Capitalism cu fata umana
PAUL POPARAD
Here is a brief examination of the
complex relations between the concept of capitalism
and its theoretical and practical instances, which
leads to contradictions. The strong thesis is that
nowadays capitalist acts in a paradoxically manner,
showing a strong contradiction between its classic
doctrine and the humanism asserted now. In order to
observe that we should question the very definition
of capitalism, since it is not clear anymore what is
the authentic capitalism. In conclusion, we have to
eradicate the causes of these contradictions in
order to shift form capitalism with human face to
humanist capitalism.
Termenul “capitalism” isi gaseste o larga
utilizare, de la exercitiile de filosofie pe teme
politice pana la discursul uzual. Iar atunci cand se
face apel la el, indiferent de nivelul de intelegere al
autorului sau de context, intelesul acestuia este
considerat clar si univoc. Mai mult chiar, autorul tezei
in care este subsumat conceptul traieste nu doar
convingerea ca respectivul concept are un inteles unic,
bine definit, ci si asteptarea ca cel care-l asculta va
intelege spontan la ce se refera.
Recunosc ca aceeasi inclinatie m-a dominat si pe mine.
Atat in postura de autor al unor reflectii pe tema
societatii capitaliste, cat si in cea de receptor al
reflectiilor altor autori pe aceeasi tema, am considerat
ca inteleg exact si stapanesc cu autoritate conceptul
“capitalism”. Pana in momentul in care am descoperit ca
in sfera obiectului catre care trimite conceptul
respectiv exista unele paradoxuri (contradictii) severe.
Mai putem spune ca are existenta reala o entitate –
capitalismul – care prezinta aspecte contradictorii
tocmai la nivelul esentei sale?
Mai putem avea garantia ca intelegem la ce se refera un
autor sau mai putem purta discutii coerente, atunci cand
este folosit termenul “capitalism”, cata vreme acest
concept tinde sa reprezinte realitati contradictorii?
De pe pozitiile rationalismului si in virtutea
preceptelor logicii raspunsul pertinent pentru ambele
interogatii apare a fi cel negativ. Dar odata ce am
subscris acestei ordini de interpretare, legitime
dealtfel, intram intr-o dilema si mai acuta: mai putem
vorbi de coerenta si eficienta programelor politice ce
subsumeaza conceptul de capitalism si se raporteaza la
obiectul real numit capitalism?
Cum si la aceasta interogatie raspunsul potrivit apare a
fi cel negativ, si data fiind gravitatea situatiei, am
considerat ca se impune o examinare critica a
contextului. Nu ma voi angaja insa in intreprinderea
unei cercetari plenare a conditiei capitalismului si
nici nu voi formula o decizie radicala cu privire la
viitorul conceptului de capitalism. Tot ceea ce imi
propun este sa atentionez asupra existentei unor grave
contradictii la nivelul conceptualizarii capitalismului
si sa subliniez necesitatea contracararii lor, convins
fiind ca, odata clarificate aceste aspecte, se va putea
ajunge la o maximizare a coerentei si eficientei
programelor politice ce vizeaza evolutia realitatii
capitaliste.
S-au relevat, astfel, cele trei obiective, distincte dar
convergente, pe care mi le-am asumat in desfasurarea
prezentului studiu:
1) Evidentierea unor contradictii interne,
semnificative, ce subzista la nivelul ipostazierii
capitalismului.
2) Sublinierea problemelor teoretice si practice ce
decurg din existenta contradictiilor de sistem.
3) Prefigurarea unor solutii pentru contracararea
respectivelor contradictii.
1) Capitalism – umanism
Sa prospectam conditia capitalismului urmarind ca reper
“umanismul” si sa incercam sa identificam daca si in ce
masura poate fi suspectat acest sistem politic de
contaminarea cu paradoxuri.
Privind retrospectiv, putem spune ca, la momentul
expansiunii sale, capitalismul nu doar ca s-a comportat
indiferent fata de valorile umanismului, ci chiar a
manifestat vadite inclinatii anti-umaniste. De fapt,
revolutia comunista a urmarit, cu predilectie,
contracararea tocmai a “ne-umanismului” propriu actelor
regimului capitalist – militand pentru instituirea
“umanismului socialist”. La momentul actual insa – al
apogeului capitalismului – situatia este atat de
diferita fata de cea initiala incat pretentiile de
schimbare radicala a sistemului apar a fi exagerate – de
aceea ele au si fost inlocuite prin mobiluri orientate
si actiuni intreprinse (doar) in vederea reformarii
respectivului sistem1.
Anihilarea propriului anti-umanism nu este insa singura
caracteristica a capitalismului contemporan. Mai exact
spus, daca retinem doar faptul ca sistemul capitalist
si-a auto-reprimat tendintele anti-umaniste imanente, nu
ajungem sa avem o imagine plenara si exacta asupra
amplorii schimbarii pe care a cunoscut-o capitalismul.
Acesta este dispus, la momentul actual, nu doar sa-si
tempereze excesele si sa faca unele concesii favorabile
atenuarii suferintei si diminuarii privatiunilor
resimtite de unii membri ai societatii, ci chiar sa-si
asume deliberat in programe unele obiective care sunt de
factura eminamente umanista – de genul angajarii in
realizarea unui standard de existenta civilizata si in
sustinerea implementarii drepturilor pozitive.
Desi pozitive in sine si dezirabile in general, aceste
deziderate si demersuri ale exponentilor politici ai
capitalismului contemporan sunt insa straine de
autenticul spirit capitalist – cel evocat de Franklin si
Weber, intre altii. In doctrina capitalista clasica,
capitalistul este specificat ca fiind o persoana
devotata multiplicarii capitalului, un spirit rigorist,
un individ pentru care castigul material este scop in
sine si nu un simplu beneficiu. Deviza kantiana (Kant,
1993, pp.52-53) subsumata intr-un imperativ categoric:
“omul trebuie considerat intotdeauna ca scop” –
fundamentala pentru etica si definitorie pentru
mentalitatea umanista moderna – este privita de
capitalistii traditionalisti nu doar cu reticenta, ci
chiar cu repulsie, cata vreme ei vad castigul ca scop in
sine si omul doar ca mijloc. Morala capitalismului
clasic, in masura in care se poate vorbi de asa ceva,
este deci total independenta de umanism2.
Sistemul capitalist actual da insa dovada unei evolutii
intr-un orizont eminamente umanist, fapt care ne
sugereaza ca acestui sistem ii mai este, totusi, proprie
o morala, ce nu transpare la suprafata si care nu este
recunoscuta la nivel doctrinar3, dar care afecteaza
direct si semnificativ evolutia sistemului. Aceasta
morala, fiind de factura umanista – cauza pentru care am
fi indreptatiti sa numim sistemul actual, capitalism cu
“fata umana” – este asadar total opusa celei
traditionale. Iata deci iesita la lumina contradictia pe
care o anticipasem: din punct de vedere moral-politic,
capitalismul actual fiinteaza intrun mod paradoxal.
Desi flagranta, aceasta contradictie este trecuta prea
usor cu vederea de responsabilii politici. In loc de a
delibera si de a realiza un consens de factura
moral-politica, care sa anihileze respectiva
contradictie si care sa deschida sistemului capitalist
calea unei evolutii in principiu (moral), politicienii
prezentului – fie ei teoreticieni sau practicieni – se
eschiveaza de la consemnarea realitatii de fapt, lasand
sistemul sasi perpetueze conditia paradoxala.
Se va accentua, in viitor, fata umana a capitalismului,
sau exista sanse ca ea sa dispara?
Iata o intrebare care, in contextul actual, este perfect
legitima, si al carei raspuns este de interes general.
Raspunsul pe care eu il gasesc a fi potrivit, se va
contura la nivelul concluziilor acestui studiu.
2) Capitalism –
capitalist
Nimic nu a fost mai sigur pentru Marx decat faptul ca
regimul capitalist exista in beneficiul capitalistilor
(mai exact, statul capitalist era considerat a fi
instrumentul prin care clasa capitalistilor isi exercita
dominatia) si nimic nu a ramas mai pregnant in
constiinta umanitatii decat ideea marxista a
conflictului de interese (lupta de clasa) dintre
muncitori (clasa proletariatului) si capitalisti (clasa
capitalistilor). Am tinut sa prefatez discutiile
aferente acestui capitol prin remarcile de mai sus
pentru ca ele prefigureaza exact orizontul dezbaterii ce
urmeaza: conditia capitalistului de (potential)
privilegiat al sistemului capitalist. Iar motivul
alegerii acestui subiect a fost deja desconspirat in
deschiderea lucrarii: exista suspiciunea ca in relatia
sistem capitalist – capitalist subzista unele aspecte
paradoxale.
Desi am stabilit clar obiectivul demersului, ducerea la
bun sfarsit a acestuia ne impune luarea unor precautii
severe, si asta pentru ca exista o plurivalenta
debordanta de sensuri aferente conceptelor de capitalism
si capitalist, sau altfel spus, exista o suita
necontrolata de obiecte catre care trimit conceptele
respective. In aceste conditii, fara o clarificare
prealabila asupra sensurilor in care vor fi invocati pe
parcursul analizei termenii de capitalist si capitalism,
dezbaterea ar putea sa apara ca fiind incoerenta si ar
fi mari sansele ca mesajul ei sa nu fie receptionat cu
exactitate. De aceea, pentru ca situatia sa fie limpede
si pentru ca mesajul sa fie aprehendabil in esenta lui,
am sa precizez in continuare cele trei semnificatii ale
termenilor de capitalism si capitalist care au relevanta
pentru subiectul nostru si cu care voi opera in
continuare:
1) Capitalismul este un sistem social de factura
economico-politica, supus dominatiei intereselor
economice si politice ale clasei capitalistilor –
capitalistul fiind persoana aflata intr-un raport de
proprietate cu capitalul si cel care dobandeste venituri
exclusiv in virtutea acestei relatii.
2) Capitalismul este sistemul socio-economic in care
agentii (capitalistii) sunt animati de un “spirit
capitalist” – asumat ca principiu de existenta
individuala.
3) Capitalismul este o ordine sociala intemeiata pe o
anumita infrastructura economica (economie liberala),
capitalistul fiind individul care face parte din acest
sistem – participare in sensul ca se supune regulilor ce
decurg din exprimarea infrastructurii respective.
Desi de notorietate, prima varianta de intelegere –
profesata si popularizata de marxism – a cazut complet
in dizgratie4. Iar motivul este simplu: in capitalismul
actual nu mai exista “lupte” intre clase, statul
capitalist actual nu mai este “instrument de clasa” etc.
A doua ordine de teoretizare – promovata, intre altii,
de Franklin si Weber – are, in schimb, o mai acuta
relevanta contemporana si, in plus fata de prima, ea
vizeaza si un context al moralitatii5. A fi capitalist,
conform acestei viziuni, nu presupune atat posesia unui
statut economico-politic, cat insemna a gandi si a
actiona conform unui anumit “spirit capitalist” – o
conduita asimilabila unui comportament moral6. Si cata
vreme spiritul capitalist este considerat a fi propriu
unor indivizi ce pot apartine oricarei clase sociale
(saraci sau bogati, profesionisti sau neprofesionisti
etc.), caracteristica fundamentala a acestei variante de
intelegere este aceea ca postuleaza existenta unui
capitalist ca individ in genere. Implicit, conform
acestei mentalitati, “clasa capitalistilor” este o
sintagma care nu trimite catre un obiect concret, deci
este inoperanta, iar discutia despre o posibila
privilegiere a capitalistilor din partea sistemului,
apare a fi lipsita de sens.
Am lasat la sfarsit, in mod special, a treia varianta,
pentru ca este cea dominanta la ora actuala si ea
merita, deci, o atentie aparte. Daca in primele variante
de interpretare, intelegerea raportului capitalism –
capitalist pornea de la studiul conditiei individului si
de la identificarea unei calitati speciale a acestuia,
iar intelesul de “sistem capitalist” survenea ca o
semnificatie implicita, in aceasta ultima versiune
intelegerea se desfasoara intr-un mod total opus: ea se
origineaza intr-o reprezentare asupra conditiei
sistemului – act prin care se identifica infrastructura
sistemului, respectiv “economia liberala”7 – iar
caracterul de capitalist este conferit indivizilor in
virtutea simplei recunoasteri a apartenentei lor la
respectivul sistem8.
Dupa cum se observa, aceasta interpretare nu doar ca
este structural diferita fata de cea marxista, ci mai
mult, ea antreneaza o viziune total opusa asupra
intregului context. Astfel, daca pentru Marx ceea ce era
definitoriu pentru capitalist era specificitatea sa, la
momentul actual, “capitalist” a devenit un termen care
functioneaza tocmai prin generalitatea sa9. Daca pentru
Marx capitalismul, ca sistem, venea sa slujeasca
intereselor capitalistilor, decelati de masa sociala, in
prezent problema unei privilegieri a “capitalistilor”
este lipsita de sens, cata vreme “capitalisti” sunt
considerati a fi toti membrii societatii10. Intelegerea
contemporana a conditiei capitalistului si, respectiv, a
raportului capitalist – sistem capitalist, a abandonat
deci, complet, viziunea particularizanta si politizanta
profesata de marxism, si a avansat inspre o reprezentare
cu accente generalizante si socializante – demers
interpretativ in care se face abstractie de posibile
segregari pe clase, frictiuni intre clase, privilegieri
din partea sistemului in favoarea unei clase etc.
Care dintre aceste viziuni este cea optima, sau mai
exact spus, care dintre ele ne furnizeaza o reprezentare
autentica, neviciata de subiectivism, asupra
capitalismului? Pe care dintre ele ar fi indicat sa
marsam in tentativa noastra de identificare a naturii
exacte a relatiei sistem capitalist – capitalist?
Este dincolo de orice indoiala faptul ca, in perioada
recenta, s-au produs modificari de substanta in conditia
capitalismului, astfel ca cel desemnat si criticat de
marxisti a ajuns sa fie doar o imagine istorica.
Sistemul capitalist a rezonat la pretentiile sociale de
schimbare, a urmat o evolutie intr-un sens pozitiv, iar
proba cea mai puternica in favoarea acestei
transfigurari ne-o ofera simplul fapt al inoportunitatii
multora din reprosurile pe care i le aduceau marxistii.
S-au produs insa, schimbari atat de radicale incat sa nu
mai aiba sens, chiar deloc, discutia despre clase,
despre lupta de clasa sau despre privilegierea unei
clase din partea sistemului? Sunt cu adevarat oportune
trecerea la intelegerea pur formala a conditiei
capitalistului, tratarea lui ca individ in genere si
ignorarea completa a diferentelor de statut dintre
indivizi?
Raspunsurile pe care eu le gasesc a fi potrivite si
care-mi vor impulsiona continuarea reflectiilor pe tema
raportului capitalism-capitalist, sunt cele negative.
Asta inseamna deci, ca eu ma desolidarizez de curentul
de opinie contemporan. In continuare, am sa incerc sa-mi
sustin pozitia prin unele argumente.
Unul dintre obiectivele majore ale politicii
capitaliste, care a fost reiterat in forta in programele
politice din ultimele decenii, este acela de a se
consolida zona de centru a spectrului economico-politic
– o intentie aflata in consonanta atat cu interesele
majoritatii indivizilor cat si cu interesul de
stabilitate al sistemului insusi. Sa cercetam acum care
este autentica realitate vis-a-vis de acest deziderat
politic major, consemnabil in contextul politic
romanesc.
Ceea ce ne-a demonstrat capitalismul instaurat in
Romania este nu doar faptul, devenit o banalitate chiar,
ca nu exista, cu necesitate, o obiectivitate in
competitia dintre capitalisti, cat mai ales faptul ca
insusi sistemul politic este cel care intervine si isi
impune preferintele, defavorizand o categorie importanta
de indivizi, si anume pe capitalistii “de centru”. Cand
spun asta nu am in vedere, nicidecum, existenta doar a
unor simple favoritisme de culise, ci ma refer la
proceduri deliberate si concertate din partea sistemului
cu scopul subminarii activitatii intreprinzatorilor de
talie medie (membrii clasei de mijloc): de la
impedimente fiscale si birocratice, pana la obstacole
legislative. Pentru a nu fi suspectat de subiectivism,
am sa introduc in discutie remarcile unui profund
cunoscator si sistematic observator al realitatii
politice romanesti, Silviu Brucan (1998, p.321):
“Am asistat astfel, in acesti sase ani,
la o continua hartuire birocratic-administrativa si la o
persecutie fiscala a micului comerciant si sef de
atelier. Primaria capitalei refuza sa prelungeasca
contractele de inchiriere ale magazinelor si spatiilor
comerciale, creand patronilor acestora o stare de
nesiguranta care ii distruge si le anihileaza spiritul
de intreprindere fara de care economia de piata nu poate
lua avant. Ramanem uluiti de usurinta cu care unele
banci au acordat credite de miliarde, in timp ce
antreprenorul care vrea sa lanseze o mica unitate
productiva obtine cu greu credite ieftine si ceea ce in
Occident se numeste venture capital”.
Pentru a nu lasa loc nici reprosului ca mi-am ales
neinspirat referinta11, am sa ma raportez in cele ce
urmeaza si la un alt context, aferent unui capitalism nu
doar matur si stabil, ci si performant: cel american.
Consolidarea clasei de mijloc este un proiect politic
deja traditional in S.U.A. – de fapt, acum doua decenii
se anticipa ca sistemul american va fi primul care va
putea realiza o astfel de clasa puternica si stabila –
iar dintre cei care au reiterat in forta acest program
politic ar fi de mentionat cazul actualilor “noi
democrati” americani12. Nimic nu a reiesit insa mai cert
si mai flagrant la finalul mandatului Clinton decat
faptul ca respectiva initiativa a esuat13.
Cel care parcurge aceste randuri si ia act de aceasta
cruda realitate, nu mai poate crede in unitatea
sistemului capitalist. Ba mai mult, el devine perfect
constient de existenta segregarii pe clase si de
manifestarea preferiantiala a sistemului in defavoarea
unei intregi categorii economico-politice (clasa de
mijloc)14. Concluzia care se impune este aceea ca,
pentru intelegerea exacta si plenara a contextului
capitalismului, mai este totusi utila apelarea la unele
instrumente teoretice de genul “clasa” si “lupta de
clasa” – cu alte cuvinte se pare ca am desconsiderat
prea tare si am renuntat prea pripit la unele
invataminte ale marxismului15.
Odata consemnat acest fapt, ne descoperim imediat in
fata celui de-al doilea aspect paradoxal pe care il
anticipasem: prin interventiile sale discriminatorii la
adresa centrului politic, sistemul capitalist se
comporta total absurd, pentru ca el ii persecuta pe cei
pe care ar trebui, de fapt, sa-i sustina.
Caracteristicile fundamentale ale economiei capitaliste
(de piata) de la cresterea economica sustinuta si
progresul informational pana la apetitul pentru
modernizare, sunt factori socio-economici intretinuti si
realizati tocmai de spiritul si, respectiv, de
activitatile capitalistilor din zona de centru. In
opozitie, capitalistii de formatie de dreapta sunt
ostili initiativei si inovatiei, sunt interesati de
conservare si de temperare etc. Procedand la subminarea
activitatii capitalistilor de centru, sistemul
capitalist se instraineaza de sine si ajunge sa evolueze
in deriva.
Care este, in acest caz, autenticul capitalism? Mai
putem vorbi despre o realitate unitara a sistemului
capitalist? Mai este corecta, din punct de vedere
conceptual, utilizarea unui singur termen – capitalism –
pentru desmnarea unui obiect ce prezinta paradoxuri
chiar la nivelul esentei sale?
Nu-mi propun sa raspund. Eu am vrut doar sa scot in
evidenta existenta contradictiilor ce alimenteaza aceste
dileme si sa subliniez necesitatea unor clarificari. La
nivelul concluziilor se vor prefigura, totusi, unele
solutii pentru depasirea situatiei.
Concluzii
In ultima perioada, in principal sub impactul
programelor politice social-democrate, s-a produs o
“remaniere” a capitalismului, in sensul ca antagonismele
sociale s-au atenuat iar extremele s-au diminuat.
Datorita extensiunii diviziunii muncii sociale, clasele
sociale traditionale au interferat, ajungandu-se astfel,
in prezent, la situatia de a nu se mai putea stabili o
linie de demarcatie intre ele: exista capitalisti care
depun, propriu-zis, o activitate lucrativa, cum exista
si muncitori care sunt actionari si care se preocupa de
speculatii in vederea maximizarii castigurilor banesti.
In plus, datorita instituirii cvasi-generale a valorilor
democratice, sistemul capitalist apare a nu mai fi
capabil de manifestari partinitoare in raport de clase
sau indivizi.
Toti acesti factori, de fapt si de drept, au incurajat
formarea convingerii, devenita dominanta, ca eventualele
contradictii ce inca mai persista ar trebui sa fie
tolerate, tratate cu indiferenta, pentru ca, odata cu
trecerea timpului, ele vor sublima de la sine.
Ma indoiesc insa ca ar putea fi calificata drept
responsabila din punct de vedere politic, o atitudine
care trateaza cu indiferenta contradictiile de esenta,
acele contradictii care afecteaza profund insesi
tendintele fundamentale de evolutie ale sistemului.
Caracteristic prezentei unei astfel de contradictii este
faptul ca sistemul poate trece, spontan, de la o
directie de evolutie la alta aflata la 180 de grade fata
de prima, iar acest proces nu poate decat sa genereze
grave disfunctionalitati socio-economice. Spre exemplu,
sistemul capitalist actual poate foarte usor deraia in
“ne-umanism”, sau in cel mai bun caz intr-o indiferenta
fata de umanism, si asta printr-o simpla impulsionare a
unei tendinte care este proprie sistemului. Refuz deci,
in mod categoric, sa subscriu atitudinii de toleranta
fata de existenta unor astfel de contradictii. Iar prin
prezentul studiu am incercat sa scot in evidenta doua
contradictii fundamentale ce macina, inca, sistemul
capitalist contemporan, in ideea ca, odata identificate,
ele vor fi mai usor de anihilat.
Dar daca am fi animati de intoleranta fata de
contradictiile existentiale si am fi interesati de
intarirea stabilitatii si de accederea sistemului
capitalist spre umanism, care ar putea fi solutia pentru
anihilarea contradictiilor respective?
Raspunsul este simplu: sistemul poate dobandi
stabilitate si coerenta prin eradicarea acelor cauze
care favorizeaza aparitia fenomenelor paradoxale.
Cunoscand acest raspuns si avansand in ordinea acestui
rationament, ajungem la o alta intrebare, care urmeaza
in mod firesc: cum am putea sa identificam cauzele care
alimenteaza manifestarea paradoxala a sistemului
capitalist in raport de cele doua referinte fundamentale
analizate anterior, “umanismul” si “capitalistul de
centru”?
Teoretic, s-ar deduce ca ar trebui sa cautam doua cauze
distincte, fapt care ar suscita eforturi teoretice de
anvergura. Practic insa, se pare ca situatia nu este
atat de complicata pe cat pare la prima vedere, iar
sugestia “salvatoare” ne-o ofera J.Gray (1998, pp. 166
si 135):
1) “Mai exact, politicile neoliberale conservatoare,
n.n. au actionat pentru extinderea la nivelul clasei de
mijloc a insecuritatii si riscurilor care au afectat
intotdeauna viata clasei muncitoare. Probabil ca, prin
construirea politicilor lor pe baza unei ideologii
iluministe de imbunatatire mondiala, prin actiunea
pietelor globale lipsite de orice constrangere,
conservatorii occidentali au oferit acelor rentiera
un nou avant, dar au determinat si eutansia vechii clase
de mijloc.”
2) “…un conservator poate fi agnostic, chiar ateu…, insa
niciodata un umanist.”
Iata deci ca era vorba despre o singura cauza care
paradoxeaza evolutia sistemului in ambele directii,
“umanismul” si “clasa de mijloc”: actiunea dreptei
politice. Ducand o politica specifica, dar si
intervenind in mod agresiv si sistematic in vederea
anihilarii centrului politic, dreapta politica
submineaza simultan, atat conditia clasei de mijloc cat
si sansele umanismului de a se impune ca morala de
sistem.
Dupa ce am descoperit cauza reala si concreta, suntem
acum in masura sa prefiguram si solutia pentru
remedierea situatiei, respectiv pentru anihilarea celor
doua contradictii fundamentale ce submineaza, din
interior, stabilitatea si aspiratiile societatii
capitaliste: sporirea vigilentei si intarirea
responsabilitatii politice fata de zona de centru a
spectrului economico-social, o zona cruciala, dar extrem
de vulnerabila. In opinia mea, daca centrul politic va
reusi sa surmonteze ostilitatile si sa se exprime pe
sine, atunci, este de asteptat ca vom ajunge sa avem, nu
doar un capitalism cu fata umana – pentru existenta
caruia social-democratia merita toate elogiile – ci
chiar unul eminamente umanist.
NOTE
1 Merita subliniat faptul ca ideologia
social-democrata actuala isi desfasoara activitatea in
spiritul si este mai mult indatorata conceptiei lui
E.Berstein – sustinatorul reformismului si al
perfectibilitatii capitalismului – decat conceptiei lui
Marx – adept al miscarii politice revolutionare si
sustinator al tezei finalitatii catastrofice a
capitalismului .
2 Sugestiva in acest sens este remarca lui
A.Giddens (2001, p.152): “Pietele nu creeaza si nici nu
sustin valori etice”.
3 Referindu-se la natura ideologica a
socialismului incipient, M. Dreyfus apreciaza ca acesta
a fost “conceput ca un fel de umanism” (in “Europa
socialistilor”, Ed. Institutul European, Iasi, 2000,
p.34)
4 A ramas totusi consemnata in dictionare:
“…capitalismul este regimul economic condus de
capitalisti…” (Larousse: Dictionar de sociologie,
Ed.Univers Enciclopedic, Bucuresti, 1996, p.40)
5 Precizarile lui Benjamin Franklin
privitoare la “spiritul capitalist” il determina pe
Weber (1993, p.36) sa declare ca: “…aici se predica nu o
tehnica de viata pur si simplu, ci o ‘etica’
sui-generis…”.
6 Weber a identificat o analogie intre
spiritul capitalist (autentic) si etica protestanta.
7 De exemplu, Weber 1993, p.12) vorbeste de
capitalism in sensul de “organizare rational-capitalista
a muncii (formal) libere.”
8 Ca o dovada a existentei si a puterii de
penetrare in constiinta contemporaneitatii a acestei
mentalitati, ar putea fi mentionat faptul ca, in
perioada razboiului rece, est-europenii ii numeau pe
vestici “capitalisti”, in timp ce ultimii, la randul
lor, ii numeau pe primii “comunisti”.
9 Adam Smith considera ca indivizii sunt
animati de mobilul “Da-mi ceea ce doresc eu si vei
capata ceea ce doresti tu.” (in Limitele Puterii,
Iliescu si Solcan, ed., 1994, p.38).
10 Distinctia dintre capitalist si muncitor,
ce se perpetueaza inca in sfera teoriei politice si in
discursul uzual, nu mai este un instrument doctrinar, ci
doar unul metodologic.
11 Ar putea sa mi se reproseze referirea la
capitalismul romanesc, care este unul de tranzitie,
supus unor forte oculte, si deci nu este reprezentativ
pentru adevarata realitate capitalista.
12 Detalii despre “Noii democrati” americani
si despre “Noul progresism” invocat in programul lor –
curent de gandire ce deschide orizontul politic si
pentru “A treia cale” europeana – pot fi gasite in
Giddens (2001, pp.11-12)
13 Edificator in acest sens este articolul
semnat de Bernie Sanders, membru al Camerei
Reprezentantilor a S.U.A., sugestiv intitulat: “Colapsul
clasei de mijloc” – articol aparut pe internet,
adresa:
www.buzzflash.com/contributors/03/09/04_sanders.html
14 O defavorizare care, implicit, se
repercuteaza intr-un mod negativ si asupra stangii
politice, pentru ca ii este anihilata referinta
(centrul) spre care ea tinde in mod firesc. Acest fapt
este trecut prea usor cu vederea de ganditorii politici
de factura social-democrata.
15 Pe de alta parte, iese la lumina un aspect
crucial de important: tocmai marxismului trebuie sa i se
impute faptul ca ne-a incurajat sa credem ca exista doar
doua clase si ca suprematia politica se disputa doar
intre ele – facandu-ne astfel sa scapam din vedere
disputa capitalisti de dreapta – capitalisti de centru.
BIBLIOGRAFIE
Aron, R., Lupta de clasa, Ed. Polirom, 1999
Ball, T. si Dagger R., Ideologii politice si idealul
democratiei, Ed. Polirom, 2000
Brucan, S., De la capitalism la socialism si retur,
Ed. Nemira, 1998
Giddens, A., A treia cale si criticii ei, Ed.
Polirom, 2001
Gray, J., Dincolo de liberalism si conservatorism,
Ed. All, 1998
Iliescu, A.-P. si Solcan M.-R. (ed.), Limitele
puterii, Ed. All, 1994
Kant, I., Bazele metafizicii moravurilor, Ed.
Antet, Bucuresti, 1993
Lallement, M., Istoria ideilor sociologice, Ed.
Antet, 1998
PAUL POPARAD - Absolvent al Institutului Politehnic
Bucuresti, 1988, absolvent al Facultatii de Filosofie
Bucuresti, 2002, Masterat in Filosofie 2003. Profesor de
filosofie, Liceul Teoretic Ion Barbu, Bucuresti.
sus
|