Romania de la capatul discursului
ROMULUS BRANCOVEANU
In this editorial the author seeks
to complete a sketch of the present situation in
Romania’s political life. After a decade and a half
of turmoil, now it seems to be the right time to
straighten up the things, putting an end to the
transition period. The prime minister just declared
that. But, in spite of the fact that all the words
referring to transition were digested and hidden by
the public discourse, there are still some
supplementary conditions to fulfill in order to
proclaim a real end of transition. For now we are
just at the discursive end of transition, with a
frail political configuration and a strong need for
political virtues.
Oboseala discursiva
Potrivit primului ministru Calin Popescu-Tariceanu, la
sfarsitul lui decembrie 2004, Romania s-a intors la un
nou an 0 al istoriei sale. Tranzitia post-comunista s-ar
fi incheiat, Romania aflandu-se in fata unui nou
inceput, un inceput fara rest, cu intreg viitorul la
orizont. O data cu instaurarea noului guvern, ne-am afla
intr-o noua perioada, intr-o noua etapa,
post-tranzitia.
Putem confirma asertiunea primului ministru, insa numai
la nivel discursiv.
Intr-adevar, tranzitia post-comunista s-a incheiat. Dar
s-a incheiat nu pentru ca obiectivele ei ar fi fost
atinse si nici macar pentru ca, o data cu apartenenta
noastra la NATO si fixata intrare in UE, ne-am fi vazut
sacii in caruta. Tranzitia s-a incheiat, vai, dintr-o
cauza aparte, tinand de oboseala discursiva a societatii
romanesti.
Intr-adevar, Romania se afla la un capat de drum, dar nu
e vorba decat de capatul discursului tranzitiei.
Vorbirea publica si privata a obosit invartindu-se in
jurul tranzitiei si reformei. Romanii, cu totii, au
obosit tot discutand si auzind discutii despre exigente
si costuri. Un intreg lexic, care a alimentat discursul
public inca din primele zile ale revolutiei, s-a uzat
sau a fost abandonat, litera dupa litera, cuvant dupa
cuvant, sintagma cu sintagma. Mai intai, au disparut din
vocabularul care a covarsit discursul public de dupa
1989, termenii de revolutie, dizident,
anticomunism, neocomunism s.a.m.d. Motivele
au fost numeroase. Astazi este greu sa ni le reamintim:
nu sunau prea bine, erau inadecvate, nu mai interesau pe
nimeni sau devenisera plictisitoare. In multe cazuri,
asemenea cuvinte au fost fortate sa moara, sa se retraga
undeva, in ungherele discursului public. “Ce inseamna
aia neo-comunism?” se indignau unii si altii, si
iata, acum a sosit vremea pierii si unor termeni care
pareau plini de substanta. Desi cuvantul tranzitie
si altele din familia acestuia, incepand cu reforma,
mor de moarte buna – caci pare lipsit de logica sa mai
vorbim despre tranzitie si reforma, cand acestea nu mai
intereseaza pe nimeni – totusi, nu putem sa nu constatam
ca tranzitia a trecut fara sa se incheie, ca reforma s-a
terminat fara prea mari succese, ca democratia s-a
instaurat intr-un mod trunchiat si ca economia de piata
este functionala fara sa fie, mai intai, economie de
piata. Nici una dintre sarcinile istorice care ar fi
trebuit duse la bun sfarsit (ce cuvinte mari!) nu au
fost indeplinite in aceasta tranzitie. Prin urmare,
discursul premierului Calin Popescu-Tariceanu semnaleaza
mai degraba renuntarea la un anumit lexic al tranzitiei,
la o mitologie, buna sau rea, asa cum s-au configurat
acestea dupa 1989. La sfarsitul tranzitiei si al
reformei, credeam in primii ani de dupa caderea
comunismului, va fi cumva ca la sfarsitul istoriei: 1000
de ani de pace si de prosperitate. Discursul premierului
nu anunta insa un asemenea bun final. El doar
inregistreaza trecerea timpului si indica o stare de
fapt: fie ca vrem, fie ca nu, societatea in care traim
este societatea normala proclamata de politicieni
la inceputul anilor ’90 ca scop al tranzitiei. Tranzitia
s-a terminat, pentru ca toti ne-am adaptat la tranzitie.
Romania normala este Romania zilelor noastre, Romania
lipsita de iluzii.
Tranzitia, ultimul act
Daca acceptam metafora sfarsitului tranzitiei, alegerile
de la sfarsitul lui 2004 reprezinta ultimul ei moment
important. Aceste alegeri pot fi considerate un exemplu
in gradul cel mai inalt pentru mecanica electorala
instituita de Constitutia post-revolutionara. In absenta
unor alegeri anticipate (ceea ce constituie, totusi, un
fenomen destul de curios, daca avem in vederea agitata
perioada pe care am parcurs-o), alegerile parlamentare
s-au desfasurat, din 1990 si pana acum, concomitent cu
alegerile prezidentiale, diferitii lideri angajati in
competitia pentru presedintie actionand asemenea unor
locomotive pentru partidele si coalitiile lor. Acesta a
fost si cazul ultimelor alegeri (care sunt si ultimele
de acest gen, pentru ca alegerile parlamentare si
prezidentiale, conform noilor prevederi constitutionale,
vor fi defazate). Desi a intrat tarziu in cursa
electorala, Traian Basescu nu a jucat doar rolul unei
locomotive pentru formatiunea pe care a reprezentat-o. A
fost ceva mai mult, a fost salvatorul, omul
providential. Un rol care pare facut pentru el si pe
care l-a jucat in premiera in contul PD, la alegerile
municipale din anul 2000, cand a candidat intr-un fel
singur impotriva tuturor (care era electoratul PD, pe
atunci, in Bucuresti?). L-a reluat la ultimele alegeri
si l-a jucat in numele opozitiei democrate. “De
vreme ce Stolojan nu poate candida, singurul care ar
putea face fata este Traian Basescu.” Acest gand trecand
prin mintile tuturor a constituit premisa pe care
Basescu si-a bazat strategia. Nu este cazul sa descriu
mai pe larg seria loviturilor de teatru ce au marcat
parcursul sau prezidential – pentru ca amintirea lor
este proaspata, iar amprenta in sensibilitatea publica
inca prezenta (intrarea cu lacrimi in ochi in campanie,
declaratia privind homosexualii, acuzatiile de fraudare
a alegerilor, asumarea victoriei in turul al doilea
inainte ca rezultatele sa fie anuntate oficial, refuzul
de a da PSD posibilitatea de forma guvernul,
rock-revelionul, amenintarea cu anticipatele etc.) –
pentru a vedea cat de bine a corespuns succesiunea lor
modelului de leadership prefigurat din primele momente
ale revolutiei si bazat pe dominarea emotiei colective
(model intruchipat, de altfel, o buna perioada si intr-o
maniera paternalista, de Ion Iliescu). Basescu stie nu
doar sa speculeze asemenea emotii; el este si un mare
creator de emotii colective. Cand a fost anuntat
castigator al alegerilor prezidentiale, sunt convins ca
cei mai multi dintre romani au trecut prin emotii si
satisfactii asemanatoare cu acelea traite la un meci in
care nationala de fotbal ar fi intors scorul, intr-o
confruntare pe viata si pe moarte, in ultima secunda a
ultimului minut. Curajul, hotararea si vointa lui
Basescu au castigat alegerile si au facut Guvernul. As
spune chiar ceva mai mult: prin modul sau de a fi
sau, altfel spus, prin modul sau de a face politica,
Basescu a intors, in mod legitim, rezultatul alegerilor.
Basescu
Tranzitia a adus cu sine o invazie de personaje pe scena
publica. S-au manifestat, de buna seama, si numeroase
personaj de grup, colective: muncitoarele de la APACA,
minerii etc. Dar aceasta tranzitie n-a fost dominata,
totusi, de grupuri, ci de persoane. O bogatie neasemuita
de figuri si de caractere. Probabil ca niciodata in
istoria Romaniei atat de multi si atat de diferiti
oameni nu s-au aflat pe aceeasi scena, jucand in aceeasi
piesa. Ar fi inutil sa insiram nume, pentru ca i-am
pierde pe multi dintre aceia care au ilustrat o secunda
sau alta a tranzitiei. Unii dintre ei au facut pasul in
fata din proprie initiativa, altii s-au trezit facand
acest pas asemenea somnambulilor, la fel cum atatia
altii au fost impinsi de la spate sau au fost prinsi de
evenimente pe scena. Nu numai numarul si diversitatea au
fost si raman importante, ci si adecvarea in rolurile
alese sau in care in care unii si altii s-au pomenit
dusi de val. Galeria candidatilor la presedintie la
alegerile din urma este edificatoare. In tot acest
context, in asumarea diferitelor roluri politice,
adecvarea si autenticitatea au adus intotdeauna
capitalul politic necesar victoriei. Oricate incercari a
facut Adrian Nastase, de exemplu, nu s-a putut
transforma intr-un lider “autentic”, “reprezentativ” si
“credibil”. Nici rolul de candidat la presedintie n-a
fost unul adecvat pentru el. “Arogant”, “artificial”,
“prefacut” au fost epitetele care l-au caracterizat.
Basescu, in schimb, a fost perceput din capul locului
drept un om “viu”, “autentic” si “natural”. In acest
tablou rousseauist in care omul slefuit, cultivat, dar
nenatural si inautentic, reprezentat de Nastase, era
opus omului simplu, din popor, poate neslefuit, dar
autentic si natural, obstinatia de a sublinia ca Basescu
“nu are fata de presedinte” valora cat un certificat al
nobletei sale simple si naturale. Lasand la o parte ca
puterea harismatica este data nu de frumusetea figurii
cuiva (exista si o harisma a omului urat), ci de
capacitatea de a supune si de a urni multimi (primul
exemplu dat de Weber pentru legitimitatea de tip
harismatic este acela al conducatorului militar), Traian
Basescu a manifestat, dincolo de toate acestea, de-a
lungul campaniei sale electorale (si oare nu si al
carierei sale politice?) o prezenta de spirit lipsita de
sincope. De altfel, Traian Basescu transmite forta si
fascineaza nu prin incrancenare, ci prin buna dispozitie
resimtita de publicul sau. Este imprevizibil, dar intra
si iese din corzi, intotdeauna, parca in momentele cele
mai potrivite. Toate aceste insusiri il ajuta sa joace
conventia omului natural si lipsit de complexe in toate
miscarile sale si in mai toate situatiile in care
adversari ai sai s-ar afla in dificultate.
Dar toate calitatile presedintelui Basescu, insirate cu
asupra de prisos, n-ar fi fost, poate, suficiente pentru
victorie. El a beneficiat de un angrenaj politic unic,
in care un rol important, poate cel mai important, a
revenit societatii civile.
Noua societate civila
Multa vreme nici alianta cu PD, nici Traian Basescu
(cum, de altfel, nici chiar Stolojan) nu au convenit
electoratului PNL, in fond electoratului traditional al
asa-numitei opozitii democratice (CDR). Totusi,
Traian Basescu intrunise favorurile acestui electorat,
la alegerile pentru Primaria Capitalei in 2000. Faptul
ca electoratul CDR votase, atunci, cu Basescu (cine isi
mai aduce aminte ca PNL il scosese la rampa, pentru
Primaria Bucurestiului, pe George Padure?) a constituit
un semnal serios in favoarea posibilitatii unei aliante
in care actualul presedinte sa joace un rol. Realizarea
Aliantei D.A., chiar pe fondul lipsei de entuziasm
politic al celor doua partide (de altfel, PNL si PD nu
prea s-au indemnat la o colaborare mai stransa, pana
dupa alegerile locale de anul trecut) a modificat nu
doar scena politica, dar a creat si premisele
recoagularii societatii civile. Societatea civila
paruse, pana atunci, ca impartaseste soarta PNTCD. O
data constituite Alianta D.A. si tandemul
Stolojan-Basescu, noii lideri ai acesteia, poate nu la
fel de pregnanti in viata publica pe cat fusesera
personalitatile legate de activitatea Aliantei Civice,
Grupului pentru Dialog Social si Romaniei
libere, dar in mod sigur mai eficienti, au gasit
iarasi motivatia unei activitati de sprijin mai direct
pentru opozitia politica democratica reconstituita. Ei
au reactivat societate civila si formele de mobilizare
si comunicare de care aceasta dispune. Oricine a urmarit
viata politica din Romania post-comunista stie ca
societatea civila a constituit suportul partidelor
si formatiunilor politice democratice. Partidele
politice ale opozitiei, nume drag din perioada
1990 – 1996, au stat pe umerii societatii civile
si au venit la putere prin capacitatea ei de mobilizare.
Opozitia si societatea civila au format in
perioada 1990 – 1996 un soi de masinarie politica ce a
suplinit slabiciunea partidelor si capacitatea lor de a
raspunde nevoilor unei activitati politice cat de cat
conturate si eficiente. Societatea civila a fost aceea
care a asigurat cunostintele necesare unei asemenea
activitati, conceptia si expertiza, mijloacele de
difuzare si mobilizare si, nu in ultimul rand, grosul
militantilor. Masinaria opozitie-societate civila
s-a gripat insa o data cu venirea la putere a CDR,
partidele fostei opozitii emancipandu-se de sub tutela
societatii civile (ca si presedintele Constantinescu, un
produs cam in eprubeta al aceleiasi societatii). Ce s-a
intamplat mai apoi, se stie foarte bine. Noua
societate civila, renascuta din propria cenusa, nu
mai constituie neaparat un suport pentru partidele
politice pe care intr-un fel sau altul le sprijina.
Probabil ca nu mai este nici la fel de naiva si
neinteresata cum a fost precedenta. Pe de alta parte,
partidele s-au mai maturizat intre timp, au propriile
mecanisme; raman, insa, inca departe de momentul in care
isi pot asigura intreaga expertiza si chiar propaganda
in teritoriu prin propriile mijloace. Desi intrarea unor
membri ai noii societati civile in diferite structuri
ale guvernarii nu reprezinta tocmai ceva coerent cu
definitia acesteia, si s-ar putea ca in viitor sa
implice costuri de credibilitate, totusi, acestea ar
putea fi platite cu seninatate in masura in care
partidele Aliantei D.A. dau prin aceasta garantii cu
privire la respectarea unei linii politice convenabile
angajamentelor societatii civile.
Gustul democratiei
Desi Traian Basescu are o multime de insusiri, noua
societate civila este una mai eficienta, iar Alianta
D.A. se arata viabila, explicatia rezultatelor
alegerilor n-ar fi completa daca n-am tine cont de
influenta pe care jocul democratic a avut-o asupra
acestora. Intr-un fel, pentru un observator mai
indepartat de realitatea romaneasca, pierderea
alegerilor de catre PSD este surprinzatoare. Guvernul
condus de Adrian Nastase a inregistrat o perioada de
stabilitate, importanta pe plan intern, o serie de
succes serioase pe plan extern, dintre care intrarea in
NATO si eliminarea vizelor nu pot fi trecute cu vederea.
Mai mult, in pofida criticilor potrivit carora cresterea
economica nu s-ar fi regasit in buzunarele cetatenilor,
o oarecare ameliorare a nivelului de trai este destul de
vizibila, chiar daca aceasta crestere n-ar fi sesizabila
decat pentru o asa-numita clasa de mijloc si chiar daca
ea ar fi obtinuta numai pe seama banilor intrati in tara
din munca in strainatate a milioane de romani. Tot aici
ar trebui punctate nenumaratele, cum sa le numim?,
premii electorale pe care guvernul PSD le-a impartit
inainte de alegeri si pe acelea pe care le promitea dupa
castigarea acestora. Aceasta utilizare arbitrara a
guvernarii a intarit insa perceptia ca pentru PSD
relatiile politice sunt relatii de forta, ca discursul
politic este manipulare si ca democratia este un decor
pentru manifestarea puterii. Eforturile obstinate de a
reduce la tacere orice critica la adresa guvernarii si
de controla, prin orice mijloace, sursele de producere a
discursul mediatic, si chiar de a-i elimina din spatiul
public pe cei care se manifestau ca adversari, au marit
neincrederea in intentiile unui nou guvern PSD. PSD a
crezut ca va controla spatiul public prin manipulare la
fel de sigur si cam in aceeasi masura cum acesta fusese
controlat in comunism si a mizat totul pe acest control.
Cei care au mizat pe acest control au aflat insa ca
exista un gust al libertatii in societatea romaneasca de
care trebuie sa se tina seama. Gustul libertatii, in
ultima instanta, explica faptul ca o campanie construita
cu toate resursele si desfasurata cu toate mijloacele
trebuincioase pentru a asigura nu majoritatea, ci 90%
din voturi, a condus la un esec de proportii.
Din cauza fragilitatii configuratiei politice, asa cum a
rezultat ea in urma alegerilor, dincolo de o
semnificatie sau alta, totusi, tocmai acest gust al
libertatii ar putea sa devina unul amar. El are toate
sansele sa ramana la fel de proaspat si sa se rafineze,
daca insusirile etalate de Traian Basescu in campania si
in carierea lui politica de pana acum nu reprezinta
simple strategii de imagine, ci virtuti politice.
De virtute politica ar trebui sa dea dovada nu doar
presedintele, ci si PSD. Dar PSD are de sarit peste
umbra lui pentru a se transforma intr-un partid autentic
democratic si modern. Cu cat o va face mai curand, cu
atat vom avea o dinamica politica mai apropiata de cea
naturala, mai predictibila adica, si vom putea confirma
diagnoza premierului Calin Popescu-Tariceanu potrivit
careia Romania a intrat in perioada post-tranzitiei.
ROMULUS BRANCOVEANU - Doctor in filosofie. Preda
filosofie politica si filosofia istoriei la Facultatea
de Filosofie, Universitatea din Bucuresti.
sus
|