CUPRINS nr. 114

ARHIVA

“Democratia romaneasca”

VIOREL ZAICU

A brief comment on the features of “Romanian Democracy”, taken as an “original” one, even among the East-Europe’s new democracies. The main objection is that one cannot neither assess the degree of democratic processes and effectiveness of the political and economical institutions just by stipulating necessary conditions for a democratic system, nor claim that a democracy built on poverty is superior to autocracy just on statistic basis. The Romanian case proves that these convictions are illusory and may prove to be dangerous for the maturity of a democratic electorate. The conclusion is that we must take into account in our endeavors to find solutions for a non-effective democratic system.


Dincolo de ironicul unei referiri la conceptul “democratie romaneasca” (Paul Wolfowitz, The New Yorker, 4 noiembrie 2004), putem distinge cateva trasaturi ale democratiei “originale” din Romania. Pana aici nu intampinam nici o dificultate majora, deoarece subiectul a fost dezbatut pe larg si determinatiile care fac din democratia romaneasca una originala au fost prezentate, in buna masura, in toate cercurile sferei publice. Subiectul devine complex odata cu incercarea de a explica prezenta acestui fenomen si de a determina mai precis cauzele sale. Aceasta incercare este foarte dificila si nu poate fi cuprinsa intr-un articol, dar am considerat ca poate fi interesanta deschiderea unor directii de cercetare pornite de la reflectia asupra starilor de fapt prezente. Demonstrarea unei legaturi stranse de cauzalitate intre o stare factuala din regimul apus si una din regimul democratic nu reprezinta o solutie pentru problemele actuale, dar poate fi sursa unei astfel de solutii. Si totusi, cea mai bogata sursa pentru aceste solutii ramane clarificarea evenimentelor, proceselor, normelor si practicilor actuale. Numai in momentul in care le vom ordona si le vom intelege vom putea spune care este situatia reala a democratiei romanesti. Nici testul alternantei la guvernare, nici rapoartele Comisiei europene sau ale altor institutii nu pot surprinde satisfacator realitatile acestui sistem ingenios.

Romania vine dupa un regim totalitar care s-a mentinut aproape o jumatate de secol, si este normal ca acest lucru sa afecteze viata politica postdecembrista. Dar in aceeasi situatie se afla mai multe tari din estul Europei, despre care nu putem spune ca au democratii foarte “originale”. Romanii sufera de complexul apartenentei la o zona geografica pentru ale carei caracterizari s-au folosit adesea epitete deloc magulitoare. Istoria nu a dat nici ea ragazul formarii unei traditii respectabile in organizarea politica libera. In plus, niciodata acest stat (si ne referim aici si la cel “mic”, creat la 1859) nu a gazduit doua generatii succesive care sa nu cunoasca instabilitatea sociala si politica a conflictului militar sau civil. Capacitatea explicativa a acestor circumstante este insa destul de redusa. Apoi, nici o explicatie de acest gen nu favorizeaza altceva decat resemnarea, care, transpusa in termenii valorii practice, priveaza explicatia de importanta in procesul de elaborare a solutiilor. Este foarte probabil ca principala cauza a preferintelor romanilor pentru un stat excesiv asistential sa se regaseasca in ideologia si practicile regimului comunist. Aceasta explicatie nu ne ofera insa decat o vaga directie pentru cautarea solutiilor practice si ideologice pentru schimbarea starii de fapt.

Nici explicatiile “clasice” ale unor analisti ai democratiei ca Dahl sau Lijphart nu ne sunt de mare ajutor si, in genere, dincolo de sintezele respectabile din punct de vedere teoretic, nu constituie instrumente foarte utile pentru politica. Primul cerceteaza democratia (Dahl, 1998) din perspectiva teoretica, emitand consideratii generale de factura imperativa cu privire la conditiile de posibilitate ale unei democratii, stabilind seturi de criterii, relatiile dintre democratie si alte aspecte ale vietii sociale, cum ar fi cele economice etc. Cel de-al doilea face un studiu care porneste de la distinctia dintre consensualism si majoritarism (Lijphart, 2000, passim) in care formuleaza ipoteze ridicate pe date empirice ordonate in functie de zece parametri alesi fara o justificare convingatoare. Analistii care procedeaza astfel nu ajung decat la conditii necesare ale democratiei, si anume la conditii necesare pentru fiecare tip de democratie in parte. Nici un set de astfel de conditii – constituit pe criterii care au in vedere tipul de democratie urmarit – nu este insa suficient pentru a putea vorbi de o democratie scutita de particularitati stranii sau chiar suparatoare.

Iata, de pilda, una dintre concluziile intermediare ale lui Lijphart: “Democratiile consensualiste isi demonstreaza aceste calitati mai generoase si mai tolerante in felul urmator: sunt mai predispuse sa fie state ale bunastarii; au rezultate mai bune in privinta protejarii mediului; condamna la inchisoare mai putini oameni si sunt mai putin predispuse sa aplice pedeapsa capitala; iar democratiile consensualiste din lumea dezvoltata sunt mai generoase in acordarea de asistenta economica tarilor in curs de dezvoltare.” (Lijphart, 2000, p. 252) Trebuie sa observam aici ca avem de-a face cu tendinte manifestate in cadrul sistemelor democratice pe care autorul le ia in considerare din punct de vedere statistic. Multe dintre acestea prezinta particularitati deosebite, care in mod real ar trebui sa-l impiedice pe analist sa le aseze alaturi de celelalte. De pilda, state cu populatii si teritorii nesemnificative, ca Luxemburg, Islanda, Jamaica, Trinidad Tobago, Malta, Barbados, Bahamas, Mauritius si Botswana (care, impreuna, aduna cu putin peste 8 milioane locuitori), sunt puse alaturi de state cu populatii foarte mari si teritorii intinse, in care intreaga problematica este schimbata. Un stat foarte redus ca dimensiuni si cu o populatie foarte mica va avea intotdeauna rezultate mai bune in privinta protejarii mediului, va fi mai tolerant si mai dispus sa acorde asistenta sociala (sa fie “stat al bunastarii” – in fapt, este vorba de “stat asistential”, n.n.) si va condamna la inchisoare mai putini oameni, nu pentru ca este guvernat de o “democratie consensualista”, ci pentru ca relatiile sociale in cadrul sau au un cu totul alt statut si o manifestare complet diferita, care nu poate fi imitata in cadrul unor state incomparabil mai mari si care, in plus, au o structura a corpului social de tip multicultural. Prin urmare, o analiza tehnica a functionalitatii modelului democratic ramane sterila atata timp cat se opreste la parametrii statistici comuni.

Nu este foarte diferit statutul analizei teoretice abstracte – independent de gradul de pigmentare cu “exemple concrete” –, care urmareste conturarea unui set de conditii de posibilitate pentru existenta unei democratii. Aici intalnim o dificultate care, date fiind “verificarile” si “aplicatiile” incercate in practica, pare sa fie greu de sesizat; am numi-o “prezumtia de suficienta”. Se pare ca, odata indeplinita simpla conditie a votului egal, sa spunem, sau chiar a intregului set de conditii pe care le identifica Dahl (1998, 37 sqq.), se considera ca putem vorbi despre democratie. Singurele probleme ar ramane cele care privesc tensiunile dintre democratie si capitalismul de piata (Dahl, 1998, 173 sqq.). Si totusi, exista cel putin o problema: conditiile respective nu sunt suficiente, iar cazul Romaniei demonstreaza asta.

Ne aflam in fata urmatoarei situatii: zeci de mii de persoane mimeaza respectul si acceptarea democratiei, jucand roluri la care de fapt nu ar trebui sa aiba acces. Avem magistrati care mimeaza independenta, jurnalisti care mimeaza libera cuvantare, voci ale societatii civile care mimeaza ingrijorarea, sindicate libere care mimeaza lupta in interesul propriilor membri, presedinti care mimeaza echidistanta si constitutionalitatea, ministri care mimeaza competenta. Conditia formala pe care democratia o cere este atat de usor de indeplinit incat individul care ocupa o pozitie nu are nevoie de abilitati iesite din comun pentru a mima, ci de incadrare intr-un sistem de relatii care sa-l sustina si sa accepte (in numele unui interes comun) activitatea acoperita de mimetism. O problema importanta care scapa teoreticienilor politicii si pare sa fie cu atat mai obscura cu cat exercitiul reflexiv asupra ei este practicat din interiorul unui sistem democratic natural – nu din interiorul sistemelor “importate” – este aceea a vulnerabilitatii patologice a democratiei in fata acestor mimetisme. Este gresit sa credem ca aceste vulnerabilitati sunt determinatii necesare ale democratiei. Ele apar numai acolo unde capitalul social si cel uman prezinta carente majore. O analiza amanuntita asupra acestui aspect ne-ar putea releva mai multe despre conditiile de posibilitate ale democratiei si despre eventualele deviante pe care le-ar putea manifesta la un moment dat. Intrucat nu putem face o analiza amanuntita intr-un spatiu atat de mic, vom incerca sa lamurim doar cateva aspecte evidente, care nu presupun studii elaborate.

Au trecut aproximativ 15 ani de cand in Romania se organizeaza “alegeri libere”. Gradul de libertate al acestor alegeri este judecat dupa rezultate, alternanta la guvernare, numarul scazut de ilegalitati reclamate (se considera ca, intr-un grad scazut, ilegalitatile si neregulile sunt inevitabile; nimeni nu poate spune insa care este pragul acceptabil al acestora – o analiza serioasa in acest sens este complet neconvenabila, deoarece ar putea produce multe surprize), validarea sau salutarea lor de catre analistii si politicienii straini etc. In continuare in Romania rezolvarea problemelor acute ale sistemului politic se opreste in fata recunoasterii internationale, ceea ce constituie un criteriu straniu. Punctual, o analiza reala a sistemului politic poate scoate foarte usor la iveala cateva premise nu prea incurajatoare.

In privinta capitalului uman, avem de-a face cu “specialisti” formati in buna masura in regimul comunist; politicieni, formatori de opinie, conducatori ai administratiei locale si chiar simpli functionari. Acestia pretind ca au invatat din mers modul de functionare al mecanismelor democratice, dar situatia reala infirma aceasta posibilitate. Multi politicieni sunt santajabili si au adeseori un comportament contradictoriu, care nu poate fi explicat altfel decat prin jocuri de culise strans legate de practicile din regimul comunist. Formatorii de opinie inclina in mod absolut balanta spre modul ipocrit de a “lumina” si de a “inspira” masele, provenit din sistemul de amenintari si recompense care a functionat in totalitarism. Conducatorii administratiei locale uzeaza de instrumentele puse la dispozitie de partidul unic (de altfel foarte multi au ramas la posturi), iar acolo unde legislatia de tip democratic impune un comportament transparent si echilibrat reusesc sa evite “neajunsul” prin tot felul de tertipuri, organizand licitatii cu participanti “potriviti”, creand “voci” ale societatii civile din randul cunostintelor (pe care apoi le “consulta” formal) etc. Chiar si functionarii simpli au pastrat in buna masura atitudinea fata de cetatean care le-a fost inspirata de puterea detinuta in cadrul aparatului administrativ din perioada comunista, care le permitea sa trateze cetatenii ca supusi. In toate categoriile esentiale pentru bunul mers al sectorului public regasim majoritati (uneori calificate) date de indivizi prea putin atinsi de spiritul democratic.

In privinta capitalului social, avem de-a face cu retele de incredere exclusiv clientelare, bazate pe relatii de rudenie si pe interese. In cadrul acestora normele sunt respectate numai atata timp cat scopul urmarit isi mentine atractivitatea. Statul, ca principal catalizator al acestui capital, sprijina in continuare interesul schizoid, rezultatul fiind lipsa de respect fata de norme in genere si fata de lege in particular. Capitalul economic nu se afla intr-o situatie mai fericita. Un sistem care a cautat in permanenta franarea initiativei private nu putea conduce la o dispersie a capitalului care sa asigure un echilibru de forte in privinta suportului asigurat diversitatii de opinie si libertatii de actiune.

Toate aceste premise ar trebui sa ne conduca spre o concluzie de genul urmator: in Romania exista un cadru institutional complet care asigura, la nivel teoretic si cu foarte multe clauze speciale (de tipul celor infatisate mai sus), functionarea unui sistem democratic aparent stabil. Si totusi, functionarea multor institutii prezinta deficiente majore, in unele cazuri amenintand chiar cu blocajul. Supravietuirea acestora pare sa fie asigurata prin resuscitare artificiala, caz in care functii ale acestor institutii sunt delegate altora (graitoare in acest sens este crearea Parchetului National Anticoruptie). Acolo unde nici acest lucru nu reuseste, functiile vitale ale institutiilor democratice sunt pur si simplu mimate. Exista un Consiliu National al Audiovizualului care se ingrijeste de buna informare a publicului, reglementand aberant in domenii in care nu are competente si inchizand ochii la informatiile grobian partinitoare si mincinoase despre actorii politici. Biroul Electoral Central este o alta institutie care a functionat perfect “democratic”, manipuland date si creand suspiciuni semnificative in privinta corectitudinii scrutinului din noiembrie 2004. Unul dintre presedintii Romaniei, Ion Iliescu, al carui comportament a fost marcat permanent de un spirit antidemocratic, a fost acoperit in permanenta din punct de vedere legal de o institutie care ar fi trebuit sa se constituie intr-un paznic al jocului democratic corect – Curtea Constitutionala. Exemplele nu se opresc aici, dar acestea sunt printre cele mai vizibile.

In general se vorbeste despre cai de reeducare a fostilor activisti, despre transformari uluitoare din propagandisti ai partidului unic in ocrotitori ai libertatilor individuale sau despre alte minuni. Arar, cate o voce pesimista vorbeste de necesitatea de a astepta trecerea unor generatii, pentru ca obiceiurile adanc inradacinate in vechiul regim sa se estompeze, pentru ca relatiile sa slabeasca si institutiile care controlau viata economica si politica sa slabeasca. Dincolo de sperante ne lovim la tot pasul de impotenta patenta manifestata chiar si in reglementarea cadrului institutional democratic sanatos. Textele de lege sunt confuze si contradictorii, impregnate de cezuri care lasa loc de interpretare dincolo de orice limita a spiritului legii. Acest teren este foarte propice respectarii conditiilor formale ramanand inchis insa mediului vizat de spiritul legilor. Disputa asupra datei desfasurarii alegerilor din 2004 demonstreaza incapacitatea mediului politic de a-si construi un cadru juridic de functionare cu o stabilitate dincolo de limitele precarului. Sistemul de organizare a licitatiilor pentru achizitii de bunuri facute de institutii publice, sistemul de informare publica si incapacitatea administrarii functionale a datelor si activitatilor de baza (transmisa chiar si in mediul privat) sunt tot atatea dovezi ale esecurilor in construirea unui sistem democratic functional.

Relativ recent a aparut o problema foarte discutata in privinta modalitatii de instaurare a democratiei. Este oportuna democratia acolo unde nu exista o dezvoltare economica suficienta pentru a intretine arderile politice care alimenteaza acest sistem? Siegle, Weinstein si Halperin incearca sa sustina teza contrara celei care constituie crezul Departamentului de Stat SUA (“Dezvoltarea economica face posibila democra-tia”), cautand sa arate ca istoric lucrurile nu stau asa. “Democratiile sarace au crescut cel putin la fel de repede ca autocratiile sarace si le-au depasit semnificativ in performanta pe cele din urma la cei mai multi indici ai bunastarii sociale.” (Siegle et al., 2004) In vreme ce guvernamintele militare ale Americii Latine si statele comuniste ale Europei de Est s-au dovedit catastrofice din punct de vedere economic. Totusi, increderea in teza prioritatii dezvoltarii economice a fost alimentata de performantele unor autocratii asiatice (Singapore, Indonezia, Coreea de Sud si Taiwan). Aceasta situatie, sustin autorii, a creat confuzie dar si incredere intr-o conditie necesara a instaurarii democratiei: un mediu economic performant. In ultimii 40 de ani ai secolului XX, conform rapoartelor Bancii Mondiale la care autorii fac referire, democratiile sarace au crescut economic la fel de rapid ca si autocratiile sarace. Daca se exclud tarile Asiei de Sud-Est, ratele de crestere ale democratiilor sarace sunt cu 50 de procente peste cele ale autocratiilor. Avantajul devine si mai clar atunci cand ne referim la alti indicatori ai bunastarii (educatie, speranta de viata etc.), care indica o folosire mai buna a resurselor in cadrul democratiilor. Mai mult, structurile democratice se adapteaza mai bine circumstante-lor in schimbare, deoarece apeleaza la politici de tatonare, bazate pe incercare si eroare, ceea ce le permite sa se adapteze in permanenta, evitand conflictele si alte neajunsuri care apar in cazul unor politici dictatoriale.

Toate acestea, sustin autorii, trebuie sa conduca la adoptarea unui set de cinci politici care sa favorizeze democratiile independent de stadiul de dezvoltare economica. Ele constau in adoptarea unui principiu de “selectivitate democratica”, prin care tarile care au institutii democratice ar trebui sa fie favorizate din punct de vedere al asistentei pentru dezvoltare de catre SUA si de catre institutiile internationale care se ocupa de asistenta. Ajutoarele acordate vor fi mai eficiente, iar guvernamintele de alta factura vor fi incurajate sa-si schimbe orientarea. Astfel pot fi evitate crizele umanitare, conflictele si stagnarile economice.

Observatiile istorice ale celor trei autori sunt corecte, dar ele ascund ceva mai mult decat se multu-mesc sa constate acestia, si anume ca datele si testele necesare pentru proclamarea unui sistem democratic pot fi prezente – respectiv trecute cu succes – in conditii foarte deosebite de cele pe care le au in vedere cei care le considera simptome ale sanatatii democratice. Bunaoara, in Romania sprijinul economic acordat de institutiile internationale a fost preluat de catre un sistem clientelar si nu de putine ori deturnat. Toate acestea s-au petrecut la adapostul unei aparente democratice dincolo de care institutiile din afara tarii nu au putut trece decat in foarte putine cazuri si aproape de fiecare data accidental. Ceea ce pare sa scape celor preocupati de astfel de probleme este importanta ratiunilor suficiente care pot sustine o pledoarie asupra momentului si a modalitatilor potrivite pentru instaurarea unui sistem democratic. Este mai util sa aflam de ce este preferabila o democratie saraca unei autocratii decat sa observam ca, in general, ritmul de crestere economica este aproximativ egal pentru ambele sisteme. Este mai util sa aflam daca exista un mod de a asigura functionarea corecta a institutiilor democratice decat sa ne multumim cu existenta acestora. In fine, ar fi foarte util sa ne interesam mai mult de limitele si competentele reale ale acestui sistem, asa cum sugereaza destule voci in ultima vreme. Bunaoara, ar fi interesant de stabilit daca putem vorbi despre o “maturizare” a poporului, in lipsa careia ar trebui sa ne intrebam daca nu cumva “vreun fel de despotism luminat al carui scop este educarea majoritatii pentru a deveni cu adevarat democrata este preferabil”. (Zizek, 2003)

In mod cert, lipsa unor astfel de raspunsuri ne impiedica sa vedem problemele reale cu care se confrunta democratiile slabe, despre care ne multumim sa credem ca sunt asa pentru ca sunt sarace. Solutia pentru institutiile care functioneaza prost nu este scuza si, cu atat mai putin, justificarea preferentiala, i.e. “este preferabila democratia, pentru ca este raul cel mai mic”. Acolo unde exista vocatii si inclinatii patologice de a imita procesele democratice nu putem vorbi despre un rau mic, iar sperantele intr-o imbunatatire a situatiei se pot dovedi nejustificate. Ce putem spera justificat este ca se vor limita analizele bazate pe statistici si teste de ordin formal in favoarea unor analize la nivelul continutului, prin care sa se reevalueze capitalurile pe care vrem sa construim institutii democratice. Astfel am putea gasi solutii pentru eliminarea notei de originalitate acordate democratiei din Romania.


BIBLIOGRAFIE

Dahl, A. Robert (1998), On Democracy, Yale University Press.
Lijphart, Arend (2000), Modele ale democratiei. Forme de guvernare si functionare in treizeci si sase de tari, Editura Polirom, Iasi.
Siegle, T. Joseph, Weinstein M. Michael, Halperin, H. Morton (2004), “Why Democracies Excel”, in Foreign Affairs, septembrie-octombrie 2004.
Zizek, Slavoj (2003), “How Much Democracy is Too Much?”, in In These Times, 19 mai 2003.


VIOREL ZAICU
- Master in filosofie moral-politica, doctorand al Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti.

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus