Reflectarea principiilor democratice in Constitutiile Romaniei
AMELIA CHIRTES
This is a sketch of the principal
provisions of the Romanian Constitutions, beginning
with the Constitution from 1866 and ending with the
one modified in 2003. The article is focused on
those provisions that affected the democratic system
in Romania, which resulted in an increase of the
individual freedom and a more adequate respect for
the individual rights. The conclusion is that the
actual Constitution of Romania is harmonized with
the provisions of the Treaty Establishing a
Constitution for Europe, being a fundament for
Romania’s integration in European Union.
Statutul dezvoltator al Conventiei de la Paris (1864)
Evenimentele care au dus la Unirea
Principatelor Romane au marcat o etapa importanta in
procesul formarii institutiilor moderne ale Romaniei.
Din acest punct de vedere, trebuie mentionat Statutul
dezvoltator al Conventiei de la Paris din data de 7/19
august 1858” (1864), insotit de Legea Electorala,
proclamate de Alexandru Ioan Cuza, si care cuprind
importante dezvoltari constitutionale. Prin urmare,
trebuie retinute consfintirea ideii de bicameralism -
prin crearea Corpului Ponderator, care alaturi de
Adunarea Electiva trebuia sa constituie puterea
legiuitoare - si ideea ca ocuparea unor dregatorii sau
functii administrative este incompatibila cu mandatul de
deputat, cei care dobandeau asemenea functii nemaiputand
face parte din adunarile elective.
Statutul lui Cuza este considerat de multi autori
prima Constitutie a Romaniei, desi inca din preambulul
acestuia se sublinia continuitatea si legitimitatea
Conventiei de la Paris, care “este si ramane legea
fundamentala a Romaniei”.
Legea Electorala, adoptata prin acelasi plebiscit cu
Statutul Dezvoltator, imparte alegatorii in doua
categorii, dupa criteriul averii, respectiv
alegatorii directi, categorie in care erau incluse
persoanele care plateau o contributie de cel putin 4
galbeni, aveau varste de peste 25 de ani, stiau carte,
precum si intelectualii si pensionarii cu un venit de
cel putin 200 de lei pe an, si alegatorii primari,
categorie in care erau incluse persoanele care nu stiau
carte, dar care isi plateau contributia la veniturile
statului. Contributia era diferentiata in functie de
zona de provenienta, astfel, contribuabilii de la sate
plateau 48 de lei, iar cei de la oras intre 80 si 100 de
lei. Alegatorii din ultima categorie votau prin delegati
votau prin delegati.
Perioada ascensiunii politice si constitutionale a
Romaniei nu se incheie o data cu abdicarea, in februarie
866, a domnitorului Alexandru Ioan Cuza; dimpotriva, ea
dobandeste noi dimensiuni, prin adoptarea si intrarea in
vigoare la 1 iulie 1866 a noii Constitutii.
Constitutia din 1866
Constitutia din 1866 este inspirata din
Constitutia belgiana din 1831, considerata la timpul
respectiv cea mai liberala din Europa. Ea consfinteste o
serie de idei importante, printre care: principiul
suveranitatii nationale, principiul guvernamantului
reprezentativ, principiul democratic al separatiei
puterilor in stat, monarhia constitutionala ereditara,
responsabilitatea ministeriala, recunoasterea
drepturilor omului si cetateanului, precum libertatea
constiintei, a presei, a intrunirilor, egalitatea in
fata legii, libertatea de exercitare a drepturilor
politice numai pentru crestini, dreptul la azil politic,
protejarea refugiati-lor, dreptul sacru si inviolabil la
proprietate. Aceasta Constitutie era completata de o
lege electorala care mentinea votul censitar, alegatorii
fiind impartiti in patru colegii dupa criteriul averii1.
Constitutia din 1866 a consacrat pentru prima data in
istoria vietii noastre statale caracterul indivizibil al
statului roman, care de la acea data va purta numele
oficial de Romania, aceasta in conditiile in care tara
noastra se gasea inca sub suzeranitatea Imperiului
Otoman. Prin acest act fundamental, Romania
realizeaza o adevarata deschidere, fiind primul stat
constitutional al Europei de sud-est.
Puterea legislativa era exercitata de domnitor si
Parlament, alcatuit din Adunarea Deputatilor si Senat,
legile putand fi supuse sanctiunii suveranului numai in
cazul in care erau votate de majoritatea membrilor din
ambele Camere ale Parlamentului. Parlamentul devenea
astfel singurul organ legislativ, avand rolul de a
tempera eventualele tendinte spre autoritarism.
Puterea executiva era exercitata de catre domnitor prin
intermediul guvernului, condus de catre primul –
ministru, care era numit si acceptat de catre Parlament.
Prerogativele domnitorului erau foarte largi. Astfel, el
convoca, amana, dizolva Adunarea Deputatilor si Senatul,
initia orice proiect de lege, prin ministrii sai,
sanctiona si promulga legile adoptate, numea si revoca
ministrii, avea dreptul de amnistie, era comandantul
armatei, conferea decoratii, incheia tratate si
conventii cu state straine, dupa ce obtinea acordul
Parlamentului. Totusi, in Constitutie existau anumite
prevederi care ii ingradeau puterea, domnitorul neputand
modifica sau suspenda legislatia aprobata, nici un act
semnat de el neavand statut de lege, decat daca era
contrasemnat de un ministru de resort.
Puterea judecatoreasca era exercitata de catre Tribunale
si Curti de Justitie. Hotararile si sentintele se
pronuntau in virtutea legii si se executau in numele
domnitorului.
Constitutia din anul 1866 a constituit baza juridica a
regimului monarhiei constitutionale din Romania pana in
anul 1923.
Constitutia din 29
martie 1923
Dand expresie noilor realitati, intregirii tarii dupa
Marea Unire din 1918, a fost adoptata in tara noastra
Constitutia din 29 martie 1923, document ce a
reprezentat un instrument juridic mult mai elaborat
decat Constitutia din 1866 si care a fost orientat
nemijlocit spre cerintele dezvoltarii societatii intr-un
stat de drept.
Constitutia din 1923 a fost inlocuita formal la 20
februarie 1938, cand a fost proclamata o noua
Constitutie elaborata la initiativa regelui Carol al
II-lea. Constutia din 1923 a fost considerata cea mai
democratica Constitutie din perioada monarhiei
constitutionale. Astfel, Regatul Romaniei era
caracterizat ca fiind un “stat national, unitar si
indivizibil” (art.1). Teritoriul Romaniei era
inalienabil (art.2). In ceea ce priveste drepturile
romanilor, Titlul II este consacrat reglememetarii
constitutionale a acestora. Art. 5 prevedea ca “Romanii,
fara deosebire de origine etnica, de limba sau de
religie, se bucura de libertatea constiintei,
invatamant, libertatea presei, a intrunirilor, de libera
asociatie si de toate drepturile stabilite prin legi”.
Alte prevederi in acest sens se refera la interzicerea
oricarei deosebiri de nastere sau clase sociale in
cadrul Senatului, garantarea libertatii individuale,
interdictia de a infiinta sau aplica o pedeapsa altfel
decat in conformitate cu prevederile unei legi.
Un aspect de o importanta cruciala este reprezentat de
principiul constitutional al separatiei puterilor in
stat. Puterea legislativa era exercitata de un Parlament
bicameral, format din Adunarea Deputatilor si Senat,
avand atributii sporite. In articolele 33 si 42 se
prevedea ca puterea emana de la natiune si ca membrii
Parlamentului reprezinta natiunea.
Puterea executiva revenea Regelui si urmasilor sai.
Regele are dreptul de a numi si revoca ministrii, are
drept de amnistie in materie de politica, confera
decoratii si grade militare, are dreptul de a bate
moneda, de a incheia tratate cu puteri straine. O
limitare extrem de importanta a puterii acestuia era
reprezentata de faptul ca Regelui nu i se permitea sa
modifice sau sa suspende legile. Tratatele, indiferent
de domeniul in care erau incheiate, trebuia sa fie
supuse dezbaterii Parlamentului si aprobate mai intai de
acesta. Nici un act al Regelui nu avea forta legala
decat daca era contrasemnat de un ministru de resort.
Puterea judecatoreasca revenea Inaltei Curti de Casatie.
Sentintele judecatoresti erau date de tribunale si curti
de apel. Hotararile se pronuntau in virtutea legii.
Constitutia din 1938
Constitutia din 1938 incerca sa limiteze individualismul
si sa dea intaietate socialului, voind sa transforme
statul individualist in stat comunitar corporatist. In
acelasi timp, ea admitea proprietatea si capitalul ca
drepturi inviolabile, indepartandu-se de la
principiile Constitutiei din 1923, care recunostea
proprietatea ca functie sociala si revenind astfel la
principiile Constitutiei din 1866. Constitutia de la
1938 concentreaza puterile politice in mana regelui,
care dobandeste prerogative deosebit de mari. Aceasta
Constitutie a fost suspendata in vara anului 1940, ca
urmare a evenimentelor care au dus la abdicarea regelui
Carol al II-lea.
Constitutia din anul 1938 mentinea formal unele
principii din vechile Constitutii, precum suveranitatea
nationala, principiul conform caruia puterea emana de la
natiune, separatia puterilor in stat, responsabilitatea
ministeriala. Sunt recunoscute si unele drepturi si
libertati democratice, precum libertatea constiintei,
libertatea individuala, inviolabilitatea domiciliului,
egalitatea in fata legii. In realitate, aceste prevederi
au avut doar un rol formal, prin aceasta Constitutie
regele reusind sa acapareze principalele parghii ale
statului. Astefel, Adunarea Deputatilor se compunea din
deputati alesi de cetatenii romani, cu varste de peste
30 de ani si care practicau o indeletnicire intr-una din
cele trei categorii economice, respectiv agricultura si
munca manuala, comert sau industrie, operatiuni
intelectuale. Durata mandatului era prelungita de la 4
la 6 ani. Senatul se compunea din senatori numiti de
rege, din senatori de drept si senatori alesi cu vot
obligatoriu, secret si direct, numarul senatorilor
numiti fiind jumatate din numarul celor alesi. Mandatul
senatorilor era prelungit de la 4 la 9 ani. Regele era
declarat “capul statului”, exercitandu-si puterea
legislativa prin Reprezentanta Nationala (Parlament) si
puterea executiva prin Guvern. Intre sesiunile
parlamentare, acesta guverna prin Decrete – legi. El
putea refuza sanctionarea legilor adoptate de Parlament.
O prevedere extrem de importanta, care realiza o
distinctie esentiala fata de Constitutiile anterioare,
consta in faptul ca Regele nu mai avea nevoie de acordul
Parlamentului pentru a incheia tratate politice sau
militare cu puterile straine. Regele avea si alte
drepturi importante, respectiv dreptul de incheia pace,
declara razboi, a bate moneda, a numi sau confirma in
functii politice diverse persoane. Guvernul se compunea
din ministri si subsecretari de stat. Ministrii
exercitau puterea executiva in numele Regelui si aveau
raspundere politica numai in fata acestuia.
Prin aceste prevederi din Constitutia din anul 1938,
Monarhia isi asigura o pozitie dominanta,
precumpanitoare in sistemul politic, tinand seama de
faptul ca Parlamentul, guvernul si puterea
judecatoreasca erau subordonate Regelui Carol al II-lea.
Cu toate acestea, regimul monarhiei autoritare a lui
Carol al II-lea nu poate fi considerat o dictatura
clasica sau de tip fascist, ca majoritatea regimurilor
introduse in Europa dupa anul 1933, deoarece a mentinut,
inclusiv in prevederile Constitutiei, unele elemente
caracteristice democratiei parlamentare.
Constitutiile adoptate
in perioada regimului comunist
Perioada cuprinsa intre anii 1948–1949 a marcat
desavarsirea edificiului stalinist in Europa Centrala si
de Est. Regimurile politice instaurate, de “democratie
populara” au fost rezultatul unor factori externi,
dintre care un rol important l-a avut ocupatia
sovietica, ce a stavilit dezvoltarea interna fireasca a
statelor din aceasta parte a Europei, dupa cel de-al
doilea razboi mondial.
Cunoscand un traseu ascendent in lume in anii 1945–1947,
sistemul comunist a beneficiat de prestigiul colosal al
Uniunii Sovietice, stat – putere al Marii Coalitii
aliate, cu rol covarsitor in infrangerea militara a
fascismului. Ideologia comunista aparea la sfarsitul
marelui conflict mondial ca un vector privilegiat al
democratiei, iar prin participarea lor la lupta
impotriva regimurilor fasciste, comunistii capatasera un
“brevet de democratie”.2
Monopolizand puterea politica si orientand dezvoltarea
socio-economica intr-o directie clar stipulata sub
raport ideologic, printr-un efort de propaganda,
comunistii s-au straduit sa intemeieze noile regimuri pe
legi fundamentale. Analiza acestora ne releva legatura
stransa intre continutul tuturor Constitutiilor din
Europa Centrala si de Est, pe de o parte, si alinierea
lor completa la modelul Constitutiei sovietice din anul
1936, pe de alta parte, considerata in perioada
stalinismului ca fiind “cea mai democratica din lume”
(I.V. Stalin – “Despre proiectul de Constitutie al
Uniunii Sovietice” – Raport prezentat cu ocazia
Congresului al VIII-lea extraordinar al sovietelor –
1936).
Constitutia din 13
aprilie 1948
Procesul restrangerii si lichidarii treptate a
regimurilor parlamentar–constitutionale in Romania,
inceput prin desfasurarea partidelor istorice, abolirea
monarhiei si proclamarea republicii populare se
intensifica prin adoptarea Constitutiei din anul 1948.
Constitutia din 13 aprilie 1948 reprezinta produsul
tipic al aplicarii in viata politica romaneasca a
doctrinei si ideologiei comuniste, dupa modelul
sovietic. Titlul I, intitulat “Republica Populara
Romana”, consfiinteste ca “Republica Populara Romana
este stat popular, independent si suveran” (art.1);
“Republica Populara Romana a luat fiinta prin lupta dusa
de popor, in frunte cu clasa muncitoare, impotriva
fascismului, reactiunii si imperialismului” (art.2); “In
Republica Populara Romana intreaga putere de stat emana
de la popor si apartine poporului”. Desi se instituie ca
forma de guvernamant republica si se reglementeaza
caracterul independent si unitar al statului roman,
acesta nu mai este considerat indivizibil, iar
teritoriul sau inalienabil. De asemenea, in ciuda
consacrarii constitutionale a principiului conform
caruia puterea de stat emana de la popor si apartine
poporului, exercitandu-se prin intermediul organelor
reprezentative, acesta va ramane pur formal, nefiind
niciodata aplicat in practica vietii parlamentare din
perioada totalitarismului.
Pentru prima data in istoria vietii politice si
parlamentare din Romania, prin actul constitutional din
1948 este inlaturat principiul separatiei puterilor in
stat, organ suprem al puterii de stat devenind Marea
Adunare Nationala, fata de care raspundeau toate
celelalte organe ale statului. Constitutia din 1948 a
marcat trecerea spre un regim guvernamental intemeiat pe
monopartidism si autoritarism statal, precum si spre o
economie centralizata si dirijata politic.
De asemenea, aceasta Constitutie pune bazele
desfiintarii proprietatii private, desi articolele 8 si
9 prevedeau ca “Proprietatea particulara si dreptul de
mostenire sunt recunoscute si garntate de lege” si ca
“pamantul apartine celor care il muncesc”. Fundamentand
bazele structurii social–economice de tip social,
Constitutia din anul 1948, desi recunoaste existenta a
trei tipuri de proprietate (proprietatea de stat,
cooperatista si participativa), proclama principiul
suprematiei proprietatii de stat si cooperatiste fata de
proprietatea particulara, precum si protectia speciala a
proprietatii de stat.
Referitor la drepturile si libertatile fundamentale ale
individului, desi acestea erau recunoscute si garantate
formal prin Constitutia din anul 1948, erau introduse
numeroase restrictii si interdictii in privinta
exercitarii lor, creandu – se o discrepanta vizibila
intre principiile si realitatile politice si juridice.
Constitutia din 1948 a fost abrogata implicit la data de
24 septembrie 1952, prin intrarea in vigoare a
Constitutiei din 1952.
Constitutia din 24
septembrie 1952
Constitutia din 1952 definea mult mai precis baza
politica a statului “democrat-popular”, fundamentata pe
dictatura proletariatului, stipuland expres caror clase
sociale le apartine puterea de stat si indicand
modalitatea de exercitare a acestei puteri prin
“realizarea aliantei dintre clasa muncitoare si
ta-ranimea muncitoare, in care rolul conducator il
detine clasa muncitoare”. Principiile fundamentale ale
acestei Constitutii sunt suveranitatea poporului,
unitatea puterii de stat si exercitarea acesteia prin
organe reprezentative, centralismul democratic,
planificarea nationala, legalitatea populara, activismul
social si politic al cetatenilor. Statul roman este
definit ca un “stat democrat–popular”, unitar, suveran
si independent, dar nefacandu-se nici o referire la
caracterul sau indivizibil sau inalienabil. In Capitolul
I, “Oranduirea sociala”, sunt cuprinse urmatoarele
reglementari: “Republica Populara Romana este stat al
oamenilor muncii de la orase si de la sate” (art.1);
“Baza puterii in Republica Populara Romana este alianta
clasei muncitoare cu taranimea muncitoare, in care rolul
conducator apartine clasei muncitoare” (art.2);
“Republica Populara Romana s-a nascut si s-a intarit ca
rezultat al eliberarii tarii de catre fortele armate ale
Republicilor Socialiste, de sub jugul fascismului si de
sub dominatia imperialismului, ca rezultat al doborarii
puterii mosierilor si capitalistilor de catre masele
populare de la orase si de la sate in frunte cu clasa
muncitoare, sub conducerea Partidului Comunist Roman”
(art.3). Se observa astfel o deosebire esentiala fata de
prevederile Constitutiei din anul 1948, in care se
preciza ca R.P.R. a luat fiinta prin lupta dusa de
popor, nu prin eliberarea de catre URSS. Constitutia din
anul 1952 consacra fara echivoc rolul conducator al
partidului comunist in oranduirea sociala si de stat a
Romaniei, reprezentata de regimul “democratiei populare”
ce reflecta “puterea oamenilor muncii”. Forma politica
prin care se exercita aceasta putere era reprezentata de
organele statului, sistem ce avea o constructie
piramidala, ierarhizata si centralizata, in varful
acesteia situandu-se Marea Adunare Nationala, ca organ
suprem al puterii de stat. Dispozitiile constitutionale
referitoare la oranduirea de stat a Romaniei consacra
tranformarea statului comunist in principalul instrument
de realizare a dictaturii proletariatului, prin
conferirea unor largi atributii in toate domeniile
vietii economice, sociale si culturale.
Articolul 6 exprima esenta oranduirii social–economice
astfel: “Fundamentul formatiunii social–economice
socialiste este proprietatea socialista asupra
mijloacelor de productie, care are fie forma
proprietatii de stat (bun comun al poporului), fie forma
proprietatii cooperatist – colectiviste (proprietatea
gospodariilor colective sau a organizatiilor
colectiviste)”, proclamandu-se rolul conducator in
economia nationala a tarii a proprietatii socialiste.
Aceste prevederi marcheaza trecerea de la economia
libera de piata la economia socialista planificata.3
In ceea ce priveste reglementarea drepturilor
fundamentale ale cetatenilor, aceasta se realizeaza in
Capitolul VIII. In cadrul acestui Capitol sunt prevazute
si garantate drepturi precum dreptul la munca, dreptul
la odihna, dreptul la asigurare materiala de batranete,
in caz de boala sau incapacitate de munca, dreptul la
invatatura, egalitatea in drepturi a cetatenilor in
toate domeniile vietii economice, politice si culturale,
drepturi pentru minoritatile nationale, egalitatea in
drepturi intre barbati si femei, libertatea de
constiinta, libertatea cuvantului, a presei, a
intrunirilor si meetingurilor, a cortegiilor si
demonstratiilor in strada, dreptul la asociere,
inviolabilitatea persoanei si a domiciliului. Un aspect
important este definirea R.P.R. ca “democratie
populara”. Din analiza acestor texte constitutionale, se
remarca inversarea raportului firesc intre individ si
stat. Aceasta rezulta din modalitatea de exprimare si
garantare a drepturilor si libertatilor fundamentale ale
cetateanului. Astfel, daca in Constitutiile interbelice,
si inclusiv in Constitutia din anul 1948, aceste
drepturi si libertati erau prevazute in primele
capitole, dupa articolele referitoare la teritoriul
national, in Constitutia din anul 1952 ele sunt denumite
“Drepturi si datorii fundamentale”, fiind plasate in
Capitolul VIII.
Constitutia din anul 1952 a fost abrogata expres la data
de 21 august 1965, dupa numeroase modificari.
Constitutia din 21
august 1965
Spre deosebire de constitutiile socialiste anterioare,
Constitutia din 1965 consacra si fundamenteaza cel mai
pregnant monopolul politic al unei unice formatiuni
politice, reprezentata de Partidul Comunist Roman. Prin
acesta Constitutie, Romania era proclamata “Republica
Socialista”, consideranduse ca dispune de o economie
socialista generalizata si de relatii de productie
socialiste, dominante, in toate domeniile vietii
sociale, oranduirea socialista reusind sa se impuna in
mod deplin si definitiv. Acest lucru asigura, in
viziunea constituantului de la 1965, “suveranitatea,
independenta si unitatea” statului roman, al carui
teritoriu devenea “inalienabil si indivizibil”. (art.1).
Spre deosebire de Constitutia socialista anterioara,
aceasta Constitutie consacra si fundamenteaza cel mai
pregnant monopolul politic al unei singure formatiuni
politice – partidul comunist – “cea mai inalta forma de
organizare a clasei muncitoare”. Principalul instrument
de transpunere si realizare in practica a politicii
partidului comunist este statul socialist, care, conform
dispozitiilor constitutionale, “organizeaza, planifica
si conduce economia nationala, apara si dezvolta
proprietatea socialista, asigura conditiile si
dezvoltarea invatamantului, stiintei si culturii, apara
legalitatea societatii si ordinea de drept, organizarea
apararii tarii si dezvoltarea fortelor armate” (art.13).
Nerecunoscand principiul separatiei puterilor in stat,
actul fundamental din 1965 nu a reusit sa incorporeze
nici una dintre traditiile constitutionale romanesti in
materie de legislatie si de aplicare a acesteia in
functie de organele si institutiile indrituite sa o
faca. Activitatea de elaborare a legilor va fi preluata
de catre Consiliul de Stat, “organ suprem al puterii de
stat, cu activitate permanenta”. Art.42 defineste Marea
Adunare Nationala ca fiind “unicul organ legiuitor al
Republicii Socialiste Romania”. Modificarea cea mai
spectaculoasa a Constitutiei din 1965 se produce in
martie 1974, cand se introduce functia de presedinte al
republicii, care cumuleaza o multitudine de atributii
transferate de la forul legislativ suprem si de la cel
administrativ central.
Titlul II, “Drepturile si indatoririle fundamentale ale
cetatenilor”, consacra si garanteaza egalitatea in
drepturi a cetatenilor in domeniile vietii economice,
juridice, sociale si culturale, dreptul la munca,
dreptul la asigurare materiala de batranete, boala sau
incapacitate de munca, dreptul la invatatura, drepturi
acordate nationalitatilor, egalitatea in drepturi intre
barbati si femei, dreptul de a alege si de a fi ales in
Marea Adunare Nationala si in consiliile populare,
dreptul la libertatea constiintei, a presei, a
intrunirilor, a mitingurilor si a demonstratiilor,
inviolabilitatea persoanei, a domiciliului, secretul
corespondentei, dreptul la petitionare.
Dreptul la proprietate personala este ocrotit de lege.
Cu toate acestea, se consacra proprietatea socialista
asupra mijloacelor de productie, acest tip de
proprietate imbracand fie forma proprietatii de stat,
fie a celei cooperatiste.
Constitutia din 1965 a fost abrogata total si expres la
data de 8 decembrie 1991 de catre Constitutia Romaniei
din 21 noiembrie 1991, aprobata prin referendumul
national din 8 decembrie 1991, data la care a intrat in
vigoare.
Constitutia din 1991
Ca expresie juridica a raportului real de forte aparute
pe scena politica romaneasca dupa decembrie 1989,
Constitutia din anul 1991 reprezinta cadrul legal
fundamental pentru organizarea si functionarea statului
si societatii romanesti pe baze democratice. Ea consacra
reinstaurarea democratiei constututionale in Romania
dupa o intrerupere de aproape jumatate de secol,
datorita instaurarii regimului comunist (1947-1989),
creand premisele pentru afirmarea unui regim pluralist
si desfasurarea unei vieti parlamentare adecvate
perioadei de tranzitie pe care o parcurge societatea
romaneasca. Contribuind la cristalizarea structurilor
institutionale fundamentale ale statului roman,
asezamantul constititional din anul 1991 se
caracterizeaza printr-o reala modernitate din punctul de
vedre al modului de redactare a textului constitutional
si al tehnicii juridice de ordonare si sistematizare a
diferitelor prescriptii si norme existente in diferite
Constitutii europene, precum Constitutia Frantei si
Constitutia Suediei. Aceasta Constitutie exprima mai
bine pluralismul politic, dreptul la identitate al
persoanelor apartinand minoritatilor nationale, modul de
constituire si func-tionare al partidelor politice,
protectia cetatenilor romani in strainatate, dreptul la
libera circulatie, dreptul la viata intima, familiala si
privata, dreptul la ocrotirea sanatatii, interzicerea
muncii fortate, regimul proprietatii.
Articolul 1 al Constitutiei reglementeaza, intr-o
formulare sintetica, elementele definitorii ale statului
roman, pentru ca apoi, in urmatoarele trei articole,
intr-o dezvoltare fireasca, sa se reglementeze
suveranitatea, teritoriul si populatia. Textul
articolului 1 are multiple semnificatii. El identifica
unul dintre elementele constitutive ale statului roman –
natiunea, stabileste structura statului si forma de
guvernamant a acestuia, consacra atributele lui
fundamentale, constituite in acelasi timp ca valori
supreme si garantate ale societatii, ca dimensiuni
inerente ale acestuia. Caracterizarea Statului roman ca
stat democratic este realizata in alineatul (3) al
articolului 1, conform caruia “Romania este stat de
drept, democratic si social, in care demnitatea omului,
drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare
a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic
reprezinta valori supreme si sunt garantate”.
In continutul Constitutiei din anul 1991 exista
numeroase dispozitii constitutionale care pot fi
considerate repere pentru democratia romaneasca.
In acest sens, democratia presupune: a) exercitarea
suveranitatii de catre natiune; b) asigurarea
participarii poporului la rezolvarea treburilor publice
printr-un sufragiu universal, eventual prin referendum,
precum si prin intermediul unui organ legiuitor autentic
reprezentativ; c) partajarea prerogativelor
autoritatilor publice, colaborarea si controlul reciproc
intre aceste autoritati; d) descentralizarea
administrativa; e) pluralismul social, inclusiv cel
ideologic, organic sau institutional, politic, sindical
si al altor corpuri reprezentative; f) aplicarea
principiului majoritatii in activitatea deliberanta a
organelor colegiale; g) consacrarea si garantarea
constitutionala a drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului si cetateanului. Acestea
reprezinta conditii minime si esentiale ale democratiei,
nu exhaustive.
In articolul 2, alin. (1), se reglementeaza faptul ca
“Suveranitatea nationala apartine poporului roman”.
Poporul roman, ca detentor exclusiv al suveranitatii, o
exercita indirect, prin organele sale reprezentative,
sau direct, prin referendum. Astfel, Parlamentul
reprezinta organul reprezentativ suprem al poporului
roman si unica autoritate legiuitoare a tarii (art.58,
alin. (1). El este ales prin vot universal, egal,
direct, secret si liber exprimat. Presedintele Romaniei
este de asemenea ales prin vot universal, egal, direct,
secret si liber exprimat, iar demiterea lui din functie
poate fi facuta numai prin referendum (art. 81, alin.(1)
si art, 95, alin. (3) din Constitutie). In ceea ce
priveste referendumul, in conditiile prevazute de art.
2, alin. (1) si art.90 din Constitutie, poporul isi
exprima prin referendum vointa sa cu privire la probleme
de interes national. Dar, totodata, poporul este si
subiect nemijlocit in procesul legiferarii. Initiativa
legislativa apartine si unui numar de cel putin 250.000
de cetateni cu drept de vot, daca aceasta initiativa
provine din cel putin un sfert din judetele tarii, iar
in fiecare dintre aceste judete sau in municipiul
Bucuresti s-au inregistrat cel putin 10.000 de semnaturi
in sprijinul acestei initiative. O initiativa populara a
fost consacrata si in domeniul revizuirii Constitutiei.
Aceasta poate sa apartina si unui numar de cel putin
500.000 de cetateni cu drept de vot, daca initiativa
provine din cel putin jumatate din judetele tarii, iar
in fiecare din aceste judete sau in municipiul Bucuresti
s-au inregistrat cel putin 20.000 de semnaturi in
sprijinul initiativei (art. 146, alin. (1) si (2). In
orice caz, indiferent de subiectul initiativei
revizuirii Constitutiei, revizuirea este definitiva
numai dupa aprobarea ei prin referendum.
Din analiza prevederilor referitoare la suveranitate se
constata consecinte importante. Astfel, exprimarea
suveranitatii prin vointa poporului reclama acordul
celor care il alcatuiesc, ceea ce este echivalent cu un
veritabil “absolutism democratic”. Intrucat poporul este
titularul suveranitatii, iar aceasta este inalienabila,
democratia trebuie sa se realizeze in mod concret, fie
direct (initiativa legislativa, referendum), fie prin
intermediul organelor reprezentative, alese de catre
popor prin vot universal, egal, direct si liber
exprimat. Legea este expresia vointei generale, iar
guvernantii au doar rolul de “reprezentanti”. Fiecare
individ exercita o parte a suveranitatii, sufragiul
neputand avea decat un caracter universal. Exprimarea
vointei fiecarul individ la sufragiu reprezinta un drept
fundamental. Mandatul conferit celor alesi nu poate fi
decat imperativ, asociat cu dreptul de revocare a
alesilor4.
Autoritatile publice centrale (Parlamentul, Guvernul si
autoritatea judecatoreasca) sunt organizate si
functioneaza ca “parti” relativ independente si
interdependente ale unuia si aceluiasi sistem, organic
articulat si ierarhizat, avand ca finalitati majore
afirmarea si ocrotirea demnitatii omului, a drepturilor
si libertatilor cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, instaurarea dreptatii si
promovarea pluralismului politic – art. 1, alin. (3).
Administratia publica in unitatile administrativ –
teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei
locale si pe cel al descentralizarii, iar autoritatile
administratiei publice – consilii locale si primarii -,
prin care se realizeaza autonomia locala in comune si
orase, sunt alese prin vot universal, egal, direct si
secret.
O alta reflectare a democratiei este reprezentata de
reglementarea in cadrul articolului 8, a principiului
pluralismului politic, ca o garantie si o conditie a
democratiei constitutionale.
Principiul majoritatii este consacrat prin instituirea
cvorumului legal pentru adoptarea legilor si a
hotararilor de catre Camerele Parlemntului, precum si a
initiativelor de revizuire a Constitutiei.
O alta garantie a democratiei este repezentata de
principiul separarii puterilor in stat, ce reiese din
modul de reglementare a celor trei puteri – legislativa,
executiva si judecatoreasca.
Drepturile si libertatile fundamentale sunt consacrate
exhaustiv, majoritatea acestora fiind garantate
constitutional, textele constitutionale fiind de
aplicare nemijlocita. Astfel, in Constitutie sunt
consacrate inviolabilitatile, respectiv acele drepturi
si libertati care, prin continutul lor, asigura viata,
posibilitatea de miscare libera, siguranta fizica si
psihica, precum si siguranta domiciliului persoanei
fizice. In aceasta categorie se include dreptul la
viata, dreptul la integritate fizica, dreptul la
integritate psihica, libertatea individuala, dreptul la
aparare, dreptul la libera circulatie, dreptul la
ocrotirea vietii intime, familiale si private,
inviolabilitatea domiciliului. A doua categorie este
formata din drepturile si libertatile social–economice
si culturale, respectiv acele drepturi si libertati care
prin continutul lor asigura conditiile sociale si
materiale de viata, educatia si posibilitatea protectiei
acestora. In aceasta categorie includem dreptul la
invatatura, dreptul la ocrotirea sanatatii, dreptul la
munca si la protectia sociala a muncii, dreptul la
greva, dreptul de proprietate, dreptul la mostenire,
dreptul la un nivel de trai decent, dreptul la
casatorie, dreptul copiilor si tinerilor la protectie si
asistenta, dreptul persoanelor handicapate la o
protectie speciala. O a treia categorie include
drepturile exclusiv politice, respectiv acele drepturi
care, prin continutul lor, pot fi exercitate de catre
cetateni la alegere, fie pentru rezolvarea unor probleme
sociale si spirituale, fie pentru participarea la
guvernare. Aceste drepturi si libertati asigura
posibilitatea de exprimare a gandurilor si opiniilor,
fapt pentru care deseori sunt denumite libertati de
opinie. In aceasta categorie includem libertatea
constiintei, libertatea de exprimare, dreptul la
informatie, libertatea intrunirilor, dreptul de
asociere, secretul corespodentei. A cincea categorie
este formata din drepturile garantii, adica acele
drepturi care, prin continutul lor, joaca, in principal,
rolul de garantii constitutionale. In aceasta categorie
includem dreptul la petitionare, dreptul persoanei
vatamate de catre o autoritate publica. In plus fata de
aceste categorii mentionate anterior, art.18, alin. (2)
consacra si dreptul la azil, acordat cetatenilor straini
si apatrizilor. Mentionarea acestui drept in Constitutie
este expresia valorii deosebite a acestui drept al
omului, drept de o indelungata traditie. Toate acste
drepturi si libertati constitutionale sunt guvernate de
principiul egalitatii in depturi a cetatenilor,
principiu fundamental pentru intreg domeniul examinat.
Modificarea prin
referendum national a Constitutiei din anul 1991 in anul
2003
Fiecarui moment istoric de mare importanta din istoria
statului roman modern ii corespund reforme
constitutionale. Constitutiile au fost martorii si
expresiile transformarilor istorice pe care le-a
cunoscut societatea romaneasca5. Romania se
pregateste in prezent sa faca un nou pas istoric,
respectiv aderarea la Uniunea Europeana, al carui moment
premergator trebuie sa fie o reforma institutionala.
Doua importante cerinte au stat la baza acestui demers
al intregii societati romanesti: obiectivele politice
fundamentale de integrare europeana pentru care
cetatenii Romaniei au optat, alaturi de faptul ca, atat
cetatenii cat si institutiile publice sau de utilitate
publica au avut ocazia sa constate ca exista domenii
constitutionale incomplet formulate sau ca unele solutii
constitutionale nu mai corespund prezentului si
viitorului societatii.
In acest sens, in anul 2003 s-a initiat procedura de
revizuire a Constitutiei din anul 1991 in scopul
adaptarii acesteia la noile realitati politice,
economice, sociale si culturale din societatea
romaneasca. Astfel, pe data de 19 octombrie 2003 s-a
desfasurat referendumul national pentru revizuirea
Constitutiei, care s-a soldat cu un rezultat favorabil.
Articolul de principiu care reglementeaza caracterul
democratic al statului roman este art.1, alin. (3), care
in noua formulare stabileste ca “Romania este stat de
drept, democratic si social, in care libertatea omului,
drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare
a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic
reprezinta valori supreme in spiritul traditiilor
democratice ale poporului roman si idealurilor
Revolutiei de la 1989, si sunt garantate”. Un aspect
extrem de important este reprezenmtat de reglemtarea
expresa in alin. (4) al art.1 a principiului democratic
al separatiei puterilor in stat. Acest principiu are
numeroase avantaje, el permitand definirea clara a
modului de organizare a autoritatilor ce exericita una
dintre cele trei puteri, modalitatea de functionare a
acestora, precum si mecanismele de interferenta dintre
acestea. Institutia juridica a statului democratic este
garantata ulterior si in alte texte constitutionale.
Astfel, art.2, alin. (1), modificat, prevede ca
“Suveranitatea nationala apar-tine poporului roman, care
o exercita prin organele sale reprezentative,
constituite prin alegeri libere, periodice si corecte,
precum si prin referendum. Conform acestui cadru
constitutional, poporul participa la conducere pe calea
reprezentarii sau prin referendum”. Prevederile art.8
referitoare la garantarea pluralismului politic raman
nemodificate. O forma de participare directa a
populatiei la actul de conducere statala este
reprezentata de initiativa legislativa, conferita unui
numar de cetateni cu drept de vot care pot propune un
proiect de lege. Cetatenii mai pot exercita dreptul la
initiativa legislativa propunand revizuirea acesteia.
In afara acestor modalitati clasice de exercitare a
democratiei, Constitutia mai consacra si alte
instrumente prin care categorii ale populatiei tind sa
influenteze decizia politica, actul democratic de
conducere legislativa si executiva. Este vorba despre
cadrul de infiintare si functionare a unor ONG-uri cu
caracter civic, care promoveaza activismul cetate-nesc
la nivel central si, mai ales, la nivelul comunita-tilor
locale. Asemenea ONG-uri reprezinta cetatenii in fata
statului. In unele situatii, acestea devin chair
parteneri ai Guvernului in procesul de decizie. Practic,
aceste organizatii apar ca modalitati de garantare a
drepturilor cetatenesti.6
Noua Constitututie cuprinde numeroase prevederi cu
relevanta comunitara.
In noua Constitutie este consacrat astfel principiul
constitutional al egalitatii de sanse intre femei si
barbati, asigurandu-se astfel accesul femeilor la
functiile publice si demnitati in aceleasi conditii cu
barbatii. Acest demers, conform principiilor dreptului
Uniunii Europene, reprezinta un raspuns eficient atat la
tendintele de evolutie ale societatii moderne, cat si la
imperativul integrarii europene.
De asemenea, in conditiile aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana se acorda cetatenilor Uniunii Europene dreptul
de a alege si a fi alesi in autoritatile administratiei
publice locale din statul membru pe al carui teritoriu
isi au resedinta, in aceleasi conditii ca si cetatenii
acelui stat. O astfel de prevedere raspunde cerintelor
consacrate prin Tratatul instituind Comunitatea
Europeana, ale Directivei nr. 80/1994 CEE, precum si ale
Tratatului instituind o Constitutie pentru Europa. O
alta prevedere constitutionala introdusa in anul 2003 se
refera la dreptul cetatenilor romani de a alege si de a
fi alesi in Parlamentul European, in conditiile aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana. Dreptul de a alege si de
a candida la alegerile pentru Parlamentul European in
statul de resedinta, consacrat in Tratatul instituind
Comunitatea Europeana, precum si in Tratatul instituind
Constitutia Europeana, reprezinta un corolar al
libertatii de circulatie in spatiul european si o
aplicare a principiului nediscriminarii pe baza de
cetatenie. Aceasta prevedere decurge din principiul
universalitatii alegerilor in Parlamentul European si
raspunde cerintei de a asigura o reprezentare in acest
for a tuturor popoarelor care fac parte din Uniunea
Europeana. Introducerea noii prevederi va determina
modificarea legii electorale in vigoare, atat sub
aspectul participarii cetatenilor romani la alegerile
pentru Parlamentul European organizate in Romania, cat
si in ceea ce priveste participarea la aceste alegeri a
cetatenilor altor state membre ale Uniunii, care isi au
resedinta in Romania.
O prevedere de o deosebita importanta este reprezentata
de posibilitatea cetatenilor straini si apatrizilor de a
dobandi dreptul de proprietate privata asupra
terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea
Roamaniei la Uniunea Europeana si din alte tatate
internationale la care Romania este parte, pe baza de
reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege
organica, precum si prin mostenire legala. Noua
redactare constitutionala este concordanta nu numai cu
prevederile Tratatului instituind Comunitatea Europeana,
ci si cu o serie de principii ale dreptului comunitar,
precum nediscriminarea pe baza de nationalitate, libera
circulatie a bunurilor, persoanelor, serviciilor si
capitalului.
In domeniul justitiei, exista de asemenea dispozitii
armonizate cu normele comunitare. Astfel este
reglementata organizarea si functionarea Consiliului
Superior al Magistraturii, astfel incat acesta sa isi
indeplineasca in mod eficient rolul de garant al
independentei justitiei7.
Constitutia statueaza faptul ca “Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si
concurenta”8. Libera initiativa si concurenta
reprezinta aspecte esentiale pentru realizarea
criteriilor economice de aderare a Romaniei la Uniunea
Europeana. Se instituie de asemenea obligatia statului
de a asigura “aplicarea politicilor de dezvoltare
regionala in concordanta cu obiectivele Uniunii
Europene”9 ofera o baza constitutionala
pentru indeplinirea obiectivelor privind dezvoltarea
regionala si crearea conditiilor pentru o dezvoltare
economica durabila.
Legea fundamentala consacra posibilitatea de inlocuire a
monedei nationale cu aceea a Uniunii Europene. Uniunea
Economica si Monetara este un demers integrativ mai
accentuat, avand consecinte economice, sociale si, nu in
ultimul rand, juridice, distincte. Statele zonei euro
renunta la un atribut fundamental al suveranitatii,
respectiv dreptul de a bate moneda. Acest fapt a impus o
reglementare distincta, in cadrul proiectului de
Constitutie, a trecerii la moneda unica, in conditiile
aderarii la Uniunea Europeana.
Un element de noutate este dat de introducerea unui
titlu distinct in Constitutie referitor la “Integrarea
euro–atlantica”. Articolul intitulat “Integrarea in
Uniunea Europeana” reprezinta baza juridica pentru
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, prin semnarea
tratatului de aderare, cu toate implicatiile acesteia,
inclusiv transferul anumitor competente de la nivel
national la nivel comunitar.
Un aspect deosebit de important este acela al
prioritatii tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene, precum si a celorlalte reglementari comunitare
cu caracter obligatoriu fata de dispozitiile contrare
din legile interne. Tratatul instituind o Constitutie
pentru Europa introduce principiul prioritatii dreptului
comunitar asupra dreptului intern, Constitutia Romaniei
utilizeaza asadar o formulare similara celei din
Tratatul mentionat.
Constitutia Romaniei este astfel in concordanta cu
prevederile acquis-ului comunitar, si in special cu cele
ale Taratatului instituind o Constitutie pentru Europa,
creandu-se astfel fundamentele legale si institutionale
ale aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
NOTE
1 Novac, Maria Magdalena; Dumitrescu Anca
Luminita – “Istoria romanilor din anul 1821 pana in
prezent”, Editura Teora, Bucuresti, 1999
2 Jean–Francois Soulet – “Istoria comparata a
statelor comuniste din 1945 pana in zilele noastre” –
Editura Polirom, 1998, pag.13
3 Angela Baciu – “Istoria Constitutionala a
Romaniei – deziderate nationale si realitati sociale” –
Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2001
4 Constantinescu Mihai, Deleanu Iona,
Iorgovan Antonie, Muraru Ioan, Vasilescu Florin, Vida
Ioan – “Constitutia Romaniei comentata si adnotata”
– Regia Autonoma Monitorul Oficial, Bucuresti, 1992
5 Ioan Muraru, “Drept contitutional si
institutii politice”, Editura Actami, 1998, pag.43
6 Ionescu, Cristian – “Constitutia Romaniei
din 1991. Legea de revizuire comentata si adnotata” –
Editura All Beck, Bucuresti, 2003
7 Mihai Constantinescu, Antonie Iorgovan,
Ioan Muraru, “Revizuirea Constitutiei romane”,
Editura Rosetti, 2003
8 Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei
publicata in Monitorul Oficial nr. 669 din 22 septembrie
2003
9 Referendumul national privind revizuirea
Constitutiei Romaniei (19 octombrie 2003), Regia
Autonoma Monitorul Oficial, 2003
BIBLIOGRAFIE SELECTIVA
Lucrari de specialitate
Autori romani
Baciu, Angela – “Istoria Constitutionala a Romaniei
– deziderate nationale si realitati sociale” – Ed.
Lumina Lex, Bucuresti, 2001
Constantinescu Mihai, Deleanu Ioan, Iorgovan Antonie,
Muraru Ioan, Vasilescu Florin, Vida Ioan – “Constitutia
Romaniei comentata si adnotata” – Regia Autonoma
Monotorul Oficial, Bucuresti, 1992
Ionescu Cristian – “Constitutia Romaniei din 1991. Legea
de revizuire comentata si adnotata” – Editura All Beck,
Bucuresti, 2003
Muraru, Ioan – “Drept constitutional si institutii
politice”, Editura Actami, Bucuresti, 1998;
Muraru Ioan, Iancu Gheorghe – “Constitutiile romane –
texte, note, prezentare comperativa”, Ed. a III – a,
Regia Autonoma Monitorul Oficial, Bucuresti, 1995
Novac, Maria Magdalena; Dumitrescu Anca Luminita –
“Istoria romanilor din anul 1821 pana in prezent”,
Editura Teora, Bucuresti, 1999
Zmeu, Georgeta – “ Dictionar de istoria romanilor” –
Editura Trei, 1997
Autori straini
Nugent, Neill – “The government and politics of the
European Union”, Macmillan Press LTD, London, 1999;
Soulet, Jean – Francois – “Istoria comparata a statelor
comuniste din 1945 pana in zilele noastre” – Editura
Polirom, 1998
Zorgbibe, Charles - “Histoire de la construction
europeene”, Paris, 1993
AMELIA CHIRTES - consilier de integrare europeana,
Ministerul Sanatatii, si masterand Studii europene si
drept comunitar, Universitatea Bucuresti.
sus
|