte de prada.” (p.9)
11 “A doua modalitate in care interesul
cuprinzator al banditului stationar actioneaza la
nivelul stimulentelor comportamentale consta in
furnizarea de bunuri publice de care sa beneficieze atat
domeniul sau cat si cei pe care ii taxeaza.”(p.9)
12 O exprimare mai formala si matematica a
acestui argument este facuta de Mancur Olson intr-un
articol scris impreuna cu Martin McGuire in “The
Economics of Autocracy and Majority Rule: The Invisible
Hand and the Use of Force” (1996) in Journal of
Economic Literature 34:72.
13 “Taxarile progresive ale unui bandit
stationar sunt de departe mai bune decat anarhia.”(p.11)
14 “Chiar daca un bandit stationar de tipul
unui tiran/despot razboinic percepe taxe de la supusi de
la an la an mai mari, acestia il vor prefera banditului
hoinar care fura sporadic. Banditismul sporadic (roving
banditry) inseamna anarhie, si inlocuirea anarhiei cu
guvernamantul aduce o considerabila crestere a
venitului.”(p.11)
15 A se vedea p. 27
16 “Autocratii de cele mai multe ori isi
pierd slujbele.”... Asadar domnia oricarui autocrat va
sfarsi pana la urma – unele dintre aceste domnii vor
sfarsi chiar foarte repede - si multe dintre acestea
sunt urmate de crize de succesiune. In cele mai multe
cazuri autocratul este succedat de un alt bandit
stationar sau hoinar: numai in anumite circumstante
sfarsitul autocratiei va insemna aparitia
democratiei.”(p.29)
17 A se vedea p. 31
18 A se urmari discutia de la pp. 31-3
19 A se vedea p. 33
20 A se vedea p. 34
21 “Desi atat majoritatea cat si autocratul
au interese cuprinzatoare intr-o societate datorita
controlului asupra taxelor, majoritatea, in mod
aditional, va castiga o parte semnificativa din venitul
rezultat pe piata, ceea ce ii va da un puternic interes
cuprinzator in productivitatea societatii.”(p.16)....
“Atunci cand venitul national creste aceasta crestere nu
se datoreaza numai colectarii de taxe la un venit mai
mare ci venitului rezultat de pe piata. Astfel, rata de
taxare optima pentru majoritate va fi in asa fel incat
va fi mai mica decat cea autocratica.” (p.17)
22 A se vedea p. 17
23 “Democratiile sfarsesc de cele mai multe
ori datorita greselii si ghinionului. Aparitia unei
democratii si manifestarea alegerilor libere nu conduc
in mod necesar catre drepturi de proprietate si a
contractelor. Drepturile individuale pe care o
democratie le furnizeaza nu pot fi asigurate daca
democratia ca atare nu este asigurata. Drepturile de
proprietate si a contractelor intr-o democratie nesigura
pot fi abolite de catre oficiali alesi dar care isi
folosesc puterea autocratic.”(p.41)
24 “ In mod similar, o democratie nu poate
supravietui daca oponentii administratiei in vigoare nu
beneficiaza de dreptul liberei exprimari si drepturi
depline conforme cu domnia legii, i.e. drepturi de
proprietate si la contracte.”(p.41)
25 A se vedea p.42
26 O aprofundare a discutiei pe tema
grupurilor de interese care deturneaza insasi
mecanismele democratice este facuta in The Rise and
Decline of Nations: Economic Growth, Stagflation, and
Social Rigidities. New Haven, CT: Yale University
Press, 1982.
27 “In autocratii, cu cat dureaza mai mult
regimul unui autocrat cu atat sunt mai bine protejate
drepturile de proprietate si la contracte.”(p.42)...
“Desi experienta arata ca tarile relativ sarace pot
creste economic extraordinar de rapid sub regimul unui
dictator puternic care foloseste politici economice
bune, aceasta situatie nu poate dura mai mult de o
generatie sau doua.”(p.43)
28 A se vedea discutia de la p. 167-8.
29 A se vedea p.58.
30 “Daca numarul indivizilor beneficiari ai
unui bun colectiv este mic, atunci acestia pot, in mod
normal, sa comunice unii cu altii in directia cooperarii
pentru satisfacerea interesului lor comun, si pot avea,
in general, acces atat la acorduri legale cat si la alte
mecanisme de intarire a ceea ce au hotarat. Acestia pot,
prin urmare, sa obtina un bun colectiv si, ca atare, pot
servi interesul comun.”(p.76)
31 “Intr-un grup mare un individ oarecare va
primi doar o mica parte din beneficiul rezultat in urma
actiunii sale in interesul grupului. Aceasta parte
minuscula nu va motiva indivizii apartinatori grupurilor
mari sa actioneze consistent cu interesul comun al
grupului.”(p.77)
32 “Orice individ din grupurile mari va
incerca sa se situeze intr-o pozitie de free-rider sau
de rezerva.”(p.79)
33 A se vedea p.59
34 “Teoria tranzactiilor coasiene si a
costurilor de tranzactie ce le limiteaza nu explica
puterea externa necesara impunerii contractelor. Aceasta
teorie ar putea explica de ce cei care se angajeaza in
tranzactii ce necesita o a treia parte ca garant vor
acest garant, si de ce acestia sunt dispusi sa plateasca
ceva pentru acest garant Insa nu ar putea explica de ce
uneori este folosita puterea coercitiva fie pentru a
face piata sa mearga mai bine prin intarirea
contractelor, fie pentru a lua bunurile ce sunt
comercializate pe piata.”(p.63)
35 “Pentru a explica anarhia si alte
rezultate ineficiente, trebuie sa recunoastem ca nu
toate tranzactiile si interactiunile, chiar si intre
parti total rationale, sunt voluntare.” (p.60)
36 A se vedea p. 62.
37 “Trebuie sa intelegem nu doar castigurile
rezultate in urma schimburilor voluntare ci si logica
coercitiei si fortei.”(p.66)
38 A se vedea p.66.
39 A se vedea p.149
40 A se vedea p.102, unde mai spune ca:
“Atunci cand vom intelege de ce costul furnizarii legii
si ordinii si a altor servicii publice necesare
viabilitatii guvernamentale pot fi relativ ieftine, vom
avea o noua si o mai buna intelegere a coruptiei
oficiale, a crimei, precum si un raspuns la intrebarea
de ce anumite tari au economii subterane mari sau
sectoare informale.”
41 A se vedea p.103
42 Ibidem
43 A se vedea p.105
44 A se vedea p.107
45 Ibidem
46 A se vedea p.108.
47 “El era un autocrat inteligent tipic, cu o
orientare pe termen lung. Autocratii cu un astfel de
orizont, de obicei, nu ar fi putut confisca bunurile de
capital, deoarece aceasta ar fi insemnat, in mod normal,
mai putina investitie si mai putin venit, si ca atare,
venituri mici din taxe, pe viitor.”(p.114)
48 A se vedea p.114
49 A se vedea p.115
50 Ibidem
51 “Odata cu caderea comunismului si cu
democratizarea, centrul a pierdut si mai mult din
puterea pe care o detinea anterior. Odata cu democratia,
directorii si muncitorii din intreprinderile mari
deveneau principalele grupuri organizate in spiritul
actiunii colective, si nu mai operau ‘sub
acoperire’....Ei nu mai actionau ca perceptori de taxe
pentru noul centru. Din contra, acestia doreau si
primeau subventii. Astfel principala sursa de taxare pe
venit a disparut, fiind inlocuita cu o cerere puternica
pentru subventii. In conditiile in care sistemul de
taxare a cazut aceste subventii erau livrate prin
sistemul bancar. Rezultatul a fost o crestere mare a
inflatiei in majoritatea tarilor foste
comuniste.”(p.159) ...subventiile, si nu sectorul privat
sau public, au contat cel mai mult, atat pentru
eficienta economica cat si pentru for interests of
subsidy recipients... Ceea ce a contat cel mai mult nu a
fost viteza privatizarii intreprinderilor de stat ci
viteza lichidarii acestora.”(p.164)
DORINA CUCU PATRUNSU - Master in Filosfie Morala
Politica, Doctorand Universitatea Bucuresti.
sus
|